Bulimia ja yksinäisyys.

kasvotbulimialle

Klassinen tarina Pirkanmaalta. 19-vuotias tyttö muuttaa omaan asuntoonsa, edessä upea tulevaisuus, opiskelut ja unelmat. Kahden kuukauden yksin asumisen jälkeen löydän itseni siivoojana, onnettomana ja täysin syömishäiriön naruissa.

Aikaa tästä on jo pari vuotta, mutta kuten arvata saattaa ei syömishäiriö ole päästänyt minua otteestaan (tai toisin päin). Olin joskus varmaan kadehdittu, ainakin olin kadehdittavan onnellinen ja terve. Enää on vain kasapäin arpia, ahdistusta ja elämä työn lisäksi on melko avutonta. En osaa / uskalla puhua ihmisille mitään selvin päin. Tunnen itseni huonommaksi mihin tai keneen hyvänsä verrattuna. Ja nyt kun tuo bulimia tuntuu olevan historiaa (lähes vuosi oksentelematta), niin takana tuntuu olevan myös elämä. Olisi varmaan aikaa kiusallista tavata jossain kahvilassa tyyliin "hei oon se anonyymi bulimikko netistä", mutta toisaalta olisi ihanan vapauttavaa jos voisi jonkun kanssa jutella asioista. Lääkäri ei taida kaverista mennä.

Varmaan muutama muukin on yksin? Saisimmeko jotain, edes jotain pientä tehtyä olojamme parantaaksemme ja palataksemme normaalielämään. Jos vaikka vain kyräiltäisiin jonkun baarin nurkassa, kai sekin auttaisi..? Anyone?

4

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leone,

      Mä mietin eilen ihan samaa. Olen nyt nimittäin parantumassa.

      Mietin, kuka minä oikein olen, sitten kun en enää ole syömishäiriöinen. Mitä minä mietin, kun en enää mieti jatkuvasti ruokaa? Mitä teen pitkät illat ja vapaapäivät, jos en vain jatkuvasti toteuta oirettani? Kuka on kanssani, kun syömishäiriö ei enään kuiski harteillani?

      Olen sairastanut jo niin pitkään, että muistot elämästä ennen syömisvammailua ovat sumeita. En voi vain aloittaa siitä pisteestä, johon sairastuessani jäin.

    • tinakenkätyttö

      Yksin täälläkin. Kun on ollut bulimikko koko aikuisikänsä, on vaikea yli kolmikympisenä ruveta elämään "sitä oikeaa" elämää. Mistä elämään sisältöä, kun ainoa sisältö on ollut ruoka? En uskalla puhua ihmisille, ajattelen ettei ketään kiinnosta. Mistä edes osaisin puhua, kun elämä on kulunut yksin neljän seinän sisällä.
      Muilla on normaalit ikävaiheeseen kuuluvat vaiheet läpikäytynä. Itsellä kaikki vasta edessä, siitä lähtien kuka oikein olen?

    • back to bulimia

      Saman on fiilikset.

      Olen varmasti maailman yksinäisin mies.. ei ole mitään eikä ketään tässä maailmassa. Rakastavat vanhemmat sentään on, mutta kaipaisi jo jotain muutakin tähän elämään.

      Mulla ei koskaan ollut mitenkään älyttömästi kavereita. Olin kuitenkin reilu ja pidetty niiden muutamien keskuudessa. Oikeastaan oli vain pari lähempää kaveria ja sitten oli heidän kaverinsa, joiden kanssa harvoin olin suoraan tekemisissä. Kaikkien kanssa kuitenkin yleensä tulin toimeen.

      Vähitellen piirit vaan pieneni ja huomasin että mulla oli enää kaksi kaveria, joille saatoin soittaa ja tavatakin silloin tällöin. Toinen heistä jäi pois kuvioista.

      Toinen taas sai perheenlisäystä ja muutti kauemmas. Näin kyseistä henkilöä kahdesti viime vuoden aikana. Nyt kevään myötä olen uudestaan ollut yhteydessä hänen kanssaan ja pari kertaa tavattukin.

      Valtaosan (itse asiassa lähes kaiken) ajastani olen yksin.
      Lukuunottamatta kauppareissuja ja vanhempieni (lähinnä äitini) kanssa yhteydenpitoa.

      Jotenkin aina kun tulen kotiin päin jostain kauppareissusta tai muualta niin mut valtaa hirvittävä ahdistus. Minäkin ajattelen ruokaa jatkuvasti yksin ollessani. Ajatuksissa on aina mitä kivaa sitä ostaisi kaupasta tällä kertaa, että pääsisi ahmimaan ja oksentamaan. Päivisin en yleensä syö mitään ja sitten illalla suuntaan kauppaan ostamaan kaikkea paskaruokaa ja herkkuja. Rahaa menee parikymppiä illassa vessanpöntöstä alas.

      Kevät on vielä erityisen raskasta aikaa minulle, sen olen huomannut viime vuosina eritoten. Lisääntynyt valoisuus ahdistaa ja kun ei pysty hautamaan itseään/vartaloaan talvivaatteiden alle.

      En ole ylipainoinen, mutta kuitenkin eritoten kun ulkovaatetus vähenee niin tottakai on paljaampi olo ja entistä enemmän ahdistaa.

      Onneksi minulla on alkanut työt, olin työttömänä puolisen vuotta ja se oli jokailtaista ahmintaa/oksentamista. Kyllähän se niin on että kun on muuta tekemistä/miettimistä niin ei pääse ajattelemaan ruokaa samalla tavalla.

      Tosin voin kuvitella että työn aiheuttava stressi voi myös laukaista nämä pahat tavat.

      Tänään olin töissä syömättä, kieltäydyin pullastakin jota tarjottiin.. join vain kupillisen mustaa kahvia.

      Kaupan kautta tulin kotiin töistä ja ostin vain feta-salaattitarpeet ja light-colajuoman sekä banaaneja. On hyvä olo kun ei ole ahminut ja oksentanut. Jos vain pystyn jatkamaan samalla linjalla.

    • back to bulimia

      Nyt mulla on kolmas päivä ahmimatta ja oksentamatta.

      aamusta alkuiltaan olen poissa kotoa jolloin ei ole mahdollisuutta sitä tehdäkään, lisäksi tuona aikana on töissä ja matkoilla muuta ajateltavaa.

      tänään pistelin vain aamiaiseksi banaanin, töissä en syönyt mitään.. kotiin kaupan kautta ja tein fetasalaatin itselleni jonka nautin hiilihapotetun lähdeveden kanssa. nyt juon toista kuppia kahvia maidolla, ei sokeria.

      mun on pakko tässä kevään aikana saada taas painoa pois talven jäljiltä joten on pakko vähän nyt näännyttää itseänsä.

      myös rahat täytyy riittää palkkapäivään asti joten siitäkin syystä pyrin välttämään mässäilyä.

      wish me luck!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7566
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4362
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2145
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1708
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe