Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

uutta objektiivia

D5100 rules

Ostin jäjestelmäkameran Nikon D5100, mikä olisi hyvä pitkäputki tähän?

19

833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittävän pitkä?

      " mikä olisi hyvä pitkäputki tähän?"

      Sigma 300-800/5.6

      • Vaikka aloittaja on retkahtanut loistavaan runkoon niin tuskin se loisto riittää 7 - 8 tuhannen euron lasiin.

        Kun et kertonut miten kokenut olet kuvaajana niin arvelen alkajaksi. Nuo 70 - 300mm lasit VR/OS ominaisuuksin ovat sitä aloittajaputkea jolla minäkin aikoinaan aloitin. Vähän pimeitä eikä ihan viimeisen päälle erottelua koko ruudussa ainakaan mutta kyllä niillä kuvia sai. Itselläni oli Sigman APO versio ilman vakaajaa (ei silloin ollut muuallakaan) se taipui lisäksi 1:2 makroon joka oli kiva lisä.

        Toiset vannovat kiinteään polttoväliin ja niillä ainakin osin saa parhaat kuvat laadullisesti, toisaalta yhden 300mm F2.8 VR/OS lasin hinnalla saa noita ensin mainittuja pärekorillisen.

        Itse lähtisin noihin kalliimpiin laseihin vasta kun näkisin miten innostus kantaa ja saahan nuo jokamiehen lasit aina johonkin hintaan vaihdettua kun niihin kyllästyy. Itse olen jakanut sukuun uusille harrastajille kaikki "vanhat" kuvauskapineet.

        Seuraava "pitkä putki" oli Sigman 100 - 300 F4 joka osoittautui varsin hyväksi ja jota käytin usean vuoden vaan nyt sekin on menossa samaan kiertoon. Tilalle hankin Nikkorin 70 - 200mm VR F2.8 ja 2x telekonvertterin. Telekonvertterillahan tuosta äkkiä arvellen tulee 140 - 400 mm VR F5.6. Tuo Nikkorin zoomi on luokkaa 2k€ mutta Sigman vastaavaa saa noin puoleen hintaan muistaakseni.

        Eri tapahtumissa 70 - 200 on varsin kelpo alue ja jos haluaa tinttejä tai muuta arempaa niin tuo konvertteri toivottavasti auttaa, se on Joulu hankintoja eikä oikein ole vielä päässyt näyttämään kynsiään.

        Muitakin vaihtoehtoja löytyy tuolta halvemmastakin päästä, niillä saattaa olla hyvä harjoitella ja myöhemmin kirjoittaa joulupukille siitä mitä näkee tarvitsevansa. Yleensä kirjoittelen vain niistä joita itse olen käyttänyt ja jätän arvelut muille.


      • Työeläkeläinen kirjoitti:

        Vaikka aloittaja on retkahtanut loistavaan runkoon niin tuskin se loisto riittää 7 - 8 tuhannen euron lasiin.

        Kun et kertonut miten kokenut olet kuvaajana niin arvelen alkajaksi. Nuo 70 - 300mm lasit VR/OS ominaisuuksin ovat sitä aloittajaputkea jolla minäkin aikoinaan aloitin. Vähän pimeitä eikä ihan viimeisen päälle erottelua koko ruudussa ainakaan mutta kyllä niillä kuvia sai. Itselläni oli Sigman APO versio ilman vakaajaa (ei silloin ollut muuallakaan) se taipui lisäksi 1:2 makroon joka oli kiva lisä.

        Toiset vannovat kiinteään polttoväliin ja niillä ainakin osin saa parhaat kuvat laadullisesti, toisaalta yhden 300mm F2.8 VR/OS lasin hinnalla saa noita ensin mainittuja pärekorillisen.

        Itse lähtisin noihin kalliimpiin laseihin vasta kun näkisin miten innostus kantaa ja saahan nuo jokamiehen lasit aina johonkin hintaan vaihdettua kun niihin kyllästyy. Itse olen jakanut sukuun uusille harrastajille kaikki "vanhat" kuvauskapineet.

        Seuraava "pitkä putki" oli Sigman 100 - 300 F4 joka osoittautui varsin hyväksi ja jota käytin usean vuoden vaan nyt sekin on menossa samaan kiertoon. Tilalle hankin Nikkorin 70 - 200mm VR F2.8 ja 2x telekonvertterin. Telekonvertterillahan tuosta äkkiä arvellen tulee 140 - 400 mm VR F5.6. Tuo Nikkorin zoomi on luokkaa 2k€ mutta Sigman vastaavaa saa noin puoleen hintaan muistaakseni.

        Eri tapahtumissa 70 - 200 on varsin kelpo alue ja jos haluaa tinttejä tai muuta arempaa niin tuo konvertteri toivottavasti auttaa, se on Joulu hankintoja eikä oikein ole vielä päässyt näyttämään kynsiään.

        Muitakin vaihtoehtoja löytyy tuolta halvemmastakin päästä, niillä saattaa olla hyvä harjoitella ja myöhemmin kirjoittaa joulupukille siitä mitä näkee tarvitsevansa. Yleensä kirjoittelen vain niistä joita itse olen käyttänyt ja jätän arvelut muille.

        Pyydän aloittajalta vielä anteeksi jos olen arvioinut varallisuusasemasi väärin tuon ensin esiin tuodun lasin osalta.


    • aza4

      Mites tämä NIKKOR AF-S DX 55-300/4.5-5.6G VR ED, tarjouksessa rajalassa 299 e.

      • No mikäs siinä. Sulannon Mattikin kehuu sitä sangen hyväksi valinnaksi dx- runkoon. Joten jos olisi minulla tarve sellaiselle nyt, niin noin hyvän tarjouksen ohi olisi vaikeuksia kävellä.


    • Ostajan markkinat

      Se Rajalan 55-300mmNikkor käy äkkiä hakemassa hintaan 299E.
      Olen aivan yllättynyt et kalliinapidetty liike myy välillä edullisesti.
      Tuskin löydät sen halvemmalla, mutta jos aletaan saivarrella jossain Tamronissa
      valovoima alkaa 4:llä mutta hinta 3:mella vaikka siinä onkin 99perässä.
      Sulanto on kehunut senkin plogissaan siis sen 70-300millisen Tamronin.
      Näyttää siltä ettei OVH (korjaan normaalihintaa) ainakaan kannata/ole pakko maksaa
      moisista viien- kuuensaan Zoomeista.
      Joilla ei muka eräittenmielestä tee mitään.

    • Joo, siis ei
      • Melko hyvä on, vaan ei oikein sopiva D5100 rungolle. D- objektiivit ovat ruuvitarkenteisia, mikä edellyttää kameranrunkoa josta löytyy tarkennusmoottori.


    • BULK?

      Mitä tuo BULK tuossa tarkoittaa:
      - Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR BULK
      Hollantilainen nettikauppa mainostaa tuota 89e veroineen, mutta sama ilman Bulk -sanaa maksaa Rahalalla 231e. Onko kyseessä nyt sama vai eri objektiivi? Onko tuo se kittilinssi?

      • Bulk tarkoittaa yleensä bulkkitavaraa eli ei yksittäispakattuja. Mikä erä se on on täältä käsin mahdotonta sanoa mutta se saattaa olla vaikka joku loppuerä tuotteesta jonka valmistus lopetetaan?

        Jos hyvää lasia myydään tuohon hintaan tulee ensin mieleen jotta siitä pyritään eroon nopeasti mutta se saattaa silti olla samoin toimiva ratkaisu pienen budjetin kuvaajalle kuin kittilinssikin joka se luultavasti onkin. Monikin on saattanut ostaa pelkkiä runkoja ja noita laseja on jäänyt nurkkiin pyörimään, nyt niistä halutaan päästä eroon mihin hintaan hyvänsä.

        Jos olet tarpeessa niin osta ja kokeile!


      • BULK?
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Bulk tarkoittaa yleensä bulkkitavaraa eli ei yksittäispakattuja. Mikä erä se on on täältä käsin mahdotonta sanoa mutta se saattaa olla vaikka joku loppuerä tuotteesta jonka valmistus lopetetaan?

        Jos hyvää lasia myydään tuohon hintaan tulee ensin mieleen jotta siitä pyritään eroon nopeasti mutta se saattaa silti olla samoin toimiva ratkaisu pienen budjetin kuvaajalle kuin kittilinssikin joka se luultavasti onkin. Monikin on saattanut ostaa pelkkiä runkoja ja noita laseja on jäänyt nurkkiin pyörimään, nyt niistä halutaan päästä eroon mihin hintaan hyvänsä.

        Jos olet tarpeessa niin osta ja kokeile!

        Objektiivi toimitetaan ilman pakkaustako? Onkos tuossa kittiobjektiivissakin Nikonin SWM Silnt Wave Motor vai joku muu? Olen ymmärtänyt että Nikonin objektiiveissa on ollut kahta eri autofocus -moottorityyppiä joista SWM olisi se hijainen ja nopea?
        Kuuluuko hiljaisemman SWM:nkin äänet kameran sisäiseen mikrofoniin?


    • tyhmä mikä tyhmä

      oon vähä tyhmä, mutta haluun varmistaa että sopihaan toi NIKKOR AF-S DX 55-300/4.5-5.6G VR ED, tohon Nikon D3100 runkoon ? en tosiaan paljo kameroista tiedä mutta lahjaksi olisinkin ostamassa :)

      • urpoturo

        sopii


    • toinen urpo

      minäki olen tyhmä ja vasta aloittanu kuvaamisen ja olisin ostamassa NIKON AF-S 28-300mm 1:3.5-5.6G ED VR objektiivin. sopiiko se mahdollisesti Nikon D5100 runkoon? kiitos jo etukäteen :)

      • Toki toki

        Sopii. Nikonin FX-objektiivit käyvät DX-runkoihin ilman muuta, antavat niissä vain kapeamman kuvakulman kuin täyskennoisissa. Tuo 28–300-millinen vastaa DX-rungossa kuvakulmiltaan samaa kuin 42–450-millinen FX-rungossa, ts. laajakulma-aluetta siinä käytännössä ole, mutta onpahan vastaavasti melkoisesti telezoomia.


      • Toki toki

        Tarkennuspuoli jäi käsittelemättä edellisessä vastauksessani. Nikonin D5100-rungossa ei ole tarkennusmoottoria, joten sellainen on oltava objektiivissa (ellei sitten halua hoitaa tarkennusta manuaalisesti).

        Ei hätää – AF-S tarkoittaa, että tuossa obussa on tarkennusmoottori ja sen automaattitarkennus siis toimii myös tarkennusmoottorittomissa D3xxx- ja D5xxx-sarjojen rungoissa.


      • se sama urpo
        Toki toki kirjoitti:

        Tarkennuspuoli jäi käsittelemättä edellisessä vastauksessani. Nikonin D5100-rungossa ei ole tarkennusmoottoria, joten sellainen on oltava objektiivissa (ellei sitten halua hoitaa tarkennusta manuaalisesti).

        Ei hätää – AF-S tarkoittaa, että tuossa obussa on tarkennusmoottori ja sen automaattitarkennus siis toimii myös tarkennusmoottorittomissa D3xxx- ja D5xxx-sarjojen rungoissa.

        Kiitos! olit suureksi avuksi :)


    • 5.6 on todellahuono

      NIKKOR AF-S DX 55-300/4.5-5.6G VR ED

      NIKON AF-S 28-300mm 1:3.5-5.6G ED VR

      Varmaan ihan kohtuullisia halpoja objektiiveja mutta valovoimat ovat todella surkeat.

      Noh, paistaahan se aurinko varmaan taas ensi kesänä.

    • ruåtti

      Osaako joku sanoa onko tästä linssistä mihinkään:
      Tamron AF 70-300/4,0-5,6DI Makro

      Ruåtsin maalta saa melkein ilimatteeks... Kokemusta on vaan Nikkorin omista putkista, mikäs on Tamronin laatu? Runkona on D5200

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe