Meidän Perhe lehti: pienet lapset valvovat

gszgfdzgv

Uusimmasta Meidän Perhe lehdestä, esiintyvät lehdessä koko nimillään ja valokuvilla:

Tässäpä juttu ihan kokonaan meidän perhe lehdestä:

Vanhemmat äiti 46 v ja isä 42 v
Lapset 20v, 18 v, 15v, 13v, 11v, 6v, 4v ja 2 v = kahdeksan lasta

Päiväunet pilaavat kaiken

"Pahimmillaan meillä on ollut täysi hulina päällä vielä varttia vaille kolme yöllä. Isompien lasten kanssa ei ole ongelmia. He menevät kammareihinsa iltapalan jälkeen ja pysyvät siellä. Tekevät mitä tekevät, heillä on tietokoneet tykönänsä. Mutta nuo pienet!

Jos on käynyt niin iloisesti, että Karri (6v) on mennyt salaa nukkumaan eskarin jälkeen päiväunet ja Pyry (4v) on nukkunut päiväkodissa, niin eihän poikia saa illalla rauhoittumaan ollenkaan. Ne pyyhältelevät edestakaisin, tappelevat ja nujakoivat ja villitsevät samalla Ennankin (2v).

Tässä talossa ovat seinät kuin munakennoa, kaikki äänet kuuluvat läpi. Yritänkin kymmenen jälkeen komentaa pienet olohuoneeseen, että edes koulukkaat saavat lepoa. Kyllä nistä nimittäin meteliä lähtee.

Olkkarissa pojat katsovat lastenohjelmia tai pelaavat tietokoneella. Murhapelejä, sanoo Karri (6v). Eivät ne niin vaarallisia ole. Enna (2v) pyörii siinä jaloissa, jotain keppihevonsensa kanssa touhuaa ja hakee välillä keittiöstä syötävää.

Itse yritän pysyä valveilla, ulkona on pimeää kokoajan väsyttää, aamulla pitää taas herätä seitsemältä laittamaan isot kouluun. Eihän se väsymys mikään mukava tunne ole.

Joskkus olen nukahtanutkin ennen lapsia. Eivät Pyry ja Karri onneksi ole silloin pahojaan tehneet. Kerran joku oli käynyt ulkona, kun ovi oli auki. Ja Enna (2v) on nukahtanut kirjahyllyn ylähyllylle. Huhhuh! Siitä piti ottaa ihan valokuva muistoksi.

Aamulla herättelen lapsia milloin mistäkin: olohuoneen sohvalta, lattialta, sängyn alta. Mitä noiden kanssa pitäisi tehdä? En ymmärrä. Syytän päiväunia. Niiden takia uni ei illalla tule. Tänääänkin yritin pitää Karrin päivällä hereillä, mutta sitten poika vain häipyi ja löytyi jostain nukkumasta. Olen yrittänyt sellaisia iltarutiineja, sitä lukemishommaakin. Mutta Enna kiskoo kirjan kädestä, eivät nuo jaksa kuunnella.

Ehkä auttaisi, jos saisin isännältä apua. Mutta hän vain tuumaa, että lapset ovat niin kiintyneitä äitiinsä, että minun on parempi hoitaa asiat. Ja onhan Jannella aina aikainen herätys, navettaan pitää lähteä ennen kuutta.

Jospa tämä joskus tasaantuisi. Sellaisesta haaveilen, että kymmeneltä talo olisi hiljainen ja minulla olksi pari tuntia omaa aikaa. Istuisin tietokoneella. Tai istuisin vain, ilman tietokonetta. Mutta kaikki ei näköjään mene niin kuin amerikkalaisissa elokuvissa. Meneekö kenelläkään niin, ihan oikeasti? "

Perheen yö:

klo 20 koko perhe katsoo yhdessä Salkkarit
klo 20:30 lapset syövät leipää
21:00 koululaiset käyvät saunassa ja menevät huoneisiinsa
klo 21:20 Karri ja Pyry tappelevat siitä, kumpi pääsee tietokoneelle
klo 21:25 Enna kitisee ja haluaa leikkiä keppihevosella
22:00 isä menee nukkumaan
22:05 Karri ja Pyry pelaavat olohuoneessa tietokoneella. Enna katsoo toiselta koneelta pikku kakkosta
23:05 äiti antaa leipää
24:05 Enna 2 v nukahtaa sohvalle
1:00 Pyry 4 v nukahtaa tietokoneen ääreen
1:30 Karri 6 v menee isän viereen nukkumaan
2:20 äiti pääsee nukkumaan
7:30 Äiti herättää koululaiset uuteen aamuun

13

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no huhuhu

      No jos nyt s uoraa ja rehellisesti sanon niin tuo aikataulu on kyllä ihan omaa vikaa. Siis aikuisen vikaa.

      Kuka antaa 4 v. nukahtaa klo 01 yöllä tietokoneen ääreen??

      Tai 2 v. klo 24.00 sohvalle??

      Koko perheen elämä pyörii vain tietokoneen ja television ympärillä. On aikuisesti kiinni koska lapsi menee nukkumaan. Tietysti eriasia koska lapsi suostuu nukahtamaan. Mutta kyllä tuossa peheessä voiihan vanhempia syyttää siitä etteivät saa tarpeeksi nukuttua. Kyllähän lapset tekee mitä annetaan tehdä.

      • luin kanssa

        jutun ja olin ihan hämmästynyt ettei kyseisen perheen vanhemmilla raksuta että vika heidän ja varmasti kunnon rytmillä saadaan kaikki nukkumaan ajoissa.pöyristyttävä tarina,lapset nukkuu milloin haluaa ja missä haluaa,syövät milloin syövät jne..


    • ammattina lastenhoit

      Tästä ei voi kyllä syyttää päikkäreitä vaan ihan omaa toimintaa. Ensinnäkin ainakin kaksivuotiaan tulisi olla jo omassa sängyssä nukkumassa ennen Salkkareiden alkua. Suosittelen samaa myös 4 ja 6 vuotiaille, koska kyseinen ohjelma ei todellakaan sovi pikkulapsille. Iltatoimet pitäisi aloitella heti seitsemän jälkeen, joka ilta samalla tavalla: syödään iltapala, hoidetaan pesut ja pisut, puetaan yövaatteet ja luetaan. Valot pois ja hiljaisuutta eli kaikki koneet kiinni. Sänkyyn menon jälkeen ei ole enää lupa nousta vaan vanhempi kantaa lapsia sitkeästi takaisin omaan petiin, jos sieltä joku yrittää lähteä. Eikä todellakaan pidä mennä antamaan enää ruokaa tai juomaa iltapalan jälkeen, siinähän joutuu taas aloittamaan nukutushommat alusta. Kuulostaa uskomattomalta, että lapset jätetään täysin oman onnensa nojaan silloin kun he eniten tarvitsisivat ohjausta!

    • vdfg

      Mielestäni 2 v. nukahtaminen klo 24.00 sohvalle on jo lapsen laiminlyömistä!

      Jollei lapsi ole kipeä jolloin nukkumiset yms. menevät vähän miten sattuu. Eikä halua ole silloin nukkua yksin omassa sängyssä.

      Mutta normi elämässä tuo on mielestäni heitteillejättöä!

    • j5ryh

      ohhoh, ja tämä on siis ihan tosielämän tarina? Melekosta.... Kumma, ettei vanhemmilla yhtään kilise kallossa, että jotain on piiiiikkusen vialla.

    • hohhoijaa

      Kylläpä täälä on taas viisaita äitejä haukkumassa.

      Asiat kun ei välttämättä ole niin yksinkertaisia.

      Ei muuta..jatkakaa.

    • vdgfhb

      No kerropa sitten miten ei ole yksinkertaista?

      Kerro miksi 2 v. annetaan nukahtaa vasta keskiyöllä tai 4 v. klo 01 yöllä?

      Kerropa sinä kun muita tulet haukkumaan?

      Tuon ikäisten lasten EI KUULU valvoa noin myöhään VAIN SEN TAKIA että katselevat tv:tä tai tuijottavat tietokonetta. On ihan sairasta edes väittää muuta!

      • Hohhoijaa

        En ymmärrä miksi äidit aina arvostelee muita äitejä.

        Emmehän me tiedä ollenkaan perheen taustoja.

        On väsymistä, masennusta ja muuta ongelmaa. lapset voi olla ylivilkkaita tms.

        Kaikki eivät ole täydellisiä äitejä ja isijä. Varmasti hyvät neuvot olisivat perheelle tarpeen. ja tuki. Mutta ei..täälä haukutaan heti. Oikein nujerretaan ihminen. On varmasti lehdessä esiintyneen äidin mukava lukea näitä teidän mielipiteitä.

        Mulla on ollu rankka elämä ja ymmärrän sen, että kaikki ei ole täydellisiä.

        Tekstistä huomaan että lapset on paljon äidin vastuulla eikä nukuttamisessa oikein isä pysty/jaksa auttaa.
        Perhe on minusta rohkea kun uskaltaa tulla esiin ja kertoa ettei kaikki aina mene kuin elokuvissa.


      • euyeryurey
        Hohhoijaa kirjoitti:

        En ymmärrä miksi äidit aina arvostelee muita äitejä.

        Emmehän me tiedä ollenkaan perheen taustoja.

        On väsymistä, masennusta ja muuta ongelmaa. lapset voi olla ylivilkkaita tms.

        Kaikki eivät ole täydellisiä äitejä ja isijä. Varmasti hyvät neuvot olisivat perheelle tarpeen. ja tuki. Mutta ei..täälä haukutaan heti. Oikein nujerretaan ihminen. On varmasti lehdessä esiintyneen äidin mukava lukea näitä teidän mielipiteitä.

        Mulla on ollu rankka elämä ja ymmärrän sen, että kaikki ei ole täydellisiä.

        Tekstistä huomaan että lapset on paljon äidin vastuulla eikä nukuttamisessa oikein isä pysty/jaksa auttaa.
        Perhe on minusta rohkea kun uskaltaa tulla esiin ja kertoa ettei kaikki aina mene kuin elokuvissa.

        Naurettavaa. Ei tartte olla täydellinen vanhempi jotta tajuaisi laittaa lapsensa ihmisten aikaan nukkumaan.

        Tässäpä näitä vinkkejä ja tukea on tullut parempaan lapsenhoitoon. Saivat sitä mitä kaipasivat. Ennen kuin ongelmia voidaan ratkaista tulisi todella tiedostaa missä tekee väärin. Tosiasiat on hyvä sanoa suoraan.

        Onko oma vaikea elämäntilanne tai vaikka masennus oikeutus sille että enpäs nyt laita lastani nukkumaan enkä pidä sille mitään rajoja enkä ohjaa lasta huolehtimaan itsestään? Jos ei yksi pyyntö lapselle riitä niin eihän minun tarvitse huolehtia että lapsi elää turvallisesti, koska minua väsyttää? Eihän mun vaan tartte viedä lastani sellaiselle henkilölle hoitoon joka jaksaisi huolehtia lapsestani vaan sen sijaan annan lasten selviytyä itsekseen niillä taidoilla mitä niillä sattuu oleen?

        Kyseinen perhe on hävytön, ei rohkea. Kai tuo perheen antama haastattelu oli hiljainen avun pyyntö. Toivovat salaa että lastensuojelu ottaa yhteyttä.


      • hohhoijaa
        euyeryurey kirjoitti:

        Naurettavaa. Ei tartte olla täydellinen vanhempi jotta tajuaisi laittaa lapsensa ihmisten aikaan nukkumaan.

        Tässäpä näitä vinkkejä ja tukea on tullut parempaan lapsenhoitoon. Saivat sitä mitä kaipasivat. Ennen kuin ongelmia voidaan ratkaista tulisi todella tiedostaa missä tekee väärin. Tosiasiat on hyvä sanoa suoraan.

        Onko oma vaikea elämäntilanne tai vaikka masennus oikeutus sille että enpäs nyt laita lastani nukkumaan enkä pidä sille mitään rajoja enkä ohjaa lasta huolehtimaan itsestään? Jos ei yksi pyyntö lapselle riitä niin eihän minun tarvitse huolehtia että lapsi elää turvallisesti, koska minua väsyttää? Eihän mun vaan tartte viedä lastani sellaiselle henkilölle hoitoon joka jaksaisi huolehtia lapsestani vaan sen sijaan annan lasten selviytyä itsekseen niillä taidoilla mitä niillä sattuu oleen?

        Kyseinen perhe on hävytön, ei rohkea. Kai tuo perheen antama haastattelu oli hiljainen avun pyyntö. Toivovat salaa että lastensuojelu ottaa yhteyttä.

        Inhottavaa tekstiä..ei voi muuta sanoa. mene kuule vaikka käymään köyhässä afrikan maassa kattelemassa kun lapset kuolee nälkään.Ja etsi sitten niitä suuria ONGELMIA mitä meillä täälä on. Kristus että mua ärsyttää tollaset ihmiset. No, juuri siitä syystä että sinun kaltaiset ei ikinä tule ymmärtämään minun kaltaisen mielipiteitä niin jää tämä osaltani tähän.


      • miten afrikka
        hohhoijaa kirjoitti:

        Inhottavaa tekstiä..ei voi muuta sanoa. mene kuule vaikka käymään köyhässä afrikan maassa kattelemassa kun lapset kuolee nälkään.Ja etsi sitten niitä suuria ONGELMIA mitä meillä täälä on. Kristus että mua ärsyttää tollaset ihmiset. No, juuri siitä syystä että sinun kaltaiset ei ikinä tule ymmärtämään minun kaltaisen mielipiteitä niin jää tämä osaltani tähän.

        liittyy siihen ettei tajuta laittaa lapsia ajoissa nukkumaan..


    • Mitäs ihmettä?

      Onpas keskustelua.. Mielestäni tässä on ihan turha vedota siihen että lasten nukuttaminen on täysin äidin vastuulla tai voi olla muutakin ongelmia, meilläpä ongelmiin on ollut tapana hakea apua? Ja jutun perusteella äiti syyttää vain päiväunia näistä nukutusongelmista.

      Itsekin olen yksinhuoltajana ollut väsynyt ja varmaan jossain välissä pahasti masentunutkin, mutta kyllä silti VASTUU lapsista on vanhemmalla. Kyllähän se on varmasti rankkaa tuosta tilanteesta lähteä sitten lapsille muodostamaan oikeanlaista unirytmiä, mutta sepä voisi olla avain äidin jaksamiseen. Se on totta, että tuollaista hommaa tuskin kovin moni jaksaisikaan ihan täyspäisenä katsella.

      Joku aiemmin täällä ehdottikin, että seitsemältä iltatoimille ja siitä unille. Ei noin pienten kuulu katsoa salkkareita, tai mielestäni mitään muutakaan ohjelmia telkkarista illalla. Jutussa ei sitäpaitsi missään vaiheessa mainita että äiti edes YRITTÄISI saada lapsia sänkyihinsä nukkumaan. Tai jos yrittääkin, niin mikä siinä on ongelmana? Siitähän se pitäisi lähteä.. Ja onko äiti päivisin töissä? Vai ovatko pojat eskarissa / hoidossa ja äiti nuorimman kanssa kotona?

      Mielestäni aivan älyttömän kuuloista hommaa. Vinkkejä kun täällä joku kaipaili, noh, äiti ehdottomasti hakemaan jostain APUA ongelmiin! Esim. ensin neuvolaan yhteyttä, jos sieltä saisi neuvoa tai ohjauksen jonnekin muualle. Mutta tuosta tilanteesta kärsii jo koko perhe.

    • teateateatea

      Ei kenelläkään siellä tullut mieleen että sossutkin lukee lehteä?
      Siellä on pian perhetyöntekijä diagnostisoimassa "arjen hallinnan puutteita"
      Järjetöntä käytöstä jotkut hyväksyy ja sitten menevät lehteen jakamaan sen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe