kuka kiinnittää rasiat?

Epätietoinen vm 72

Kenen homma on kiinnittää pisto- ja katkaisinrasiat kivitalotyömaalla (jos teetätetään erillisinä urakoina)?

- Sähkärin?
- Runkourakoitsijan?
- Tasoite-ukon?
- Ei kenenkään?

13

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olettamus on kirous

Varmaan sen kenen kanssa olet siitä sopinut. Jos et kenenkään kanssa niin ei muuta kuin itse kiinnittelemään. Jos on leca talo... niin voi voi. Jos on valuharkko niin toivottavasti rasiat ovat jo siellä. Jos on sipotalo niin ei muuta kuin hommiin.

• Epätietoinen vm 72

Et ymmärtänyt kysymystä.

Kyse on siitä, mihin urakkaan tuon kuuluisi kuulua. Silloin oikea vastaus ei "se kenen kanssa olet sopinut". Ikkunasmyygien tekeminenkin voisi kuulua putkiurakkaan jos siitä olisi putkiurakoitsijan kanssa sovittu ja sopimukseen kirjattu, mutta oikea vastaus kuitenkin olisi että "ikkunasmyygien tekemisen pitäisi kuulua tasoitusurakkaan".

• Omia hommia
        Epätietoinen vm 72 kirjoitti:

Et ymmärtänyt kysymystä.

Kyse on siitä, mihin urakkaan tuon kuuluisi kuulua. Silloin oikea vastaus ei "se kenen kanssa olet sopinut". Ikkunasmyygien tekeminenkin voisi kuulua putkiurakkaan jos siitä olisi putkiurakoitsijan kanssa sovittu ja sopimukseen kirjattu, mutta oikea vastaus kuitenkin olisi että "ikkunasmyygien tekemisen pitäisi kuulua tasoitusurakkaan".

Siinä tapauksessa ei kenenkään noista. Jos jonkun kanssa niistä pitäisi sopia niin timpurin. Jos et ole sopinut kenenkään kanssa niin itse se on tehtävä. Loppukädessä rakennuttaja vastaa kaikesta mistä ei ole sopinut jonkun kolmannen osapuolen kanssa...

• dgasi

Olen itse sähkömies ja yhdessäkään kivitalossa en ole rasioita joutunut kiinnittelemään. Valubetoniharkkotalossa rasiat on kiinnittänyt latoja, Yleensä myös ollaan paikanpäällä oltu näyttämässä mihihin rasioita tulee ennenkuin on liian myöhäistä.

Harkkko ja siporex talossa käyty merkkausmaalilla merkitsemässä paikat seinille ja samalla pudotettu putket kohdilleen. Joku ne on sinne laittanut. Joko urakoitsija tai rakentaja itse.

Tärkeintä kaikessa on että rasiat on oikeasti suorassa ja hyvin kiinni. Vinoa yhdistelmää ei mitenkään korjaa kun pinnat on tehty.

• Kädetön kipinä

Et tarvitse sähkäriä ollenkaan sinne työmaalle, ei siitä kädettömästä pellestä ole mitään hyötyä. Haet itse tukusta kamat ja hoidat itse paikalleen. Helppoa kuin heinänteko ja halpaa kuin sipuli.

• Plvhgj

Meillä siporextalossa seuraavasti: sähkömies (urakalla) merkkasi rasian paikat, itse roilotin urat ja porasin 100mm terällä rasiapaikat, sen jälkeen sähkömies putkitti urat ja ruuvasi rasiat/ryhmät harvakierreruuveilla harkkoon passiin. Sitten tasoitemiehet täytti urat ja rasioiden ympärillä olevat kolot kuitulaastilla samalla kun tekivät muutakin etuoikaisua.

Kyllä mielestäni sähkömiehelle pitäisi kuulua kaikki kiiinnittäminen, mutta ei läpiporaukset, piikkaukset jne. Jos ei rasioiden kiinnitys kuulu niin samalla logiikalla valaisimetkin vaan kytketään mutta jätetään roikkumaan johtojen varaan vai? Kuuluuhan putkimiehellekin kaikki kannakointityöt, oli sitten betonia tai ei. Vanhan liiton sähkömies sanoi yhdellä työmaalla että raja on tosiaan tuo: eli sähkömies hoitaa kiinnittämisen (vaati proppausta tai ei) mutta ei piikkausta/roilotusta. Eli sähkömiehen pakista täytyy kyllä iskukone löytyä.

• dgasi

Yleensä asiakas haluaa itse laittaa rasiat paikoilleen tai roilojen täyttäjä ne laittaa. Opastus ilmanmuuta kuuluu antaa ja rasiayhdistelmät yms tehdään valmiiksi odottamaan.

Täydentävänä edelliseen niin tietysti myös laitamme rasiat kiinni jos asiakas näin haluaa. Roiloamiset jätetään muille tai voimme tietysti hankkia siihenkin tekijän.

• Epätietoinen vm 72

Taisi olla hieman epäselvä tuo aloitusviestini. Olisi pitänyt muotoilla kysymys näin: "jos teettää kivitalon osaurakoina eikä halua itse laittaa rasioita kiinni, niin kenen urakoitsijan urakkaan tuo työ luontevammin (tai alan käytäntöjen mukaan) kannattaa sisällyttää?"

Tähän astiset pisteet:
      - timpuri 1
      - "se joka täyttää roilot" (eli tasoitemies) 1
      - sähkäri 1

Omassa talossani tein tuon aikoinaan itse kuten varmaan suurin osa omatoimirakentajia, vaikka sähkö- ja tasoitustyöt ostinkin omina urakoinaan.

• latojaa

Se joka latoo harkot. Kivempi sahata harkkoon rasian paikka ennen kuin laittaa harkon paikoilleen. Jos harkko rikkoutuu, niin voi sahata toiseen harkkoon eikä tarvitse ruveta hirveästi paikkailemaan.

• Karimin muija
        latojaa kirjoitti:

Se joka latoo harkot. Kivempi sahata harkkoon rasian paikka ennen kuin laittaa harkon paikoilleen. Jos harkko rikkoutuu, niin voi sahata toiseen harkkoon eikä tarvitse ruveta hirveästi paikkailemaan.

Mun muija laittoi ne paikoilleen... Ihmeongelmia ihmisillä nykyään

• asdf af
        Karimin muija kirjoitti:

Mun muija laittoi ne paikoilleen... Ihmeongelmia ihmisillä nykyään

No, ei tuo nyt tainnut mikään ongelma olla aloittajalla.
        Taisi vaan olla perusteellista etukäteissuunnittelua - mikä taitaa nykymaailmassa olla harvinaista. Hyvähän se on, että edes joku suunnittelee asiat etukäteen tarkasti.

• TYhmää se on
        asdf af kirjoitti:

No, ei tuo nyt tainnut mikään ongelma olla aloittajalla.
        Taisi vaan olla perusteellista etukäteissuunnittelua - mikä taitaa nykymaailmassa olla harvinaista. Hyvähän se on, että edes joku suunnittelee asiat etukäteen tarkasti.

Tyhmää on suunnitella itsestään selviä asioita. Käytäis senkin ajan rasioiden kiinnittämiseen...olis jo paikoillaan.

• Eero kk

Meillä on seininä lammin lämpökivi, ja betonia täynnä, nyt pitäisi alkaa roilottamaan vetoja sähkömiehelle... jep jep.
      näin helppoa se on..

Ehkä olisi ollut, helppoa vetää ensin sähköt, putkilla reijistä ylös ja alas, ja sitten vasta kutsua betoni auto,,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3790
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      1997
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      543
      1610
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      798
    Aihe