kuka kiinnittää rasiat?

Epätietoinen vm 72

Kenen homma on kiinnittää pisto- ja katkaisinrasiat kivitalotyömaalla (jos teetätetään erillisinä urakoina)?

- Sähkärin?
- Runkourakoitsijan?
- Tasoite-ukon?
- Ei kenenkään?

13

400

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olettamus on kirous

Varmaan sen kenen kanssa olet siitä sopinut. Jos et kenenkään kanssa niin ei muuta kuin itse kiinnittelemään. Jos on leca talo... niin voi voi. Jos on valuharkko niin toivottavasti rasiat ovat jo siellä. Jos on sipotalo niin ei muuta kuin hommiin.

• Epätietoinen vm 72

Et ymmärtänyt kysymystä.

Kyse on siitä, mihin urakkaan tuon kuuluisi kuulua. Silloin oikea vastaus ei "se kenen kanssa olet sopinut". Ikkunasmyygien tekeminenkin voisi kuulua putkiurakkaan jos siitä olisi putkiurakoitsijan kanssa sovittu ja sopimukseen kirjattu, mutta oikea vastaus kuitenkin olisi että "ikkunasmyygien tekemisen pitäisi kuulua tasoitusurakkaan".

• Omia hommia
        Epätietoinen vm 72 kirjoitti:

Et ymmärtänyt kysymystä.

Kyse on siitä, mihin urakkaan tuon kuuluisi kuulua. Silloin oikea vastaus ei "se kenen kanssa olet sopinut". Ikkunasmyygien tekeminenkin voisi kuulua putkiurakkaan jos siitä olisi putkiurakoitsijan kanssa sovittu ja sopimukseen kirjattu, mutta oikea vastaus kuitenkin olisi että "ikkunasmyygien tekemisen pitäisi kuulua tasoitusurakkaan".

Siinä tapauksessa ei kenenkään noista. Jos jonkun kanssa niistä pitäisi sopia niin timpurin. Jos et ole sopinut kenenkään kanssa niin itse se on tehtävä. Loppukädessä rakennuttaja vastaa kaikesta mistä ei ole sopinut jonkun kolmannen osapuolen kanssa...

• dgasi

Olen itse sähkömies ja yhdessäkään kivitalossa en ole rasioita joutunut kiinnittelemään. Valubetoniharkkotalossa rasiat on kiinnittänyt latoja, Yleensä myös ollaan paikanpäällä oltu näyttämässä mihihin rasioita tulee ennenkuin on liian myöhäistä.

Harkkko ja siporex talossa käyty merkkausmaalilla merkitsemässä paikat seinille ja samalla pudotettu putket kohdilleen. Joku ne on sinne laittanut. Joko urakoitsija tai rakentaja itse.

Tärkeintä kaikessa on että rasiat on oikeasti suorassa ja hyvin kiinni. Vinoa yhdistelmää ei mitenkään korjaa kun pinnat on tehty.

• Kädetön kipinä

Et tarvitse sähkäriä ollenkaan sinne työmaalle, ei siitä kädettömästä pellestä ole mitään hyötyä. Haet itse tukusta kamat ja hoidat itse paikalleen. Helppoa kuin heinänteko ja halpaa kuin sipuli.

• Plvhgj

Meillä siporextalossa seuraavasti: sähkömies (urakalla) merkkasi rasian paikat, itse roilotin urat ja porasin 100mm terällä rasiapaikat, sen jälkeen sähkömies putkitti urat ja ruuvasi rasiat/ryhmät harvakierreruuveilla harkkoon passiin. Sitten tasoitemiehet täytti urat ja rasioiden ympärillä olevat kolot kuitulaastilla samalla kun tekivät muutakin etuoikaisua.

Kyllä mielestäni sähkömiehelle pitäisi kuulua kaikki kiiinnittäminen, mutta ei läpiporaukset, piikkaukset jne. Jos ei rasioiden kiinnitys kuulu niin samalla logiikalla valaisimetkin vaan kytketään mutta jätetään roikkumaan johtojen varaan vai? Kuuluuhan putkimiehellekin kaikki kannakointityöt, oli sitten betonia tai ei. Vanhan liiton sähkömies sanoi yhdellä työmaalla että raja on tosiaan tuo: eli sähkömies hoitaa kiinnittämisen (vaati proppausta tai ei) mutta ei piikkausta/roilotusta. Eli sähkömiehen pakista täytyy kyllä iskukone löytyä.

• dgasi

Yleensä asiakas haluaa itse laittaa rasiat paikoilleen tai roilojen täyttäjä ne laittaa. Opastus ilmanmuuta kuuluu antaa ja rasiayhdistelmät yms tehdään valmiiksi odottamaan.

Täydentävänä edelliseen niin tietysti myös laitamme rasiat kiinni jos asiakas näin haluaa. Roiloamiset jätetään muille tai voimme tietysti hankkia siihenkin tekijän.

• Epätietoinen vm 72

Taisi olla hieman epäselvä tuo aloitusviestini. Olisi pitänyt muotoilla kysymys näin: "jos teettää kivitalon osaurakoina eikä halua itse laittaa rasioita kiinni, niin kenen urakoitsijan urakkaan tuo työ luontevammin (tai alan käytäntöjen mukaan) kannattaa sisällyttää?"

Tähän astiset pisteet:
      - timpuri 1
      - "se joka täyttää roilot" (eli tasoitemies) 1
      - sähkäri 1

Omassa talossani tein tuon aikoinaan itse kuten varmaan suurin osa omatoimirakentajia, vaikka sähkö- ja tasoitustyöt ostinkin omina urakoinaan.

• latojaa

Se joka latoo harkot. Kivempi sahata harkkoon rasian paikka ennen kuin laittaa harkon paikoilleen. Jos harkko rikkoutuu, niin voi sahata toiseen harkkoon eikä tarvitse ruveta hirveästi paikkailemaan.

• Karimin muija
        latojaa kirjoitti:

Se joka latoo harkot. Kivempi sahata harkkoon rasian paikka ennen kuin laittaa harkon paikoilleen. Jos harkko rikkoutuu, niin voi sahata toiseen harkkoon eikä tarvitse ruveta hirveästi paikkailemaan.

Mun muija laittoi ne paikoilleen... Ihmeongelmia ihmisillä nykyään

• asdf af
        Karimin muija kirjoitti:

Mun muija laittoi ne paikoilleen... Ihmeongelmia ihmisillä nykyään

No, ei tuo nyt tainnut mikään ongelma olla aloittajalla.
        Taisi vaan olla perusteellista etukäteissuunnittelua - mikä taitaa nykymaailmassa olla harvinaista. Hyvähän se on, että edes joku suunnittelee asiat etukäteen tarkasti.

• TYhmää se on
        asdf af kirjoitti:

No, ei tuo nyt tainnut mikään ongelma olla aloittajalla.
        Taisi vaan olla perusteellista etukäteissuunnittelua - mikä taitaa nykymaailmassa olla harvinaista. Hyvähän se on, että edes joku suunnittelee asiat etukäteen tarkasti.

Tyhmää on suunnitella itsestään selviä asioita. Käytäis senkin ajan rasioiden kiinnittämiseen...olis jo paikoillaan.

• Eero kk

Meillä on seininä lammin lämpökivi, ja betonia täynnä, nyt pitäisi alkaa roilottamaan vetoja sähkömiehelle... jep jep.
      näin helppoa se on..

Ehkä olisi ollut, helppoa vetää ensin sähköt, putkilla reijistä ylös ja alas, ja sitten vasta kutsua betoni auto,,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      20
      1334
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1241
    3. 64
      1230
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1215
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1049
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      84
      847
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      686
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      656
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      618
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      592
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      564
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      304
      552
    Aihe