Mä katson merta. Kuuntelen hijaisia ääniä joita tuuli tuo tullessaan. Katson alas kallion harjanteelta. Pudotusta on kaksikymmentä metriä, alhaalla meri laulaa surullisen ikuista lauluaan. Vaahtopäät tanssivat aallon harjoilla, kunnes vajoavat, nousevat uudestaan, vajoavat, nousevat...
Mä mietin. Mietin miltä tuntuisi levätä levottoman meren syvissä vesissä, nukkua vihreiden levien sylissä. Katsoa miljoonia kaloja. Katsoa kun luuni vaalenevat, hajoavat tomuksi kulkien meren hiekan kanssa, käsikädessä.
Mä nousen, katson alas. Menen petollisen jyrkälle reunalle, unohdun meren syvyyksiin. Lokki syöksyy vierestäni, valkeat siivet hipasevat paljasta reittäni. Mä lausun mielessäni hyvästit, jätän valkoisen mekkoni merkiksi reunalle.
Hyppään. Lennän kuin lokit taivaalla, liidän kuin tähdenlento. Yksinäinen kyynel ehtii virrata poskelleni, ennenkuin meri syöksyy ympärilleni. Mä sukellan, uin syvemmälle, syvemmälle. Meri on aivan hiljainen, musta. Kylmä. Mä kuulun tänne. Mä sukellan pohjaan, jään kellumaan. Pyörryttää.
Hiljaa mä uppoan. Tömähdän pohjaan kevyesti kuin enkeli. Vaivun mustaan. Pois. Pois, pois, pois. Mä olen poissa. Mä olen meri. Mä tunnen kuinka ajelehdin pois. Ajelehdin ikuisuuteen. Ikuiseen uneen...
--------------------------------------------------
Eka novellini täällä, melko synkeä muihin kirjoittamiini verraten. Toivottavasti täällä on muitakin syvällisiä, jotka ymmärtävät tarinani x)
Meri
9
347
Vastaukset
- Tjaa..
Ihan ok, en muuta osaa sanoa...
- Tia
Todella mielikuvitukseton tarina!!!
- CCC
ainoa ongelmahan tässä on se, että näitä mahtuu 13 tusinaan.
- Tampio 2.0 Pro
Kolmentoista mahtuminen tusinaan sitä vastoin voisi olla mielenkiintoinen aihe. Vaatii vain vähän jatkojalostusta.
- CCC
Tampio 2.0 Pro kirjoitti:
Kolmentoista mahtuminen tusinaan sitä vastoin voisi olla mielenkiintoinen aihe. Vaatii vain vähän jatkojalostusta.
juu-u. joskus on tullut pohdittua, että voisiko novelliin saada ympättyä niin paljon klisheitä, että se menettäisi "myötähäpeää" aiheuttavan statuksensa ja toimisi sitä kautta ihan uudella tavalla.
toisaalta, yllä olleen kaltainenkin teksti toimisi varmasti hyvin ehkä jossain laajemmassa kokonaisuudessa. esimerkiksi tietynlaisen romaanihahmon "arkkityypin" estradille tuonnissa. - Tampio 2.0 Pro
CCC kirjoitti:
juu-u. joskus on tullut pohdittua, että voisiko novelliin saada ympättyä niin paljon klisheitä, että se menettäisi "myötähäpeää" aiheuttavan statuksensa ja toimisi sitä kautta ihan uudella tavalla.
toisaalta, yllä olleen kaltainenkin teksti toimisi varmasti hyvin ehkä jossain laajemmassa kokonaisuudessa. esimerkiksi tietynlaisen romaanihahmon "arkkityypin" estradille tuonnissa.Kliseiden hyödyntäminen on pyörinyt minunkin mielessäni. Luulisin että niistä voisi saada kasattua jotain mielenkiintoista. Se ei vain ole niin helppoa kuin ekkiseltään voisi luulla, sillä kun niitä alkaa tietoisesti kerätä, huomaa pian että niitä on liikkeellä yllättävän vähän ja että suurin osa niistä on toivottoman loppuun kuluneita. Valikoima ei anna niin paljon valinnan varaa kuin voisi toivoa.
Sen sijaan puhekielen latteuksista saa sommiteltua kivaa dialogia. Ainakin minulla siitä syntyy luontevasti mutkikasta mutta merkityksetöntä jutustelua, jota kutsun kafkamaisen tyhjänpäiväiseksi. Suositelen lämpimästi kokeilemaan.
- Liz
Hienosti olit saanut tunnelman tähän novelliisi. Ehostaisin sitä kuitenkin karsimalla turhia rönsyjä pois,koska mielestäni pelkistetty toimisi aiheessasi kaikkein parhaiten. Esim. näin:
"Katson merta. Kuuntelen hijaisia ääniä joita tuuli tuo tullessaan. Kallion harjanteelta on pudotusta kaksikymmentä metriä ja alhalla meri laulaa surullisen ikuista lauluaan. Vaahtopäät tanssivat aallon harjoilla, kunnes vajoavat ja nousevat uudestaan...
Mietin miltä tuntuisi levätä levottoman meren syvissä vesissä, painaa pää vihreiden levien syliin. Nähdä miljoonat kalat. Katsoa kehoni hajoamista tomuksi, yhtyen meren hiekkaan.
Mä nousen ja katson alas. Unohdan jyrkänteen reunan ja tuijotan meren syvyyksiin.
Äkkiä lokki syöksyy vierestäni ja sen valkeat siivet hipasevat paljasta reittäni, kuin kerjäten minua jäämään. Lausun hyvästit (KENELLE?), jätän valkoisen mekkoni merkiksi reunalle.
Hyppään. Lennän kuin lokit taivaalla, liitäen kuin tähdenlento. Yksinäinen kyynel ehtii kuivua poskelleni, ennenkuin meri syöksyy ympärilleni. Mä sukellan, uin syvemmälle, syvemmälle. Meri on lohduttavan hiljainen ja musta. Vaikka meri on kylmä, tunnen saapuneeni kotiin.
Hiljaa mä uppoan. Tömähdän pohjaan kevyesti kuin enkeli. Vaivun mustaan. Pois. Pois, pois, pois. Mä olen poissa. Mä olen meri. Mä tunnen kuinka ajelehdin pois. Ajelehdin ikuisuuteen. Ikuiseen uneen..."- Jeesusteippi
Kenelleköhän se lausuis ne hyvästit?
- Liz
Jeesusteippi kirjoitti:
Kenelleköhän se lausuis ne hyvästit?
Sehän on kirjoittajan asia; hän käyttäköön mielikuvitustaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o2875913Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki433465Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.1462690"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää2242131Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol901672- 641077
Niin että miten
Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua77991Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet
Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni134895Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun
Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan9885Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa
Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui11834