Muutto 500km, vinkkejä!!!

Tyttis

Muutan vuodenvaihteessa noin 500km Suomen rajojen sisällä. Muuttotavaroita ei kuitenkaan ole paljon, sillä asuminen kohteessa on määräaikaista. Luulen, että tavarat mahtuvat yhteen pakettiautoon - ainakin isoon pakuun :D.

Osaatteko antaa vinkkejä siitä, mitä kannattaisi ottaa huomioon ja/tai mistä kannattaisi etsiä tietoa? Miten olette homman hoitaneet? Miten ajankohta (vuodenvaihde ja pyhät) vaikuttavat asiaan?

Kannattaako pitää talkoot vuokra-autolla, kannattaako vuokrapalvelu vai mikä?

Ei ole tullut elämän aikana monesti muutettua, eikä koskaan näin pitkää matkaa...

19

11739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuttuja

Mikäli muutat tyypillisesti juuri kuukauden vaihteessa, niin halvat vuokra-autot on varattu jo aiemmin vaiheessa. Vuokra-autojen hinnoissa on todella suuria eroja. Kalleimmasta päästä ovat kansainväliset ketjut, huippuna Hertz, kun taas puolihämärät vuokraamot tarjoavat autoja jopa neljäkertaa halvemmalla. Keltaiset sivut esiin..

• Tyttis

Hei taas!

Muuttoon on aikaa siis muutamia kuukausia, mutta tiedän jo nyt, että olen loppuvuodesta muutenkin kiireinen kuin muuton takia.

Olen pohtinut muuttokuljetusta ja olisi kiva kuulla, onko jollain omaa kokemusta tai edes ajatuksia muuttokuljetuksesta.

Vaihtoehtoja on minulla ainakin kolme:

1. Tavallisen muuttoauton vuokraaminen nykyiseltä kotipaikkakunnaltani tai sen läheltä, milloin auto pitäisi jonkun myös palauttaa takaisin.

2. Vuorata semmoinen muuttoauto, jonka voi vuokrata paikkakunnalta A ja palauttaa paikkakunnalle B. Tämä on kalliimpi vaihtoehto, mutta toisaalta siinä säästää edestakaisten matkojen vaivan ja hinnat.

3. Käyttää muuttopalvelua.

Näiden suhteen täytynee tehdä hintavertailua ja myyräntyötä, mutta kaikki vinkit otetaan iloisena vastaan.

• Tyttis

Kiitos muuttujalle tiedosta, että muuttoautoja varataan kuukausien vaihteisiin etukäteen. Pitääkin alkaa miettimään asiaa tarkemmin.

Onko kenelläkään tietoa siitä, onko vuoden vaihteessa erityistä muuttopiikki. Luultavasti ainakin opiskelijoita muuttaa jonkun verran silloinkin tammikuussa alkavien tai loppuvien opintojen perässä..?

• Jocu
        Tyttis kirjoitti:

Kiitos muuttujalle tiedosta, että muuttoautoja varataan kuukausien vaihteisiin etukäteen. Pitääkin alkaa miettimään asiaa tarkemmin.

Onko kenelläkään tietoa siitä, onko vuoden vaihteessa erityistä muuttopiikki. Luultavasti ainakin opiskelijoita muuttaa jonkun verran silloinkin tammikuussa alkavien tai loppuvien opintojen perässä..?

Siellä on juttu muuttoautoista ja niiden hinnoista.

• Juippi
        Tyttis kirjoitti:

Hei taas!

Muuttoon on aikaa siis muutamia kuukausia, mutta tiedän jo nyt, että olen loppuvuodesta muutenkin kiireinen kuin muuton takia.

Olen pohtinut muuttokuljetusta ja olisi kiva kuulla, onko jollain omaa kokemusta tai edes ajatuksia muuttokuljetuksesta.

Vaihtoehtoja on minulla ainakin kolme:

1. Tavallisen muuttoauton vuokraaminen nykyiseltä kotipaikkakunnaltani tai sen läheltä, milloin auto pitäisi jonkun myös palauttaa takaisin.

2. Vuorata semmoinen muuttoauto, jonka voi vuokrata paikkakunnalta A ja palauttaa paikkakunnalle B. Tämä on kalliimpi vaihtoehto, mutta toisaalta siinä säästää edestakaisten matkojen vaivan ja hinnat.

3. Käyttää muuttopalvelua.

Näiden suhteen täytynee tehdä hintavertailua ja myyräntyötä, mutta kaikki vinkit otetaan iloisena vastaan.

Vuokraa pakettiauto vapailla kilometreillä, eli saa vuokra-aikana ajaa niin paljon kuin ehtii.

Karkeasti voi pakulle laskea keskikulutukseksi 10 litraa satasella, jolloin 500 km menopaluu kuluttaa yhteensä 100 litraa dieseliä. Dieselin hintahan on ehkä 0,85 € litralta, joten polttoainekulut noin 85 €.

Kätevintä olisi, että nykyiseltä paikkakunnalta lähtee kaveri auttamaan, jolloin hän voi palauttaa auton ilman, että sinun täytyy matkustaa junalla takaisin uudelle kotipaikkakunnalesi.

• Tyttis
        Juippi kirjoitti:

Vuokraa pakettiauto vapailla kilometreillä, eli saa vuokra-aikana ajaa niin paljon kuin ehtii.

Karkeasti voi pakulle laskea keskikulutukseksi 10 litraa satasella, jolloin 500 km menopaluu kuluttaa yhteensä 100 litraa dieseliä. Dieselin hintahan on ehkä 0,85 € litralta, joten polttoainekulut noin 85 €.

Kätevintä olisi, että nykyiseltä paikkakunnalta lähtee kaveri auttamaan, jolloin hän voi palauttaa auton ilman, että sinun täytyy matkustaa junalla takaisin uudelle kotipaikkakunnalesi.

Kiitos näistäkin kommenteista. Täytyy tosiaan vertailla ja laskeskella noita erilaisia vaihtoehtoja autonvuokrausista. Ja sitten verrata noihin muuttofirmojen hintoihin...

• kesäkissa

Muutin juuri alkukesästä yli 100 km paikkakunnalta toiselle ja omat havaintoni olivat:
      - pyydä tarjous useammalta muuttofirmalta niin lähtö- kuin päätekaupungistakin.
      - mietin, kannattaako maksaa paketti tms. auton vuokra ja bensat ja auttajien ruokkiminen (kavereita kun ei ehkä kehtaa jättää ruokkimatta, mutta muuttofirman kohdalla muuttajien ruoka on heidän oma asiansa).
      - muuttaminen arkipäivänä on firmalla edullisempaa kuin viikonloppuna tai pyhänä eli jos voit päättää, minä päivänä muutat kannattaa tuokin huomioida.
      - mieti myös, saatko talkoot kasaan sellaiseen aikaan, että muutto ei kummassakaan päässä tapahdu yöllä. (Kerrostalossa on aika järkyttävä herätä rapusta kuuluvaan norsulauman marssiin ja paikomiseen, kun joku keksii muuttaa klo 00:30 arkiyönä. Itselläni on kokemusta tuosta ja naapuruus ei silloin todellakaan ala parhaiden mahdollisten tähtien alla.)

• Tyttis

Kiitos vinkeistäsi! Päädyitkö muuten muuttofirmaan vai talkoiden järjestämiseen? Olen pohtinut noita kustannuseroja ja vaivanpalkkaa, että kannattaako ottaa muuttofirma vai järjestää talkoot.

Tänä vuonna joulu- ja tammikuun vaihde sattuu ikävästi viikonlopulle. Sekin täytynee ottaa huomioon suunnittelussa. Ihan aakkosista joudun lähtemään muuttojutuissa ja tajusinkin, että ensimmäisenä täytyy tarkastaa se, milloin muuttoni tarkalleen ottaen kannattaa järjestää. Tuo varsinainen kuiden vaihde uudenvuoden pirskeineen on alkanut vaikuttamaan järjettömältä idealta.

Saattaa olla, että ystäväni muuttaa nykyiseen asuntooni ja saan tällä tavalla joustoa muuttopäivään sekä loistavan muuttokaverin. Ystäväni innostui ajatuksesta, että hoidettaisiin muutto yhdessä kahden päivän aikana niin, että yövyttäisiin määränpäässä ja voitaisiin tehdä auton pakkaus ja purku järkevästi päiväaikaan. Joka tapauksessa minulla ei ole kovinkaan paljon tavaraa, sillä olen säilönyt suuren osan tavaroistani varastoon. Minähän muutan vain vuodeksi ja palaan sitten takaisin - ellei suunnitelmat suuresti muutu. Tajusin myös, että yhtenä mahdollisuutena on helpottaa muuttostressiä sillä, että pitäisin tammikuun aikana kahta asuntoa ja voisin järjestää muuton joustavasti kun on sopiva ajankohta.

Joka tapauksessa täytyy selvittää nyt ensin se, miten asunnot ovat käytössäni...

• Sid
        Tyttis kirjoitti:

Kiitos vinkeistäsi! Päädyitkö muuten muuttofirmaan vai talkoiden järjestämiseen? Olen pohtinut noita kustannuseroja ja vaivanpalkkaa, että kannattaako ottaa muuttofirma vai järjestää talkoot.

Tänä vuonna joulu- ja tammikuun vaihde sattuu ikävästi viikonlopulle. Sekin täytynee ottaa huomioon suunnittelussa. Ihan aakkosista joudun lähtemään muuttojutuissa ja tajusinkin, että ensimmäisenä täytyy tarkastaa se, milloin muuttoni tarkalleen ottaen kannattaa järjestää. Tuo varsinainen kuiden vaihde uudenvuoden pirskeineen on alkanut vaikuttamaan järjettömältä idealta.

Saattaa olla, että ystäväni muuttaa nykyiseen asuntooni ja saan tällä tavalla joustoa muuttopäivään sekä loistavan muuttokaverin. Ystäväni innostui ajatuksesta, että hoidettaisiin muutto yhdessä kahden päivän aikana niin, että yövyttäisiin määränpäässä ja voitaisiin tehdä auton pakkaus ja purku järkevästi päiväaikaan. Joka tapauksessa minulla ei ole kovinkaan paljon tavaraa, sillä olen säilönyt suuren osan tavaroistani varastoon. Minähän muutan vain vuodeksi ja palaan sitten takaisin - ellei suunnitelmat suuresti muutu. Tajusin myös, että yhtenä mahdollisuutena on helpottaa muuttostressiä sillä, että pitäisin tammikuun aikana kahta asuntoa ja voisin järjestää muuton joustavasti kun on sopiva ajankohta.

Joka tapauksessa täytyy selvittää nyt ensin se, miten asunnot ovat käytössäni...

Kannattaa kysäistä hintaa ainakin muutamista muuttofirmoista ja tarjousten perusteella arvioida sitten kannattaisiko ottaa firma vai muuttaa omalla porukalla. Hintojahan voi kysellä vaikka ei mitään varaisikaan.

Jos joudut muuttamaan juuri vuodenvaihteessa, niin kannattaa huomioida, että kaikki kaverit eivät välttämättä ole niin innoissaan viettämässä uuttavuotta muuttopuuhissa...Ja jos on mitään painavampaa tavaraa (sänky, sohva, pesukone...), tarvitaan kuitenkin todennäköisesti enemmän kuin kaksi naisihmistä kantohommiin. Ja kun siellä toisessa päässäkin pitäisi tavarat saada sisälle, niin muuttofirma voi tulla yllättävän käteväksi. Heidän kauttaan on ainakin yksi kantaja jo valmiina eikä kaikkia kavereita tarvitse kuskata 500 km päähän.

Mielestäni on kätevintä, jos saat muuton hoidettua yhdellä kertaa, eli kerralla kaikki tavarat uuteen paikkaan. Viisisataa kilometriä on kuitenkin sen verran matkaa, että ei sitä välttämättä viitsi jatkuvasti ajella edestakaisin, varsinkin jos joka reissulle joutuu vuokraamaan pakettiauton. Onnea järjestelyihin, toivottavasti saat muuton sujumaan kunnialla! :)

• kesäkissa
        Tyttis kirjoitti:

Päädyin muuttofirmaan. Löysin suht edullisen ja hyvän firman, joka myös toimii hyvän asian puolesta (syrjäytymisen ehkäisyssä) ja totesin, että otan mielummin firman, kuin kuuntelen ystävieni valitusta kipeistä selistä yms.

Itse tein juuri niin, että pidin kahta asuntoa ja muutin osittain hissukseen. Minulle on kerääntynyt jonkin verran lasitavaraa ja muuta, mitä halusin viedä mielummin pikkuautolla kuin antaa firman rekkaan, joten tein ensin lenkin pari kertaa yksin ja sitten huonekalut, kirjat yms. vietiin rekalla.

Tsemppiä muuttoosi ja hyvä, että aloitat suunnittelut ajoissa, niin ei tarvitse sitten kovalla kiireellä järjestää.

• Tyttis
        Sid kirjoitti:

Kannattaa kysäistä hintaa ainakin muutamista muuttofirmoista ja tarjousten perusteella arvioida sitten kannattaisiko ottaa firma vai muuttaa omalla porukalla. Hintojahan voi kysellä vaikka ei mitään varaisikaan.

Jos joudut muuttamaan juuri vuodenvaihteessa, niin kannattaa huomioida, että kaikki kaverit eivät välttämättä ole niin innoissaan viettämässä uuttavuotta muuttopuuhissa...Ja jos on mitään painavampaa tavaraa (sänky, sohva, pesukone...), tarvitaan kuitenkin todennäköisesti enemmän kuin kaksi naisihmistä kantohommiin. Ja kun siellä toisessa päässäkin pitäisi tavarat saada sisälle, niin muuttofirma voi tulla yllättävän käteväksi. Heidän kauttaan on ainakin yksi kantaja jo valmiina eikä kaikkia kavereita tarvitse kuskata 500 km päähän.

Mielestäni on kätevintä, jos saat muuton hoidettua yhdellä kertaa, eli kerralla kaikki tavarat uuteen paikkaan. Viisisataa kilometriä on kuitenkin sen verran matkaa, että ei sitä välttämättä viitsi jatkuvasti ajella edestakaisin, varsinkin jos joka reissulle joutuu vuokraamaan pakettiauton. Onnea järjestelyihin, toivottavasti saat muuton sujumaan kunnialla! :)

Tarjouksia muuttofirmoilta varmaan täytyykin kysellä. Suurin osa firmoista ei kuitenkaan näytä olevan innostuneita näihin pitkän matkan muuttoihin.

Näyttää muuten jo selvältä, ettei muuttoa nyt ainakaan ilotulituksen aikaan järjestetä. Eli se tapahtunee joko välipäivien tai todennäköisemmin uudenvuoden jälkeen.

Talkoolaisia on alustavasti jo lupautunut lähtöpaikkakunnalle, jos siihen vaihtoehtoon päädyn. Jos vaikuttaa siltä, että homma hoitunee kahden henkilön voimin, niin se aiemmin mainitsemani ystäväni on muuten "raavas" mies ;-). Enkä minäkään nyt ihan heppoisin tyttönen ole...

Kiitos onnitteluista!

• Tyttis

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia muuttofirmojen toiminnasta, kun on kyse tämmöisestä pitemmän matkan kotimaan muutosta.

- Miten muutto on onnistunut aikataulun suhteen, yhdessä vai kahdessa päivässä?

- Miten olette itse ehtineet paikasta A paikkaan B? (Muuttoautojen mukanahan ei kuljeteta matkustajia.)

• kesäkissa

Itse siirryin kiivaasti välimatkan omalla autollani samalla kun muuttoautokin ja ehdin hyvin perille ennen heitä, vaikka lähdin heidän jälkeensä. Tämä tosin siksi, että muuttofirmassa tiedettiin, että minä otan tavarat myös vastaan ja he kävivät välissä lounaalla.

Koska autoni oli korjattavana samoihin aikoihin kuin muuton suurin vaihe oli minulla myös varasuunnitelma. Pyysin yhtä ystävääni olemaan tarvittaessa entisessä kodissani vahtimassa, että kaikki lähtee mukaan ja että ovet laitetaan kiinni ja ajattelin itse siirtyväni junalla paikkakunnalta toiselle ja olevani sitten valmiina uudessa kodissani, kun muuttofirma tulee tavaroiden kanssa.

Tuossa on juuri se ikävä puoli, että muuttoautojen kyytiin ei pääse, joten jos ei ole omaa autoa käytössä pitää keksiä joku vaihtoehtoinen tapa siirtyä vanhalta asunnolta uudelle.

• Tyttis
        kesäkissa kirjoitti:

Itse siirryin kiivaasti välimatkan omalla autollani samalla kun muuttoautokin ja ehdin hyvin perille ennen heitä, vaikka lähdin heidän jälkeensä. Tämä tosin siksi, että muuttofirmassa tiedettiin, että minä otan tavarat myös vastaan ja he kävivät välissä lounaalla.

Koska autoni oli korjattavana samoihin aikoihin kuin muuton suurin vaihe oli minulla myös varasuunnitelma. Pyysin yhtä ystävääni olemaan tarvittaessa entisessä kodissani vahtimassa, että kaikki lähtee mukaan ja että ovet laitetaan kiinni ja ajattelin itse siirtyväni junalla paikkakunnalta toiselle ja olevani sitten valmiina uudessa kodissani, kun muuttofirma tulee tavaroiden kanssa.

Tuossa on juuri se ikävä puoli, että muuttoautojen kyytiin ei pääse, joten jos ei ole omaa autoa käytössä pitää keksiä joku vaihtoehtoinen tapa siirtyä vanhalta asunnolta uudelle.

Kesäkissa kiitos!!

Meinaan tuosta ideasta, että pyytäisi kaverin apua vahtimiseen.

Kuinka paljon tuo sinun muuttofirman käyttö maksoi ja haluatko kertoa, mikä firma se oli?

• kesäkissa
        Tyttis kirjoitti:

Kesäkissa kiitos!!

Meinaan tuosta ideasta, että pyytäisi kaverin apua vahtimiseen.

Kuinka paljon tuo sinun muuttofirman käyttö maksoi ja haluatko kertoa, mikä firma se oli?

Firma, jota käytin löytyy verkosta osoitteesta:
        http://www.muuttomies.com/ He sijaitsevat Tampereella ja liikkuvat sieltä käsin.

Voin kyllä vilpittömästi suositella heitä. Kaikki sujui ajallaan ja hinta on oli juuri se, mitä olimme sopineet. Muuton hinnaksi tuli 400euroa.

Tsemppiä muuttoosi!

• Tyttis

Heips!

Olen aloittanut muuttovalmistelut sillä, että hamstraamiskauden jälkeen olen siirtynyt minimalismiin. Olen pistänyt kamaa kivasti kiertoon ja jätteisiin. Ylimääräisiä tavaroita, joista en halua luopua, olen varastoinut pienvarastoon tänne lähtöalueelleni. Tännehän aion ainakin näillä näkymin palata. Sain vuokrattua varaston sukulaiseni taloyhtiön tiloista ällistyttävän halvalla. Kannatti etsiä varasto pk-seudun ulkopuolelta.

Ensi viikolla kierrätyskeskus tulee kylään. Saavat viedä painavan ja tarpeettoman huonekalun mennessään ;-).

• Tyttis

Mistä saisi aaltopahvia ja makkaus- tai rakennusmuovia pk-seudulta? Tajusin, että tarvitsen sitä muutamien herkkien huonekalujen suojaamiseen.

Edullinen hinta ja helppo sijainti ovat tietysti plussaa...

• Tyttis

Luulin, että tuo Postin edelleenlähettämis-palvelu olisi ollut kalliimpi. Postin www-sivujen perusteella sain sen kuvan, että vuoden mittainen edelleenlähettämis-palvelu maksaa vain 14,60 euroa, jos tilauksen tekee netin kautta.

Taidan ottaa tuon, sillä postia tulee niin miljoonasta paikasta, etten jaksa stressata osoitteenmuutoksien kanssa heti silloin muuton yhteydessä, kun on monta muutakin juttua.

• nojuu

Muutossa moni tuijottaa tuntihintaan yms. mutta yhtä merkittävää on se mitä siinä ajassa tapahtuu.
      Pitkissä muutoissa kannattaa käyttää isoja muuttofirmoja (siis jos tavraa on vähän) jotka voivat tuoda tavarat terminaalinen kautta (halvempaa) tosin silloin homma kestää, koska kamat tuodaan yhdessä jonkun muun muuttajan kamojen kanssa.
      Isot muutot kannattaa antaa myös ammattifirmoille. Ne ovat nopeampia eivätkä aiheuta vaurioita koska miehillä käytössä tarpelliset laitteet ja suojausvälineet.
      Eli Victor Ek ja Muuttopalvelu Puljula voisivat olla sellasia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe