Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kaikki lappalaisista

Kuka muu kuin minä?

Olen koiranomistaja pääkaupunkiseudulta. Omistan viisi vuotiaan suomenlapinkoiran. Vastaan mielelläni lappalaisia koskeviin kysymyksiin.

Ps.Ystävälläni on tälläinen palsta kaneista. Palstan nimi on kaikki kaneista. Tsekkaa ihmeessä ;)

48

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ok?

      Tässä ensimmäiset kysymykset palstallesi:

      Mikä on lapin pääkaupunki? Mitä kieltä siellä puhutaan? Paljonko lapissa on asukkaita? Onko joulupukki tosiaan lapista kotoisin?

      • Kuka muu kuin minä?

        Nyt olet tainnut käsittää väärin. Vastaan lapinkoiria, eli puhekielessä lappalaisia koskeviin kysymyksiin. Voihnan toki yrittää vastata kysymyksiisi: lapin pääkaupunkia en tiedä. Suomen lapissa puhutaan yleensä suomea ja joskus saameakin. Asukasluvusta en tiedä, mutta luulisin, että joulupikki on lapista, Korvatunturilta.


    • Kuka muu kuin minä?

      Siis ottakaa huomioon, että vastaan suomenlapinkoira-aiheisiin kysymyksiin! En vastaile lapinkansakysymyksiin

      • kysymyksiä tulee

        Kuinka monta uomenlapinkoiraa rtekisteröitiin viime vuonna Suomessa, Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa (erikseen)?

        Miksi Suomenlapinkoiralle on täytynyt jalostaa sellainen turkki, joka kerää paljon lumipaakkuja, vaikka suomenlapinkoiran käyttötarkoituksen pitäisi olla poropaimen, joka työskentelee lumihangissa?

        Kuinka monta PK-valiota suomenlapinkoirista Suomessa on viime vuoden loppuun mennessä?

        Minä vuonna suomenlapinkoira sai PK-oikeudet?

        Mitkä ovat vakavimmat suomenlapinkoiraa koskevat terveysvaivat nykyään?


    • Ikäväkyllä

      Vastaanpa minä yhteen.
      Suomenlapinkoira jalostettiin etelässä etelän ihmisten seurakoiratarpeisiin. Siitä ei vain paljon puhuta. Sitä alettiin jalostaa poronpaimennustyöhön kelpaamattomista yksilöistä, joilla muita sellaisia piirteitä, jotka vetoavat seurakoiria haluaviin.

      Missä mielessä vakavimmat terveysvaivat? Yleisimmät vai muuten vakavimmat?
      Addison, cushing, epilepsia, kilpirauhasen vajaatoiminta, uutena löydetty pompen tauti, johon on geenitesti. Muutamia mainitakseni.

      • Kuka muu kuin minä?

        Kyllä, niin kuin nimimerkki Ikäväkyllä sanoi, suomenlapinkoira oli ja on edelleen seurakoira. Meidän koiramme ei ole paimensukuinen, joten se on hyvinkin herkkähipiäinen tietyissä tilanteissa. Koiramme onkin hyvästä pentueesta ja se on sekä koti-, että näyttelykoira. Korjaan vielä, että hyväkuntoinen ja kiiltävä turkki ei suinkaan kerää muualle, kuin tassuihin lunta!

        Vuonna 2012 suomenlapinkoiria rekisteröitiin 1 155. (En ole varma onko tämä pelkän Suomen luku, mutta luulen niin) En löytänyt tähän hätään lisää tietoa, mutta voit suorittaa tutkimusta esimerkiksi Suomen kennelliiton sivuilla, jalostustietokannasta tai vaikka lapikasfoorumista.

        Kävipä kurja tuuri! En satu tietämään, mikä on PK-valio (vaikka varmasti se on jokin perusasia), joten ehkäpä joku voi kertoa. Kun tiedän, lupaan etsiä PK-oikeuksista ja rekisteröinneistä lisää!

        Sitten vielä yksi asia, muutkin saavat auttaa toisia ja vastailla tarpeen mukaan! :)


      • Autanpa hiukan
        Kuka muu kuin minä? kirjoitti:

        Kyllä, niin kuin nimimerkki Ikäväkyllä sanoi, suomenlapinkoira oli ja on edelleen seurakoira. Meidän koiramme ei ole paimensukuinen, joten se on hyvinkin herkkähipiäinen tietyissä tilanteissa. Koiramme onkin hyvästä pentueesta ja se on sekä koti-, että näyttelykoira. Korjaan vielä, että hyväkuntoinen ja kiiltävä turkki ei suinkaan kerää muualle, kuin tassuihin lunta!

        Vuonna 2012 suomenlapinkoiria rekisteröitiin 1 155. (En ole varma onko tämä pelkän Suomen luku, mutta luulen niin) En löytänyt tähän hätään lisää tietoa, mutta voit suorittaa tutkimusta esimerkiksi Suomen kennelliiton sivuilla, jalostustietokannasta tai vaikka lapikasfoorumista.

        Kävipä kurja tuuri! En satu tietämään, mikä on PK-valio (vaikka varmasti se on jokin perusasia), joten ehkäpä joku voi kertoa. Kun tiedän, lupaan etsiä PK-oikeuksista ja rekisteröinneistä lisää!

        Sitten vielä yksi asia, muutkin saavat auttaa toisia ja vastailla tarpeen mukaan! :)

        sinua tuossa pk-ongelmassa? Voisikohan se tarkoittaa PalvelusKoiraa? Voidakseen osallistua palveluskoirakokeeseen tarvinnee koiran rodulla olla PK-oikeudet. Ja PK-kokeen hyväksytysti täysin pistein suorittanutta kutsuttaneen Valioksi tai Valioyksilöksi(siis parhaaksi mahdolliseksi).

        Ehkä tämä helpottaa tietojen löytymistä.


      • Kuka muu kuin minä?
        Autanpa hiukan kirjoitti:

        sinua tuossa pk-ongelmassa? Voisikohan se tarkoittaa PalvelusKoiraa? Voidakseen osallistua palveluskoirakokeeseen tarvinnee koiran rodulla olla PK-oikeudet. Ja PK-kokeen hyväksytysti täysin pistein suorittanutta kutsuttaneen Valioksi tai Valioyksilöksi(siis parhaaksi mahdolliseksi).

        Ehkä tämä helpottaa tietojen löytymistä.

        Kiitos paljon tiedosta! Siltikin valitettavasti en löytänyt tietoa PK-oikeuksista tai -valioista. Olen pahoillani, mutta ehkä joku tietää niistä enemmän. Vastaan ehkä ennemmin käytännön kysymyksiin, joten niitä toivoen! Toki voin etsiä tietoa rekisteröinneistä ja sen semmoisista. Myös kenneleistä voin etsiä tietoa.


      • Minä vaan XD
        Kuka muu kuin minä? kirjoitti:

        Kiitos paljon tiedosta! Siltikin valitettavasti en löytänyt tietoa PK-oikeuksista tai -valioista. Olen pahoillani, mutta ehkä joku tietää niistä enemmän. Vastaan ehkä ennemmin käytännön kysymyksiin, joten niitä toivoen! Toki voin etsiä tietoa rekisteröinneistä ja sen semmoisista. Myös kenneleistä voin etsiä tietoa.

        Muutamia minua askarruttavia kysymuksiä:
        1.Jos haluaa kaksi koiraa onko väliä onko koirat uroksia vai naaraita?
        2.Mikä on koiran normaali ruumiinlämpö? Noin 37 kuten ihmisillä vai?
        3.Selviääkö koirat hyvin katsroinnisat tai sterilisaatoista(en oo varma oloko se sterilisaatio)?
        4.Mitä eroa on suomenlapinkoiralla ja ruotsinlapinkoiralla? Eikös ne kummatkin ole alunperin samaa tarkoitusta varte jalostettu ja ne ovat mielestäni samannäköisiäkin?

        :) :) :)


      • Kuka muu kuin minä?
        Minä vaan XD kirjoitti:

        Muutamia minua askarruttavia kysymuksiä:
        1.Jos haluaa kaksi koiraa onko väliä onko koirat uroksia vai naaraita?
        2.Mikä on koiran normaali ruumiinlämpö? Noin 37 kuten ihmisillä vai?
        3.Selviääkö koirat hyvin katsroinnisat tai sterilisaatoista(en oo varma oloko se sterilisaatio)?
        4.Mitä eroa on suomenlapinkoiralla ja ruotsinlapinkoiralla? Eikös ne kummatkin ole alunperin samaa tarkoitusta varte jalostettu ja ne ovat mielestäni samannäköisiäkin?

        :) :) :)

        1. Jos sinulla ei ole ennestään koiraa, kannattaa ottaa siskokset tai veljekset, tai sitten isä ja poika tai äiti ja tytär. Jos tahdot kuitenkin eri sukupuolta olevat koirat etkä tahdo pentuja voit pitää ne erillään. Tosin, se voi olla vaikeaa. Siksi kannattaakin kastroida uros tai sterilisoida narttu. Jo pienenä kastroituun urokseen ei välttämättä istu uroksen tavat, joten kastrointia ei kannata venyttää. Jos kuitenkin haluat sterilisoida nartun, varaudu siihen, että uros yrittää astuttaa naaraan. Uroksella teetetystä pentueesta saa tietyn rahasumman per pentu, tai yhden pennun. Tässä tapauksessa voit ottaa pennun. Jos haluat ostaa koiran, urokset pitää totuttaa toisiinsa heti. Nartuilla sama.

        2.Koiran ruumiinlämpö on noin 37 astetta.

        3.Koirat selviävät yleensä hyvin. Toki poikkeuksia on.

        4.Mielestäni ne ovat samaa tarkoitusta varten. Ja ehkä se on vain jokin suomalaisten ja ruotsalaisten välinen kiista siitä, kumpi saa arvonimen rodusta.


      • 11+12
        Kuka muu kuin minä? kirjoitti:

        1. Jos sinulla ei ole ennestään koiraa, kannattaa ottaa siskokset tai veljekset, tai sitten isä ja poika tai äiti ja tytär. Jos tahdot kuitenkin eri sukupuolta olevat koirat etkä tahdo pentuja voit pitää ne erillään. Tosin, se voi olla vaikeaa. Siksi kannattaakin kastroida uros tai sterilisoida narttu. Jo pienenä kastroituun urokseen ei välttämättä istu uroksen tavat, joten kastrointia ei kannata venyttää. Jos kuitenkin haluat sterilisoida nartun, varaudu siihen, että uros yrittää astuttaa naaraan. Uroksella teetetystä pentueesta saa tietyn rahasumman per pentu, tai yhden pennun. Tässä tapauksessa voit ottaa pennun. Jos haluat ostaa koiran, urokset pitää totuttaa toisiinsa heti. Nartuilla sama.

        2.Koiran ruumiinlämpö on noin 37 astetta.

        3.Koirat selviävät yleensä hyvin. Toki poikkeuksia on.

        4.Mielestäni ne ovat samaa tarkoitusta varten. Ja ehkä se on vain jokin suomalaisten ja ruotsalaisten välinen kiista siitä, kumpi saa arvonimen rodusta.

        Koiran ruumiinlämpö on noin 37 astetta, kun se on vakavasti alilämpöinen, esim. kuivunut.
        Olkea vastaus oli siis 38-39 astetta. Aikuisella yleensä 38,5 pinnassa.
        (ei pidä neuvoa jos ei itsekään tiedä)


    • Kuka muu kuin minä?

      Kuukauden vinkki:

      Jos aiot mennä koirasi kanssa eläinlääkäriin ja se lyö jarrut pohjaan, (se siis tuntee paikan :)) huijaa sitä hiukan. Anna sille namia ja houkuttele se vastaanotolle. Useissa eläinlääkäreissä on liukkaat lattiat ja matto oven edessä. Jos saat koiran pois matolta, vedä sitä vain, jos se ei muuten tule. Jos sattui muutama euro mukaan, voit ostaa koiralle vaikkapa puruluun vastaanotolta.

      Minulla on omakohtaista kokemusta, ja se kertoo, että minun koirani on herkkähipiäinen; se pitää hirveää meteliä pienestä rokotteesta! Toivon, että omien koirienne kipukynnys on korkeammalla!

      Kirjoitelpaakas kysymyksiä ja kokemuksia omista eläinlääkärireissuista!

    • Voisko joku auttaa?

      1.Oon miettiny koiran ottoa. Mikä olisi hyvä ja helppohoitoinen rotu? Joku lapinkoirako?

      2.Mulla on ennestään kissa tulisiko se koiran kanssa toimen?

      3.Kuinka usein koiran kyunnet pitää leikata?

      4.Kuinka pitkäksi aikaa koiran voi jättää yksin? Niinkuin selviikö se esi merkiksi kahdeksan tuntia?

    • Kuka muu kuin minä?

      1. Lapinkoira on oikein hyvä vaihtoehto! Myös labradorinnoutaja on hyvä rotu. Jos perheessänne on lapsia, suomenlapinkoira on juuri hyvä valinta: se ei tiputa karvaa kaikkialle ja se on helppo harjata pois turkista (pitkästä turkista huolimatta sen turkki on hyvin helppo eikä sitä tarvitse pestä kovin usein). Se viihtyy ulkona ja on loistava harrastuskoira, sekä seurakoira.
      2. Riippuu kissasta sekä koirasta. Voihan sitä toki kokeilla, jos kissa on aikuinen ja sietää pentua. Jos ne eivät tule toimeen ne on helppo rajata eri alueille. Tunnen kumminkin pari ihmist joilla on sekä kissa että koira (hyvin toimii)
      3. Se riippuu koirasta ja kävelyalustasta. Leikkaan oman koirani kynnet parin viikon välein, eikä se kävele kovin kuluttavilla pinnoilla. Valkoiset kynnet ovat helpommat leikata, ja niistä näkee heti milloin ne ovat pitkät
      4. Pentu tietysti pärjää paremmin seurassa, mutta kyllä aikuinen pärjää kahdeksan tuntia. Voi olla hyvä, että sinulla tosiaan on kissa pennun seurana.

    • Apua!?

      Mä oon hankkinu suomenlapinkoiran. Se tuli meille viime viikolla. Se syö vaan noin puolet ruuasta mitä annan sille. Miksi se ei syö? Mitä minun pitäisi tehdä? Otanko yhteyttä kasvattajaan tai eläinlääkäriin? Olen hankkinut kasvattajan suosittelemaa ruokaa ja annan saman verran ruokaa kuin kasvattaja neuvoi.
      Vastatkaa nopeasti! Oon neuvoton ja sokissa.

    • Kuka muu kuin minä?

      Ei hätää! Koirasi on varmasti hieman tottumaton ja se ei siksi syö. Jos koirasi ei sittenkään syö, voit kokeilla antaa hieman ihmisten ruokaa sen oman ruuan lisäksi (ota koiranruuasta hieman pois, jos teet näin). Esimerkiksi maissi tai maustamaton jugurtti pieninä määrinä ovat hyvä vaihtoehto. Jos koirasi maha menee sekaisin, jätä ihmisten ruuat pois ja käytä tassukkaasi eläinlääkärissä.

    • lapin paskalainen

      Hei! Asun itse Lapissa. Eli olen lapalainen. minula ei ole rahaa eli mistä mie voin saada rahhaa?????????????????????????????????? vastaa nopiasti sillä mie kuolen nälkään!!!!!1!!111!!!11!!!11!2

      • mä olen turust

        Hei!
        Haista sinä vitu!


      • Valvoja
        mä olen turust kirjoitti:

        Hei!
        Haista sinä vitu!

        Eipäs kiroilla sillä täällä liikkuu lapsiakin kyselemässä tietoja!


      • moi kaikkiii
        Valvoja kirjoitti:

        Eipäs kiroilla sillä täällä liikkuu lapsiakin kyselemässä tietoja!

        siis ole sinä nyt hiljaa ja anna lasten oppia asioita!!


      • Koiran omistaja
        moi kaikkiii kirjoitti:

        siis ole sinä nyt hiljaa ja anna lasten oppia asioita!!

        Mulla olis oikeesti kysymyksiä koirista
        Mitä jos koira ei ole kakannut kuukauteen miten silloin pitäisi toimia???


      • Kuka muu kuin minä?
        Koiran omistaja kirjoitti:

        Mulla olis oikeesti kysymyksiä koirista
        Mitä jos koira ei ole kakannut kuukauteen miten silloin pitäisi toimia???

        Enpä ole sitä kokenut, mutta sanoisin, että kannattaa puhua asiasta eläinlääkärin kanssa. Jos koirasi on uros, se saattoi myös mennä juoksuisesta nartusta sekaisin.


    • turkupylly

      mikä on lappalaisten pääkaupunki??

    • Kuka muu kuin minä?

      Anteeksi en huomannut että kirjoitan pienellä.

    • Järkyttynyt

      !!!!!!
      Luulin että tää on koirista kertova palsta mutta nyt palstan pitäjäkin lähettää tyhmiä viestejä!

      • Valvoja

        Jos tällä palstalla ei osata käyttäytyä tämä palsta voidaan poistaa käytöstä! Käyttäytykää!


      • Kuka muu kuin minä?
        Valvoja kirjoitti:

        Jos tällä palstalla ei osata käyttäytyä tämä palsta voidaan poistaa käytöstä! Käyttäytykää!

        Mä en oo lähettäny tyhmii viestei se oli joku riiviö! Mua harmittaa kun kaikki lähettää tyhmii viestei tänne :-(


    • Kysymys 2401

      Kuinka monta lapparia mahtuu yhteen mäyräkoiraan?

    • Ei enää lapparia

      Minulla oli 20 v sitten herttainen suomenlapinpystykorva uros. Mutta sen mielestä kaikki ruoat kuului sille. Se puri kaikkia, ruokkijoitaankin. Mikä meni pieleen sen kanssa?

      • Helppo vastata

        kasvatus oli se mikä meni pieleen.


      • gfegggrgr
        Helppo vastata kirjoitti:

        kasvatus oli se mikä meni pieleen.

        Millä lailla?


      • Heleppo vastata
        gfegggrgr kirjoitti:

        Millä lailla?

        ei osannut kasvattaa.


      • gfegggrgr
        Heleppo vastata kirjoitti:

        ei osannut kasvattaa.

        Miten se olisi tullut kasvattaa?


      • Heleppo vastata
        gfegggrgr kirjoitti:

        Miten se olisi tullut kasvattaa?

        huolellisesti.


      • Ei enää lapparia
        Heleppo vastata kirjoitti:

        huolellisesti.

        Ei auttanut sen lapparin kasvatukseen muu kuin metrinen koivuhalko. Kiltti se oli vai silloin, kun sillä ei ollut ruokaa. Ja sitä se jätti aina tahallaan sen verran, että sai vahtia kuppiaan.


    • edlappalaisista

      Käyttävätkö lappalaiset suhteessa enemmän vai vähemmän alkoholijuomia kuin Etelä-Suomalaiset?

    • On tainnut

      palstanpitäjä vähän nukahtaa ;D No minäpä vastaan: Alkon kulutustilastoja vääristää se tosiasia että eteläsuomen ihmiset tulevat aina lappiin ryyppäämään. Toisaalta alko ei pysty tilastoimaan kotipolttoisia janojuomia. Joten voimme vain arvioida tilanteen olevan fifti-sixti. Lappalaisten hyväksi.

    • Kuka muu kuin minä?

      Ei, en nukahtanut vaan olin lomalla. Ja en ole kirjoittanut yhtäkään typerää kysymystä itse. Kyse on siitä, että en ole rekisteröitynyt Suomi24:een ja joku käytti vain nimimerkkiä, jota itsekin käytän. Aika törkeää, jos minulta kysytään, mutta voihan tämän poistaakkin.

      • No kiva kun

        palasit. Palstan Asiantuntijaa täällä jo kaivattiinkin ;D))) Joo, törkeetä on, mutta älä välitä noista pennuista. Oliko hyvä loma? Kävikkö lapissa saakka? Vai asukko siellä? Jos, niin sitten kävikkö etelässä?


      • Onpa nokkelaa...
        No kiva kun kirjoitti:

        palasit. Palstan Asiantuntijaa täällä jo kaivattiinkin ;D))) Joo, törkeetä on, mutta älä välitä noista pennuista. Oliko hyvä loma? Kävikkö lapissa saakka? Vai asukko siellä? Jos, niin sitten kävikkö etelässä?

        ...vastata omaan kommenttiinsa saadakseen keskustelusta asillisempaa ;-D


      • Kuka muu kuin minä?
        No kiva kun kirjoitti:

        palasit. Palstan Asiantuntijaa täällä jo kaivattiinkin ;D))) Joo, törkeetä on, mutta älä välitä noista pennuista. Oliko hyvä loma? Kävikkö lapissa saakka? Vai asukko siellä? Jos, niin sitten kävikkö etelässä?

        Olihan se aikas mahtava loma ja käytiin päiväntasaajalla! Koira meni koirakaverille hoitoon :)


      • Vau!
        Kuka muu kuin minä? kirjoitti:

        Olihan se aikas mahtava loma ja käytiin päiväntasaajalla! Koira meni koirakaverille hoitoon :)

        Hienoa että pääsit noin pitkälle. Onko siellä tosiaan niin että omaa varjoaan ei näe? Aurinkohan paistaa koko ajan pään yläpuolella...

        Missä maassa muuten olitte? Pärjäsikö koira hyvin hoidossa ollessa?


      • Kuka muu kuin minä?
        Vau! kirjoitti:

        Hienoa että pääsit noin pitkälle. Onko siellä tosiaan niin että omaa varjoaan ei näe? Aurinkohan paistaa koko ajan pään yläpuolella...

        Missä maassa muuten olitte? Pärjäsikö koira hyvin hoidossa ollessa?

        Kyllä siellä iltaisin näkyi aurinko ja aamuisin. Olimme Singaporessa Aasiassa. Kävimme myös Batamilla Indonesian puolella. Koira pärjäsi hyvin, tosin se oli väsynyt.


    • Pipe

      Miten Suomenlapinkoira soveltuu lapsiperheisiin?! Meille on luvattu vuoden sisään koira, ja pidän suomenlapinkoirista, eikä se vanhempieni mielestä ole liian iso! Minä olen perheen vanhin lapsi, täytän 11v. Ja nuorin on 3v. Olen tähän asti lukenut, ja on kerrottu lapsi ystävälliseksi roduksi, onko se totta ?!

    • Kuka muu kuin minä?

      Kyllä, lappalainen on lapsiystävällinen rotu, joskin se haukkuu herkästi. Haukkumista voi tosin helpottaa haukkupannalla. Seurakoirana se on enkeli ja ottaa huomioon eritoten lapset. Se tuntee olevansa yksi vastuullisista aikuisista ja pitää pikkuisista huolta. Pienin kannattaa pitää turvallisen etäisyyden päässä koirasta, ja katsoa, ettei pienen lapsen leikit mene koiralta yli.

    • tiina 8v

      moi kaikki. miks tää on pystykorvat?
      eikö tän pitis olla koirat tai jotain??

      t: tiina 8v

      • teppo oo äm gee

        moi vaan kaikille!! mä oon teppo ja oon peräti kummenen vuotias oon kuullu et on suomen lapinkissa niin aattelin puhutaanko täällä niistä kysymys yksi onki nää kissat minkä värisii kiitokset pierujen kanssa


    • !!!!!!!!!!

      No hei vaan kaikille!
      Täälä puhutaan suomen lapinkoirista ja olisi kiva, jos kaikki voisivat käyttäytyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe