kuka kiinnittää rasiat?

Epätietoinen vm 72

Kenen homma on kiinnittää pisto- ja katkaisinrasiat kivitalotyömaalla (jos teetätetään erillisinä urakoina)?

- Sähkärin?
- Runkourakoitsijan?
- Tasoite-ukon?
- Ei kenenkään?

13

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olettamus on kirous

      Varmaan sen kenen kanssa olet siitä sopinut. Jos et kenenkään kanssa niin ei muuta kuin itse kiinnittelemään. Jos on leca talo... niin voi voi. Jos on valuharkko niin toivottavasti rasiat ovat jo siellä. Jos on sipotalo niin ei muuta kuin hommiin.

      • Epätietoinen vm 72

        Et ymmärtänyt kysymystä.

        Kyse on siitä, mihin urakkaan tuon kuuluisi kuulua. Silloin oikea vastaus ei "se kenen kanssa olet sopinut". Ikkunasmyygien tekeminenkin voisi kuulua putkiurakkaan jos siitä olisi putkiurakoitsijan kanssa sovittu ja sopimukseen kirjattu, mutta oikea vastaus kuitenkin olisi että "ikkunasmyygien tekemisen pitäisi kuulua tasoitusurakkaan".


      • Omia hommia
        Epätietoinen vm 72 kirjoitti:

        Et ymmärtänyt kysymystä.

        Kyse on siitä, mihin urakkaan tuon kuuluisi kuulua. Silloin oikea vastaus ei "se kenen kanssa olet sopinut". Ikkunasmyygien tekeminenkin voisi kuulua putkiurakkaan jos siitä olisi putkiurakoitsijan kanssa sovittu ja sopimukseen kirjattu, mutta oikea vastaus kuitenkin olisi että "ikkunasmyygien tekemisen pitäisi kuulua tasoitusurakkaan".

        Siinä tapauksessa ei kenenkään noista. Jos jonkun kanssa niistä pitäisi sopia niin timpurin. Jos et ole sopinut kenenkään kanssa niin itse se on tehtävä. Loppukädessä rakennuttaja vastaa kaikesta mistä ei ole sopinut jonkun kolmannen osapuolen kanssa...


    • dgasi

      Olen itse sähkömies ja yhdessäkään kivitalossa en ole rasioita joutunut kiinnittelemään. Valubetoniharkkotalossa rasiat on kiinnittänyt latoja, Yleensä myös ollaan paikanpäällä oltu näyttämässä mihihin rasioita tulee ennenkuin on liian myöhäistä.

      Harkkko ja siporex talossa käyty merkkausmaalilla merkitsemässä paikat seinille ja samalla pudotettu putket kohdilleen. Joku ne on sinne laittanut. Joko urakoitsija tai rakentaja itse.

      Tärkeintä kaikessa on että rasiat on oikeasti suorassa ja hyvin kiinni. Vinoa yhdistelmää ei mitenkään korjaa kun pinnat on tehty.

      • Kädetön kipinä

        Et tarvitse sähkäriä ollenkaan sinne työmaalle, ei siitä kädettömästä pellestä ole mitään hyötyä. Haet itse tukusta kamat ja hoidat itse paikalleen. Helppoa kuin heinänteko ja halpaa kuin sipuli.


    • Plvhgj

      Meillä siporextalossa seuraavasti: sähkömies (urakalla) merkkasi rasian paikat, itse roilotin urat ja porasin 100mm terällä rasiapaikat, sen jälkeen sähkömies putkitti urat ja ruuvasi rasiat/ryhmät harvakierreruuveilla harkkoon passiin. Sitten tasoitemiehet täytti urat ja rasioiden ympärillä olevat kolot kuitulaastilla samalla kun tekivät muutakin etuoikaisua.

      Kyllä mielestäni sähkömiehelle pitäisi kuulua kaikki kiiinnittäminen, mutta ei läpiporaukset, piikkaukset jne. Jos ei rasioiden kiinnitys kuulu niin samalla logiikalla valaisimetkin vaan kytketään mutta jätetään roikkumaan johtojen varaan vai? Kuuluuhan putkimiehellekin kaikki kannakointityöt, oli sitten betonia tai ei. Vanhan liiton sähkömies sanoi yhdellä työmaalla että raja on tosiaan tuo: eli sähkömies hoitaa kiinnittämisen (vaati proppausta tai ei) mutta ei piikkausta/roilotusta. Eli sähkömiehen pakista täytyy kyllä iskukone löytyä.

    • dgasi

      Yleensä asiakas haluaa itse laittaa rasiat paikoilleen tai roilojen täyttäjä ne laittaa. Opastus ilmanmuuta kuuluu antaa ja rasiayhdistelmät yms tehdään valmiiksi odottamaan.

      Täydentävänä edelliseen niin tietysti myös laitamme rasiat kiinni jos asiakas näin haluaa. Roiloamiset jätetään muille tai voimme tietysti hankkia siihenkin tekijän.

    • Epätietoinen vm 72

      Taisi olla hieman epäselvä tuo aloitusviestini. Olisi pitänyt muotoilla kysymys näin: "jos teettää kivitalon osaurakoina eikä halua itse laittaa rasioita kiinni, niin kenen urakoitsijan urakkaan tuo työ luontevammin (tai alan käytäntöjen mukaan) kannattaa sisällyttää?"

      Tähän astiset pisteet:
      - timpuri 1
      - "se joka täyttää roilot" (eli tasoitemies) 1
      - sähkäri 1

      Omassa talossani tein tuon aikoinaan itse kuten varmaan suurin osa omatoimirakentajia, vaikka sähkö- ja tasoitustyöt ostinkin omina urakoinaan.

      • latojaa

        Se joka latoo harkot. Kivempi sahata harkkoon rasian paikka ennen kuin laittaa harkon paikoilleen. Jos harkko rikkoutuu, niin voi sahata toiseen harkkoon eikä tarvitse ruveta hirveästi paikkailemaan.


      • Karimin muija
        latojaa kirjoitti:

        Se joka latoo harkot. Kivempi sahata harkkoon rasian paikka ennen kuin laittaa harkon paikoilleen. Jos harkko rikkoutuu, niin voi sahata toiseen harkkoon eikä tarvitse ruveta hirveästi paikkailemaan.

        Mun muija laittoi ne paikoilleen... Ihmeongelmia ihmisillä nykyään


      • asdf af
        Karimin muija kirjoitti:

        Mun muija laittoi ne paikoilleen... Ihmeongelmia ihmisillä nykyään

        No, ei tuo nyt tainnut mikään ongelma olla aloittajalla.
        Taisi vaan olla perusteellista etukäteissuunnittelua - mikä taitaa nykymaailmassa olla harvinaista. Hyvähän se on, että edes joku suunnittelee asiat etukäteen tarkasti.


      • TYhmää se on
        asdf af kirjoitti:

        No, ei tuo nyt tainnut mikään ongelma olla aloittajalla.
        Taisi vaan olla perusteellista etukäteissuunnittelua - mikä taitaa nykymaailmassa olla harvinaista. Hyvähän se on, että edes joku suunnittelee asiat etukäteen tarkasti.

        Tyhmää on suunnitella itsestään selviä asioita. Käytäis senkin ajan rasioiden kiinnittämiseen...olis jo paikoillaan.


    • Eero kk

      Meillä on seininä lammin lämpökivi, ja betonia täynnä, nyt pitäisi alkaa roilottamaan vetoja sähkömiehelle... jep jep.
      näin helppoa se on..

      Ehkä olisi ollut, helppoa vetää ensin sähköt, putkilla reijistä ylös ja alas, ja sitten vasta kutsua betoni auto,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe