Voiko vaatia 600 valmismatkan myöhästymisestä

Valmismatkani myöhästyi 15 tuntia tammikuussa ja minulle vinkattiin, että voin hakea 600 euroa korvausta. Odottelun aikana sain olla hotellissa ja tarjottiin ruoat. Matkasta maksoin n. 800. Voinko siis saada matkan 200 eurolla? Myöhästyminen johtui teknisestä viasta.
Voinko hakea 2009 ja 2010 kotiin päin myöhästyneistä lennoista myös korvauksia, vaikka minulla ei enää ole tallella mitään dokumentteja. Nämä myöhästymiset olivat noin 5-6 tuntia ja syy oli säätila. Sori kun olen näin uuno näissä asioissa.
Matkatoimisto yritti tarjota yhden vuorokauden korvausta tästä 15 tunnin myöhästymisestä, eikä puhunut mitään, että olisin oikeutettu 600 euroon.
Ilmoita


26 Vastausta

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.


Mistä syystä myöhästyminen johtui? Sään tai lakkojen takia aiheutuvista myöhästymisistä ei ole oikeutettu korvauksiin, mutta esimerkiksi teknisten vikojen takia aiheutuvista on. Se voi kyllä joskus mennä aika kovaksi tappeluksi. Sillä ei ole eroa onko matka reittilento vai valmismatka, tosin joissain tapauksissa valmismatkoilla voi olla oikeutettu erillisiin korvauksiin.
2 VASTAUSTA:
Tuohon on olemassa ihan pätevä palvelu. Voi hakea viimeiseltä 3 vuoden ajalta vielä kaikista:

http://www.ilmainen.tv/korvauksia-lennon-myohastymisesta-airhelp/
travelleri-84 kirjoitti:
Tuohon on olemassa ihan pätevä palvelu. Voi hakea viimeiseltä 3 vuoden ajalta vielä kaikista:

http://www.ilmainen.tv/korvauksia-lennon-myohastymisesta-airhelp/
Kyseien palvelu ei kylläkään ole ilmainen. Pienestä paperin kirjoittamisesta ottaa 25%. Voit itsekkin tulostaa kyseisen lomakkeen ja lähettää sen eteenpäin. Ja säästät 25% palkkion maksun
+Lisää kommentti
Vaatia voit mitä vaan, saaminen on toinen juttu.
1
Ilmoita
se on juuri näin että vaatia voi vaikka koko matkan hinnan mutta 99% ei mitään saa....aikaa menee ja rahaa....
Ilmoita
vaadi ihmeessä...mutta mitään et tule kylläkään saamaan.
miksi muuten haluat korvausta ja mistä syystä?
sähän sait jo hotellin ja ruuat.
jos jostain vielä aiot saada jotain,niin silloin ehkä matkavakuutuksesta.........
0 VASTAUS:
+Lisää kommentti
Korvaus on yleensä luokkaa 8-10% matkan hinnasta jos viivästys vuorokauden luokkaa. Näin mm. taannoin venäjän Samaralle vuorokaudeksi "teknisen välilaskun" tehneen koneen tapauksessa. Hövelisti matkatoimisto tarjosi 15% korvausta jos summa menee uuden matkan hankintaan omasta toimistosta, muuten 8-10% riippuen matkan pituudesta.

tuo 75% korvaus 15 tunnin myöhästymisestä ei oikein kuulosta kauheen uskottavalta, vaatia toki voi mitä vaan vaikka oikeutta myöten mutta perusteiden pitäisi kanssa olla kunnossa.
Ilmoita
EU-säännösten mukaan sinulla on oikeus tuohon 600 euron korvaukseen. Matkatoimistot eivät tästä kerro matkustajille, ettei heidän tarvitsisi maksaa. Ja varmasti sanovatkin ensin, että eivät maksa, mutta sen jälkeen lähetät paperit kuluttajariitalautakunnalle, joka laittaa matkatoimiston maksamaan. Tsekkaa sivut:http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/matkustaminen/lennot/lennon-viivastyminen/

me ainakin saimme rahat takaisin:-) kaksikin kertaa
4 VASTAUSTA:
Ja mainitsemallasi sivullakin sanotaan: "Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen."
Joo, siis tuo kuluttajaviraston taulukko koskee vuorolentoja.

Mutta valmismatkalainenkin voi hakea korvausta, mutta kuten tuolla sivulla kerrotaan, niin korvaus haetaan lentoyhtiöltä eikä suinkaan matkatoimistolta. Joten onnea oikeusprosessiin tunis airin tai kingu cu china airlinesin kanssa, mitä ilmeisimmin em. yhtiöiden kotimaassa. Ainakin tietämys tunisian tai muun kaukomaan oikeusprosessista tullee kasvamaan, kuluihin saa myös varautua ja ne saattavat jopa olla suuremmat kuin tuo 600e.

Matkatoimistolta tuskin saat yli tuota 10% tiristettyä millään laillisella keinolla....
kuluttaja_ kirjoitti:
Ja mainitsemallasi sivullakin sanotaan: "Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen."
Mitä seuraavista sanoista (alkuperäisessä kysymyksessä) et ymmärtänyt: "Myöhästyminen johtui teknisestä viasta."?

EY-tuomioistuimen mukaan "Lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että viivästys johtui poikkeuksellisista olosuhteista ja että niitä ei olisi voitu välttää tilanteeseen soveltuvilla toimenpiteillä." Teknistä vikaa ei lähtökohtaisesti pidetä sellaisena.
joseman kirjoitti:
Joo, siis tuo kuluttajaviraston taulukko koskee vuorolentoja.

Mutta valmismatkalainenkin voi hakea korvausta, mutta kuten tuolla sivulla kerrotaan, niin korvaus haetaan lentoyhtiöltä eikä suinkaan matkatoimistolta. Joten onnea oikeusprosessiin tunis airin tai kingu cu china airlinesin kanssa, mitä ilmeisimmin em. yhtiöiden kotimaassa. Ainakin tietämys tunisian tai muun kaukomaan oikeusprosessista tullee kasvamaan, kuluihin saa myös varautua ja ne saattavat jopa olla suuremmat kuin tuo 600e.

Matkatoimistolta tuskin saat yli tuota 10% tiristettyä millään laillisella keinolla....
Siellä sanotaan ihan selvästi, että koskee myös lentoja, jotka ovat osa valmismatkaa. Ja että *lisäksi* voi matkatoimistolla olla muu korvausvelvollisuus.

Mene sinä vain lentelemään Tunisian ja Kiinan väliä jos haluat. Suomesta liikennöivän yhtiön on pakko maksaa EU-säädösten mukaiset korvaukset, kunhan asiakas älyää vaatia. Yhtiölle tulisi nimittäin paljon kallimmaaksi se, että se menettää oikeuden liikennöidä EU:ssa, EU:sta tai EU:hun.
+Lisää kommentti
Meillä valmismatka Kanarialle Finnmatkoilla 3v. sitten myöhästyi yli 13h, saimme korvauksena 1 menetetyn lomapäivän. Eli jos matkan kokonaissumma olisi esim. 2500e, siitä saa kahden viikon lomalta n. 180e. Myös yöpyminen hotellissa, ruoka ja aamiainen saatiin ilmaiseksi.
Ilmoita
hoh hoijaa... taulukko koskee myös valmismatkojen lentoja. esim. Finnmatkat ja TuiFly ovat samaa firmaa.
Ilmoita
Vuoden 2009 ja 2010 lennoista on todennäköisesti ihan turha hakea korvauksia, jos ei ole mitään dokumentteja. Lentoyhtiökin on ollut velvollinen hävittämään matkustajatiedot, ellet ole lentoyhtiön kanta-asiakasohjelmassa ja siten antanut lupaa tietojen säilyttämiseen.

Sen sijaan tammikuisesta tapauksesta kannattaa heti laittaa korvausvaatimus, kuten täällä on asiallisesti neuvottu. Olisi kannettanut laittaa heti tapahtuneen jälkeen. Ajan kuluminen ei paranna mahdollisuuksia, mutta tässä tapauksessa myöhästyminen on varmaankin näytettävissä toteen kuten myös se, että sinä olit lennolla. Muuta ei tarvitakaan. Mutta muista täyttää korvausvaatimuslomake huolellisesti, ja kysy tarvittaessa apua sen täyttämiseen.
Ilmoita
Myöhästyneistä lennoista voi hakea korvausta suoraan lentoyhtiöltä ja korvaussummat ovat vakiot. Olen itsekin hakemassa lomalennon myöhästymisestä korvausta, jos lentoyhtiö ei maksa, aion käydä läpi koko valitusruljanssin viimeistä tahoa myöten, jotta saan rahani. Sen verran kismitti monen tunnin myöhästyminen.

Monet hakevat korvausta virheellisesti matkanjärjestäjältä ja korvaksia ei välttämättä saa lainkaan tai ne ovat kovin pienet. Korvausvaatimus tulee esittää suoraan lentoyhtiölle. Tosin matkanjärjestäjälläkin voi olla korvausvelvollisuus, mutta valmismatkalain pykälät ovat melko löysät korvauksien suhteen. Pommittakaa siis lentoyhtiötä.
Ilmoita
Vuodenvaihteessa 2011-12 meidän lentomme Mombasaan tyssäsi Arabiemiraatteihin. Välilaskun aikana huomattiin koneessa tekninen vika ja jäimme vuorokaudeksi Sharjahiin. Palvelu toimi moitteettomasti: Kuljetukset, hotelli ja ruokailut. Tästä myöhästymisestä Finnmatkat hyvitti yhden vuorokauden hinnan tai 1,5 x mikäli otti Finnmatkojen lahjakortin.
Meitä tämä myöhästyminen ei harmittanut, sillä päästiinhän käymään Dubaissa katselemassa nähtävyyksiä :)
Ilmoita
Menettääkö oikeuden tohon 600 euroon, jos ottaa vastaan matkatoimiston hyvityksen vai voiko vaatia molempia? Kuin kauan lennon pitää myöhästyä?
1 VASTAUS:
Ei menetä. Lentoyhtiöllä on oma vastuunsa ja matkatoimistolla omansa.

Myöhästymisen pitää olla yli kolme tuntia, laskettuna sen mukaan, milloin tullaan kohteeseen. Ks.
http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_fi.htm

Tämä merkitsee, että matkustajan saama korvaus voi ylittää sen, mitä hän on maksanut. Suomen vahingonkorvausoikeudessa on kyllä ns. hyötymiskielto, mutta tässä onkin kyse EU-oikeudesta, joka ajaa kansallisten lakien ja oikeusperiaatteiden yli. Lisäksi voidaan tulkita, että hyötymistä ei tapahdu, koska saadut korvaukset korvaavat myös haittaa ja harmia.
+Lisää kommentti
Mitenhän tuo korvauspuoli esim Tjäreborgin kanssa kun kuuluu Thomas cookiin jolla myös lensimme. Käsittääkseni ei pitäisi olla ongelmaa vaikka ottaa matkatoimiston korvaus hilut vastaan ja valittaa lennosta erikseen?
2 VASTAUSTA:
Juuri näin. Matkatoimiston ja lentoyhtiön vastuut erilliset ka perustaltaan erilaiset!

Autan mielelläni korvausten hakemisessa! :)
Mitenhän näitä korvauksia lentoyhtiöltä haetaan? Onko jokin lomake?
+Lisää kommentti
Itse hain korvauksia suoraan lentoyhtiöltä sähköpostitse, kun myöhästyimme jatkolennolta sen vuoksi, että jäänestotoimenpiteet aloitettiin vasta kun lennon piti olla jo ilmassa. Lentoyhtiö buukkasi meidät kyllä heti seuraavalle mahdolliselle lennolle ja kustansi hotellin sekä aterian odotusajaksi, mutta koska olimme kohteessa 9 tuntia alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin, laitoin reissun jälkeen hakemuksen vetämään. Liitteeksi kopiot lentolipuista ja virallisen EU-matkustajan korvaushakemuksen, sekä uhkauksen viedä asia eteenpäin jos korvausta ei makseta. Alle viikossa myöntävä päätös ja ilmoitus että rahat on siirretty ilmoittamalleni pankkitilille.

Homma on lopuksi todella helppo hoitaa itse, eikä tarvitse maksaa kenellekään prosentteja korvaussummasta. Kaikki, ihan kaikki ohjeet löytyy netistä kun viittii vähän googlettaa.
1 VASTAUS:
WAU, laitoit oikein uhkauksen asian viemisestä eteenpäin. Sun paskajuttuja ei usko kukaan.
+Lisää kommentti
Valmismatkan ottaa niin tyhmät ja juntit että ei välttämättä googletuskaan onnistu
Ilmoita
Voit vaatia. Voit vaatia ihan mitä tahansa mutta sulle koitenkin vaan nauretaan
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Voiko vaatia 600 valmismatkan myöhästymisestä

Valmismatkani myöhästyi 15 tuntia tammikuussa ja minulle vinkattiin, että voin hakea 600 euroa korvausta. Odottelun aikana sain olla hotellissa ja tarjottiin ruoat. Matkasta maksoin n. 800. Voinko siis saada matkan 200 eurolla? Myöhästyminen johtui teknisestä viasta.
Voinko hakea 2009 ja 2010 kotiin päin myöhästyneistä lennoista myös korvauksia, vaikka minulla ei enää ole tallella mitään dokumentteja. Nämä myöhästymiset olivat noin 5-6 tuntia ja syy oli säätila. Sori kun olen näin uuno näissä asioissa.
Matkatoimisto yritti tarjota yhden vuorokauden korvausta tästä 15 tunnin myöhästymisestä, eikä puhunut mitään, että olisin oikeutettu 600 euroon.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta