päiväkotiin tai perhepäivähoitoon vaikka en ole töissä

marketta2

Minua askarruttaa asia, kun olen muuttamassa pienelle paikkakunnalle lapseni kanssa, että pääseeköhän hän päiväkotiin vaikka minä en ole töissä.
On nyt 1v6kk. En tunne ketään tältä paikkakunnalta joten olisin lapseni kanssa siis yksin kokoajan. En ole laittamassa lasta kokopäiväisesti, vaan ehkees muutaman kerran viikossa, että saisi olla muiden lasten seurassa.
Töihin en palaa vielä vuoteen, vakituista työtähän minulla ei ollut kun jäin äitiyslomalle, joten uutta työtä on etsittävä sitten kun työelämään palaan.
Niin mietityttää vaan, että kun olen kuullut kuinka työttömiä syrjitään näissä asioissa niin järjestyyköhän lapselle paikka, kun kerron tilanteen.
Aion ottaa yhteyttä paikkakunnan päiväkoteihin ja perhepäivähoitoon ja kysellä asiasta, ennenkuin lyön muuttamisen lukkoon. Mutta kiinnostaisi tietää, onko kellään ollut vastaavaa tilannetta

16

2191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fghfghfdgh

      Subjektiivinen päivähoito-oikeus on lakiin kirjoitettu, joten tulet paikan saamaan. Jonotusaika tosin on 4kk, koska et työllisty kiireellisesti.

    • tadpole

      En vain ymmärrä, miksi noin pienen pitäisi saada olla muiden lasten seurassa, jos oma äitikin voisi viettää aikaa lapsensa kanssa.

    • ????????????

      Enkä minä ymmärrä, että millä te elätte, jos olet kotona vielä vuoden, mutta et mitä ilmeisimmin mitenkään perustellusti, koska et ole edes hoitovapaalla, jos lapsi kerran on hoidossa. Työttömänäkään tuskin olet, kun silloin ei voi (pitäisi voida) suunnitella olevansa vielä vuoden pois työelämästä. Jos olet kerran lapsen kanssa yksin koko ajan, niin sinulla ei ole myöskään elättäjää. Èi kai sossukaan maksa, kun kerran et halua töitä etkä ole hoitovapaalla? Mistä siis saat rahaa?

    • 302987

      Ei noin pientä hoitoon ihan "muuten vaan"! Kotihoito tuon ikäiselle on paras, ei hän vielä kaipaa leikkikavereita. Oma äiti/isä on paras. Koita etsiä teille jotain muuta seuraa ja tekemistä.

    • 223

      Samaa mieltä 302987:n kanssa. Omat lapseni ovat olleet kotona niin kauan kun on ollut mahdollista.

    • 11+12

      Lapsellesi on tärkein (siis ihan maalaisjärjellä ajatellen) olla kanssasi tutuissa ympyröissä. Oletko miettinyt sellaisia kerhoja joissa esim. toinen vanhempi olisi mukana tai muskareita tms? Lapsi saisi virikkeitä ja saisitte olle muiden seurassa. :)
      Lapsi kannattaa laittaa hoitoon vasta kun sitä oikeasti tarvitsee eli sinun töiden/opiskelun ajaksi. Toki voit saada (subjektiivinen oikeus) lapsen hoitoon jonottamisen jälkeen, mutta mieti tarkoin...
      Mukavaa kevättä. :)

    • ,,,

      Työtönkin saa lapsellensa paikan sieltä missä on tilaa. Ei heitä työttömyyden takia syrjitä. Lähellä ei se paikka välttämättä ole.

    • Pääsee

      Paikkakunnalla jossa asun alkaa olemaan pitkät jonot päiväkoteihin. Ja monet ei pääse lähimpään eikä toiseksi lähinpäänkään päiväkotiin. Mielestäni on hölmöä, että päiväkotipaikkoja vievät lapset jotka on tuotu päiväkotiin vaan siksi, että saisivat olla muiden lasten seurassa. Jos kyse on vielä alle kaksi tai kolme vuotiaasta.

      Paikan kyllä saa oli vanhempi/vanhemmat työttömiä tai ei.

      Onko paikkakunnallasi kerhoja?

      Mielenkiintoista tosiaan, että miten työtön voi tietää, että ei palaa töihin vuoteen? Vai onko sinulla joku työ silloin tiedossa ja kieltäydyt muista töistä sitä ennen?

      • pph.

        Ompas tyrmääviä vastauksia!
        Ihminen voi olla vuorotteluvapalla, saurauslomalla, uupunut tai mitä tahansa ja tarvita vuoden päivät siihen itsenäs keräämiseen ja silloin lapselle on hyvä päästä päivähoitoon! Onneksi subjekstiivinen päivähoito-oikeis ei edellytä minkään dokumentin esittämistä, sama oikeus on kaikilla!


    • aloittaja vastailee

      Hei vaan kaikille. Vastailen tässä nyt muutamiin kysymyksiin. Olen siis työtön. ainoat rahat mitä saan on kotihoidontuki, lapsilisä ja elatusapu.
      Ennen raskautta olin työssä, en vakituisessa. Joten työpaikkaa minulle ei jäänyt. Ja tuolla "töihin en palaa kuin vasta vuoden päästä" tarkoitin sitä, että menen töihin kun lapsi täyttää kolme vuotta. Eli vuoden päästä suurinpiirtein. Toivonmukaan löydän töitä silloin nopeasti, valmista työpaikkaa minulla ei siis ole.
      En halua vielä näin pientä lasta laittaa joka päivä 7-8 tunniksi hoitoon.
      Mutta koska asumme nyt tällä uudella paikkakunnalla, jossa emme tunne ketään niin haluaisin lapsen hoitoon muutamaksi päiväksi (2-3 päivää viikossa) ihan joksku kahdeksi, korkeintaan kolmeksi tunniksi. Sen verran käytimme aina aikaa viikottain kerhoissa ennen muuttoamme. Lapsi viihtyy muiden lasten seassa, vaikka eivät yhdessä leikikkään juurikaan. Mutta nauttii kun on ihmisiä ympärillä. uudella paikkakunnalla ei ole mitään kerhoja, muutenhan kävisimme niissä.

      Joku oli täällä kommentoinut että ei lapsi tarvitse kuin äidin ja isin seuraa. No, se pitänee paikkaansa, mutta ei kaikkien kohdalla.
      Oma lapseni on ainakin ihmeissään kun emme enää käykkään missään, ja ei ole niitä muita lapsia. ei kukaan jaksa aina saman ihmisen kanssa leikkiä ja seurustella, oli kyseessä sitten vaikka ne omat vanhemmat.

    • Myrttiyrtti

      Kotihoidontuen saamisen ehtona on, että lapsi on hoidossa KOTONA. Hoitoon laittaminen, vaikka vain muutamaksi tunniksi viikossa tarkoittaa siis sitä, että menetät lähes ainoan tulosi. Kannattaa siis ehkä vielä miettiä. :)

      • Tuli vaan mieleen

        Niin aloittaja aloitusviestissään ainakin kysyi pääseekö lapsi päiväkotiin. Jos laittaa lapsen päiväkotiin ei enää saa kodinhoidon tukea? Jos on taas työtön ja saa työkkäriltä tukea niin voiko kieltäytyä työstö ja sanoa, että menen vasta vuoden päästä töihin? Voi olla, että tuet menee?


    • syrttilyrtti

      Kotihoidontuen saamisen ehtona ei ole se, että lapsi on hoidossa kotona vaan se ettei lapsi ole kunnallisessa päivähoidossa.

    • marketta2

      No en saa työkkäristä tukea, en ole käynyt kouluja loppuun.
      Mutta vaikka en saisi enää kotihoidontukea (eli lapsi menisi päiväkotiin) niin onko minulla silti oikeus olla kotona siihen asti kun lapsi täyttää kolme? siis jos ajatellaan sitä että työkkäri kaipaisi minua ja tarjoaisi töitä..

      • ymmyrkäinen

        Mitä tarkoitat? Onhan ihmisellä oikeus olla kotona vaikka ilman lapsia. Eihän sitä kukaan kiellä. Ja miksi ilmoittaudut työkkäriin, jos et kerran sitä kautta saa rahaa? Kotona voi olla vaikka koko elämänsä ilman että ilmoittautuu työkkäriin, mutta rahan saaminen on sitten vähän eri juttu.


    • päivänsäde

      Varhaiskasvatuksen ammattilaisena neuvon sinua ystävällisesti. Voit saada lapsellesi hoitopaikan osa-aikaisesti (alle 5h päivässä), mutta mieti oikeasti tarvitsetko sitä. Ensinnäkin, monet kaupungit tukevat kotona alle 3-vuotiasta lasta hoitavia ekstra lisällä, esim. Vaasassa saa kotihoidontukien päälle n.150e lisää rahaa. Sinun lapsesi EI TARVITSE tuossa iässä TOISTEN LASTEN seuraa VAAN ÄITINSÄ SEURAA! Ihan oikeasti. Hän ei tarvitse VIRIKKEITÄ, vaan sinun seuraasi. Uskon, että sinua pelottaa uudelle paikkakunnalle muuttaminen ja haluaisit varalta hoitopaikan, jos vaikkapa sinun tarvitsee siivota, hoitaa asioita ja saada omaa aikaa. Mutta sinun tilanteessasi kärsisi vain lapsesi. Päiväkoti ei ole mikään kiva paikka, minne lapsesi voit jättää hoitoon. Tiedän kokemuksesta. Tuollainen satunnainen hoidon tarve noin pienellä voi olla hyvinkin vahingollista lapsesi henkiselle kehitykselle. Lapsi kykenee kiinnittymään yhteen aikuiseen pienenä eli sinuun. Hoidossä hänellä on yhtäkkiä 3 uutta aikuista. Ja lapsesi olisi siellä vain pari tuntia. Se olisi lapsellesi todella stressaavaa. Päiväkodissa on tarkat rutiinit. kello 8 aamupala, sen jälkeen leikkiä, n.klo.9.30 ulos. Jos lapsesi olisi aamupäivän hoidossa, edellyttäisi se sinulta aikaisia aamuja, lapsen itkun ja eroahdistuksen kestämistä, stressiä siitä, että lapsi pitää hakea pian pois hoidosta, ennen päikkäreitä, jne jne. Tilanteet ovat täynnä siirtymistä, jopa alle 3 vuotiaiden ryhmässä voi olla 15 lasta hoidossa (joista osa 11 tai 16 päiväsiä). Eli aikamoinen häly.

      Ihan kokemuksesta sanon, pidä lapsesi kotona. Muutto uudelle paikkakunnalle on varmasti stressaavaa, mutta suosittelisin sinulle, että hakeudut esim. mannerheimin lastensuojelun tai muiden kolmannen sektorin perhetoimintaan mukaan eli menet mukaan ryhmiin, joissa kokoontuu pienten lasten vanhempia. Sieltä saat ystäviä ja lapsesi toisten lasten seuraa. Saat pitää tukesi ja rahasi ja olet 100 % onnellisempi kuin, jos viet lapsesi hoitoon oman ajan toivossa ja joudut kärsimään siitä, kun lapsesi itkee sydäntäsärkevästi jopa kuukausia! Subjektiiviinen päivähoito oikeus palvelee aikuisia, muttei lasta. Lapsesi tarvitsee vain ja ainoastaan sinua. Odota rauhassa vielä. Kun saat töitä, hae sitten hoitoa lapsellesi. Lapsesi on pieni vain vähän aikaa ja KÄRSII siitä, että on erossa sinusta. Olet hänelle tärkein, älä pilaa elämäsi tärkeintä ihmissuhdetta!

      Tsemppiä ja rohkeutta olla kotiäitinä!! :) Se palkitaan ennemmin tai myöhemmin!:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe