Vihaan toisia koiran omistajia!!!

NiinRaivostuttavaa..

Meillä on uusi pentu ollut nyt kaksi viikkoa ja ulos meneminen on järkyttävää. Yritä siinä opettaa pentua pissaamaan ulos tai käyttäytymään hihanssa kun joka ikinen vastaan tuleva koiran omistaja on sitä mieltä että heidän koiransa saa tulla haistelemaan ilman kysymättä.

No tästä on meidän penikka ihan innoissaan eikä rauhoitu ollenkaan. Meidän lenkki jatkuu hyppimisenä ja narun puremisena.. huoh.

Vielä ärsyttävämpää on kun kiellät että nyt ei sovi niin jäädään kuitenkin siihen haastattelemaan että mikä rotu miten vanha tyttö vai poika onko rokotettu nimi ja muu historia....

Tätä koiranomistajien ahdistelua on tapahtunut myös vanhemman koirani kanssa. Ettekö koiran omistajat ymmärrä että en välttämättä halua sinun koiraasi omani lähelle koska koira on täysin vieras enkä tiedä jos käy omani päälle? KAIKKIEN KOIRIEN EI TARVITSE TUTUSTUA!!! Varsinkaan jos omasi on räksyttäjä.

Olisi ihanaa välillä keskittyä lenkkiin ja nauttia omasta koirasta ja sen kanssa tekemisestä raittiissa ilmassa ilman pysähdyksiä ja haastatteluja.

Jos joku on kokenut saman kertoisitteko vinkkejä näiden ihmisten karkottamiseen.. En haluaisi olla töykeä mutta kun "ehkä joskus toiste mutta ei kiitos nyt" ei toimi.

133

1038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrinkäinen

      Helpointa on sanoa suoraan, että älä päästä lähelle kun tyttöä ei ole vielä rokotettu. Se on toiminu hyvin kun omat koirani on ollu pentuja. Samalla kuulija saa tietää pennun sukupuolenkin jos on siitä kiinnostunu.

      Tai sitten voit vedota "kiireeseen"? Jotain "sori mut mulla on vähän kiire enkä ehdi jäädä juttelemaan"- tyyppistä juttua? Silloin ihmiset yleensä tajuaa jatkaa matkaansa tai ainakin ymmärtää jos itse lähtee vaan tiehensä sanomatta sen enempää.

      Usein tehty ja hyvin on yleensä toiminu.

    • Itse vältin kaikki tollaiset tilanteet kun meillä sääntönä että hihnassa ei tervehditä. Eli sanon mukamas koiralle "Ja hihnassa ei tervehditä, nätisti ohi", näin vastaantulija ymmärtää että nyt ohitetaan. Toivottavasti teidänkin lenkit luonnistuisi pian! :)

    • Kannattasikos luopua

      koko koirasta jos sen pitäminen noin vaikeeta on?

      "lenkki jatkuu hyppimisenä ja narun puremisena.. huoh."

      Kyllä muutaman kuukauden ikäisen koiran kanssa nyt pitäisi aikuisen ihmisen pärjäävän.

    • toi tuli ku mun suusta toi sun aloitus :) itseäni myös ärsyttää nuo ``pakko-moikkaajat``, minä tajuan ainaki antaa jokaiselle sen talutus rauhan enkä todellakaa änkee koirineni kenenkää tykö. onko sinulla käytössä ketjutalutinta, voi olla että loppuis sillä hihnan järsiminen tai pureminen?!

      . jaksa odottaa muutama kuukausi ni sit ei oo sunkaa pentu enää niin : voi hellanlettas mikä söpö karvaturri, tuu tänne ni vähä pussailen sua, siis mä en kestä mikä suloisuus...jne.

      onneksi täällä meidän hoodeilla kaikki koiranomistajat tietää että mua ei pidä tulla häiritsee ku oon koiran kanssa lenkillä, koirat pääsee sosialisoimaan sitte omalla ajallaan puistossa, ei lenkeillä. mutta kaikki ei tätä halua ymmärtää.

      ehkä just ainoo neuvo mikä on antaa on juurikin se että sanot koiralle kuuluvalla äänellä niin että vastaantulija kuulee että : nyt mennään ohi tai pelkkä ohikin riittää

    • sosiaalirane

      En ymmärrä miten voit olla noin epäsosiaalinen...?

      Onpa kauhean työlästä puhua toisille sillä lenkillä..

      Itse olen sosiaalinen ja koirani samoin. Ja mukavaa jutella muiden kanssa joten en komppaa aloittajaa laisinkaan.

      • uusi omistaja <3

        Itselläni myös 3kk ikänen pentu ja kun ollaan lenkillä niin olen vain ilonen JOS joku pysähtyisi juttelemaan jotta koirani tottuisi muihin koiriin eikä alkaisi pelkäämään ja ärhentelemään niille. Näin pientä kun ei koirapuistoon vielä voi viedä, niin ainoo tilaisuus tutustuttaa toisiin lajotovereiihin olisi lenkillä. Muuten opetan tyttöä kävelemään riekkumatta ja säntäilemättä sinne tänne. Aikansa ja paikkansa on riekkumiselle, mutta ei silloin kun kävellään :) On myös mukava vaihtaa ajatuksia toisten koiran omistajien kanssa. Pentu tottuu siinä sekä koiriin että muihin ihmisiin :)

        Mukavia ulkoiluhetkiä ja vähän kärsivällisyyttä :) Oma pentuni jo aika kivasti kulkee rinnalla vaikka hihna ei ole tiukalla. Saa hän haistella ympäristöä ja hyppiä lumikasoissa tahtoessaan...silloin pysähdytään. Kun kävellään niin sit menee hienosti jo :)


      • asd voe voe

        Eikös lenkin tarkoitus ole, että silloin LENKKEILLÄÄN?? Jos välttämättä haluaa jutustella, ni menköön sitten vaikka koirapuiston reunoille haahuilemaan tai järjestäköön jonkun meettingin.
        Itseäni myös henk.koht. vituttaa jos pitää jäädä juttelemaan kesken lenkkeilyn. Onneksi koirani on jo aikuinen niin muut koirakot vaihtavat jo tien toiselle puolelle kun meidät näkee, niin ei tarvitse enään pelätä näitä "nyt on kuule pakko moikata ja vaihtaa kuulumisia" -mummeroita. Ja tuo ei tarkoita, että olisin epäsosiaalinen, en vain sekoita lenkkeilyä ja turhan päiväistä jaarittelu tuokioita keskenään, kuten en myöskään autoilua ja kännäämistä, niille on omat aikansa


      • Anonyymi

        Miksi pitäis puhua? Hä? Kannattais muistaa myös ettei kaikki tykkää koirista tai lähinnä vastuuttomista koiranomistajista jotka eivät siivoa koiransa paskoja jotta muut voivat kengillään astua niihin läjiin, hyi helv…!!! Ja lisäksi antavat koiriensa räksyttää rajattomasti ikinä niitä torumatta/ kieltämättä. Jotain vastuuta nyt koiranomistajat!! En sano että kaikki on vastuuttomia, mutta valitettavasti suurin osa on. Älkää saatana hankkiko koiraa jos ette osaa/ jaksa kouluttaa sitä.

        T. Ennen pidin koirista. En enää.


    • M0nna

      Epäsosiaalisessa luonteessa ei ole mitään vikaa. Ehkä tosin siksi, että itsekin edustan tätä ihmistyyppiä; oma lehmä ojassa. Joillekin se ei kai vain ole ok, että haluan lenkkeillä rauhassa. Miksi? Miksi ei saisi olla sellainen kuin on? Mutta toisaalta, tuossahan pentu saa harjoitella sosiaalisia tilanteita, joten sinänsä ihan hyödyllistä, että ihmiset ovat kiinnostuneita. Ja ovathan ne koiranpennut kyllä luontaisia ihmismagneetteja, sitä ei käy kieltäminen. Mutta pitäisi kunnioittaa sitäkin, jos toinen ei nyt halua jäädä raportoimaan sitä pennun elämäntarinaa JOKAISELLE vastaantulijalle; saman tarinan voi joutua kertomaan nimittäin aika monta kertaa... Ehkä pitäsi tehdä esitteitä ja jakaa niitä kiinnostuneille?

    • koirallinen19

      jos me kaikki oltas yltiösosiaalisia koiriemme kanssa, mikä sirkus siitä syntyisi ku koirat räkyttäisivät ja kiskoisivat toisiensa luo. yleensä nää epäsosiaaliset on fiksuja ku ne haluaakin kouluttaa koiransa oikein.
      en minäkään koulussa ala pälpättää silloin ku opettaja opettaa, silloin kunnioitan opettajaa, tässä voi rinnastaa koiran taluttamisen siihen että omistaja on se joka määrää, ei koira. jos koirani alkaa määräilemään mua milloin pysähdellään ja milloin ei niin ai että mitä kouluttamattomia rakkeja olis suomi täynnä. antakaa nyt jokaiselle rauha kävellä! on se nyt kumma!

      • pysykää kotona

        Koirat ei räkytä ja räkyttävät vähemmän kun on tuttuja koiria, joiden kanssa voi tervehtiä, oman kanssani olen sen huomannut. Täällä onneksi suurin osa koiranomistajista on myös sosiaalisia itsekin, kiva on vaihtaa ajatuksia samalla kun koirat leikkii ja touhuaa.

        Epäsosiaalisilla ihmisillä ja koirien omistajilla on varmaan mahdollisuus käydä ulkona silloin kun muita ei ole liikkeellä. Ei siis yleiseen koirien ulkoiluttamisaikaan.


      • pysykää kotona kirjoitti:

        Koirat ei räkytä ja räkyttävät vähemmän kun on tuttuja koiria, joiden kanssa voi tervehtiä, oman kanssani olen sen huomannut. Täällä onneksi suurin osa koiranomistajista on myös sosiaalisia itsekin, kiva on vaihtaa ajatuksia samalla kun koirat leikkii ja touhuaa.

        Epäsosiaalisilla ihmisillä ja koirien omistajilla on varmaan mahdollisuus käydä ulkona silloin kun muita ei ole liikkeellä. Ei siis yleiseen koirien ulkoiluttamisaikaan.

        Miksi on niin vaikeaa kunnioittaa toisen päätöstä ettei lenkillä tervehditä? Onhan meilläkin aivan sama oikeus kuin sinulla ulkoiluttaa koiriamme milloin haluamme! Minulla ja koirillani on useita ystäviä, niin kaksi- kuin nelijalkaisia mutta lenkeillä harrastamme liikuntaa, ei marttakerhoa. Leikkimiset hoidetaan muulla ajalla. Koirani eivät IKINÄ hauku kävelyillä mitään eikä ketään, joten puhkaistaan kunnolla myytti että koirasta kasvaa räksy ellei saa tervehtiä muita lenkillä. Päinvastoin, olen poistanut kaikki ylimääräiset häiriöt ja paineet kävelyillä sillä että saavat keskittyä kävelemiseen eivätkä edes mieti ihmisiä tai koiria hihnassa ollessaan. Jos tapaamme jonkun tutun joka haluaisi viettää leikkituokiota niin viemme koirat paikkaan missä voidaan päästää ne vapaaksi.
        Olen aivan ymmälläni kun monilla ihmisillä on vaikeaa se konsepti että koiran OMISTAJAN kuuluu saada päättää tervehtimisistä jne. Ei pentu ole automaattisesti kaikkien jaettua omaisuutta vain koska on söpö.


      • imeparsaaaaaaaa
        pysykää kotona kirjoitti:

        Koirat ei räkytä ja räkyttävät vähemmän kun on tuttuja koiria, joiden kanssa voi tervehtiä, oman kanssani olen sen huomannut. Täällä onneksi suurin osa koiranomistajista on myös sosiaalisia itsekin, kiva on vaihtaa ajatuksia samalla kun koirat leikkii ja touhuaa.

        Epäsosiaalisilla ihmisillä ja koirien omistajilla on varmaan mahdollisuus käydä ulkona silloin kun muita ei ole liikkeellä. Ei siis yleiseen koirien ulkoiluttamisaikaan.

        IME PARSAA KU ET MUUTA OSAA!


      • huuuyyyy
        pysykää kotona kirjoitti:

        Koirat ei räkytä ja räkyttävät vähemmän kun on tuttuja koiria, joiden kanssa voi tervehtiä, oman kanssani olen sen huomannut. Täällä onneksi suurin osa koiranomistajista on myös sosiaalisia itsekin, kiva on vaihtaa ajatuksia samalla kun koirat leikkii ja touhuaa.

        Epäsosiaalisilla ihmisillä ja koirien omistajilla on varmaan mahdollisuus käydä ulkona silloin kun muita ei ole liikkeellä. Ei siis yleiseen koirien ulkoiluttamisaikaan.

        Samaa mieltä paremmin käyttäytyviä koiria löytyy juuri sosiaalisilta ihmisiltä. Remmirähisijät on epäsosiaalisilla ja muiden ohittamisvaikeudet.

        Ja tosian mukavaa jutella muiden omistajien kanssa samalla. En ymmärrä miten se joillekin voi olla ikävää.

        Minusta epäsosiaaliset tyypit on suoraan sanottuna tylsimpiä ihmisiä. Yhtään sanaa ei viitsitä sanoa jostain syystä. Itse olin pienenä epäsosiaalinen ihan vain siksi kun olin ujo ja en uskaltanut sanoa mitään. Nykyään puhun paljon ja rohkeasti kaikille jotka haluaa jutella. Hauskempaa niin kuin ennen kun varosin kaikkia.

        Onneksi monikaan ei ole epäsosiaalinen varsinkin vanhemmaksi tullessaan ja tulee juttelemaankin ja lisää huikeasti alueen viihtyisyyttä. :)


      • IHMEÄLYKÄÄPIÖITÄ
        huuuyyyy kirjoitti:

        Samaa mieltä paremmin käyttäytyviä koiria löytyy juuri sosiaalisilta ihmisiltä. Remmirähisijät on epäsosiaalisilla ja muiden ohittamisvaikeudet.

        Ja tosian mukavaa jutella muiden omistajien kanssa samalla. En ymmärrä miten se joillekin voi olla ikävää.

        Minusta epäsosiaaliset tyypit on suoraan sanottuna tylsimpiä ihmisiä. Yhtään sanaa ei viitsitä sanoa jostain syystä. Itse olin pienenä epäsosiaalinen ihan vain siksi kun olin ujo ja en uskaltanut sanoa mitään. Nykyään puhun paljon ja rohkeasti kaikille jotka haluaa jutella. Hauskempaa niin kuin ennen kun varosin kaikkia.

        Onneksi monikaan ei ole epäsosiaalinen varsinkin vanhemmaksi tullessaan ja tulee juttelemaankin ja lisää huikeasti alueen viihtyisyyttä. :)

        minä en anna koirani mennä nuuskimaan ja moikkailemaan toisia ku ollaan kävelyllä. koirani ja minä sosialisoidaan tuttujen ihmisten ja koirien kanssa. ja oliko tässä nyt kyse ihmisistä, ihmisten epäsosiaalisuudesta?? ei! ja mene sinä vaan jokaisen vastaantulevan koiran kanssa juttelee, kerta se on ensimmäinenki ku kiltiltä näyttävä kultanen noutaja ei olekkaa enää niin kiltti ku alkaa puolustaa itseään ja omistajaa :DDDDDD MIKÄ PAUKAPÄÄ SÄ OOT :d


      • mikäs itse olet ?
        IHMEÄLYKÄÄPIÖITÄ kirjoitti:

        minä en anna koirani mennä nuuskimaan ja moikkailemaan toisia ku ollaan kävelyllä. koirani ja minä sosialisoidaan tuttujen ihmisten ja koirien kanssa. ja oliko tässä nyt kyse ihmisistä, ihmisten epäsosiaalisuudesta?? ei! ja mene sinä vaan jokaisen vastaantulevan koiran kanssa juttelee, kerta se on ensimmäinenki ku kiltiltä näyttävä kultanen noutaja ei olekkaa enää niin kiltti ku alkaa puolustaa itseään ja omistajaa :DDDDDD MIKÄ PAUKAPÄÄ SÄ OOT :d

        Nyt ihan uteliasuuttani kysyn : ketä varten käytte koiran kanssa ulkona ? Koirat ovat sosiaalisia, ja meillä käydään koiran takia ulkoilemassa, ei siksi että minä esittelen muille, että minunpa koira ei toisia nuuskuttele. Ja kyllä täällä on ihmisillä tapana sanoa, jos koira on vihainen ja he myös menevät kauemmas tieltä ja polulta.

        Ja jos sun koirasi on vihainen olet sinä, se joka menee pois tieltä ja pitää kuonokoppaa koirallaan.


      • jessus sentää
        mikäs itse olet ? kirjoitti:

        Nyt ihan uteliasuuttani kysyn : ketä varten käytte koiran kanssa ulkona ? Koirat ovat sosiaalisia, ja meillä käydään koiran takia ulkoilemassa, ei siksi että minä esittelen muille, että minunpa koira ei toisia nuuskuttele. Ja kyllä täällä on ihmisillä tapana sanoa, jos koira on vihainen ja he myös menevät kauemmas tieltä ja polulta.

        Ja jos sun koirasi on vihainen olet sinä, se joka menee pois tieltä ja pitää kuonokoppaa koirallaan.

        Meillä käydään ihan itseni ja koiran takia ulkona, ja se on väistämättä lenkkeilyä. Yleensä alkulämmittelyä ja rentoutumista ennen kuin lähdetään kovemmalle reissulle (treeni, kelkan vetäminen...), missä varmasti tulee väistämättä kiehuttua (koiran osalta) ainakin sen kerran jos lenkkeily ei ole sujunut rauhallisesti.

        Eikä teillä ylisosiaalisilla tule mieleen, että siitä pakko-moikkaamisesta voi olla haittaa sille toiselle "epäsosiaaliselle", niinkuin te asian ilmaisette??

        Omani ei rähise lenkillä toisille, ellei se toinen koirakko jää siihen vartomaan passiin, et tämän mä ny täst nappaan ja koetan ujuttautua juttusille. Mutta jos toinen koirakko on myös vain ohittamassa eikä ole jäämässä juttusille, niin silloin omani on rauhallinen.


      • ai jaaaaaa
        jessus sentää kirjoitti:

        Meillä käydään ihan itseni ja koiran takia ulkona, ja se on väistämättä lenkkeilyä. Yleensä alkulämmittelyä ja rentoutumista ennen kuin lähdetään kovemmalle reissulle (treeni, kelkan vetäminen...), missä varmasti tulee väistämättä kiehuttua (koiran osalta) ainakin sen kerran jos lenkkeily ei ole sujunut rauhallisesti.

        Eikä teillä ylisosiaalisilla tule mieleen, että siitä pakko-moikkaamisesta voi olla haittaa sille toiselle "epäsosiaaliselle", niinkuin te asian ilmaisette??

        Omani ei rähise lenkillä toisille, ellei se toinen koirakko jää siihen vartomaan passiin, et tämän mä ny täst nappaan ja koetan ujuttautua juttusille. Mutta jos toinen koirakko on myös vain ohittamassa eikä ole jäämässä juttusille, niin silloin omani on rauhallinen.

        Käytte siis päivässä 3-4 kertaa juoksemassa/kelkkailemassa ?


      • jessus sentää
        ai jaaaaaa kirjoitti:

        Käytte siis päivässä 3-4 kertaa juoksemassa/kelkkailemassa ?

        Juokseminen tapahtuu pari kertaa päivässä, yleensä aamulla ja illalla (kesäisin enemmänkin), mutta kelkkailua 2-4 kertaa viikossa riippuen keleistä ja kelkkareittien kunnosta. Treenailua joka päivä lenkin jälkeen. Kuinka niin?


      • jessus sentää
        jessus sentää kirjoitti:

        Juokseminen tapahtuu pari kertaa päivässä, yleensä aamulla ja illalla (kesäisin enemmänkin), mutta kelkkailua 2-4 kertaa viikossa riippuen keleistä ja kelkkareittien kunnosta. Treenailua joka päivä lenkin jälkeen. Kuinka niin?

        Harvemmin ihmettelen asioita, mutta miksi kommentti, jossa kerron määrän miten paljon lenkkeilen koirani kanssa ja mitä sen jälkeen vielä on tarjolla, onkin negatiivista ihmisten mielestä???

        Onko tuo liian vähän?? :o Voe jessus sentää ny sittesä..

        Aaaaaa!!! Ny mä hokasin! SEN takia ihmiset pitävät negatiivisena tuota, koska keskityn ennemmin koiran kanssa lenkkeilyyn tuollaisessa muodossa, kuin se, että tallustaisin tiellä ja pysähtyisin jokaisen koirakon kohdalle vaihtamaan kuulumisia säästä ja siitä miten naapurin serkun mutsin kaiman koira teki sitä ja tätä.

        Ei sitten mitään, jatkakaa! :D Huomaanpa sitten miinuksista kuinka moni ihminen inhoaa niitä jotka eivät halua vaihtaa lenkeillä kuulumisia/tutustuttaa koiria ;)


      • ai jaa
        jessus sentää kirjoitti:

        Harvemmin ihmettelen asioita, mutta miksi kommentti, jossa kerron määrän miten paljon lenkkeilen koirani kanssa ja mitä sen jälkeen vielä on tarjolla, onkin negatiivista ihmisten mielestä???

        Onko tuo liian vähän?? :o Voe jessus sentää ny sittesä..

        Aaaaaa!!! Ny mä hokasin! SEN takia ihmiset pitävät negatiivisena tuota, koska keskityn ennemmin koiran kanssa lenkkeilyyn tuollaisessa muodossa, kuin se, että tallustaisin tiellä ja pysähtyisin jokaisen koirakon kohdalle vaihtamaan kuulumisia säästä ja siitä miten naapurin serkun mutsin kaiman koira teki sitä ja tätä.

        Ei sitten mitään, jatkakaa! :D Huomaanpa sitten miinuksista kuinka moni ihminen inhoaa niitä jotka eivät halua vaihtaa lenkeillä kuulumisia/tutustuttaa koiria ;)

        Anteeksi, kysyin että käytkö todella 3-4 kertaa koiran kanssa juoksemassa pitkiä lenkkejä, eiköhän siinä olisi jo vähän liikaakin. Eli tarkoitin, että eikö teillä koirallakaan ole muuta kuin suorittamista ? Eli ns. vapaampaa ulkoilua, jossa voi tutustua myös muihin koiriin, koirat kun ovat sosiaalisia ja tarvitsevat koirakavereita.

        Enkä usko että kukaan tulee juttelemaan treenajille, on se sitten kelkan kanssa tai juoksemalla. Itse en ainakaan, eikä meidän koira nuuskuttelultan edes huomaa kun ohi juoksevat, perään tosin tekisi mieli koiralla lähteä.

        Ja kyllä kun tuo oma tuosta kasvaa, niin aion käydä juoksulenkillä jonkun kerran, viikossa, koiran kanssa.


      • Anonyymi
        pysykää kotona kirjoitti:

        Koirat ei räkytä ja räkyttävät vähemmän kun on tuttuja koiria, joiden kanssa voi tervehtiä, oman kanssani olen sen huomannut. Täällä onneksi suurin osa koiranomistajista on myös sosiaalisia itsekin, kiva on vaihtaa ajatuksia samalla kun koirat leikkii ja touhuaa.

        Epäsosiaalisilla ihmisillä ja koirien omistajilla on varmaan mahdollisuus käydä ulkona silloin kun muita ei ole liikkeellä. Ei siis yleiseen koirien ulkoiluttamisaikaan.

        Mihin helvetin yleiseen ulkoiluttamisaikaan, älä nyt jauha paskaa!! Ihmisten pitäisi saada rauhassa kävellä ulkona kellonajasta riippumatta niin halutessaan, omisti sitten koiran tai ei.

        Voi tsiisus!!


    • Paha mamma

      Myös itse olen epäsosiaalista tyyppiä ja oli tosi hermoja raastavaa, kun ihan kaikki koirattomat ja koiralliset änkesivät lääppimään ja lässyttämään koiralleni, kun se oli pentu. Minut ohitettiin ihan täysin ja kutsuttiin pentua luokse ja tultiin vaan koskemaan lupia kyselemättä. Päästettiin oma koira flexissä juoksemaan ja käymään pennun päälle, kun "kokeiltiin" josko se tällä kertaa hyväksyisikin pennun, kun yleensä ei kuulemma oikein tykännyt varsinkaan pennuista eikä koirista ylipäänsä... Ja tämä kaikki siis ilman mitään varoituksia ja luvan kysymisiä.

      Onneksi koirastani ei tullut pelkoaggressiivista kaiken tuon johdosta toisia koiria kohtaan, mutta ylisosiaalisena luonteena siitä tuli tosi hankala talutettava. On jouduttu tekemään todella kova työ, että se lakkasi kiskomasta kaikkia toisia koiria kohti, eli tuosta pakko -moikkailusta on todella paljon haittaa. Siinä opetetaan pentu kiskomaan toisten koirien luokse, eikä se ole todellakaan hyvää harjoitusta millään tavalla. Sosiaalistamisen pitäisi aina tapahtua omistajan valitsemalla tavalla, ja omistajan valitsemassa seurassa.

      Valitettavasti aloittajan ei taida auttaa muu kuin odottaa että pentu kasvaa, kyllä se lässytys ja lääppiminen sitten loppuu. Itselle kävi myös niin, että kun sanoin vastaantulijoille, ettei me moikkailla remmissä, niin nämä samaiset mammat lässyttivät sitten jatkossa ohi kulkiessamme koiralleni että "voi, voi kun tekis mieli päästä moikkaamaan, mutta kun ei se mamma päästä..."

    • Are you kidding?

      Koirani ei enää ole pentu, mutta epävarmuudesta kumpuavaa huonoa käytöstä karsitaan kouluttamalla ohitustilanteessa. Eli koira istumaan, kun tulee ihmisiä, pyöriä & lastenvaunuja vastaan (jos kyseessä siis suht kapea tie ym.) - hiljaisuus & palkka. Ohitukset onnistuvat 110% aina, kun ohittaja ei huomioi meitä mitenkään.

      MUTTAAAAA.. annas olla, kun istutan koiran alas, niin mitä tekee ohikulkevat ihmiset: pysäävät joko a) oijoi, onkos se vielä pentu (koira pieni), b) onkos teillä siinä joku koulutus menossa? c) mitäs ootteko siellä reunassa piehtaroimassa(!!?). Ja tämä tehdään vielä niin, että kun olen syrjässä/en katso edes päin, tullaan naaman kanssa siihen koiran päälle kumartuneena, että saadaan kysymys varmasti mulle esitettyä. Hel...tti!!! Ja kun koira sitten reagoi (joskus yhdellä haukulla, jonka saan kuriin, joskus sarjatulella), niin: a) oijoi, taisin ny häiritä teen koulutusta, b) hehhehh,,, onpas pieni ja pippurinen, c) oi, pieni ei tykkää että ollaan sen polulla YM.YM.

      MIKSI? Olemme reunassa, poissa tieltä, selkeästi syystä, en katso päin, emme hae/halua kontaktia ja silti täytyy tulla siihen lässyttämään. Jos olisin ilman koiraa siinä saman polun varressa, henkitoreissani, vaikka koipi poikki, KUKAAN ei pysäisi, vaan ohi vilistettäisiin niin kaukaa kiertämällä kuin mahdollista. Tarkoitan sitä, että ei täällä ihmiset muita tervehdi muutenkaan.. Arrgh..

    • TIUKKA KIELTO!

      Minua ärsyttää sama. Eikö puupäät tajua, että haluan ehkä taata koiralleni ulkoilurauhan ennen kovia treenejä, niiden jälkeen, koira voi olla kipeä, minä voin olla kipeä, väsynyt, jne, jne.

      Käännän aina selkäni, jos joku lähestyy ja olemme pysähtyneinä nuuhkimaan jotain. Asetun koirieni eteen tienreunaan, selkä ohikulkoijoita kohti. Suurosa ymmärtää tämän, jos eivät muuta ymmärrä. Lopuille sanon tiukan kiellon.

    • Hermot menny

      Ymmärrän vielä nämä puudelimammat, mutta kun sama tilanne toistuu koirakentällä, niin meinaa mennä hermot. Ilmoitan ainan hyvin selkeästi, että tämä koira on vihainen, älä päästä lähelle. Mutta kun ei mee jakeluun.... koirani on hyvinkoulutettu, hallinnassa ja tottelee käskyjä "nätisti", "kulje vierellä" jne, mutta jos toinen koira tulee nenittelemään, niin siitähän riemu repeää. Luulisi, että kentillä on senverran älykästä porukkaa, että uskovat kieltoa, mutta ei!!!!
      Mikähän olisi se maaginen sana, jolla muut uskoisivat, että et todellakaan halua koirien tekevän tuttavuutta? Tuo vihainenkaan ei riitä (vaikka koira ihan oikeasti on sitä). Pitääkö ruveta hysteerisenä huutamaan, että täm tappaa, jos päästät lähelle? No, siinähän sitä sitten varsin hyvän maineen saa....

    • jakkisranger

      Kylmän rauhallisesti olen itse joutunut sanomaan, että vittuun ny ne koirat siitä, ni on menny jakeluun, mutta maailman pahin ihminen on senkin jälkeen, mutta haittaako tuo. ei ainakaan mua.

    • Kasvattaja

      Ton ikäistä pentua ei todellakaan viedä vielä "lenkille" eikä muutoinkaan kun rokotukset saamatta. Lenkkeilyä ruvetaan vasta noin puolivuotiaana. Ilman rokotuksia oleva pentu voi saada mitä vaan ulkoa. HUH HUH

      • öhööööhmmm??

        Minä ainakin kävin kun koirani oli vielä pentu, 4-6km lenkkiä metsäreitillä koiran ollessa 3-4kk, ja sen jälkeen 6-12km lenkkiä kun koira oli 4-5kk. Eipä tullut mitään ongelmia. Jos alle puolvuotiaan kanssa ei lenkkeillä, niin miten ajattelit opettaa pennun hihnassa nätisti kulkemiseen, toisten koirien ohittamiseen, kaupungin hälinään jne jne jne??? Melko myöhään mahdat jättää kaiken tuon tärkeän totuttamisen.

        SITÄ PAITSI, jotkut kasvattajat rokottavat pennun JO ennen luovutusikää (ulkomaantuonti), ja sitten uusi omistaja pennun oltaessa 12 ja 16 viikkoinen (jos suomalainen, ei kasvattajan antamaa rokotusta, niin on vielä emältä saatua vastustuskykyä "jäljellä"), ja muutenkin suurimmat totuttamiset pitäisi tapahtua ennen 12 viikon ikää, joten mistä repäset tuon puolen vuoden???


      • öhööööhmm??
        öhööööhmmm?? kirjoitti:

        Minä ainakin kävin kun koirani oli vielä pentu, 4-6km lenkkiä metsäreitillä koiran ollessa 3-4kk, ja sen jälkeen 6-12km lenkkiä kun koira oli 4-5kk. Eipä tullut mitään ongelmia. Jos alle puolvuotiaan kanssa ei lenkkeillä, niin miten ajattelit opettaa pennun hihnassa nätisti kulkemiseen, toisten koirien ohittamiseen, kaupungin hälinään jne jne jne??? Melko myöhään mahdat jättää kaiken tuon tärkeän totuttamisen.

        SITÄ PAITSI, jotkut kasvattajat rokottavat pennun JO ennen luovutusikää (ulkomaantuonti), ja sitten uusi omistaja pennun oltaessa 12 ja 16 viikkoinen (jos suomalainen, ei kasvattajan antamaa rokotusta, niin on vielä emältä saatua vastustuskykyä "jäljellä"), ja muutenkin suurimmat totuttamiset pitäisi tapahtua ennen 12 viikon ikää, joten mistä repäset tuon puolen vuoden???

        p.s. tuo lenkkeily koiran ollessa pentu, nämä tapahtui siis pennun ollessa irti, eli pennun omalla tahdilla tuollaiset lenkit tehtiin. Joten tuollainenkin kuin 4-6km lenkki pennun tahdilla kesti 2-4 tuntia. Nykyään koira todella hyvässä lihaksessa, omaa todella hyvän kunnon, pysyy lenkeillä irti vieressä sekä on metsästyskoira, parhaimmillaan nappaa itse jäniksen kiinni


      • ...
        öhööööhmm?? kirjoitti:

        p.s. tuo lenkkeily koiran ollessa pentu, nämä tapahtui siis pennun ollessa irti, eli pennun omalla tahdilla tuollaiset lenkit tehtiin. Joten tuollainenkin kuin 4-6km lenkki pennun tahdilla kesti 2-4 tuntia. Nykyään koira todella hyvässä lihaksessa, omaa todella hyvän kunnon, pysyy lenkeillä irti vieressä sekä on metsästyskoira, parhaimmillaan nappaa itse jäniksen kiinni

        Onko lonkat ja kyynärät jo kuvattu?

        Kiinnostaisi tulokset, kun noin on liikutettu pentuna. Aiheutuiko vahinkoa?


      • öhööööhmm??
        ... kirjoitti:

        Onko lonkat ja kyynärät jo kuvattu?

        Kiinnostaisi tulokset, kun noin on liikutettu pentuna. Aiheutuiko vahinkoa?

        On kuvattu, terve kuin pukki. Eri asiahan se voisi olla, jos kovassa maastossa (tiellä tmv) minun tahtiin oltaisi mnety, mutta kun mentiin metsäreitillä joka on siis pehmeää maastoa ja pennun tahtiin, niin ei ole aiheuttanut mitään vahinkoa.


      • voi voi sentään
        öhööööhmm?? kirjoitti:

        On kuvattu, terve kuin pukki. Eri asiahan se voisi olla, jos kovassa maastossa (tiellä tmv) minun tahtiin oltaisi mnety, mutta kun mentiin metsäreitillä joka on siis pehmeää maastoa ja pennun tahtiin, niin ei ole aiheuttanut mitään vahinkoa.

        En usko. Jos koiraa on lenkitetty tuollaisia matkoja kuin kerroit, sillä ei taatusti ole paikat ehjinä ja kunnossa! Pitäisi vähän ajatella, alle puolivuotiaan pennun kanssa tehdään ihan lyhyitä kävelyitä, ei mitään "lenkkejä" ollenkaan.

        Ihme tolloja tomppeleita ja tietämättömiä. Elämässä tyhmyydestä sakotetaan, ettäs tiedät.


      • ...
        öhööööhmm?? kirjoitti:

        On kuvattu, terve kuin pukki. Eri asiahan se voisi olla, jos kovassa maastossa (tiellä tmv) minun tahtiin oltaisi mnety, mutta kun mentiin metsäreitillä joka on siis pehmeää maastoa ja pennun tahtiin, niin ei ole aiheuttanut mitään vahinkoa.

        Hieno juttu!

        Hain vähän synninpäästöä tiselleni kysymykselläni, koska yhtä aiemmista koiristani liikutettiin paljon pentuna ja sen lonkat olivat sitten B, olen miettinyt miten todennäköistä oli, että tulokseen vaikutti pentuaika.


      • öhööööhmm??
        voi voi sentään kirjoitti:

        En usko. Jos koiraa on lenkitetty tuollaisia matkoja kuin kerroit, sillä ei taatusti ole paikat ehjinä ja kunnossa! Pitäisi vähän ajatella, alle puolivuotiaan pennun kanssa tehdään ihan lyhyitä kävelyitä, ei mitään "lenkkejä" ollenkaan.

        Ihme tolloja tomppeleita ja tietämättömiä. Elämässä tyhmyydestä sakotetaan, ettäs tiedät.

        No sehän taas ei ole minun ongelmani jos et usko. Itse tiedän koirani terveyden ja ei ole minun ongelma jos joku suomi24 käyttäjä ei sitä usko. Tiesitkös, ensimmäisen saaliin koira sai jo 6,5kk ikäisenä.

        Ja niitä sakkoja odotellessa tästä "tyhmyydestä", että koira on pentuna jos saanut liikkua eikä olla pumpulien seassa

        P.S. Koira on jo 8 vuotias, eikä mitään merkkejä että olisi niin vanha, käyttäytyy vieläkin kuin 1 vuoden ikäinen nulikka.


    • 20+6

      Eikä tule toimiin koskaan.
      Mä en itsekkään tajua, miten ne "lähestulkoon kaikki muorit pikkukoiriensa kanssa" sanoo joka kerta tuolla ulkona että sen fiffi pelkää isoja koiria mutta antaa silti sen kulkea metsiissäkin vapaana ja saman tien rupee parkuun, että älä päästä sitä petoa tänne=(((((((
      Ja sulle alottaja; älä alistu moiseen. Tee siitä selvä kerralla ja vaikka olisi kuinka maailamanluokan öykkäri vastassa, tee asia selväksi, että sä et halua koiranpentuasi hullunkoiran tautiin.

    • hghggjjgj

      Kaikesta sitä kaikille ongelmaa tuleekin.. ;)

      Miten voi olla niin vaikeata kohdata toisia koiranomistajia..

    • Höpön höpö

      No jo sulla on ongelma. Miten voit edes elää noin suuren ongelman (pääkoppasi) kanssa? En usko, että koirasi on niin hieno ja ainutlaatuinen, että kaikki haluavat tulla sitä lääppimään kielloistasi huolimati. Sä luulet vaan niin, koska olet itsekäs, ahdasmielinen ja kuvittelet omistavasi maailman ympärilläsi.

      Vaikka mulla on ollut elämäni aikana (vuosikymmeniä) useita koiria, niin koskaan en ole vielä tavannut sellaista ihmistä, kuka ei olisi uskonut kohteliasta pyyntöä olla lääppimättä koiriani. Ja oikeesti olen asunut ja asun edelleen sellaisella alueella, missä koiria ja ihmisiä tulee vastaan jatkuvasti. Hymyä huuleen, kun kohdataan sekä yksin kulkevia ihmisiä, sekä koirakkoja! Hymy ja kohteliaisuus ei maksa mitään!

      • gfbgfbgdfgf

        lapsia lukuunottamatta, lapset käy koiraan aina kiinni vaikka sanoisi että ei käy.


      • Niin metsä vastaa..
        gfbgfbgdfgf kirjoitti:

        lapsia lukuunottamatta, lapset käy koiraan aina kiinni vaikka sanoisi että ei käy.

        No jo on teidän kulmilla omituisia lapsia. Ettäkö kaikki lapset käyvät heti kiinni koiraasi..........? Meidän kulmilla lapset toki mielellään tulisi paijaamaan koiraani, mutta ovat aina uskoneet, kun olen sanonut, että se ei ole tottunut lapsiin ja siksi se saattaa olla arvaamaton. Samoin sanon, että se voi olla melkoisen riehakas leikeissä ja hyppiä vasten, joten siinä saattaa käydä pienemmälle huonosti. Aina ovat uskoneet. Se on kait vähän silleen, että miten asiansa esittää. Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan pitänee tässäkin tapauksessa paikkansa.


    • antonn.

      Mua sieppaa lenkillä räkyttävät pikkurukkaset joita ei koiteta ees saada käyttäytymään asiallisesti. Ei se omistajan "no,no,no" paljoa auta kun rukkanen rääkyy peräsuoli pitkällä. Sitten ne vielä pahimmassa tapauksessa antaa niiden trasselitukkojen tulla niin liki että oma koira ärähtää. Ja se olis yks suupala semmoinen pehmolelu oikealle koiralle.

    • dfghghcfggvhgh

      minäkin olen sitten sitä epäsosiaalista sorttia. joskus on OK jos toinen koira tulee moikkaamaan, mutta aina pitäisi kysyä ensin että sopiiko että tullaan tervehtimään. on aika epäkohteliasta ettei röyhkeääkin kun joku antaa koiransa vetää meidän koiran takalistoon kiinni yhtään miettimättä että sopiikohan.

      törkeintä se on nimenomaan sillon kun koira hoitaa tarpeitansa ja toinen ulkoiluttaja antaa koiransa juosta kimppuun. kerran kävi noinkin, oma koirani asettui nurmikolle tarpeillensa kun ihan hetken kuluttua vastaan tuli toinen omistaja koiransa kanssa. koirani väänsi paskaa nurmikolla ja mitään sen kummemmin kursailematta tämä toinen omistaja päästi koiransa likelle omaani häiritsemään. minä sanoinkin sille, että me ollaan tässä nyt just vessassa. nainen tokaisi "jaa" eikä tehnyt elettäkään että poistuisi paikalta. meidän koiralta jäi tietenkin paskat puolitiehen eikä sille naiselle tullut mieleenkään esim. pahoitella kun hänen pikkuvuffelihaukkuhauvelinsa täytyy saada mennä sinne minne se haluaa. oli sekunnin päässä etten olisi alkanut räyhäämään. siitä lähtien en ole juurikaan pitänyt siitä että kysymättä tullaan tervehtimään, tai jos minä selkeästi yritän vaikka vaihtaa kadun toiselle puolelle ettei jouduttaisi kontaktiin, nämä vatiaivot seuraavat perässä samalle puolelle katua että päästään sanomaan heipskunkeikun. jonkin sortin käytöstapoja voitaisiin vaalia myös koiralenkeillä.

    • tiinataina

      Latase muutaman kerran turpaan niin johan uskovat. Jos olet humaani namilässyttäjä etkä kannata väkivaltaa voisit kokeilla sitä, että näyttäydyt kylähulluna. Vetäise ensalkuun sukkahousut päähäsi kommandotyyliin ja hihittele itseksesi; valopylväille puhuminenkaan ei ole pahitteeksi. Johan on kumma jos eivät kierrä vähintään 50 metrin päästä. Koirasi tästä umpioitumisesta tuskin pitää, mutta tärkeintähän on, että saat sielullesi umpioituneen mielenrauhan.

    • Kyllä rieppoo

      Hyvä aloitus aloittajalta ja täyttä asiaa,kyllä on oltava kovana,käänyttävä erisuuntaa vaikka ,on tämä homma nähty niin monta kertaa ettei ne pallipäät älyä.

      Mua oikein riepoo ja kunnolla nuo tollot ettei sanotuksi saa.

      Minullakin on vartija koira tällä hetkellä nyt jo viisi v,ja kun minä haluan antaa raitista ilmaa eli on auton kyydissä,ja kaukana muista 50m viimeksi oli 200m.

      aukaisen takaoven ja annan haistella raitista ilmaa niin p,irut juoksee katsomaan kuin olisi maailman ihme.

      Koira täysin valkea ja muistuttaa kultaista noutajaa tai labradoriakin hieman alkaa ottamaan aivoon kun pitää se nenä työtntää joka paikkaan,saatikka sitten kun olen ajanut metsään reunalle niin tullaan ällistelemään jolloin joudun taas varoittamaan ettei syöksyille ja ei ole kulttis jne plää plää....koirani on todellisuudessa keskiaasiankoira (laumanvartija) erittäinkovan puolustusvietin omaava ja nämä tulee vaikka kuinka haluat olla rauhassa,eipä tulleet aikoinaan kun oli sakemanni 65kg mutta nyt kun näyttää lutuselta niin eikun tullaan.

      Eihän nämä tuppaantulijat edes käsitä kuinka vaarallisesta koirasta on kyse,(vastaava kuin kaukaasianpaimenkoira) ulkonäkö kuin seurakoiran.

      Kaikille on saanut varottaa sydänjuuriaan myöten,ei uskota,sama oli erään rakennusmiehen kohtalona vaikka kävi meillä puolivuotta joka päivä,niin vaikka varotin liikaakin niin ei mennyt jakeluun,puolivuotta kulki meillä ja luotti koiraan varoituksista huolomatta,no yhden kerran tuli taas ominpäin ovesta tiesi aukaisevan oven,itsellänikin meni käsivarsi mustaksi ja siinä estäessäni meni hampaat läpi päälysvaateidenkin ja veri lenti,eli pysäytys oli jo mahdoton tehdä leuat kävi kuin singeri.(koira oli jo transsissa) Kyseessä koira joka ei pelkää mitään ei edes karhua tai sutta,olen nähnyt kun olimme 100m päässä näköyhteydessä karhusta onneksi oli hihnassa, päälle olisi mennyt alkoi vaipua jo transiin.

      Sitten kun eivät tunne rotua ja kun omistajatkaan eivät tunne tätä rotua on harvinaisempi vasta 20 vuotta suomessa ollut.

      Missään et voi takonttia aukaista kun tullaan lässyttämään vaikka ajat nesteen huoltoaseman nurkimmista nurkaan niin ei auta.

      Tunnetaan mm:nimellä( alabai) ulkonäoltään voi olla väritykseltään vaikka minkälainen.

      Tälläinen koira voi muuttua silmänräpäyksessä ääripäästä ääripäähän.

      Siinä ei auta maamme laulutkaan jos ei ole varuillaan ja ennalta ehkäise,suuttuttaa ,viime kesänä olimme matkailuautolla ja laitoimme kyltit auton oveen,annoin usein raitista ilmaa oven kautta kun olimme pysähdyksissä,kyllä huomasi että ihmettelivät ja töllöttivät oikein kyttäsivät ja takuulla ihmettelivät kun kultaisen noutajan näköinen koira katsoo ovesta varoituskyltteineen.

      Onneksi asumme 500m-1000km naapurista ja koira saa olla irti toki on varoituskyltit.

      Oikeasti tämä oloitus oli niin totta aloittajalta kuin voi olla.Varsinkin vaikka varotukset on ja itse sanoo vielä älä tule niin jäädään seisomaan puoleksi tuntia.

      Ja kun koira on nimen omaan vartija koira ja vaimon turvakoira joka hyökkää salamannopeasti kohti jos tullaan liian lähelle.

      Pentuna on syytä sosialistaa muttei käy kaikille sekään,esim:saksanpaimenkoiran jonka koulutin jos se omaa vartija vietin niin sen kasvatus on hyvin tarkkaa siinä ei saa olla vieraisiin mitään kontaktia silloin kun ei ole sovittu.

      Koiran kasvatun on erittäin tarkkaa kun kyseessä on vartijakoira.

      • aasiankoirataasiaan

      • voe eeeeiiii
        aasiankoirataasiaan kirjoitti:

        miksi olet ottanut munanjatkeen jolla vain pelotella ihmisiä?? mun mielestä tollainen tappajakoira pitäisi kieltää suomessa. tai sit sun pitäis elää vaan koiras kanssa yksinäistä syrjäytynyttä elämää, ei tollasia koiria toisten ihmisten ja koirien ilmoille kiitos.!!!!

        Miksi automaattisesti ajatellaan, jos omistaa ison koiran, että se on hankittu munanjatkeeksi?? Ei ole käynyt siellä pienessä mielessä ajatus, että sellainen hankitaan vaikka tiettyä harrastusta varten, tai suojelua varten esim. vaikka villieläimiä vastaan? Tai sitten yksinkertaisesti, ulkonäön vuoksi?
        Haluaisinhan minäkin ostaa kangalin, bully kutan ym koska ovat niin komeita koiria - harmi vain, ettei niitä noin vain ostella


    • taateetuu

      En edes jaksanut lukea kaikkia vuodatuksia, mutta en ole koskaan päästänyt koiraani haistelemaan remmissä ollessaan vastaantulevia koiria. Olen jo ennen tapaamista sanonut koiralleni: OHI, jolloin se tietää, että ohi mennään. Tämän olen sille opettanut. Jos joku vastaantulevista yrittää päästää koiransa haistelemaan, sanon hänelle ihan ystävällisesti, että me mennäänkin nyt ihan vaan ohi. Koirani saa tavata toisia koiria vapaana ollessaan esim. koirapuistossa, pelloilla, jäällä jne.

    • Valaiseva Päivänsäde

      Sori, en ymmärrä. Itseänikin on ottanut ihan älyttömästi aivoon aikoinaan varsinkin kääpiösnautsereitten ja keskareitten ollessa pentuja kaikki mammat ja lapset, täysin mahdoton opettaa pientä koiraa olemaan hyppimättä tai pysymään luona. Suursnautserin kanssa ei hirveemmin tota ongelmaa ole ollut ja nyt kyllä puhutte omianne siellä jos 3-4kk pentu käy metsässä 2h juoksemassa :) Sitä paitsi jos te metsässä sen lenkin suoritatte niin piruako siellä tarvii muista ihmisistä valittaa? Tais nyt mennä vähän ristiin, eikä niin vähänkään jossain välissä jonkun pullat ja vellit. Voihan se pentu alle puolvuotiaana rodusta riippumatta pihalla riekkua vaikka ton kakskin tuntia mutta ei sellasen kanssa mitään lenkkeillä. Eikä ainakaan kelkkoja vedetä tai käydä juoksemassa, mä haluan nähdä sen lihaksikkaan hyvin kasvaneen lenkkeilytyksen tuloksen joka tolla rääkillä selviää hengissä vuoden ikään.

      Pointtina nyt oli että vähän ihmettelen ihmisten ongelmia taas, toinen valittaa ettei voi rauhassa lenkkeillä pennun kanssa jota ei kaiken järjen mukaan edes kuulu lenkkeilyttää muualla kun avoimessa maastossa missä saa vapaasti määrätä oman tahtinsa, yhdellä on selvästi käyttökoira jonka kanssa haluaa rauhassa juosta muttei pääse ilmeisesti kotipihaa kauemmas väijyviltä mammoilta ja lapsilta? Helppo ratkaisu, hankkikaa iso ja mielellään musta koira niin ei kukaan teitä kiusaa enää koskaan, testattu juttu.

      Ja oikeesti, käytöstapoja, vaikka minä en välitä niistä ihmisistä niin suuresti kun jäävät jonkun harvan kerran juttelemaan (siis ne harvat jotka uskaltavat) niin se nyt ei minun mieltäni niin suuresti pahoita muutamaa ystävällismielistä sanaa vaihtaa. Näin on kotona opetettu enkä vieläkään netin keskustelupalstoilta katso parempia oppeja saaneeni ;)

      Parempaa päivänjatkoa kaikille!

      • fgfhgjhgj

        Musta iso koira cane corso tyyppinen niin harvemmin ketään tulee moikkaamaan ja naamaa myrtsille, sätkä suun pieleen, tatuoinnit kehiin, kaljapullo käteen niin kukkaan ei tuu teitä häiritsemään. :)

        fila olisi tosin ykkösvalinta kaikista epäsosiaalisimmille omistajille.


      • heehehee :D
        fgfhgjhgj kirjoitti:

        Musta iso koira cane corso tyyppinen niin harvemmin ketään tulee moikkaamaan ja naamaa myrtsille, sätkä suun pieleen, tatuoinnit kehiin, kaljapullo käteen niin kukkaan ei tuu teitä häiritsemään. :)

        fila olisi tosin ykkösvalinta kaikista epäsosiaalisimmille omistajille.

        Itse taas lähden jonkun todella suuren taistelukoiran kannalle, jos lähdetään etsimään hyvää karkotinta epäsosiaalisille :D Kuten vaikka aiemmin mainittu bully kutta (piti ihan googlettaa, että mikäs rotu se semmonen on, kieltämättä komia ja varmasti kunnioitusta herättävä et nuo kierretään kaukaa) :D


      • M0nna
        heehehee :D kirjoitti:

        Itse taas lähden jonkun todella suuren taistelukoiran kannalle, jos lähdetään etsimään hyvää karkotinta epäsosiaalisille :D Kuten vaikka aiemmin mainittu bully kutta (piti ihan googlettaa, että mikäs rotu se semmonen on, kieltämättä komia ja varmasti kunnioitusta herättävä et nuo kierretään kaukaa) :D

        Vai miten olisi perinteinen rotikka? Tuotahan melkein pitäisi testatakin; voisin lähteä ulkoilemaan ystävän rotikan kanssa, katsotaan sitten miten lähestyttävänä ihmiset minua pitävät. Tosin se hurjuus rajoittuukin sitten siihen ulkonäköön, koska kyseinen rontti on myös lupsakoin haukku jonka tiedän. Sosiaalisoimaan tulevat saavat osakseen karmean kuolakylvyn, joten varokaa vain. :D


      • Are you kidding?

        Niin.. käytöstapoja voi pyytää molempiin suuntiin. Olen sosiaalinen ihminen itse ja tulen toimeen lähes porukassa kuin porukassa. Olen kohtelias ja tervehdin ihmisiä aina kun tilanne sitä edellyttää MUTTA antaako tämä oikeasti oikeuden pilata koulutushetki, joka koiran kanssa on käynnissä? Kyllä minä moikkaan ihmisiä, muta sitä en tajua, että jos olen tieltä syrjässä, rauhoitan koiraa ja sanon: ei mennä moikkaamaan, ollaan rauhassa ym. ja silti nämä vatipäät tulevat roikkumaan siihen minun ja koiran ylle. Tyhmine kysymyksineen ja jopa vain toteamuksineen - koira reagoi -> onnistunut harjoitus pilalla!

        Senkus irvistelette ja hymyätte toisillenne niin paljon, että naamaa kramppaa, kun ootte lenkillä, kunhan jätätte koirakot, jotka selkeästi harjoittelee ja joilla on koulutus käynnissä rauhaan! Kotona voisi opettaa myös tilanteenlukua, hienotunteisuutta ja kunnioitusta toisia kohtaan.


    • hieno homma kaverit

      Onpas taas.

      Luovu koirasta tai hanki pelottavan näköinen koira niin eivätpä tule lässyttämään? Koirasta siis pitää luopua jos ei pidä siitä ettei omaa tilaa ja tahtoa kunnioiteta? Eiköhän jokainen saa hankkia juuri sellaisen koiran kun itselle sopii, eikä lupia tarvitse kysellä näiltä ahdistelioilta.

      Miksi ihminen on epäsosiaalinen jos haluaa kouluttaa koiraansa pentuna, keskittyä siihen eikä vastailla haastatteluihin? Mitä sinä teet sillä tiedolla onko pentuni minkä ikäinen tai rotuinen?

      Ymmärrän toki, että mukavaa on jutustella ja vaihtaa kuulumisia, mutta jos sinulle sanotaan että ei nyt kiitos niin mikä idiootti sinä olet kun et kunnioita toisen päätöstä ja tilaa? Miksi juuri SINULLA on oikeus vaatia tätä tervehtimistä ja juttutuokiota?

      Haluaisin tietää näiltä ahdistelioilta, millä oikeutat sen itsellesi että saat tunkeutua tilaani ja päästää koirasi valloilleen omani lähelle flexi pitkänä kyselemättä?

      Päin vastoin luulisi ihmisten kunnioittavan sitä, että pentua halutaan kouluttaa. Pennun kouluttaminen hyödyttää kaikkia: koira tietää mitä siltä odotetaan, jolloin sen epävarmuus (lue häiriökäyttäytyminen) kitketään.

      Kunnioittakaa ihmiset kanssaeläjiä ja muistakaa hyvät tavat. Kysytään ensin ennenkuin tungetaan päälle.

      • hfhghjghj

        "Sinun tilaasi?

        Tunkeutua?

        Miksi juuri SINULLA on oikeus vaatia tätä tervehtimistä ja juttutuokiota?"


        Ei kyse ole raiskauksesta tai siitä että joku seuraa sinua vaan normaalista kanssakäymisestä ulkona yleisessä paikassa.

        En uskaltaisi sinulta kysyä varmaan edes tietä tai kelloa kun noin olet tarkka reviiristäsi.

        Kyllä ihmiset huomaa myrtsin ilmeen ja toiset luotaan työntävän kehonkielen. En minä niiltä pysäkilläkään bussin tulemisesta kysele.


    • Yue

      Onhan se ajattelematonta päästää oma koira nuuskimaan vastaantulijan koiraa ilman lupaa, mutta ei siitä nyt tarvitse vetää hernettä nenään.

      Itse en ole kovin sosiaalinen ja olen vähän ujo, mutta minusta on silti mukavaa, jos vastaantuleva lenkkeilyttäjä tervehtii ystävällisesti. Eräskin vastaantuleva pari alkoi vähän matkan päässä minusta jo jutella koiralleen, että "katsopas, kun sieltä tulee nätti koira, oiskohan siinä sulle hyvä kaveri". Tervehdyksen ja hymyt vaihdoimme ohittaessa ja minulle jäi siitä tosi hyvä mieli. Ohitus sujui myös koirilta hyvin.

      Muistakaahan vielä, että jos itse suhtaudutte vastaantulijoihin ja juttelijoihin negatiivisesti ja jännittäen, niin koira saattaa aistia sen ja alkaa ajatella, että vastaantulijat on huono juttu. Siitä taas seuraa ongelmia.

      Hyväähän ihmiset kuitenkin tarkoittavat.

      • Are you kidding'?

        "vastaantuleva lenkkeilyttäjä tervehtii ystävällisesti"

        Edelleen aivan eri asia, kun käydä tunkemassa nokkansa keskelle _selkeää_ koulutustilannetta tai päästää oma koira holtittomasti esim. flexin varassa vastaantulijan kantaan nuuskimaan.


        "Hyväähän ihmiset kuitenkin tarkoittavat"

        ??? Jos näin, tästä huolimatta, usein saavat usein aikaan pelkkää hallaa. En suhtaudu negatiivisesti, vaan päinvastoin, yritän osoittaa epävarmalle koiralle, että vastaantulijat on ok, ne EI tule VÄKISIN päälle - ne ignooraavat meidät, ja me heidät. Toimiiko? no ei...


      • ...
        Are you kidding'? kirjoitti:

        "vastaantuleva lenkkeilyttäjä tervehtii ystävällisesti"

        Edelleen aivan eri asia, kun käydä tunkemassa nokkansa keskelle _selkeää_ koulutustilannetta tai päästää oma koira holtittomasti esim. flexin varassa vastaantulijan kantaan nuuskimaan.


        "Hyväähän ihmiset kuitenkin tarkoittavat"

        ??? Jos näin, tästä huolimatta, usein saavat usein aikaan pelkkää hallaa. En suhtaudu negatiivisesti, vaan päinvastoin, yritän osoittaa epävarmalle koiralle, että vastaantulijat on ok, ne EI tule VÄKISIN päälle - ne ignooraavat meidät, ja me heidät. Toimiiko? no ei...

        Itse tykkään kovasti jutella ihmisten kanssa. Ja jokaisen haluavan kanssa pysähdyn juttelemaan ja joskus jopa itsekin pysäytän ihmisiä juttelemaan jos on asiaa. Molemmat aiemmat koirani olivat tokovalioita, eli ei se koulutettavuus siitä pilalle mene ainakaan.

        Ihmiset eivät meillä aiheuta päänvaivaa, koska koiralleni on yksi ihminen yli muiden, ei se kierroksia nsotele vieraista. Käy toki tervehtimässä kun ihminen kutsuu tai houkuttaa. Edelleen kuitenkin jos leikkimoodiin pääsee toisen koiran kanssa, niin ulkoiluhan on monien satojen metrien verran pilalla, sen verran höselöksi muuttuu. Mutta se onv ain elämää.

        Ihmettelin tässä keskustelussa kuitenkin sitä, että ilmeisesti ihan isojenkin koirien omistajat puhuvat ulkoilusta hihnassa lenkkeilynä? Lenkkeily lenkkeilynä? Häh? Eihän keksikokoisen koirankaan liikuntatarvetta täytetä hihnassa mitenkään (no tietenkin vedolla). Hihnalenkkeilythän on vain mielenvirkeyttä niin koiralle kuin omistajallekin (sosiaalisia tapahtumia), kyllä kai liikunta koiran pitää saada muualla.


      • Are you kidding?
        ... kirjoitti:

        Itse tykkään kovasti jutella ihmisten kanssa. Ja jokaisen haluavan kanssa pysähdyn juttelemaan ja joskus jopa itsekin pysäytän ihmisiä juttelemaan jos on asiaa. Molemmat aiemmat koirani olivat tokovalioita, eli ei se koulutettavuus siitä pilalle mene ainakaan.

        Ihmiset eivät meillä aiheuta päänvaivaa, koska koiralleni on yksi ihminen yli muiden, ei se kierroksia nsotele vieraista. Käy toki tervehtimässä kun ihminen kutsuu tai houkuttaa. Edelleen kuitenkin jos leikkimoodiin pääsee toisen koiran kanssa, niin ulkoiluhan on monien satojen metrien verran pilalla, sen verran höselöksi muuttuu. Mutta se onv ain elämää.

        Ihmettelin tässä keskustelussa kuitenkin sitä, että ilmeisesti ihan isojenkin koirien omistajat puhuvat ulkoilusta hihnassa lenkkeilynä? Lenkkeily lenkkeilynä? Häh? Eihän keksikokoisen koirankaan liikuntatarvetta täytetä hihnassa mitenkään (no tietenkin vedolla). Hihnalenkkeilythän on vain mielenvirkeyttä niin koiralle kuin omistajallekin (sosiaalisia tapahtumia), kyllä kai liikunta koiran pitää saada muualla.

        "Molemmat aiemmat koirani olivat tokovalioita, eli ei se koulutettavuus siitä pilalle mene ainakaan. Ihmiset eivät meillä aiheuta päänvaivaa, koska koiralleni on yksi ihminen yli muiden, ei se kierroksia nsotele vieraista."

        Hei, oikeasti, ihan käsittämättömän ihanaa, että sulla on tilanne tokovalioidesi kanssa tämä, olen niin tosi happy sun puolesta! Pystytkö kuitenkaan yhtään miettimään asiaa jonkun muunkin näkökulmasta?! Näin ei ole kaikilla! Et tiedä koirien taustoja & historiaa, joku koira nyt vain on epävarma, jolloin ainoa keino näyttää, että ohitettavat ihmiset on ok, on antaa ymmärtää, että ihmiset eivät tule ns. iholle. Tämä on epävarman koiran omistajana minun tehtävä. Jos takapakkitilanteita alkaa tulla enemmän (ne hemmetin urpotuutit, jotka änkee siihen häsläämään ja hölisemään idioottimaisia juttujaan) kuin onnistuneita, niin kyllä se kuule se "koulutettavuus siinä vähän pilalle menee". Huh huh.


      • hgjhkuoi
        ... kirjoitti:

        Itse tykkään kovasti jutella ihmisten kanssa. Ja jokaisen haluavan kanssa pysähdyn juttelemaan ja joskus jopa itsekin pysäytän ihmisiä juttelemaan jos on asiaa. Molemmat aiemmat koirani olivat tokovalioita, eli ei se koulutettavuus siitä pilalle mene ainakaan.

        Ihmiset eivät meillä aiheuta päänvaivaa, koska koiralleni on yksi ihminen yli muiden, ei se kierroksia nsotele vieraista. Käy toki tervehtimässä kun ihminen kutsuu tai houkuttaa. Edelleen kuitenkin jos leikkimoodiin pääsee toisen koiran kanssa, niin ulkoiluhan on monien satojen metrien verran pilalla, sen verran höselöksi muuttuu. Mutta se onv ain elämää.

        Ihmettelin tässä keskustelussa kuitenkin sitä, että ilmeisesti ihan isojenkin koirien omistajat puhuvat ulkoilusta hihnassa lenkkeilynä? Lenkkeily lenkkeilynä? Häh? Eihän keksikokoisen koirankaan liikuntatarvetta täytetä hihnassa mitenkään (no tietenkin vedolla). Hihnalenkkeilythän on vain mielenvirkeyttä niin koiralle kuin omistajallekin (sosiaalisia tapahtumia), kyllä kai liikunta koiran pitää saada muualla.

        Samaa mieltä..kanssasi. Ei minuakaan koskaan ole häirinnyt muut koiranomistajat koulutustani.

        Eräänkin kerran kun näin pariskunnan tulevan niin treenatessani niin sanoin koiralleni että maahan ja paikalla. Siinä se makasi kun pariskunta tokaisi mukavaa kun on koulutettu koira ja hymyili. Ei minulta ollut pois että sanoin että kiitos yritetään treenata paikalloloa.

        Ja toko-kentällä terrierini kanssa treenattiin niin että toinen tulee vastaan ja pysähtyy tervehtimään/juttelemaan toista omistajaa koirat sivulla seuraten ja käskystä pysähtyen ja odottaen jälleen käskyä seuraa kun jatketaan matkaa. Hyvää treeniä vaikka rotikan omistajalla olikin pienoisia vaikeuksia ja laittoi minutkin hieman epävarmaksi onnistuuko sillä ei ollut ihan paras luonne tuolla koiralla. Mutta treeniä vaan ..:)

        Koulutuksessa koulutetaan samalla häiriötekijöihinkin.
        Mutta turha syyttää muita..jos treenit ei aina onnistu.


      • Are you kidding?
        hgjhkuoi kirjoitti:

        Samaa mieltä..kanssasi. Ei minuakaan koskaan ole häirinnyt muut koiranomistajat koulutustani.

        Eräänkin kerran kun näin pariskunnan tulevan niin treenatessani niin sanoin koiralleni että maahan ja paikalla. Siinä se makasi kun pariskunta tokaisi mukavaa kun on koulutettu koira ja hymyili. Ei minulta ollut pois että sanoin että kiitos yritetään treenata paikalloloa.

        Ja toko-kentällä terrierini kanssa treenattiin niin että toinen tulee vastaan ja pysähtyy tervehtimään/juttelemaan toista omistajaa koirat sivulla seuraten ja käskystä pysähtyen ja odottaen jälleen käskyä seuraa kun jatketaan matkaa. Hyvää treeniä vaikka rotikan omistajalla olikin pienoisia vaikeuksia ja laittoi minutkin hieman epävarmaksi onnistuuko sillä ei ollut ihan paras luonne tuolla koiralla. Mutta treeniä vaan ..:)

        Koulutuksessa koulutetaan samalla häiriötekijöihinkin.
        Mutta turha syyttää muita..jos treenit ei aina onnistu.

        "Mutta turha syyttää muita..jos treenit ei aina onnistu"

        Eli on mielestäsi ihan ok, että jos on kyse pelosta reagoivasta koirasta - sen päälle ja omaan tilaan saa tuntematon ihminen pyrkiä omistajan vastustuksesta huolimatta?! Näinkö te koiraihmiset oikeasti ajattelette?
        Olemme edelleen 2 m pois kävelytieltä, en ota ihmisiin katsekontaktia, keskityn koiraan ja saatan haukotella, että mikäs tässä, koira rentoutuu, ihminen menee ohi, iloinen kehu ja palkkaus, hieno homma. Jos kuitenkin samassa tilanteessa, ihminen änkeää väkisin sen 2 m sinne ojaan päin höpöttäen: mitäs te siellä? mikäs sulla siellä? onkos se vihainen? -> koira reagoi, ENKÖ oikeasti voi syyttää sitä helvetin aivotonta, joka siihen on tulossa? En voi alkaa huutamaan enkä ottaa vaan koiraa kyytiin ja veks, koira saisi väärän kuvan, että niissä on minustakin jotain pelottavaa. Olen kuitenkin sanonut, että me harjoitellaan, ettei kaikkia moikata ym. MUTTA tässä kohtaa koira jo usein reagoi, kun ihmiset eivät anna periksi. EI ennen kun koira pillastuu.

        Toinen esimerkki, tämä sosiaalistamaton koirani pelkäsi pitkään myös pyöriä, sama lähestymistapa toimii tässäkin. Vähän välimatkaa ja palkkaus kun on rauhassa. Mitä teki eräs pappa? Olimme hänestä kaaaukana ja ajattelin, että hän menee pyörineen ohi, niin hetken päästä huomaan, että pyörä lipuukin meitä päin. Koira alkaa murista ja jännittyy täysin. Sanoin, että mene pois, tämä pelkää ja tässä koitetaan välimatkan avulla totutella. Äijä vaan taluttaa surutta nyt jo rääkyvää koiraa ja minua kohti etupyörää ja sanoo, että "no onpas se, eikös se nyt lainka rauhotu, sen pittää tottua. kato poika täsä on pyörä juu". Että näin, tämän päällekarkauksen jälkeen otettiinkin takapakkia niitten pyörien ohituksessa toviksi..

        Hei, te hymyilevät, maailmaa halaavat ekstrovertit - koittasitte asettua joskus jonkun muunkin housuihin - ja ennen kaikkea turkkiin.


      • Norsun kettu
        Are you kidding? kirjoitti:

        "Mutta turha syyttää muita..jos treenit ei aina onnistu"

        Eli on mielestäsi ihan ok, että jos on kyse pelosta reagoivasta koirasta - sen päälle ja omaan tilaan saa tuntematon ihminen pyrkiä omistajan vastustuksesta huolimatta?! Näinkö te koiraihmiset oikeasti ajattelette?
        Olemme edelleen 2 m pois kävelytieltä, en ota ihmisiin katsekontaktia, keskityn koiraan ja saatan haukotella, että mikäs tässä, koira rentoutuu, ihminen menee ohi, iloinen kehu ja palkkaus, hieno homma. Jos kuitenkin samassa tilanteessa, ihminen änkeää väkisin sen 2 m sinne ojaan päin höpöttäen: mitäs te siellä? mikäs sulla siellä? onkos se vihainen? -> koira reagoi, ENKÖ oikeasti voi syyttää sitä helvetin aivotonta, joka siihen on tulossa? En voi alkaa huutamaan enkä ottaa vaan koiraa kyytiin ja veks, koira saisi väärän kuvan, että niissä on minustakin jotain pelottavaa. Olen kuitenkin sanonut, että me harjoitellaan, ettei kaikkia moikata ym. MUTTA tässä kohtaa koira jo usein reagoi, kun ihmiset eivät anna periksi. EI ennen kun koira pillastuu.

        Toinen esimerkki, tämä sosiaalistamaton koirani pelkäsi pitkään myös pyöriä, sama lähestymistapa toimii tässäkin. Vähän välimatkaa ja palkkaus kun on rauhassa. Mitä teki eräs pappa? Olimme hänestä kaaaukana ja ajattelin, että hän menee pyörineen ohi, niin hetken päästä huomaan, että pyörä lipuukin meitä päin. Koira alkaa murista ja jännittyy täysin. Sanoin, että mene pois, tämä pelkää ja tässä koitetaan välimatkan avulla totutella. Äijä vaan taluttaa surutta nyt jo rääkyvää koiraa ja minua kohti etupyörää ja sanoo, että "no onpas se, eikös se nyt lainka rauhotu, sen pittää tottua. kato poika täsä on pyörä juu". Että näin, tämän päällekarkauksen jälkeen otettiinkin takapakkia niitten pyörien ohituksessa toviksi..

        Hei, te hymyilevät, maailmaa halaavat ekstrovertit - koittasitte asettua joskus jonkun muunkin housuihin - ja ennen kaikkea turkkiin.

        Olisiko vika itsessäsi, että koirasi käyttäytyy noin? Eikö nimenomaan se, että välttelee aran koiran kanssa kaikkia kontakteja vahvista koiran pääkoppaa (pelkoa) siitä, että kaikki vastaantuleva on pelottavaa? Jos vielä omistaja/ulkoiluttaja naama norsunketulla, verenpaine huippulukemissa ja jännittyneenä, kuin viulun kieli, vahvistaa epämukavaa tilannetta, niin koiran käytöshäiriöt ovat selvääkin selvempiä.

        Meillä ainakin aran koiran kanssa suorastaan toivottiin vastaantulijoita ja etenkin sellaisia, jotka suostuivat vaihtamaan muutaman sanan silti koskettamasta koiraani. Koirasta tuli sosiaalinen vaikean pentuiän jälkeen (se tuli meille vuoden ikäisenä). Jos olisin vahvistanut tuolloin sen pelkokäyttäytymistä, niin ongelmakoira meillä olisi nyt käsissämme. Kiitos vaan kaikki kulmakunnalla, kun pysähdyitte juttelemaan ja vaihtamaan muutaman sanan aina silloin tällöin. Autoitte meitä paljon aran ja pelokkaan koiran kanssa.


      • hgjhkuoi
        Norsun kettu kirjoitti:

        Olisiko vika itsessäsi, että koirasi käyttäytyy noin? Eikö nimenomaan se, että välttelee aran koiran kanssa kaikkia kontakteja vahvista koiran pääkoppaa (pelkoa) siitä, että kaikki vastaantuleva on pelottavaa? Jos vielä omistaja/ulkoiluttaja naama norsunketulla, verenpaine huippulukemissa ja jännittyneenä, kuin viulun kieli, vahvistaa epämukavaa tilannetta, niin koiran käytöshäiriöt ovat selvääkin selvempiä.

        Meillä ainakin aran koiran kanssa suorastaan toivottiin vastaantulijoita ja etenkin sellaisia, jotka suostuivat vaihtamaan muutaman sanan silti koskettamasta koiraani. Koirasta tuli sosiaalinen vaikean pentuiän jälkeen (se tuli meille vuoden ikäisenä). Jos olisin vahvistanut tuolloin sen pelkokäyttäytymistä, niin ongelmakoira meillä olisi nyt käsissämme. Kiitos vaan kaikki kulmakunnalla, kun pysähdyitte juttelemaan ja vaihtamaan muutaman sanan aina silloin tällöin. Autoitte meitä paljon aran ja pelokkaan koiran kanssa.

        Hyvin sanottu norsun kettu.

        Sammoo mieltä..koira reagoi jännittyneisyyteen ja välttelemällä tilanteita ei ole ratkaisu vaan niiden positiivinen kohtaaminen.

        Kyllä meidänkin pentu pelästyi pikkuisena valkoisia pystykorvia jotka kävi päälle. Onneksi mitään ei sattunut mutta pelko jäi. Itse sitten etsin valkoisia isohkoja koiria että saan nollattua tilanteen. Välttelemisellä olisi tullut eri tulos.


      • hgjhkuoi
        hgjhkuoi kirjoitti:

        Hyvin sanottu norsun kettu.

        Sammoo mieltä..koira reagoi jännittyneisyyteen ja välttelemällä tilanteita ei ole ratkaisu vaan niiden positiivinen kohtaaminen.

        Kyllä meidänkin pentu pelästyi pikkuisena valkoisia pystykorvia jotka kävi päälle. Onneksi mitään ei sattunut mutta pelko jäi. Itse sitten etsin valkoisia isohkoja koiria että saan nollattua tilanteen. Välttelemisellä olisi tullut eri tulos.

        lisäys siis sain pois pelon koiraltani kun lavastin uusia samankaltaisia tilanteita jossa oli positiivinen vire. Mutta mitä nopeammin pelot saa hallittua sen nopeammin niistä pääsee mutta jos jahkailee ja alkaa välttelemään vain vahvistaa pelot.

        Myös samalla kannattaa vahvistaa koiran luottamusta omistajan kykyyn hoitaa ns.pelottavat tilanteet. Eli jos itsekin olet jo varautunut ja peloissasi ärsyyntynyt niin miten luulet tunteidesi heijastuvan koiraan..? Luottamusta se ei herätä.


      • ...
        Are you kidding? kirjoitti:

        "Molemmat aiemmat koirani olivat tokovalioita, eli ei se koulutettavuus siitä pilalle mene ainakaan. Ihmiset eivät meillä aiheuta päänvaivaa, koska koiralleni on yksi ihminen yli muiden, ei se kierroksia nsotele vieraista."

        Hei, oikeasti, ihan käsittämättömän ihanaa, että sulla on tilanne tokovalioidesi kanssa tämä, olen niin tosi happy sun puolesta! Pystytkö kuitenkaan yhtään miettimään asiaa jonkun muunkin näkökulmasta?! Näin ei ole kaikilla! Et tiedä koirien taustoja & historiaa, joku koira nyt vain on epävarma, jolloin ainoa keino näyttää, että ohitettavat ihmiset on ok, on antaa ymmärtää, että ihmiset eivät tule ns. iholle. Tämä on epävarman koiran omistajana minun tehtävä. Jos takapakkitilanteita alkaa tulla enemmän (ne hemmetin urpotuutit, jotka änkee siihen häsläämään ja hölisemään idioottimaisia juttujaan) kuin onnistuneita, niin kyllä se kuule se "koulutettavuus siinä vähän pilalle menee". Huh huh.

        Tuossa tilanteessa miettisin koiran sosiaalistamis aikaa. Etkö silloin tehnyt koiralle selväksi, että kun julkisilla paikoilla liikutaan, siellä liikkuu muitakin, joskus jopa ihmisiä joiden kanssa jutellaan?

        Jos silloin jäi tekemättä tai koira on tullut myöhemmin, ei hätää, kyllä se koira vanhempanikin sosiaalistuu.

        Kyllähän nyt koiran kuin koiran pitää olla niin yhteiskuntakelpoinen, että sen omistaja pystyy juttelemaan ihmisten kanssa. Ihan jo peruskansalaisvelvollisuuksien takia pitää koiran sellainen olla. Itse olen mm. joutunut ensiapua diabeetikolle antamaan kävelytiellä kävellessäni, koska oli velvollisuuteni puuttua kun ihminen hoippui niin huonossa kunnossa. En usko, että epäsosiaalinen koira on mikään selitys jättää kanssaihmisiä heitteille. Ja pienempiäkin hätiä ihmisillä on, etsivät lähintä kioskia tai vastaavaa...

        Niin, no mitenkäs se koira olisikaan sosiaalistettu siihen, että keskivertoinen kadulla kulkija on ihan ok, jos se ei ole koskaan saanut käydä sellaista ystävällistä, koiraa rapsuttelvaa haluavaa, käydä moikkaamassa. Ihmiset on ok, niistä ei ole mitään huolta. Eikä sitä auta koiralle vain sanoa, vaan koira tarvitsee kokemuksen siitä sen tietääkseen.


      • Are you kidding?
        Norsun kettu kirjoitti:

        Olisiko vika itsessäsi, että koirasi käyttäytyy noin? Eikö nimenomaan se, että välttelee aran koiran kanssa kaikkia kontakteja vahvista koiran pääkoppaa (pelkoa) siitä, että kaikki vastaantuleva on pelottavaa? Jos vielä omistaja/ulkoiluttaja naama norsunketulla, verenpaine huippulukemissa ja jännittyneenä, kuin viulun kieli, vahvistaa epämukavaa tilannetta, niin koiran käytöshäiriöt ovat selvääkin selvempiä.

        Meillä ainakin aran koiran kanssa suorastaan toivottiin vastaantulijoita ja etenkin sellaisia, jotka suostuivat vaihtamaan muutaman sanan silti koskettamasta koiraani. Koirasta tuli sosiaalinen vaikean pentuiän jälkeen (se tuli meille vuoden ikäisenä). Jos olisin vahvistanut tuolloin sen pelkokäyttäytymistä, niin ongelmakoira meillä olisi nyt käsissämme. Kiitos vaan kaikki kulmakunnalla, kun pysähdyitte juttelemaan ja vaihtamaan muutaman sanan aina silloin tällöin. Autoitte meitä paljon aran ja pelokkaan koiran kanssa.

        En ole viulunkieli, naama norsunketulla (hyvin te tulkitsette.. :D) vaan kerroin aiemmassa, että haukottelen ja venyttelen - olen rela, vasta jos/kun joku tulee luvatta liian lähelle, koira reagoi, joten varmasti minäkin.

        Välttelenkö kontakteja? Missä niin lukee? En, vaan lenkkeilemme ihan siellä missä muutkin. Tapaamme vastaantulevia ihmisiä, mutta hallitusti (järjestän ohitustreenejä, jolloin voin olla varma, että vieraat ihmiset eivät tule iholle ja liian nopeasti - koiran ehdoilla mennään). Olette siis sitä mieltä, että minun tulisi nyt romuttaa se orastava luottamus, jonka koiraan olen saanut sillä, että veisin sitä vain väkisin tuntemattomia päin? Tämä kaveri ei ole sanalla sanoen arka eikä jää piiloon esim. jalkojeni taakse, vaan on epävarma ja hyökkäys on paras puolutus-metodilla menee (koiran historia selittää tämän) eli ei toimi meillä.

        Miksi sitä on niin vaikea ymmärtää, että meillä tuo välimatka ja siedätys toimii ja vieraat, irrationaaliset tilanteet & ihmiset ryssii tätä koulutusta?! Me katsellaan esim. juuri pyöriä eka kauempaa, sitten lähempää kunnes koira tottuu - ihan sama kuin se, että moikkailit ihmisiä ja totutit, tällä se ei vaan tule kysmykseen. Olisitko ollut innoissasi ja ilahtanut, jos olisit jonkun noista alkuajan ihmisistä kalkyloinutkin väärin ja tämä ihminen olisi koskenut koiraasi? Vaikka nimenomaan toivoit, että ei? Tuskin.

        Ja lopetetaanko toi keittiöpsykologia, - omistaja/ulkoiluttaja naama norsunketulla, verenpaine huippulukemissa ja jännittyneenä, kuin viulun kieli - kun ei siitä mitään tule, koska sisälukutaito ei riitä. Olen käärmeissäni, kyllä, mutta en puhise lenkillä ventovieraille ilkeästi kyräillen. En välitä, ENNEN kun ne edellä mainitut mänttipäät käyvät päälle.


      • ...
        Are you kidding? kirjoitti:

        "Mutta turha syyttää muita..jos treenit ei aina onnistu"

        Eli on mielestäsi ihan ok, että jos on kyse pelosta reagoivasta koirasta - sen päälle ja omaan tilaan saa tuntematon ihminen pyrkiä omistajan vastustuksesta huolimatta?! Näinkö te koiraihmiset oikeasti ajattelette?
        Olemme edelleen 2 m pois kävelytieltä, en ota ihmisiin katsekontaktia, keskityn koiraan ja saatan haukotella, että mikäs tässä, koira rentoutuu, ihminen menee ohi, iloinen kehu ja palkkaus, hieno homma. Jos kuitenkin samassa tilanteessa, ihminen änkeää väkisin sen 2 m sinne ojaan päin höpöttäen: mitäs te siellä? mikäs sulla siellä? onkos se vihainen? -> koira reagoi, ENKÖ oikeasti voi syyttää sitä helvetin aivotonta, joka siihen on tulossa? En voi alkaa huutamaan enkä ottaa vaan koiraa kyytiin ja veks, koira saisi väärän kuvan, että niissä on minustakin jotain pelottavaa. Olen kuitenkin sanonut, että me harjoitellaan, ettei kaikkia moikata ym. MUTTA tässä kohtaa koira jo usein reagoi, kun ihmiset eivät anna periksi. EI ennen kun koira pillastuu.

        Toinen esimerkki, tämä sosiaalistamaton koirani pelkäsi pitkään myös pyöriä, sama lähestymistapa toimii tässäkin. Vähän välimatkaa ja palkkaus kun on rauhassa. Mitä teki eräs pappa? Olimme hänestä kaaaukana ja ajattelin, että hän menee pyörineen ohi, niin hetken päästä huomaan, että pyörä lipuukin meitä päin. Koira alkaa murista ja jännittyy täysin. Sanoin, että mene pois, tämä pelkää ja tässä koitetaan välimatkan avulla totutella. Äijä vaan taluttaa surutta nyt jo rääkyvää koiraa ja minua kohti etupyörää ja sanoo, että "no onpas se, eikös se nyt lainka rauhotu, sen pittää tottua. kato poika täsä on pyörä juu". Että näin, tämän päällekarkauksen jälkeen otettiinkin takapakkia niitten pyörien ohituksessa toviksi..

        Hei, te hymyilevät, maailmaa halaavat ekstrovertit - koittasitte asettua joskus jonkun muunkin housuihin - ja ennen kaikkea turkkiin.

        Minusta on melko tarpeetonta pyytää meitä asettumaan sellaisen ihmisen housuun, joka itsekin sanoo, ettei koiraansa ole sosiaalistettu. Ei kiitos, ei tulisi mieleenkään kohdella koiraani niin, että jättäisin sen sosiaalistamatta.

        Koira nyt kuitenkin joutuu elämään ihmisten yhteiskunnassa, joten se vain on niin, että koira sopeutuu siihen yhteiskuntaan, eikä suinkaan, että ihmiskunta sopeutuu koiraasi. Vika on siis koirassasi, ei suinkaan ympäröivässä yhteiskunnassa. Vapaasssa yhteiskunnassa saa juosta tai pyöräillä vapaana kaikki hullut ja villit aivan kuten haluavat, jos se on koirallesi kestämätön paikka, niin ehkä koirasi paikka ei ole julkisilla paikoilla.


      • ...
        Norsun kettu kirjoitti:

        Olisiko vika itsessäsi, että koirasi käyttäytyy noin? Eikö nimenomaan se, että välttelee aran koiran kanssa kaikkia kontakteja vahvista koiran pääkoppaa (pelkoa) siitä, että kaikki vastaantuleva on pelottavaa? Jos vielä omistaja/ulkoiluttaja naama norsunketulla, verenpaine huippulukemissa ja jännittyneenä, kuin viulun kieli, vahvistaa epämukavaa tilannetta, niin koiran käytöshäiriöt ovat selvääkin selvempiä.

        Meillä ainakin aran koiran kanssa suorastaan toivottiin vastaantulijoita ja etenkin sellaisia, jotka suostuivat vaihtamaan muutaman sanan silti koskettamasta koiraani. Koirasta tuli sosiaalinen vaikean pentuiän jälkeen (se tuli meille vuoden ikäisenä). Jos olisin vahvistanut tuolloin sen pelkokäyttäytymistä, niin ongelmakoira meillä olisi nyt käsissämme. Kiitos vaan kaikki kulmakunnalla, kun pysähdyitte juttelemaan ja vaihtamaan muutaman sanan aina silloin tällöin. Autoitte meitä paljon aran ja pelokkaan koiran kanssa.

        Minä en ole vieläkään lopettanut muistelemasta lämmöllä sitä yhtä ihanaista ihmistä haravan varresta, joka alkoi jutella ja rapsuttaa koiraani kerran kun se veti älyttömät pelkopultit liian vaativasta tilanteesta johon sen tyhmyttäni ajoin (sosiaalistan mielestäni viemällä keskelle puistotyöntekijöiden hässäkkää). Sen jälkeen lehtipuhaltimella puhaltelevat ihmiset ja haravoijat eivät ole tuntuneet koirasta enää miltään.


      • are you kidding?
        ... kirjoitti:

        Minusta on melko tarpeetonta pyytää meitä asettumaan sellaisen ihmisen housuun, joka itsekin sanoo, ettei koiraansa ole sosiaalistettu. Ei kiitos, ei tulisi mieleenkään kohdella koiraani niin, että jättäisin sen sosiaalistamatta.

        Koira nyt kuitenkin joutuu elämään ihmisten yhteiskunnassa, joten se vain on niin, että koira sopeutuu siihen yhteiskuntaan, eikä suinkaan, että ihmiskunta sopeutuu koiraasi. Vika on siis koirassasi, ei suinkaan ympäröivässä yhteiskunnassa. Vapaasssa yhteiskunnassa saa juosta tai pyöräillä vapaana kaikki hullut ja villit aivan kuten haluavat, jos se on koirallesi kestämätön paikka, niin ehkä koirasi paikka ei ole julkisilla paikoilla.

        Onko koira jäljiltäni sosiaalistamaton? Vai kävikö koskaan mielessä, että se on saattanut tulla minulle lopetuspiikki vaihtoehtonaan? Koira on hyvin pienikokoinen, mutta terävyydessään haastava. Voi kun tietäisit, kuinka hienoa on liikkua tuon kanssa julkisilla paikoilla? Kaiken sen siedättämisen ja työn jälkeen?

        Kysymys kuuluu vaan edelleen, että onko kanssaihmisillä oikeutta tai edes hyvää syytä tulla alle metrin päähän ihmisestä ( koirasta), jos selkeästi näyttää, ettei ole hyvä aika & paikka. Sanon vielä (ja rauhallisella ja ystävällisellä äänellä), että me harjoittelemme istumista ja ohitusta tässä. Ja silti tullaan - tätä ei kunnioiteta yhtään?

        Ja toki, antaa mielipuolien pyöräillä sielujensa kyllyydestä ja hullujen villien rehata sydämensä pohjasta, kunhan eivät tule minun comfort zonelleni silloin kun siitä on vain pelkkää hallaa. Sen verran vapaassa yhteiskunnassa, kuten niin terävästi kekkasit, minäkin koen eläväni, että siihen ei minun eikä koirani tarvitse suostua. Varsinkaan kun emme tee siellä reunemmassa istuessamme kellekään pahaa tai kiusaa.


      • Are U K
        ... kirjoitti:

        Tuossa tilanteessa miettisin koiran sosiaalistamis aikaa. Etkö silloin tehnyt koiralle selväksi, että kun julkisilla paikoilla liikutaan, siellä liikkuu muitakin, joskus jopa ihmisiä joiden kanssa jutellaan?

        Jos silloin jäi tekemättä tai koira on tullut myöhemmin, ei hätää, kyllä se koira vanhempanikin sosiaalistuu.

        Kyllähän nyt koiran kuin koiran pitää olla niin yhteiskuntakelpoinen, että sen omistaja pystyy juttelemaan ihmisten kanssa. Ihan jo peruskansalaisvelvollisuuksien takia pitää koiran sellainen olla. Itse olen mm. joutunut ensiapua diabeetikolle antamaan kävelytiellä kävellessäni, koska oli velvollisuuteni puuttua kun ihminen hoippui niin huonossa kunnossa. En usko, että epäsosiaalinen koira on mikään selitys jättää kanssaihmisiä heitteille. Ja pienempiäkin hätiä ihmisillä on, etsivät lähintä kioskia tai vastaavaa...

        Niin, no mitenkäs se koira olisikaan sosiaalistettu siihen, että keskivertoinen kadulla kulkija on ihan ok, jos se ei ole koskaan saanut käydä sellaista ystävällistä, koiraa rapsuttelvaa haluavaa, käydä moikkaamassa. Ihmiset on ok, niistä ei ole mitään huolta. Eikä sitä auta koiralle vain sanoa, vaan koira tarvitsee kokemuksen siitä sen tietääkseen.

        "Itse olen mm. joutunut ensiapua diabeetikolle antamaan kävelytiellä kävellessäni"

        Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta nyt mennään jo niin kauaksi koko ajatuksesta, että huh huh.. Jätän ihmiset kaduille kuolemaan, ettei tarvi mennä liki.. jne. c'mooooooon!


      • gfghfhhggj
        are you kidding? kirjoitti:

        Onko koira jäljiltäni sosiaalistamaton? Vai kävikö koskaan mielessä, että se on saattanut tulla minulle lopetuspiikki vaihtoehtonaan? Koira on hyvin pienikokoinen, mutta terävyydessään haastava. Voi kun tietäisit, kuinka hienoa on liikkua tuon kanssa julkisilla paikoilla? Kaiken sen siedättämisen ja työn jälkeen?

        Kysymys kuuluu vaan edelleen, että onko kanssaihmisillä oikeutta tai edes hyvää syytä tulla alle metrin päähän ihmisestä ( koirasta), jos selkeästi näyttää, ettei ole hyvä aika & paikka. Sanon vielä (ja rauhallisella ja ystävällisellä äänellä), että me harjoittelemme istumista ja ohitusta tässä. Ja silti tullaan - tätä ei kunnioiteta yhtään?

        Ja toki, antaa mielipuolien pyöräillä sielujensa kyllyydestä ja hullujen villien rehata sydämensä pohjasta, kunhan eivät tule minun comfort zonelleni silloin kun siitä on vain pelkkää hallaa. Sen verran vapaassa yhteiskunnassa, kuten niin terävästi kekkasit, minäkin koen eläväni, että siihen ei minun eikä koirani tarvitse suostua. Varsinkaan kun emme tee siellä reunemmassa istuessamme kellekään pahaa tai kiusaa.

        Tuo on jännä kanssa ..itse kun aikoinani koiranpennun ostin niin ei tullut mieleenikään ohitustreenit. Silloin sosialistettiin tapaamalla muita myös hihnassa pennusta asti ja ongelmia ei ollut. Nykyään kovin monella vaikeuksia ohittaa muita tai kohdata erilaisia koirakkoja.

        Ja yleinen piirre on omista vaikeuksistaan syytetään muita.

        Nykyaikana koulutetaan niin eri tavalla..joskus ne vanhat metodit kannattaisi ottaa käyttöön. Ja opettaa myös hihnassa kohtaamisia. Jää pois kaikki remmirähinätkin.


      • Are U K
        gfghfhhggj kirjoitti:

        Tuo on jännä kanssa ..itse kun aikoinani koiranpennun ostin niin ei tullut mieleenikään ohitustreenit. Silloin sosialistettiin tapaamalla muita myös hihnassa pennusta asti ja ongelmia ei ollut. Nykyään kovin monella vaikeuksia ohittaa muita tai kohdata erilaisia koirakkoja.

        Ja yleinen piirre on omista vaikeuksistaan syytetään muita.

        Nykyaikana koulutetaan niin eri tavalla..joskus ne vanhat metodit kannattaisi ottaa käyttöön. Ja opettaa myös hihnassa kohtaamisia. Jää pois kaikki remmirähinätkin.

        Niin, olisin toki sosiaalistanut eri tavalla, JOS koira tuolloin olisi ollut jo hallussani (osaatko lukea aiempia viestejä?). Niin, että kiitos tästäkin ajatuksesta, että itse et kaipaa ohitustreenejä. No tämä nyt sattuu kaipaamaan, edelleen sille en enää voi mitään, sen kanssa on aiemmassa kodissa tehty paljonkin virheitä, mutta yritän olla miettimättä niitä ja edetä tässä päivässä, niillä metodeilla, jotka toimii. Eli koira ohittaa jo montaa asiaa HIENOSTI tällä metodilla, vaikka se sitten korpeaisi ja närästäisi sinua kuinka.

        "Ja yleinen piirre on omista vaikeuksistaan syytetään muita." (en syytä aiempia omistajiakaan, tiedostan kuitenkin, että siellä on alunperin vikaan menty)

        Vielä kerran: Jos ihmiset tulevat meidän 'päälle', onko se _meidän_ SYY? Jos olen nätisti ilmaissut, että koulutus käynnissä ym.? Vastaatko tähän jotain järkevää?


        p.s olen nähnyt tuhottomasti myös koiria, jotka ovat saaneet mainitsemaasi tapaan terpata kaikki hihnassa, kunnes yks kaunis päivä a) se vastakaveri ei olekaan halunnut, hampaat niskaan ja tikkaukseen -> pelkorähjäkoira
        b) (näitä näkee usein) on totutettu, että kaikki moikataan, mutta sitten jollain onkin nenäpunkki, juoksut, on oikeasti aggressiivinen -> turhautunut rähjäkoira, joka ei ymmärräkään enää miksei moikata..


      • Yliregointiako?
        Are U K kirjoitti:

        Niin, olisin toki sosiaalistanut eri tavalla, JOS koira tuolloin olisi ollut jo hallussani (osaatko lukea aiempia viestejä?). Niin, että kiitos tästäkin ajatuksesta, että itse et kaipaa ohitustreenejä. No tämä nyt sattuu kaipaamaan, edelleen sille en enää voi mitään, sen kanssa on aiemmassa kodissa tehty paljonkin virheitä, mutta yritän olla miettimättä niitä ja edetä tässä päivässä, niillä metodeilla, jotka toimii. Eli koira ohittaa jo montaa asiaa HIENOSTI tällä metodilla, vaikka se sitten korpeaisi ja närästäisi sinua kuinka.

        "Ja yleinen piirre on omista vaikeuksistaan syytetään muita." (en syytä aiempia omistajiakaan, tiedostan kuitenkin, että siellä on alunperin vikaan menty)

        Vielä kerran: Jos ihmiset tulevat meidän 'päälle', onko se _meidän_ SYY? Jos olen nätisti ilmaissut, että koulutus käynnissä ym.? Vastaatko tähän jotain järkevää?


        p.s olen nähnyt tuhottomasti myös koiria, jotka ovat saaneet mainitsemaasi tapaan terpata kaikki hihnassa, kunnes yks kaunis päivä a) se vastakaveri ei olekaan halunnut, hampaat niskaan ja tikkaukseen -> pelkorähjäkoira
        b) (näitä näkee usein) on totutettu, että kaikki moikataan, mutta sitten jollain onkin nenäpunkki, juoksut, on oikeasti aggressiivinen -> turhautunut rähjäkoira, joka ei ymmärräkään enää miksei moikata..

        Sorry, mutta mä en usko, että ihmiset "tulevat teidän päälle". Josko nyt hieman kuitenkin vihoissasi ylireagoit?


      • Are u K?
        Yliregointiako? kirjoitti:

        Sorry, mutta mä en usko, että ihmiset "tulevat teidän päälle". Josko nyt hieman kuitenkin vihoissasi ylireagoit?

        No argh, ei aggressivisesti 'päällepäälle', vaan edelleen, onko pakko tulla väkisin siihen metrin päähän jopa alle? Jos on kerrottu, että nyt ei oo kiva hei, ollos hyvä ja jatka matkaa. Oonko sit vaan ainut joka törmää näihin luupäihin (no onhan muutkin toki tässä ketjussa) toistuvasti? Toisekseen tän seudun imbesilliomistajien takia meidän päälle on päässyt myös irtokoiria.. Eivät pidä kiinni lenkillä & pihoissa. Pari kertaa tullut painittua valkoisenpaimenkoiran kanssa, joka yrittää kerta toisensa jälkeen hyökätä mun koiran päälle omistajan kiljuessa sen nimee hysteerisenä, mutta ilman vaikutusta. Eli anteeksi vaan, vaikea olla minään filantrooppina tässä, kun ihmiset käyttäytyy miten käyttäytyy (no ei toki kaikki, mutta..).


      • yhtuyuyu
        Are u K? kirjoitti:

        No argh, ei aggressivisesti 'päällepäälle', vaan edelleen, onko pakko tulla väkisin siihen metrin päähän jopa alle? Jos on kerrottu, että nyt ei oo kiva hei, ollos hyvä ja jatka matkaa. Oonko sit vaan ainut joka törmää näihin luupäihin (no onhan muutkin toki tässä ketjussa) toistuvasti? Toisekseen tän seudun imbesilliomistajien takia meidän päälle on päässyt myös irtokoiria.. Eivät pidä kiinni lenkillä & pihoissa. Pari kertaa tullut painittua valkoisenpaimenkoiran kanssa, joka yrittää kerta toisensa jälkeen hyökätä mun koiran päälle omistajan kiljuessa sen nimee hysteerisenä, mutta ilman vaikutusta. Eli anteeksi vaan, vaikea olla minään filantrooppina tässä, kun ihmiset käyttäytyy miten käyttäytyy (no ei toki kaikki, mutta..).

        Ehkei sinun A u k olisi pitänyt ottaa aikuista koiraa jos noin helposti hermosi menetät.


      • A you K
        yhtuyuyu kirjoitti:

        Ehkei sinun A u k olisi pitänyt ottaa aikuista koiraa jos noin helposti hermosi menetät.

        En koiraan, vaan ihmisiin.


      • Yue
        Are you kidding'? kirjoitti:

        "vastaantuleva lenkkeilyttäjä tervehtii ystävällisesti"

        Edelleen aivan eri asia, kun käydä tunkemassa nokkansa keskelle _selkeää_ koulutustilannetta tai päästää oma koira holtittomasti esim. flexin varassa vastaantulijan kantaan nuuskimaan.


        "Hyväähän ihmiset kuitenkin tarkoittavat"

        ??? Jos näin, tästä huolimatta, usein saavat usein aikaan pelkkää hallaa. En suhtaudu negatiivisesti, vaan päinvastoin, yritän osoittaa epävarmalle koiralle, että vastaantulijat on ok, ne EI tule VÄKISIN päälle - ne ignooraavat meidät, ja me heidät. Toimiiko? no ei...

        Sanoinkin, että on epäkohteliasta päästää koira ilman lupaa nuuskimaan.
        Tavallinen tervehtiminen sen sijaan on ystävällistä.
        Ehkäpä sinun pitäisi etsiä syytä koirasi huonoon käytökseen aivan jostain muualta kuin niistä muista lenkkeilijöistä ja koirista.


      • huoh1
        ... kirjoitti:

        Minusta on melko tarpeetonta pyytää meitä asettumaan sellaisen ihmisen housuun, joka itsekin sanoo, ettei koiraansa ole sosiaalistettu. Ei kiitos, ei tulisi mieleenkään kohdella koiraani niin, että jättäisin sen sosiaalistamatta.

        Koira nyt kuitenkin joutuu elämään ihmisten yhteiskunnassa, joten se vain on niin, että koira sopeutuu siihen yhteiskuntaan, eikä suinkaan, että ihmiskunta sopeutuu koiraasi. Vika on siis koirassasi, ei suinkaan ympäröivässä yhteiskunnassa. Vapaasssa yhteiskunnassa saa juosta tai pyöräillä vapaana kaikki hullut ja villit aivan kuten haluavat, jos se on koirallesi kestämätön paikka, niin ehkä koirasi paikka ei ole julkisilla paikoilla.

        "Minusta on melko tarpeetonta pyytää meitä asettumaan sellaisen ihmisen housuun, joka itsekin sanoo, ettei koiraansa ole sosiaalistettu. Ei kiitos, ei tulisi mieleenkään kohdella koiraani niin, että jättäisin sen sosiaalistamatta."

        Ei sitten tullut mieleen, että jollain saattaa olla kodinvaihtaja tai ns. rescuekoira. Minulla on 4 rescuekoiraa, aikuisena tulleita ja niistä kahdella on pelkoja, toisella ihmisiä ja toisella koiria kohtaan. Todellakin ottaa päähän ihmiset, jotka tunkee väkisin lähelle ja saattaa pilata pitkien aikojen koulutuksen.


      • voi jestas
        Are you kidding? kirjoitti:

        En ole viulunkieli, naama norsunketulla (hyvin te tulkitsette.. :D) vaan kerroin aiemmassa, että haukottelen ja venyttelen - olen rela, vasta jos/kun joku tulee luvatta liian lähelle, koira reagoi, joten varmasti minäkin.

        Välttelenkö kontakteja? Missä niin lukee? En, vaan lenkkeilemme ihan siellä missä muutkin. Tapaamme vastaantulevia ihmisiä, mutta hallitusti (järjestän ohitustreenejä, jolloin voin olla varma, että vieraat ihmiset eivät tule iholle ja liian nopeasti - koiran ehdoilla mennään). Olette siis sitä mieltä, että minun tulisi nyt romuttaa se orastava luottamus, jonka koiraan olen saanut sillä, että veisin sitä vain väkisin tuntemattomia päin? Tämä kaveri ei ole sanalla sanoen arka eikä jää piiloon esim. jalkojeni taakse, vaan on epävarma ja hyökkäys on paras puolutus-metodilla menee (koiran historia selittää tämän) eli ei toimi meillä.

        Miksi sitä on niin vaikea ymmärtää, että meillä tuo välimatka ja siedätys toimii ja vieraat, irrationaaliset tilanteet & ihmiset ryssii tätä koulutusta?! Me katsellaan esim. juuri pyöriä eka kauempaa, sitten lähempää kunnes koira tottuu - ihan sama kuin se, että moikkailit ihmisiä ja totutit, tällä se ei vaan tule kysmykseen. Olisitko ollut innoissasi ja ilahtanut, jos olisit jonkun noista alkuajan ihmisistä kalkyloinutkin väärin ja tämä ihminen olisi koskenut koiraasi? Vaikka nimenomaan toivoit, että ei? Tuskin.

        Ja lopetetaanko toi keittiöpsykologia, - omistaja/ulkoiluttaja naama norsunketulla, verenpaine huippulukemissa ja jännittyneenä, kuin viulun kieli - kun ei siitä mitään tule, koska sisälukutaito ei riitä. Olen käärmeissäni, kyllä, mutta en puhise lenkillä ventovieraille ilkeästi kyräillen. En välitä, ENNEN kun ne edellä mainitut mänttipäät käyvät päälle.

        Mitäs are you kidding sitten teet, kun sinä seisot pari metriä sieltä tien poskesta haukottelmassa, ja takaasi juoksee lapsi koiraasi kohti ? Eikä ilmeisesti ole tottunut mihinkään, tuntuu ettei ihan pentukaan ole, jos on ihmisten päälle käymässä. Kannattaisko antaa koira jollekin joka osaa sen kanssa toimia, koirat kun yleensä pentuna opetetaan ja oppivat väkisin siihen että ympärillä on ihmisiä ja tulevat ilman lupaakin kyseleen esim. tietä, samoin lapset saattavat juosta läheltäkin hirveän melun kanssa.


      • A you K?
        voi jestas kirjoitti:

        Mitäs are you kidding sitten teet, kun sinä seisot pari metriä sieltä tien poskesta haukottelmassa, ja takaasi juoksee lapsi koiraasi kohti ? Eikä ilmeisesti ole tottunut mihinkään, tuntuu ettei ihan pentukaan ole, jos on ihmisten päälle käymässä. Kannattaisko antaa koira jollekin joka osaa sen kanssa toimia, koirat kun yleensä pentuna opetetaan ja oppivat väkisin siihen että ympärillä on ihmisiä ja tulevat ilman lupaakin kyseleen esim. tietä, samoin lapset saattavat juosta läheltäkin hirveän melun kanssa.

        No jestas sentään, mikä skenaario! Mulla nyt sattuu olemaan silmät selässäkin eli eipä meitä kukaan ole koskaan yllättämään päässyt. Ja koira pitää rauhallisista lapsista paljon (ja edelleen koiran sosiaalistaminen pentuna ei ole ollut minun käsissäni, jos tuon syyllistämisesi totuttamattomuudesta oikein tulkitsen - suosittelen ottamaan silmän kouraan ja lukemaan muitakin viestejä kuin sen, johon vastaa - jos vaikka aukeaisi keskustelun oikea kontekstikin samalla. Kokeilehan.) ja jos tulee juokseva lapsi, käsken istumaan (en siis sitä lasta, vaikka mieli tekisikin) ja palkkaan hiljaisuudesta.

        Ei tämä ketään tappamaan ole menossa - eikö epävarma koira ole oikeasti kellekkään tuttu?! Ei ole pelkoagre, että purisi, mutta KARKOTTAA epäilyttävät asiat rähisemällä. Tämän vuoksi jokainen takapakki antaa koiralle luulon, että hei, eihän noista tiedä, nehän voikin tulla koska vaan, mistä vaan. Ja kyllä, en pidä mölyävistä lapsistakaan, mutta niidenkin kanssa on elettävä - suhtaudun samalla tapaa kuin muihinkin ihmisolioihin.

        p.s ja multa voi tulla kysymään sitä ketun tietä tai lähintä kaupan osoitetta, by all means! Mutta onko se pakko tulla kysymään hieromalla nenänpäitä yhteen?!? Eli senkus kyselevät, mutta alle metrin päähän ei tarvi tulla silloinkaan ja tähän asti koira pärjää istu-käskyn alla vallan mainiosti.


      • gfghfhhggj
        huoh1 kirjoitti:

        "Minusta on melko tarpeetonta pyytää meitä asettumaan sellaisen ihmisen housuun, joka itsekin sanoo, ettei koiraansa ole sosiaalistettu. Ei kiitos, ei tulisi mieleenkään kohdella koiraani niin, että jättäisin sen sosiaalistamatta."

        Ei sitten tullut mieleen, että jollain saattaa olla kodinvaihtaja tai ns. rescuekoira. Minulla on 4 rescuekoiraa, aikuisena tulleita ja niistä kahdella on pelkoja, toisella ihmisiä ja toisella koiria kohtaan. Todellakin ottaa päähän ihmiset, jotka tunkee väkisin lähelle ja saattaa pilata pitkien aikojen koulutuksen.

        Itselläni oli koulutettavana aikuinen kouluttamaton ja sosiaalistamaton koira kahden viikon ajan. Syöksyi ihan kaiken päälle oli sitten auto, pyörä immeinen. Ja maine koiralla oli että ihan hullu. ;)

        Ei tullut mieleenkään syyttää muita koulutuksen pilaamisesta vaan perehdyin koiraan. Ja sain sen olemaan reagoimatta muihin tuona aikana. Lopulta oli ihan sama mitä tuli vastaan koira meni kuin enkeli. :) ensin liiat energiat pois sitten koulutin syrjässä ja sitten vasta siellä missä oli todella paljon häiriötekijöitä joihin koira reagoi.

        Se on aina koulutuksesta kiinni ei muista.


      • Are u Kidding?
        gfghfhhggj kirjoitti:

        Itselläni oli koulutettavana aikuinen kouluttamaton ja sosiaalistamaton koira kahden viikon ajan. Syöksyi ihan kaiken päälle oli sitten auto, pyörä immeinen. Ja maine koiralla oli että ihan hullu. ;)

        Ei tullut mieleenkään syyttää muita koulutuksen pilaamisesta vaan perehdyin koiraan. Ja sain sen olemaan reagoimatta muihin tuona aikana. Lopulta oli ihan sama mitä tuli vastaan koira meni kuin enkeli. :) ensin liiat energiat pois sitten koulutin syrjässä ja sitten vasta siellä missä oli todella paljon häiriötekijöitä joihin koira reagoi.

        Se on aina koulutuksesta kiinni ei muista.

        Missä olen syyttänyt ketään koulutuksen pilaamisesta? Sanoin jopa, että en syytä aiempia omistajia sosiaalistamattomuudestakaan, vaan että tiedostan sen. En ole syyttänyt noita ventovieraita ajattelemattomia vatipäitäkään, vaan todennut, että nämä _yksilöt, jotka eivät voi kunnioittaa koulutustilanteita, aiheuttavat toiminnallaan takapakkia!_ Miksi sitä on niin helvetin vaikea tajuta?


        "Se on aina koulutuksesta kiinni ei muista."

        Ja jos joku, sinusta riippumaton, tekijä kerta toisensa jälkeen vaikeuttaa tätä koulutusta, alkaa se riepoa? eikö? ja kun *kaikki on koulutuksesta kiinni* ei ole nastaa hei, että sitä juuri sabotoidaan ihmisten typeryyden vuoksi.

        Olen siis lenkillä ystävällisesti todennut, että kouluttelemme tässä, emme moikkaa ym. ja silti tullaan -> täällä keskustelupalstalla tuntuu vellovan ihan saman ajatusmaailman ja tunneälyn omaavat yksilöt. Ette te vaan tajua, vaan natkutatte omaa juttuanne millon mistäkin diabeetikon pelastamisesta kadulla omiin voitokkaisiin kokemuksiinne (jotka eivät kyllä oikeasti auta niitä, ainakaan tuolla asenteella, jotka vinkkejä mielellään vaikka vastaan ottaisivat). Mulla pointit edelleen ihan samat kuin alussa:

        1) millä oikeutuksella vieraat ihmiset saavat tulla lähikontaktiin meidän kanssamme, jos a) olemme syrjässä, b) emme ota katsekontaktia, kutsu heitä verbaalisesti tai non-verbaalisesti meidän luo, c) sanomme jopa, että emme halua, voitteko jatkaa matkaa? d) emme tee kenelläkään pahaa tuossa koulutustilanteessa, emmekä ole tiellä.

        2) miten tämä, että nämä ko. vitipäät kuitenkin änkeävät on koiran omistajan syy ja peiliin pitäisi tuijotella?


      • gfghfhhggj
        Are u Kidding? kirjoitti:

        Missä olen syyttänyt ketään koulutuksen pilaamisesta? Sanoin jopa, että en syytä aiempia omistajia sosiaalistamattomuudestakaan, vaan että tiedostan sen. En ole syyttänyt noita ventovieraita ajattelemattomia vatipäitäkään, vaan todennut, että nämä _yksilöt, jotka eivät voi kunnioittaa koulutustilanteita, aiheuttavat toiminnallaan takapakkia!_ Miksi sitä on niin helvetin vaikea tajuta?


        "Se on aina koulutuksesta kiinni ei muista."

        Ja jos joku, sinusta riippumaton, tekijä kerta toisensa jälkeen vaikeuttaa tätä koulutusta, alkaa se riepoa? eikö? ja kun *kaikki on koulutuksesta kiinni* ei ole nastaa hei, että sitä juuri sabotoidaan ihmisten typeryyden vuoksi.

        Olen siis lenkillä ystävällisesti todennut, että kouluttelemme tässä, emme moikkaa ym. ja silti tullaan -> täällä keskustelupalstalla tuntuu vellovan ihan saman ajatusmaailman ja tunneälyn omaavat yksilöt. Ette te vaan tajua, vaan natkutatte omaa juttuanne millon mistäkin diabeetikon pelastamisesta kadulla omiin voitokkaisiin kokemuksiinne (jotka eivät kyllä oikeasti auta niitä, ainakaan tuolla asenteella, jotka vinkkejä mielellään vaikka vastaan ottaisivat). Mulla pointit edelleen ihan samat kuin alussa:

        1) millä oikeutuksella vieraat ihmiset saavat tulla lähikontaktiin meidän kanssamme, jos a) olemme syrjässä, b) emme ota katsekontaktia, kutsu heitä verbaalisesti tai non-verbaalisesti meidän luo, c) sanomme jopa, että emme halua, voitteko jatkaa matkaa? d) emme tee kenelläkään pahaa tuossa koulutustilanteessa, emmekä ole tiellä.

        2) miten tämä, että nämä ko. vitipäät kuitenkin änkeävät on koiran omistajan syy ja peiliin pitäisi tuijotella?

        "Ja jos joku, sinusta riippumaton, tekijä kerta toisensa jälkeen vaikeuttaa tätä koulutusta, alkaa se riepoa? eikö? ja kun *kaikki on koulutuksesta kiinni* ei ole nastaa hei, että sitä juuri sabotoidaan ihmisten typeryyden vuoksi.
        "

        Itse otan juuri erilaiset tilanteet haasteina ja hyvinä häiriötekijöinä jolla edistän koulutusta. Enhän minäkään voinut poistaa koiralta jota koulutin erilaisia häiriötekijöitä vaan muutin sen asennetta niihin.

        En jaksa enään lukea koko ketjua mutta eikö sinun juuri pidä sosiaalistaa koiraa vai mitä yrität kouluttaa?

        Rauhallisuus ja maltti on valttia..
        Ehkä sinun kannattaisi miettiä miten viestität ihmisille ja samalla koirallesi.
        Tunnut olevan erittäin helposti hermostuvaa tyyppiä.


      • kuka on vatipää?
        Are u Kidding? kirjoitti:

        Missä olen syyttänyt ketään koulutuksen pilaamisesta? Sanoin jopa, että en syytä aiempia omistajia sosiaalistamattomuudestakaan, vaan että tiedostan sen. En ole syyttänyt noita ventovieraita ajattelemattomia vatipäitäkään, vaan todennut, että nämä _yksilöt, jotka eivät voi kunnioittaa koulutustilanteita, aiheuttavat toiminnallaan takapakkia!_ Miksi sitä on niin helvetin vaikea tajuta?


        "Se on aina koulutuksesta kiinni ei muista."

        Ja jos joku, sinusta riippumaton, tekijä kerta toisensa jälkeen vaikeuttaa tätä koulutusta, alkaa se riepoa? eikö? ja kun *kaikki on koulutuksesta kiinni* ei ole nastaa hei, että sitä juuri sabotoidaan ihmisten typeryyden vuoksi.

        Olen siis lenkillä ystävällisesti todennut, että kouluttelemme tässä, emme moikkaa ym. ja silti tullaan -> täällä keskustelupalstalla tuntuu vellovan ihan saman ajatusmaailman ja tunneälyn omaavat yksilöt. Ette te vaan tajua, vaan natkutatte omaa juttuanne millon mistäkin diabeetikon pelastamisesta kadulla omiin voitokkaisiin kokemuksiinne (jotka eivät kyllä oikeasti auta niitä, ainakaan tuolla asenteella, jotka vinkkejä mielellään vaikka vastaan ottaisivat). Mulla pointit edelleen ihan samat kuin alussa:

        1) millä oikeutuksella vieraat ihmiset saavat tulla lähikontaktiin meidän kanssamme, jos a) olemme syrjässä, b) emme ota katsekontaktia, kutsu heitä verbaalisesti tai non-verbaalisesti meidän luo, c) sanomme jopa, että emme halua, voitteko jatkaa matkaa? d) emme tee kenelläkään pahaa tuossa koulutustilanteessa, emmekä ole tiellä.

        2) miten tämä, että nämä ko. vitipäät kuitenkin änkeävät on koiran omistajan syy ja peiliin pitäisi tuijotella?

        Nimittelemällä muita ihmisiä todistat vain olevasi itse epäsosiaalinen yrmy.

        Sinusta ei ole häirikkökoiran kouluttajaksi vaan koirasi kohtalo tulee olemaan lopetus viranomaisten toimesta kun se käy jonkun ihmisen päälle.


      • Are you Kidding?
        kuka on vatipää? kirjoitti:

        Nimittelemällä muita ihmisiä todistat vain olevasi itse epäsosiaalinen yrmy.

        Sinusta ei ole häirikkökoiran kouluttajaksi vaan koirasi kohtalo tulee olemaan lopetus viranomaisten toimesta kun se käy jonkun ihmisen päälle.

        No niin, odottelinkin jo, koska tämänkaltainen viesti ja älynvalo tänne taas saadaan loistamaan seuraavan intellektu-Ellin toimesta. Siellä taas näpytellään hiki hatussa luonnekuvausta - on se yrmy juu, ja se on joka sanoo. Niin, ja panitpas oikein parastas - koirani kohtalonkin jo sinetöit.

        No huijui, tää yrmy (mikä siis ei pidä edes ollenkaan paikkaansa - en ole epäkohtelias edes niille ko. vatipäille, tietäisit toki jo tämän, jos osaisit lukea koko ketjua sekä omaisit siihen vielä päätteeksi sisälukutaidon) koittaa nyt kuitenkin koiransa kanssa pärjätä. Niin ja kiitos kysymystä, koira ja sen käytös on edistynyt tämänkin keskusteluketjun aikana.

        Voi Elli, puhuisit asiasta ja ottaisit oikeasti kantaa ko. aiheeseen.


      • koira parka
        Are you Kidding? kirjoitti:

        No niin, odottelinkin jo, koska tämänkaltainen viesti ja älynvalo tänne taas saadaan loistamaan seuraavan intellektu-Ellin toimesta. Siellä taas näpytellään hiki hatussa luonnekuvausta - on se yrmy juu, ja se on joka sanoo. Niin, ja panitpas oikein parastas - koirani kohtalonkin jo sinetöit.

        No huijui, tää yrmy (mikä siis ei pidä edes ollenkaan paikkaansa - en ole epäkohtelias edes niille ko. vatipäille, tietäisit toki jo tämän, jos osaisit lukea koko ketjua sekä omaisit siihen vielä päätteeksi sisälukutaidon) koittaa nyt kuitenkin koiransa kanssa pärjätä. Niin ja kiitos kysymystä, koira ja sen käytös on edistynyt tämänkin keskusteluketjun aikana.

        Voi Elli, puhuisit asiasta ja ottaisit oikeasti kantaa ko. aiheeseen.

        Häirikköjä molemmat sekä koira että kouluttaja... juup eipä kovin kummoista tulevaisuutta voi povata.

        Koiraa käy sääliksi että TAAS moisen epäsosiaalisen yrmyn omistuksessa :(


      • Are you kidding?
        koira parka kirjoitti:

        Häirikköjä molemmat sekä koira että kouluttaja... juup eipä kovin kummoista tulevaisuutta voi povata.

        Koiraa käy sääliksi että TAAS moisen epäsosiaalisen yrmyn omistuksessa :(

        Lu-e e-del-li-nen viestini uudelleen, pystyt siihen kyllä, tsemppiä! :) juup juup.


    • ei tutustuta

      Aloittaja: ymmärrän hyvin sinua. Itsekin inhoan muita koiranomistajia. Jotkut tosin ymmärtävät ja osaavat fiksusti ohittaa lyhyellä hihnalla koiraansa pitäen sopivan matkan päästä, ja koira vasemmalla puolella.

      Mutta niitä fiksuja on harvassa.

      Suomessa ollaan vaan niin tolloja ja tomppeleita.

      >kertoisitteko vinkkejä näiden ihmisten karkottamiseen.. En haluaisi olla töykeä >mutta kun
      Sano tiukasti, että "ota koirasi lyhyelle hihnalle ja nyt tehdään ohitus! Älä tuo sitä lähelle! "
      Ei se ole mitään töykeää, se on töykeää että ihmiset tyrkyttävät niitä typeriä fifejään "tutustumaan" ilman lupaa.

    • caninefamiglia

      Kyllä ihmisellä pitäisi olla oikeus vain kävellä koiransa kanssa, eikä tarvitse jäädä toisten kanssa puhumaan. Meillä on tapana antaa koirien vähän remuta jos joku tuttu tulee vastaan tai antaa koiran tutustua johonkin uuteen, mutta en tuppaudu kenenkään seuraan. Omistajalla, joka on koirastaan maksanut ja huolehtii sen kasvatuksesta ja hoidosta on oikeus valita antaako koiran tutustua lenkin aikana toisiin koiriin vai ei. Vaikka se pentu olisikin kuinka söpö ja haluaisit oman koirasi tutustuvan siihen se ei tee pennusta mitään yhteistäomaisuutta.

      Ja tuo mitä tässä keskustelussa on viljelty että epäsosiaaliset ihmiset eivät sovi koiran omistajiksi on täyttä paskaa. Olen epäsosiaalinen ja tarvitsen omaa aikaa ja omaa tilaa enemmän kuin muut ja viihdyn omissa oloissani, mutta koirani ei ole mikään remmiräyhääjä. Kaikkien kanssa tulee toimeen mistä olen ylpeä.

      • iuigfghg

        Kyse lienee enemmän että joillakin on vaikeuksia puhua toisille koiran omistajille.

        Itselläni ei ole mitään hankaluutta kulkea joko rauhassa tai muille jutellen eikä se muuta koirani koulutustakaan.

        Jotkut syyttää oman koiransa hallitsemattomuutta muita vaikka vika on itsessä.

        Ja itse olen törmännyt yleistäen ;) sosiaalisilla ihmisillä on todennäköisesti ne sosiaalisimmat koirat.


      • Are You Kidding?
        iuigfghg kirjoitti:

        Kyse lienee enemmän että joillakin on vaikeuksia puhua toisille koiran omistajille.

        Itselläni ei ole mitään hankaluutta kulkea joko rauhassa tai muille jutellen eikä se muuta koirani koulutustakaan.

        Jotkut syyttää oman koiransa hallitsemattomuutta muita vaikka vika on itsessä.

        Ja itse olen törmännyt yleistäen ;) sosiaalisilla ihmisillä on todennäköisesti ne sosiaalisimmat koirat.

        "Kyse lienee enemmän että joillakin on vaikeuksia puhua toisille koiran omistajille."

        No ei olisi voinut mennä enempää taas metsään luetunymmärtäminen, mistä te näitä vedätte?! Kyse on ihmisistä, jotka änkeää väkisin koirineen tai ilman muiden ihmisten luo, vaikka nämä eivät sitä halua. Ja puhettakaan ei uskota.

        Nyt käännät tämän niin, että ihmiset, jotka eivät halua muiden änkeävän 'tontilleen' silloin kun on huono aika, ovat jotenkin viallisia: "vaikeuksia puhua..".

        Se ongelma on niillä jästipäillä, joilla tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää, mitä tarkoittaa: KIITOS EI, NYT EI SOVI!! Taas tota samaa jeesustelua. Ja yleensä sosiaalisilla plamputtajilla on ne villeimmät koirat tyyliin; "se hyppii päin ku se haluaa nuolasta naamaa, se on aina saanu nualla kaikkien naamat kato!" No just, et jos yleistään lähdetään, ei oo nämä sosiaalisten ihmisrakastelijoidenkaan hurtat aina niin koulutettuja. vink vink.


      • Sitruunan syönyt?
        Are You Kidding? kirjoitti:

        "Kyse lienee enemmän että joillakin on vaikeuksia puhua toisille koiran omistajille."

        No ei olisi voinut mennä enempää taas metsään luetunymmärtäminen, mistä te näitä vedätte?! Kyse on ihmisistä, jotka änkeää väkisin koirineen tai ilman muiden ihmisten luo, vaikka nämä eivät sitä halua. Ja puhettakaan ei uskota.

        Nyt käännät tämän niin, että ihmiset, jotka eivät halua muiden änkeävän 'tontilleen' silloin kun on huono aika, ovat jotenkin viallisia: "vaikeuksia puhua..".

        Se ongelma on niillä jästipäillä, joilla tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää, mitä tarkoittaa: KIITOS EI, NYT EI SOVI!! Taas tota samaa jeesustelua. Ja yleensä sosiaalisilla plamputtajilla on ne villeimmät koirat tyyliin; "se hyppii päin ku se haluaa nuolasta naamaa, se on aina saanu nualla kaikkien naamat kato!" No just, et jos yleistään lähdetään, ei oo nämä sosiaalisten ihmisrakastelijoidenkaan hurtat aina niin koulutettuja. vink vink.

        Anteeksi nyt vaan, mutta kirjoituksistasi päätellen tunnut "Are You Kidding?" olevan todellinen Kuuma-Kalle. En millään voi uskoa, ettäkö tuollaista hapannaamaa kukaan edes lähestyisi muuten, kuin äärimmäisessä hätätilanteessa".

        Ihan oikeesti, jos et sopeudu joukkoon, niin sitten sinun pitää mennä muualle tai muuttaa totaalisesti asennettasi ympäristöön. Se julkinen kävelytie ei ole sinun omistuksessasi ja siinä saa ihmiset, kuten myös eläimet marssia ja seisoskella ihan missä vaan tahtovat. Ihan vaikka metrin päästä sinusta. Et sinä voi kieltää ihmisiä pysähtymästä, jos he pysätyvät kohdallesi. Et oikeesti voi sanoa heille, että jatkakaa nyt vaan sitä matkaanne.


      • Are You Kidding?
        Sitruunan syönyt? kirjoitti:

        Anteeksi nyt vaan, mutta kirjoituksistasi päätellen tunnut "Are You Kidding?" olevan todellinen Kuuma-Kalle. En millään voi uskoa, ettäkö tuollaista hapannaamaa kukaan edes lähestyisi muuten, kuin äärimmäisessä hätätilanteessa".

        Ihan oikeesti, jos et sopeudu joukkoon, niin sitten sinun pitää mennä muualle tai muuttaa totaalisesti asennettasi ympäristöön. Se julkinen kävelytie ei ole sinun omistuksessasi ja siinä saa ihmiset, kuten myös eläimet marssia ja seisoskella ihan missä vaan tahtovat. Ihan vaikka metrin päästä sinusta. Et sinä voi kieltää ihmisiä pysähtymästä, jos he pysätyvät kohdallesi. Et oikeesti voi sanoa heille, että jatkakaa nyt vaan sitä matkaanne.

        "Et oikeesti voi sanoa heille, että jatkakaa nyt vaan sitä matkaanne."

        Antaa pysähtyä vaan, edelleen, mutta kontaktia & keskustelua en halua väkisin. Tähän minulla on ihan yhtäläinen oikeus tuolla logiikalla, että ihmiset saavat tehdä julkisella alueella ihan mitä tahtovat. Minun oikeuteni on käskeä jatkaa matkaa, jos nyt ei sovi sosiaaliseerata, piste. En toki voi kieltää pysäämästä, ostakoot siitä vaikka tontin, mutta siihen mun ja koiran naamojen eteen ei tarvi tulla sitä omaa pärstäänsä tunkemaan "tuitui, mitäs mitäs - ihana koiku sulla siinä, mun on ny oikein pakko pysätä kattomaan lähemmin". ->EI OLE!

        Ja kuten sanottu, olen lenkillä oikein rauhallinen ja ystävällinen - hymyilen kun on tarpeen, ohituksissakin (jotka eivät ole liian kapealla tiellä, vaan voimme ohittaa esim. leikkipaikan äiteineen ja lapsineen). Tämä siksi, että EN ole halunnut olla epäkohtelias, vaan loppuun asti kertonut ystävällisesti, että ei kiitos, koulutus käynnissä - vähän treenataan, ettei kaikkia moikata ym. ym. Kai jokaisella joka keskustelupalstalla avautuu, on silti edes alkeelliset käytöstavat olemassa? Mutta ehkäpä otan tämän sitruunan syöneen kuuma-kalle (uijui)-mentaliteetin ensi kerralla lenkille, katotaan miten se toimisi. Tavallinen puhe kun ei ainakaan näihin uppoa.


      • iuigfghg
        Are You Kidding? kirjoitti:

        "Et oikeesti voi sanoa heille, että jatkakaa nyt vaan sitä matkaanne."

        Antaa pysähtyä vaan, edelleen, mutta kontaktia & keskustelua en halua väkisin. Tähän minulla on ihan yhtäläinen oikeus tuolla logiikalla, että ihmiset saavat tehdä julkisella alueella ihan mitä tahtovat. Minun oikeuteni on käskeä jatkaa matkaa, jos nyt ei sovi sosiaaliseerata, piste. En toki voi kieltää pysäämästä, ostakoot siitä vaikka tontin, mutta siihen mun ja koiran naamojen eteen ei tarvi tulla sitä omaa pärstäänsä tunkemaan "tuitui, mitäs mitäs - ihana koiku sulla siinä, mun on ny oikein pakko pysätä kattomaan lähemmin". ->EI OLE!

        Ja kuten sanottu, olen lenkillä oikein rauhallinen ja ystävällinen - hymyilen kun on tarpeen, ohituksissakin (jotka eivät ole liian kapealla tiellä, vaan voimme ohittaa esim. leikkipaikan äiteineen ja lapsineen). Tämä siksi, että EN ole halunnut olla epäkohtelias, vaan loppuun asti kertonut ystävällisesti, että ei kiitos, koulutus käynnissä - vähän treenataan, ettei kaikkia moikata ym. ym. Kai jokaisella joka keskustelupalstalla avautuu, on silti edes alkeelliset käytöstavat olemassa? Mutta ehkäpä otan tämän sitruunan syöneen kuuma-kalle (uijui)-mentaliteetin ensi kerralla lenkille, katotaan miten se toimisi. Tavallinen puhe kun ei ainakaan näihin uppoa.

        "Mutta ehkäpä otan tämän sitruunan syöneen kuuma-kalle (uijui)-mentaliteetin ensi kerralla lenkille, katotaan miten se toimisi"

        Toimii se varmasti..itsekään en lähesty hapannaamoja. ;)

        Vinkki 2. Moikkaa ja jatka matkaa reippaasti tuskin kukaan sinun perääsi tulee. ;)

        Kummallisen suosittu olet kun noin paljon vaikeuksia..itse saan mennä rauhassa jos haluan, sanon vain että nyt kiire mutta jutellaan toisella kertaa hymyilen ja jatkan matkaa reippaasti. Ja kun ei kiire niin juttelen mielelläni muiden kanssa.


      • caninefamiglia
        iuigfghg kirjoitti:

        Kyse lienee enemmän että joillakin on vaikeuksia puhua toisille koiran omistajille.

        Itselläni ei ole mitään hankaluutta kulkea joko rauhassa tai muille jutellen eikä se muuta koirani koulutustakaan.

        Jotkut syyttää oman koiransa hallitsemattomuutta muita vaikka vika on itsessä.

        Ja itse olen törmännyt yleistäen ;) sosiaalisilla ihmisillä on todennäköisesti ne sosiaalisimmat koirat.

        Joo tervetuloa meille katsomaan tätä meidän jöröä sitten. Asun poikaystäväni kanssa, mutta tarvitsen itselleni ehkä enemmän yksin olo aikaa kuin toiset ja haluan pitää tietyn oman tilan. Minulla on tasan kaksi ihmistä joiden kanssa olen eniten tekemisissä: poikaystävä ja isäni. Enkä tunne minkäänlaista tarvetta tehdä uusia ystäviä.

        Ja koirani on sosiaalinen. Se haluaa aina innolla (ehkä liiankin innokkaasti joskus) tutustua uusiin ihmisiin ja toisiin koiriin. Se pitää kaikista, eikä ole helposti provosoitavissa. Jos toinen koira haastaa riitaa koirani kääntyy pois ja jättää rähinöijän yksin.

        Tämä nyt on ihan naurettavaa yleistämistä että epäsosiaalisilla ihmisillä on sosiaalistamattomia koiria. Mitään todisteita ei ole, on vain pelkkiä luuloja. Tämä on vähän sama väittämä kuin että lihavilla on lihavia koiria. Pelkkä yleistäminen ja oletus, jolle ei ole mitään perää tai mitään tukemaan tätä väitettä.

        Joillekin maailma on vain niin musta valkoinen. Lihavilla lihavat koirat. Epäsosiaalisilla epäsosiaaliset koirat. Jos näkisitte minut ihan livenä koirani kanssa saisin kumottua kerta heitolla jo nuo molemmat väittämät.

        Kyllä me epäsosiaalisetkin annamme koiramme tutustua toisiin koiriin. Minusta kaikista mukavimpia ovat sellaiset miehet joilla on koira. Eivät puhu tai etsi jota kuta jolle lähtä juoruamaan. Kysyvät vain että saako tulla haistelemaan ja koirat sitten saavat tehdä siinä tuttavuutta keskenään ja leikkiä vähän. Koiran sosiaalistaminen ei tarkoita sitä että tarvitsee ruveta välttämättä kaveeraamaan. Koiristahan siinä on kyse ja tarkoitus on antaa koirien tutustua. Ei minun tarvitse tietää omistajan nimeä tai millainen tausta hänellä on. Riittää että koira saa hyviä kokemuksia toisten koirien kanssa.


      • tytuughj
        caninefamiglia kirjoitti:

        Joo tervetuloa meille katsomaan tätä meidän jöröä sitten. Asun poikaystäväni kanssa, mutta tarvitsen itselleni ehkä enemmän yksin olo aikaa kuin toiset ja haluan pitää tietyn oman tilan. Minulla on tasan kaksi ihmistä joiden kanssa olen eniten tekemisissä: poikaystävä ja isäni. Enkä tunne minkäänlaista tarvetta tehdä uusia ystäviä.

        Ja koirani on sosiaalinen. Se haluaa aina innolla (ehkä liiankin innokkaasti joskus) tutustua uusiin ihmisiin ja toisiin koiriin. Se pitää kaikista, eikä ole helposti provosoitavissa. Jos toinen koira haastaa riitaa koirani kääntyy pois ja jättää rähinöijän yksin.

        Tämä nyt on ihan naurettavaa yleistämistä että epäsosiaalisilla ihmisillä on sosiaalistamattomia koiria. Mitään todisteita ei ole, on vain pelkkiä luuloja. Tämä on vähän sama väittämä kuin että lihavilla on lihavia koiria. Pelkkä yleistäminen ja oletus, jolle ei ole mitään perää tai mitään tukemaan tätä väitettä.

        Joillekin maailma on vain niin musta valkoinen. Lihavilla lihavat koirat. Epäsosiaalisilla epäsosiaaliset koirat. Jos näkisitte minut ihan livenä koirani kanssa saisin kumottua kerta heitolla jo nuo molemmat väittämät.

        Kyllä me epäsosiaalisetkin annamme koiramme tutustua toisiin koiriin. Minusta kaikista mukavimpia ovat sellaiset miehet joilla on koira. Eivät puhu tai etsi jota kuta jolle lähtä juoruamaan. Kysyvät vain että saako tulla haistelemaan ja koirat sitten saavat tehdä siinä tuttavuutta keskenään ja leikkiä vähän. Koiran sosiaalistaminen ei tarkoita sitä että tarvitsee ruveta välttämättä kaveeraamaan. Koiristahan siinä on kyse ja tarkoitus on antaa koirien tutustua. Ei minun tarvitse tietää omistajan nimeä tai millainen tausta hänellä on. Riittää että koira saa hyviä kokemuksia toisten koirien kanssa.

        En sanoisi sinua canine epäsosiaaliseksi. Väität että sinulle riittää poikakaveri ja isäsi mutta kumman syystä täällä sitten pälpätät monelle tuntemattomalle immeiselle. ;)

        Minäkin tykkään omasta ajasta ja tilasta mutta kun menen ihmisten ilmoille niin päästän valloilleni toisenkin puolen itsestäni ja olen seurallinen..olen puolierakko.

        Ja kyllä voi hiukan yleistää laiskoilla ulkoiluttajilla on yleensä huonokuntoisempia koiria kuka ne lenkittää jos ei omistaja..ja erakoilla epäsosiaalisia koiria (riippuu myös roduista labbis ja kultsi varmaan erakkoluonteisellakin menee sosiaaliseen puoleen jne)jos koira ei saa tavata muita niin ei siitä kovin sosiaalista tule..jne

        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288491643719.html hauska artikkeli ;)

        Tosiasiassa itse muistutan rotuani . En voisi kuvitella esim.ottavani höttöpää kultsia...liian fifi minulle ;) ja olen törmännyt samaan kun jutellut rodun valitsemisesta niin jotkut piirteet kiehtoo ja jotkut ei.


      • caninefamiglia
        tytuughj kirjoitti:

        En sanoisi sinua canine epäsosiaaliseksi. Väität että sinulle riittää poikakaveri ja isäsi mutta kumman syystä täällä sitten pälpätät monelle tuntemattomalle immeiselle. ;)

        Minäkin tykkään omasta ajasta ja tilasta mutta kun menen ihmisten ilmoille niin päästän valloilleni toisenkin puolen itsestäni ja olen seurallinen..olen puolierakko.

        Ja kyllä voi hiukan yleistää laiskoilla ulkoiluttajilla on yleensä huonokuntoisempia koiria kuka ne lenkittää jos ei omistaja..ja erakoilla epäsosiaalisia koiria (riippuu myös roduista labbis ja kultsi varmaan erakkoluonteisellakin menee sosiaaliseen puoleen jne)jos koira ei saa tavata muita niin ei siitä kovin sosiaalista tule..jne

        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288491643719.html hauska artikkeli ;)

        Tosiasiassa itse muistutan rotuani . En voisi kuvitella esim.ottavani höttöpää kultsia...liian fifi minulle ;) ja olen törmännyt samaan kun jutellut rodun valitsemisesta niin jotkut piirteet kiehtoo ja jotkut ei.

        Kyllä minä omasta mielestäni olen melko epäsosiaalinen. Lähipiirini koostuu vain muutamasta henkilöstä ja tämä "sisäpiiri" on muuttunut aina vuosien aikana. Kerran eräs joka vielä kuului lähipiirini sanoi että on huomannut että en tuhlaa energiaani "ylimääräisiin ihmisiin". Eli että pidän juuri vain muutaman ihmisen lähellä, enkä keräile itselleni mitään tuttavia.

        En henkilökohtaisesti näe epäsosiaalisuudessa mitään vikaa. Se että minua ei toiset ihmiset varsinaisesti kiinnosta ei tarkoita sitä että olisin haastamassa riitaa toisten kanssa tai että vihaisin ihmisiä. Minulle riittää että minulla on muutama ihminen jolleka voin jakaa huoleni ja jotka tukevat. Jos minusta joku henkilö on kiinnostava teen kyllä aloitteen ystävystyäkseni tyypin kanssa, mutta jos minua ei kiinnosta en anna mitään itsestäni vaan pidän toisen aina välimatkan päässä.

        Ja oma suosikki rotuni on kyllä niin kaukana luonteestani kuin vain voi olla. Huskit ovat todella sosiaalisia, eivätkä ne ole mitään sohvaperunoita. Mutta vaikka omasta luonteestani ei näitä piirteitä löydy se ei tarkoita ettenkö voisi ottaa huskia (omani on siis 75% siperian husky ja loput on sakua). Olen ollut koirien kanssa tarpeeksi tekemisissä että tiedän sosiaalistamisen olevan tärkeää ja että husky todella tarvitsee aktiviteetteja purkaakseen loputonta energiaansa. Siksi käytin koirapuistoa hyväkseni että koira pääsi tapaamaan lajitovereitaan ja yleensä lenkillä tulee aina joku vastaan joka kysyy että voisivatko koirat tutustua ja suostun siihen mielelläni, sillä tiedän miten paljon koirani kaipaa toisten koirien seuraa (huskit kun ovat todellisia laumaeläimiä) ja minusta on aina mukavaa nähdä kun koira nauttii toisen koiran seurasta.

        En vain itse koe halua ruveta varsinaisesti juttelemaan koiran omistajan kanssa ja hieroa lähempää tuttavuutta. Riittää että koirat oppivat toisensa tuntemaan.


      • caninefamiglia
        caninefamiglia kirjoitti:

        Kyllä minä omasta mielestäni olen melko epäsosiaalinen. Lähipiirini koostuu vain muutamasta henkilöstä ja tämä "sisäpiiri" on muuttunut aina vuosien aikana. Kerran eräs joka vielä kuului lähipiirini sanoi että on huomannut että en tuhlaa energiaani "ylimääräisiin ihmisiin". Eli että pidän juuri vain muutaman ihmisen lähellä, enkä keräile itselleni mitään tuttavia.

        En henkilökohtaisesti näe epäsosiaalisuudessa mitään vikaa. Se että minua ei toiset ihmiset varsinaisesti kiinnosta ei tarkoita sitä että olisin haastamassa riitaa toisten kanssa tai että vihaisin ihmisiä. Minulle riittää että minulla on muutama ihminen jolleka voin jakaa huoleni ja jotka tukevat. Jos minusta joku henkilö on kiinnostava teen kyllä aloitteen ystävystyäkseni tyypin kanssa, mutta jos minua ei kiinnosta en anna mitään itsestäni vaan pidän toisen aina välimatkan päässä.

        Ja oma suosikki rotuni on kyllä niin kaukana luonteestani kuin vain voi olla. Huskit ovat todella sosiaalisia, eivätkä ne ole mitään sohvaperunoita. Mutta vaikka omasta luonteestani ei näitä piirteitä löydy se ei tarkoita ettenkö voisi ottaa huskia (omani on siis 75% siperian husky ja loput on sakua). Olen ollut koirien kanssa tarpeeksi tekemisissä että tiedän sosiaalistamisen olevan tärkeää ja että husky todella tarvitsee aktiviteetteja purkaakseen loputonta energiaansa. Siksi käytin koirapuistoa hyväkseni että koira pääsi tapaamaan lajitovereitaan ja yleensä lenkillä tulee aina joku vastaan joka kysyy että voisivatko koirat tutustua ja suostun siihen mielelläni, sillä tiedän miten paljon koirani kaipaa toisten koirien seuraa (huskit kun ovat todellisia laumaeläimiä) ja minusta on aina mukavaa nähdä kun koira nauttii toisen koiran seurasta.

        En vain itse koe halua ruveta varsinaisesti juttelemaan koiran omistajan kanssa ja hieroa lähempää tuttavuutta. Riittää että koirat oppivat toisensa tuntemaan.

        Ja luonnollisesti liikunnan tarpeesta huolehdin myös. Rakastan huskeja, ja vaikka ne eivät nyt luonteeni kanssa natsaakkaan se ei tarkoita ettenkö voisi muuttua koiraa varten sopivammaksi omistajaksi. Haluan että koirallani on mahdollisimman hyvä elämä, enkä halua olla niitä ihmisiä jotka ottavat koiran vain koristeeksi.


      • tytuughj
        caninefamiglia kirjoitti:

        Ja luonnollisesti liikunnan tarpeesta huolehdin myös. Rakastan huskeja, ja vaikka ne eivät nyt luonteeni kanssa natsaakkaan se ei tarkoita ettenkö voisi muuttua koiraa varten sopivammaksi omistajaksi. Haluan että koirallani on mahdollisimman hyvä elämä, enkä halua olla niitä ihmisiä jotka ottavat koiran vain koristeeksi.

        Itse olen etätyössä ja vain parin immeisen kanssa tekemisessä..eli siten en ole sosiaalinen mutta kun lähden lenkille niin seurustelen immeisten kanssa niitä näitä.

        En minäkään immeisiä enempää haali koska en ole säännöllinen ihminen joka jaksaa pitää yhteyksiä siksi tuo lenkin ohessa satunnaiset keskustelut toimii ihan niinkuin täälläkin. Höpöttelyä ilman vaivaa. ;)

        Olen jekyll ja hyde samassa paketissa..kotona täysi erakko ja muualla sosiaalinen seurustelija. Jopa busseissa saatan höpöttää vanhuksille jos ne tuntuu kaipaavan juttuseuraa ja voin piristää heitä..ja monia hauskoja juttuja kuulee ja mukavaa pohdiskella.

        Itse puolestani tein testin mikä koira olisit jos olisit koira niin omaani kallistui ..sinänsä kummallista koska rotuani en ole koskaan valinnut vaan aikoinani äitini kun olin lapsi ja sen jälkeen olen näitä koiria pitänyt.

        "En henkilökohtaisesti näe epäsosiaalisuudessa mitään vikaa"

        En minäkään mutta ne on sitten helkutin tylsiä. Työpaikalla muutama tuppisuu ja en viihdy heidän seurassa kun ei puhuta mitään. Ankeaa kuin Aki Kaurismäen elokuvissa. ;)
        Luulisi että heitä itseäänkin tylsisi tuo olo.

        Niin hyvä se on että annat tutustua koirasi muihin kun kerran on sosiaalinen niin minäkin. Ja hauskaa oli joskus kun menin kotiin ja moikkasin naapurille niin koiranikin heilautti häntää samalla tervehdykseksi. Me olemme pitkälti kaikessa niin samanlaisia..mutta rajansa silläkin oli sosiaalisuudessa; se ei kestänyt naapurin yli-innokasta koiraa ja aina kun sen näki niin vaihtoi äkkiä suuntaa vaikka muiden kanssa halusi mennä.Itse en kestä puolestani teeskentelijöitä ja joo joo miehiä ;)


      • caninefamiglia
        tytuughj kirjoitti:

        Itse olen etätyössä ja vain parin immeisen kanssa tekemisessä..eli siten en ole sosiaalinen mutta kun lähden lenkille niin seurustelen immeisten kanssa niitä näitä.

        En minäkään immeisiä enempää haali koska en ole säännöllinen ihminen joka jaksaa pitää yhteyksiä siksi tuo lenkin ohessa satunnaiset keskustelut toimii ihan niinkuin täälläkin. Höpöttelyä ilman vaivaa. ;)

        Olen jekyll ja hyde samassa paketissa..kotona täysi erakko ja muualla sosiaalinen seurustelija. Jopa busseissa saatan höpöttää vanhuksille jos ne tuntuu kaipaavan juttuseuraa ja voin piristää heitä..ja monia hauskoja juttuja kuulee ja mukavaa pohdiskella.

        Itse puolestani tein testin mikä koira olisit jos olisit koira niin omaani kallistui ..sinänsä kummallista koska rotuani en ole koskaan valinnut vaan aikoinani äitini kun olin lapsi ja sen jälkeen olen näitä koiria pitänyt.

        "En henkilökohtaisesti näe epäsosiaalisuudessa mitään vikaa"

        En minäkään mutta ne on sitten helkutin tylsiä. Työpaikalla muutama tuppisuu ja en viihdy heidän seurassa kun ei puhuta mitään. Ankeaa kuin Aki Kaurismäen elokuvissa. ;)
        Luulisi että heitä itseäänkin tylsisi tuo olo.

        Niin hyvä se on että annat tutustua koirasi muihin kun kerran on sosiaalinen niin minäkin. Ja hauskaa oli joskus kun menin kotiin ja moikkasin naapurille niin koiranikin heilautti häntää samalla tervehdykseksi. Me olemme pitkälti kaikessa niin samanlaisia..mutta rajansa silläkin oli sosiaalisuudessa; se ei kestänyt naapurin yli-innokasta koiraa ja aina kun sen näki niin vaihtoi äkkiä suuntaa vaikka muiden kanssa halusi mennä.Itse en kestä puolestani teeskentelijöitä ja joo joo miehiä ;)

        En sano tätä nyt pahalla, mutta en ole täällä viihdyttämässä ketään. Jos joku pitää minua tylsänä kun en puhu se ei minua haittaa. Itse ajattelen asian niin että sillä ihmisellä ei ole väliä. Jos olen jonkun seurassa hiljaa tämä ei kiusaa minua itseäni mitenkään. En näe tarpeelliseksi puhua. Jos minulla on asiaa; puhun. Jos pidän jostakin henkilöstä silloin kyllä puhun ja aika paljonkin, mutta jos mielestäni tyyppi on yhden tekevä en vaivaudu mitään small talkia puhumaan. Toki vastaan jos minulle puhutaan.


      • tytuughj
        caninefamiglia kirjoitti:

        En sano tätä nyt pahalla, mutta en ole täällä viihdyttämässä ketään. Jos joku pitää minua tylsänä kun en puhu se ei minua haittaa. Itse ajattelen asian niin että sillä ihmisellä ei ole väliä. Jos olen jonkun seurassa hiljaa tämä ei kiusaa minua itseäni mitenkään. En näe tarpeelliseksi puhua. Jos minulla on asiaa; puhun. Jos pidän jostakin henkilöstä silloin kyllä puhun ja aika paljonkin, mutta jos mielestäni tyyppi on yhden tekevä en vaivaudu mitään small talkia puhumaan. Toki vastaan jos minulle puhutaan.

        "En sano tätä nyt pahalla, mutta en ole täällä viihdyttämässä ketään. Jos joku pitää minua tylsänä kun en puhu se ei minua haittaa. Itse ajattelen asian niin että sillä ihmisellä ei ole väliä."

        Itse en pysty ajattelemaan noin :(

        Olen tosiaan sen verran sosiaalinen että minusta on mukavaa nostattaa ilmapiiriä että jokainen viihtyy varsinkin työilmapiiriä sillä siellä ollaan paljon. Ja aika menee siivillä. Kun antaa niin itsekin saa pitää kummasti paikkansa.

        Ei minua haittaa vaikka oletkin itsekäs,hapannaama ja tylsimys. Jokainen taaplaa tyylillään. Mahdut kyllä joukkoon mutta tuskin sinua kaipaisinkaan samaan tilaan jos olet tuppisuu joka ei viihdy missään eikä halua muille hyvää mieltä. ;)

        Joskus kannattaisi tutustua muihin muidenkin ehdoilla eikä vain omillaan.

        Onneksi kaikki ei ole tylsiä/tympeitä ihmisiä. Ujot on eri asia ja heissä moni sisimmiltään sosiaalisia. Eikä kaikkien tarvitse olla puheliaimpia kunhan on läsnä ja hyväntahtoinen.

        Ja maailma on aina hitusen parempi kun välitetään toisistamme ja muista tärkeistä asioista.


      • myös jörö
        caninefamiglia kirjoitti:

        En sano tätä nyt pahalla, mutta en ole täällä viihdyttämässä ketään. Jos joku pitää minua tylsänä kun en puhu se ei minua haittaa. Itse ajattelen asian niin että sillä ihmisellä ei ole väliä. Jos olen jonkun seurassa hiljaa tämä ei kiusaa minua itseäni mitenkään. En näe tarpeelliseksi puhua. Jos minulla on asiaa; puhun. Jos pidän jostakin henkilöstä silloin kyllä puhun ja aika paljonkin, mutta jos mielestäni tyyppi on yhden tekevä en vaivaudu mitään small talkia puhumaan. Toki vastaan jos minulle puhutaan.

        Kuvailitko juuri minut???? ;D


      • caninefamiglia
        tytuughj kirjoitti:

        "En sano tätä nyt pahalla, mutta en ole täällä viihdyttämässä ketään. Jos joku pitää minua tylsänä kun en puhu se ei minua haittaa. Itse ajattelen asian niin että sillä ihmisellä ei ole väliä."

        Itse en pysty ajattelemaan noin :(

        Olen tosiaan sen verran sosiaalinen että minusta on mukavaa nostattaa ilmapiiriä että jokainen viihtyy varsinkin työilmapiiriä sillä siellä ollaan paljon. Ja aika menee siivillä. Kun antaa niin itsekin saa pitää kummasti paikkansa.

        Ei minua haittaa vaikka oletkin itsekäs,hapannaama ja tylsimys. Jokainen taaplaa tyylillään. Mahdut kyllä joukkoon mutta tuskin sinua kaipaisinkaan samaan tilaan jos olet tuppisuu joka ei viihdy missään eikä halua muille hyvää mieltä. ;)

        Joskus kannattaisi tutustua muihin muidenkin ehdoilla eikä vain omillaan.

        Onneksi kaikki ei ole tylsiä/tympeitä ihmisiä. Ujot on eri asia ja heissä moni sisimmiltään sosiaalisia. Eikä kaikkien tarvitse olla puheliaimpia kunhan on läsnä ja hyväntahtoinen.

        Ja maailma on aina hitusen parempi kun välitetään toisistamme ja muista tärkeistä asioista.

        En ole itsekäs ihminen. Itsekäs ja omiin oloihinsa vetäytyvä ovat kaksi eri asiaa.

        Autan jos joku tarvitsee apua ja kyllä ajattelen myös toisia ihmisiä. Tunnen myös toisten puolesta että en ole mikään tunteeton hirviö joka vain osaa ajatella itseään. Harrastan koirien lisäksi kirjoittamista, ja mielestäni ei voi olla hyvä kirjoittamaan jos ei osaa heittäytyä toisen asemaan, ja ajattelen paljon asioita myös toisten ihmisten kannalta ja pyrin näkemään "jokaisen kulman".

        Se että minua ei ehkä kiinnosta puhua small talkia tuntemattoman kanssa ei tee minusta itsekästä.

        Ja teot merkitsevät enemmän kuin sanat. Minusta on enemmän apua jos autan toista koiran omistajaa saamaan karanneen koiransa kiinni kuin jos vain seison tumput suorina ja voivottelen siinä hänen tilannettaan.

        Tuntuu toisaalta ihan hölmöltä edes kommentoida mitään tähän, koska tiedän sinun kaltaisesi ihmiset, jotka vaikuttavat niin mukavilta, mutta eivät loppujen lopuksi kykene ymmärtämään erilaisia ihmisiä. Veikkaan että aika moni niistäkin jotka olet jo päässäsi luokitellut tylsäksi on ujo. Sinulla kun ei tunnu löytyvän minkäänlaista ymmärrystä hiljaisille ihmisille, jotka eivät heti ala innoissaan räpättämään. Me kaikki emme voi läväyttää elämäämme auki ja alkaa heti puhua niin täydellisesti, sanoa juuri ne kaikki oikeat sanat ja kuulostaa niin pirtsakalta. Osa meistä ottaa pitkän ajan ennen kuin kokee että voi puhua toiselle. Ja joskus ei yksinkertaisesti vain tiedä mitä sanoa.

        Itsetuntoni on kohdallaan joten minua ei kiinnosta mitä sinä tai kukaan muukaan tyyppi, jolla ei ole minulle mitään merkitystä, ajattelee minusta. 20 vuotta huolehdittuani pakonomaisesti siitä että mitä muut minusta ajattelevat ja stressattuani siitä jos joku ei pidäkään minusta sain tarpeeksi ja tajusin että niillä tyypeillä ei ole mitään väliä. He eivät tunne minua ja minä en tunne heitä.

        Lenkillä kävelee vastaan joku ihminen koiransa kanssa ja omistaja yrittää ruveta siinä avautumaan samalla kun koirat tutustuvat ja minun vastaukseni on joko hymy, nyökkäys tai sanon jotain pientä kuten "niin" koska en joko tiedä mitä minun tulisi sanoa tarkalleen tai minua ei vain huvita jutella. Näen että omistaja on hieman pettynyt ja kenties jopa ottanut vähän nokkiinsakin, mutta miksi minun pitäisi välittää ja viettää loppu päivä ajatellen että "voi ei, se ei tykkääkään musta". Näen tämän samaisen koiran ulkoiluttajan ehkä seuraavan kerran viikon tai parin päivän päästä. Tai en ehkä koskaan enää.



        T: yksi niin monista ujoista suomalaisista, joka viihtyy mieluummin omissa oloissaan tai tutussa seurassa


      • caninefamiglia
        myös jörö kirjoitti:

        Kuvailitko juuri minut???? ;D

        Taisin kuvailla varmaan aika montakin suomalaista x) Me kun olemme vähän juroa kansaa.


      • tytuughj
        caninefamiglia kirjoitti:

        En ole itsekäs ihminen. Itsekäs ja omiin oloihinsa vetäytyvä ovat kaksi eri asiaa.

        Autan jos joku tarvitsee apua ja kyllä ajattelen myös toisia ihmisiä. Tunnen myös toisten puolesta että en ole mikään tunteeton hirviö joka vain osaa ajatella itseään. Harrastan koirien lisäksi kirjoittamista, ja mielestäni ei voi olla hyvä kirjoittamaan jos ei osaa heittäytyä toisen asemaan, ja ajattelen paljon asioita myös toisten ihmisten kannalta ja pyrin näkemään "jokaisen kulman".

        Se että minua ei ehkä kiinnosta puhua small talkia tuntemattoman kanssa ei tee minusta itsekästä.

        Ja teot merkitsevät enemmän kuin sanat. Minusta on enemmän apua jos autan toista koiran omistajaa saamaan karanneen koiransa kiinni kuin jos vain seison tumput suorina ja voivottelen siinä hänen tilannettaan.

        Tuntuu toisaalta ihan hölmöltä edes kommentoida mitään tähän, koska tiedän sinun kaltaisesi ihmiset, jotka vaikuttavat niin mukavilta, mutta eivät loppujen lopuksi kykene ymmärtämään erilaisia ihmisiä. Veikkaan että aika moni niistäkin jotka olet jo päässäsi luokitellut tylsäksi on ujo. Sinulla kun ei tunnu löytyvän minkäänlaista ymmärrystä hiljaisille ihmisille, jotka eivät heti ala innoissaan räpättämään. Me kaikki emme voi läväyttää elämäämme auki ja alkaa heti puhua niin täydellisesti, sanoa juuri ne kaikki oikeat sanat ja kuulostaa niin pirtsakalta. Osa meistä ottaa pitkän ajan ennen kuin kokee että voi puhua toiselle. Ja joskus ei yksinkertaisesti vain tiedä mitä sanoa.

        Itsetuntoni on kohdallaan joten minua ei kiinnosta mitä sinä tai kukaan muukaan tyyppi, jolla ei ole minulle mitään merkitystä, ajattelee minusta. 20 vuotta huolehdittuani pakonomaisesti siitä että mitä muut minusta ajattelevat ja stressattuani siitä jos joku ei pidäkään minusta sain tarpeeksi ja tajusin että niillä tyypeillä ei ole mitään väliä. He eivät tunne minua ja minä en tunne heitä.

        Lenkillä kävelee vastaan joku ihminen koiransa kanssa ja omistaja yrittää ruveta siinä avautumaan samalla kun koirat tutustuvat ja minun vastaukseni on joko hymy, nyökkäys tai sanon jotain pientä kuten "niin" koska en joko tiedä mitä minun tulisi sanoa tarkalleen tai minua ei vain huvita jutella. Näen että omistaja on hieman pettynyt ja kenties jopa ottanut vähän nokkiinsakin, mutta miksi minun pitäisi välittää ja viettää loppu päivä ajatellen että "voi ei, se ei tykkääkään musta". Näen tämän samaisen koiran ulkoiluttajan ehkä seuraavan kerran viikon tai parin päivän päästä. Tai en ehkä koskaan enää.



        T: yksi niin monista ujoista suomalaisista, joka viihtyy mieluummin omissa oloissaan tai tutussa seurassa

        "En ole itsekäs ihminen. Itsekäs ja omiin oloihinsa vetäytyvä ovat kaksi eri asiaa.
        "

        Hyvä. Tekstistäsi sai eri kuvan että piu paut muista kunhan itse posotan miten posotan. :)

        "Ja teot merkitsevät enemmän kuin sanat."

        Sanatkin on tekoja. Joskus jollekin vanhukselle tai yksinäiselle ihmiselle se yksi piristävä sana saattaa muuttaa hänen päivän. :)

        "Ja teot merkitsevät enemmän kuin sanat. Minusta on enemmän apua jos autan toista koiran omistajaa saamaan karanneen koiransa kiinni kuin jos vain seison tumput suorina ja voivottelen siinä hänen tilannettaan."
        Itsekin olen toiminnan ihminen ja voivottelijat useinmiten ei tarvitse edes apua tosissaan vaan vain sylkykupin..eli pitää katsoa ketä kuuntelee ja kenelle vaivautuu enemmän selostamaan. Psykologista silmää ;)

        "Tuntuu toisaalta ihan hölmöltä edes kommentoida mitään tähän, koska tiedän sinun kaltaisesi ihmiset, jotka vaikuttavat niin mukavilta, mutta eivät loppujen lopuksi kykene ymmärtämään erilaisia ihmisiä. Veikkaan että aika moni niistäkin jotka olet jo päässäsi luokitellut tylsäksi on ujo. Sinulla kun ei tunnu löytyvän minkäänlaista ymmärrystä hiljaisille ihmisille, jotka eivät heti ala innoissaan räpättämään. Me kaikki emme voi läväyttää elämäämme auki ja alkaa heti puhua niin täydellisesti, sanoa juuri ne kaikki oikeat sanat ja kuulostaa niin pirtsakalta. Osa meistä ottaa pitkän ajan ennen kuin kokee että voi puhua toiselle. Ja joskus ei yksinkertaisesti vain tiedä mitä sanoa."

        Ei pidä paikkaansa muuta kuin siltä osin että olen mukava ;) Itsekin olen ujo ollut että enköhän tunnista kuten sanoinkin myös ujouden..mutta inhoan tympeitä ihmisiä jotka vain voivottelevat tai ei osallistu ilmapiirin parantamiseen vaan aina on hapan naama.
        Eri asia kuten sanoin ujot tai hiljaiset..jos oikeasti tuntisit ihmisluonnetta niin erotat heidät joukosta. Ja kuten sanoin inhoan teeskentelyä. Hiljainen ihminen on aito ja läsnä. Tympeä vetäytyy ja tekee huonoa ilmapiiriä.

        "Itsetuntoni on kohdallaan joten minua ei kiinnosta mitä sinä tai kukaan muukaan tyyppi, jolla ei ole minulle mitään merkitystä, ajattelee minusta"

        Miten joku voi tuntea sinut muutaman tekstin kera..ja hassua olisikin jos laittaisit sille jopa painoa. Kuitenkin luulet tuntevasi minut ;)

        Sanoin etten pidä hapannaamoista tylsistä ja tympeistä ihmisistä ja voiko niistä oikeasti ketään pitää..? Jos toinen ei hiukkaakaan yritä.

        Eikä lenkillä nyt aina tarvitse avautua joidenkin kanssa juttua tulee ja toisten kanssa ei.

        Mutta paljon tulee mukavia ihmisiä vastaan joiden kanssa vaan huomaa että jää suustaan kiinni. Ja tosiaan ujo tyyppi minäkin olen pohjimmiltani. Mutta olen tehnyt paljon sen eteen koska kärsin siitä koko lapsuuteni. Vieläkään minua ei saisi pitämään luentoa mutta juttelen sujuvasti. Olen paljon tekemisissä välillä lasten ja muiden ihmisryhmien kanssa ja silloin on annettava itsestäänkin ja saatava kaikki viihtymään. Ja huomaan että työstän varsinkin ujoja lapsia..haluan että heitäkin kuunnellaan sitten kun he ovat valmiita tulemaan kuorestaan jos ei hyväksyn sen. Usein he tulevat kuorestaan ja sitten ovatkin ihanan mahdottomia persoonoita. En pakota tietenkään.vaan heidän ehdoillaan.

        Hauskaa miten keskustelu meni aivan sivuun..


      • yuiuyiuuiuyii
        caninefamiglia kirjoitti:

        Taisin kuvailla varmaan aika montakin suomalaista x) Me kun olemme vähän juroa kansaa.

        Stereotypiaa..stereotypiaa.

        Työelämä vaatii jo paljon sosiaalisuutta ja suomalaisetkin ovat ajan kuluessa muuttuneet paljon.

        Nurkkaan vetäytymällä kun ei etene.


      • caninefamiglia
        yuiuyiuuiuyii kirjoitti:

        Stereotypiaa..stereotypiaa.

        Työelämä vaatii jo paljon sosiaalisuutta ja suomalaisetkin ovat ajan kuluessa muuttuneet paljon.

        Nurkkaan vetäytymällä kun ei etene.

        Ei se ole mitään stereotypiaa. Monet suomalaiset ovat sellaisia.

        Etkä varmaan osaa lukea rivien välistä joten väännetäänpä sitten taas rautalangasta. Katso otan rautalankani esille.

        Sanoin että puhun silloin kun on asiaa - eli silloin kun on tarve.

        En ymmärrä miksi minun pitäisi vaikka töiden jälkeen jäädä juttelemaan tyypeille joita näen ehkä vain vilaukselta töissä.

        Minun ei tarvitse tuntea heitä ja kutsua jokaista kotiini kahville. Jos he kysyvät minulta jotain, vastaan. Kun tulen aamulla töihin toivotan huomenta. Kun lähden töistä sanon hyvästit tai toivotan hyvät viikonloput/joulut.

        Minun ei ole pakko tutustua heihin töiden ulkopuolella. Tulen töihin, teen hommani ja that's it. Olen ystävällinen koska niin kuuluukin olla, eikä minulla ole mitään tarvetttakaan ruveta tappelemaan työkavereiden kanssa.

        On se jumalauta joidenkin vain vaikeaa käsittää että kaikki eivät välttämättä tahdo seuraanne.

        Juuri nämä "sosiaaliset perhoset" jotka tuntuvat niin mukavilta ja pirtsakoilta ovat näitä pahimpia, jotka eivät aina edes tunnu ymmärtävän milloin on hyvä vain olla hiljaa, ja että joku ei ehkä tahdo puhua, ainakaan juuri sillä hetkellä, ja että joku ehkä haluaa olla rauhassa.

        Se että minua ei kiinnosta ruveta henkaamaan kanssanne ja saada teistä bestistä ei ole mitenkään henkilökohtaista. Enhän edes tunne teitä joten se ei johdu siitä että vihaisin teitä.


      • caninefamiglia
        caninefamiglia kirjoitti:

        Ei se ole mitään stereotypiaa. Monet suomalaiset ovat sellaisia.

        Etkä varmaan osaa lukea rivien välistä joten väännetäänpä sitten taas rautalangasta. Katso otan rautalankani esille.

        Sanoin että puhun silloin kun on asiaa - eli silloin kun on tarve.

        En ymmärrä miksi minun pitäisi vaikka töiden jälkeen jäädä juttelemaan tyypeille joita näen ehkä vain vilaukselta töissä.

        Minun ei tarvitse tuntea heitä ja kutsua jokaista kotiini kahville. Jos he kysyvät minulta jotain, vastaan. Kun tulen aamulla töihin toivotan huomenta. Kun lähden töistä sanon hyvästit tai toivotan hyvät viikonloput/joulut.

        Minun ei ole pakko tutustua heihin töiden ulkopuolella. Tulen töihin, teen hommani ja that's it. Olen ystävällinen koska niin kuuluukin olla, eikä minulla ole mitään tarvetttakaan ruveta tappelemaan työkavereiden kanssa.

        On se jumalauta joidenkin vain vaikeaa käsittää että kaikki eivät välttämättä tahdo seuraanne.

        Juuri nämä "sosiaaliset perhoset" jotka tuntuvat niin mukavilta ja pirtsakoilta ovat näitä pahimpia, jotka eivät aina edes tunnu ymmärtävän milloin on hyvä vain olla hiljaa, ja että joku ei ehkä tahdo puhua, ainakaan juuri sillä hetkellä, ja että joku ehkä haluaa olla rauhassa.

        Se että minua ei kiinnosta ruveta henkaamaan kanssanne ja saada teistä bestistä ei ole mitenkään henkilökohtaista. Enhän edes tunne teitä joten se ei johdu siitä että vihaisin teitä.

        Vaikka ei puhukaan mitään small talkia jokaisen kanssa ja yritä kaveerata ja huseerata jokaisen ihmisen kanssa se ei tarkoita sitä etteikö menesty työssä. Olen hyvä siinä mitä teen, olen ystävällinen ja täsmällinen. Ja olen kyllä pärjännyt hyvin töissä.

        Vaikka en olekaan jokaisen työntekijän paras kaveri.


      • caninefamiglia
        tytuughj kirjoitti:

        "En ole itsekäs ihminen. Itsekäs ja omiin oloihinsa vetäytyvä ovat kaksi eri asiaa.
        "

        Hyvä. Tekstistäsi sai eri kuvan että piu paut muista kunhan itse posotan miten posotan. :)

        "Ja teot merkitsevät enemmän kuin sanat."

        Sanatkin on tekoja. Joskus jollekin vanhukselle tai yksinäiselle ihmiselle se yksi piristävä sana saattaa muuttaa hänen päivän. :)

        "Ja teot merkitsevät enemmän kuin sanat. Minusta on enemmän apua jos autan toista koiran omistajaa saamaan karanneen koiransa kiinni kuin jos vain seison tumput suorina ja voivottelen siinä hänen tilannettaan."
        Itsekin olen toiminnan ihminen ja voivottelijat useinmiten ei tarvitse edes apua tosissaan vaan vain sylkykupin..eli pitää katsoa ketä kuuntelee ja kenelle vaivautuu enemmän selostamaan. Psykologista silmää ;)

        "Tuntuu toisaalta ihan hölmöltä edes kommentoida mitään tähän, koska tiedän sinun kaltaisesi ihmiset, jotka vaikuttavat niin mukavilta, mutta eivät loppujen lopuksi kykene ymmärtämään erilaisia ihmisiä. Veikkaan että aika moni niistäkin jotka olet jo päässäsi luokitellut tylsäksi on ujo. Sinulla kun ei tunnu löytyvän minkäänlaista ymmärrystä hiljaisille ihmisille, jotka eivät heti ala innoissaan räpättämään. Me kaikki emme voi läväyttää elämäämme auki ja alkaa heti puhua niin täydellisesti, sanoa juuri ne kaikki oikeat sanat ja kuulostaa niin pirtsakalta. Osa meistä ottaa pitkän ajan ennen kuin kokee että voi puhua toiselle. Ja joskus ei yksinkertaisesti vain tiedä mitä sanoa."

        Ei pidä paikkaansa muuta kuin siltä osin että olen mukava ;) Itsekin olen ujo ollut että enköhän tunnista kuten sanoinkin myös ujouden..mutta inhoan tympeitä ihmisiä jotka vain voivottelevat tai ei osallistu ilmapiirin parantamiseen vaan aina on hapan naama.
        Eri asia kuten sanoin ujot tai hiljaiset..jos oikeasti tuntisit ihmisluonnetta niin erotat heidät joukosta. Ja kuten sanoin inhoan teeskentelyä. Hiljainen ihminen on aito ja läsnä. Tympeä vetäytyy ja tekee huonoa ilmapiiriä.

        "Itsetuntoni on kohdallaan joten minua ei kiinnosta mitä sinä tai kukaan muukaan tyyppi, jolla ei ole minulle mitään merkitystä, ajattelee minusta"

        Miten joku voi tuntea sinut muutaman tekstin kera..ja hassua olisikin jos laittaisit sille jopa painoa. Kuitenkin luulet tuntevasi minut ;)

        Sanoin etten pidä hapannaamoista tylsistä ja tympeistä ihmisistä ja voiko niistä oikeasti ketään pitää..? Jos toinen ei hiukkaakaan yritä.

        Eikä lenkillä nyt aina tarvitse avautua joidenkin kanssa juttua tulee ja toisten kanssa ei.

        Mutta paljon tulee mukavia ihmisiä vastaan joiden kanssa vaan huomaa että jää suustaan kiinni. Ja tosiaan ujo tyyppi minäkin olen pohjimmiltani. Mutta olen tehnyt paljon sen eteen koska kärsin siitä koko lapsuuteni. Vieläkään minua ei saisi pitämään luentoa mutta juttelen sujuvasti. Olen paljon tekemisissä välillä lasten ja muiden ihmisryhmien kanssa ja silloin on annettava itsestäänkin ja saatava kaikki viihtymään. Ja huomaan että työstän varsinkin ujoja lapsia..haluan että heitäkin kuunnellaan sitten kun he ovat valmiita tulemaan kuorestaan jos ei hyväksyn sen. Usein he tulevat kuorestaan ja sitten ovatkin ihanan mahdottomia persoonoita. En pakota tietenkään.vaan heidän ehdoillaan.

        Hauskaa miten keskustelu meni aivan sivuun..

        Minulle vain nousevat aina karvat pystyyn kun jotkut alkavat puhua siitä miten puhuminen auttaa, koska en usko että sellaisilla ihmisillä on välttämättä ollut mitään suuria vaikeuksia tai murheita. Kuka tahansa joka on kärsinyt rankan jakson elämässään tietää että pelkkä puhuminen ei todellakaan auta.

        Ja se että olen hiljainen ja syrjään vetäytynyt ei tarkoita että olen joku hapan naama. Töitä voi tehdä hyvinkin iloisena vaikka ei siinä olisikaan työkaveria jonka kanssa räpättää ja pälpättää koko ajan. Jotkut vain eivät tunnu tajuavan että yksinkin voi olla onnellinen ja iloinen.

        Meillä on töissä yksi hapan naama ja minusta nähköön olkoot sellainen. Ei sen tarvitse vetää mitään hymyä huulilleen jos ei halua. Sellainen työ missä ollaan tekemisissä ihmisten kanssa vaatisi jo sellaisen asenteen että ei saa näyttää siltä kuin olisi juuri lounastauolla syönyt sitruunan. Mutta tämäkin hapan naama meiltä tekee töitä ihan itsenäisesti ja hoitaa asiansa joten sama se on miltä se sen naama näyttää.

        Tuskin kukaan on ollut kaikkina päivinä töissä hymy naamaan liimattuna ja niin pirteänä ja iloisena.


    • Susi-ihminen maalta

      Varsinkin jos näkevät samanrotuisen uroskoiran. Tahtovat saada nartulle nylkyttäjää, jotta pääsevät myymään narttukoiransa pennut. Harmaata taloutta kitkemään koko porukka.

    • minttumg

      Tommy Wiren ja muutama muukin koirankouluttaja ovat puhuneet usein "koirien liikenne säännöistä" Silloin ohitukset sujuisivat kaikille osapuolille miellyttävästi. Koiran paikka on ihmisen rinnalla vasemmalla puolella, lyhyellä hihnalla (ei flexi) ihminen on aina oman koiran ja vieraan välissä. Annetaan tilaa ja reipas ohitus. Tutut ihmiset ja koirat voidaan tervehtiä jos ihminen siihen luvan antaa. Jos joku yrittää päästää koiransa haistamaan, sanon suoraan että älä päästä koiraasi ja jatkan kävelyä.Palkkaa koira onnistuneesta ohituksesta kun sitä ei kiinnosta toinen koira eikä vieras ihminen.Voit myös huikata että "täällä harjoitellaan ohituksia".

      • huytuuiyi

        "Koiran paikka on ihmisen rinnalla vasemmalla puolella, lyhyellä hihnalla (ei flexi) "

        Normaali pituus hyvä että koira pääsee haistelemaankin..rentoon ulkoiluun. Haistelu on tärkeää viestintää koiralle!

        Mutta jos paljon ohitetettavaa niin tietenkin lyhyellä. Sillonhan koira ei haistele vaan mennään vaikka ruuhkassa.

        Fleksi hyvä maastoissa missä ei muita, varsinkin pyörätien osuuksilla koira niin ettei pääse pyörän eteen.

        Jotenkin hauskaa että ohittaminen on joillekin kovin vaikeaa ja sitä on varta vasten erikseen treenattava :)


      • Are You kidding?
        huytuuiyi kirjoitti:

        "Koiran paikka on ihmisen rinnalla vasemmalla puolella, lyhyellä hihnalla (ei flexi) "

        Normaali pituus hyvä että koira pääsee haistelemaankin..rentoon ulkoiluun. Haistelu on tärkeää viestintää koiralle!

        Mutta jos paljon ohitetettavaa niin tietenkin lyhyellä. Sillonhan koira ei haistele vaan mennään vaikka ruuhkassa.

        Fleksi hyvä maastoissa missä ei muita, varsinkin pyörätien osuuksilla koira niin ettei pääse pyörän eteen.

        Jotenkin hauskaa että ohittaminen on joillekin kovin vaikeaa ja sitä on varta vasten erikseen treenattava :)

        "Jotenkin hauskaa että ohittaminen on joillekin kovin vaikeaa ja sitä on varta vasten erikseen treenattava :)"

        Juu, jotenkin tiäks on gyl tosi hauskaa.. Hihihihiihihihihihiiiiiiiiiihihihihihi... Itekkin ihan tikahdun!!! ääliö.



        (toivo hiljaa itekses, ettei yksikään irtokoira pääse omasi päälle oikein kunnolla, sen jälkeen voi olla ohituksessa harjoittelemista itse kullakin)


      • huytuuiyi
        Are You kidding? kirjoitti:

        "Jotenkin hauskaa että ohittaminen on joillekin kovin vaikeaa ja sitä on varta vasten erikseen treenattava :)"

        Juu, jotenkin tiäks on gyl tosi hauskaa.. Hihihihiihihihihihiiiiiiiiiihihihihihi... Itekkin ihan tikahdun!!! ääliö.



        (toivo hiljaa itekses, ettei yksikään irtokoira pääse omasi päälle oikein kunnolla, sen jälkeen voi olla ohituksessa harjoittelemista itse kullakin)

        "toivo hiljaa itekses, ettei yksikään irtokoira pääse omasi päälle oikein kunnolla, sen jälkeen voi olla ohituksessa harjoittelemista itse kullakin"

        Itse asiassa oli käynyt niin kun koira oli puolivuotias..ja kyllä sain nollattua pelon. Ja ei ole koskaan ollut vaikeaa ohittaa muita ja koirien kanssa jo parikymmentä vuotta. Ihmetyttää että joillekin on kaikki niin vaikeaa..
        jopa ohittaminen..


      • Are You Kidding?
        huytuuiyi kirjoitti:

        "toivo hiljaa itekses, ettei yksikään irtokoira pääse omasi päälle oikein kunnolla, sen jälkeen voi olla ohituksessa harjoittelemista itse kullakin"

        Itse asiassa oli käynyt niin kun koira oli puolivuotias..ja kyllä sain nollattua pelon. Ja ei ole koskaan ollut vaikeaa ohittaa muita ja koirien kanssa jo parikymmentä vuotta. Ihmetyttää että joillekin on kaikki niin vaikeaa..
        jopa ohittaminen..

        "ja kyllä sain nollattua pelon"

        Sekunnissa. Ilman mitään koulutusta? Gooooood 4 you, suurgurunsson! Me muut joudutaan ehkä tekemään töitä jonkun aikaakin, ennen kuin tulokset on 100%.


      • huytuuiyi
        Are You Kidding? kirjoitti:

        "ja kyllä sain nollattua pelon"

        Sekunnissa. Ilman mitään koulutusta? Gooooood 4 you, suurgurunsson! Me muut joudutaan ehkä tekemään töitä jonkun aikaakin, ennen kuin tulokset on 100%.

        Kyllä minä koulutin koiraani ja sain nollattua pelon pois. Kokemusta taitaa minulla olla enemmän kuin sinulla koirien koulutuksen suhteen. ;)

        Ehkä sinä voisit harkita ammattikouluttajan apuja niin ei tarvitsisi hampaita kiristellä yhden koiran kanssa. On sen verran katkeraa tilitystä.


      • Are you kidding?
        huytuuiyi kirjoitti:

        Kyllä minä koulutin koiraani ja sain nollattua pelon pois. Kokemusta taitaa minulla olla enemmän kuin sinulla koirien koulutuksen suhteen. ;)

        Ehkä sinä voisit harkita ammattikouluttajan apuja niin ei tarvitsisi hampaita kiristellä yhden koiran kanssa. On sen verran katkeraa tilitystä.

        "Jotenkin hauskaa että ohittaminen on joillekin kovin vaikeaa ja sitä on varta vasten erikseen treenattava :)"

        ->

        "Kyllä minä koulutin koiraani ja sain nollattua pelon pois."

        No mitäs helvettiä? Ootko siis oikein erikseen treenannut - tätä pelkoa & ohittamista? Luepa toi oma lainauksesi tosta yläpuolelta. Eikö muut saa kouluttaa ollenkaan ilman, että on noloa ja niin hemmetin hauskaa, vai?

        *kops*

        (putosin tuolilta, kun nauroin niin makeasti, että joku on oikein erikseen koiraansa kouluttanut - niin hauskaa se ajatuksena mielestäni on. Ai niin, ja myös hävettävää, toki)


      • huytuuiyi
        Are you kidding? kirjoitti:

        "Jotenkin hauskaa että ohittaminen on joillekin kovin vaikeaa ja sitä on varta vasten erikseen treenattava :)"

        ->

        "Kyllä minä koulutin koiraani ja sain nollattua pelon pois."

        No mitäs helvettiä? Ootko siis oikein erikseen treenannut - tätä pelkoa & ohittamista? Luepa toi oma lainauksesi tosta yläpuolelta. Eikö muut saa kouluttaa ollenkaan ilman, että on noloa ja niin hemmetin hauskaa, vai?

        *kops*

        (putosin tuolilta, kun nauroin niin makeasti, että joku on oikein erikseen koiraansa kouluttanut - niin hauskaa se ajatuksena mielestäni on. Ai niin, ja myös hävettävää, toki)

        Voi sinua reppanaa.


      • Are You Kidding?
        huytuuiyi kirjoitti:

        Voi sinua reppanaa.

        Koita nyt vaan itse pysyä omassa kannassasi - kaverihan veulaa edestakaisin. Ja viimeisenä argumenttina reppanat vedit kehiin, sä senkin mahdoton verbaaliakrobaatti.. ;)


      • huytuuiyi
        Are You Kidding? kirjoitti:

        Koita nyt vaan itse pysyä omassa kannassasi - kaverihan veulaa edestakaisin. Ja viimeisenä argumenttina reppanat vedit kehiin, sä senkin mahdoton verbaaliakrobaatti.. ;)

        Olen pysynyt erittäin hyvin kannassani mutta hiukan säälittää sinun tapasi käsitellä asioita. Ota nyt ihmeessä se sitruuna pois suustasi ja hengitä välillä. ;)

        Ja hyvää päivänjatkoa. Pidä lippu korkealla. Ja tsemppiä koirasi koulutukseenkin kaikesta huolimatta. :)


    • minttumg

      Suurin osa ihmisistä ei valitettavasti osaa ohittaa toista koirakkoa oikein eli enemmän sitä treeniä tarvitaan...aika monen koiran omistajan ongelma näyttää olevan. Harva koira osaa kouluttamatta kauniisti remmissä kulkea, kuka rähisee, vetää, ei ole kontaktissa omistajaan. Yleinen syy miksi kouluttajaan otetaan yhteyttä ja hyvä niin että apua haetaan, ei siinä ole mitään hävettävää.

      • dgfdhffhfhf

        No kyllä minua hävettäisi jos en edes yksinkertaista perusasiaa saa koiralleni opetettua..


    • Lenkittäjä

      En jaksanut lukea kaikkea mitä täällä ollaan kirjoiteltu...mutta huomasin paljon näitä asioita joita on tullut minullakin vastaan.

      Itse kun lenkitän vieraiden ihmisten koiria jotka eivät ole omiani, joten en tiedä miten kukin koira käyttäytyy ja mitä kukin koira osaa jo. Joten ihmiset jotka ulkoiluttavat koiria eivät välttämättä itse omista koko koiraa. Itse olen ulkoiluttanut remmi rähjiäkin ja käsken koiran mennä ohitse, oli sitten kuinka iso koira minulla remmissä tahansa, tietysti aina se ei ole niin helppoa. Mutta opetetava vieraita koiriakin on.

      Inhottavinta on juuri sellaiset ihmiset jotka huomaavat millainen koira sinulla on remmissä, niin jatkavat matkaa sinua kohti niin nopeasti kuin mahdollista oman koiransa kanssa, jättäisivät ison välin niin olisi omilla koirillakin turvallisempaa, mutta eipä taida olla älliä siinä kohtaa kaalissa. Sama pätee vanhoihin mummeleihin ei tietenkään kaikkiin, kuitenkin sellaisiin joilla on niitä pieniä koiria jotka haukkuvat sinua taikka "koiraasi". Jos itse ohitat ison remmirähjän kanssa sellaista räksyttävää pölyhuiskua, ja kiellät isoa koiraa lopettamaan ja käyttäytymään kun yrität mennä ohitse...niin mummeli ei välttämättä kiellä omaa fifiään vaan antaa räksyttää ja jää siihen tapittamaan! Pieni koira tarvitsee yhtä lailla säännöt kuin isokin koira.

      Tietenkin minulla on myös sellaiset säännöt annettu että: oli koira minkä kokoinen/ikäinen/rotuinen/ sosiaalinen tai kiltti tahansa sukupuoleen katsomatta, niin en saa antaa koiran haistella muita koiria taikka ihmisiä eikä varsinkaan lapsia. Siksi minä en ainakaan voi tervehtiä taikka jäädä jutustelemaan vieraiden ihmisten/koiranulkoiluttajien kanssa. Itse kun olen ulkoiluttanut ihmis arkoja koiria/mies vihaisia koiria/remmirähjiä jotka haluavat napata kiinni/purra lenkkeilijöitä, polkupyöräilijöitä, toisia koiria,kävelijöitä, autoja yms.

      Mitä enemmän olen tekemisissä vieraiden tuntemattomien koirien kanssa sitä enemmän itse olen kasvanut koiraihmisenä ja nautin rauhallisista lenkeistä ilman vieraita koiria ja jaarittelu tuokioita. Se ei tee minua epäsosiaaliseksi ihmiseksi, itselläni on paljon kavereita ja tuttuja lähipiirissäni. Juttelen itsekkin vieraiden ihmisten kanssa mutta vain silloin kun en ulkoiluta vieraita koiria.

      Jos haluaa tutustua vieraaseen koiraan taikka jutella niin voi pidämmän matkan päästä kysyä että voidaanko tervehtiä yms. Ja oikein kokenut koiran käsittelijä osaa tulkita myös toisen koiran olemuksesta että uskaltaako lähestyä toista koiraa vaiko ei.

      Mutta parasta on aina kysyä. Itse pyysin yhtä ulkoiluttajaa odottamaan että menisin ohitse remmirähjän kanssa (siinä oli lumikinoksia joten koirat eivät huomanneet toisiaan), jotta molemmilla olisi mukavempaa kävellä. Ja niin me teimmekin. Eli aina voi myös neuvoa niitä muita omistajia kun ulkoiluttaa omaa taikka muiden koiria. Näin ollen lenkitkin sujuvat paremmin. Tosin niille ihmisille ei voi mitään jotka eivät kuuntele taikka halua kuunnella.

      Joku mainitsi jostain irrallaan olevasta koirasta. Itse ainakin olen törmännyt 2 eri paikassa eri koirilla, irrallaan olevaan koiraan. Joskus kun annat sille toisellekkin koiralle käskyjä niin ei välttämättä tule haistelu etäisyydelle asti. Toisen koiran kanssa kävi niin että juoksi pihalta haistelemaan (molemmat leikkaamattomia uroksia) niin käskin oman koirani jatkaa matkaa, samalla käskin vierasta koiraa pysymään paikoillaan. Onneksi mitään pahaa ei sattunut.

      Sinä johdat koira seuraa.

    • minä vihaan teitä

      voi vittu että tehään asiat vaikeeksi taas. jos ei kiinnosta jutella, niin sanoo asiasta. jos ei mene perille, lähtee vain pois, tuskin kukaan perään juoksee ja käskee juttelemaan. mun mielestä on ihan turha suuttua jos joku yrittää jutella. kaikki ei tykkää jutella tai muutenkaan tehdä muuta kuin juosta, se on ihan ok. jotkut taas tykkäävät rupatella ja moikata koiria, eikös sitäkin voisi hyväksyä, eikä vain raivota kuinka teidän ajatuksia ei pystytty lukemaan etukäteen?

    • Lenkittäjä

      Ei oo ymmärrystä niillä siinä kohtaa vaikka, sanot että voitko jatkaa matkaasi tai voitko odottaa hetken kauempaa koirasi kanssa. Puhetta eivät kaikki ulkoiluttajat näytä ymmärtävän. Sellaisiakin on tullut kohdalle että, kävellään askel pari ja pysähdytään sitten siihen silti...tai sitten päätetään että en todellakaan odota, vaan teen mitä haluan ja jatkaan matkaani kohti sinua irto koirani kanssa.

      • Pipittipää

        Siis hetkinen! Sinäkö tunnet olevasi oikeutettu komentamaan muita yleisellä tiellä liikkuvia ihmisiä/koirakkoja odottamaan sinun lupaasi jatkaa matkaansa? Heidänkö pitää seistä suunnilleen asennossa ja odottaa, että milloin sinä annat luvan tehdä sitä ja tehdä tätä? Et oikeesti voi olla tosissasi?

        Taidat olla vähän pipitti päästäsi.


      • Are you Kidding?
        Pipittipää kirjoitti:

        Siis hetkinen! Sinäkö tunnet olevasi oikeutettu komentamaan muita yleisellä tiellä liikkuvia ihmisiä/koirakkoja odottamaan sinun lupaasi jatkaa matkaansa? Heidänkö pitää seistä suunnilleen asennossa ja odottaa, että milloin sinä annat luvan tehdä sitä ja tehdä tätä? Et oikeesti voi olla tosissasi?

        Taidat olla vähän pipitti päästäsi.

        Sinäkö sitten tunnet olevasi oikeutettu komentamaan muut ihmiset kanssasi tekemisiin, kontaktiin, lähietäisyydelle - väkisin?! Pitääkö minun kysyä sinulta lupa, että saanko kouluttaa tätä koiraa täällä reunassa ihan rauhassa, saanhan? Ja sitten sinä päätät joko jatkaa matkaasi tai tulla pyynnöstäni huolimatta koirinesi tai ilman minun & koiran luo? Kyllä tämä juttu menee pipettipää ihan molempiin suuntiin.

        Sinä vaadit, että pitäisi kunnioittaa ihmisen oikeutta päättää, miten liikkua kävelytielle, eikö se ole samaista kunnioitusta sitä toista kohtaan, joka sillä samaisella kadulla pyytää, että ethän tule lähelle, me treenataan tässä vähän kauempaa hallittua ohitusta?


      • Pipittipää
        Are you Kidding? kirjoitti:

        Sinäkö sitten tunnet olevasi oikeutettu komentamaan muut ihmiset kanssasi tekemisiin, kontaktiin, lähietäisyydelle - väkisin?! Pitääkö minun kysyä sinulta lupa, että saanko kouluttaa tätä koiraa täällä reunassa ihan rauhassa, saanhan? Ja sitten sinä päätät joko jatkaa matkaasi tai tulla pyynnöstäni huolimatta koirinesi tai ilman minun & koiran luo? Kyllä tämä juttu menee pipettipää ihan molempiin suuntiin.

        Sinä vaadit, että pitäisi kunnioittaa ihmisen oikeutta päättää, miten liikkua kävelytielle, eikö se ole samaista kunnioitusta sitä toista kohtaan, joka sillä samaisella kadulla pyytää, että ethän tule lähelle, me treenataan tässä vähän kauempaa hallittua ohitusta?

        Et ihan oikeesti voi sanoa muille ihmisille julkisella paikalla, että "ette tule nyt tänne,...... ette kulje nyt tästä ohi......, sinun pitää odottaa, että annan luvan.....,koska minulla on (ongelma)koiran koulutus meneillään". Sinun käskytystäsi ei tarvitse noudattaa kenenkään kulkijan. Oikeesti se on sinun ja vaan sinun ongelmasi, jos koirallasi (tod. näk. myös sinulla) on ongelmia.

        Kyllä minä ainakin katselin ja kuuntelin huuli pyöreänä erästäkin koiran kanssa ulkoilevaa ollessani koirani kanssa lenkkipolulla (pururata) tossa noin puoli toista vuotta sitten. Hän huutaa kailotti jo kaukaa, että "kiertäkää meidät, koska koulutan koiraa ja se ei tule toimeen muiden koirien kanssa". Hän myös antoi meille ohjeita, että "meette tota kautta, tuolla ja tuolla on toinen polku, mutta tänne te ette saa tulla". Arvaa uskoinko? No en uskonut ja jatkoin lenkkiämme.

        Minä en ole velvollinen väistelemään kenenkään käskystä (ainostaan pelastuslaitos ja poliisi) ketään. Jos koira ja sen omistaja ei tule toimeen muiden koirakkojen kanssa, niin väistäköön itse. Jos tämä ulkoiluttaja olisi kohteliaasti huikannut pahoitellen, että please, mutta nyt on tällainen ja tällainen tilanne, niin olisin toki häntä ymmärtänyt ja ehkä kiertänytkin, mutta kun aletaan huutamaan kurkkutorvi puoliksi ulkona ja vaatimalla vaatimaan, kuin kunkku konsanaan, niin kyllä se niskakarvat nostaa pystyyn.

        En väistänyt, vaan he lähtivät sitten toiseen suuntaan.


      • Are you kidding?
        Pipittipää kirjoitti:

        Et ihan oikeesti voi sanoa muille ihmisille julkisella paikalla, että "ette tule nyt tänne,...... ette kulje nyt tästä ohi......, sinun pitää odottaa, että annan luvan.....,koska minulla on (ongelma)koiran koulutus meneillään". Sinun käskytystäsi ei tarvitse noudattaa kenenkään kulkijan. Oikeesti se on sinun ja vaan sinun ongelmasi, jos koirallasi (tod. näk. myös sinulla) on ongelmia.

        Kyllä minä ainakin katselin ja kuuntelin huuli pyöreänä erästäkin koiran kanssa ulkoilevaa ollessani koirani kanssa lenkkipolulla (pururata) tossa noin puoli toista vuotta sitten. Hän huutaa kailotti jo kaukaa, että "kiertäkää meidät, koska koulutan koiraa ja se ei tule toimeen muiden koirien kanssa". Hän myös antoi meille ohjeita, että "meette tota kautta, tuolla ja tuolla on toinen polku, mutta tänne te ette saa tulla". Arvaa uskoinko? No en uskonut ja jatkoin lenkkiämme.

        Minä en ole velvollinen väistelemään kenenkään käskystä (ainostaan pelastuslaitos ja poliisi) ketään. Jos koira ja sen omistaja ei tule toimeen muiden koirakkojen kanssa, niin väistäköön itse. Jos tämä ulkoiluttaja olisi kohteliaasti huikannut pahoitellen, että please, mutta nyt on tällainen ja tällainen tilanne, niin olisin toki häntä ymmärtänyt ja ehkä kiertänytkin, mutta kun aletaan huutamaan kurkkutorvi puoliksi ulkona ja vaatimalla vaatimaan, kuin kunkku konsanaan, niin kyllä se niskakarvat nostaa pystyyn.

        En väistänyt, vaan he lähtivät sitten toiseen suuntaan.

        "huutamaan kurkkutorvi puoliksi ulkona ja vaatimalla vaatimaan"

        Minähän en juuri toimi näin, vaan pyydän nätisti eli olisiko mahdollista, että ette nyt tulisi tänne juttelemaan meidän kanssamme, kun tilanne on tämä olemme parin metrin päässä pyörätieltä, vaikkapa inan pellon puolella (mikä pakko sinne on rynniä alkuunkaan?).

        Minä en pyydä ketään väistämään, kiertämään - saa kävellä OHI. Montako kertaa tämä pitää teille vääntää?! Ihan oikeasti. OHI OHI OHI!!!! Mutta kun nämä plamputtajat tulevat juttelemaan, hiipivät lähemmäksi kysellen "mikäs sulla siellä on?" "aijai, joku ihan pienikö?" "koulutatko sitä, onko se pentu?" "Ans mää tuun vähä silittämäään, kun mullakin oli joskus tommonen piäni.." Etkö tajua, että on aivan eri asia mennä OHI, kun tulla ns. iholle jauhamaan paskaa. Eikä se jauhaminen haittaisi, mutta kun se on täysin turhaa ja saattaa saada koiran, turhaan, reagoimaan. Ymmärrätkö? Eli en voi sanoa, että olisitko hyvä etkä tulisi silittämään ym. Onko muilla ihmisillä oikeus tulla väkisin koiraan kiinni, jos niin haluavat. Käydään ihmeessä muiden ihmisten koiriin käsiksi ilman omistajan lupaa - siihen meillä kaikilla on OIKEUS!

        Kyllä te kaikki tunnuttekin olevan pahempia pipettipäitä kuin aluksi ajattelinkaan.. :/


      • Pipittipää
        Are you kidding? kirjoitti:

        "huutamaan kurkkutorvi puoliksi ulkona ja vaatimalla vaatimaan"

        Minähän en juuri toimi näin, vaan pyydän nätisti eli olisiko mahdollista, että ette nyt tulisi tänne juttelemaan meidän kanssamme, kun tilanne on tämä olemme parin metrin päässä pyörätieltä, vaikkapa inan pellon puolella (mikä pakko sinne on rynniä alkuunkaan?).

        Minä en pyydä ketään väistämään, kiertämään - saa kävellä OHI. Montako kertaa tämä pitää teille vääntää?! Ihan oikeasti. OHI OHI OHI!!!! Mutta kun nämä plamputtajat tulevat juttelemaan, hiipivät lähemmäksi kysellen "mikäs sulla siellä on?" "aijai, joku ihan pienikö?" "koulutatko sitä, onko se pentu?" "Ans mää tuun vähä silittämäään, kun mullakin oli joskus tommonen piäni.." Etkö tajua, että on aivan eri asia mennä OHI, kun tulla ns. iholle jauhamaan paskaa. Eikä se jauhaminen haittaisi, mutta kun se on täysin turhaa ja saattaa saada koiran, turhaan, reagoimaan. Ymmärrätkö? Eli en voi sanoa, että olisitko hyvä etkä tulisi silittämään ym. Onko muilla ihmisillä oikeus tulla väkisin koiraan kiinni, jos niin haluavat. Käydään ihmeessä muiden ihmisten koiriin käsiksi ilman omistajan lupaa - siihen meillä kaikilla on OIKEUS!

        Kyllä te kaikki tunnuttekin olevan pahempia pipettipäitä kuin aluksi ajattelinkaan.. :/

        Hyvin todennäköisesti noin kuitenkin toimit kuvaamallani tavalla. Huudathan sinä täälläkin ja käytät tehosteita turhankin runsaasti, joten on odotettava, että toimit myös samoin tuolla ulkoilmassa ulkoillessasi koirasi kanssa. Nuo isot kirjaimet ja monet huutomerkit kyllä kertovat karua kieltä sinusta.

        Kyllä sillä hymyllä ja kohteliaalla käytöksellä pärjää pitkälle. Ei se koira oikeesti siinä rikki mene, jos sallit ohikulkijoiden sanoa muutamia kohteliaisuuksia ja kysellä koirasta. Minä ainakin olen otettu ja tulen hyvälle mielelle, jos mun ja koirani kohdalle pysähdytään ja sanotaan jotain kaunista/kivaa koirastani. En vielä koskaan ole tavannut sellaista kulkijaa, joka "ui koirani liiveihin kiinni", kun olen sanonut, että se ei ole kovin sosiaalinen ja ei tykkää vieraiden silittelystä. Hyvin hyö ovat sitten tyytyneet katselemaan koiraani ja sen temppuilua sopivan matkan päästä.

        Sä oikeesti teet käytökselläsi itsellesi tuosta ongelman.


      • Are you kidding?
        Pipittipää kirjoitti:

        Hyvin todennäköisesti noin kuitenkin toimit kuvaamallani tavalla. Huudathan sinä täälläkin ja käytät tehosteita turhankin runsaasti, joten on odotettava, että toimit myös samoin tuolla ulkoilmassa ulkoillessasi koirasi kanssa. Nuo isot kirjaimet ja monet huutomerkit kyllä kertovat karua kieltä sinusta.

        Kyllä sillä hymyllä ja kohteliaalla käytöksellä pärjää pitkälle. Ei se koira oikeesti siinä rikki mene, jos sallit ohikulkijoiden sanoa muutamia kohteliaisuuksia ja kysellä koirasta. Minä ainakin olen otettu ja tulen hyvälle mielelle, jos mun ja koirani kohdalle pysähdytään ja sanotaan jotain kaunista/kivaa koirastani. En vielä koskaan ole tavannut sellaista kulkijaa, joka "ui koirani liiveihin kiinni", kun olen sanonut, että se ei ole kovin sosiaalinen ja ei tykkää vieraiden silittelystä. Hyvin hyö ovat sitten tyytyneet katselemaan koiraani ja sen temppuilua sopivan matkan päästä.

        Sä oikeesti teet käytökselläsi itsellesi tuosta ongelman.

        No nyt kyllä olettelet jo omiasi ihan sujuvasti.

        " Nuo isot kirjaimet ja monet huutomerkit kyllä kertovat karua kieltä sinusta."

        :D Miksi ihmeessä en käyttäytyisi sivistyneesti ja asiallisesti ulkoilessani ja/tai ollessani muiden ihmisten seurassa? Ai niin, siksi, että huutomerkit kertovat niin.. tai se, miten avaudun Suomi24-keskustelupalstalla? Täällä jos jossakin on mukava ja helppo sanoa totuus, se, että nämä ihmiset, jotka eivät ymmärrä tai halua ymmärtää puhetta (ja edelleen kohteliaasti esitettynä, enhän edes voisi huutaa/meuhata? Tuskin koira tilannetta sen jälkeen enää kovin neutristi ottaisi? Järjen käyttö on oikeasti ihan sallittua. Pyrin tekemään niistä vaikeammista - edistytty siis jo on hyvin - ohituksista rauhallisia ja hallittuja) nyt vain sattuvat olemaan, valitettavasti, aika selkeästi tavallista uunompia. Mutta sitä en ymmärrä, mitä te tästä seikasta niin provosoidutte? Ja miksi sitä ei saisi sanoa 'ääneen'?

        "Ei se koira oikeesti siinä rikki mene," "En vielä koskaan ole tavannut sellaista kulkijaa, joka "ui koirani liiveihin kiinni"

        Me tapaamme ihmisiä mielellämme hallitusti. piste. Ja vaikka ei menisikään rikki, ei ole kenenkään pakko tulla härkkimään. Ja sinun koirasi on selkeästi erilainen. Ja täällä näitä aivottomia iilimatoja nyt vain sattuu riittämään, vaikka sinun kulmillasi ei olisi yhtäkään. Se, ettet ole koskaan tavannut yhtään, on minulle kutakuinkin se ja sama.


    • Lenkittäjä

      Puhuminen on sallittua. Jos haluaa kieltäytyä siirtymästä niin toki on helpompaa päättää nopeasti että miten etenee seuraavaksi. Jos joku haluaa edetä toisin niin toki minäkin etenen toisella tavalla. Ei ketään pakoteta siirtymään. En menisi kahden ison räyhän kanssa liian lähelle pikku fifejä. Tulee pahaa jälkeä. Koirat eivät ole omia, joten siksi puhuminen on järkevintä.

      Yleensä suurin osa tekee niin kuin pyytää...jos aloittaa lauseen: Voitko sanalla niin ei se ole komentamista vaan pyytämistä oikeastaan. Joten en minä ketään käske vaan pyydän enimmikseen. Se on sitten eri asia että miten se toinen ulkoiluttaja tuntee tämän pyynnön. Mutta en usko että kukaan haluaa että, vieras koira ja oma koira ottaisivat yhteen.

      Ja mitä tohon lauseeseen tulee: "Taidat olla vähän pipitti päästäsi." Niin minulle on aivan sama mitä mieltä olet minun ajatuksistani tai päästäni. Et tunne minua joten et ikinä saa tietääkkään kuinka fiksu oikeasti olen, minä kun en hauku sinua. Minullakin on oikeus tuoda mielipiteeni ja sanani julki.

    • Anonyymi

      Aloittajan ongelma jo ratkennut mutta jos on tuommoinen "ongelma" pitää koira opettaa seuraamaan ja ohittaa vastaan tulevat henkilöt vauhdilla. Varmasti saa olla rauhassa jatkossa, kukaan ei tunge väkisellä häiritsemään huomatessaan mikä on homman nimi. (En kyllä itse osaa ajatella että muut olisivat "häiriköitä" joista pikaisesti eroon päästävä.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe