Olen ensikesänä maalaamassa mummonmökkini.Kertokaa onko sellainen kirkas punainen mummonmökin punamultamaalin väri Italian punainen? ?
Mummon mökki
5
1220
Vastaukset
- 6+4
uula on helppo ja ei tarvitse kiertää taloa ympäri kuin yhdesti ja maali pysyy. tietysti jos höyläpinta ei siinä pysy mikään maali.
- 15+3
mikä on seinien nykyinen maalityyppi?
kannattaa ehdottomasti selvittää jottei tule turhia ongelmia.
sävyistä:
mun värisilmään kauniisti haalistuva punamulta ja "mummonmökki" osuvat yksiin.
italianpunainen on hieman eri sävy
punamultamaaleista:
uulan keittomaali on erinomaisen hyvä.
sukulaisen mökin on maalattu sillä ja pinta/väri on erinomaisen hienossa kunnossa yli 10v maaluksen jälkeen.
maalaus tehtiin käsittelemättömälle uudelle puulle.
mun oman kokemuksen mukaan käsittelemättömälle puulle yhdellä vedolla tehtävä maalaus vaatii maalarilta taitoa ja kärsivällisyyttä tasaisen väripinnan saamiseksi. tosin en ole uulalla itse maalannut mutta monella muulla kyllä.
edullisempiakin vaihtoehtoja löytyy runsaasti.
tarkista vain että kyseessä on keittomaali, punamultana kun myydään muitakin.
monet ovat suht hyvä peitoltaan vaikka vaativatkin kaksi vetoa uudelle puulle.
mulla on tälläinen edullisempi kestänyt kertavedolla melko hyvin jo lähes 10 v ulkosaaristossa, vaikka länsipuoli on avoimena tuiskuille. tiukkasyiset hirret ovat tosin 1800-luvulta eli pohjat on moneen kertaan tehty aidolla itsesekoitetulla keittomaalilla.
kokonaan toinen juttu ovat öljypohjaiset maalit (esim. petrooliöljymaali)
talon maalaamiseen kannattaa perehtyä hieman etukäteen.
tietoa löytyy esim. panu kailan talotohtori-kirjasta josta saa muutakin oivaa infoa vanhan talon ylläpitämiseksi. - sahapinta
Kyllä se on Italian punainen (uulan maali). Kannattaa sitten kerralla ostaa tarvittava maalimäärä, silloin maalit voi saada samasta valmistuserästä. Samoin kannattaa sekoittaa ennen maalin loppumista ensimmäisestä pytystä uutta maalia siihen. Näin tehtynä mahdollinen väriero tasoittuu. Itse jouduin jatkamaan maalausta seuraavana kesänä ja seurauksena oli värisävyn ero. Ei kyllä haittaa kun on kyseessä eri seinä. Väriero on kyllä selvästi nähtävissä. Kyseessä oli Uulan punamultamaali.
- Onko väri eri?
.
Punainen värihän ottaa ensimmäisenä auringon ultraviolettisäteistä itseensä ja värisävy muuttuu
.
- öki 89 7+89u+89jkhh
Jep, selvitä ehdottomasti, millaisella maalilla maalattu aiemmin. Kannattaa hokata, kyllähän sitä maalia levittelee, pohjatöissä voi olla melkoisesti tekemistä. Ja lahoviat on korjattava.
Sävy nyt makuasia. Perinteinen punamulta liukuva käsite, sen sävy vaihdellut keitoksen mukaan.Jostain täysin käsittämättömästä syystä nykyteknologiallakaan ei saada tasaisia maalisävyjä edes tehtailla, vaikka siis tavallisista maaleista puhunkin, helpolla eroa eri purkkien kesken.
Pitääpi maalata useamman kerran, ei liian paksulla.Ja sitten voikin alkaa suunnittelemaan ikkunanpokien, nurkkalautojen, räystäiden katon, sokkelin jne kunnostamista. Se kun itelle pistää ikävästi silmiin, kun on tuoretta ja siistiä vanhan ja kulahtaneen rinnalla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735