Mitä tehdä kun Yhteishuoltajuus ei toimi?

kiusantekoon väsynyt

Tässä sitä taas ollaan ja ihmetellään mitä tehdä kun ex eli lasten isä neljän vuoden eronkin jälkeen tekee lapsilleen kiusaa eikä vara olisi mennä taas oikeuteen kun edelliskerralla sovimme ja päädyimme yhteishuoltajuuteen.

Periaatteessa olen ollut yksin lasteni huotaja erostamme lähtien ja yhteishuoltajuus ei ole koskaan toiminut.
Ex ei ole pitänyt taaskaan pitkään aikaan yhteyttä lapsiinsa edes soittelemalla (soitti viimeksi 9kk sitten) saati että olisi sopinut tapaamisia ja nähnyt lapsiaan.
Yksin olen maksanut kaiken (vaatteet,tietokoneet,kännykät, harrastukset yms.)
Nyt ex kieltää lapsia harrastamasta.
Voiko asialle tehdä jotain ilman että pitää mennä oikeuteen ja vaatia yksinhuoltajuutta?
Pystyykö lastenvalvoja käskemään exää antamaan luvan harrastuksiin kun ilman lupaa voi tapaturman sattuessa syyttää minua huonoksi äidiksi ja ex vaatia lapsia itselleen?

Lapseni täyttävät tänävuonna 12v, 14v ja 16 vuotta.

Ex on tehnyt erostamme lähtien kiusaa ja ei näytä lopettavan vaan keksivän kokoajan lisää tapoja satuttaa lapsiaan.
Itse väsynyt näkemään kuinka lapset yhä joutuvat kärsimään väkivaltaisen isänsä kiusanteosta .

48

8043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+6

      Kyllähän lapset harrastaa saavat ilman etänkin lupaa vaikka teillä yhteishuoltajuus olisikin.

      "Eron yhteydessä vanhempien pitää sopia, kuka on lapsen huoltaja. Yleensä vanhemmilla on eron jälkeen yhteishuoltajuus. Se tarkoittaa, että vanhemmat päättävät yhdessä lasta koskevista tärkeistä asioista, kuten kasvatuksesta, terveydenhoidosta tai matkustamisesta. Lapsen elämän päivittäisistä asioista päättää se, jonka luona lapsi asuu.

      Yhteishuollossa olevaa lasta ei voi viedä ulkomaille ilman toisen vanhemman lupaa. Jos lapselle haetaan passia, molempien vanhempien pitää allekirjoittaa passihakemus.

      Jos yhteishuoltajuus ei onnistu eron jälkeen, toinen vanhemmista voi hakea lapsen yksinhuoltajuutta. Tällöin huoltajana oleva vanhempi voi päättää yksin lasta koskevat asiat. Hänen ei tarvitse neuvotella toisen vanhemman kanssa.

      Lapsella on kuitenkin kaikissa tilanteissa oikeus tavata molempia vanhempiaan."

      http://www.lastensuojelu.info/sf/lastensuojelun-perusta.html

      Jossei hän ole ottanut 9kk minkäänlaista yhteyttä niin miten hän kieltää esim. nämä harrastukset? ja tuskinpa yksin kaikkea maksat saat kelalta elarit jollei isä niitä maksa ja sopimus teillä varmasti on jos oikeudessakin olette käyneet. Luonapitovähennykset ovat myös niin olemattomat, että vaikka etä ottaisi lapset esim. joka toinen viikonloppu se ei vaikuttaisi elareihin millään tavalla.

      • Anonyymi

        Väkivaltaista hirviötä ei tarvitse sietää. Onneksi tapahtuneet asiat ovat aloittajalle vain ikävä muisto. Sulla oli vähättelevä asenne asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkivaltaista hirviötä ei tarvitse sietää. Onneksi tapahtuneet asiat ovat aloittajalle vain ikävä muisto. Sulla oli vähättelevä asenne asiaan.

        Lapset isälle asumaan ja äidille tapaa mis oikeudesta 1h/kk valvottuna


    • kiusantekoon väsynyt

      Olen itse pitänyt yhteyttä lasteni isään tekstiviestein pyytäen häntä soittelemaan lapsilleen yms. lapsiin koskevista asioista joihin hän joko vastaa tai ei vastaa.

      Mitä sopimuksiin tulee niin ei ex niistä piittaa tai tulkitsee niitä miten itse haluaa.

      Koko neljän vuoden aikana ex ei ole pitänyt lapsia luonaan yhtä ainutta päivää. Lyhyitä tapaamisiakin on ollut koko tänä aikana vain kolme tai neljä koska hän ei ole itse heitä halunnut nähdä. Ei halua soittaakaan.

      Ex ei antanut lasten vaatteita tai leluja kun erosimme vaan hän piti heidän tavaransa ja ne on hänellä yhä pyynnöistä huolimatta. Edes virkavalta ei ole saanut häntä luovuttamaan lasten omaisuutta.

      Kyse siis erittäin narsistisesta isästä jolle ei lapset näytä merkitsevän muuta kuin keinoa satuttaa.

      Toivottavasti olet oikeassa tuosta että lapset saavat ilman toisen vanhemman lupaa harrastaa.
      En halua ottaa turhia riskejä ja vaarantaa lapsiani.
      Ajattelin soittaa lastenvalvojalle ja varmistaa tämän asian vielä ennen kuin uskallan antaa lasteni vihdoin jatkaa harrastuksiaan.

      • Äly hoi

        Ystävän neuvo, LOPETA ihmeessä se lasten isälle ilmoittelu. Lapset ovat jo niin isoja, että he osaavat tarvittaessa ilmoittaa itse asioistaan isälleen. Ja koska sitä lasten isää ei selvästikään kiinosta lastensa asiat, niin anna sinäkin asian olla ja keskity LASTEN ja omaan elämään.
        Olet selvästikin vieläkin, neljä vuotta eron jälkeen, ex miehesi tossun alla ja kynnysmattona. Älä suostu moiseen.
        Kukaan lastenvalvoja ei sinua velsoita soittelemaan ex puolisollesi.


    • Voi Venäjä...

      ja kolme lasta tehty tällaisen kanssa... ja vasta neljä vuotta sitten erositte? Eivätkö hälytyskellot missään vaiheessa soineet aikaisemmin? Jos toinen on narsisti, niin taidat itse olla suuremman luokan masokisti. Näin se kirja kantensa valitsee.

      Siinä olen kyllä samaa mieltä monien kanssa, että lapset saavat kyllä harrastaa mitä lystäävät ilman, että toinen voi sitä kieltää, mutta toisaalta niistä täytyy sitten lähivanhemman myös ottaa täysi vastuu. Turha valittaa siitä, ettei etä maksa sitä ja tätä, jos lapsesi harrastukset maksavat mansikoita, sillä itsehän olet niihin antanut siunauksesi. Jos lapsi alkaa harrastaa esim. ratsastusta tai lätkää, niin minusta se kyllä jää sinun lompakkosi varaan, jos toisen vanhemman kanssa ei sellaisista harrastuksista ole kyselty.

      En tajua tällaista itkemistä siitä, ettei mihinkään kännyköiden, läppäreiden sun muiden vimpainten hankintaan ole etävanhempi osallistunut. Tällaisissa tuotteissa hintaskaala vaihtelee aika lailla. Millaiset kännykät ja läppärit lapsillesi ostit?

      • 4wj85k689l7t80

        Se oli vakka joka kantensa valitsi, ei kirja.


      • 4wj85k689l7t8
        4wj85k689l7t80 kirjoitti:

        Se oli vakka joka kantensa valitsi, ei kirja.

        Totta. Vähän kuin penis, joka itse valitsee peräaukkonsa.


    • 9+6

      Harrastuskulut lasketaan elareihin vain jos ne ovat kohtuulliset ja yhdessä päätetty eli lätkä yms kalliit eivät silloin tosiaan ole etän maksettavia jollei hän itse vapaaehtoiseti tahdo maksaa. Sama pätee toisin päin voihan etä viedä lapsensa ratsastustunneille muttei lähin niitä täydy kustantaa. Jos isä on väkivaltainen ja tekee pelkkää kiusaa lapsilleen niin miksi lähettelet teksiviestejä ja pyydät soittamaan? Eikö pitäisi olla onnellinen, että hän pysyy kaukana sinusta ja lapsistasi etää ei myöskään mitkään tapaamissopimukset velvoita. Olette eronneet neljä vuotta sitten vaatteet ovat varmasti jo pieniä ja lelut menneen talven lumia joten mitä niillä enään tekisit? Teillä on tainnut olla hyvin riitaisa ero ja taidat edelleen olla katkera hänelle ja näin ehkä itse kostaa hänelle lasten kautta? Kyllä moni mies juoksee karkuun ja jättää valitettavasti omat lapsensa jos nainen vaatii koko ajan lisää rahaa ja vaatteita lapsille ja ottamaan lapset luokseen ja uhkailee sekä kiristää lasten kautta. Lopettamalla lasten harrastukset teet kiusaa vain lapsillesi ja mollaat heille isäänsä mitä ei pitäisi tehdä vaikka isä kuinka huono olisi.

    • kiusantekoon väsynyt

      Huh huh.
      Onpa kirjoituksia!

      En ole vaatinut rahaa. Minulla on rahaa.'
      Pakko tekstata exälle koska hän väittää minun estävän yhteydenpidon ja näin hänen valheensa paljastuu.

      Olen katkera vain siitä että ex ei anna lapsllleen yhä rakkaita leluja ja lupaa harrastaa.

      Onnellinen olen kunhan vaan ex ei ilkeile lapsilleen jotka minulle kaikki kaikessa.

      Harrastukset jäivät jäähylle koska ex uhkaili lisätoimilla jos lapset harrastaa eli se siitä kiusaamisesta.

      Tänään varmistan lastenvalvojalta voiko etä kieltää harrastukset.

      • Eläälähuopaa

        Lapset saa harrastaa koska et rahaa exältä pyydä.
        Ei sinun tarvitse pitää yhteyttä exääsi sen takia että syyttelee yhteydenpidon estämisestä. Voithan näyttää puhelimen lokin tai kuvan siitä ettei herra ole itse yhteyttä ottanut.
        Johan se etteivät lapset ole olleet isällään yötä kertoo siitä ettei isä välitä heitä ottaa luokseen.
        Jos lapset ovat tarpeeksi vanhoja he voivat itsekin kertoa etteivät näe isäänsä.
        Onko lapsilla omat puhelimet? He voivat itse silloin halutessaan ottaa isäänsä yhteyttä.
        Syytellähän aina saa mutta mitäpä nuo sossussa voivat asialle tehdä. Ei mitään. Jos oikeuteen olisitte menossa niin exälläsi pitäisi olla todisteita yhteydenpidon estämisestä.
        Ala elämään äläkä raportoi mitään exällesi. Kyllä hän kysyy jos lasten asiat kiinnostaa ja silloin on hyvä vastata hänelle. Tuo on vähän sellaista roikkumista syystä tai toisesta.


      • väkisin
        Eläälähuopaa kirjoitti:

        Lapset saa harrastaa koska et rahaa exältä pyydä.
        Ei sinun tarvitse pitää yhteyttä exääsi sen takia että syyttelee yhteydenpidon estämisestä. Voithan näyttää puhelimen lokin tai kuvan siitä ettei herra ole itse yhteyttä ottanut.
        Johan se etteivät lapset ole olleet isällään yötä kertoo siitä ettei isä välitä heitä ottaa luokseen.
        Jos lapset ovat tarpeeksi vanhoja he voivat itsekin kertoa etteivät näe isäänsä.
        Onko lapsilla omat puhelimet? He voivat itse silloin halutessaan ottaa isäänsä yhteyttä.
        Syytellähän aina saa mutta mitäpä nuo sossussa voivat asialle tehdä. Ei mitään. Jos oikeuteen olisitte menossa niin exälläsi pitäisi olla todisteita yhteydenpidon estämisestä.
        Ala elämään äläkä raportoi mitään exällesi. Kyllä hän kysyy jos lasten asiat kiinnostaa ja silloin on hyvä vastata hänelle. Tuo on vähän sellaista roikkumista syystä tai toisesta.

        se yksinhuolto lapsen isälle laitetaan toimimaan-
        Lapset ei saa harrastaa koska olet sosiaalitoimen/ "lastensuojelun-" järjestämä tarkoitushakuinen "yksinhuoltaja" perättömin selvityksin, lausumin lapsen olosuhteista. Sinun tarvitsee pitää yhteyttä exääsi;
        koska se on lain mukaan lähivanhemman velvollisuus; pitää yhteyttä
        lapsia koskevassa asiassa vanhempaan, jonka luona lapsi ei virallisesti
        asu- Voithan näyttää puhelimen lokin tai kuvan siitä, ettei "narttu" ole
        itse pitänyt yhteyttä lapsen vanhempaan, sillä lain mukaan lähivanhemman velvollisuus; on pitää yhteyttä lapsia koskevassa
        asiassa vanhempaan, jonka luona lapsi ei virallisesti asu. Johan se ettei vieraannuttaja "äiti- ja viranomaiset" ole tarkoitushakuisesti antaneet lasten olla omalla isällään yötä kertoo siitä, ettei "narttu" välitä oikeasti lapsistaan tehdessään omille lapsilleen tarkoitushakuista kiusaa katkeroituneena narsistina. Onko lapsilla omat puhelimet? On puhelimet- mutta he tai lapsen isä eivät voi ottaa yhteyttä toisiinsa, koska yhteys-tiedot on isältä- ja lapsilta tarkoitushakuisesti salattu vieraannuttaja "äidin- ja viranomaisten" toimesta perättömin selvityksin, lausumin lapsen olosuhteista; vainotessa, manipuloidessa lapsen- ja isän välistä yhteyden-pitoa- ja suhdetta. Syytellähän aina saa mutta mitäpä nuo vieraannuttaja sossussa voivat asialle tehdä; sotkiessaan "viranomais-" menettelyssä tarkoitushakuisesti lapsen- ja isän elämän perättömin "viranomais-" selvi-tyksin, lausumin mm. tuomioistuimessa lapsen olosuhteista luonnehäiriöi-sessä, narsistisessa, sairaassa "viranomais-" menettelyssä yhteistyössä vieraannuttaja äidin kanssa narsistina. Ei mitään. Jos oikeuteen olisitte menossa niin vieraannuttaja "äidillä- ja viranomaisilla" pitäisi olla todisteita yhteydenpidon sallimisesta. Ala selvittämään lastesi isän kanssa lastenne asiat aikuismaisesti, se on lähivanhemman velvollisuus ilman sairaita, luonnehäiriöisiä vieraannutta ja "viranomaisia"; äläkä raportoi mitään sossuun. Milläs se isä kysyy kun ei ole edes lasten- ja äidin yhteys tietoja ja vieraannuttaja "äitiä- ja viranomaisia" ei oikeasti kiinnosta selvittää isän kanssa lapsen olosuhteita tehdessään tarkoitushakuista kiusaa, vieraannuttaessaan, manipuloidessaan, vainotessaan lapsen- ja isän välistä suhdetta mm. "virannomais-" menettelyssä Tuo on vähän sellaista katkeroitunutta roikkumista syystä tai toisesta.


      • Anonyymi

        Annoitkin mokoman psykopaatin määräillä. Ei mies eikä mikään tuommoinen turhake!


    • 9+6

      Mihin ne hänen valheensa paljastuu valvooko teitä joku? Voithan myös odottaa, että hän joskus tekstaa tai soittaa sinulle ja säilyttää nämä todistaaksesi ettet yhteydenpitoa estä. Lapset ovat myös jo niin isoja, että heillä on kännykät ja osaavat itse ottaa yhteyttä isäänsä ja isä heihin joten miksi sinun pitää tekstailla ja soitella isälle jos välinne ovat noin huonot, kiusanteolta ja katkeruudelta se vain tuntuu.
      Lapsesi ovat niin vanhoja että he tuskin mitään näillä rakkailla leluilla tekisivät. Miksi lelut jäivät erossa isälle oliko hän ostanut ne kaikki?
      Mitä lisätoimia isä tekee jos lapset harrastavat? Ei maksa niistä puolia vai mitä? Lapset ovat kaikki jo yli 12vuotiaita ja saavat jo sanoa oman mielipiteensä asioihin joten oikeuteen lienee turha lähteä.
      Neuvoisin, että jätät isän rauhaan ja annat hänen ilmoitella lapsille sitten kun häntä itseään kiinnostaa ja turha kysyä häneltä harrastuksista tai mistään jollei hän muutenkaan elämäänne millään tapaan kuulu.

      • tarkkuutta lukemisee

        Pieni korjaus: eivät kaikki lapset ole jo yli 12 vuotiaita, vaan täyttävät tänä vuonna vasta tuon mainitun iän. Siis nuorin täyttää sen 12.


      • Juhpelliksi

        Niin ja pieni tarkennus: 12 vuotta täyttänyttä voidaan kuulla oikeudessa siten että häntä sosiaaliviranomaisten toimesta haastatellaan ja kuullaan. Lasta ei itse oikeudenistuntoon tuoda kuin vain poikkeustapauksissa. Tuomareita ei ole koulutettu haastattelemaan lapsia tällaisissa asoissa, sen tekevät sosiaaliviranomaiset. Ja millainen ihminen ylipäätään olisi edes vanhempi, joka yrittäisi ja esittäisi alaikäisen tuomista käräjäistuntoon kuuntelemaan vääntöä siitä kumpi on huonompi, isä vai äiti?????
        12 vuotta täyttänyt ei kuitenkaan itse päätä siitä missä asuu, sen päättää oikeus - jos siis asiaa vanhempien yhteisen sopimuksen tekemisen kykenemättömyyden vuoksi ei saada ratkaistuksi. Lapsi ei koskaan - ei koskaan päätä tällaisista asioista, mikä on täysin oikein lasta kohtaa. Lasta ei pidä koskaan laittaa valitsemaan isänsä ja äitinsä väliltä.


    • sfdsfsaf

      Harrastukset eivät kuulu yhteishuollon piiriin. Ex ei voi kieltää lastesi harrastusta. Ainoa mitä hän voi kieltää on niiden kulujen laskemiseen elatuksessa. Jos niistä ei ole yhteisesti sovittu voi hän kieltäytyä niitä kustantamasta omalta osaltaan. Ja silloin ainoa keino saada ne lasketuksi elareihin on lakitupa, jossa niitä ei varmuudella mukaan lasketa, jos niistä ei ole yhteisesti sovittu.

      Mut yhteishuollon piiriin ei kuulu harrastukset.

    • kiusantekoon väsynyt

      Exän vuoksi käymme hän sekä minä erikseen yhä perheneuvolassa joten kyllä ,meitä tavallaan valvotaan.

      Lapset eivät ole suostuneet antamaan isälleen puh.numeroitaan koska isä soitteli niihin eromme alussa aina humalassa. Lasten toiveesta ainoastaan minun puhelimen kautta isä voi olla yhteydessä selvinpäin heihin jos haluaa.

      Jotkut vanhoista leluista ovat yhä rakkaita ja jopa muutama vaate joka mahtuisi nykyään esim.nallelle.
      Kyllä nämä lelut ja vaatteet ovat ihan yhdessä hankittuja tai lapset lahjaksi esm.isovanhemilta saaneet.
      Vanhat lelut ovat erossakin LASTEN omaisuutta eivätkä ne kuulu kummallekkaan vanhemmalle vaan lapselle.
      Pelkkää kiuantekoa johon minä reagoinut ostamalla kaikkea uutta tilalle.

      Ex saattaa aloittaa TAAS huoltajuusoikeudenkäynnin jos en tee kuten hän sanoo eli jatkan lasten harrastuksia jotka tähänkin asti ihan itse maksanut. Olen jo yhden hultajuusoikeudenkäynnin (meni sovitteluun, pääty yhteishuoltajuuteen)joutunut maksamaan sillä huoltajuuskiistassa molemat osapuolet maksavat omat kulunsa ja minä en haluaisi taas joutua maksamaan tuhansia euroja siitä että yks päätti taas nostaa kiistan pystyyn vaikka tietää että häviää. Kiusa se pienikin kiusa.
      Asumme samassa kaupungissa ja hän saa tavalla kuin toisella aina tekemisemme selville, kuten perheneuvolassa he kertovat mitä lapsille kuuluu jollonka hän saa tietää harastusten jatkuvan hänen kiellosta huolimatta.

      Yhteys lasten isään ei ole kiusantekoa vaan yhteishuoltajuutta kun on kyse lasten asioista.
      En halua ongelmia ja pyrin ennaltaehkäisemään ne jo hyvissä ajoin.

      Ihana ettet ole joutunut itse kokemaan tälläisen narsistisen ihmisen kanssa asioiden hoitamista.
      Mitä ihmettelyyn siitä että miten minulla voi olle useampia lapsia sekä pitkä yhteinen menneisyys tämmöisen miehen kanssa voin vastata ihan vilpittömästi: On hyvin vaikea lähteä täysin alistettuna väkivaltaisesta liitosta pois jota täysin tyranni narsisti hallitsee. Vasta kun mies jäi kiinni väkivallasta lapsiamme kohtaan pakenimme turvakotiin ja aloitimme vaikeuksien kautta uuden elämän.
      Nainen kestää aika paljon lastensa vuoksi kun luulee että heillä hyvä olla ja ehjä koti arvoissa korkealla.

      Nykytilannetta hyvänä ja rauhallisena pitäen en siksi haluaisi suututtaa exää. Mielistely yhteishuoltajuuden vuoksi jatkuu.

      Tulevaisuutta ajatellen toivon että ex pitäisi lapsiinsa yhteyttä jotta he saisivat välinsä menneisyydestä huolimatta kuntoon ja lapsista tulisi hyvinvoivia täysipainoisia aikuisia.

      Lapset ja heidän hyvinvointinsa nyt sekä tulevaisuudessa tärkeintä.

      Eikös lapsille tulisikin olla oikeus molempiin vanhempiinsa?
      Eikö etän tehtävä ole pitää yhteyttä lapsiinsa etenkin kun on yheishuoltajuus?

      • Sydänjää_sulaa

        Minäkin ymmärrän. Ihan täysin. Vain henkilö, jolla ei ole mitään kokemusta narsisteista ja siitä, miten häikäilemättömiä he kykenevät olemaan, esittää tuollaisia kysymyksiä, kuin sinullekin täällä on esitetty.

        Kiusaaminen jatkuu niin kauan, kuin lapsi/lapset ovat alaikäisiä. Näin olen itse todennut, erosta ja vuosia aikaa ja yhä vaan jatkuu...... ja ihan käsittämättömiä asioita tapahtunut, kukaan ei edes uskoisi, jos kertoisin, miten alhaisiin ja kuvottaviin tekoihin narsistinen ihminen kostonhimossaan ja katkeruudessaan pystyy lapsia - omia lapsiaan - pelinappulana käyttäen.

        Voimia sinulle! Tiedän että ne on tarpeen. Ei anneta periksi, jonain päivänä lapset, se nuorinkin on täysi-ikäinen ja sitten olemme vapaita :)


      • sossupaholainen

        Ytän kuuluisi pitää yhteyttä lapsiinsa,ja lapsilla on oikeus vanhempiinsa vaikka ei olisi edes yhteishuoltajuutta. Mutta todellisuus ei ole aina sellainen kuin pitäisi.

        Etä ei voi kieltää harrastuksia, ja jos hän ei edes pidä yhteyttä, ei lähin velvollisuus ole häntä niistä informoida. Sanoit pelkääväsi oikeudenkäyntiä, jos annat lasten jatkaa harrastuksia. Sinähän olisit oikeudessa vahvoilla, kun huolehdit lasten harrastuksista, isä heikoilla kun haluaa kieltää ne. Sinun ei tarvitse mielistellä. Jos isä ei pidä yhteyttä, se on hänen valintansa. Taas olet vahvoilla oikeudessa. Kuten sanottu, ei se oikein lapsia kohtaan ole, mutta en ymmärrä, miksi väkisin haluat pitää yhteyttä mieheen, joka on ollut väkivaltainen lapsia kohtaan? Jos teillä on voimassa oleva tapaamissopimus, sitä tulee noudattaa. Jos isä ei noudata, se on taas hänen valintansa.
        Olivat ne lelut ja vaatteet kuinka rakkaita tahansa, kannattaa ne neljän vuoden jälkeen unohtaa. Stressaa muutenkin vähemmän, ei yhteishuoltajuus tarkoita, että lähin kuuluu joka asiasta etää informoida, mutta etällä on oikeus saada tietää jos kysyy. Jos tiedonkulku sujuu, se on kaikkien kannalta hyvä, mutta ei kannata hakata päätään seinään, jos se ei suju.


    • Ymmärän

      Kokemusta on myös kuinka toinen eronkin jälkeen yrittää lasten kautta hallita ja tehdä kiusaa.
      Voimia.

      • Patoutunut eksä.

        Aloittaja, tilanteesi herätti mielenkiintoni ja empatiani. Olen samankaltaisessa tilanteessa ex ihmisen käyttäytymismallin suhteen ja neljän vuoden kärsimysaikammekin eron jälkeen täsmää. Olisiko Sinulla jotain sähköpostiosoitetta missä voisimme kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia. Olen luotettava, naimisissa oleva, ent. yh äiti, mutta henk.koht. "kurimuksessa" lasteni kanssa samoista syistä kanssasi. Voimia kevääseen !


    • se luona olematon

      itse kun erosin lasten isästä, lapset olivat 0, 1 ja vuotiaat... tapaamis sopparissa luki että isä tapaa lapsia sovittaessa.... ja yhteishuolto... nyt lapset 14,15 ja 16 vuotiaat...
      Etää ei paljoa lapset ole kiinnostanut koko aikana... elarisopparin uusiminen oli aikanaa aina hankalaa kun oli liian kiire ettei allekirjoitustaan ehtinyt mennä laittamaan... nyt kuitenkin se 18vuotiaaksi asti sopimus.
      Olen antanut nähdä lapsiaan aina kun pyytää... korkeintaan kuitenkin ollut 2x vuodessa. Alussa rukoilin, sitten päätin, en minä tässä toisen huoltaja ole, olen vain lasteni.
      Vanhin lapsista on alkanut pitää parin vuoden ajan isäänsä yhteyden puhelimitse tai fbn kautta... muut eivät vaivaudu, ei ollut heidän elämässään, ei kiinnosta, mutta kyllä joulun alla kaikki menivät isän uuden vauvan kastajaisiin.
      Yhteis huoltajuudesta ei ole ollut mitään haittaa ikinä, siksi en sitä viimeistäkään isän oikeutta ole häneltä riistänyt...
      Jos ei tuosta yhteishuollosta ei ole haittaa, niin ei sen yhteisyydestä kukaan vahingoitukkaan...

    • perhe on pahin

      Olen muuttanut erilleen lasteni isän kanssa noin 10 vuotta sitten ja meillä on lapsista yhteishuoltajuus. Se on ollut täysi painajainen jolle ei loppua näy. Kuvittelin, että kyllähän me kaksi aikuista ihmistä pystyisimme hoitamaan asian aikuismaisesti... onhan kuitenkin kyse lapistamme. Toisin kuitenkin kävi.

      Yhdessä ollessamme minä hoidin ja kannoin vastuun kaikesta perheen asioista yksin. Tein kolmea työtä saman aikaisesti kun rahat olivat tiukilla, samalla hoidin lapsista ja yleisesti perheestä ja talouden hoidosta. Samaan aikaan isä valitti kun hän joutui käyttämään omia rahojaan laskujen maksuun...

      Kun siihen lopulta väsyin ja muutin pois yhteisestä kodistamme muuttui elämä painajaiseksi. Mies huomasi, että hänellä ei olekaan enää ketään hoitamassa hänen asioitaan vaan hän joutuu ihan yksin selviytymään arjen askareista. Sen jälkeen alkoi takertumisvaihe. Yhtä-äkkiä lapset olivat "kaikki kaikessa" ja hän oli maailman täydellisin isä ja minä maailman huonoin äti, jonka ei tulisi saada lasten huoltajuutta.... siis tämä kuva annettiin sosiaaliviranomaisille.

      Alkoi vuosien ajojahti. Uhkailu, perättömien lastensuojeluilmoitusten teko, taustojen penkomiset jne. Tätä jatkui kunnes minusta tehdyn rikosilmoituksen jälkeen päätin että nyt tämä saa loppua ja marssin lakimiehen luo ja lähdin hakemaan lasten huoltajuutta itselleni.

      Valitettavasti sitä ei annettu, vaan meidät määrättiin jatkamaan lasten huoltoa kuten ennen. Sosiaalityöntekijöiden mielestä yhteishuoltajuutemme toimii vallan mainiosti, eivätkä he nähneet mitään estettä sille etteikö sama voisi jatkua edelleen. Oikeudessa todetiinkin, että koska sosiaalityöntekijät näin olivat päätelleet (kahden tunnin kotivierailun perusteella), ei oikeus lähde muuttamaan huoltajuutta. Isä ei saanut mitään sankitoita toiminnastaan. Vain kehoituksen tehdä yhteistyötä.

      Mikäs on tilanne tänään. Nyt on toinen lapista alkanut oireilemaan, koska selvästi kärsii tästä tilanteesta.. Hän haluasi muuttaa luokseni, mutta isä ei siihen suostu. Koulunkäynnin kanssa on ongelmia sillä hän on alkanut protestoimaan siellä. Onneksi, sillä tähän asti minua ei ole kuunneltu. Tosin pahasti näyttää siltä että vieläkään ei asialle tehdä mitään. Nyt kaikki jo myöntävät ettei yhteishuoltajuus meidän tapauksessa onnistu ja lapset kärsivät siitä, mutta edelleenkään kenelläkään ei ole kanttia sanoa että nyt tämä loppuu ja tästä eteenpäin lapset asuvat vain toisessa perheessä ja vierailevat toisen vanhemman luona, vaan vikaa etsitään jostain muualäta. Paras kommentti jonka sain oli se, että "kun sinun luona lapset eivät ikinä käyttydy ongelmallisesti, eikä koulun kanssa ole ongelmia, vika täytyy olla sinussa" "Ei ole normaalia että lapset voisivat noin hyvin".

      Voisin vaikka vannoa, että kun aikaa kuluu ja nämä yhteishuoltajuus painajaisessa eläneet lapset alkavat oireilemaan isommissa joukoissa, niin sitten taas viisastellaan että ehkä tämä yhteishuoltajuus ei olekaan lapselle parasta...

      Sitä odotellessa!

      • sossupaholainen

        Eikö tuossa ole ongelmana tapaamiset? Millä tavalla se yhteishuoltajuus asiaan vaikuttaa? Tapaamiset olisivat ihan samanlaiset vaikka olisit yksinhuoltaja. Eli tapaamissopimusta teidän tulee muuttaa, ei huotajuutta. Ei yhteishuoltajuus tarkoita, että lasten pitää asua molempien luona. Voi olla yhteishuoltajuus, vaikka ei tapaisi lastaan lainkaan (ei mikään toivottava tilanne, mutta todellinen monta kertaa).


      • kaikki kohta jo näht
        sossupaholainen kirjoitti:

        Eikö tuossa ole ongelmana tapaamiset? Millä tavalla se yhteishuoltajuus asiaan vaikuttaa? Tapaamiset olisivat ihan samanlaiset vaikka olisit yksinhuoltaja. Eli tapaamissopimusta teidän tulee muuttaa, ei huotajuutta. Ei yhteishuoltajuus tarkoita, että lasten pitää asua molempien luona. Voi olla yhteishuoltajuus, vaikka ei tapaisi lastaan lainkaan (ei mikään toivottava tilanne, mutta todellinen monta kertaa).

        Kaikkihan liittyy yhteishuoltajuuteen.. sehän juuri on se kiristyksen väline, sillä yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä että kummankin vanhemman tulee samaa mieltä mm. lasta koskevien päätösten teossa tai asioiden hoidossa...Jos toinen on eri mieltä, asiaa ei voida laittaa täytäntöön.

        Tällaisia arkipäiväisiä lasten asioiden hoitoon tarvittavia molempien vanhempien lupia ja suostumuskia ovat esim. lapsen pankkitilin avaaminen, lasten passien hankkiminen, kouluun liittyvien asioiden hoitaminen (kuten ainevalinnat), lomamatkalle lähtö ulkomaille jne...

        Sitten tulee tämä kouluarki.... lapsella voi olla vain yksi virallinen osoite. No mitäs jos vanhemmat asuvat eri puolilla kaupunkia? Lapsen lähikoulu määräytyy sen perusteella missä hän on kirjoilla. Jos toinen vanhempi ei asu lähikoulualueella, hän joutuu omalla kustannuksellaan hoitamaan koulukyydit. Elikkä jos vanehmmalla ei ole varaa tähän, hän ei voi muuttaa lähikoulualueen ulkopuolelle. Ja jos on varaa, ei toisen vanhemman tarvitse osallistua kuluihin jos hän ei halua niitä maksaa...

        Tässä vain muutama esimerkki...näitähän riittää loputtomiin...


      • järjen köyhyyttä
        kaikki kohta jo näht kirjoitti:

        Kaikkihan liittyy yhteishuoltajuuteen.. sehän juuri on se kiristyksen väline, sillä yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä että kummankin vanhemman tulee samaa mieltä mm. lasta koskevien päätösten teossa tai asioiden hoidossa...Jos toinen on eri mieltä, asiaa ei voida laittaa täytäntöön.

        Tällaisia arkipäiväisiä lasten asioiden hoitoon tarvittavia molempien vanhempien lupia ja suostumuskia ovat esim. lapsen pankkitilin avaaminen, lasten passien hankkiminen, kouluun liittyvien asioiden hoitaminen (kuten ainevalinnat), lomamatkalle lähtö ulkomaille jne...

        Sitten tulee tämä kouluarki.... lapsella voi olla vain yksi virallinen osoite. No mitäs jos vanhemmat asuvat eri puolilla kaupunkia? Lapsen lähikoulu määräytyy sen perusteella missä hän on kirjoilla. Jos toinen vanhempi ei asu lähikoulualueella, hän joutuu omalla kustannuksellaan hoitamaan koulukyydit. Elikkä jos vanehmmalla ei ole varaa tähän, hän ei voi muuttaa lähikoulualueen ulkopuolelle. Ja jos on varaa, ei toisen vanhemman tarvitse osallistua kuluihin jos hän ei halua niitä maksaa...

        Tässä vain muutama esimerkki...näitähän riittää loputtomiin...

        yksi esimerkki lisää... lasten kela kortit. Lapsella voi olla vain yksi kelakortti. Mites se jaetaan kahden vanhemman kesken jos välejä ei ole? Se kenellä ne on saa kela korvaukset, toinen joutuu hakemaan niitä jälkikäteen sairaus kerralaan.. viimeksi hain 4 eur? onko tässä enää järkeä...hakemuksen käsittely kelassa maksaa jo kelalle enemmän kun mitä vanhempi saa korvauksena takaisin.


      • sossupaholainen
        järjen köyhyyttä kirjoitti:

        yksi esimerkki lisää... lasten kela kortit. Lapsella voi olla vain yksi kelakortti. Mites se jaetaan kahden vanhemman kesken jos välejä ei ole? Se kenellä ne on saa kela korvaukset, toinen joutuu hakemaan niitä jälkikäteen sairaus kerralaan.. viimeksi hain 4 eur? onko tässä enää järkeä...hakemuksen käsittely kelassa maksaa jo kelalle enemmän kun mitä vanhempi saa korvauksena takaisin.

        Siis jos on yhteishuoltajuus, niin on neljä asiaa joihin tarvitaan molempien suostumus. Ne ovat lapsen nimen muuttaminen, uskonnon muuttaminen, pankkitilin avaaminen ja passin hankinta. Passin hankintakin hoituu poliisin luvalla, jos kyse on toisen vanhemman kiusanteosta. Lapsi asuu yhdessä paikassa (on kirjoilla yhdessä osoitteessa) ja käy tietysti koulua lähimmässä koulussa. Jos lapsi halutaan johonkin erikoiskouluun, vaaditaan molempien suostumus. Kelakortteja lapsella on yksi, joka on järkevintä olla lähin hallussa, ellei voi luottaa siihen, että kortti kulkee lapsen mukana vanhemmalta toiselle.
        Yhteishuolto sinänsä harvemmin aiheuttaa ongelmia vaan se on nimenomaan asuminen. Yhteishuolto ei tarkoita sitä, että lapsi on yhtä paljon molempien vanhempien luona (ellei niin tapaamissopimuksessa sovita), vaan että lpasen asioista päätetään yhdessä.
        Ei siinäkään ole mitään järkeä, että yhteiskunta hoitaa kaikki asiat vanhempien puolesta. Jos on yhteiset lapset, on velvollisuus heistä huolehtia. Myös eron jälkeen.


      • Miihkjk
        sossupaholainen kirjoitti:

        Siis jos on yhteishuoltajuus, niin on neljä asiaa joihin tarvitaan molempien suostumus. Ne ovat lapsen nimen muuttaminen, uskonnon muuttaminen, pankkitilin avaaminen ja passin hankinta. Passin hankintakin hoituu poliisin luvalla, jos kyse on toisen vanhemman kiusanteosta. Lapsi asuu yhdessä paikassa (on kirjoilla yhdessä osoitteessa) ja käy tietysti koulua lähimmässä koulussa. Jos lapsi halutaan johonkin erikoiskouluun, vaaditaan molempien suostumus. Kelakortteja lapsella on yksi, joka on järkevintä olla lähin hallussa, ellei voi luottaa siihen, että kortti kulkee lapsen mukana vanhemmalta toiselle.
        Yhteishuolto sinänsä harvemmin aiheuttaa ongelmia vaan se on nimenomaan asuminen. Yhteishuolto ei tarkoita sitä, että lapsi on yhtä paljon molempien vanhempien luona (ellei niin tapaamissopimuksessa sovita), vaan että lpasen asioista päätetään yhdessä.
        Ei siinäkään ole mitään järkeä, että yhteiskunta hoitaa kaikki asiat vanhempien puolesta. Jos on yhteiset lapset, on velvollisuus heistä huolehtia. Myös eron jälkeen.

        Kela kortteja voi olla useampikin, sanoo vain että on kadonnut. Tai en muista tarviko edes asiasta valehdella.


      • Anonyymi
        järjen köyhyyttä kirjoitti:

        yksi esimerkki lisää... lasten kela kortit. Lapsella voi olla vain yksi kelakortti. Mites se jaetaan kahden vanhemman kesken jos välejä ei ole? Se kenellä ne on saa kela korvaukset, toinen joutuu hakemaan niitä jälkikäteen sairaus kerralaan.. viimeksi hain 4 eur? onko tässä enää järkeä...hakemuksen käsittely kelassa maksaa jo kelalle enemmän kun mitä vanhempi saa korvauksena takaisin.

        Miten voit olla noin tyhmä? Totta kai voit Kelalle ilmoittaa, että Kela-kortti on hukassa, jolloin tulee uusi.
        Kaikissa Kela-korteissa on sama viivakoodi, joten vanha ei lakkaa toimimasta.


    • ota ero

      Valitettavasti en kaikkea lukenut... Ahdistaa :O
      Mutta joo, lopeta omat yhteydenpitosi, se ei ole sinun velvollisuutesi, sekä nämä tapaukset käyttävät sinun alistumistasi hyväkseen vielä eronkin jälkeen.
      Se ei jatkossa vaikuta yhtään mitenkään siihen millaiseksi vanhemmaksi sinut katsotaan, mahdollisissa oikeudenkäynneissä.
      Sinun velvollisuutesi ei ole olla enää missään yhteydessä häneen, lapsesi ovat niin vanhoja että itse osaavat hoitaa nämä asiat, jos on joku lääke tms juttu, niin kirjoitat vaikka varmuudeksi lappusen lasten matkaan jos isää sattuu lapset kiinnostamaan!
      Harrastuksista ei tarvitse kenenkään ketoa isälle, ei sinun, ei lasten.
      Itse saat tässä asiassa ns. kotit käteesi, jos exä ei soita/tapaa lapsiaan... En tiedä, mutta voi olla niin päin, kun itse lopetat alistumisen ja yhteydenpidot, hän ne aloittaa, jos kyse on tosiaan narsistisesta persoonasta, hän toimii nyt sinun voimallasi, sinä teet kaiken niinkuin hän haluaa pitämällä yhteyttä!
      Jos haluaa hallita vielä alkaa sitten itse ottaa yhteyttä...

    • kynnysmattoko

      Pidä kaikki todisteet tallessa, kaikesta.
      Helpointa sinun kannaltasi olisi jos laitat vaikka seuraavaan tekstiviestiin lapsillesi tekemän sähköpostiosoitteen...
      Lapsillesi ilmoitat että asiattomat viestit voivat sinulle näyttää, muut saavat pitää itse...
      Tällä annat isälle yhteydenpidon mahdollisuuden, sekä saat myös todisteita jos on asiatonta käytöstä.
      Uskon myös että isä tietää tämän, ei asiattomuuksia kirjoittele...
      Näin pääset tästä kierteestä...


      Joku, en tiedä oliko alkuperäinen valitti siitä että perheneuvola kertoo esim lapsien harrastusten jatkumisesta isälle. EI! EI! EI! Sanot perheneuvolaan, että et siellä uskalla käydä, et uskalla avautua, jos isä saa tietää joka asiasta, ei kuulu isälle! Perheneuvolalla on vaitiolovelvollisuus! Eivät edes sinulle saa kaikkea kertoa! Siitä mitä lapset sanovat!
      Äkkiseltään en saa katsottua mitä saavat kertoa ja mitä eivät, mutta ole rehellinen siellä! sano että isä kieltää harrastukset ja saa sitä kautta tietää että harrastavat vielä, niin eivät taatusti enää sitäkään sano!

      • voi älykääpiö

        Kauheeta kieroilua... tee sitä ja tee tätä... sano lapsille sitä...oi oi... kyllä on kieroja pellejä taas opettamassa miten kieroillaan ja tehdään lasten elämästä hankalaa.


      • tekstiviestit

        "Lapsillesi ilmoitat että asiattomat viestit voivat sinulle näyttää, muut saavat pitää itse..."

        Mites minulle kävin... kun lapseni näytti asiattoman viestin minulle ja otin asian esille lastenvalvojien luona isä suuttui ja teki minusta rikosilmoituksen "kunnian loukkauksesta" ja lapsen tekstiviestin lukemisesta.... onneksi käsittelijä näki että mikä on asian todellinen laita, mutta kyllä tällainen järkyttää kun yrität pitää oman lapsesi puolta.


      • harmittaakos
        voi älykääpiö kirjoitti:

        Kauheeta kieroilua... tee sitä ja tee tätä... sano lapsille sitä...oi oi... kyllä on kieroja pellejä taas opettamassa miten kieroillaan ja tehdään lasten elämästä hankalaa.

        JOS isä kirjoittaa lapsille asiattomia viestejä, se EI ole lasten asia näitä pitää omana tietonaan, vaan he tarvitsevat silloin välittävän aikuisen huolenpitoa... JOS joku kiusaa lapsilla, tämä tulisi todistaa myös jotenkin, ei vain sanoa... Lasten elämä ei ole mennossa hankalammaksi jos saavat viestittelymahdollisuuden isänsä kanssa sekä turvan siltä varalta jos isä asiattomuuksia heille kirjoittelee.
        Myös perheneuvolat ovat vaitiolovelvollisia, siellä ihmiset kertovat sisintään psykologille, ei se kuulu kenellekkään muulle kuin sille joka sen on kertonut ja psykologille, ei edes lapsen ja psykologin väliset jutut kuulu missään nimessä edes lähihuoltajalle!
        Neuvoja tulee, jos niitä tarvitaan, ei ole äidin asia pitää yhteyttä, exään... myös lähivanhemmilla on ne oikeutensa :)


    • just,joo

      Tämä tyyli kun on yhäreillä yleinen ja tarvittaessa neuvotaan...

    • kaverivierailut

      Lasteni isä ei päästä lasten kavereita luokseen. Lapset kärsivät tästä sillä heidät suljetaan sosiaalisesta kanssakäynnistä isäviikoilla, mutta kukaan ei ole halunnut puuttua tähän. Asia sekä sosiaalityöntekijöiden että koulun tiedossa.

    • Väkisin

      Se laitetaan toimimaan.

      • Väkisin

        se yksinhuolto lapsen isälle laitetaan toimimaan-


    • valburg

      20000e maksoi sovinto-oikeudenkäynti, lakimies otti jokaisesta sähköpostista 100e, vaikka ensin sanoi, ettei laskuta niin, on liian kallista mennä oikeuteen, jätä kaikki yhteydenpito exään , säilytä kaikki tekstiviestit, koeta saada hänet tekstiviestillä paljastamaan luonteensa, yhteistyökykyisempi saa lähivanhemmuuden, ei exä varmaan tule oven eteen seisomaan ettei harrastukseen saa mennä- Vastaa vain aurinkoisilla hymyviesteillä, älä lainkaan mene kinaan mukaan ainakaan tekstiviestein, ettei jää kirjallisia todisteita

      • väkisin

        se yksinhuolto lapsen isälle laitetaan toimimaan-
        vieraannuttaja "äiti- ja viranomaistet" ovat
        yhteistuökyvyttömiä luonnehäiriöisiä sairaita narsisteja!!!


      • Anonyymi

        Hän noudattaa perätöntä lausuntoa, mikä ei olekaan perätön, koska hänen oravansa olikin valehdellut asiassa.


      • Anonyymi

        Lakimiehet ovat ahneita limanuljaskoja. Niitä kiinnostaa vain rahan tienaaminen,
        Eivät ole uhrin asialla edes vakuutusoikeudessa. Asioita pyöritellään niin kauan kuin mahdollista että saavat muhkean laskutuksen aikaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän noudattaa perätöntä lausuntoa, mikä ei olekaan perätön, koska hänen oravansa olikin valehdellut asiassa.

        Sinä olet se orava - enkä noudata, en ole koskaan noudattanut- älä valehtele "Pete"!


      • Anonyymi

        Sinä olet se orava - enkä noudata, en ole koskaan Sinä olet se orava - enkä noudata, en ole koskaan noudattanut- älä valehtele "Pete"!- älä valehtele "Pete"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet se orava - enkä noudata, en ole koskaan Sinä olet se orava - enkä noudata, en ole koskaan noudattanut- älä valehtele "Pete"!- älä valehtele "Pete"!

        Nimeni om Kalle ja olen ihminen. Tarkoitatko, että ex-puolisosi ei vaan halua sinun tavata "lapsiasi" ja tottelet häntä, vai tarkoitatko, että sinä et itse halua tavata "lapsiasi"?


    • Anonyymi

      Älkää hyvänen aika tehkö yksinkertaisista asioista vaikeita. Tarvitsette energiaa asioihin joilla on merkitystä ja joihin pystytte vaikuttamaan.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe