"Norjassa Nissan oli vuoden 2012 vähäpäästöisin automerkki. Tähän vaikutti ratkaisevasti LEAFin erinomainen myynti (2298 autoa), joka vei sen sijalle 13 maan myydyimpien automallien listalla."
Miksi suomi ei halua tukea sähköautoilua?
Esimerkiksi Norjassa, joka on "yhtä huono" paikka sähköautoille kuin suomikin ilmaston puolesta, myydään Nissan leafia hintaan 35 000 eur, sama suomessa 5000 eur enemmän. Ei ehkä paljon, mutta jos vertaa että Norjassa esim Qashqai maksaa 30 000 ja sama suomessa 22 000. Norjassahan tunnetusti kaikki on paljon kalliimpaa kuin suomessa. Ja Norjassa sähköautot on vapautettu myös "käyttöveroista".
Itse en Leafia ostaisi vaikka sähköautot vapautettaisi veroista, koska se ei ole iso auto. Mutta suomessa menekkiä olisi varmasti kinderi-luokassa.
Nissan Leaf / sähköautot
4
128
Vastaukset
- Statoil satsaa sähkö
Norja on satsannut jo kymmeniä miljardeja kruunuja sähköautoilun edistämiseen. Suomi on autoilun kehitysmaa, lomalla Thaimaassa hävettää suomalainen autokanta ja kulttuuri.
Auto ilman polttomoottoria on mahdoton yhtälö Suon Maassa. - sähkönissanisti
Sähköautot, Leaf mukaan lukien halpenevat vielä reippaasti, jotakuinkin tavallisten autojen tasolle kunhan niitä valmistetaan paljon enemmän kuin nykyisin.
Aluksi kaikki on kallista kun pitää kuitata suunittelukulut ensimmäisillä ostajilla. En ihmettelis vaikka Leafin saisi kolmen vuoden kuluttua n. 20 tuh. Kilpailu muiden merkkien kanssa tulee myös alentamaan täyssähköautojen hintaa.
Nykyhinnoittelua on muista syistä vaikea ymmärtää sillä sähköautot on helpompia valmistaa ja niissä on vähemmän osia kuin polttomoottoriautossa. - kauppa määrää
Autotehtaille on kannattavampaa tehdä hyvbridejä ja bensa-diiseli autoja. Saa myydä paljon teknikkaa.
Akut ei kai vielä ole kovin kehittyneitä, niin joudutaan odottelmaan toimivaa sähköutoa, Siis akkuja ei ole haluttu edes kehittää...- sähköautokuski
Luulisi 150 km matka riittävän esim pääkaupunki seudulla asuvalle päivittäisiin ajoihin. Eihän sähköauto tietenkään sovi maalla asuvalle, ei ainakaan ainoaksi autoksi mutta enitenhän juuri kaupungeissa ajetaan työmatka-ajoa.
Sähköauto olisi suorastaan helpompi omistaa autona kun tankkauksen voi tehdä kotona ja käyttökulut muutenkin olemattomat.
Tämänhetkisen myyntimäärän selittääkin korkea hankinta hinta. Kummalista kun valmistajat eivät näytä oivaltavan mistä kyse. Vai olisiko syy niin yksinkertainen että valmistajat pelkäis ettei muut mallit menis enää kaupaksi jos sähköauton sais samalla hinnalla. Sanonpa että täysin väärää ajattelua sillä sähköön ei voi siirtyä paljon ajavat ja työkseen autoa käyttävät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281498- 371411
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818