Voiko vaatia 600 valmismatkan myöhästymisestä

Jonttuv

Valmismatkani myöhästyi 15 tuntia tammikuussa ja minulle vinkattiin, että voin hakea 600 euroa korvausta. Odottelun aikana sain olla hotellissa ja tarjottiin ruoat. Matkasta maksoin n. 800. Voinko siis saada matkan 200 eurolla? Myöhästyminen johtui teknisestä viasta.
Voinko hakea 2009 ja 2010 kotiin päin myöhästyneistä lennoista myös korvauksia, vaikka minulla ei enää ole tallella mitään dokumentteja. Nämä myöhästymiset olivat noin 5-6 tuntia ja syy oli säätila. Sori kun olen näin uuno näissä asioissa.
Matkatoimisto yritti tarjota yhden vuorokauden korvausta tästä 15 tunnin myöhästymisestä, eikä puhunut mitään, että olisin oikeutettu 600 euroon.

26

1164

    Vastaukset

    • Mistä syystä myöhästyminen johtui? Sään tai lakkojen takia aiheutuvista myöhästymisistä ei ole oikeutettu korvauksiin, mutta esimerkiksi teknisten vikojen takia aiheutuvista on. Se voi kyllä joskus mennä aika kovaksi tappeluksi. Sillä ei ole eroa onko matka reittilento vai valmismatka, tosin joissain tapauksissa valmismatkoilla voi olla oikeutettu erillisiin korvauksiin.

    • Vaatia voit mitä vaan, saaminen on toinen juttu.

    • se on juuri näin että vaatia voi vaikka koko matkan hinnan mutta 99% ei mitään saa....aikaa menee ja rahaa....

    • vaadi ihmeessä...mutta mitään et tule kylläkään saamaan.
      miksi muuten haluat korvausta ja mistä syystä?
      sähän sait jo hotellin ja ruuat.
      jos jostain vielä aiot saada jotain,niin silloin ehkä matkavakuutuksesta.........

    • Korvaus on yleensä luokkaa 8-10% matkan hinnasta jos viivästys vuorokauden luokkaa. Näin mm. taannoin venäjän Samaralle vuorokaudeksi "teknisen välilaskun" tehneen koneen tapauksessa. Hövelisti matkatoimisto tarjosi 15% korvausta jos summa menee uuden matkan hankintaan omasta toimistosta, muuten 8-10% riippuen matkan pituudesta.

      tuo 75% korvaus 15 tunnin myöhästymisestä ei oikein kuulosta kauheen uskottavalta, vaatia toki voi mitä vaan vaikka oikeutta myöten mutta perusteiden pitäisi kanssa olla kunnossa.

    • EU-säännösten mukaan sinulla on oikeus tuohon 600 euron korvaukseen. Matkatoimistot eivät tästä kerro matkustajille, ettei heidän tarvitsisi maksaa. Ja varmasti sanovatkin ensin, että eivät maksa, mutta sen jälkeen lähetät paperit kuluttajariitalautakunnalle, joka laittaa matkatoimiston maksamaan. Tsekkaa sivut:http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/matkustaminen/lennot/lennon-viivastyminen/

      me ainakin saimme rahat takaisin:-) kaksikin kertaa

      • Ja mainitsemallasi sivullakin sanotaan: "Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen."


      • Joo, siis tuo kuluttajaviraston taulukko koskee vuorolentoja.

        Mutta valmismatkalainenkin voi hakea korvausta, mutta kuten tuolla sivulla kerrotaan, niin korvaus haetaan lentoyhtiöltä eikä suinkaan matkatoimistolta. Joten onnea oikeusprosessiin tunis airin tai kingu cu china airlinesin kanssa, mitä ilmeisimmin em. yhtiöiden kotimaassa. Ainakin tietämys tunisian tai muun kaukomaan oikeusprosessista tullee kasvamaan, kuluihin saa myös varautua ja ne saattavat jopa olla suuremmat kuin tuo 600e.

        Matkatoimistolta tuskin saat yli tuota 10% tiristettyä millään laillisella keinolla....


      • kuluttaja_ kirjoitti:

        Ja mainitsemallasi sivullakin sanotaan: "Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen."

        Mitä seuraavista sanoista (alkuperäisessä kysymyksessä) et ymmärtänyt: "Myöhästyminen johtui teknisestä viasta."?

        EY-tuomioistuimen mukaan "Lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että viivästys johtui poikkeuksellisista olosuhteista ja että niitä ei olisi voitu välttää tilanteeseen soveltuvilla toimenpiteillä." Teknistä vikaa ei lähtökohtaisesti pidetä sellaisena.


      • joseman kirjoitti:

        Joo, siis tuo kuluttajaviraston taulukko koskee vuorolentoja.

        Mutta valmismatkalainenkin voi hakea korvausta, mutta kuten tuolla sivulla kerrotaan, niin korvaus haetaan lentoyhtiöltä eikä suinkaan matkatoimistolta. Joten onnea oikeusprosessiin tunis airin tai kingu cu china airlinesin kanssa, mitä ilmeisimmin em. yhtiöiden kotimaassa. Ainakin tietämys tunisian tai muun kaukomaan oikeusprosessista tullee kasvamaan, kuluihin saa myös varautua ja ne saattavat jopa olla suuremmat kuin tuo 600e.

        Matkatoimistolta tuskin saat yli tuota 10% tiristettyä millään laillisella keinolla....

        Siellä sanotaan ihan selvästi, että koskee myös lentoja, jotka ovat osa valmismatkaa. Ja että *lisäksi* voi matkatoimistolla olla muu korvausvelvollisuus.

        Mene sinä vain lentelemään Tunisian ja Kiinan väliä jos haluat. Suomesta liikennöivän yhtiön on pakko maksaa EU-säädösten mukaiset korvaukset, kunhan asiakas älyää vaatia. Yhtiölle tulisi nimittäin paljon kallimmaaksi se, että se menettää oikeuden liikennöidä EU:ssa, EU:sta tai EU:hun.


    • Meillä valmismatka Kanarialle Finnmatkoilla 3v. sitten myöhästyi yli 13h, saimme korvauksena 1 menetetyn lomapäivän. Eli jos matkan kokonaissumma olisi esim. 2500e, siitä saa kahden viikon lomalta n. 180e. Myös yöpyminen hotellissa, ruoka ja aamiainen saatiin ilmaiseksi.

    • hoh hoijaa... taulukko koskee myös valmismatkojen lentoja. esim. Finnmatkat ja TuiFly ovat samaa firmaa.

    • Vuoden 2009 ja 2010 lennoista on todennäköisesti ihan turha hakea korvauksia, jos ei ole mitään dokumentteja. Lentoyhtiökin on ollut velvollinen hävittämään matkustajatiedot, ellet ole lentoyhtiön kanta-asiakasohjelmassa ja siten antanut lupaa tietojen säilyttämiseen.

      Sen sijaan tammikuisesta tapauksesta kannattaa heti laittaa korvausvaatimus, kuten täällä on asiallisesti neuvottu. Olisi kannettanut laittaa heti tapahtuneen jälkeen. Ajan kuluminen ei paranna mahdollisuuksia, mutta tässä tapauksessa myöhästyminen on varmaankin näytettävissä toteen kuten myös se, että sinä olit lennolla. Muuta ei tarvitakaan. Mutta muista täyttää korvausvaatimuslomake huolellisesti, ja kysy tarvittaessa apua sen täyttämiseen.

    • Myöhästyneistä lennoista voi hakea korvausta suoraan lentoyhtiöltä ja korvaussummat ovat vakiot. Olen itsekin hakemassa lomalennon myöhästymisestä korvausta, jos lentoyhtiö ei maksa, aion käydä läpi koko valitusruljanssin viimeistä tahoa myöten, jotta saan rahani. Sen verran kismitti monen tunnin myöhästyminen.

      Monet hakevat korvausta virheellisesti matkanjärjestäjältä ja korvaksia ei välttämättä saa lainkaan tai ne ovat kovin pienet. Korvausvaatimus tulee esittää suoraan lentoyhtiölle. Tosin matkanjärjestäjälläkin voi olla korvausvelvollisuus, mutta valmismatkalain pykälät ovat melko löysät korvauksien suhteen. Pommittakaa siis lentoyhtiötä.

    • Vuodenvaihteessa 2011-12 meidän lentomme Mombasaan tyssäsi Arabiemiraatteihin. Välilaskun aikana huomattiin koneessa tekninen vika ja jäimme vuorokaudeksi Sharjahiin. Palvelu toimi moitteettomasti: Kuljetukset, hotelli ja ruokailut. Tästä myöhästymisestä Finnmatkat hyvitti yhden vuorokauden hinnan tai 1,5 x mikäli otti Finnmatkojen lahjakortin.
      Meitä tämä myöhästyminen ei harmittanut, sillä päästiinhän käymään Dubaissa katselemassa nähtävyyksiä :)

    • Menettääkö oikeuden tohon 600 euroon, jos ottaa vastaan matkatoimiston hyvityksen vai voiko vaatia molempia? Kuin kauan lennon pitää myöhästyä?

      • Ei menetä. Lentoyhtiöllä on oma vastuunsa ja matkatoimistolla omansa.

        Myöhästymisen pitää olla yli kolme tuntia, laskettuna sen mukaan, milloin tullaan kohteeseen. Ks.
        http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_fi.htm

        Tämä merkitsee, että matkustajan saama korvaus voi ylittää sen, mitä hän on maksanut. Suomen vahingonkorvausoikeudessa on kyllä ns. hyötymiskielto, mutta tässä onkin kyse EU-oikeudesta, joka ajaa kansallisten lakien ja oikeusperiaatteiden yli. Lisäksi voidaan tulkita, että hyötymistä ei tapahdu, koska saadut korvaukset korvaavat myös haittaa ja harmia.


    • Mitenhän tuo korvauspuoli esim Tjäreborgin kanssa kun kuuluu Thomas cookiin jolla myös lensimme. Käsittääkseni ei pitäisi olla ongelmaa vaikka ottaa matkatoimiston korvaus hilut vastaan ja valittaa lennosta erikseen?

      • Juuri näin. Matkatoimiston ja lentoyhtiön vastuut erilliset ka perustaltaan erilaiset!

        Autan mielelläni korvausten hakemisessa! :)


      • Mitenhän näitä korvauksia lentoyhtiöltä haetaan? Onko jokin lomake?


    • Itse hain korvauksia suoraan lentoyhtiöltä sähköpostitse, kun myöhästyimme jatkolennolta sen vuoksi, että jäänestotoimenpiteet aloitettiin vasta kun lennon piti olla jo ilmassa. Lentoyhtiö buukkasi meidät kyllä heti seuraavalle mahdolliselle lennolle ja kustansi hotellin sekä aterian odotusajaksi, mutta koska olimme kohteessa 9 tuntia alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin, laitoin reissun jälkeen hakemuksen vetämään. Liitteeksi kopiot lentolipuista ja virallisen EU-matkustajan korvaushakemuksen, sekä uhkauksen viedä asia eteenpäin jos korvausta ei makseta. Alle viikossa myöntävä päätös ja ilmoitus että rahat on siirretty ilmoittamalleni pankkitilille.

      Homma on lopuksi todella helppo hoitaa itse, eikä tarvitse maksaa kenellekään prosentteja korvaussummasta. Kaikki, ihan kaikki ohjeet löytyy netistä kun viittii vähän googlettaa.

      • WAU, laitoit oikein uhkauksen asian viemisestä eteenpäin. Sun paskajuttuja ei usko kukaan.


    • Valmismatkan ottaa niin tyhmät ja juntit että ei välttämättä googletuskaan onnistu

    • Voit vaatia. Voit vaatia ihan mitä tahansa mutta sulle koitenkin vaan nauretaan

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vuosi Tinderissä oli järkytys

      Ei mikään ihme. Tinder on ihan syvältä. https://yle.fi/uutiset/3-11212319
      Sinkut
      174
      9020
    2. Tietäisittepä

      Mitä meidänkin työpaikalla varatut touhaavat työpäivän aikana... Kesken työpäivän ottavat vapaata pari tuntia että puolisot luulevat olevan töissä ja
      Uskottomuus
      118
      3827
    3. Marin: Meillä on kaksi ongelmaa keskusta ja vihreät

      Hallituksella oli tiukka tammikuu, Marin kiteytti jo omilleen: ”Meillä on kaksi ongelmaa: keskusta ja vihreät” https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b
      Maailman menoa
      130
      3542
    4. Sara Siepin "työt" ?

      Sieppi on lomalla noin kolmen viikon välein. Koska hän tekee töitä ? Mitä työtä? Miten voi siis olla koko ajan lomamatkoilla, ja ei mitää las palmas h
      55
      829
    5. Johanna Tukiainen viety hoitoon?

      Vuosien sekakäyttö ja perintönä kulkeva mielisairaus johti lopulta hullujen huoneelle. Siellä on hyvä harhaisen hoitaa päänsä kuntoon.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      677