Keittiöremontti alkamassa. Kauanko teillä on siihen mennyt aikaa, jotka olette tehneet kaiken minkä voi, itse?
Meillä on aika iso keittiö, lattiakin uusitaan, kun siellä on alkuperäiset huonot eristeet. Katto maalataan, sitä ei uusita. Kaappeja jo aloteltiin poistamaan, mutta ollaan miehen kans molemmat päivätyössä, joten aikaa on hintsusti, viikonloppuihin painottuu. Olen kuitenkin varautunut touhuamaan varakeittiössä koko kevään, kun nyt vanha puretaan ensin pois.
Kaapit otetaan tod.näkösesti ikeasta, käydään vielä kerran ne kattomassa et on ok. Itse kasataan ne. Suunnitelma on teetetty.
Asiat vaikuttaa aina etukäteen aika helpolta, mutta koko vanhan omakotitalon rempanneena voisin sanoa, että harvoin kaikki menee kuten suunniteltu, joten pitää varautua niin, että aikataulua ei ole. Valmistuu kesään mennessä.
Remppaa tulossa - miten nopeesti valmista?
75
7247
Vastaukset
- Remppaaja
Mulla on pieni keittiö. Uusin lattian, josta ensin vanhat laatat pois, lähti helposti. Purin vanhat kaapit ja välitilan laatat (ne oli lujassa) ja laitoin itse uudet kaapit seinälle, tulivat koottuina. Tein kaiken yksin, ajoin vanhat kamat kaatopaikalle ja hain uudet rungot keittiövalmistajalta. Avaimet käteen tee-se-itse periaatteella. Menitasan viikko, olin lomalla. Varmaan joku 40-50 tuntia työtä ja ajelua. Kannattaa vuokrata kunnon koneet purkua varten, se helpottaa kovasti. Yksin tehdessä vaati mielikuvitusta nostella kaapit seinälle niin että tuli oikein ja suoraan.
- tj valvoja
laitoin keittiön,ensin purin entiset pois pari iltaa meni noin 6 tuntia.asensin uudet kaapit illassa 3-4 tuntia.oli mittatilaus keittiö.laatoitus ilta 3-4 tuntia.mutta nyt käytän tähän taloon,rakennusmiehiä ja käytän kotitalousvähennyksen hyödyn,oliko 45 prosenttia palkasta.arvio 6000 euron vähennys.miksi rehkiä jos saa kirvesmiehet töihin ja jälkeä syntyy 4-5 kertainen määrä ammattilaiselta.edellisen talon aikaan ei ollut mahdollista saada kotitalousvähennystä.itse joudun olemaan valvojana,siitä tulee säästöä 1000 euroa.se ei ole kotitalousvähennys kelpoinen mikäli ei maksa palkkaa verokirjalla itselleen.
- remontti on valmis
minulla on sellainen iso kone jolla voi porata vaikka kalliioon reikiä,siinä on piikkaus ominaisuus,kymmenen minuttia neliö laatat irti seinästä ja lattiasta,irrottaa myös liima möykyt.tiilellä entisen lattian laattojen alunen hionta imurointi ja uudet laatat lattiaan.menee yksi ilta ja lattia laitettu.kaapit purku yksi ilta.asennus yksi ilta ja seinän laatoitus tunti neliö.pari kolme iltaa ja homma on kunnossa.
- se on tuuripeliä
remontti on valmis kirjoitti:
minulla on sellainen iso kone jolla voi porata vaikka kalliioon reikiä,siinä on piikkaus ominaisuus,kymmenen minuttia neliö laatat irti seinästä ja lattiasta,irrottaa myös liima möykyt.tiilellä entisen lattian laattojen alunen hionta imurointi ja uudet laatat lattiaan.menee yksi ilta ja lattia laitettu.kaapit purku yksi ilta.asennus yksi ilta ja seinän laatoitus tunti neliö.pari kolme iltaa ja homma on kunnossa.
Purin yhden vessan laatoitusta varmaan kaksi viikkoa iltaisin, poravasara taltalla oli käytössä, mutta kun ne laatat lähti sokeripalan kokoisina paloina, niin kyllä siihen aikaa palaa. Kokonasena seinistä irtosi varmaan noin 10 laattaa. Hanskojakin taisi kulua rystysistä puhki kolme paria.
Eräästä toisesta kohteesta naputtelin välitilalaat pois vartista vasaran ja taltan kanssa. - sapluuna hoitaa
aika helposti ne kaapit saa seinälle yksinkin jos rakentaa sapluunan avulla kaapit hoituu helposti ja nopeasti saat vielä ne samalle korkeudelle ne kaapit
- remonttimies 37 v
tj valvoja kirjoitti:
laitoin keittiön,ensin purin entiset pois pari iltaa meni noin 6 tuntia.asensin uudet kaapit illassa 3-4 tuntia.oli mittatilaus keittiö.laatoitus ilta 3-4 tuntia.mutta nyt käytän tähän taloon,rakennusmiehiä ja käytän kotitalousvähennyksen hyödyn,oliko 45 prosenttia palkasta.arvio 6000 euron vähennys.miksi rehkiä jos saa kirvesmiehet töihin ja jälkeä syntyy 4-5 kertainen määrä ammattilaiselta.edellisen talon aikaan ei ollut mahdollista saada kotitalousvähennystä.itse joudun olemaan valvojana,siitä tulee säästöä 1000 euroa.se ei ole kotitalousvähennys kelpoinen mikäli ei maksa palkkaa verokirjalla itselleen.
Minä laitin koko keittiön uusiksi. Siinä meni viiiko. Purin vanhat ja asensin uudet kaapit. Seinät maalasin ja lattiakin meni uusiksi. Oli mul yks apumies nostamas keittiön kaappeja. En muista mitä maksoi mut nyt kelpais gordon ramsayn tulla kokkailee mun keittiöön. Ja mä tein kaiken ihan mun tyttöystävän takia kun se halus ja se tykkää kokkailla.
- helppoa kun osaa
Ei vaadi kun listan. Ruuvaa vaan ensin listan kaappien alareunan kohdalle vaakasuoraan ja nostelee kaapit sen päälle. Tavallinen suora lauta käy hyvin.
- mieli pide
se on tuuripeliä kirjoitti:
Purin yhden vessan laatoitusta varmaan kaksi viikkoa iltaisin, poravasara taltalla oli käytössä, mutta kun ne laatat lähti sokeripalan kokoisina paloina, niin kyllä siihen aikaa palaa. Kokonasena seinistä irtosi varmaan noin 10 laattaa. Hanskojakin taisi kulua rystysistä puhki kolme paria.
Eräästä toisesta kohteesta naputtelin välitilalaat pois vartista vasaran ja taltan kanssa.niin mitä olete mieltä onk o remonti reiskat hitlereitä?
- rairatirairai
suojaus purkutyöt 1-2 ilta(a)
Katon maalaus 1 ilta.
runkojen kasaus kahdelta 1 ilta
runkojen asennus 1 ilta
tasoasennukset 1 ilta mellille, 2 iltaa puutasoille kun joutuu hiomaan ja pintakäsittelemäänkin
koneet 1 ilta
sokkelit peitteet 1 ilta
laatikot, ovet, kahvat yms nyppiminen 1 ilta kahdelta
laatoitus 1 ilta, saumaus 1 ilta
Lattiaan kuluva aika riippuu ihan rakenteesta. Kerrostalossa voisi miettiä esim. purku hiominen 1 ilta, tasoitus 1 ilta, pintamateriaali 1 ilta, listoitus 1 ilta. Omakotitalossa taas runkotöihin ja esim aluslevytykseen voisi laskea pari iltaa ja pinnalle 1 illan. Tietty jos rakenteet on huonossa hapessa, että joudutaan kuivaamaan ja vaihtamaan paljon tavaraa niin aikaa menee huomattavasti enemmän.
Lisäksi tulee ottaa huomioon, että putkarin ja sähkömiehen paikalle saaminen ei aina välttämättä onnistu juuri silloin kun haluaisi.
Nuo aika-arviot on siis sellaselle tyypille joka tietää mitä tekee. Jos kokemusta ei ole niin aikaa voi mennä helposti moninkertaisesti kun valmiita ratkaisuja ja parasta työjärjestystä ei tule takaraivosta. Viikonloppuna ehtii tietysti enemmän kun aikaa on enemmän eikä työpäivä ole vienyt mehuja.
Kaapit saa seinälle helposti yksinkin kun proppaa seinään riman vaateriin ja nostelee kaapit sen päälle. Lisäksi kaapit voi tukea sisältä laudalla lattiaan tarvittaessa. Ikea kaapit on kuitenkin helppo laittaa yksinkin riman päältä. Ensimmäisen kaapin kun saa paikalleen niin seuraavat vaan riman päälle ja puristimilla kiinni jo kiinni olevaan kaappiin. Tuo riman käyttö kannattaa myös alakaappien kanssa niin ei tarvi ruuvailla tuhotonta määrää jalkoja oikeaan korkeuteen.- JRnen
ENNEN remontin alottamista kannattaa lukea asunto-osakeyhtiölaki tarkkaan ja selvittää kaikki mahdollinen ja mahdoton. UUSI laki tuli voimaan viime kesänä. (olikohan 1.7.2012)
Kannattaa hommata sellaiset vakuutukset, että se korvaa vahingot, jos "omin nokin" tulee tehtyä jotain luvatonta tai sattuu joku vahinko joko purku- tai remontointiaikana. Asunto-osakeyhtiön hallituksen jäsenet ovat henkilökohtaisessa vastuussa, jos he sallivat luvattoman remontin.
Kerrostalossa tai rivitalossa on oltava aina remontointilupa. Se pitää hoitaa kuntoon ennen remontin aloitusta. Omin nokin ei saa tehdä. Remontointilupa haetaan isännöitsijältä tai yhtiökokouksessa. Taloyhtiö voi vaatia jopa vastaavan mestarin, jos puututaan ns. kantaviin rakenteisiin tai esimerkiksi vesieristykseen tiskiallas, viemäti, astianpesukoneen kytkentä jne.). "Karkeasti ottaen": Omin luvin voit ainoastaan maalailla seinät.
Remontoija on itse vahingonkorvausvelvollinen osakeyhtiölle välittömissä tai jopa vuosia jälkikäteen sattuneissa vahingoissa, mikäli on tehnyt "sutta ja sekundaa" "remontoidessaan". Ikävä on perua esim asuntokauppaa vaikkapa viiden vuoden kuluttua, jos esim. joku vesihana tai viemäti onkin vuotanut vedet eristeisiin tai joku saa sähköiskun väärin kytketystä lampusta tai pistorasiasta.
Suunitelma pitää olla ja hyväksytyt piirustukset, jos asunto-osakeyhtiössä tehdään isompia huoneistokohtaisia sisäremontteja. Ukoremonteissa on aina oltava luvat kunnossa. Kunnan julkisivulautakuntakin voi puuttua, jos tehdään julkisivuremonttia. Taloyhtiö voi jopa vaatia, että jos remontoidaan, pitää säilyttää yhtenevä ilme koko yhtiössä. Riippuu tietenkin yhtiöstä.
Lämpö- ja vesikalusteet (paineenalaisina) kuuluvat taloyhtiölle. Niihin ei saa itse mennä tekemään muutoksia, jos ei ole asunto-osakeyhtiön valitseman / valtuuttaaman "vesijohtoputkivirman tai sähkövirman ammattimies". Niihin puututtaessa tarvitaan alan ammattipätevyys ja asunto-osakeyhtiön lupa. - asiantuntija itseast
Mistäs löysit mellitasot, niitä kun ei nykyään meinaa mistään saada. Kaikissa liikkeissä vaan tarjotaan sitä laminaattia tai siten jotain ihan muuta.
Olen sitä melliä kyllä kovasti etsinyt, kun se on niin paljon halvempi, vain kolmas osa hinnasta.
- Jotain järkee?????
Täysin persiistä nuo aikatauluttomat remontit. Ainoaankaan en suostuisi.
- ottaa aikansa
jos itselle tekee, niin hommia on turha tappaa aikatauluilla. Työ ottaa sen ajan mitä se tarvii. Kun lopputulos on upea, niin ketään ei kiinnosta että meniköö siihen kuukausi vai kolme.
Kun oman työpäivän päälle tekee toisen vuoron remonttimihenä, niin siinä alkaa aika äkkiä väsyä, ei sitä jaksa kovin montaa viikkoa tehdä töitä vuorotta.
Parempi kun päättää heti että viikossa on esimerkiksi kolme vapaa iltaa ja loput painetaan hommia. Kerrostalossa tietysti helpottaa se että naapurisovun vuoksi pitää illoilla lopettaa ajoissa, eikä viikonloppuaamuinakaan viitsi aloittaa kovin aikaisin. - hely_69
No kun ite tehdään niin se on parempi ilman kireetä aikataulua. Kaapit haetaan varkaan ikeasta sillon kun on sen aika. Ensin ajattelinkkin, että mahollisimman nopeesti tehtävä, mut mikäs kiire tässä on? Se aika menee, mikä menee ja toivottavasti lopputulos on sen arvoinen.
- kauan on kauan
Etusivun otsikko, kauan remontissa menee sisätää vastauksen, ei kysymystä.
- Järkytys
Asutko sä aina paskan keskellä? Keskellä keskeneräistä remonttia?
HYI hemmetti. - Tuumasta toimeen
Jätä välitilan laatoitus pois. Itse asensin välitilan laminaatin joka on todella hienon näköinen. Materiaalia löytyy jos jonkinlaista. Suunnittele valaistus kunnolla ja riittävästi valopisteitä (ledejä, halogeenejä). Kuten myös pistorasioita.
Hanki myös induktiotaso.
Itse rakensin suurehkon keittiön ja rosteri kodinkoneet. Hintaa tuli reilu 7000€.
Hinta-arvio ulkopuolisella oli 15000€.- hely_69
Kiitos vinkistä juuri noin meinasinkin, Ei tartte laatotusvaihetta, joka on niin sotkuinen. Valaistus on tärkee, en oo kauheesti vielä suunnitellu.
Mikä etu induktioliedessä keraamiseen tms?
- asentaja5
Se on yksi päivä ja ja kaikki on OK. jos miehellä vähän on taitoa , tumpelot saa kyllä kuukauden meneen , jos ei edes putkia osaa itse laittaa ei kyllä kannata muutakaan aloittaa. Kutsu vaikka joku tuttu joka on näitä juttuja tehnyt tulee halvalla , pimeänä näin se menee.
- kirvesmieslomalla
taas näiä jotka luulee osaavansa kaikki. sinäkö saumaat aina esim lattialaatoitukses samal kun pistät laattoja paikoilleen;)?
- roskaa1
Suomalainen asentaja niin laiska, että ainut asia mikä suoriutuu ajallaan on kahville lähteminen. Muuten vitkutellaan ja pyyhitään hikeä. 1kk asennus urakka -> 2kk, sitten keksitään loistavia syitä, miksi ei levy lähde seinästä tunnissa ja kiroillaan. :D
Laittomana töiden tekeminen viel tyhmempää. - hely_69
Sorry, ei onnistu noin ison keittiön kanssa päivässä vaik olis mikä super-ÄIJÄ;)
- remppa on hauskaa
Monenlaista "mielipidettä" taas, kuten tällä palstalla on tapana!
Minullakin on tarkoitus aloittaa keittiöremppa keväällä, kun näiltä menossa olevilta rempoilta ehdin. Meillä puretaan keittiöstä kaikki seinät vuorilaudoitukseen asti, koolaus ja 50mm villaa ja levytys. Lattia samoin auki puruihin asti, sen verran purua pois että 100mm vuorivillaa mahtuu. Sitten harvalaudoitus, 2 x lattiagyproc, lämmitysvastus ja tasoitus. Muovimatto luultavasti lopuksi lattiaan. Kattoa lasketaan sen verran että sinne mahtuu liesituulettimen putki piiloon, samoin kaikki uudelleen vedettävät sähköjohdot.
Keittiökaapistot luultavasti Ylijäämävarastosta valmiiksi kasattuina. Teen homman yksin, vain joitakin sähkövetoja pyydän tutun sähkärin tekemään.
Arvioitu valmistuminen? On vaikeaa antaa mitään aikaa näinkin isolle rempalle. Itse tekisin hommia kaikessa rauhassa ja ehkä vuoden voisin siihen varata leipätöitteni lomassa. Vaimolla on kyllä tähän oma sanansa sanottavana ja luulen että valmista pitäisi olla viimeistään ensi syksynä. Ainakin Jouluksi...
Vanhan omakotitalon ostaneet joutuvat asumaan jonkun remontin keskellä aina! Jos siis miehellä pysyy työkalut kädessä ja on halua tehdä kaikki itse. - Noin vuosi
Ei valmistu kesään mennessä jos olet kokematon remontoija ja teet sitä vain viikonloppusin.
Noita on todella vaikea arvioida, vanhaa purkaessa voi tulla yllätyksiä. Jos siellä onkin joku kosteusvaurio, niin kuivattamiset voi viedä viikkoja yms.
Ammattimiehetkin arvioin nämä usein alakanttiin, tosin osa syynä on se että työtä näyttää sitten olevan enemmän mitä sovittiin ja saadaan urakan päälle kiva suuri lisälasku. - remonttia30year
No niin, edellä oli aika kovia arvioita, kaikki lienee ollut kovan luokan urakalla tekeviä ammattilaisia. Itse paljon rakentaneena ja remointoineena annan seuraavan arvion aikatulusta, joka paremmin sopinee amatöörille, jolla työkalut ja osaaminen harrastelijatasolla. Arvioni on suuntaa antava, koska en tunne rakenneratkaisuja. Lattian aukaisu, mahdollinen oikominen, eristäminen ja uuden lattian asentaminen on kohtuullisen vaativa tehtävä. Amatööriltä menee helposti 2-viikon normaalit työtunnit eli kannattaa varata sellaiset 80 h. Katon maalauksessa hionta on isoin homma siihen pitää varata yksi ilta ja kolmeen kertaan maalaukseen ilta per maalaus. Listoituskin vie helposti pari iltaa, varsinkin jos käytetään leveää kourulistaa ja huoneessa paljon kulmia. Kaapistojen purkuun pitää varata viikonloppu. Sähkösyöttöjen siirrot ja mahdolliset vesi- ja viemäripisteiden siirrot on syytä jättää ammattilaislle, koska ovat luvanvaraisia hommia. Kaapiston välitilan laatoituksen poisto ja tasoitus vaatii jo tasoitteen kuivumisen takia viikonlopun puuhastelun. Uudet keittiön kaapistot onkin sitten luku sinänsä, riippuu paljon siitä mikä on uusien kalusteiden kasauksen valmiusaste. Valmiiksi kasatut ja tasot leikattuna olevan kaapiston asennus on amatööriltä pitkä viikonloppu. Jos taas valitaan osista itse kasattavat kuten esim. Ikean keittiökaapistot tai keittiötukkujen yms. kaapit, palikkasirkukseen saa helposti varata 3 päivän tunnit eli 24 tuntia, varsinkin jos upotettavat altaat ja liesitasot. Ikean kaapeissa perinteisistä kaapeista poikkeavat kiinnityskohdat, pitää huomioida kiinnityspisteiden vahvistukset seinärunkoon, ennen kuin alkaa asennella, että ei tipu myöhemmin seinästä alas. Varsinaiset kaappien ja tasojen asennukset, välitilan fiksaukset ja silikointihommat kaikkineen vienee viikon tunnit eli 80 tuntia saa varata, ennenkuin kaikki pitäisi olla tip top. Näillä se lähtee jos osaamista ja kädentaitoa löytyy innon lisäksi. Ja pikku vinkkinä, eristä keittiö muovilla ja teipillä muista tiloista, niin välttyy koko talon suursiivoukselta. Remonttitöissä kiirehtiminen ja hätäily korreloi voimakkaasti virheiden esiintymistiheydessä. Lyckatill
- hiljaa hyvää tulee
Ja tuossa on vain suuret työt. Varsinkin amatööriltä palaa aikaa siihen kun miettiin miten ratkaiseen eteen tulevia ongelmia ja näpertelee kuntoon. aina käy niin että jotain on mitattu väärin tai ei ole otettu huomioon, joka johtaa siihen että jostain pitää vähän nakertaa tai sitten pitää purkaa jotain mitä ei pitänyt purkaa jne.
Kaikkein ärsyttävintä on se että kun saa jotain valmiiksi, niin sitten huomaa että jotain on unohtunut, kuten nyt vaikka sähköjohto tms. Fiksumpaa käyttää aikaa suunnitteluun ja asioiden varmistamisee, kun purkamiseen.
- Aikaa vaan menee
Osallistuin tuossa vähän aikaa sitten yhden vanhan kolmion remonttiin, oli puurakenteisessa pienkerrostalossa ja voisi verrata pienen omakotitalon remonttiin. Sisältä vedettiin melkein kaikki jollain tasolla uusiksi ja huonejärjestystä muutettiin hieman, eli kyseessä oli melko suuri sisäremontti.
Mukana oli yksi ammattimeis puolitalkoilla ja hän arvioi että hommaan menee kaksi viikkoa, jos purkutyöt tehdään talkoilla ja hän saa tarvittaessa hanslankrin kaveriksi. Aikaa meni kolme kuukautta, eikä kaikkea suunniteltua saatu tehtyä. - rauhassa hyvä
vuonna 2004 aloitin ja vielä puuttuu kaapeista vetimet.eli kyllä siihen noin 10 vuotta kannattaa varata.
- Remonteeraava nainen
Keittiö tarvitsee kerrostalossakin runsaasti aikaa remonttiin, kun on harrastelija. Aina tulee yllätyksiä esim. pohjamaalin ja pohjatöiden tekemättömyyden osalta. Täytyy myös huomioida ettei nykyisin saa tehdä kaikkea itse; sähkötyö, putkihommat ja nuo vesieristeet. Hyvän kuitenkin saa kun itse ajankanssa (ei aikataulua vaikka koti sekaisin) itselle hyvin tekee!
- Älä tee jos et osaa
Juuri tehty keittiöremontti.
Ammattimiehet teki, meni n. reilu viikko.
Itse tehtynä min. X 2 .... - dfdfdfdf1
Meiltä meni purkuun viikon verran. Sähkäriä odoteltiin viikko. Ammattilainen teki päivätyönä asennukset (valmiiksi kootut kalusteet). vajaassa kolmessa viikossa. Itse tekemällä olisi mennyt ainakin tuplasti enemmän aikaa.
- Helppo keittiöremppa
On aika tapauskohtaista? Mutta ammattilaisten on käytännössä lähes pakko pysyä
suunnitellussa aikataulussa( jopa ylitöinä) koska seuraava potilas jo odottaa ja kaikkien aikataulut menisivät aika sekaisin jos paljon vikaan arvijoitaisi.
Putki ja sähköhommelit eri muine aputöineen on monesti vanhemmissa sellasta kallista jota ei usein huomata ja mitä ei itte saa ees koittaa koska ne ei aina edusta nykyaikaa.
Noin päivässähän se pitäs purkaa...ja siitä eespäin riippuukin aika paljon kokemuksesta.
On päivänselvää että, jatkuvasti samaa työkseentekevältä homma sujuu yleensä ripeemmin kun vasta-alkajalta myös kaapinrunkojen kasaus.
Monet liikkeet kasaavatkin mieluusti ne muualla kun ahtaalla työmaalla (omissa ) kunnon tiloissa kunnon välineillä ja ehkä apupojilla sekä mieluummin jopa kuljettavat paikalle kokonaisena.
Yleensä olisi hyvä jos pinnat olisivat ennalta siinäkunnossa (maalattu ja laitettu, lattiakin) että komerot voidaan asentaa mahdollisimman valmiiseen keittiöön.
Se nimittäin nopeuttaa työtä huomattavasti enkä puhu nyt kaappien asennuksesta
vaan lähinnä maalauksesta. - Kantopommi
Muistakaapas taitamattomat ja luvattomat "asentajat" : sähkötöitä ja putkitöitä ja myös ilmastointitöitä ei saa tehdä muut kuin virallisen luvan saaneet asentajat. Niitä taas löytyy harvemmin harmailta markkinoilta, kysyntää on verollisenakin. Suunnittelu ennen piikkausvasaran käteenottoa on koko remontin onnistumisen edellytys. Jos teet itse, ole tietoinen koko ajan mitä olet tekemässä ja miksi.
- djifjasdfjf
oisko neljäs vuosi menossa. Ei ny enää puutu kuin pari listaa ja yhden kaapin spesiaalisisustukset. Eukko lähti jo vuosia sitten, että sinänsä ei oo kovin kiirettä , kun kukaan ei kitise aikataulusta. :D
- MAMU 101
JOO, MÄ LAITTA SE PÄIVÄ
- Jokkeri..
Eihän sitä keittiöremppaa itse kannata tehdä.
Meillä kesti 1,5 viikkoa. Lattiat uusittiin, keittiö maalattiin, kaapistot uusittiin, sähköt
ja putkityöt tehtiin. Nyt on valoisa ja kaunis keittiö. Vaimo on tyytyväinen. Remppa maksoi 8000 e. - 1800 luvun köökki
Itselläni meni kokonaisuudessaan remonttiin kaksi viikkoa, kun uusittiin samalla kaikki pinnat. Itse kalusteiden asennus enon kanssa vei viikonlopun. Keittiötiedon sivuilla on hyvä artikkeli remontin aikataulutuksesta, käys vilkaisemaan: http://www.keittiotieto.fi/tee-keittiöremontin-remonttisuunnitelma-huolella
- Mistä näitä tietää!!
Kaveri aloitti keittiöremontin yli 10v. sitten ja on vielä pahaasti kesken... Vanha hirsitalo, seinät vinoja, keittiön toimittaja toimitti kaapistot ja kikkeet sinnepäin, joten kaverille tuli kait jonkun asteinen "burnout" tämän projektin kanssa, nyt vielä tuli vesivahinko...
Keittiöremonttihan ei periaatteessa ole kummoinen juttu, ellei se ala siitä laajenemaan... Vanhat kamat vaan pois ja tehdään pinnat uusiksi, uutta kaapistoa ja konetta tilalle, homma on siinä. Ei vie itse tehdenkään kummoista aikaa.
Lattian uusinta sitten voi olla se asia, joka alkaa viemään aikaa taikka tiskialtaan ja astianpesukoneen tienoo, jos jotain on vuotanut. Itselläni alkoi kerran remontti laajentua juuri yhden vuotavan hanan vuoksi ja lopputulos oli, että meni monta kuukautta ja paljon rahaa, kun tehtiin puoli taloa uudestaan. Eli ei näihin voi kukaan antaa mitään aikatauluja, vaikka kuinka on tiedossa Ikean kaapit ja suunnitelma (?) tehty, kun nyt otatte lattian auki ja katsotten sitten. On hyvä asennoitua, että kevään kokkaat jossain muualla, ei tule pettymyksiä. Toivotaan ettei tule pettymyksiä!- yllätyksiä riittää
Vanhojen talojen kanssa tulee AINA yllätyksiä. Nurkka ei olekkaan suorassakulmassa tai katto lakee johonkin suuntaan tai seinässä onkin patti.
- Intressi vapaa.
Hyvin suuniteltu on puoleksi tehty.
Työtä tehdessä ja hyvään työtapaan ei kuulu nopeus se on kilpaurheilun termi.Eniten tulee virheitä nopeutetussa työssä ja korjaamalla virheitä työ hidastuu ja laatu huononee.Purkamisessa huomioi sähkötyöt ja vesi-ja viemärityöt niiden uudelleen sijoittelussa huomioitava kaappien kohdat ja rakenteet.Varaa tilaa jos myöhemmin hellan tai pesukoneen leveys muuttuu.Kaapiston kokonaisleveyttä ei kannata mitoittaa sentin tarkkuuteen sillä seinät ei yleensä ole vatupassissa ja ja peitelevyllä on helppo leveydestä puuttuva muutama sentti kauniisti peittää.Laita aina vesieristettä laatoituksen alle erityisesti paikkoihin jossa laatoitus on roiskevedelle altis.Sijoita pesukone lattiatasoon sen korottaminen lattiatason yläpuolelle ei anna lisäarvoa sen käytölle ja huollolle.Valitse yläkaapit korkeaa mallia koska kaapistoa astioille on aina liian vähän.Käytä vetolaatikoita mahdollisimman paljon alakaapeissa on nimittäin helppo ottaa tavarat kun ne saa esiin.Huomioi seinissä olevat ikkunat mahtuuko kaapit ikkunoiden alapuolelle että ikkunat pääsee avautumaan.Kaappien välin kaakelointi mieluimmin kokonaisella kaakelilla ja sauman väri lähelle kaakelin väriä se tekee siistin vaikutuksen.Valolista yläkaapin alareunaan että valo ei paista silmiin istuttaessa.Kaapin sokkelin etureuna irroitettavissa samoin yläsokkeli.Teetätä sähkötyöt ja putkityöt aina ammattilaisella vahingon sattuessa kysytään kuka teki asennukset(viittaan vakuutuksiin).Lopuksi jos teetätät vieraalla pyydä kirjallinen kokonaisurakka urakoitsijalta valmiiksi asti tehtynä veroineen ja pyydä täydennys urakka tarjoukseen täydennys jos jotai on jäänyt pois kirjallisena sekin.3-4 urakoitsijalta kannattaa pyytää niin on valinnan varaa tuttu ei ole aina halvin tai paras valinta.Korjauta jos työ ei tyydytä.Sitten vain harkiten ja nauttien rakentamaan kunnon työvälineillä. - KALLE KELLO
Jos suinkin mahdollista rahallisesti, ota ammattilaiset tekemään. Ole itse vain työnjohtajana ja tekemässä sitä mihin pystyt. Kyseessähän on keittiöremppa, joten älä mene tyrimään itse. Ammattilaisten tekemänä menee puolet siitä ajasta, mitä itse turaisit ja jos mokia tulee j purkuhommat alkaa, niin se on siinä
- Hyvin suunniteltu...
On hyvä selvittää myös kuinka myöhään illalla taloyhtiössä saa tehdä melua aiheuttavia remonttitöitä, että naapurisopu jatkuu remontin jälkeenkin. Meillä se on 20.00, sen jälkeen ei pitäisi kilkutusta ja piikkausta kuulua. Yläkertanaapuri remppasi pientä kaksiotaan melkein vuoden, pieniä taukoja lukuunottamatta. Meinasi hermo mennä, aina nuo aikarajat ei pitänyt.
- 209jsl
Kannattaa muistaa, että niitä sähköasentajan ja putkiasentajan työlaskua saa vähentää verotuksessa. Pitää vaan etukäteen tarkistaa, että asentajan yritys on rekisteröitynyt ALV-rekisteriin, jotta vähennyksen saa tehdä. Loppujen lopuksi ne työt eivät ole kovin isot koko keittiöremppabudjetissa. Samoin esim. tiskikoneen tiputtelusta aiheutuneita vesivahinkoja on erittäin vaikea saada vakuutuksesta, jos tiskikoneliitännän on tehnyt naapurin Kake.
Joskus tapahtuvaa myyntiä varten kannattaa kaikki kuitit ja laskut kerätä yhteen mappiin. Siitä on hyvä tarkistaa sitten myöhemmin, että onko ne keittiön kaapistot 5 vai 10 vuotta vanhat tai että onko kylppärin kaakelit ostettu Laattapisteestä vai Tarjoustalon poistolaarista. Tällaiset asiat voi jopa nostaa asunnon hintaa ja ainakin on mustaa valkoisella asiasta, mikä helpottaa myyntiä tai vakuutusasiointia.
Jos kyseessä on osake, niin ETUKÄTEEN pitää ottaa yhteyttä isännöitsijään ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan. Muista myös tiedottaa asiasta naapureita esim. laittamalla ilmoitustaululle lapun meneillään olevasta remontista.
Itse olen tehnyt paljon remontteja ja mielellään kannattaa varata alussa homman käynnistämiseksi vaikkapa pidennetty viikonloppu (sisään tehtyjä ylityötunteja tai pitämättömiä viimeisiä lomapäiviä), jotta homman saa kunnolla käynnistettyä. Kalenteriin kannattaa merkitä, että milloin on projektista lomaa tai jos on laiskansorttinen, niin vastaavasti merkitä, että milloin pitää tehdä hommia.- ja hah hah
"onko kylppärin kaakelit ostettu Laattapisteestä vai Tarjoustalon poistolaarista"
Mitä väliä sillä on että mistä jotain on ostettu ja mitä ne ovat maksaneet? Luuletko että joku maksaa ylihintaa sillä perusteella että sinäkin olet maksanut? - -hall.peejii-
"... Jos kyseessä on osake, niin ETUKÄTEEN pitää ottaa yhteyttä isännöitsijään ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan..."
Miten niin JA - isäri hoitaa taloyhtiön juoksevaa hallintoa ja tarvittaessa tiedottaa asioista hallitukselle.
- serdtfyguhijok
Meillä meni näin; muutimme heinäkuun alussa, suunnittelimme keittiötä itse erilaisilla nettiohjelmilla kaikessa rauhassa sen kuukauden, elokuun alussa tilasimme keittiöjätiltä kalusteet, ja syyskuun puolessa välissä haimme kalusteet rungot koottuina. Asensin kaikki itse paitsi uuden induktiolieden ym sähköhommat jotka teki ammattilaiset (no yhden työvalon asensin itse). Ja lokakuun aikana kaikki oli valmista.
Urakkaan kuului myös keittiön ponttilautalattian avaaminen ja homeisten villojen poistaminen (ilmeisesti vesivahinko) jonka jälkeen betonilaatan kuivaaminen lämmittimin ja käsittely homeenpoistoaineella. Uudet villat paikalleen ja lattiaan vedin muovimaton tulevien vesivahinkojen ehkäisemiseksi. Lattiaurakan lisäksi vaihdoimme keittiön ikkunan pienempään koska entisen ikkunan takia keittiön työtaso piti olla auttamattoman matalalla.
Eli ilman kiirettä hiljakseen tehden uskallan sanoa että suunnitteluineen kaikkineen enintään 2-3kk riippuen tietenkin keittiön koosta. Meillä pinta-alaa noin 12 neliötä, ettei mikään varsinainen ruokasali ole. Tuo homeenpoistohomma oli meillä ikäänkuin ylimääräinen ja yllättävä hidaste. - helpostihyvää
Me purettiin itse ja sitten liikkeen kasaaja kävi asentamassa kaapit latian myös niillä ei touhussa kamalasti mennyt saatiin keittiö valmiiksi 2 viikossa eikä varmaan tullu paljon kalliimmaksi kun itse laitettuna ja säästy paljolta ärräpäiltä =)))
- Meillä meni..
n. 1,5kk, kun tehtiin keittiöremontti kahden alle 3v:n kanssa. Itselläni siis meni enimmäkseen aika lasten kanssa oloon ja siivoamiseen, koska paikat piti olla lähes kaiken aikaa puhtaana, että ryömivä lapsi pystyi liikkumaan. Samalla tosin tehtiin jonkin verran muitakin huoneita. Ikeasta tuli keittiö, ensin kasattiin kaikki kaapit ennen kuin purettiin vanhaa, niin keittiö oli poissa käytöstä vain n. 2 viikkoa. Hintaa remontille n. 7000€ ja tehtiin kokonaan uusiksi lattiasta kattoon.
- varaa aikaa
kokemuksesta veikkaisin noin 1kk,vanhan pukamisessa on yleensä aina ongelmia!eipähän tule pettymystä liian kireän aikataulun vuoksi ja materiaalit kerkeää kuivata!sutta ei kannata alkaa tekemään kiireen kanssa!
- Sutta nähnyt
Se joka sanoo, että vanhan korjaaminen onnistuu helposti, valehtelee tai ei ole sitä koskaan itse tehnyt. Rakentamiseen ei pitäisi puuttua, jos ei osaa ja se on fakta.
- katai1
Meillä juuri valmistui keittiöremppa. Kaksi pientä lasta, iltaisin ja viikonloppuisin tehtiin niin kolmisen viikkoa meni. Kiinnihän rempassa oli (no, mies enemmän). Syötiin vuoden kiintiö täyteen abc:llä ja muissa pikaruokaloissa mikron varassa.
Kaappien poistoon ei mennyt kuin yksi ilta. Oli tosi simppeli. Laattojen poistoon meni kauemmin. Takana kipsilevy niin suosista sahalla vedettiin pois kokonaisena levy ja laatat. Tilalle uusi kipsilevy, vähän pakkeloitiin. Oltiin päätetty laittaa Bauhausista välitilalaminaatti, joten ei ollut niin nöpön nuukaa taustatyöt. Tähän meni viitisen iltaa ja oli ärsyttävin/ sotkuisin vaihe...
Katon ja seinien maalaukset sekä suojaus kolmisen iltaa (kaksi kerrosta kattoon).Kaappien kokoamiseen ja asennukseen meni noin viikko, illat 2 vkloppua. (mies 4 veen kanssa ruuvaili). Sähkölieden kävi sähkömies asentamassa 100€, saatiin nopealla aikataululla asennus. Kahvat ja laatikostojen sisukset sekä välitilalevyn liimaus lopussa, sekä tietenkin pistorasiat. Kolmisen viikkoa meni.
Ite asentaen säästettiin pari tonnia (sis. uuden hanan, joka nettikaupasta tulleena 500€ halvempi kuin keittiöfirman kautta.) Firmasta asennus olisi maksanut 1500€. Tosin nopeammin olisi tullut, muttei minusta ollut paha remppa. Bauhausissa sahautettiin välitilalevy oikeisiin mittoihin, maksoin muutaman euron, joten se tarvi vain lätkäistä seinään ja tuli nopeasti valmiiksi.
Ohi on kymmeneksi vuodeksi ja tyytyväisiä ollaan. :)- katai1
Ja edelliseen lisäyksenä, että melko uusi kohde meillä mihin remppaa tehtiin ( 10v. vanha), LVI -tarvetta tms. ei ollut.
Työtaso tuli keittiöliikeestä allas valmiina asennettuna. Itse leikattiin vain kolo liesitasolle.
Seinät oli suorat (väliseinää vasten keittiö) ja yhdellä seinällä kaikki.
Hintaa tuli 6200€ välitilalevyn, sähköasennuksen ja hanan kanssa. ruokailut eri paikoissa. :) - rampattiralla
10 vuotta aika optimista,sanoisin;)
- työmaa
Nykyään rakennustarvikkeissa on käyttöohjeet. Netistä voit katsoa valmistajan sivulta videomateriaalia. Talon rakentaminen aivan alusta alkaen on helppoa vaikka ei tietäisi mitä on puu. Aikaa menee enemmän noin 1/2 mitä kokeneella rakentajalla. Maksat itselle saman palkan mitä rakentajalle, mutta työtä joudut tekemään pitempää (menee ylityöksi). Riippii että oletko valmis tekemään työtä puolet pienemmällä palkalla mitä kokenut rakentaja.
- ylläpitokorvaus
Kannattaa lupua joutenolemisesta ja rakentaa oman työn hinnalla. Pitää sen verran joustaa työelämässä, ettei pilkun tarkasti noudata työaikoja. Vaikka et saa ylityökorvausta niin suosittelen rakentamaan joutenajalla.
- Miettikää kahdesti!
ylläpitokorvaus kirjoitti:
Kannattaa lupua joutenolemisesta ja rakentaa oman työn hinnalla. Pitää sen verran joustaa työelämässä, ettei pilkun tarkasti noudata työaikoja. Vaikka et saa ylityökorvausta niin suosittelen rakentamaan joutenajalla.
Ammattiliitolla voi olla vastaansanomista, jos alat noudattamaan omia työaikoja. Ammattiliitto ei ainakaan katso hyvällä ja myöhemmin voi tulla sanktioita esim. pakotetaan menemään työvoimapoliittisiin toimiin ansiosidonnaisen menettämisen pakosta tai tukea peritaan takaisin jollakkin verukkeella.
- kannattaa opetella
Minun nettopalkka on vähemmän kuin rakennusmiesten bruttopalkka, joten kannattaa ottaa vaikka itse töistä palkatonta vapaata ja tehdä itse.
Ongelmana on yleensä se että tulee tehtyä liian siistiä ja liian tarkasti. Ammattireiska tietää mikä on riittävän hyvin tehty eikä käytä aikaa turhaan ja toisen tekemiä virheitä ei huomaa niin helposti kuin omatekimiään.
Kannattaa opetella remonttitaitoja, tyhjästä ne ammattilaisetkin ovat aloittaneet ja saaneet siitä vielä palkankin. - kellokortti1
kannattaa opetella kirjoitti:
Minun nettopalkka on vähemmän kuin rakennusmiesten bruttopalkka, joten kannattaa ottaa vaikka itse töistä palkatonta vapaata ja tehdä itse.
Ongelmana on yleensä se että tulee tehtyä liian siistiä ja liian tarkasti. Ammattireiska tietää mikä on riittävän hyvin tehty eikä käytä aikaa turhaan ja toisen tekemiä virheitä ei huomaa niin helposti kuin omatekimiään.
Kannattaa opetella remonttitaitoja, tyhjästä ne ammattilaisetkin ovat aloittaneet ja saaneet siitä vielä palkankin.Rakennusfirmoissa noudatetaan aikataulua voiton maksimoimiseksi. Tämän takia työ tehdään nopeassa aikatalussa osaavilla rakennusmiehillä ja naisilla. Ei ole kyse ammattitaidosta vaan nopeudesta.
- vironmaa
kellokortti1 kirjoitti:
Rakennusfirmoissa noudatetaan aikataulua voiton maksimoimiseksi. Tämän takia työ tehdään nopeassa aikatalussa osaavilla rakennusmiehillä ja naisilla. Ei ole kyse ammattitaidosta vaan nopeudesta.
Virolaiset ovat aikataulun suhteen joustavia, koska palkka on pienempi. Virolainen voi tehdä työn samassa ajassa mitä tee-se-itse työntekijä.
- palvelija2
Palveluihin on rahaa helposti saatavilla ja erillaisia tukimuotoja esim. kotitalousvähennys, mutta kulutushyödykkeisiin ei anneta rahaa eikä tukea. Tämän takia suomalaiset esim. jonottavat elintarvikkeita ruokajonossa. Nyrkkisääntö! aineettomiin palveluihin on rahaa saatavilla ym. tikimuotoja, mutta kulutushyödykkeisiin ei mitään. Hyvä esimerkki vanhuksien palvelut.
Hei te remppaajat,teillä kun on taitoa ja tietoa ja viidakkorummut,niin kertokaa mistä voisi saada vanhaa ladonseinälautoja,sellaisia harmaanruskeita jossa näkyy kaikki elämänjälki ja puut syyt?
Voisi olla kahden metrin pätkissäkin,tulis sohvantaus seinäksi ja hyllyä varten.
Vinkkejä tänne,kiitos! ( HKI )- Aitoja lautoja
Ravintola Zetorista. En vaan tiiä ovatko ne 1600-luvulta?
- Merenpohjasta
Sukeltelet, niin on taatusti vanhaa. Suomenlinnan ympäristö varmaan on täynnä tätä.
- piauler.
Merenpohjasta kirjoitti:
Sukeltelet, niin on taatusti vanhaa. Suomenlinnan ympäristö varmaan on täynnä tätä.
No menihän tuo huumorin piikkiin....ladonseinälaudat,,,,kiitos siitä ; )))
- ...
aloin tekemään keittiöremppaa ja ajattelin että kyllä se jouluksi valmistuu, kaks vuotta menny ja saattaa olla valmis jouluun mennessä.
- wdwdwde
Katso kristallipallosta, jos ei ole riittävästi kokemusta. Kohdetta näkemättä, taitoja tuntematta, ei voi sanoa mitään. Itse voisin sanoa oman aikatauluni muutaman tunnin tarkkuudella kohteen nähtyäni.
- Marcus Viljanen
Meillä keittiöremppa kesti noin 1,5v
- ....................
Just sentakia...
- huh huh....
löytyy sen verran kovia kundeja,että rakennusalan ammattilaisena palkkaan heti muutaman näistä..alkaa muuten keittiöitä syntymään tähän maahan.päivässä valmis,joopa joo...
- 36vremfirm
jos hommaat hyvät ammattitason aineet, saa saumata samantein kun laatoittaa sama homma vesieristeiden kanssa-ja muista sertifikaattiin kaikki aineet
- Onneksi ohi
Meidän keittiöremppa vei n.2vkoa! Ollaan puolison kanssa vuorotyössä molemmat joten varattiin runsaasti aikaa vanhan keittiön purkamiseen.
Ekaks purettiin vanhat kaapit ja vietiin pois sähkölaitteet.(olkkari oli ihan kiva väliaika kööki) Sit maalattiin katto muutamaan kertaan. Sähkärille varattiin 2 päivää heti ekan viikon alusta jolloin siis oltiin just purettu kööki!
Piikattiin välitilan kaakelit pois ja maalattiin seinät.
Uus lattia laitettiin paikoilleen kun katto ja seinät oli kunnossa!
Sit tuli uuden keittiön asentaja ja keittiö oli Elega:lta! Asennukseen meni puoli toista päivää ja sit sähkärit hääräs vielä pari päivää. Jonka jälkeen sähkölaitteet tuotiin keittiöön!
Sitten laitettiin välitilan kaakelit paikoilleen! Siinä meni puoli päivää.
Yhä edellenkään mitään listoja ei ole joten ehkä toi 2 vkoa on väärä aika.
Mutta toi koko keittiön uusiminen piti tapahtuu nopeesti ja niin tapahtukin. Ongelmia oli esim. tilaamamme kaakelit välitilaan oli tilattu väärällä värillä. Tämä otti aivoon ku seinät ja kaakelit oli tarkkaan suunniteltu saman värisiks ja aikataulu ei antanut periksi odottaa oikeita! Mutta onneksi saatiin HETI toisesta kaupasta toiset kaakelit.
Nyt olen suht tyytyväinen ku se on ohi. - ...............
Vuokra asuntoon ei kannata laittaa mitään uusiksi. Itse en halua mitään remonttireiskoja nurkkiin tekemään hommia.
- vaktarkstaja31
Sen verta huolellinen kannattaa olla, että tarkistaa vesijohtoliitokset, ettei pääse lattian alla olevat putket kolahtamaan, monelle on tullut vesivahinko uuden keittiörempan jälkeen, ne vanhat putket lähtee helposti vuotamaan muutamasta pienestä kolhaisusta, vaikka päältäpäin näyttäisi olevan kunnossa.
- aikaileva aika
Aikansa ottaa, aikansa kestää, kukaan ei voi ajankulkuu mitenkään estää.
- Mara..
Huomioi, että Ikean kaapeissa yläkaappien kiinnityspisteet on tarkasti määritelty, sillä kohtaa pitää olla jotakin muuta kuin kipsilevyä. Laudan laittaminen jälkikäteen seinään siirtää kaappeja 22 mm ulospäin, eikä ole ainakaan päädystä katsottuna kovin kaunista.
Kaappien ottaminen osin helpottaa huomattavasti remontin aikaista varastointia. Kaapin kasaaminen on muutaman minuutin työ, joten siille ei kannata panna liikaa painoa. Kaapit kannatta kasata vasta sitten kun sen voi asentaa paikalleen, ei kaikkia kasaan kerralla.
Kokonaisina toimitettut tai paikanpäällä etukäteen kasatut kaapistot ovat usein tiellä ja niitä joutuu siirtelemään, joka vie aikaa enemmän kuin kaapin kasaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819