Mies ei kosi... kauanko odottaa?

Ärsyttääääää!

Miehen kanssa nyt oltu avoliitossa 3 vuotta ja risat, olen suoraan sanonut että tulevaisuuden suunnitelmiini (eikä kovin kaukaisiin!) kuuluu naimisiinmeno ja lapset. Mies on sanonut olevansa samaa mieltä. Jo jonkin aikaa olen vihjaillut olevani valmis astelemaan avioon ja siitä hieman eteenpäin perustamaan perheen, nimenomaan tuossa järjestyksessä.

Mutta mies ei kommentoi mitenkään! Kosintaa olen odotellut, mutta ollut valmis en itsekin tekemään jos mies antaisi ymmärtää olevansa itsekin valmis virallistamaan suhteemme. Mutta ei... Lapsen teko on miehen mielestä ajankohtainen, vihjailee joka kerta kun seksiä harrastetaan että entä jos jätettäisiinkin ehkäisy pois. Mutta naimisiinmenosta ei mitään kuulu vaikka olen monta kertaa tehnyt selväksi että ensin naimisiin ja sitten lapsi(a). Ja muistutan tästä joka ikinen kerta, muttei siihen kommentoi mitään enkä minä haluaisi millään jankata tai painostaa...

Mies tietää etten halua kalliita enkä suuria seremonioita, unelmahääni ovat maistraattivihkiminen ja vanhempien kestitys ravintolassa. Ei siis siihenkään voi vedota että juhlallisuudet hirvittäisivät.

Lapsi sitoo yhteen enemmän kuin mitkään juridiset sopimukset ikinä, miksi se avio siis on niin kamala?! Minä haluan tulevalle lapselleni ydinperheen jossa vanhemmat ovat naimisissa ja siinä vaiheessa pitää olla oikeasti valmis olemaan puolison rinnalla hautaan asti. Näin olen miehelle sanonut.

Harmittaa hirveästi koska haluan sen avioliiton ja perheen, ja jos tämä mies ei halua samoja asioita niin nyt alkaa olla jo lisääntymisvuodet vähissä...

Kauanko siis odottaa kun on itse selvällä suomen kielellä sanonut olevansa valmis avioliittoon? Luulin että suhteessamme asiat puhutaan selviksi, mutta on yllättävän vaikea vain istuttaa toista pöydän ääreen ja sanoa että nyt mennään joko naimisiin tai erotaan... Noin sanottuna kuulostaa kohtuuttomalta, mutta sitten kun alkaa miettimään että harvan tuttavan miehelle se alttarille astelu on vaatinut niin paljon mietintää ja kypsyttelyä...
Ja siis olen kysynyt mieheltäni että haluaako hän naimisiin. Vastaus oli "kyllä" olen myös kysynyt että milloin ja vastaus siihen oli että "tulevaisuudessa". Siitä tarkempaa vastausta en ole saanut nyhtämällä...

Nyt kaikki vinkit käyttöön, miten elvittää että onko tuo nyt tosissaan vai ei?

44

6129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+3

      No miksi et kosi häntä itse, siis vakavasti kosit etkä vaan kysy, että haluaako naimisiin joskusehkätulevaisuudessa?
      Kyllä nykyään nainenkin saa kosia...

      Ja jos vastaus on juuehkäjoskus niin sitten sitä vakavaa puhetta, eiköstä?

      Mutta hyvä mentaliteetti itselläsi sen suhteen, että ekana naimisiin ja sitten lapset, pidä siitä kiinni kerta se on sinun toiveesi.

    • Uppopumppua

      Jospa hän haluaa naimisiin jonkun muun kuin sinun kanssasi. Avioliiitossa on velvollisuus elättää toista osapuolta, avoliitossa ollessa vain lasta.

      • Sopimus kehiin

        Mikä velvollisuus? Ai miehellekö sellainen jostain tulee? Ja akkako ei tee sen vihkimisen jälkeen yhtään mitään yhteisen elämän hyväksi, eli ei käy töissäkään? Ja ukko tietenkin veisaa, että "ei voi tehdä enää mitään eikä saa mennä enää mihinkään kun on naimisissa ja byäääää!" Voi herranen aika joo, mistä näitä vanhoillisia uskomuksia riittää? Ei se vihkiminen mitään muuta, samalla lailla elämä sujuu kuin ennenkin, koittakaa nyt hyvät ukot saada se kosiminen aikaiseksi tai voitte menettää muijanne ja sekö on sitten parempi? Mikään ei murskaa toisen maailmaa niin pahasti kuin se, että toinen ei sitten välittänytkään ja näyttää sen jättämällä menemättä kihloihin ja naimisiin.. Jos te ihmiset tajuaisitte sitä tuskan määrää, kun rakas jonka kanssa niin monet mukavat asiat tehtiin ja hauskaa pidettiin, ei haluakaan lopulta mitään. Siinä menee jopa vuosien ystävyys ja kaikki muu täysin hukkaan sekunneissa. Miksi tämä hylkääjä sitten vietti aikaa yhdessä, nauroi yhdessä ja piti hyvänä, jos se ei ollutkaan hänelle mitään? Miksi hän asui kenties yhdessä, kävi juhlimassa yhdessä ja harrasti asioita yhdessä? Miksi se kelpasi, mutta ei sitten kuitenkaan kelvannut? Miksei etsinyt parempaa jo ajat sitten, kun kerran ei ole oikean kumppanin kanssa? Pahempaa hylkäämistä ei olekaan, kuin sanoa toiselle, että kiitos ajastasi, mutta sopimuksia en kanssasi tee, kun on kyse yhdessäolosta. Suosittelen kyselemään kumppanilta jo ajoissa, ehkä mieluiten liiankin ajoissa kuin liian myöhään, mikä on aikomus.


    • nysväri

      vaihtoon...ja tilalle se oikee

    • vanahamamma

      Entäpä tämä taktiikka: ilmoitat iloisesti että tosiaan olet päättänyt itsekin jättää ehkäisyn pois jotta vauva on tervetullut. Ja sen kunniaksi muutat sohvalle nukkumaan ja odottamaan hääyötä, sitä ihanaa hääyötä jolloin kaikki on mahdollista.
      Eli proosallisemmin sanottuna seksi-ja ehkäisylakko kunnes avioliitto toteutuu. Pysy itse lujana, niin tuloksia syntyy jopa päivissä.

      • Musta Pekka

        Tuo on lähinnä lapsellinen ehdotus. Jos on aikomus lapsia tehdä, niin sitten pitää pystyä keskustelemaan asioista ilman tällaisia pelejä.
        Niinkuin 4 3 ehdottikin, mikset kosi itse? Jos toinen sanoo, ettei käy, niin sitten tiedät missä mennään ja myös miehesi tajuaa, että hänen on asia mietittävä ja annettava joko kyllä/ei vastaus.


      • miehen näkökulmasta

        Ja jos ei ala tolla tulemaan tuloksia niin se tarkoittaa käytännössä sitä että hän ei koskaan kosisi sua. Niin ikävän loogista se on.


    • näin

      Sanot vaan ettei sua sitten enää lapsen takia tarvise ottaa, jos ei sua sun itsesi takia älyä naida.

      Jos tuut raskaaksi niin good bye.....

    • karu totuus

      Kun oot jo antanut kaikkesi ennen avioliittoa niin ei sinne avioliittoon jaa enaa mitaan annettavaa miehelle. Siihen retkuun moni nainen sortuu.

      • vanhat arvot kunniaa

        Sulla on ihan hyvat arvot mutta kaytannossa oot toiminut vaarassa jarjetyksessa. Miehen logiikan mukaan avioliitto ei muuta yleensa suhdetta mitenkaan kun han on jo saanut kaiken suhteen aikana mukaaan lukien seksin. Varsinkin jos kyse sitoutumiskammoisesta miehesta.


    • väärä pois alta

      úusi tilalle, väärä vaihtoo...

    • fghfghfg

      Miehesi ei välttämättä ymmärrä, että asia on Sinulle niin tärkeä ja kaipaa pientä potkaisua eteenpäin. Järjestä asialle joku sukulaismies, joka jossakin sopivassa tilaisuudessa ottaa jutun esille, kertoo kuinka tärkeänä Sinä koet asian...

      • fkbfnnk xfnkbkndf

        Mietin samoja kuin ap. Kyselin miehen edellisistä suhteista. Yhden avopuolison kanssa hän teki lapsenkin ihan tietoisena tarkoituksena haluta vauva. Kun kysyin olivatko silloin kihloissa tai sopineet naimisiin menosta tms, hän purskahti nauramaan ja sanoi, että "eihän sitä nyt kaikkien kanssa tarvitse kihloissa olla".

        Menin ihan sekaisin siitä, enkä ole vieläkään toipunut, saa ähdä mitä tästä meidän suhteesta tulee. Miehelläni on pitkä historia naissuhteita, ja mikä estää tätä meidänkään suhdetta loppumasta samalla tavalla. Ihan on seksilakko tullut automaationa tuosta, vaikka ennen olemme aina harastaneet sitä paljon, ei tarkoituksella vaan en vain ole pystynyt enää sellaise läheisyyteen.

        En tajua mîten kihloihin meno oli miehelle isompi juttu kuin lapsen hankkiminen. Ilmeisesti siksi, että avoliitosta voi lähteä noin vain ja jättää lapsi äidille. Niin hän sitten myöhemmin tekikin.


      • lapsi pysyy
        fkbfnnk xfnkbkndf kirjoitti:

        Mietin samoja kuin ap. Kyselin miehen edellisistä suhteista. Yhden avopuolison kanssa hän teki lapsenkin ihan tietoisena tarkoituksena haluta vauva. Kun kysyin olivatko silloin kihloissa tai sopineet naimisiin menosta tms, hän purskahti nauramaan ja sanoi, että "eihän sitä nyt kaikkien kanssa tarvitse kihloissa olla".

        Menin ihan sekaisin siitä, enkä ole vieläkään toipunut, saa ähdä mitä tästä meidän suhteesta tulee. Miehelläni on pitkä historia naissuhteita, ja mikä estää tätä meidänkään suhdetta loppumasta samalla tavalla. Ihan on seksilakko tullut automaationa tuosta, vaikka ennen olemme aina harastaneet sitä paljon, ei tarkoituksella vaan en vain ole pystynyt enää sellaise läheisyyteen.

        En tajua mîten kihloihin meno oli miehelle isompi juttu kuin lapsen hankkiminen. Ilmeisesti siksi, että avoliitosta voi lähteä noin vain ja jättää lapsi äidille. Niin hän sitten myöhemmin tekikin.

        Jättää noin vain?
        Ei se onnistu, jos on isäksi merkitty. Lapsesta pitää huolehtia. Kaikki eivät sitä tee, mutta elatusmaksut on pakko maksaa. Ne voidaan periä palkasta, vaikka niistä olisi yrittänyt laistaa.

        En kyllä haluaisi miestä, joka on lapsensa hylännyt. Joskus toki äiti painostaa vahvasti siihen, että isälle ei jää mahdollisuutta pitää yhteyttä lapseensa.


      • dfkn gfml
        lapsi pysyy kirjoitti:

        Jättää noin vain?
        Ei se onnistu, jos on isäksi merkitty. Lapsesta pitää huolehtia. Kaikki eivät sitä tee, mutta elatusmaksut on pakko maksaa. Ne voidaan periä palkasta, vaikka niistä olisi yrittänyt laistaa.

        En kyllä haluaisi miestä, joka on lapsensa hylännyt. Joskus toki äiti painostaa vahvasti siihen, että isälle ei jää mahdollisuutta pitää yhteyttä lapseensa.

        Kyllä hän on yhteydessä lapseensa, mutta se on eri asia kuin kantaa perheestä vastuuta jokaine arkipäivä. Eli nainenhan sen lapsen oikeasti hoitaa ja elää lapsiperheen arkea, vaikka mies tapaisi lapsen leffassa vaikka joka viikonloppu.

        No, tuo nyt oli vain esimerkki siitä, että lapsi ei merktse miehelle automaattisesti samanlaista pysyvää sitoutumista kuin naimsiinmeno.


    • seksi kyl kelpaa

      Kyllä munkin miesystävälle seksi kelpaa muttei halua kihloja tms.

      • argbarfbfsrbsr

        MILLAINEN ON HYVÄ KOSINTA?
        - Kosija kosii tosissaan ja tietää mitä kysymyksellään tarkoittaa (kihlaus on lupaus avioliitosta ja avioliitto tarkoittaa pysymistä yhdessä loppuelämän).
        - Niin romanttinen tai erilainen, että siitä tulee positiivisessa mielessä ikimuistoinen.
        - Kosinta jota on mietitty ja siihen on käytetty aikaa ja vaivaa.
        - Tapahtuu yllättäen, yllättävässä paikassa ja/tai yllättävällä hetkellä (eli ei ole kosittavan ennalta arvattavissa).

        MILLAINEN ON HUONO KOSINTA?
        - Vasta kymmenien vuosien seurustelun jälkeen, tai ei koskaan tapahtuva kosinta.
        - Kosinta, jota toinen joutuu pyytämään/ehdottamaan kumppanilleen että tulisi kosituksi.
        - Kosinta, josta kosittu ei ymmärrä, että kyseessä on kosinta.
        - Kosintatapa, josta kosija ei itse pidä (eli jos et halua polvistua, älä polvistu vaan kosi jollakin toisella tavalla).


      • eeiikooskaa
        argbarfbfsrbsr kirjoitti:

        MILLAINEN ON HYVÄ KOSINTA?
        - Kosija kosii tosissaan ja tietää mitä kysymyksellään tarkoittaa (kihlaus on lupaus avioliitosta ja avioliitto tarkoittaa pysymistä yhdessä loppuelämän).
        - Niin romanttinen tai erilainen, että siitä tulee positiivisessa mielessä ikimuistoinen.
        - Kosinta jota on mietitty ja siihen on käytetty aikaa ja vaivaa.
        - Tapahtuu yllättäen, yllättävässä paikassa ja/tai yllättävällä hetkellä (eli ei ole kosittavan ennalta arvattavissa).

        MILLAINEN ON HUONO KOSINTA?
        - Vasta kymmenien vuosien seurustelun jälkeen, tai ei koskaan tapahtuva kosinta.
        - Kosinta, jota toinen joutuu pyytämään/ehdottamaan kumppanilleen että tulisi kosituksi.
        - Kosinta, josta kosittu ei ymmärrä, että kyseessä on kosinta.
        - Kosintatapa, josta kosija ei itse pidä (eli jos et halua polvistua, älä polvistu vaan kosi jollakin toisella tavalla).

        Meillä sama juttu. Naiseni odottaa kosintaa (odottanut 2 vuotta). Olen päättänyt etten aio häntä kosiakaan koskaan. Minulle kelpaa näin ja ainahan on helpompi erota, kun ei tarvitse mitään eropapereiden virallistamista odottaa. Lisäksi omaisuuteni säilyy itselläni. Asiasta on puhuttu, mutta olen antanut ympäripyöreitä vastauksia. Katsotaan 10v päästä vieläkö kyselee. Todennäköisesti ei silloin enään olla yhdessäkään.


      • järkimukan
        eeiikooskaa kirjoitti:

        Meillä sama juttu. Naiseni odottaa kosintaa (odottanut 2 vuotta). Olen päättänyt etten aio häntä kosiakaan koskaan. Minulle kelpaa näin ja ainahan on helpompi erota, kun ei tarvitse mitään eropapereiden virallistamista odottaa. Lisäksi omaisuuteni säilyy itselläni. Asiasta on puhuttu, mutta olen antanut ympäripyöreitä vastauksia. Katsotaan 10v päästä vieläkö kyselee. Todennäköisesti ei silloin enään olla yhdessäkään.

        Hyvä ja järkevä kosinta on sellainen,jossa sormuksen lisäksi annetaan avioehto allekirjoitettavaksi. Järjestyksessä ensin allekirjoitus, sitten sormus.


      • mimmu__87
        eeiikooskaa kirjoitti:

        Meillä sama juttu. Naiseni odottaa kosintaa (odottanut 2 vuotta). Olen päättänyt etten aio häntä kosiakaan koskaan. Minulle kelpaa näin ja ainahan on helpompi erota, kun ei tarvitse mitään eropapereiden virallistamista odottaa. Lisäksi omaisuuteni säilyy itselläni. Asiasta on puhuttu, mutta olen antanut ympäripyöreitä vastauksia. Katsotaan 10v päästä vieläkö kyselee. Todennäköisesti ei silloin enään olla yhdessäkään.

        Tuohan on ihan kamalaa! En mä ainakaan haluaisi olla tollasessa suhteessa kenenkään kanssa...


      • moneylover
        mimmu__87 kirjoitti:

        Tuohan on ihan kamalaa! En mä ainakaan haluaisi olla tollasessa suhteessa kenenkään kanssa...

        Moni nainen yllättyy,kun saakin tietää etukäteen, ettei ansaitse mitään mahdollisessa erossa,kun avioehdon joutuu tekemään. Vanha viisaus on , että raha ja rakkaus eivät kuulu yhteen. rakkaudesta mennään naimisiin, ei rahasta. Eihän?


      • mmmajjsusttaa
        argbarfbfsrbsr kirjoitti:

        MILLAINEN ON HYVÄ KOSINTA?
        - Kosija kosii tosissaan ja tietää mitä kysymyksellään tarkoittaa (kihlaus on lupaus avioliitosta ja avioliitto tarkoittaa pysymistä yhdessä loppuelämän).
        - Niin romanttinen tai erilainen, että siitä tulee positiivisessa mielessä ikimuistoinen.
        - Kosinta jota on mietitty ja siihen on käytetty aikaa ja vaivaa.
        - Tapahtuu yllättäen, yllättävässä paikassa ja/tai yllättävällä hetkellä (eli ei ole kosittavan ennalta arvattavissa).

        MILLAINEN ON HUONO KOSINTA?
        - Vasta kymmenien vuosien seurustelun jälkeen, tai ei koskaan tapahtuva kosinta.
        - Kosinta, jota toinen joutuu pyytämään/ehdottamaan kumppanilleen että tulisi kosituksi.
        - Kosinta, josta kosittu ei ymmärrä, että kyseessä on kosinta.
        - Kosintatapa, josta kosija ei itse pidä (eli jos et halua polvistua, älä polvistu vaan kosi jollakin toisella tavalla).

        MILLAINEN ON HYVÄ KOSINTA?
        - Kosija antaa samalla avioehdon allekirjoitettavaksi,joka tulee voimaan avioliitossa
        MILLAINEN ON HUONO KOSINTA?
        - Avioehto unohtuu tehdä ja rekisteröidä maistraatissa


    • tuleva ex

      Arvatkaapa millainen tilanne minulla? No, mies ilmoittaa kaverilleni, ei siis minulle ensin, että ei aio koskaan mennä naimisiin. Tämä siis juuri ennen yhteenmuuttoa. Soitan puhelun miehelle, mies kertoo sitten menevänsä naimisiin, kun olen uhannut, ettei yhteenmuuttoa muuten tapahdukaan. Uskoin tämän. Menemme yhdessä Kelaan tekemään papereita muuttamisesta, mies ilmoittaa yhtäkkiä vihaisena, ettei tämä ole sitten mikään avoliitto. Sanoin, että paperiin on merkittävä ruksi kohtaan avo-/avioliitto jos on muuttamassa yhteen. Annan miehen sanojen unohtua... Muutamme yhteen, tulee uudelleen puheeksi jossain vaiheessa, aikooko mies mennä koskaan ylipäätään naimisiin vai mitenkäs se olikaan, mies sanookin, ettei naimisiinmeno ole "ajankohtaista". Kysyin siis, meneekö naimisiin ylipäänsä koskaan huom.
      Tulee uudelleen puheeksi myöhemmin, miksi mies sanoi ettei ole edes avoliitossa kanssani. Mies vastaa, ettei tuntenut koko termiä. Ihmettelin, miten tiesi sanoa aiemmin, ettei juuri meidän yhteenmuuttomme ole avoliitto, vaikka ei termiäkään tuntenut. Miehellä ikää siis 27 vuotta. Tuota noin... arvatkaa olenko pitänyt itseäni tyhmänä tämän kaiken jälkeen!! Arvatkaa!! Myöhemmin on tässä selittänyt, että menee kyllä kuitenkin naimisiin. Kihloihin kuulemma vasta sitten, kun on valmistunut koulusta. Mitenhän se liittyy kihloihin menoon? Arvatkaas, miten tyhmänä itseäni taas pidän? Miehen harjoittama nalkutus ja huono kohtelu ollut arkipäivää muutenkin koko suhteemme ajan, mutta ihmettelee, miksi minä "en osaa" olla onnellinen! Ei ole IKINÄ pyytänyt mitään moukkamaista käytöstään anteeksi oma-aloitteisesti KERTAAKAAN. Tuota noin.. tekisi mieleni lyödä itseäni, koska olen vissiin todella todella ääliö. En ymmärrä miksi siitä toisesta ihmisestä pitää vaan jaksaa uskoa jotain parempaa kuin mitä omin silmin näkee ja korvilla kuulee. En tosiaan voi uskoa olleeni tällainen urpo, joka on tuhlannut yli 3 vuotta tämmöisen miehen kanssa. Nyt olen tehnyt itselleni selväksi, että vaikka mies kosisi polvillaan kun valmistuu tai ihan mihin aikaan tahansa, en ikinä ikinä ikinä tule tekemään muuta kuin lähtemään, lähtemään ja lähtemään ja unohtamaan koko miehen. Miksi pitää kolmekymppisenä vasta tällainen asia oppia kantapään kautta, kysyn itseltäni varmaan vielä vuosien jälkeen. Perheneuvoja sanoi, että tälle miehelle on ominaista narsistinen käyttäytyminen, kun olen yhteiselostamme asioita kertonut. Voi huhhuh ihmiset, älkää ikinä antako toisen kohdella huonosti ja uskoa, että se muuttuu paremmaksi tai että yksi mies on se ainut vaihtoehto. Odotan sitä päivää, kun voin huikata hyvästit ja mies varmaan taas ihmettelee miksi, kun ei ole koskaan mielestään mitään väärin tehnyt muutenkaan. Toisen haukkuminen ja jatkuva aliarviointi eivät kuulu normaaliin seurusteluun, uskokaa. En voi muuta kuin hakata päätä seinään, koska olen itse aikaani tuhlannut.

      • Ritirallaa joo ei

        Muista: tommoselle miehelle EI seksiä!! Muista se! Muista!


      • Raketti

        Mielenkiintoista...Olen aiemminkin huomannut, että aina kun nainen pääsee puhumaan miehensä tekemisistä ilman miehen läsnäoloa, mies leimataan lähes poikkeuksetta narsistiksi.
        Ei kyllä mitenkään yllättävää. Jos naisilta kysyy, vika on aina miehessä.


      • Anonyymi

        Joooh. Ja tosta on sata samanlaista miehen kertomana missä ollaan menty naimisiin ja käynytkin ilmi että nainen pettää koska "tulikin vaan toisiin ajatuksiin ja semmonen ja tämmönen ja tollanen olo ettei koe toteuttavansa itseään"... Miehellä jää asuntolaina ja huoltajuuskulut lapsiin jotkä äiti myrkyttää isäänsä vastaan.....

        Ihan yhtälailla ollaan paskaa sekä naiset että miehet, valmiita puukottamaan selkään kun tilanne tulee. MUTTA AINA SE PAHALTA TUNTUU KUN ITSE JOUTUU KOKEMAAN


    • hmmmm..
      • KAtsonut

        Hyvä video


    • mies..

      Sano miehellesi että ennen kuin ette ole yhdessä vahvistaneet käytännössä virallisesti avioliiton virallistamispäivää seksiä ei tipu. Muuten hän pakenee tilanteesta eikä mitään tapahdu.

      • m lfgmgfnfgmnl

        Lähde matkalle. Ala etsiä omaa asuntoa. Vaihda lapsen sukunimi omaksi nimeksesi. Lopeta seksi ennen tilanten selkiytymisä.


    • miehenlogiikkaa

      Jos kieltäydyt seksistä ennen avioliittoa niin oma veikkaus on että tämän jantterin kohalla takavalot vilahtaa viimeistään parin viikon päästä. Niin minä tekisin. Tai sitten ne hääkellot vaan soi hyvinkin äkkiä, mutta onko se sen arvosta kiirehtiä naimisiin jos ukko ei oo vielä valmis. Miesten pitää kypsytellä ajatuksia uusista asioista aika pitkään, mutta se lamppu sieltä syttyy kun rupee ukkoontumaan ja miettimään mikä elämässä on tärkeintä. Painostuksen alla se viimeistään ottaa hatkat.

    • viisasaikuinenneuvoo1901

      MILLOIN ON OIKEA HETKI KOSIA?
      - Ihanteellisin ikä kosia ja tulla kosittavaksi olisi noin 25-35 ikävuoden välillä, eli kun pariskunta on jo päässyt teini-iän yli mutta ikä ei vielä näy kasvoilla
      - Kun pariskunta on tuntenut toisensa vähintään vuoden ajan
      - Kun on asuttu vähintään puoli vuotta yhdessä
      - Kun olet varma, että rakastat häntä ja hyväksyt hänet virheineen
      - Vähintään vuosi ennen häitä, sillä mm. pukujen hankkimisessa ja häiden järjestämisessä menee paljon aikaa

      MITEN KOSINTA TAPAHTUU?
      - Halutessaan kosija kysyy etukäteen appiukoltaan lupaa pyytää tämän tyttären kättä
      - Kosija polvistuu tai kysyy kysymyksen seisaaltaan, riippuen siitä kumman tavan kokee omakseen
      - Kosija kysyy kosittavalta esimerkiksi ”mennäänkö naimisiin” tai ”tuletko vaimokseni
      - Kosija voi sormuksen sijaan tai lisäksi ojentaa kukan/kukkakimpun kosittavalle
      - Perinteisessä kosinnassa kosija on mies ja kosittava nainen, mutta nykyään roolit voivat vaihdella

      MIKÄ KOSINNASSA VOI MENNÄ PIELEEN?
      - Pelko ja jännitys, joka estää tai vähintään siirtää kosimista
      - Vääränkokoisen sormuksen hankkiminen (sormuksen kokoa on jälkeenpäin kuitenkin mahdollista pienentää tai suurentaa)
      - Kumppani odottaa turhautuneena useita vuosia kosintaasi
      - Et kysy ”mennäänkö naimisiin” vaan ”mennäänkö kihloihin”

      MITÄ SORMUKSESTA TÄYTYY TIETÄÄ?
      - Kihla- ja vihkisormus tarkoittavat eri asiaa. Kihlasormus annetaan kosittaessa ja vihkisormus naimisiin mentäessä
      - Sormuksien hankkiminen on täysin vapaaehtoista, voit siis kosia tai mennä naimisiin ilman sormuksiakin
      - Kauniita sormuksia saa edullisestikin, varsinkin jo timantin aitous tai kulta materiaalina ei ole sinulle tärkeintä. Kultaa edullisempia materiaaleja ovat esimerkiksi kirurginteräs, titaani ja hopea
      - Jos mietit millaisesta sormuksesta kumppani pitää, katso hänen korujaan ja tyyliään. Jos tyyli on moderni, kannattaa sormuksenkin olla yksinkertainen. Jos tyyli on naisellinen, koristeellisuus ja mahdollinen koristekivi ovat todennäköisesti saajan mieleen.
      - Kapea pyöristetty sormus jossa ei ole korkeita ja teräviä yksityiskohtia, ovat mukavimmat käyttää myös hansikkaiden alla.
      - Pyydä apua sen paikan myyjältä, josta sormuksen aiot hankkia
      - Jos et tiedä kokoa, kysy sormuksen saajan ystäviltä/sukulaisilta tai katsele kumppanin jo olemassa sormuksia tai sormia
      - Jos sormus on totaalisen väärää kokoa, voitte yhdessä jälkeenpäin mennä ostamaan uuden tai kosittu voi pitää sitä kaulakorussaan riipuksena. Siksi sormukseen ei kannata käyttää paljoa rahaa
      - Sormusta pidetään yleensä vasemman käden nimettömässä, sillä sanotaan, että siitä sormesta johtaa suoni suoraan sydämeen
      - Sormuksiin voi halutessaan kaiverruttaa esimerkiksi päivämäärän, vuosiluvun tai nimet

      MITÄ KOSIMIMINEN JA AVIOLIITTO MERKITSEE?
      - Kihlaus on lupaus avioliitosta
      - Avioliitto on lupaus olla loppuelämä yhdessä
      - Kihloissa voi halutessaan olla useita vuosia ennen naimisiinmenoa
      - Avioliitto on perinteikäs ja edelleen monien ihmisten suurimpia haaveita
      - Naimisissa olevaa pariskuntaa arvostetaan enemmän kuin avoliitossa elävää
      - Häiden järjestelyyn ei ole pakko käyttää omaisuuksia rahaa, eikä häämatkalle ole pakko mennä heti häiden jälkeen

    • Omituisia nuo "kosinnat", en minä, eikä vaimoni ole edes ajatellut sellaista. Kun oli seurusteltu kaksi viikkoa, mietittiin yhdessä, onko edellytyksiä mennä naimisiin. Tultiin siihen tulokseen, että on. Tilattiin vihkiminen seuraavaksi kesäksi, että saatiin hääkutsut ajoissa, eikä tullut päällekkäisyyksiä. Tenava syntyi runsas kaksi vuotta myöhemmin. Ei se sen merkillisempää ollut.

      Se oli kuitenkin merkillistä, että vaimoni osoittautui paljon suloisemmaksi, kuin olin ikinä osannut odottaa. :-)

      • Anonyymi

        Ihanaa, onnea teille 💗


    • Leijona

      Viisas mies ei kosi koska tajuaa naimisiin menon ja kihlauksien olevan uskonollista paskaa! Oo ylpee miehestäs viisas mies!te naiset oote aivopesty tuohon uskonolliseen paskaan lapsesta asti!

    • gameleot112p

      Miesten testosteroniarvot ovat madaltuneet. Juomavedessä on lääkejäämiä vedenpuhdistamon puhdistuksista huolimatta ja näihin lääkejäämiin kuuluvat mm. ehkäisypillerit ja muut hormonivalmisteet.

      Miehillä ei ole enää ns. munaa tehdä yhtään mitään aloitteita.

    • pihistelijä1989

      JOS AJATUS HÄISTÄ KAUHISTUTTAA, LUE TÄMÄ:

      Joitakin ihmisiä kammoksuttaa ajatus hääjuhlista ja kaikki naiset eivät halua sitä ns. prinsessapäivää.

      Voin ilokseni kuitenkin kertoa, että häät saa olla täysin hääparin itsensä näköiset. Morsiamella ei ole pakko olla prinsessamekkoa, sillä viime vuosina muotiin on tullut myös kaikenlaisia housupukuja. Itse asiassa hääparin ei ole pakko edes pukeutua ja laittautua mitenkään erityisesti, ellei itse halua.

      Häihin ei ole mikään pakko käyttää myöskään juuri mitään rahaa. Teräksisiä ja hopeisia sormuksia saa muutamalla kympillä. Juhlien tarjoilut voi hoitaa itse (sukulaiset tai ystävät avuksi). Hääkuvat voi ottaa se tuttava, jolla on paras kamera. Monia asioita voi lainata, vuokrata ja tehdä itse häitä varten. Kaikkein yksinkertaisimmat ja halvimmat häät on jos niihin ei kuulu juhlintaa lainkaan vaan pelkkä vihkiminen esim. maistraatissa. Häämatkalla voi käydä esim. lähiöpubissa tai Tallinnan risteilyllä.

      Häät ovat merkki rakkaudesta. Mitä pahaa häiden juhlimisessa siis olisi?

    • Anonyymi

      Kaikki miehet eivät vain älyä eikä ymmärrä naisten haluja ja tarpeita. Minä laittaisin miehen tuossa vaiheessa kiertoon. Lasten hankkimistakaan ei kannata kovin myöhälle jättää ihan biologisistakin syistä ja tietenkin lapselle on parasta, jos vanhemmat ovat naimisissa.

      • Anonyymi

        Monet naiset kanssa muistaa sen seikan (kun itse yleistävät että miehet on yksinkertasia) että kannattaa sanoa suoraan eikä kiertoteitse( ja ihmetellä kun mies ei tajua vihjettä) mitä meiltä haluaa vai haluaako vaan että lähdetään kalppimaan.
        Varmana tiedetään kyllä että meihin pitäisi olla rakennettu se sisäinen kristallipallo. Ja se ei riitä että kysytään monta kertaa. On myös tooooosi imartelevaa, kun kysyy että onhan kaikki hyvin, ym. oikein yritetään tehdä asiat kunnolla niin sitten ollaan JOKO hidasälyisiä TAI -LIIAN HELPPOJA- Jälkimmäisessä tapauksessa nainen lähtenyt etsimään jännitystä toisesta sängystä..... Mä en tiedä, Y/tinder paska sukupolven kannalta, onko se hyväksi lapselle että joutuu kattomaan vanhempiensa selkäänpuukottamista, riitelyä ja olemaan pahimmassa tapauksessa kiistakapula ja hernepussi johon kaikki puretaan.


    • Anonyymi

      Ei kannata odottaa, me kaikki miehet ollaan joko sikoja tai sitten tiedetään heti kättelyssä mitä halutaan koko loppuelämältämme. Jo jälkimmäinen ei onnistu niin ollaan ansaittu jatkuva kaakattaminen, mykkäkoulu ja seläntakana juoruilu. Ja jos pannu menee viimeisimmästä jumiin niin tietenkään meidän kanssa ei voi KOSKAAN keskustella mistään järkevästi kun ollaan AINA.....

      Tää nyt on mun mielipide mutta avioliitto ja ylipäänsä parisuhde on isoin virhe ja itsensäkusetus mitä ihminen voi tehdä

      • Anonyymi

        Jatkoa edelliseen: Toi lasten hommaaminenhan ei suinkaan ole iso asia ja jos se jätkä sua rakastaa niin se varmasti tekee noi päätökset heti eikä suinkaan halua edetä maltilla noiden asioiden kanssa. Toi kolme vuottahan on tosi pitkä aika suhteessa siihen että noi skidit tulee olemaan teidän lapsia aina. Meissä miehissä ei suinkaan ole semmosta piirrettä että kiinnostaisi, miten se perhe-elo sujuu silloin kun ne skidit jo ON. Eikä me suinkaan haluta paria vuotta ensin seurustella ennen kun tehdään noin isojä päätöksiä.

        Noiden asioiden itsestään selvyytenä osoittaa kanssa tosi hyvin että oot tosi kypsä nainen, susta tulee vielä tosi hyvä puoliso ja VARSINKIN äiti lapsille kun osaat ajatella kaikkien kannalta ja joka suunnasta noita asioita. Varmasti teidän tuleville lapsille välittyy myös kuva että heitä ymmäretäään,

        Oon kyllä tosi kateellinen sun jätkälle kun on päättäny jakaa elämänsä sun tyyppisen ihmisen kanssa. Missä teihin törmää, mun elämä ei oo tarpeeksi paskaa vielä?


    • Anonyymi

      Se se vasta ärsyttää, jos on kosittu ja peruttu, kosittu uudestaan, veivattu ja lopulta ilmoitettu ettei halua naimisiin ja avioliitto ei merkitse mitään. Tällä hetkellä ei olla edes kihloissa, vaikka yhdessä asutaankin. Tässä vielä roikun, mutten kauaa jos ei jotain ala tapahtua. Tietää kyllä, mitä minä haluan, joten en katso aiheelliseksi alkaa ruikuttamaan. Muutenkin melko tunneköyhää on tämä touhu, paitsi jos hän sattuu joskus harvoin olemaan jotain vailla. Pitäköön tunkkinsa, jos ei itsestään saa sitä miestä kaivettua.

    • Anonyymi

      En kans ymmärrä tota miehen logiikkaa. Mies itse on sanonut että haluaa naimisiin ja nyt kun oli vuosipäivä kertoi että haluaa ostaa sormuksen. Minä tietysti kysymään että minkä sormuksen? Niin jonku vaan. Että kihlasormuksen aina ei ole vielä. On kyllä alkanut ajatus elämään päässä että mies ei halua naimisiin ollenkaan vaikka itse on mielipidettäni kysynyt moneen kertaan. Ja tietää että haluan naimisiin. Miehen mielstäni Nykin on hyvä näin. Olen sanonut suoraan että en halua tuhlata elämääni turhaan haaveilun että on reilua sanoa ääneen jos tulevaisuuden suunnitelmiin ei kuulu aviotuminen. Että odottelenko tässä sitten yhtäkkiä 10. vuotta jotain mitä en saa. En puhu asiasta koska en halua painostaa.
      Mut joo. Ei ne mistään mitään tajua.

    • Anonyymi

      Mies on pettänyt eikä siksi voi kosia.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3684
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      578
      3445
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3339
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2167
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2091
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      317
      1921
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      156
      1624
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe