Miten on aikanaan määritelty haulikon kaliberi.
Onko noissa mitoissa mitään säännönmukaista.
Miten iso reikä olisi cal 1 ja cal 2 ....?
Sen olen mitannut omastani cal 32 haulikosta, sen reikä piipunsuusta mitattuna on 1/2 tuumaa.
Haulikon
8
982
Vastaukset
- Huru-ukko
Haulikon väljyys määrittyy niin menetellen, että yhdestä naulasta (454 g) lyijyä tehdään tarkalleen samansuuruisia pyöreitä kuulia, ja montako noita sitten kutakin kokoa saadaa, ilmaisee tuon kaliberin.
=
- Sinun haulikkoosi saadaan 32 piipun täyttävää pyöreätä..
- 12 cal. 12
- 16 cal. 16 jne.
Tästä siis johtuu se, että kaliberia ilmaiseva luku on sitä suurempi, mitä pinempää patruunaa ase ampuu.- Metsämies
Andy osaa kyllä kopioida noita aseiden- ja patruunoiden teknisiä ominaisuuksia, mutta käytännön kokemusta hänellä ei paljoakaan ole, varsinkaan metsästyksestä ja uuden oivaltamisesta, kuten taas minulla sitä hyvin monipuolisesti on.
- Metsämies (OIKEA)
Metsämies kirjoitti:
Andy osaa kyllä kopioida noita aseiden- ja patruunoiden teknisiä ominaisuuksia, mutta käytännön kokemusta hänellä ei paljoakaan ole, varsinkaan metsästyksestä ja uuden oivaltamisesta, kuten taas minulla sitä hyvin monipuolisesti on.
Taas kerran täällä näyttää olevan joku, joka esiintyy minun nimimerkilläni täällä!!
Todella säälittävää toimintaa! - näinkö
Elikkäpä näinkö....
Yhdestä naulasta (454 grammaa)lyijyä valmistetaan
pyöreä pallo ja sen äärimitoista muodostuu cal 1
Kun taas Cal 32 tulee siitä, kun tuo sama lyijymäärä jaetaan 32 osaan ja yhdestä osasta valmistetaan vastaavalla tavoin pallo, joka painaa 1/32 osan naulaa, eli 14 grammaa.
Cal 1 pallon koko 454 grammaa
Cal 2 pallon koko 227 grammaa
cal 8 pallon koko 57 grammaa
Cal 12 pallon koko 38 grammaa
Cal 16 pallon koko 29 grammaa
Cal 20 pallon koko 23 grammaa
Cal 22 pallon koko 20 grammaa
Cal 32 pallon koko 14 grammaa
Näin tämän kirjoituksesi perusteella ymmärsin.
Mutta ihan kuriositeettina, huutakaa HEP jokainen,
joka on nähnyt tai jopa ampunut 32 cal mustaruuti haulikolla.
HEP, joskus vuonna 1963 ja tuo ase on minun asekaapissa, eikä ole myötävänä.
- Artemis
KIrjastosta löytyy tietoo jos et osaa googlata.
- Just
Ei näköjään saa nykyään kysyä mitään. Oletko ajatellut, että täällä saattaa kenties olla henkilö/henkilöitä, jotka OSAAVAT/HALUAVAT vastata asiallisesti ja näinollen auttaa kysyjää.
Andylle eritoten kumarrus!
Jatka samaa rataa. - Metsämies
Just kirjoitti:
Ei näköjään saa nykyään kysyä mitään. Oletko ajatellut, että täällä saattaa kenties olla henkilö/henkilöitä, jotka OSAAVAT/HALUAVAT vastata asiallisesti ja näinollen auttaa kysyjää.
Andylle eritoten kumarrus!
Jatka samaa rataa.Sinulle tarkoitin tuon Andy otsikolla kirjoittamani.
Alan jo hiukan hermostua, kun minua vain moititaan, vaikka mielestäni osaan kaikkiin kysymyksiin jopa paljon paremmin vastailla kuin kukaan muu, ja yleensä vastaan kysyjälle, enkä keskity toisten vastausten arvosteluun ellei niissä mielessäni virhettä ole. Yleensäkin kyllä on, l. jokaista kirjoitusta joudun yleensäkin täydentämään. - Metsämies (OIKEA)
Metsämies kirjoitti:
Sinulle tarkoitin tuon Andy otsikolla kirjoittamani.
Alan jo hiukan hermostua, kun minua vain moititaan, vaikka mielestäni osaan kaikkiin kysymyksiin jopa paljon paremmin vastailla kuin kukaan muu, ja yleensä vastaan kysyjälle, enkä keskity toisten vastausten arvosteluun ellei niissä mielessäni virhettä ole. Yleensäkin kyllä on, l. jokaista kirjoitusta joudun yleensäkin täydentämään.Täällä taas tämä samainen herra...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3066057Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483576Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.1462750"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää2242151Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol981709- 661150
Niin että miten
Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua801024Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet
Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni140930Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun
Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan10908Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa
Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui11864