Kertokaapa tällaisella tavalliselle pulliaiselle, mitä se tarkoittaa kun aina sanotaan tavallisen hiihtäjän ei kannata hommata kilpasuksia koska hän ei joko kykene niillä kunnolla hiitämään tai ei pysty hyödyntämään niiden hyviä ominaisuuksia. Tarkoitan nyt siis perinteisen suksia. Aina sanotaan että tavallinen hiihtäjä ei pysty "ajamaan" niitä niin kovalla potkulla että saisi niihin kunnollisen pidon. Miksi ei saisi jos ne valitaan siten painon mukaan että voidepesä on sellainen että varmasti siinä heikommassakin rykäisyssä voide painuu latuun ja pitää. Luulisi että ne silkkaa massaa totteleevat samalla lailla kuin tavallisetkin sukset.
Tietysti ne ovat paljon kalliimpia kuin ne tavalliset sukset. Mutta saahan kuntoilija niistä samoja etuja kuin se kilpailijakin, vaikka kevyemmän painon.
Kilpasukset vs. tavalliset sukset
7
3085
Vastaukset
- Näkökulmia
Noin kai se voidaan ajatella pääsääntöisesti.
Jos kuntoilija ostaa kilpatason sukset, ei kannata tuijotella suksessa mahdollisesti ilmoitettavia painosuosituksia, vaan kannattanee ottaa itseään kevyemmälle hiihtäjälle tarkoitettu pari.
Pitää muistaa sekin, että voidepesissä on eroja, ja saattavat vaatia hieman erilaisia tekniikoita.- novisius
Sen verran vielä asiasta, että ei katsella mistään suksien kyljistä eikä muualtakaan mitään suosituksia painoista, vaan katsotaan kunnolla siinä lankulla, tai millä nimellä se alusta sitten kulkeekin, että se suksi painautuu juuri oikein siihen alustaan, ja eiköhän sen voidepesän muotokin siinä samalla selviä ja sen oletettu käyttäytyminen ja hyvä pito Jos paperitestit yms. osoittavat että em. hommat eivät ole kunnossa, niin kasasta vain uutta suksea testiin luulisi valikoimaa riittävän.
Koska kuntoilijat ovat yleensä painavampia kuin kilpailijat, niin luulisi löytyvän heidän käyttöönsä noita hieman löysempiä suksia melko helposti. - Näkökulmia
novisius kirjoitti:
Sen verran vielä asiasta, että ei katsella mistään suksien kyljistä eikä muualtakaan mitään suosituksia painoista, vaan katsotaan kunnolla siinä lankulla, tai millä nimellä se alusta sitten kulkeekin, että se suksi painautuu juuri oikein siihen alustaan, ja eiköhän sen voidepesän muotokin siinä samalla selviä ja sen oletettu käyttäytyminen ja hyvä pito Jos paperitestit yms. osoittavat että em. hommat eivät ole kunnossa, niin kasasta vain uutta suksea testiin luulisi valikoimaa riittävän.
Koska kuntoilijat ovat yleensä painavampia kuin kilpailijat, niin luulisi löytyvän heidän käyttöönsä noita hieman löysempiä suksia melko helposti.Kaikkea voidepesään liittyvää ei voida määrittää lankulla.
Oikeastaan ainoa varma tapa on tietenikin testata sukset, mutta eihän se käytännössä ole mahdollista. - toinen noviisi
novisius kirjoitti:
Koska kuntoilijat ovat yleensä painavampia kuin kilpailijat, niin luulisi löytyvän heidän käyttöönsä noita hieman löysempiä suksia melko helposti.Olen kans vasta muutaman vuoden hiihdellyt.
Ekan talven halvoilla suksilla, viimetalvena -11 ostin "käytetynnä" laadukkaat sukset jotka oli minun painoiselle ja pituiselle aktiivi harrastelijalle jäänyt turhiksi.
Isoin ero mielestäni näiden suksien suhteen on voitelu ja voiteen pysyminen suksessa.
Halpasuksi luistaa 5-20km, riippuen ladun/lumen kovuusesta. Samaten pitovoide häipyy suksesta nopeasti.
Jäinen latu10km ja suksen pohja on harmaa,vaikka lähtiessään voiteli ne kuumalla voiteella.
Näissä laadukkaissa suksissa taas pysyy voide, nyt hiihtänyt n.500km, enkä ole kuin lisännyt pitovoidetta kelin mukaan.
Pitovoidetta ei ole ollut tarvis lisätä millään lenkillä. Pisinmät n.50km.
Tosin pisimmät hihtelin Ylläksellä, ilman mitään kiirettä. Vaan nauttien maisemista ja luonnon rauhasta. - Oppia ikä kaikki
toinen noviisi kirjoitti:
Olen kans vasta muutaman vuoden hiihdellyt.
Ekan talven halvoilla suksilla, viimetalvena -11 ostin "käytetynnä" laadukkaat sukset jotka oli minun painoiselle ja pituiselle aktiivi harrastelijalle jäänyt turhiksi.
Isoin ero mielestäni näiden suksien suhteen on voitelu ja voiteen pysyminen suksessa.
Halpasuksi luistaa 5-20km, riippuen ladun/lumen kovuusesta. Samaten pitovoide häipyy suksesta nopeasti.
Jäinen latu10km ja suksen pohja on harmaa,vaikka lähtiessään voiteli ne kuumalla voiteella.
Näissä laadukkaissa suksissa taas pysyy voide, nyt hiihtänyt n.500km, enkä ole kuin lisännyt pitovoidetta kelin mukaan.
Pitovoidetta ei ole ollut tarvis lisätä millään lenkillä. Pisinmät n.50km.
Tosin pisimmät hihtelin Ylläksellä, ilman mitään kiirettä. Vaan nauttien maisemista ja luonnon rauhasta.Tämä on kysymys, joka ei oikein millään meinaa avautua sille "tavalliselle pulliaiselle".
Kaikki kilpasukset ovat tarkoitettu ääriolosuhteisiin, se tarkoittaa jonkin kelin, jonkin maaston, jonkin lumen, jonkin hiihtotyylin tai jonkin muun vaikuttavan olosuhteen tai hiihtäjän ominaisuuden mukaan. Kilpasukset eivät ole jokapaikan yleissuksia.
Ja sen vuoksi kilpahiihtäjällä on suksipareja kymmeniä, joista kulloiseenkin tilanteeseen valitaan ammattimiesten kanssa useita pareja voideltaviksi. Niistä useista pareista sitten hiihtäjä kokeillen valitsee parhaan.
Kuitenkin tällaiselle ammattitiimillekin sattuu virheitä ja suksipri ei toimi niinkuin pitäisi. Kilpailuissa on nähty maailman huippujen häviävän tai jopa keskeyttävän väärin valitun suksen takia.
Näinollen on ihan turha luulo, kun se "tavallinen pulliainen" ostaa kalliilla rahalla kilpasuksen, että se olisi jatkuvassa yleiskäytössä jotenkin ratkaisevasti parempi kuin joku toinen suksi. Tietenkin se voi olla käyttökelpoinen, mutta ihan yhtä hyvä voi olla viidesosan maksava tavallisempikin suksi. Jos harrastelijahiihtäjällä on yksi hyvä suksipari, niin sen on oltava kompromissi moneen suuntaan ja kilpasuksi ei useimmiten sitä ole. Kaksi tai kolmekaan paria ei riitä siihen, että suksen ääriominaisuuksia voisi hyödyntää.
Ja sitten vielä se, että ei harrastelija tarvitse niitä erikoissuksia, koska ei se osaa kaikkien olosuhteiden, siis kelien ja maastojen ja matkojen erikoistekniikoita eikä harrastelija kilpaile sekunnin kymmenyksistä tai senteistä maalikamerassa.
Toistan vieä, voihan se kilpasuksi olla hyväkin hiihdettäväksi jos niin sattuu, mutta ei se sen parempi ole "pulliaiselle" kuin tavallinenkaan suksi. Ja älytöntä on lähteä kokeilematta ostamaan kilpasuksia kalliilla hinnalla. Epäonnistumisen vaara on suurempi kuin tavallisen suksen kohdalla. - toinen noviisi
Oppia ikä kaikki kirjoitti:
Tämä on kysymys, joka ei oikein millään meinaa avautua sille "tavalliselle pulliaiselle".
Kaikki kilpasukset ovat tarkoitettu ääriolosuhteisiin, se tarkoittaa jonkin kelin, jonkin maaston, jonkin lumen, jonkin hiihtotyylin tai jonkin muun vaikuttavan olosuhteen tai hiihtäjän ominaisuuden mukaan. Kilpasukset eivät ole jokapaikan yleissuksia.
Ja sen vuoksi kilpahiihtäjällä on suksipareja kymmeniä, joista kulloiseenkin tilanteeseen valitaan ammattimiesten kanssa useita pareja voideltaviksi. Niistä useista pareista sitten hiihtäjä kokeillen valitsee parhaan.
Kuitenkin tällaiselle ammattitiimillekin sattuu virheitä ja suksipri ei toimi niinkuin pitäisi. Kilpailuissa on nähty maailman huippujen häviävän tai jopa keskeyttävän väärin valitun suksen takia.
Näinollen on ihan turha luulo, kun se "tavallinen pulliainen" ostaa kalliilla rahalla kilpasuksen, että se olisi jatkuvassa yleiskäytössä jotenkin ratkaisevasti parempi kuin joku toinen suksi. Tietenkin se voi olla käyttökelpoinen, mutta ihan yhtä hyvä voi olla viidesosan maksava tavallisempikin suksi. Jos harrastelijahiihtäjällä on yksi hyvä suksipari, niin sen on oltava kompromissi moneen suuntaan ja kilpasuksi ei useimmiten sitä ole. Kaksi tai kolmekaan paria ei riitä siihen, että suksen ääriominaisuuksia voisi hyödyntää.
Ja sitten vielä se, että ei harrastelija tarvitse niitä erikoissuksia, koska ei se osaa kaikkien olosuhteiden, siis kelien ja maastojen ja matkojen erikoistekniikoita eikä harrastelija kilpaile sekunnin kymmenyksistä tai senteistä maalikamerassa.
Toistan vieä, voihan se kilpasuksi olla hyväkin hiihdettäväksi jos niin sattuu, mutta ei se sen parempi ole "pulliaiselle" kuin tavallinenkaan suksi. Ja älytöntä on lähteä kokeilematta ostamaan kilpasuksia kalliilla hinnalla. Epäonnistumisen vaara on suurempi kuin tavallisen suksen kohdalla.Tietenkään e n tiedä kuika muut harrastelijat tuola kuntoladulla on suksensa rasvonnut. Onko ne tehtaan jäljiltä.
Joka tapauksessa keli kun keli tänä talvena, luistaa minun sukset parenmin alamäessä kuin muiden joiita joudun alamäissä ohitteleen.
Pito on kans toiminut, (oppinut jo muutaman vuoden kokemuksella). jos nää joutuu minut ohittaan seuraavassa ylämäessä. On niillä parenpi kunto ja tekniikka. Ei suksi ja voitelu.
Omaani vedin syksyllä silitysraudalla noi rasvat, nyt n. 650.km takana
Ainoastaan pitovoidetta olen lisännyt vanhan voiteen p ä ä l l e kelin mukaan.
Mitä "jaajonen" tossa alapuolella kirjoittaa.
Olen hänen kanssaan samaa mieltä.
Jos joskus viä alan harrastaan esim. tota luisteluhiihtoo.
Maksan välineistä hiukan enemmän jotta suksi luistaa edes yhden lenkin verran. En jaksa voidella suksia jika lenkin jälkeen ja jos suksi ei luista. Meneekuntoilusta se fiilis.
Tosin parenmin se kunto nousis jos suksi ei luistais, se vaan syö motivaatiota.
Ei tulis enään lähdettyä niin helposti hiihtään.
Sama "toinen noviisi"
- jaajonen
Kilpahiintoon kelpaavat sukset ovat materiaaliltaan ja profiililtaan korkeimmat vaatimukset täyttävät sivakat: jämäkät, luistavat, pitävät kun osaa ja kestävät vuosia. Aivan kuten kilpakäyttöön tehdyt juoksukengät, ne ovat parhaimmillaan kun halutaan mennä kovaa ja tuntea että ainakaan ne eivät jarruta sitä menoa. Rauhallisempikin vauhti onnistuu mutta sekä perinteisellä että luistelussa pitää tekniikan olla kohdallaan -sitä ei suksi kompensoi.
Itse olen ex-kilpahiihtäjä ja en voisi kuvitella hiihtäväni marketin paketilla kun tiedän miten korkealaatuinen suksi pelaa ja luistaa niihin verrattuna.
Nämä ovat tietysti arvostuasioita, rahaa palaa hieman enemmän mutta eipä sitten harrastusta jarruta ainakaan välinepuoli. Itse käyn töissä jotta saan hiihtää niillä suksilla millä haluan, muista asioista sitten tingitään, uusin villapaitani on edelliseltä vuosituhannelta :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703