Ilman liikennelupia?

Liikenneluvat

Kauanko pystyy ajamaan ilman liikennelupia?

34

2102

    Vastaukset

    • jopa vuosia tai 3 päivää kuten kävi eräälle yritteliäälle kaakkois-suomessa

    • Ei välttämättä pääse edes aloittamaan.Verottaja tarkistaa onko liikennelupaa kun perustetaan yritystä.Tosin jos jostakin löytyy toimeksiantaja joka maksaa pimeästi kuljetukset,niin silloin onnistuu eikä jää kiinni koskaan välttämättä.Toi liikenneluvatta ajo on kateellisten autoilijoitten legendaa joka kiertää vuodesta toiseen kun se kateus kuuluu ammattikunnalle.

      • Soitto ELY:n ja saat tiedon onko ko. yrityksellä liikennelupaa. E-P:llä ainakin yksi yrittäjä ajelee ilman lupia vanhoilla Scanioilla mutta eipä maksele kuulemma kuljettajille palkkojakaan eli säästöä syntyy siinäkin muodossa.

        Verottaja ei ilemisesti puutu tämäntyyppisiin asioihin mitenkään.


      • ostatat auton ja alat ajaa ja verottaja tarkastaa mitä ?

        Ei ihme ettei osata edes kustannuksia laskea, kun ei sitä tiedetä, ettei verottaja olematonta firmaa tarkastele. Ja toisekseen verottajaa ei se liikennelupa kiinnosta pätkääkään, ainoastaan ne verot.


    • Eikö kannata mennä kurssille, se on ihan kohtuu hintainen ,sitten lainaat joltakin rahamieheltä hetkeksi tilille rahaa,palautat heti kun on ote saatu ,siitä se ura alkaa. Autoja saa ilman käsirahaa ,

    • Nythän myö kuljetuksenantaja on vastuussa kun tuli tämä tilaajavastuulaki.

      Mutta kiinnostaakohan se monia kuljetuksien antajia kun saa luvattomasti liikennöintiäharjoittavilta halpoja kuljetuksia?

    • Saako omia tavaroita kuskata tai itselle ajaa maata ilman liikennöintilupaa ?

      • kyllä saa. liikennelupa pitää vain olla kaupallisessa tavaraliikenteessä. jatkossa myös kaikissa kaupallisissa kuljetuksissa pitää olla lupa kun uusi laki astuu voimaan ja poistuu tuo 30% sääntö.


      • sdklnvlakrgn kirjoitti:

        kyllä saa. liikennelupa pitää vain olla kaupallisessa tavaraliikenteessä. jatkossa myös kaikissa kaupallisissa kuljetuksissa pitää olla lupa kun uusi laki astuu voimaan ja poistuu tuo 30% sääntö.

        Liikennelupa?

        Selostakaa nyt.

        Saako pientavarakuljetuksia tehdä ilman liikennelupaa pakettiautolla? Vai koskeeko liikennelupa vain sitä kaupallista tavaraliikennettä? Mikä ero on kaupallisella tavaraliikenteellä ja esimerkiksi kauppojen kotiinkuljetuspalveluilla?

        Tarvitaanko mitään lupia jos pakettiautolla ajelee paketteja ympäri kylää?
        Asiakkaina yritykset ja yksityiset?


      • IThinkIamFucked kirjoitti:

        Liikennelupa?

        Selostakaa nyt.

        Saako pientavarakuljetuksia tehdä ilman liikennelupaa pakettiautolla? Vai koskeeko liikennelupa vain sitä kaupallista tavaraliikennettä? Mikä ero on kaupallisella tavaraliikenteellä ja esimerkiksi kauppojen kotiinkuljetuspalveluilla?

        Tarvitaanko mitään lupia jos pakettiautolla ajelee paketteja ympäri kylää?
        Asiakkaina yritykset ja yksityiset?

        Pakettiauto, jonka kokonaismassa on alle 2000kg, ei tarvitse liikennelupaa.

        Samoin et tarvitse liikennelupaa, jos kuljetat tavaroita, jotka olet itse ostanut
        tai myynyt.

        Kaupallisessa tavaraliikenteessä kuljetetaan jonkun toisen omistamia
        tavaroita.

        Kauppojen kotiinkuljetuspalveluilla kuljetetaan siis kaupan alunperin
        omistamia tavaroita


      • maantieritari54 kirjoitti:

        Pakettiauto, jonka kokonaismassa on alle 2000kg, ei tarvitse liikennelupaa.

        Samoin et tarvitse liikennelupaa, jos kuljetat tavaroita, jotka olet itse ostanut
        tai myynyt.

        Kaupallisessa tavaraliikenteessä kuljetetaan jonkun toisen omistamia
        tavaroita.

        Kauppojen kotiinkuljetuspalveluilla kuljetetaan siis kaupan alunperin
        omistamia tavaroita

        Niin, jos auto on kaupan oma, ei tartte liikennelupia lainkaan...

        Mutta esim Ikean tuotteita ajaa ainakin Turun Rahtipolku, Bring Express ja Turun jakelupalvelu, niin näissä tietenkin tarvitaan liikennelupa.

        Samaten esim leipomolla Askondi on vain omia autoja, jolloin ei lupia tartte, mutta esim Jakelutrio mikä ajaa Rostenin leipää, tarttee luvat.

        Ja meillä kävi niin että luvanhaltija otti ja kuoli yllättäen, niin ainkin vuoden ajan saatiin jatkaa ajoa ilman että kukaan kävi kursseja


      • trg ergg kirjoitti:

        Niin, jos auto on kaupan oma, ei tartte liikennelupia lainkaan...

        Mutta esim Ikean tuotteita ajaa ainakin Turun Rahtipolku, Bring Express ja Turun jakelupalvelu, niin näissä tietenkin tarvitaan liikennelupa.

        Samaten esim leipomolla Askondi on vain omia autoja, jolloin ei lupia tartte, mutta esim Jakelutrio mikä ajaa Rostenin leipää, tarttee luvat.

        Ja meillä kävi niin että luvanhaltija otti ja kuoli yllättäen, niin ainkin vuoden ajan saatiin jatkaa ajoa ilman että kukaan kävi kursseja

        Eli kannatta kuolla niin ei tarvita lupia. Kuka haluaa kuolla seuraavaksi.
        Lupien hommaaminen ei ole haudan vakava asia. reipaasti kurssille.


    • Tarvitaan liikennelupa

    • Mikä helvetin järki hankkia ko. toimintaan liikennelupa, kun lupaa hankkiessa pitää olla about 13 000€ rahaa varauksella jotta on "vakavarainen". Eikös lupa myönnetä vain yhteisölle? Eli Tmi tai KY ei käy????!

      • 13000 eur on pikkuraha jos hommaat 200 000 eur menopelin tuohon
        jakeluhommaan. Kai sen takuurahankin voi lainata pankista. Jos nyt näin
        ns. persaukisena meinaa yrittäjäksi.Takuu summa on lukittuna pankissa
        ei sitä tarvi viranomaisille tilittää.


    • Ottakaa hyvät ystävät oikeasti selvää asioista, kyllä liikenneluvan saa yksityinenkin henkilö edellytyksenä että on käynyt liikenneyrittäjä kurssin, ja että on puhdas nimi, ei konkurssia historiassa

    • Hei sinä Ex yrittäjä.

      Vittuako sä selität.

      Kato nyt ELY-keskus ja sieltä tieliikennelupa.

      Tieliikennelupa hyväksytään vain sellaiselle joka käynyt liikenneyrittäjä kurssin->on vakavarainen (erillinen pankin takaus liitetään tieliikennehakemukseen) -> selvitys veroveloista, selvitys maksetuista sosiaaliturvamaksuista ja niin edelleen.

      • Niin ja pankin takaus tulee kattaa ne kulut joihin ei ole yrittäjällä itsellään varaa. Tämä tarkoittaa sitä, että jo pankki vaatii varallisuutta jotta takaa yhtään mitään. Pankkiin ja sanoo päivää = Ei saa kuin lähtöpassin.


      • Tieliikenneluvan voi myös saada henkilö tai yhtiö ilman liikenneyrittäjä-
        kurssia palkkaamalla henkilön, joka on kurssin suorittanut, Tällöin hän
        toimii liikenteestä vastaavana.

        Varsinainen liikennelupa myönnetään tietenkin autolle ja omstajalle


      • maantieritari54 kirjoitti:

        Tieliikenneluvan voi myös saada henkilö tai yhtiö ilman liikenneyrittäjä-
        kurssia palkkaamalla henkilön, joka on kurssin suorittanut, Tällöin hän
        toimii liikenteestä vastaavana.

        Varsinainen liikennelupa myönnetään tietenkin autolle ja omstajalle

        Vain yhtiömuotoisessa firmassa on merkitty liikenteestä vastaava,henkilökohtaiset luvat ovat yrittäjän omat,t:mi ei voi käyttää ulkopuolista liikenteestä vastaavaa(laillisesti)


      • Scånia-69 kirjoitti:

        Vain yhtiömuotoisessa firmassa on merkitty liikenteestä vastaava,henkilökohtaiset luvat ovat yrittäjän omat,t:mi ei voi käyttää ulkopuolista liikenteestä vastaavaa(laillisesti)

        Joo, hyvä tarkennus. Mutta yksin voi perustaa osakeyhtiön. En tiedä,
        miksi tmi olisi oy:tä fiksumpi, ehkä hallinnollisesti hieman kevyempi.

        Tärkeää huomata, ettei liikenteestä vastaava millään lailla kanna
        taloudellista vastuuta yhtiöstä, ainoastaan valvoo, että se toimii
        lain puitteissa oikein. Noudattaa esim. ajo- ja lepoaikalakia


      • Scånia-69 kirjoitti:

        Vain yhtiömuotoisessa firmassa on merkitty liikenteestä vastaava,henkilökohtaiset luvat ovat yrittäjän omat,t:mi ei voi käyttää ulkopuolista liikenteestä vastaavaa(laillisesti)

        Enpä jaksa nyt tarkastaa mutta muistaakseni myös yrittäjä tai t:mi voi käyttää ulkopuolista liikenteestä vastaavaa. Silloin se tietysti merkitään lupaan. Harinaistahan tuo toki on


    • Laita viron kilvet, pääset halvemmalla ja huolintaliike on mielissään.

    • Niin kauan kun jää kiinni.

    • Mitäs jos vuokraa pakettiautoa muuttoihin ja toimii itse vain kantajana ja apukuskina antaen asiakkaan itse ajaa? Eihän autonvuokraus ja työvoiman- vaadi liikennelupaa.

      • tee mitä lystäät kiinnijäämisriski on 1 % luokkaa. Muutot on raskasta hommaa
        ei käy kateeksi.Eihän ne pimeet taksitkaan jää kiinni vaikka heiluvat
        julkisilla paikoilla.Ainahan voit olla muuttajan hyvä kaveri jota olet jelppimässä jos joku kysyy.


      • Liikennelupa tarvitaan: tavaran kuljettamiseen Ajoneuvolla, Tiellä ja Korvausta vastaan.

        Ajoneuvoilla tarkoitetaan silloin autoa ja liikennetraktoria.
        Tiellä yleistä tietä.
        Korvausta vastaan ei liene epäselvä, mikä tahansa korvaus riittää.

        Jos kuljetus tapahtuu vuokratulla ajoneuvolla ja kuljettajana toimii auton vuokralle antanut tai hänen palveluksessa oleva tai tehtävään järjestämä henkilö, pidetään häntä silloin liikenteenharjoittajana ja silloin tarvitaan liikennelupa.

        makepake666:n tapauksessa vuokralle ottaja kuljettaa omaa tavaraa, eikä siihen tarvita liikennelupaa.


    • Onko lumenajo sallittua kuorma-autolla uuden lain puitteissa ilman liikennelupaa jos kohde josta lunta ajetaan on saman yrittäjän aurauksessa?

      Ainakin traktorilla lumen ajo on sallittua tälläisessä tapauksessa mutta kuorma-autosta en löytänyt mainintaan eli ilmeisesti ei ole sallittua?

    • Kyllä on kuorma-autolla lumenajo salittu mikäli sama urakotsija myös kolaa lumet kasalla. Pätee nykyjään samat säännökset niin traktoriin ja Kuorma-autoon.

    • Olen kuljettanut romuja ilman liikennelupaa 30vuotta ja tankissa aina polttoöljy, on muuten hyväkateelista hommaa!

    • Kyl te ootte tyhmää sakkia

      • Toisin kuin sinä, joka kaivat esiin vuosia vanhoja keskusteluja ja vastailet niihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toisin kuin sinä, joka kaivat esiin vuosia vanhoja keskusteluja ja vastailet niihin.

        Olen 40 vuotta ajanut romua ilman liikennelupaa ja ilman kirjanpitoa, nyt on pakka tosihyvässä kunnossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen 40 vuotta ajanut romua ilman liikennelupaa ja ilman kirjanpitoa, nyt on pakka tosihyvässä kunnossa.

        Eihän romukauppias tarvitse edes tarvitse liikennelupaa. Kun romukauppias ostaa
        asiakkaalta esim. metalliromua niin ostotapahtuman jälkeen romu on romukauppiaan omaisuutta. Kun omia tavaroita kuljettaa niin liikennelupaa ei tarvita, koska bisnes
        ei ole kuljetusala vaan romukauppa. Ihan sama asia jos kuskaa soraa omalta montulta.
        Kuten kaikki tietää niin romukauppa on ala jonka ostoa ja myyntiä ei verottaja pysty mitenkään tarkasti seuraamaan. Romukauppias ostaa auton ja kun hän myy auton
        varaosiksi niin kukaan ei pysty tarkastamaan onko jokaisesta myydystä osasta
        kirjoitettu kuitti sillä se on mahdottomuus. Eli edellisen kirjoittajan lause "NYT ON PAKKA TOSIHYVÄSSÄ KUNNOSSA" pitää taatusti paikkansa. Ala on vain niin vaativaa hommaa
        että harva ja valittu sitten lopulta sillä pärjää tässä rankassa bisneksessä.Pitää olla
        todella "kettu".


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa ei-turvallisesta maasta tulevan pakkokatanteenin..

      ..eivät kai veronmaksajat Kelan ansiosidonnaisella päivärahalla? Vastuuton mokailija maksakoon mokiensa kulut itse! Se on Ruotsin risteilyltä tai Balk
      Maailman menoa
      140
      4073
    2. Järkyttäviä Paljastuksia Nikon TV-sarjasta

      Tänään se sitten alkaa, sarja nikosta ja katiskasta. Ennakkotietojen mukaan sisältö paljon ikävämpää kuin luulin. Niko käyttänyt huumeita jo 13 vuotia
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      4020
    3. Henna ja Tauski jälleen yhdessä onnellisina

      Kihlatkin hankittu. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/503fdd42-5bef-4519-ae07-de01ca6aa9ba
      Viihde ja kulttuuri
      24
      2381
    4. Suomi olisi itse tarvinnut kehitysapua

      suomen koronatalous ja sannan lahjarahat italiaan on kestämätön setti. Suomen julkinen ajetaan alas, teitä ei kunnosteta, omaa taloutta ei elvytetä..
      Maailman menoa
      196
      2180
    5. Heti alkoivat "asiantuntijat" sössöttämään

      ettei hallituksella ole oikeus pistää ihmisiä pakkokaranteeniin https://yle.fi/uutiset/3-11487500
      Maailman menoa
      175
      1110