Haulikon

kaliberi

Miten on aikanaan määritelty haulikon kaliberi.
Onko noissa mitoissa mitään säännönmukaista.

Miten iso reikä olisi cal 1 ja cal 2 ....?

Sen olen mitannut omastani cal 32 haulikosta, sen reikä piipunsuusta mitattuna on 1/2 tuumaa.

8

982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huru-ukko

Haulikon väljyys määrittyy niin menetellen, että yhdestä naulasta (454 g) lyijyä tehdään tarkalleen samansuuruisia pyöreitä kuulia, ja montako noita sitten kutakin kokoa saadaa, ilmaisee tuon kaliberin.
      =
      - Sinun haulikkoosi saadaan 32 piipun täyttävää pyöreätä..
      - 12 cal. 12
      - 16 cal. 16 jne.
      Tästä siis johtuu se, että kaliberia ilmaiseva luku on sitä suurempi, mitä pinempää patruunaa ase ampuu.

• Metsämies

Andy osaa kyllä kopioida noita aseiden- ja patruunoiden teknisiä ominaisuuksia, mutta käytännön kokemusta hänellä ei paljoakaan ole, varsinkaan metsästyksestä ja uuden oivaltamisesta, kuten taas minulla sitä hyvin monipuolisesti on.

• Metsämies (OIKEA)
        Metsämies kirjoitti:

Andy osaa kyllä kopioida noita aseiden- ja patruunoiden teknisiä ominaisuuksia, mutta käytännön kokemusta hänellä ei paljoakaan ole, varsinkaan metsästyksestä ja uuden oivaltamisesta, kuten taas minulla sitä hyvin monipuolisesti on.

Taas kerran täällä näyttää olevan joku, joka esiintyy minun nimimerkilläni täällä!!

Todella säälittävää toimintaa!

• näinkö

Elikkäpä näinkö....
        Yhdestä naulasta (454 grammaa)lyijyä valmistetaan
        pyöreä pallo ja sen äärimitoista muodostuu cal 1

Kun taas Cal 32 tulee siitä, kun tuo sama lyijymäärä jaetaan 32 osaan ja yhdestä osasta valmistetaan vastaavalla tavoin pallo, joka painaa 1/32 osan naulaa, eli 14 grammaa.

Cal 1 pallon koko 454 grammaa
        Cal 2 pallon koko 227 grammaa
        cal 8 pallon koko 57 grammaa
        Cal 12 pallon koko 38 grammaa
        Cal 16 pallon koko 29 grammaa
        Cal 20 pallon koko 23 grammaa
        Cal 22 pallon koko 20 grammaa
        Cal 32 pallon koko 14 grammaa

Näin tämän kirjoituksesi perusteella ymmärsin.

Mutta ihan kuriositeettina, huutakaa HEP jokainen,
        joka on nähnyt tai jopa ampunut 32 cal mustaruuti haulikolla.

HEP, joskus vuonna 1963 ja tuo ase on minun asekaapissa, eikä ole myötävänä.

• Artemis

KIrjastosta löytyy tietoo jos et osaa googlata.

• Just

Ei näköjään saa nykyään kysyä mitään. Oletko ajatellut, että täällä saattaa kenties olla henkilö/henkilöitä, jotka OSAAVAT/HALUAVAT vastata asiallisesti ja näinollen auttaa kysyjää.

Andylle eritoten kumarrus!
        Jatka samaa rataa.

• Metsämies
        Just kirjoitti:

Ei näköjään saa nykyään kysyä mitään. Oletko ajatellut, että täällä saattaa kenties olla henkilö/henkilöitä, jotka OSAAVAT/HALUAVAT vastata asiallisesti ja näinollen auttaa kysyjää.

Andylle eritoten kumarrus!
        Jatka samaa rataa.

Sinulle tarkoitin tuon Andy otsikolla kirjoittamani.
        Alan jo hiukan hermostua, kun minua vain moititaan, vaikka mielestäni osaan kaikkiin kysymyksiin jopa paljon paremmin vastailla kuin kukaan muu, ja yleensä vastaan kysyjälle, enkä keskity toisten vastausten arvosteluun ellei niissä mielessäni virhettä ole. Yleensäkin kyllä on, l. jokaista kirjoitusta joudun yleensäkin täydentämään.

• Metsämies (OIKEA)
        Metsämies kirjoitti:

Sinulle tarkoitin tuon Andy otsikolla kirjoittamani.
        Alan jo hiukan hermostua, kun minua vain moititaan, vaikka mielestäni osaan kaikkiin kysymyksiin jopa paljon paremmin vastailla kuin kukaan muu, ja yleensä vastaan kysyjälle, enkä keskity toisten vastausten arvosteluun ellei niissä mielessäni virhettä ole. Yleensäkin kyllä on, l. jokaista kirjoitusta joudun yleensäkin täydentämään.

Täällä taas tämä samainen herra...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      306
      6057
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3576
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      146
      2750
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      224
      2151
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      98
      1709
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      66
      1150
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      80
      1024
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      140
      930
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      10
      908
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      864
    Aihe