Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Turbo kolmipyttyseen Fordiin?

Neuvoja kaipaisin

Olis tuossa pihassa kolmipyttynen Ford 4600 vm 77, ja tarvis saada vähän lisää potkua koneesta irti. Onko kukaan asentanut omaansa minkäänlaista ahdinta, ja minkäkokoinen olisi sopiva (jos tuo turbottaminen edes järkevä vaihtoehto on)? Moottori on siis 3,3 litrainen, eli aika pieni. Vakionahan tuossa on se reilu 60 heppaa. Helpottaisi pihatöitä mukavasti, jos tehot nousisivat 70 paremmalle puolelle.

20

2712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leukkumies

      Youtubesta löytyi lyhyt videopätkä samanmallisesta, jossa turbo kiinni. Näkyy olevan Garretin ahdin. Voipi olla pikkuisia ongelmia tuon konepeiton kanssa, ellei jotain omaa ratkaisua turbon paikaksi keksi.

      http://www.youtube.com/watch?v=dWFBuI8QYCE

    • Turbotusta

      Tallastako haluat?

      • Turbotusta

      • Neuvoja kaipaisin

    • Foortin tallissa

      Eihän tuo 3,3litrainen kone ole mikään pieni, riittää aika hyvin Ford 4600 pihatöihin! Siis mitä ihmeen pihatöitä teet Fordillasi, jossa ei tuo 64heppaa riitä??

      Minulla itselläni on samaisella moottorilla varustettu Ford 4000, jolla linkoan lunta ja pyöritän kenttäsirkkeliä, sekä käytän joskus jyrsintä, jonka työleveys on 2m. Tuohon jyrsimen käyttöön teho ei oikein tahdo riittää, jos suurempaa alaa pitää jyrsiä, mutta juuri pihatöissä teho riittää jyrsimiseenkin.

      Turbolla ja muilla kikkailuilla toki saat tuosta moottorista helposti irti reilusti yli 100hv. mutta onko hommassa mitään mieltä? Et pysty tuota voimaa juuri hyödyntämään pihatöissä mihinkään, ellei sinulla ole jotain suurta tehon tarvetta esim. juuri jyrsimelle taikka kenttäsirkkelille, jolla tykkäät sahata suuria pelkkoja ja lankkuja vauhdilla.

    • markku405

      Tuo 4000 riittää nyt melkein mihin vaan,ja pihatöissä nyt ainakin.-70 luvullahan se oli kova peli.3 16"auraa tuli savimaassa kevyesti.

    • Neuvoja tulee

      Ja Mosseen spoileri?

    • Foorttikuski

      Vaihda isompaan ei ne uudemmat ja isommat nyt niin hirveesti maksa. Joku 5610 olis varmaan sulle hyvä peli kun siinä on se 72hv tai sitten 6610 siinä on jo 80hv. Kyllähän tonkin voi turbottaa ja on ihan järkevää jos tietää mitä tekee eikä meinaan älyttömiä ahtoja pistää :D Ja varmasti halvempaakin kuin vaihtaminen isompaan.

    • Neuvoja kaipaisin

      Välillä tulee Foortilla metsähommiakin tehtyä, sirkkeliä ja klapikonetta pyöriteltyä, sekä aurailtua. Tehontarvetta tulee joissain hommissa (lähinnä metsässä ja aurailussa) enemmän kuin tuo 62heppaa, enkä tuota viitsisi isompaankaan vaihtaa pelkästään sen takia, kun muuten on ihan mukava peli joka lailla. Unohdin aikaisemmin mainita, että tässä on kyseessä Ford 4600 NELIVETO, eikä yleisempi takavetomalli. Tosiaan jos sinne 70 hepan paremmalle puolelle saisi tehot nousemaan niin olisi kyllä enemmän kuin hyvä. Kymppisarjalaisten pyyntihinnat on tänäpäinä mitä on ja varmasti turbon asentaminen 4600:seen tulisi halvemmaksi. Eikä tosiaan mihinkään pullingi käyttöön oo tulossa :D

      • Foorttikuski

        Kyllä se sitten kannattaa kun ei se nyt hirveetä virittämistä ole jos jonkun reilun 10heppaa ottaa enemmä. Pätevä pelihän se metässä sitten on kun kerran nelikkokin ihan eri maailmasta kuin takatuuppari.


      • Foortin tallissa

        Ei oikein selitys uppoa, vaikka onkin nelivetoinen Ford 4600, kun sillä lisäteholla ei juuri ole merkitystä, ellet pyöritä jotain suurta tehoa vaativaa konetta samalla kertaa. Jos pyörität ihan pelkkää klapisirkkeliä, ei siihen turboa tarvitse. Kenttäsirkkeli vaatii jo tehoa huomattavasti enempi, mutta siihenkään tuo pieni tehon lisä on aika epäolennainen tekijä. Halvempi on hankkia kenttäsirkkeliä varten esim. yli 100hv. Ursus ja jo alkaa pöllit saamaan kyytiä pöydällä!
        Turbolle ja sen asennukselle tulee kuitenkin hintaa, jos sitä tarvitsee täällä kysellä, eli homma ei ole omassa hanskassa. Mielstäni pasrempaan lopputulokseen pääsee, kun ostaa reilusti isomman traktorin, jonka teho/painosuhde on kohdallaan, että tehosta on myös jotain hyötyäkin.
        Toki harrastaa voi ja ostaa ja tehdä mitä haluaa, vapaa maahan tämä on, onhan minullakin noita traktoreita moneen lähtöön nurkissa, pari uuttakin. Itse vain tykkään juuri tuosta pienestä Fordistani juuri sellaisena, kuin se on, pihahommissa parhaimmillaan ja metsässäkin pienissä ajoissa verraton.


      • Anonyymi
        Foortin tallissa kirjoitti:

        Ei oikein selitys uppoa, vaikka onkin nelivetoinen Ford 4600, kun sillä lisäteholla ei juuri ole merkitystä, ellet pyöritä jotain suurta tehoa vaativaa konetta samalla kertaa. Jos pyörität ihan pelkkää klapisirkkeliä, ei siihen turboa tarvitse. Kenttäsirkkeli vaatii jo tehoa huomattavasti enempi, mutta siihenkään tuo pieni tehon lisä on aika epäolennainen tekijä. Halvempi on hankkia kenttäsirkkeliä varten esim. yli 100hv. Ursus ja jo alkaa pöllit saamaan kyytiä pöydällä!
        Turbolle ja sen asennukselle tulee kuitenkin hintaa, jos sitä tarvitsee täällä kysellä, eli homma ei ole omassa hanskassa. Mielstäni pasrempaan lopputulokseen pääsee, kun ostaa reilusti isomman traktorin, jonka teho/painosuhde on kohdallaan, että tehosta on myös jotain hyötyäkin.
        Toki harrastaa voi ja ostaa ja tehdä mitä haluaa, vapaa maahan tämä on, onhan minullakin noita traktoreita moneen lähtöön nurkissa, pari uuttakin. Itse vain tykkään juuri tuosta pienestä Fordistani juuri sellaisena, kuin se on, pihahommissa parhaimmillaan ja metsässäkin pienissä ajoissa verraton.

        Tämmöset inisijät on kyllä joku oma rotunsa. Aina ollaan nillittämässä toisten asiohin. Ei tässä kysytä lupaa keneltäkään tietäjältä, vaan neuvoja turbotukseen. Ja joo, tiedän että tulee myöhässä mutta aina näitä joku joskus lukee.

        Keskustelun aloittajile voimia, ei ole helppoa saada asiallisia vastauksia vaikka olihan niitäkin tuossa.

        Täältä tähän.


    • Neuvoja kaipaisin

      Onkos kellään tietoa minkälaista/kokoista turboa tuohon kannattaisi yrittää laittaa?

    • A"siantuntija"

      En ole voorttin miehiä, enkä tiedä vorttiista sen enempää kuin sika pohjantähdestä. Mutta laitata siihen suurempi motti. Onhan noita vortsoni/voortti traktoreita tehostettu jopa 6-sylinterisillä Traderin motilla. Näitähän on aina kehuttu jotta motitkin sopii melkein nakkaamalla, kun kyljessä on vain FoMoCo:n leima. Ja IKH:lta löytyy vaihtomottia läjäpäin.---Luultavasti tuohon nykyiseesi tarvittis olla turbokoneen männätkin. Valmet 702:sia turbotettiin aikanaan, mutta niistä ei silti tullut 702S:n veroisia, koska alkuperäisessä 702S:ssä oli palotilaltaan erilaiset männät. Itse olen laittanut purkaamolta V-500:een 66hp/3,3 litran motin ja laitattanut 405:een suurimman tehdaskunnostetun 3,3l:n motin. Tuosta 405:sta voin sanoa, että tehot nousi ja polttoaineen kulutus laski. Tuosta 500:sta tuli karjatilan yleiskone kesähommiin, mm:ssa niittorehun haku navettaan oli sen homma. Ja oli sillä mukava vetää 7,7M3 Paskervillerin imupainevaunuakin, eivätkä olleet enää mitään haamuhevosia nämä 3,3l:n koneen hevoset.

      • Foorttikuski

        Ei ole noissa kolme pyttysissä fordeiss perä mitotettu yli 80hv kestämään hyvin. Toinen juttu on jonku majorin perä joka kestää helposttikkin yli 3kertaset tehot kuin vakiona on. Kyllähän noide isompien fordien perät kestään kun sama perähän on 5600 ja 7600. Halvempi on vain turbottaa ja kyllä se kestää vakio männilläkin jos ei aleta tehoja tosissaan ottaa ulos. Aina parempihan olis turbokoneen männät tietysti. Ja pienellä syötön lisäyksellä on yllättävän paljon vaikutusta kuitenkin vaparissakin. Ei paljoo mutta sen verta että huomaan kuulemma.


    • 10+4

      turbotin 604 valmetin jossa on 3-pyttyinen 3.3litran kone. Teho vakiona 61hv ja nyt about 80-90hv. Teholisäys on huomattava vakioon verrattuna. 3-siipiset kvernelandit tulee perässä hyvin ja peräkärryn vedossa auttaa paljon.

      Turbo on kotoisin 605:sta valmetista. Tuo oli aika helppo turbottaa koska pakosarjan laippa on sama turbomallissa ja vapaastihengittävässä sekä samanlaiset turbokoneen männät on molemmissa.

      Kannattaa katsoa sopiva turbo tehon mukaan eli jostakin 70-80hv tehoisesta traktorista. Mielummin liian iso kuin pieni ette hajota sitä konetta. Fordin männistä ei tietoa kuinka ne kestää mutta kai se pikkuvirityksen kestää.

    • tm115

      Erikoinen viritys tuossa videossa. Yleensä turbo asennetaan suoraan pakosarjaan ilman tuota väliputkea. Ja on turhan suuri turbo kolmipyttyselle. Pienempi malli sopii kohtuudella pellin alle. Agritek myy Fordeihin Scanin turbosarjaa mutta epäilen ettei ole tuohon malliin valmista sarjaa.

      • Neuvoja kaipaisin

        Joo näyttää olevan vaan hätäisesti laitettu tuohon putkennokkaan. Kyllä tuommonen pikku turbo luulis suoraan pakosarjaankin kiinni sopimaan, Fordeissa vaan on tuo putken alkukäyrä, joka johtaa konepellille asti kuten videossakin. Ei videon Fordin konepeltiäkään ihan tuosta noin vaan kiinni laiteta.

        10 4: Juuri tuommoinen ajatus on itselläkin. Saako udella mistä ja mihin hintaluokkaan kuusnollavitosen turbon löysit?


      • 10+4
        Neuvoja kaipaisin kirjoitti:

        Joo näyttää olevan vaan hätäisesti laitettu tuohon putkennokkaan. Kyllä tuommonen pikku turbo luulis suoraan pakosarjaankin kiinni sopimaan, Fordeissa vaan on tuo putken alkukäyrä, joka johtaa konepellille asti kuten videossakin. Ei videon Fordin konepeltiäkään ihan tuosta noin vaan kiinni laiteta.

        10 4: Juuri tuommoinen ajatus on itselläkin. Saako udella mistä ja mihin hintaluokkaan kuusnollavitosen turbon löysit?

        parisataa maksoin käytetystä turbosta. Masinistipalstalta löysin käytetyn turbon

        tässä projektikertomusta omasta turbottamisesta
        http://www.kuukuna.net/masinistit/8314.html


    • A"siantuntija"

      Tuolla kuukuna.netin puolella oli näköjään lämmönnousu ongelma. Mutta noita jäähdyttimiäkin löytyy. Tuossa em:ssa V-500:ssa oli tuo lämmönnousu ongelmana. Eli tuo laittamani 604-T:n motti aiheutti lämmönnousua. Asia ratkesi osaksi siten, että 500:sen syyläriin tehtiin isompi tuulitunneli, johon 604:n alkuperäinen siivikko mahtui. Siinä selkisi sekin, että alunperin 604:sen syylärissä on yksi pillirivi enempi kuin 500:ssa. Mutta siinäkin asiassa on apu löytynyt. Ostin IKH:n poistomyyntipäiviltä uuden mutta epäkurantin 604:sen syylärin, jonka laitan jos tarve vaatii. Hinta oli mielestäni kohtuullinen, eli 80 ekee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe