Arimax 35 ja hormin mitoitus.

valitettavasti

Millaisia kokemuksia ihmisillä on mainitun alapalokattilan käytöstä puolen tiilin hormilla?Itse sellaisen hanklin ent. navetan karjakeittiön piipulle, jossa siis on vain puolen tiilen hormit. Ongelmana on siis huono veto ja etenkin tuulettomalla ilmalla savu tupruaa sisään kannen raoista. Kun tehtaalta hormin kokoa aikanaan kysäihin, ilmoittivat, että sen pitäisi toimia, vaikka asennusohjeissakin suositellaan koko tilen mittaista hormia. Ei tuollaista kattilaa voisi asuintiloissa käyttää lainkaan, koska koko lokaali alkaisi savulta tuoksua.

3

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23451

      Jos piippu on viileä, se ei vedä kuten lämmin piippu. Siispä sytytysvaiheessa pidä paloluukku auki (=maksimoi paloilma) kunnes piippu alkaa vetämään kunnolla. Näin teen leivinuunin kanssa, tosin aivan kylmällä tiiilipiipulla joudun ottamaan ivkoneen takkatoiminnon avuksi.

      • niin se pelaa

        Siis mikä ihmeen paloluukku? Tarkoitako etureunan alaovea, josta tuli sytytetään ja tuhkat poistetaan? Ei sitä voi auki pitää, koska silloin savu ainakin sisään tulee. Vehkeessä on tosin sytytysasentoon aseteltava vipu, jonka tehtävänä on päästää palokaasut suotaan piippuun sytytysvaiheessa, jolloinka ei itse kattila lämpiä kovinkaan tehokkaasti, vaikka piippu voi jopa haljeta kuumuudesta ja rappaukset varisevat pois. Koska kattila on päältätäytettävä kuin pesukone, laitan ensin pohjalle aina rypistettyä sanomalehteä tai revittyä pahvia sytykkeeksi ja lorautan päälle sytytysnestettä. Vasta sitten voi latoa kottikärryllisen puita päälle. Kun palokaasumittari alkaa näyttää parisataa astetta, voi sytytysvivun asettaa lämmitysasentoon, jolloinka kattila muuttuu varaavaksi eli liekit alkavat kulkea tuubien kautta. Tuollainen pesällinen palaa n. 2,5 tuntia ja kauemminkin, jos puut ovat märkiä tai halkaisemattomia.


    • sdghj

      Tarkista että hormi on puhdas ja testaa veto polttamall paperia nuohousluukussa.
      Lisä vetoa voi testata jatkamalla piippua teräksisellä ilmastointiputkella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      142
      2372
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      399
      2022
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      33
      1898
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1260
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      109
      1180
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1139
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1073
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1044
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1037
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      908
    Aihe