transgender ja androgyyni

kusuva

mitä eroa niillä on keskenään, vai onko mitään? en löytänyt muualta oikein selvää vastausta.

4

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Androgynogender

      Kysymys ei ole ollenkaan niin outo, kuin itse nuo termit.

      Molemmat käsitteet ovat nimittäin vähän epämääräisiä. Trasgender on Suomessa käytetyn määritelmän mukaan sellainen, jonka identiteeti on sekä naisen että miehen tai sitten ei kumpaakaan. Androgyyni on taas sellainen, joka on ainakin ulkoiselta olemukseltaan jotain naisen ja miehen väliltä, jopa niin, että häntä on äärettömän vaikea luokitella jompaan kumpaan luokkaan. Voidaan olettaa, että hänen identiteettinsä on myös tuota ulkonäköä vastaava, mutta toisaalta androgyyni ulkonäkö ei aina osu yksiin identiteetin kanssa.

      Jos siis puhutaan vain identiteetistä, androgyyni on mitä todennäköisemmin myös yhden sortin transgender. Toisaalta ne transgenderit, jotka ilmentävät voimakkaasti vuoroin jompaa kumpaa sukupuolta, eivät ole androgyyneja. Joitakin heistä voitaisiin kutsua vaikka sukupuolifriikeiksi, joillakin se on vain on-off -asennoissa olevaa vaihtelevaa sukupuoli-indentiteettiä. Suuri yleisö näkee heidät tranvestiitteina.

      Sitten on vielä eräs ulottuvuus: Transgender voi olla identiteetti, joka vastaa henkilön "tahtotilaa": Haluan olla nimenomaan sellainen, jonka sukupuolta ei voi määrittää suuntaan tai toiseen", "Haluan olla välillä täysi mies ja välillä täysi nainen". Toisaalta monille tällainen välitila syntyy, kun oma identiteetti on selkeästi irtaantunut siitä sukupuolesta, joka ajokortissa mainitaan, mutta se ei ole saavuttanut sitä toistakaan. Tällöin ihminen kokee itsensä kodikkaammaksi siinä toisessa, mutta ei koe syystä tai toisesta olevansa valmis ratkaisevaan askeleeseen, Hyvin monet tällaiset ovat esim. hankkineet hormoneja ainakin jossakin vaiheessa elämässään. Myös tämä ryhmä on ainakin Suomessa hahmotettu tranvestiiteiksi, ja he liikkuvatkin paljon transvestiittien joukossa.

      Transgender-käsite kuvaa siis erittäin epätarkasti laajaa joukkoa välitilassa olevia, hyvin erilaisia ihmisiä. Käsitteen käyttöä hammentää myäs se, että amerikkalaisessa kielenkäytössä se voi tarkoittaa kattokäsitettä kaikille transihmisille.

    • ts-immeinen

      Androgyyni = mies tai nainen joka ulkoisesti näyttää kummankin sekoitukselta (naisessa miehekkäitä piirteitä, miehessä naisellisia). Joskus jopa niin pitkälle että tämän miehen tai naisen sukupuolta ei näe ilman vaatteiden riisumista. Miespuolisesta androgyynistä hyvä esimerkki on Adrej Pejic. Naispuolisesta androgyynistä hyvä esimerkki on Casey Ledger.

      Transgender = Ulkomailla tämä termi kattaa kaikki transihmiset; transvestiitit, transsukupuoliset, intersukupuoliset yms.
      Suomessa tämä termi on kuitenkin otettu käyttöön tarkoittamaan niitä transsukupuolisia, jotka eivät koe sukupuoleltaan olevansa täysin miehiä tai naisia. He voivat haluta transhoidoista vain hormonit tai osan leikkauksista, joillekin riittää pelkkä diagnoosi. Voisi sanoa että he usein kokevat tarvetta muuttaa osittain fyysistä sukupuoltaan, kun taas androgyynit muokkaavat ulkonäköään pääosin vaatteiden ja maskeerauksen avulla.
      Tosin transgendereissä löytyy myös sellainen ryhmittymä joka ei koe olevansa vastakkaista sukupuolta. Esimerkiksi transgender joka on syntynyt naisen ruumiiseen voi haluta poistaa rintansa, mutta tämän operaation jälkeen hän edelleen kokee itsensä täysin naiseksi ja määrittelee itsensä lesboksi. Nämä ovat aika hämmentäviä juttuja jopa meidän transihmisten keskuudessa ja aiheuttavat usein paljon närää, joten on ehkä parempi ettei asiaa sen erikoisemmin vatvota.

      Lisää tietoa transihmisistä löytyy esim. wikipediasta. Artikkelin vasemmalta puolelta löytyy oikopolkuja eri käsitteiden selityksiin:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Transgender

      • ts-immeinen

        Korjaus, artikkelin oikealta puolelta.


      • Niinpä... on parempi antaa ihmisen määrittää itse oma sukupuoli-identiteettinsä, muiden antamat leimalaput eivät useimmiten osu näissä tapauksissa kohdalleen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe