Tyttö on 5 kk. Iltaisin menee klo 20 nukkumaan, herää ekan kerran syömään 02-03. Sen jälkeen loppuyö onkin kamalaa ähinää ja sätkimistä! Alkuyön nukkuu siis rauhallisesti. Mistä voisi johtua? Jatkunut jo monta viikkoa...
Tyttö on kyllä oppinut kääntymään masullee ja pyörimään napansa ympäri. Kova yritys myös eteenpäin.. Vaikuttaakohan se?
vauva 5 kk yöt
8
421
Vastaukset
- Lilymom
Meillä on aika tismalleen sama! Ennen kiinteiden aloitusta tilanne oli vielä pahempi ja rauhoittui hiukan kun on saanut ison satsin puuroa illalla. Mutta kuitenkin sen ekan heräämisen jälkeen aamuyö on tosiaan hyvin levoton. Mä olen saanut sen käsityksen että liittyy juurikin tuohon uuden oppimiseen levottomuus. Ja meillä kun tyttö ei oikeen itseään saa nukutettua ähinöiltään vaan se yltyy sitten itkuksi ja usein saa sitten rintaa(lue: aina). Monilla on tuntunut olevan samaa ongelmaa tämän ikäisillä. Toivottavasti menee ohi. Unikoulu on yksi mitä meille on ehdotettu. Mutta ajattelin sitä kokeilla hiukan myöhemmin. Kun 6 kk ikäisen kuulemma pitäisi jaksaa nukkua ainakin sen 6 tuntia ilman ruokaa. Voimia! Täälläkin väsyttää.
- haukotus..
Me ollaan kans syöty kiinteitä jo kuukausi.. Ensimmäinen unipätkä on sen kuusi tuntia kyllä. On se rankkaa, kun ei itekään oikein saa sitten aamuyöllä nukuttua kun toinen ähisee ja sätkyää.. Kolme viikkoa jo kestänyt. Toivottavasti rupeaa rauhottumaan!
Oon myös lukenut unikoulusta.. Mutta ehkä sitä sitten tosiaan 6 kk jälkeen, jos tilanne jatkuu.. Tyttö ei kyllä rupea itkemään, ähisee vaan. Ei auta vaikka ottaa viereen.
Ite otan nykyään sitten päivällä unia samalla kun tyttö. Ollaan siis skipattu ulkoilua :/
- santsu2
Älkää antako lasten nukkua klo 17.00 jälkeen päikkäreitä, jos uni tulee pakolla niiin korkeintaan 15 minuuttia antaa nukkua, tällöin yöllä syötön jälkeen ei varmasti jaksa jäädä touhuamaan vaan jatkaa uniaan! Syötön aikana ei puhetta, valoja tms vaan pelkkä syöttö,röyhy, rauhoittaminen mahdollisesti sylissä ja sänkyyn
- haukotus
No ei tietenkään jutella syötön yhteydessä tms! Nyt meillä yöt hieman rauhoittuneet :) viimeset päikkärit nukutaan klo 16-16.30.
- nukkumatti3
Pakko kysyä, millä te saatte 5kk vanhan vauvan pysymään päivisin hereillä? meillä kun meinaa pisimmät hereillä olo pätkät olla 2h. Eli päikkäreitä nukutaan paljon! Meillä myös tuo aamu yö on yhtä ähinää.
Olen yrittänyt pitää vauvaa hereillä enemmän kuin 2h mutta siitä ei tule mitään, ensin vauvasta tulee kärttyinen sitten alkaa haukotukset ja itkeminen, lopuksi nukahtaa ihan mihin vaan... - joghp
Meillä mennään illalla nukkumaan 20 ja herätään aamulla 7.00 NOIN yösyötöt. Hereilä ollaan 1,5-2 h ja sitten nukutaan 30 min päikkärit, yhdet on sentään olleet 1h. Mä en taas ymmärrä, että meidän lapsi on kovin väsynyt mutta ei millään malttaisi nukkua kuin sen 30 min ja sen taas huomaa että silllä uni määrällä ei pitkälle pötkitä. :/ Ollaan yritetty pitää pitempiä aikoija hereillä, mutta tulos on itkevä lapsi eikä päikkärit siitä pitene. :( Voiskohan olla jokin kausi? ..Niin ja meillekin tulee päikkäreitä päivään paljon kun 2h välein mennään pikku ajoiksi nukkumaan. :) Muilla vastaavaa? Nukkumatti3, minkä pitusia teidän päiyt on? ..Ja anna ihmeessä lapsen nukkua jos se vaikuttaa siihen positiivisesti. :)
- maitoa...
Mitä annatte ruoaksi ennen nukkumaan menoa? Olen huomannut että jos annan esim velliä tai pilttiä siis jtn muuta kun maitoa ennen nukkumaan menoa niin 5kk ikäinen tyttömme ähisee aamuyöstä eikä nuku kunnolla.. ilmeisesti ilmaa kerääntyy meidän tytöllä minkä vuoksi nukkuu huonosti.. aina kun saa illalla maitoa niin sitten nukkuu hyvin..
- nukkumatti3
Meillä oli aluksi päikkärit just tuota 20min-30min ja koko ajan kitisi silti väsyään. NIIN ja ihan ekoina elin viikkoina ei nukkunu kun 15min ja yöllä 45min kerrallaan, jot nukkuisko nyt sitte univelkojaan :)
Nykypäivänä meillä menee näin: Herää aamulla 08:00-09:00, syö heti siinä heräämisen jälkeen pilttiä (ennemmin puuroa, mutta ei maistukkaan enää, ei millään!) ekat päikkärit on 10:00-12:30, sitte syödään taas pilttiä, seuraavat päikkärit on noin klo 14:30-15:00,syönti. Sitten vielä yhdet pitkät päikkärit noin klo: 16:00-18:00 tai 17:00-19:00, päivästä riippuen. Syönti ja sitten mennään nukkumaan noin klo: 21:00 jolloin syö vielä 50ml-120ml maitoa. Yöllä sitten herätään klo 00:00-00:30, syö 160ml seuraavan kerran herää klo 04:00-05:30 välisenä aikana ja syö sen 160ml.
Meillä auttoi tuohon puolen tunnin jälkeen heräämiseen se, että ihan sitkeesti vain mentiin nukuttamaan uuteen uneen, aluksi oli tosi hankalaa ja hirveet huudot mutta nyt nukahtaa helposti pienellä pepun taputtelulla :) jatkaa siitä sitten päikkyjä vielä 30min-1,5h. Aluksi tuotiin vaunut myös sisälle ja nukutettiin sinne, sitä oli sitten helppo käydä heiluttamas sen puolen tunnin jälkeen. Nyt siis nukutaan päiväunet sängyssä(silloin tällöin pihalla, mutta ne on silloin sen 30min yhä edelleen) herää siinä 30min paikkeilla ähisemään, käyn kääntämässä kyljelle ja annan tutin, taputtelen hetken pepusta ja vaavi on unten mailla :)
meillä on annettu ennemmin ennen nukkumaan menoa puuroa ja luumusosetta, ehkä noin pilttipurkillinen. mutta silti herää tuolloin keskiyöllä syömään uudestaan, nyt kumminki viikon puuro syöntien jälkeen teki puuro lakon ja nyt sitten syödään joku marja tai hedelmä piltti sekä pullo maitoa :)
Aamuyön ähinät on meillä vähä jaksottaisia, välillä yöt menee hyvin ilman ähinöitä välillä taas koko aamuyö on yhtä ähinää. Enkä ole oikein osannu yhdistää tätä ähinää mihinkään tiettyyn ruokaan kun kumminki iltaisin on suurinpiirtein sama ruoka. Mutta kai se ilma siellä vatsassa vaivaa, aina silloin tällöin.
Vielä semmonen kysymys! Nukkuuko teidän vauvat teidän kanssa samassa makuuhuoneessa? Mulla ja vauvalla nimittäin parani unen laatu kun siirryttiin eri huoneisiin enkä herää ihan joka ikiseen ähinään ja pyörimiseen. Ennemmin nimittäin heräsin ihan jokaiseen äänähdykseen, vaikka vauva siis olisi nukahtanu itekseen ähinöityään. Eli itse varmaan aiheutin enemmän niitä vauvan heräämisiä :) koska nyt vauvan uni pätkät on pidentyny paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723