Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vaihto-Opiskelijaksi?

Nuori_Vaihtarihaluka

Heipä hei! Täällä kirjoittelee 12 vuotias koulupoika, joka on ensi lukukaudella siirtymässä ylä-asteelle. Ajattelin hakea jo eri paikkoihin tässä muutaman kuukauden sisällä, mutta vaikeuttaako sitä se, että olen syntynyt 29.12? Kun olen jo siitä asti kun äiti on kertonut kuinka mukavaa vaihto-oppilaana oli halunnut johonki maahan vaihto-oppilaaksi. Espanja olisi sellainen mukava maa tai sitten Australia! Rahaa kyllä siihen on ja vanhemmilta lupakin saatu, mutta haluaisin kysyä muutaman kysymyksen ex-vaihtareilta.

1. Mikä yhtiö olisi paras?
2. Talvilähtö vai kesälähtö?
3. Mitä maata suosittelisitte
4. Kannattaako vielä hakea?
5. Kannattaako edes lähteä?

9

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole ex vaihtari, mutta lähdössä ja asioista aija perillä.

      1. Kannattaa selailla sivuja kysellä toimistosta yms. ja kato mikä tuntuu sopivalta. Yleisesti on kehuttu eniten AFS, YFU, ja rotarien toimintaa, mutta kaikki järjestöt toimivat.
      2. Kesälähtö parempi niin ei jää kouluvuotta keskesn.
      3. Ite olen Kanadaan lähdössä, mutta se on TÄYSIN OMA PÄÄTÖS. Sama juttu kuin kohdassa 1
      4. Ei vielä kannata hakea, odota vielä ja aloittele vaikka ysin puolessa välissä aikaisintaan.
      5. Kyllä, se on semmoinen kokemus, josta on hyötyä ikuisesti.

      Ja käväseppä www.vaihtarit.info

      • Nuori_Vaihtarihaluka

        Kiitti paljon, ite oon aatellu lähteä Ausseihin tai Espanjaan :) Oon aika varma et meen AFS:n kautta, koska rotareilla pitää vaihtaa ainakin kolmesti perhettä :( Kiitoksia paljon infosta :) Ja onnea Kanadan reissulle :-)


    • Aasian vaihtari

      Olet vielä sangen nuori hakemaan vaihtoon, mutta toki todella hyvä, että otat asioista ajoissa selvää! :D Itselläni oli ikäisenäsi tarkka ja varma kuva siitä, että heti iän salliessa olisin lähdössä Japaniin vaihtariksi. Niin se mieli ehti kutenkin muuttua hakemisen tultua ajankohtaiseksi, ja päädyinkin aivan toiseen maahan.
      Sopiva ajankohta vaihtoon hakemiselle on itselläsi aikaisintaan 2015. Useimmat järjestöt eivät todennäköisesti edes käsittele papereitasi, jos jo nyt haet. Olisit myös nyt hakiessa samalla viivalla ysien ja lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kanssa, ja uskoisin heillä olevan paremmat näytöt englannin kielen taitamisesta.
      Sitten kun vaihtovuosi on itselläsi ajankohtainen suosittelisin järjestöksi YFU:a (tai AFS:aa).
      Mainitsemistasi kohdemaista ei taideta kumpaankaan tehdä talvilähtöjä, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää kesä/syys lähtö. Muutenkin syyslähtö on lukuvuoden kulun kannalta helpompi, koska palatessasi vuoden jälkeen takaisin Suomeen voit jatkaa uuden vuosiluokan kanssa alusta alkaen.
      Kohdemaavalinta on täysin omakohtainen. Moni viihtyy USA:ssa täydellisen hyvin, osa taas vihaavat maata heti sinne astuttuaan. Valinta riippu täysin omista kiinnostuksen kohteiltasi ja siitä, mitä lähdet vaihtovuodelta hakemaan.
      Ja lähteä kannattaa ehdottomasti! Mieluummin lähdet, ja pienenä mahdollisuutena saatat katua lähtöä, tai olet lähtemättä ja kadut varmasti.
      Vaihto-oppiluus on once-in-a-lifetime kokemus, ja se ei tule olemaan lukiovaihtona mahdollista enää lukion jälkeen.
      Enimmäkseen kuulee ihmisten toitottavan vaihto-oppilasvuoden olleen heidän elämänsä paras vuosi, ja jopa ne, jotka eivät syystä tai toisesta kohdemaassaan viihtyneet, eivät yleensä kadu vaihto-oppilaaksi lähtemistä.
      Ja loppuenlopuksi, jos sinulla kerran mahdollisuus on lähteä vaihtariksi, niin mikä on pahinta mitä voi seurata? Ja mitä kaikkia upeita kokemuksia tuletkaan saamaan, jos lähdet?
      Onnea tulevalle vaihtariprosessille! :DD

      • Nuori_Vaihtarihaluk

        Kiitti paljon :D Aattelin että lähen vaihto-oppilaaksi vasta ysin jälkeen, ku en haluaisi lähteä kesken lukion vaihto oppilaaksi, vaan sitä ennen. Oon aika varma et meen, ja minunkin mielestä syys-lähtö olisi parempi, mutta ajat, hinnat ja kaikki muu varmaankin ehtivät muuttua jo ennen kuin alan suunnitella! Kiitti paljon infosta :)


    • college2013

      Suosittelen YFU tai AFS.

    • Eveliin---

      Olin vaihtarina Utahissa, Usassa 2011-2012

      1. Mikä yhtiö olisi paras?
      -Jokaisessa yhtiössä on varmasti omat hyvät puolensa. Suosittelen, kuten jo aikaisempi vastaaja, että luet järjestöjen nettisivuja ja mietit, mikä tuntuu itsellesi parhaalta. Kannattaa käydä myös useissa haastatteluissa (joista ainakin suurin osa on ilmaisia) ja infotilaisuuksissa, sitten kun niiden aika tulee. Niin saa vielä paremman kuvan yrityksestä ja siitä, mitä he pystyvät sinulle tarjoamaan. :) Itse olin vaihdossa Up-Educationin kautta, ja olin todella tyytyväinen.

      2. Talvilähtö vai kesälähtö?
      -Suosittelen kesälähtöä, sillä jos lähdet ysin jälkeen lukuvuotesi lukiossa ei katkea puolen vuoden jälkeen.

      3. Mitä maata suosittelisitte?
      -Riippuu ihan siitä, mitä vaihtovuodeltaan hakee. Jos haluaa oppia uuden kielen tai saada vähän "eksoottisemman" kokemuksen, kannattaa valita joku muu ku Iso-Britannia tai USA. Kaikilla mailla on eri juttuja tarjottavana.

      4. Kannattaako vielä hakea?
      - Olet vielä nuori, mutta hienoa että olet nyt jo näin kiinnostunut. Hakemista kannattaa alkaa kunnolla suunnitella vuosi ennen lähtöä, jolloin järjestöillä on vielä paikkoja kaikkiin kohdemaihin.

      5. Kannattaako edes lähteä?
      - Todellakin! Vaihtovuosi on aivan mahtava kokemus, ja opettaa aivan varmasti sinulle paljon! :))

      • Utelias pihi ihminen

        Tere Eveliin---
        Ootkin ollu sitte putkeen useamman vuoden, eri ketjuista löytyy useammat vuosiluvut milloin olet omien sanojeni mukaan ollut vaihtarina, saako silloin alennusta?


    • Eveliina---

      Joo, mä olin yhteen ainaki laittanu vahingossa et olin vaihdossa 2012-2013, mut olin siis 2011-2012. :)

      Tietääkseni ei voi mennä vaihtariks kahta kertaa.. :)

    • en suosittele STS Ki

      Hei..En suosittele STS KIelimatkoja .Heillä on todella puutteellista toiminta.Asiat jätetään hoitamatta .Ja vakuutus on todella tärkeä vaihto-oppilaalle.se mitä se korvaa ja kuinka helppo vakuutusyhtiön kanssa on toimia.
      STS Kielimatkojen vakuutuksesta on paljon huonoa palautetta suomi 24 sivuilla sekä Helsingin sanomissa oli vakuutuksesta juttu ja siitä miten huonosti vakuutuksen ottajaa kohdellaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe