"Mammutti" teilattiin

Helsingin Sanomien kirjallisuusarvostelija totesi Jörn Donnerin uuttuutta "Mammuttia" arvostellessaan tämän olevan leikekirjanomainen kooste, jossa oli ainakin puolet tyhjänpäiväistä täytettä. Arvostelija korosti, että hän ei ollut jaksanut perehtyä kovinkaan tarkasti suureen osaan kirjan aineistosta. Hän korosti myös kustantajan vastuuta tämäntapaisen kirjan syntyprosessissa ja saattoi täten Donnerin tavallaan syyntakeettomaksi.

Arvostelijalta oli varmaankin jäänyt huomaamatta myös Donnerin luonnehdinta Helsingin Sanomista (suomennoksessa s. 103):"Helsingin Sanomat on päivälehtenä korvaamaton, kun pitää seurata Suomen sisäpolitiikkaa, mutta siinä on Pohjois-Euroopan surkeimmat kulttuurisivut, joita koristavat valtavan kokoiset kuvat ja kehnosti kirjoitetut artikkelit, enimmäkseen musiikista." Muutoinhan joku voisi kuvitella Donnerin piikin vaikuttaneen kirjallisuusarvostelun sisältöön.

Saatan palata "Mammuttiin" ominekin mielipiteineni, kunhan saan sen luetuksi kokonaan. Ellei joku asiantuntevampi tee sitä tarpeettomaksi.

4

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • looikrt

      Miksi se pitäisi lukea?? Katso mieluummin ``Mustaa valkoisella``.

      • Kuka on sanonut, että "Mammutti" pitäisi lukea? En ainakaan minä. Minä luen mitä haluan. Muut saavat lukea mitä he haluavat.


      • Ystävän neuvo
        Sologdin kirjoitti:

        Kuka on sanonut, että "Mammutti" pitäisi lukea? En ainakaan minä. Minä luen mitä haluan. Muut saavat lukea mitä he haluavat.

        Lue enemmän. luulet vähemmän.


      • Ystävän neuvo kirjoitti:

        Lue enemmän. luulet vähemmän.

        Muuten olen sitä mieltä, että "Mammutti" on mainio kirja. Se tuli luetuksi eilen illalla. Monitahoista, sivistynyttä, sirpaleista kuin elämä itse. Teräviä havaintoja ja sivalluksia nykysuomalaiseen ja -eurooppalaiseen todellisuuteen. Pitkä perspektiivi antaa syvyyttä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe