Koiran muuttunut käytös koirapuistossa

Pöllö5

Hei ! Kyselisin teiltä koiraihmisiltä neuvoja, jotka käyvät koiriensa kanssa puistolemassa ja tapaamassa koirakavereita.
Minulla on parinvuoden ikänen sekarotunen narttukoira (ei leikattu) . Käymme silloin tällöin koirapuistossa ja yleensä sinne on hirmu kova kiire, kun on niin kivaa. Koirani tulee kaikkien kanssa toimeen. Vähän on yleensä leikkien ulkopuolella ja tykkää katsella kun muut riehuu, ei itse ole "riehujatyyppiä", mutta sopivan kaverin tullessa kyllä juoksee kilpaa hyvin innokkaasti.

Kävimme eilen pitkästä aikaa tutussa koirapuistossa, mutta kauhuksemme huomasimme, että koiramme käytös on muuttunut TÄYSIN. Mistä yht'äkkinen käytöksen MUUTTUMINEN voi johtua ? Eli koiramme näytti ensimmäistä kertaa agressiivisen puolensa, mikä ei todellakaan ole hyvä asia. Leikki ei ollut sellaista kun piti, vaan enempi sellaista "Mä otan sut kiinni ja kuristan sut"- tyylistä rähinää ja murinaa päälle !! Meidän oli pakko poistua puistosta normaalia aiemmin, ennenkuin käy köpelösti....

Mistä moinen voi johtua ?? Tietty tämä oli eka kerta, pitää jatkossa seurata miten käy... että voidaanko jatkaa puistoilua.. Toivottavasti tuo jäi vain yhteen kertaan?

8

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nakkertton

      se on tuo ku kevät on kiima-aikaa niin koirista tulee hieman aggressiivisempia ja hösääjiä. hormoonit täyttää mielen. niin se on munkin 2 koiralla uroksella tosin yhtä tappelua tää kiima -aika puistossa, siksi ei nyt hetkeen siellä käydä. ja joillakin koirilla se leikkiminen on hieman rajumpaa, on murinaa,ärinää, niskasta vedetään oikee kunnolla ja haukutaan ym ym. se on normaalia. älä hätäile , jatka vaan puistoilua :)

    • Pöllö5

      Niin joo . Uskon ja toivon että johtuu vaan kiimasta ja menee ohi. Tosiaan ei tuo aikasemmin ole näyttänyt hampaita muille. Mainittakoon vielä, että huomasin taustalla olevat pikkukoirien omistajat, jotka raahautuivat taaemmas kun näkivät minun innokkaan nartun hillumassa. Ilmeisesti säikähtivät. Toivon, että tuo käytös loppuu ja kokeillaan vähän ajan päästä uudelleen....

    • Zjdi

      Voi olla myös, että koirasi alkaa olla sen ikäinen ettei ihan kaikkien kanssa leikitä kuten ennen. Aikuistuu ja pentumainen leikki jää vähemmälle. Varsinkin leikkaamaton koira alkaa tuossa parin vuoden iässä kokeilemaan rajojaan ja näyttää varsinkin samaa sukupuolta oleville koirille oman paikan.

      • kukilyjf

        Koirapuisto on koirille stressava paikka. se, mitä me ihmiset pidetään koirien leikkimisenä, on oikeastaan koirien jatkuvaa keskinäisen arvojärjestyksen määrittämistä.


      • WEHFOIWEHOEF

        30 peukkua :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD REPESIN :D ei oo ees 30 lukenu tätä viestiä .


    • Nii!

      Mut meikä on lukenut tän ketjun ainakin 5 kertaa ja joka kerran pistänyt peukun pystyyn tuolle viestille,koska se lyhyydestään huolimatta niin täynnä ASIAA.

      Itellä ei siihen oikeastaan ole muuta lisättävää,kuin että ei se kaikkien kohdalla vie edes sinne 2 v ikään asti,joillakin alkaa jo alle vuoden iässä ns. "murkkuikä" rajojen testaamisineen ja saman sukupuolen kanssa voimainmittely. Suoranainen taisteluun haastaminenkin...

    • tapansa koirilla

      Joo,samaa mieltä olen kun useat muutkin.Eli saattaa olla ettei koirasi enää pidä muiden narttujen kanssa leikkimisestä.Vaan alkaa ns.valtataistelu,joka ei ole koirallesi edes hyväksi.

      Ihmiset ovat keksineen koko koira puistoilu idean.Osa koirista sietää muita vieraitakin koiria hyvin,ja pystyy leikkimään rennostikkin vieraiden koirien kanssa.Mutta jotkut koirat alkavat ottaa mittaa toisistaan tosissaan.Koirapuistoilu ei ole koirille mitenkään välttämätöntä,ja joillekkin tappeluiden johdosta haitaksi.
      Osalle koirista sopii paremmin lenkkeilyt,ja vieraisiin koiriin tutustuminen turvallisesti hihnassa.

    • Pöllö5

      Kiitos vastauksistanne !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      425
      1859
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      197
      1532
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1421
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      173
      1396
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1056
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      990
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      938
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      921
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      896
    Aihe