Miksi Lammi on kalliimpi kuin muut?

J.Salminen rakentaa

Olen tehnyt vertailua eri kivitalojen kesken. Meillä on Espoossa tontti johon olemme rakentamassa arkkitehdin suunnittelemaa kaksikerroksista kivitaloa. Bruttoala 212 m2. Maanvarainen alapohja, ei kellaria. Lammin tarjoussisältö kun täsmäytetään muihin niin hinta on 10% pitkä. Arvioinnin tehnyt mestarimme, joka on myös Lammityömailla ollut. Rakennutamme rungon ja katteen valmiiksi. Ikkunat ja ovet myös. Onko Lammin toiminnassa jotain erinomaista mksi siitä kannattaisi maksaa enemmän kuin esimerkiksi Lakasta tai muista valuharkoista rakennettavista taloista. Harkitsemme toki myös muita kiirnkoratkaisuja kuten Siporexia ja kevytsoraharkkoa. Suunnitelmat vaan onostain syystä tehty valuratkaisua varten. EPS muottiratkaisuja emme ihan periaatteessa halua harkita.

29

1688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23t2

      Rakenna lammitalo itse, niin ei käy näin:

      http://villapainajainen.blogspot.fi/

      Työn ja pankin orjanakaan ei ole kivaa olla lopun ikää. Vain 3600 miestyötuntia kirjallisuuden mukaan menee pientalon rakentamiseen.

    • Lölmffl

      Saitteko Lammilta myös pystytystarjouksen? Tämä olisi uutta, aiemminhan heiltä on saanut vain hinta-arvion joka ei sisällä telineitä ja nostureita.

      Meillä 2 vuotta sitten lammi ei ollut mikään erityisen kallis, hintaeroa esim lecaharkkoversioon ei ollut vesikattovalmiiksi tehtynä. Mutta kummatkin oli siporexia kalliimpia eikä ollut kiviyläpohjaa, joten sen valitsimme.

      • kivien brändäystä ;)

        Itse ottaisin jonkin valuharkkoratkaisun 150mm, jolloin harkot halpoja ja tulee nopeesti.
        Lopuksi kilpailutat haluamasi U-arvon mukaan eristeen ja sen tyypin. Se kiinnitetään ulkokuoreen ennen rappausta. kts. Eristerappaus


        Sillä minkä tehtaan nimi papereissa ei ole mitään merkitystä. Kaikki mitä
        Kivitalopaketissa on saat myös hankittua
        Erikseen ja halvemmalla jos intoa riittää.

        Siihen pystytys erikseen ja sitten vesikatto urakkana ja jne. Interindex laittaa sullr ne harkot ihan mukavasti ja sopivaan hintaan. Meille rsim. Lammin kautta saadut pystytys tarjoukset oli suolasia. Kilpailuta ehdottomasti dooxessa...säästät väh. 20k.


    • jeepos saimaa

      Ei tietenkään ole mitään sen kummempaa. Valuharkko on samanlainen bulkkituote kuin 22x100 lauta tai bitumikermi. Kannattaa ottaa sieltä mistä halvimmalla saa.

      Kivitalokaupappa on siitä hauska busineksen laji että siinä oikeasti myydään hyvin matalan jalostusasteen bulkkitavaraa (harkot, kattotuolit, jne) joiden hintamielikuva rautakaupasta ostettuna on "bulkkikamaa, halpaa ja pienet katteet". Mutta kun nämä kamat ostetaan "talopakettina" niin ostaja kokeekin ostavansa jotain aivan muuta kuin yksinkertaisia betoniharkkoja. Ostaja miettii lompakkoa kaivaessaan yksilöllistä kivitaloa ja siihen assosioituvia asioita kuten laadukkuus, avarat tilat, arvo, korkea laatu, ystävien ja sukulaisten arvostus jne). Näistä omassa mielessään syntyvistä "laatutekijöistä" monet ovat valmiita maksamaan yllättävän paljon.

      Tämä näkyy hyvin kivitalojen markkinoinnissa. Harvassa on ne esitteet missä näytettäisiin niitä varsinaisia tuotteita joita asiakkaat kivitalotoimittajilta ostavat. Yleensä esitteissä on kuvia stailatuista sisätiloista, hoidetuista pihoista ja kauniista pintamateriaaleista. Mitkäään näistä eivät kuitenkaan kuulu kivitalotoimittajien toimitussisältöihin. Itseasiassa suurin osa kivitalotoimittajista on pelkkiä rakennusmateriaalien tukkukauppiaita.

      Ne aspektit joiden takia kivitaloja ostetaan ja arvostetaan syntyvät suurimmaksi osaksi: hyvästä suunnittelusta, hyvistä pintamateriaaleista, talotekniikasta ja osaavasta rakentamisesta. Rungon merkitys on loppupeleissä lopputuloksen kannalta hyvin vähäinen. Kunhan se on kiviainesta niin se on hyvä.

      Vastauksena kysymykseen "kannattaako maksaa ylihintaa": ei kannata.

    • Fbzxvb

      Edellinen kirjoittaja kirjoittaa asiaa.

      Kannattaa tsekata Siporexin/Aerocin lisäksi myös Forte kivitalot. Harkko on periaatteessa täysin vastaava kuin Siporex mutta parempi energiatehokkuus ja ainakin meidän kohdalla oli edullisin (tosin talo oli alunperin piirrettykin kevytbetonirakenteelle koska halusimme hengittävän massiivirakenteen). .

      Jos arkkitehti on piirtänyt talon valuharkolle niin käytännössä sen voi tehdä myös kevytbetonista tai muurattavasta kevytsoraharkosta.

      • harkkojen brändäystä jne

        Ei mennyt kauaa kun tuli ensimmäinen "hengittävä" mainos. Kuten sanottu, edullisin tulee joku kivi/tiili eriste rappaus.
        Tämä tulee yleistymään, koska se on rakentajan kannalta vapain vaihtoehto.
        Seuraavat kymmenen viestiä ovat sitten massiivisten hengittävien siporex ja lammi mittasuorien miesten hiekkalaatikko väittely, meidän harkko on parempi kun teidän isin harkko. Aamen. Älä ota mitään pakettia, teetä suunnitteelu, kilpailuta pystystys dooxessa, tilaan harkot itse, ristikot itse, puutavara itse, teetä antura, tippuu monet katteet välistä, t: ostaja


      • Fbzxvb
        harkkojen brändäystä jne kirjoitti:

        Ei mennyt kauaa kun tuli ensimmäinen "hengittävä" mainos. Kuten sanottu, edullisin tulee joku kivi/tiili eriste rappaus.
        Tämä tulee yleistymään, koska se on rakentajan kannalta vapain vaihtoehto.
        Seuraavat kymmenen viestiä ovat sitten massiivisten hengittävien siporex ja lammi mittasuorien miesten hiekkalaatikko väittely, meidän harkko on parempi kun teidän isin harkko. Aamen. Älä ota mitään pakettia, teetä suunnitteelu, kilpailuta pystystys dooxessa, tilaan harkot itse, ristikot itse, puutavara itse, teetä antura, tippuu monet katteet välistä, t: ostaja

        Heh, ei sitä oltu tarkoitettu sen enempää mainokseksi kuin omaa eristerappaushehkutustasikaan.

        Itse olen ollut forten myymään tölliin oikein tyytyväinen ja koska alkuperäinen aloittaja mainitsi harkinneensa siporexia niin ajattelin mainita myös toisen vaihtoehdon

        Siinä olen kyllä kanssasi ihan samaa mieltä että eiköhän tämäkin keskustelu kohta taannu tylsäksi jankkaamiseksi lammi vs jämerä.


      • Mietipä sitä
        harkkojen brändäystä jne kirjoitti:

        Ei mennyt kauaa kun tuli ensimmäinen "hengittävä" mainos. Kuten sanottu, edullisin tulee joku kivi/tiili eriste rappaus.
        Tämä tulee yleistymään, koska se on rakentajan kannalta vapain vaihtoehto.
        Seuraavat kymmenen viestiä ovat sitten massiivisten hengittävien siporex ja lammi mittasuorien miesten hiekkalaatikko väittely, meidän harkko on parempi kun teidän isin harkko. Aamen. Älä ota mitään pakettia, teetä suunnitteelu, kilpailuta pystystys dooxessa, tilaan harkot itse, ristikot itse, puutavara itse, teetä antura, tippuu monet katteet välistä, t: ostaja

        Voihan sitä itsekin rakennuttaa talon ja hankkia kamat kilpailutuksen kautta. Varsinkin jos on jotain ymmärrystä hommasta. Todellisuudessa tuollaista ymmärrystä saatikka aikaa tai halua on alle 5% rakentajista. Suurin osa haluaa ostaa avaimet käteen tai vähintään runko/vesikattovalmiina. Tottakai on halvinta hoitaa projekti itse. Halvinta on myös vaihtaa auton renkaat tai öljyt itse... Pieni prosentti tekee edes niitä itse. Sitä on nykyaika. Talopaketeissa ja vastaavissa on uudisrakentamisen tulevaisuus ja siksi tämä vertailu on hyvinkin perusteltua. Kivitalon kohdalla edullisemmin pääsee kun valitsee ensin jonkin toimijan kenen kanssa haluaa talonsa rakentaa, kertoo budjetin, suunnitteluttaa budjetin mukaisen talon ja tilaa sen joko avaimet käteen rakennettuna tai jos budjetti on kireä ja haluaa vähän tehdä itse, vesikattovalmiiksi asennettuna. Hyvä mestari kehiin ja niin se homma etenee. Ei niin vaikeaa kuin tälläkin palstalla koitetaan esittää. PS. Mitä kokeneempi toimittaja/tuotemerkki, sitä varmempi onnistuminen. Lammi, Lakka, Jämerä, HB ovat sellaisia joiden kanssa onnistuu varmiten. Muiden kanssa riskit kasvaa, vaikka toki sieltä onnistujiakin voi löytyä. Alle 5 vuotta harjoitellutta merkkiä en kuitenkaan valitsi... On se kivitalo kuitenkin sen verran haastavampi kokonaisuus.


      • Huhoh
        harkkojen brändäystä jne kirjoitti:

        Ei mennyt kauaa kun tuli ensimmäinen "hengittävä" mainos. Kuten sanottu, edullisin tulee joku kivi/tiili eriste rappaus.
        Tämä tulee yleistymään, koska se on rakentajan kannalta vapain vaihtoehto.
        Seuraavat kymmenen viestiä ovat sitten massiivisten hengittävien siporex ja lammi mittasuorien miesten hiekkalaatikko väittely, meidän harkko on parempi kun teidän isin harkko. Aamen. Älä ota mitään pakettia, teetä suunnitteelu, kilpailuta pystystys dooxessa, tilaan harkot itse, ristikot itse, puutavara itse, teetä antura, tippuu monet katteet välistä, t: ostaja

        Kivi eriste rappaus vaihtoehtoa käytettiin yli 20 vuotta sitten (en tiedä olitko jutusta päätellen syntynyt ees silloin). Nykyiset rakennustavatovat luotettavampia ja parempia. Osa noista rakenteista on uudessa rakennusmääräyskokoelmassa jopa kiellettyjä.


      • ex.ex
        Mietipä sitä kirjoitti:

        Voihan sitä itsekin rakennuttaa talon ja hankkia kamat kilpailutuksen kautta. Varsinkin jos on jotain ymmärrystä hommasta. Todellisuudessa tuollaista ymmärrystä saatikka aikaa tai halua on alle 5% rakentajista. Suurin osa haluaa ostaa avaimet käteen tai vähintään runko/vesikattovalmiina. Tottakai on halvinta hoitaa projekti itse. Halvinta on myös vaihtaa auton renkaat tai öljyt itse... Pieni prosentti tekee edes niitä itse. Sitä on nykyaika. Talopaketeissa ja vastaavissa on uudisrakentamisen tulevaisuus ja siksi tämä vertailu on hyvinkin perusteltua. Kivitalon kohdalla edullisemmin pääsee kun valitsee ensin jonkin toimijan kenen kanssa haluaa talonsa rakentaa, kertoo budjetin, suunnitteluttaa budjetin mukaisen talon ja tilaa sen joko avaimet käteen rakennettuna tai jos budjetti on kireä ja haluaa vähän tehdä itse, vesikattovalmiiksi asennettuna. Hyvä mestari kehiin ja niin se homma etenee. Ei niin vaikeaa kuin tälläkin palstalla koitetaan esittää. PS. Mitä kokeneempi toimittaja/tuotemerkki, sitä varmempi onnistuminen. Lammi, Lakka, Jämerä, HB ovat sellaisia joiden kanssa onnistuu varmiten. Muiden kanssa riskit kasvaa, vaikka toki sieltä onnistujiakin voi löytyä. Alle 5 vuotta harjoitellutta merkkiä en kuitenkaan valitsi... On se kivitalo kuitenkin sen verran haastavampi kokonaisuus.

        Joko lammiporukkaa on alkanut pelottaa.


      • 9+5
        Mietipä sitä kirjoitti:

        Voihan sitä itsekin rakennuttaa talon ja hankkia kamat kilpailutuksen kautta. Varsinkin jos on jotain ymmärrystä hommasta. Todellisuudessa tuollaista ymmärrystä saatikka aikaa tai halua on alle 5% rakentajista. Suurin osa haluaa ostaa avaimet käteen tai vähintään runko/vesikattovalmiina. Tottakai on halvinta hoitaa projekti itse. Halvinta on myös vaihtaa auton renkaat tai öljyt itse... Pieni prosentti tekee edes niitä itse. Sitä on nykyaika. Talopaketeissa ja vastaavissa on uudisrakentamisen tulevaisuus ja siksi tämä vertailu on hyvinkin perusteltua. Kivitalon kohdalla edullisemmin pääsee kun valitsee ensin jonkin toimijan kenen kanssa haluaa talonsa rakentaa, kertoo budjetin, suunnitteluttaa budjetin mukaisen talon ja tilaa sen joko avaimet käteen rakennettuna tai jos budjetti on kireä ja haluaa vähän tehdä itse, vesikattovalmiiksi asennettuna. Hyvä mestari kehiin ja niin se homma etenee. Ei niin vaikeaa kuin tälläkin palstalla koitetaan esittää. PS. Mitä kokeneempi toimittaja/tuotemerkki, sitä varmempi onnistuminen. Lammi, Lakka, Jämerä, HB ovat sellaisia joiden kanssa onnistuu varmiten. Muiden kanssa riskit kasvaa, vaikka toki sieltä onnistujiakin voi löytyä. Alle 5 vuotta harjoitellutta merkkiä en kuitenkaan valitsi... On se kivitalo kuitenkin sen verran haastavampi kokonaisuus.

        "Todellisuudessa tuollaista ymmärrystä saatikka aikaa tai halua on alle 5% rakentajista. Suurin osa haluaa ostaa avaimet käteen tai vähintään runko/vesikattovalmiina"

        Se mitä eniten tehdään, ei todellakaan ole järkevintä tai parasta.

        Noin jos tekee niin tuloksena on mm tätä:

        http://www.stat.fi/til/rtp/2012/03/rtp_2012_03_2013-01-18_tie_001_fi.html


      • C vbkbbvv
        9+5 kirjoitti:

        "Todellisuudessa tuollaista ymmärrystä saatikka aikaa tai halua on alle 5% rakentajista. Suurin osa haluaa ostaa avaimet käteen tai vähintään runko/vesikattovalmiina"

        Se mitä eniten tehdään, ei todellakaan ole järkevintä tai parasta.

        Noin jos tekee niin tuloksena on mm tätä:

        http://www.stat.fi/til/rtp/2012/03/rtp_2012_03_2013-01-18_tie_001_fi.html

        "Se mitä eniten tehdään, ei todellakaan ole järkevintä tai parasta."

        Jos meinaat että on järkevää alkaa itse tekemään ja/tai "osina hankkimaan" kivitaloa vaikka itsellä ei olisi moisesta hommasta osaamista ja tarvittavaa tietotaitoa niin olen vahvasti eri mieltä. Omien kykyjen ja voimavarojen yliarviointi ja kustannusten aliarviointi ovat suurimmat syyt rak.projektien epäonnistumisille.

        Jos tietää mitä tekee ja on aikaa puuhailla ja rakennella palapeliä niin silloin voi kannattaakin. Olettaen että haluaa rakentaa itse.


      • karibrändi
        Huhoh kirjoitti:

        Kivi eriste rappaus vaihtoehtoa käytettiin yli 20 vuotta sitten (en tiedä olitko jutusta päätellen syntynyt ees silloin). Nykyiset rakennustavatovat luotettavampia ja parempia. Osa noista rakenteista on uudessa rakennusmääräyskokoelmassa jopa kiellettyjä.

        Huhoh: ym. Periaate näyttää olevan yleisin rakenne kun tehdään rivaria ja kerrostaloa. Mielenkiintoista, jos rakenne on kielletty. Rakennusliikkeet valitsevat vaihtoehdon, joka kustannuksilta ja teknisiltä ominaisuuksiilta järkevä. Kuluttajakaan ei ole tyhmä. Ei nillä kauniilla kuvilla harkkoja loputtomiin myydä, ala muuttuu. Kts. esim www.potius.fi Olin 20v sitten syntynyt. Oletko miettinyt asiaa ollenkaan? Edelleen olen sitä mieltä, että kivet ja pystyttäjän ja monen muunkin asian kilpailuttaa erikseen helposti mesun ohjeiden avulla. Ei se lammi sitä projektinohjausta rakentajan puolesta tee. Avaimet käteen kivitalo onkin jo hiukan hintavampi vaihtoehto, ehä n. 3000e/m2 pk-seutu.


      • hartiat kipeytyy
        karibrändi kirjoitti:

        Huhoh: ym. Periaate näyttää olevan yleisin rakenne kun tehdään rivaria ja kerrostaloa. Mielenkiintoista, jos rakenne on kielletty. Rakennusliikkeet valitsevat vaihtoehdon, joka kustannuksilta ja teknisiltä ominaisuuksiilta järkevä. Kuluttajakaan ei ole tyhmä. Ei nillä kauniilla kuvilla harkkoja loputtomiin myydä, ala muuttuu. Kts. esim www.potius.fi Olin 20v sitten syntynyt. Oletko miettinyt asiaa ollenkaan? Edelleen olen sitä mieltä, että kivet ja pystyttäjän ja monen muunkin asian kilpailuttaa erikseen helposti mesun ohjeiden avulla. Ei se lammi sitä projektinohjausta rakentajan puolesta tee. Avaimet käteen kivitalo onkin jo hiukan hintavampi vaihtoehto, ehä n. 3000e/m2 pk-seutu.

        Minä maksan mielelläni jos joku tekee 3000m2 neliö minulle kivitalon avaimet käteen... kunhan vaan ei tarvitse itse iskeä käsiä santaan. Kaivelen nenää tontin reunalla paljon mieluummin


      • T. Rappari
        karibrändi kirjoitti:

        Huhoh: ym. Periaate näyttää olevan yleisin rakenne kun tehdään rivaria ja kerrostaloa. Mielenkiintoista, jos rakenne on kielletty. Rakennusliikkeet valitsevat vaihtoehdon, joka kustannuksilta ja teknisiltä ominaisuuksiilta järkevä. Kuluttajakaan ei ole tyhmä. Ei nillä kauniilla kuvilla harkkoja loputtomiin myydä, ala muuttuu. Kts. esim www.potius.fi Olin 20v sitten syntynyt. Oletko miettinyt asiaa ollenkaan? Edelleen olen sitä mieltä, että kivet ja pystyttäjän ja monen muunkin asian kilpailuttaa erikseen helposti mesun ohjeiden avulla. Ei se lammi sitä projektinohjausta rakentajan puolesta tee. Avaimet käteen kivitalo onkin jo hiukan hintavampi vaihtoehto, ehä n. 3000e/m2 pk-seutu.

        Ilmankos rivareissa sisäilma on mitä on ja homeongelmia esiintyy. Eristetappaus, varsinkin liioiteltu sellainen pitäisi kieltää lailla. Eristerappauksessa pintakin alkaa rapeutumaan jo 20 v. Jälkeen ( sama koskee EPS yms. Virityksiä) kunnollisessessa kivitalossa,kuen Lammissa tai Jämerässä julkisivu on vielä 40 voden jälkeenkin kunnossa, sillä rappauspinta elää samaa elämää harkon kanssa. Minulla on -70 luvulla rakennettu kunnon kivitalo ja vieläkään ei ole tarvinnut julkkariremppaa tehdä.


      • Rahan uskossa
        karibrändi kirjoitti:

        Huhoh: ym. Periaate näyttää olevan yleisin rakenne kun tehdään rivaria ja kerrostaloa. Mielenkiintoista, jos rakenne on kielletty. Rakennusliikkeet valitsevat vaihtoehdon, joka kustannuksilta ja teknisiltä ominaisuuksiilta järkevä. Kuluttajakaan ei ole tyhmä. Ei nillä kauniilla kuvilla harkkoja loputtomiin myydä, ala muuttuu. Kts. esim www.potius.fi Olin 20v sitten syntynyt. Oletko miettinyt asiaa ollenkaan? Edelleen olen sitä mieltä, että kivet ja pystyttäjän ja monen muunkin asian kilpailuttaa erikseen helposti mesun ohjeiden avulla. Ei se lammi sitä projektinohjausta rakentajan puolesta tee. Avaimet käteen kivitalo onkin jo hiukan hintavampi vaihtoehto, ehä n. 3000e/m2 pk-seutu.

        Onko lestojen firma?


    • Minä myyn

      Nimi? Puhelinnumero?

    • minimi 25

      Lammi maksaa sekeille,puolalaisille ,venäläisille,virolaisille niin korkeaa palkkaa että hinnat nousevat pilviin.

      • Mitkä verot

        Ei Lammilla ole omia pystytysporukoita. Jämerällä sen sijaan on virolaisia veropakolaisia aliurakoitsijoina.


      • Hölmöä hommaa
        Mitkä verot kirjoitti:

        Ei Lammilla ole omia pystytysporukoita. Jämerällä sen sijaan on virolaisia veropakolaisia aliurakoitsijoina.

        Ei siinä taas kauaa mennyt kun joku keksi kääntää valuharkkojen vertailusta aloitetun keskustelun Jämerään. Onko oikeasti niin, että Jämerän kilpailijoilla ei ole muuta tekemistä kuin levitellä kaiken maailman perättömiä juttuja Jämerästä tai kevytbetonista tuotteena? Jos olisin kivitaloa hankkimasta, niin tämän palstan keskustelujen pohjalta hankkisin Jämerän enkä harkitsisikaan näitä muita, joilta omat argumentit tuntuvat olevan hukassa.


    • suosi s

      Minäkin hankkisin jämerän mutta en ottaisi virolaista kiveä mitä teen ??????????

      • Voi harmitus

        No voi harmi. Suomessa ei enää valmisteta kevytbetonia koska parempaa kiveä saa järkevämmin tuotua Suomeen. Onneksi ei kauempaa kuin Virosta jouduta tätä materiaalia Suomeen tuomaan.


      • oivoivoioi
        Voi harmitus kirjoitti:

        No voi harmi. Suomessa ei enää valmisteta kevytbetonia koska parempaa kiveä saa järkevämmin tuotua Suomeen. Onneksi ei kauempaa kuin Virosta jouduta tätä materiaalia Suomeen tuomaan.

        Kiitos tiedoista tilaanpa sitten sieltä. (lammiharkkoa)


    • Uskollinen

      Ytong, Fortekivitalot ja Rock-kivitalot

      • Sutikaa tumppuun

        Vit-n sipouskovaiset.


    • Betoni poika

      Ei ihme että rakennusvirheitä, kosteus- ja homeongelmia riittää kun kriteerinä on pelkästään hinta.
      Tyypillistä Suomalaista hölmöyttä, mitä edesautaa järkyttävän kova verotuksemme.
      Outoa kyllä autoissa se vaikuttaa aivan toisinpäin.
      Katsoppa vaikka sivua www.nudura.com

    • minä tein

      Tehkää kivitalo EPS-muottiharkoista. Talo on kestävä, tiivis, pitkäikäinen ja turvallinen. Harkot on kevyitä käsitellä ja nopeita pystyttää. Tutustukaa, sillä siitä tulee todella kestävä talo. Katsokaa www.malander.fi tai www.neopro.fi tai www.finneps.fi niin pääsette jyvälle. Rakenne kestää vaikka hurrikaanin ka linkki. Mikää muu systeemi ei sitä kestä!!!

      http://www.icfmag.com/articles/features/standing_storm.html

      • tytyväinen

        Joo. Toi on kyl totta! rappauskin pysyy hyvin, ikä saumat näy!


      • kotini on linnoitus
        tytyväinen kirjoitti:

        Joo. Toi on kyl totta! rappauskin pysyy hyvin, ikä saumat näy!

        Minä teen teräksestä... panssaroidusta sellaisesta. Kestää vaikka ohjusiskun, eikä näy saumat. Eikä tarvii rapata ollenkaan. Hengittävyys on samaa luokkaa kuin EPSissä. Samoin luonnonmukaisuus. Ihan on passiivitali, eli ei tarvii edes ulkopuolista lämmön lähdettä. Riittää kun poltaa kynttilöitä ja polkee kuntopyörää sisällä 50 km päivässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe