Niin tekisi mieli hommata maalle sellainen pienehkö, tai ainakin edullinen kaivinkone. Haaveissa olisi kaivaa sillä harrastusmielessä salaojaputket talonpihaan ym. ym.
Vaikka kaivinkoneista ei pahemmin tietoa olekaan, niin jakoavain pysyy kädessä, joten pientä laittamistakin koneessa saisi olla. (Voisi vaikka talven aikana laitella konetta kuntoon)
Ovatko tälläiset ajatukset mielestänne aivan järjettömän päästä? Kannattaako koko asia unohtaa ja tilailla vaan vähän väliä ammattimiehiä koneineen asialle?
Rahaa ajattelin sijoittaa sellaiset 5 k€, mutta sekin joustaa suuntaan jos toiseenkin riippuen, mitä rahalla saa.
Mieli tekisi...
9
14759
Vastaukset
- prenööri
siitä vaan, minäkin ostin keväällä traktorikaivurin, James 82C. Ehkä turhan iso (painava!!) ja hieman kalliimpi ku suunniteltu mutta hyvin on pysynyt kasassa ja aika paljon on saatu aikaan, mm uusi mökkitie. Ja vähän sivubisnestä ollaan myös tehty, niillä rahoilla on sitten ostettu uusia letkuja yms.
- Jesse James
Hienoa, että löytyy sielunveljiä! Itse ostin vuosi sitten kans James 82c:n kun oltiin ostettu hehtaarin tontti ja siihen piti ruveta taloa tekemään. Kone makso noin 10000e ja melkein väittäisin, että tähän mennessä on hintansa haukkunut. Ja haukkuu edelleenkin. Ja jos tarve/innostus lopahtaa, niin sen voi myydä samaan hintaan eteenpäin. Noilla koneilla ei hinta laske, kunhan vaan pitää huolta kunnosta.
Epäilijöitä on kyllä riittänyt, ja hankinnan tarpeellisuutta on saanut perustella useaan otteeseen :) Onneksi vaimo oli ajatuksesta yhtä innoissaan; puutarhan voi muokata mielin määrin!
Miten on muuten James pelannut? Minulla ainakin toimii kuin unelma, paitsi että vaihteistosta vuotaa vähän öljyä...
Aluksi itseäkin arvelutti koneen isohko koko, mutta ei se pitemmän päälle liian iso ole. Homma tapahtuu ripeästi ja isotkin kivet nousee ilman turhaa värkkäämistä. Ja takavetoisena kääntyy tosi näppärästi.
- -Kari-
Niin, kyllä oma kaivuri kannattaa ilman muuta hankkia. Tässä muuta juttu mitä pitää mielessä osto hetkellä...
Traktorikaivuri vai ympäripyörivä?
Ilman muuta traktorikaivuri, koska siinä oleva tekniikka on yksinkertaisempaa. Rikkimenevät osat ovat pienempiä, kevyempiä ja halvempia korjatta näin harraste olosuhteissa. Kaivureissa on paljon osija joita uusitaan ei korjata ja tätä kautta traktoriin pohjautuvat koneet edullisempia ylläpitää.
Koneen kunto?
Yleisilme kertoo jo paljon. Jos lisärautaa ja hitsaus saumaa on viljelty joka paikkaan kertoo se kovasta kädestä koneen käytössä. Tosin normaalia iän tuomaa korjailua tosin on lähes jokaisessa... Hydrauliikkaan kannattaa kiinnittää huomiota, sehän on koko jutun idis.
Käytä koe ajolla moottori ja hydrauliikka lämpimäksi. Nosta kaikki kauhat ylös ja kone tassujen varaan. Katsele kuinka nopeasti ovat alhaalla (jos laskevat), näin selvität hyd.sylinterien sisäisen tiiveyden ja venttiililohkojen kunnon.
Em. ovat kalliita remontteja. Jos tassut eivät pidä voidaan olettaa että on kaiveltu renkaiden päältä joka johtaa pitkässä juoksussa vetonivelten uusintaan.
Jäähdytysnesteen kulutusta on vaikea lyhyessä koeajotapahtumassa seurata, mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun uusi omistaja huomaa lyhyessä ajassa koneen kuluttavan litran vettä päivässä. Olisiko mahd. ollut myynniin syynä rikkoutunut kannen tiiviste tai vuotavat sylinteriputkien alapään tiivisteet...
Tässä nyt jotain mitä tuli mieleeni näin yhtäkkiä. Rohkeasti vain kiertelemään, vertailemaan ja testaamaan. Onni on se että tarjonta ylittää monin kerron kysynnän ja joskus joukkoon eksyy hyviäkin yksilöitä. Maltti on konekaupassakin valttia.
Alla on linkki sivuilleni josta näet miten minun harrastukseni lähti liikkeelle...
http://www.geocities.com/kari_westerholm - Wallu
Minä hankin myös noin puolenvuoden ilmoitusten ja muutaman koeajon jälkeen oman kaivurin vaikka jännitti että pysyykö "tekniikka" enää hanskassa. Lähdin myös etsimään noin 5 k€ mutta päädyin pikkuhiljaa hieman arvokkaampiin ja asetinkin uuden rajan noin 10 k€.
Vanhaa -60 mallista Valmettia oli tullut aikaisemmin rassailtua mutta onhan kaivurissa hieman enemmän liikkuvia osia. Päädyin -77 Valtra UM353C:hen. Halusin kotimaisen manuaalilootalla turvatakseni varaosien saannin ja momentinmuuntimien remonttia välttääkseni (tuplaa helposti koneen hinnan).
Olen ollut erittäin tyytyväinen päätökseeni, omakotitalon pohjat on jo tehty ja vanha talo hävitetty, viemäreiden ja ojien kaivuu odottavat seuraavaksi.
Kone on toiminut luotettavasti ja varaosiakin joutunut hankkimaan vasta kytkimen pääsylinterin kumit.
Suurimmat jo kauppoja tehdessä tiedossa olleet viat, toisen puolen jarru ei toimi, valovikoja, kaikki laitteet laskee mutta eivät haittaa liiemmin toimintaani. Laittelen konetta pikkuhiljaa parempaan kuntoon ja uudenveroista en odottanutkaan saavani.
Kaivamisen oppii nopeasti ja on mukava kun on kaivuri aina käytettävissä. Raaskiikohan tuosta enää luopuakaan.- -Kari-
sinulla "Wallu" on peruskoneena kaivurin alla? (802, 1102)Onko omassasi etukuormaajaa niin kuin minulla vai onko nokkapumpulla ja puolitela etuakselilla? Lisäilin uusia kuvia os.
http://www.geocities.com/kari_westerholm/ - Wallu
-Kari- kirjoitti:
sinulla "Wallu" on peruskoneena kaivurin alla? (802, 1102)Onko omassasi etukuormaajaa niin kuin minulla vai onko nokkapumpulla ja puolitela etuakselilla? Lisäilin uusia kuvia os.
http://www.geocities.com/kari_westerholm/Peruskone on 712. Vuosimalli -77 ja kaksivipuohjaus, etukuormaaja on.
Samoja hommia tehdään, perunaa, perustuksia, ojien kaivua. Viimelauantaina meinas olla hommaa että pääsin pellolta pois kun kävin vähän testaamassa asentamaani salaojakauhaa. Viemärit pitäisi vielä kaivaa peltoon jos ehtii mutta eipä tunnu olevan mitään asiaa pellolle nyt, täytyy odotella jos onnistuisi kun maa hieman jäätyy.
Hienoja kuvia sinulla. - -Kari-
Wallu kirjoitti:
Peruskone on 712. Vuosimalli -77 ja kaksivipuohjaus, etukuormaaja on.
Samoja hommia tehdään, perunaa, perustuksia, ojien kaivua. Viimelauantaina meinas olla hommaa että pääsin pellolta pois kun kävin vähän testaamassa asentamaani salaojakauhaa. Viemärit pitäisi vielä kaivaa peltoon jos ehtii mutta eipä tunnu olevan mitään asiaa pellolle nyt, täytyy odotella jos onnistuisi kun maa hieman jäätyy.
Hienoja kuvia sinulla.Tuota, onko se sun kaivurin valmistaja Syväsen konepaja vai Lännen? Vai että 2-vipuinen... Se on ilmeisesti tehty väliakselailla ja venttiilipakka on vaaka suorassa? Itselleni olen kaavaillut myös moista, mutta 45 asteen kulmaan asennettu venttiilipöytä tuottaa harmaita hiuksia suunnitteluun.
Soittelin tuossa taannoin vajaaseen 10 hajottamoon onko jäänyt 2-vipuisia pakkoja tai välivivustoja nurkkiin, mutta ei ole. Ei suinkaan koska ne ovat vielä terapia käytössä! - Wallu
-Kari- kirjoitti:
Tuota, onko se sun kaivurin valmistaja Syväsen konepaja vai Lännen? Vai että 2-vipuinen... Se on ilmeisesti tehty väliakselailla ja venttiilipakka on vaaka suorassa? Itselleni olen kaavaillut myös moista, mutta 45 asteen kulmaan asennettu venttiilipöytä tuottaa harmaita hiuksia suunnitteluun.
Soittelin tuossa taannoin vajaaseen 10 hajottamoon onko jäänyt 2-vipuisia pakkoja tai välivivustoja nurkkiin, mutta ei ole. Ei suinkaan koska ne ovat vielä terapia käytössä!se on.
Paljonko muuten sinun koneesi painaa kun siinä on aika paljon tehokkaampi ja isompi toi peruskone. Minun koneeni on noin 8 t. - -Kari-
Wallu kirjoitti:
se on.
Paljonko muuten sinun koneesi painaa kun siinä on aika paljon tehokkaampi ja isompi toi peruskone. Minun koneeni on noin 8 t.Aika painava on koneesi. Uskoisin omani painavan saman verran. Ohjekirjan mukaan Valmet 1112 painaa ilman täytöksiä 3900. Konedatan mukaan 712 painaisi 3340. Siihen kaivurirakenteet päälle. Eikai ne 4t enempää tee...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371869
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291691Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51240Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234