Olen valmistunut toiseen ammattiin ja ollut työtön pari kk. Nyt tuli kirje työkkäristä,että olisi mahdollisuus palkkatuettuun työhön.
Onko kokemuksia palkkatuetusta työstä,mitä sait,mitä teit,paljon palkka ym. muut?
Itse humanistisen alan koulutuksen saanut.
Kokemukset palkkatuettu työ?
28
4081
Vastaukset
- 20-10
Noista humanistin hommista en tiedä, koska olen tehnyt vaan semmoisia töitä josta joku on suostunut maksamaankin.
Etsi itsellesi työpaikka (semmoinen jossa on hyvät työkaverit ja kiva palkka)
Kerro pomollesi, että jos hän haluaa yhteiskunnan osallistuvan palkkaukseesi, niin hänen tulisi hakea tukea työllistämiseesi ENNEN työn aloittamista.
ps. voit tietysti kysyä työkkäristä, että mikä olisi se summa jonka työnantajasi saisi. - Hyviä kokemuksia.
Itsellä hyviä kokemuksia.
Olin ensin palkkatuella noin vuoden, jonka jälkeen jatkoin samassa firmassa. Ja olen edelleen. Nyt noin viisi vuotta takana.
Olin ns. vaikeasti työllistettävä, en ammattitaitoni, vaan ikäni takia. Silloin olin 53 vuotias.
Pidät vain huolta, että paikka on yksityinen firma. Kunnalla/valtiolla/järjestöissä työt loppuu samana päivänä kuin palkkatukikin.- Harkitse tarkkaan
Ja lisäksi nuo järjestöjen, kuntien yms yhdistysten paikat voi olla työajoiltaan vain 4h/päivä ja sillä liksalla ei elä... soviteltua ei voi hakea, koska työnantajalle maksetaan palkkatukea, eli pitäis elää 4h osa-aikatyöllä! Palkkatukitöistä ei muuten sitten kerry oikein sitä työssäoloehtoakaan, eli päivät ei välttämättä nollaudu, vaikka suurin osa niin luuleekin. Vuoden pestistä kertyy VAIN 6kk työssäoloehtoa!!!!! Tuon tiedon te-keskukset usein pimittää.
- Opiskellut työtön
Muitakin hakijoita on ja olen siirtynyt toiseen vaiheeseen. Tämä palkkatuettu työpaikka on siis TE-toimistolta tullut kaupungin virka joka kestää 6kk ja työaika on 32,5h/viikko.
En vielä tiedä saanko siis paikkaa,koska on muita hakijoita myös. Olen kuitenkin päässyt ensimmäisestä vaiheesta läpi. Tietenkin olisi kiva jos töitä saisi, kun olen hakenut moneen muuhunkin paikkaan,mutta en ole päässyt. Paikkojakin aika niukasti tällä alalla.- työtön hoitsu
Onnea sinulle hakuun!
Itse olen ollut muutamaan otteeseen palkkatukityössä kaupungilla hoitajan työssä. Mitenkään työ ei poikennut ns. normaalista työstä.
Palkka oli vastaava mitä olisin normaalistikin saanut. Tosin työaika 6 h päivässä. Mutta ei itseä ainakaan ole haitannut, päinvastoin, työttömänä sitä on oppinut arvostamaan vapaa-aikaa, ei raha kaikkea merkkaa. - Tarkistapa...
työtön hoitsu kirjoitti:
Onnea sinulle hakuun!
Itse olen ollut muutamaan otteeseen palkkatukityössä kaupungilla hoitajan työssä. Mitenkään työ ei poikennut ns. normaalista työstä.
Palkka oli vastaava mitä olisin normaalistikin saanut. Tosin työaika 6 h päivässä. Mutta ei itseä ainakaan ole haitannut, päinvastoin, työttömänä sitä on oppinut arvostamaan vapaa-aikaa, ei raha kaikkea merkkaa.MUTTA mitä lukee työtoikkarissa? "Tukityöllistettynä?"
Entä mitä lukee te-keskuksen tiedoissa? "Ollut tukipaikalla?"
Näillä meriiteillä ei oikein työllistyminen kohene... tuontyyppisillä merkinnöillä tulevat työnantajat pyyhkii p*rseensä... - työtön hoitsu
Tarkistapa... kirjoitti:
MUTTA mitä lukee työtoikkarissa? "Tukityöllistettynä?"
Entä mitä lukee te-keskuksen tiedoissa? "Ollut tukipaikalla?"
Näillä meriiteillä ei oikein työllistyminen kohene... tuontyyppisillä merkinnöillä tulevat työnantajat pyyhkii p*rseensä...Kyllä aivan normaalit työtodistukset olen saanut. Ei missään lue tukityöllistettynä. Ja tottakai te-keskuksen tiedoissa lukee asiat, mutta kun haet työpaikkaa ei se työnantaja tiedä mitä siellä lukee.
- rwerweerwr
>MUTTA mitä lukee työtoikkarissa? "Tukityöllistettynä?"
Ei lue tuota, eikä myöskään palkkaa ole ilmoitettu, työtunnit/vko on kylläkin.- Onnea!!!!
Onnea! Olet onnistunut saamaan ihan oikean työtoikkarin, joka on todella harvinaista! Tuosta saattaa olla jopa jotain iloa työmarkkinoilla!
Suurin osa palkkatuella töissä olleista saa näitä "tukityöllistettynä" -toikkareita ja niillä ei ole p*skankaan arvoa... itseasiassa pahimmillaan jopa rajoittaa työnsaantia, kun antaa hakijasta "luuserikuntoutuja -kuvan"
- vaihtelee kunnissa
1050€/kk /5h päivässä ja 1370€/kk/6,5h päivä.
Revi tästä huumoria, moni kuntalaisista ja valtiolla saa koko päivältä palkkaa vaikka tekevät töissä töitä päivässä 3 tuntia ja se palkka voi olla 2000€-10 000€/kk.
Palkkatuella käytetään vaan ihmisiä hyväksi minimipalkalla mutta on se parempi kuin työmarkkinatuki 9€ päiväkorvaus.
Toisaalta palkkatukityöt on TES palkka töitä joten laillisia. Vieressä toinen voi vetää tuplapalkkaa mitä itse saat.
Nämä palkkaukset vaihtelee kuntien mukaan ja ei ole mitään yleistä linjaa Suomessa. Voi olla että saat harjoittelijana sen palkan mikä kuuluukin mutta etenkin 20-30v alalla ollut ei saa koskaan oikeaa palkkaa mikä kuuluisi vaan käytetään hyväksi täysin 100-0.
Mutta jos kunnat/valtio tarviaa työntekijöitä miksi eivät palkkaa suoraan töihin, siksi koska palkkatuella saadaan paljon halvemmalla ja sitten vaan vaihdetaan henkilöä, poikkeuksiakin on että joku vakinaistettu mutta harvemmin.
Täysin ihmisten hyväksikäyttöä työttömien avulla. Ei vaikka -80 luvulla tarvinnut näin tehdä vaan palkattiin suoraan töihin. Tämä tietoista jotta saadaan säästöjä ja tietylle osalle voidaan maksaa sitten oikeaa palkkaa. - jaa-hamhh?
Ei ole kokemusta, enkä suostuisi tuohon. Yrityksille siis valtion ilmaisrahaa kouluttautuneiden työpanoksesta; ei kiitos, mitä tulee palkkatuettuun työhön. Suosittelisin hakemaan töitä firmoista, jotka pysyy itse jaloillaan täyain ilman veronmaksajien, eli ilman valtiolle kuukausittain palkkatyöstä verovaroja maksavien tavisten persnahasta revittyjä rahoja, yritysten konkurssien estämiseksi.
En suostuisi ikinä tekemään töitä alipalkalla millekään yksityissektorille. Mulle on riittänyt jo se, että vaikka tein 8:n tunnin päivää ja osa firman porukasta teki precis samaa työtä varmaan puolet paremmalla palkalla, en russuttanut siitäkään.
Yriryksiä ei tartte tukea sentilläkään, niitä jotka pärjää. Piste.- Aika ristiriitaista
Jännää muuten se, että näitä palkkatukijuttuja haukutaan ja arvostellaan suuresti, mutta samaan aikaan pidetään hirveää mekkalaa siitä, kun joku laivanrakennusFIRMA ei saanut valtiolta TUKIRAHAA tilausten toimittamiseen....
Miksi helvetissä jotain monikansallisia suuryhtiöitä pitäisi tukea valtion varoilla poskettomilla summilla, jotta pysyisivät pystyssä ja voisivat työllistää 2€ tuntiliksalla puolalaisia hitsareita?!?!?! - jaa- hamhh?
Aika ristiriitaista kirjoitti:
Jännää muuten se, että näitä palkkatukijuttuja haukutaan ja arvostellaan suuresti, mutta samaan aikaan pidetään hirveää mekkalaa siitä, kun joku laivanrakennusFIRMA ei saanut valtiolta TUKIRAHAA tilausten toimittamiseen....
Miksi helvetissä jotain monikansallisia suuryhtiöitä pitäisi tukea valtion varoilla poskettomilla summilla, jotta pysyisivät pystyssä ja voisivat työllistää 2€ tuntiliksalla puolalaisia hitsareita?!?!?!No. En tiedä kontekstista. Kun kommentoin aloitukseen tässä Suomi24:a, en tiedä mitään. Vaatisikin todella korkeaa älyä tajuta, jos minua palstakeskusteluissa k*setetaan, yleisen ymmärryksen osalta. Itse olen kyllä sitä mieltä, että vaikka usein olen äänestänyt vasemmistoa ja äänestän jatkossakin, on esimerkiksi Jan Vapaavuori sankari, mitä sun nimettömän kirjoittajan mainitsemaasi telakkajuttuun tulee. Jos Vapaavuori ja hallitus sanovat, että Suomen rahat menisi kankkulan kaivoon STX:n telakan tukemisessa, uskon siihen täysin. Mulla käy sääli vaan Vapaavuorta kohtaan siinä, että hän ei voi niitä asiakirjoja näyttää julkisuuteen, mihin on päätökset perustettu. Ja toinen säälini kohde kohdistuu itseeni: on aika sairasta, että tulet nimettömälle palstalle, ja mielipuolet alkaa ronkkia keskustelupalstaviestiesi sisältöä. Itse olen kyllä uhannut jo poliisilla, eli en ole sitä mieltä, että olisi aivan asiallista edes Suomi24:a väittää mitä vain ihmisistä tai asiantiloista, tai puhumattakaan uhkailusta.
Toivottavasti ne k*sipäät jättää mut rauhaan, jotka vainoaa mua tässä Suomi24:a sillä perusteella, että olen ilmaissut äänestäväni vasemmistoliitoa ja että olen satunnaisesti kirjoittanut tälle Suomi24- foorumille - sitä en voi tietää, mitä henkilöstäni väittävät, mutta henkilöäni en Suomi24:a ole tiettäväksi tehnyt ja herjaamista halveksun. Itse lopetin mietittyjen viestine kirjoittamisen, kun huomasin, että muut Suomi24:n kirjoittavat ronkkivat ja muokkaavat kaiken keskustelupalstalla sanomani. - Aika ristiriitaista
jaa- hamhh? kirjoitti:
No. En tiedä kontekstista. Kun kommentoin aloitukseen tässä Suomi24:a, en tiedä mitään. Vaatisikin todella korkeaa älyä tajuta, jos minua palstakeskusteluissa k*setetaan, yleisen ymmärryksen osalta. Itse olen kyllä sitä mieltä, että vaikka usein olen äänestänyt vasemmistoa ja äänestän jatkossakin, on esimerkiksi Jan Vapaavuori sankari, mitä sun nimettömän kirjoittajan mainitsemaasi telakkajuttuun tulee. Jos Vapaavuori ja hallitus sanovat, että Suomen rahat menisi kankkulan kaivoon STX:n telakan tukemisessa, uskon siihen täysin. Mulla käy sääli vaan Vapaavuorta kohtaan siinä, että hän ei voi niitä asiakirjoja näyttää julkisuuteen, mihin on päätökset perustettu. Ja toinen säälini kohde kohdistuu itseeni: on aika sairasta, että tulet nimettömälle palstalle, ja mielipuolet alkaa ronkkia keskustelupalstaviestiesi sisältöä. Itse olen kyllä uhannut jo poliisilla, eli en ole sitä mieltä, että olisi aivan asiallista edes Suomi24:a väittää mitä vain ihmisistä tai asiantiloista, tai puhumattakaan uhkailusta.
Toivottavasti ne k*sipäät jättää mut rauhaan, jotka vainoaa mua tässä Suomi24:a sillä perusteella, että olen ilmaissut äänestäväni vasemmistoliitoa ja että olen satunnaisesti kirjoittanut tälle Suomi24- foorumille - sitä en voi tietää, mitä henkilöstäni väittävät, mutta henkilöäni en Suomi24:a ole tiettäväksi tehnyt ja herjaamista halveksun. Itse lopetin mietittyjen viestine kirjoittamisen, kun huomasin, että muut Suomi24:n kirjoittavat ronkkivat ja muokkaavat kaiken keskustelupalstalla sanomani.Rauhaa ja rakkautta, nyt se palkokasvi pois sieltä nenusta!
Siis tuo kommentti ei nyt ollu tarkotettu kohdistumaan just SUN kommenttiin, siitä tuli vaan mieleen, että näitä palkkatukijuttuja kritisoidaan just näillä "elinkelvottomien yritysten tekohengityksenä" -pointeilla. Olen siis kanssasi samaa mieltä siitä, että ne palkkatukisysteemit on täysin hanurista. MUTTA sitä ihmettelen, miksi monet palkkatukisysteemejä kritisoivat sitten messuaa suureen ääneen sitä, kun joku tuommonen megaluokan yritys, monikansallinen vieläpä, ei saakaan mitään valtion tukipakettia tilaustensa toimittamiseen... (että sais ottaa niitä puolalaisia 2€ tuntipalkalla ja suomalaisia maksettuina palkkatukiorjina)! - jaa-hamhh?
Aika ristiriitaista kirjoitti:
Rauhaa ja rakkautta, nyt se palkokasvi pois sieltä nenusta!
Siis tuo kommentti ei nyt ollu tarkotettu kohdistumaan just SUN kommenttiin, siitä tuli vaan mieleen, että näitä palkkatukijuttuja kritisoidaan just näillä "elinkelvottomien yritysten tekohengityksenä" -pointeilla. Olen siis kanssasi samaa mieltä siitä, että ne palkkatukisysteemit on täysin hanurista. MUTTA sitä ihmettelen, miksi monet palkkatukisysteemejä kritisoivat sitten messuaa suureen ääneen sitä, kun joku tuommonen megaluokan yritys, monikansallinen vieläpä, ei saakaan mitään valtion tukipakettia tilaustensa toimittamiseen... (että sais ottaa niitä puolalaisia 2€ tuntipalkalla ja suomalaisia maksettuina palkkatukiorjina)!No. Itse en ole koskaan valtion rahoilla nettomeiningissä saatavina itselleni elänyt, eli en pysty käsittämään ,miksi jos joku lähinnä oman sukunsa rahoilla elänyt rinnastetaan tukiluuseriin, jos sitten on tyyppejä,jotka nyhtää työkkärirahoina pari tonnia per kuukausi.
Minulle on aivan sama, saako nää 100000 STX- telakalta potkut saavaa 2500 vaiko 1800 euroa työttömyyskorvauksia plus muut sosialietuutensa siihen kuukausittain päälle, koska minua kiinnostaa korkeintaan ne ja niiden kaltaisteni mielipiteet, jotka eivät ole valtiolta elinkustannnuksina lähes tulkoon senttiäkään saaneet, ja korkeintaan sellaisiin voisin itsenikin rinnastaa.
Mitäs sanotte mulle, kun mun kaikki tähän astisen eliniässäni saamani tuet valtiolta on yhden tutkinnon opintoraha, hieman yli puoli vuotta yhteensä eliniässäni työmarkkinatukea ja ei siis mitään, ei mitään valtion elämiskustannukst kattavaa säännöllistä valtion tukimuotoa,vaikka ikäni on jo 35?
- Tarjous tuli
Sanooko laki, että palkkatuetussa työssä pitää maksaa vähintään Tessin mukaista palkkaa, vai ottavatko vain orjaksi?
- Tessin mukaan..
Palkkatuella työskentelevälle on maksettava tessin mukaista pakkaa.
Palkkatukea saava on yrityksessä ihan normaalissa työsuhteessa.
- laidasta laitaan
Palkkatuettu työ voi olla ihan oikea TESsin mukainen täysiaikainen työ hyvällä palkalla ja toisaalta palkkatuettu työ voi olla yleissitovuudenkin ulkopuolelta olevaa työtä laittoman alhaisella palkalla.
- Byro B
Itellä ei ole vielä kokemusta palkkatukihommista tällä vuosituhannella. Nyt ansseja nauttiessa saisin kai tukea kokoaikaiseen ja vakituiseen hommaan, kunhan työnantajakin täyttää ehdot. Ikää on 50v ja työmarkkinatuelle pudottuani musta saisi tukea osa-aikaiseenkin hommaan. Ymmärsinköhän oikein työkkärirouvan sanoman. Siis työnantaja saisi tuet ja itelle tulisi tes-palkka. Osa-aikatyökin kiinnostaisi jo.
- Monen ammatin tmi
Byro B kirjoitti:
Itellä ei ole vielä kokemusta palkkatukihommista tällä vuosituhannella. Nyt ansseja nauttiessa saisin kai tukea kokoaikaiseen ja vakituiseen hommaan, kunhan työnantajakin täyttää ehdot. Ikää on 50v ja työmarkkinatuelle pudottuani musta saisi tukea osa-aikaiseenkin hommaan. Ymmärsinköhän oikein työkkärirouvan sanoman. Siis työnantaja saisi tuet ja itelle tulisi tes-palkka. Osa-aikatyökin kiinnostaisi jo.
Noin se juuri on, että työnantaja saa tukea ja työntekijä tes-palkkaa. Kun lueskelin ketjua, niin joku neuvoi, että kannattaa pyrkiä yksityiselle puolelle, koska julkisella puolella ei jatkoja todennäköisesti tule. Totta. Toisaalta jos ei yksityiseltä paikkaa löydä, niin määräaikainen kunnalla tai valtiollakin on aina eteenpäin. Jos ei muuta, niin voi päästä joksikin aikaa anssille.
- 0hm0
Monen ammatin tmi kirjoitti:
Noin se juuri on, että työnantaja saa tukea ja työntekijä tes-palkkaa. Kun lueskelin ketjua, niin joku neuvoi, että kannattaa pyrkiä yksityiselle puolelle, koska julkisella puolella ei jatkoja todennäköisesti tule. Totta. Toisaalta jos ei yksityiseltä paikkaa löydä, niin määräaikainen kunnalla tai valtiollakin on aina eteenpäin. Jos ei muuta, niin voi päästä joksikin aikaa anssille.
Juu Juu.
Siinä käy äkkiä sillein että työaika on 6h/ päivässä ja palkka kunnallisen tessin alin mahdollinen.
Jos itse hakee duuninsa yksityiseltä, niin voi vähän neuvotellakin. - Siitä vaan
0hm0 kirjoitti:
Juu Juu.
Siinä käy äkkiä sillein että työaika on 6h/ päivässä ja palkka kunnallisen tessin alin mahdollinen.
Jos itse hakee duuninsa yksityiseltä, niin voi vähän neuvotellakin.Mikään ei estä hakemasta palkkatukipaikkaa yksityiseltä.
- booris
tunnen yhden henkilön joka otettiin pikku firmaan vakituiseksi juuri tuolla nuorten sanssi kortilla. on tehnyt nyt töitä jo 5 vuotta ihaan tyytyväisenä. Pienessä firmassa raha on vielä tiukemmassa, joten sanssi oli ehdottomasti ratkaiseva tekijä.
- Byro B
Nuorista joka 3. tai 4. jatkaa työpaikassa, kun kortin tuki loppuu, muut lähtee etsimään uutta juttua kuten työtä tai ehkä jollekin valkenee, mitä haluaa opiskella.
- totuus2014
Tessin mukaista palkkaa harvoin maksetaan palkkatukityöstä.
- Malkan paksu
Palkkatukityö on ihan normaali työsuhde. Jos ei makseta TESsin mukaista, sinun pitää ottaa yhteyttä työsuojeluviranomaisiin tai jos olet jonkun liiton jäsen, voit kysyä apua sieltä.
- höpö höpö.....
Palkkatuki katkaistaan, mikäli yritys ei maksa tessin mukaista palkkaa.
Se nimittäin on ehto, että palkkatuki yleensäkään maksetaan.
Älä puhu mutua, vaan ota asioista selvää. - Näin se vaan menee
höpö höpö..... kirjoitti:
Palkkatuki katkaistaan, mikäli yritys ei maksa tessin mukaista palkkaa.
Se nimittäin on ehto, että palkkatuki yleensäkään maksetaan.
Älä puhu mutua, vaan ota asioista selvää.Useimmissa tesseissä on muuten olemassa varsin erilailla "hinnoiteltuja" palkkoja, tuo palkan suuruus riippuu täysin nimikkeestä, joka työsopparissa lukee!!! Esimerkiksi kuntasektorilla on ihan tavallista, että esimerkiksi koulunkäynninohjaajat (nykyinen nimike, ennen koulunkäyntiavustaja) ovat paperilla KOULUAVUSTAJA -nimikkeellä, eli näin ollen saavat alinta mahdollista palkkaa mitä kuntasektorilla ikinä vaan voidaan maksaa. Työnkuva kuitenkin on täysin koulunkäynninohjaajan/koulunkäyntiavustajan työtä, itsenäistä sellaista ja usein vaaditaan vielä pätevyys alalle. Pahimmassa tapauksessa tuosta kouluavustajan liksastakin voidaan vielä tinkiä ja maksaa esim 4kk koeajan aikana VAIN harjottelijan palkkaa, joka taitaa olla 80-82% täydestä kouluavustajan liksasta! Tuossa siis tosiaan on TES-palkka, mutta nimikekikkailulla & harjottelija-kikkailulla se on saatu olemattoman pieneksi.....
Mistäkö tiedän? Olen suorittanut alan koulutuksen, olen siis täysin pätevä erityiskoulunkäyntiavustaja ja olen ollut näillä nälkäpalkoilla töissä aikoinaan vuosikaudet useissa eri kunnissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja2082824Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1672501Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061162- 67990
Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies123982Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait267942Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka317909Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20899Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.
Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k507858Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22768