Arimax 35 ja hormin mitoitus.

valitettavasti

Millaisia kokemuksia ihmisillä on mainitun alapalokattilan käytöstä puolen tiilin hormilla?Itse sellaisen hanklin ent. navetan karjakeittiön piipulle, jossa siis on vain puolen tiilen hormit. Ongelmana on siis huono veto ja etenkin tuulettomalla ilmalla savu tupruaa sisään kannen raoista. Kun tehtaalta hormin kokoa aikanaan kysäihin, ilmoittivat, että sen pitäisi toimia, vaikka asennusohjeissakin suositellaan koko tilen mittaista hormia. Ei tuollaista kattilaa voisi asuintiloissa käyttää lainkaan, koska koko lokaali alkaisi savulta tuoksua.

3

442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23451

Jos piippu on viileä, se ei vedä kuten lämmin piippu. Siispä sytytysvaiheessa pidä paloluukku auki (=maksimoi paloilma) kunnes piippu alkaa vetämään kunnolla. Näin teen leivinuunin kanssa, tosin aivan kylmällä tiiilipiipulla joudun ottamaan ivkoneen takkatoiminnon avuksi.

• niin se pelaa

Siis mikä ihmeen paloluukku? Tarkoitako etureunan alaovea, josta tuli sytytetään ja tuhkat poistetaan? Ei sitä voi auki pitää, koska silloin savu ainakin sisään tulee. Vehkeessä on tosin sytytysasentoon aseteltava vipu, jonka tehtävänä on päästää palokaasut suotaan piippuun sytytysvaiheessa, jolloinka ei itse kattila lämpiä kovinkaan tehokkaasti, vaikka piippu voi jopa haljeta kuumuudesta ja rappaukset varisevat pois. Koska kattila on päältätäytettävä kuin pesukone, laitan ensin pohjalle aina rypistettyä sanomalehteä tai revittyä pahvia sytykkeeksi ja lorautan päälle sytytysnestettä. Vasta sitten voi latoa kottikärryllisen puita päälle. Kun palokaasumittari alkaa näyttää parisataa astetta, voi sytytysvivun asettaa lämmitysasentoon, jolloinka kattila muuttuu varaavaksi eli liekit alkavat kulkea tuubien kautta. Tuollainen pesällinen palaa n. 2,5 tuntia ja kauemminkin, jos puut ovat märkiä tai halkaisemattomia.

• sdghj

Tarkista että hormi on puhdas ja testaa veto polttamall paperia nuohousluukussa.
      Lisä vetoa voi testata jatkamalla piippua teräksisellä ilmastointiputkella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1478
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      891
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      849
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      791
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      766
    7. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      718
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      718
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      710
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      673
    Aihe