Susi on arvokas eläin!

Minea44

35

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surkeaksi on mennyt

      Se on koiran omistajassa vika jos yleisellä paikalla pitää lemmikkinsä vapaana. Irtokissojen omistajia voitaisiin myös syyttää syyttää heitteillejätöstä, viikottain näkee tienpielessä kissanraatoja.
      Ihmiset ottavat lemmikkejä ilman mitään tajua miten niistä pitää huolehtia ja kantaa vastuuta.

    • illueetu

      Susien, koirien eikä kissojen ei tule kulkea vapaana asuinalueilla.

    • ...

      Ihmisiä liikaa, villieläinten reviiri pienenee jatkuvasti. Ja pitääpi muistaa, koirat on jalostettu sudesta. Koko härdelli ihmisten vika. Ihmiseltä puutuu luontainen vihollinen nykyään, lisääntyy kuin pupujussi.

      =DW=

      • susimetsä

        Kyllä tässä maassa on ihan tarpeeksi korpea villieläimille, vaan eivät ne kaikki siellä viihdy kun asutuksen liepeiltä saavat elantonsa helpommalla.


      • No joo, mahdammeko me suomalaiset niin pahoja pupujusseja olla. Sitäpaitsi pääkaupunkiseudullehan meitä yritetään tunkea enemmän kuin sinne mahtuisi. Eiköhän niille susille riittäisi vielä reviiriä ilman, että täytyy ihmisten pihoihin tunkea, jos ei niitä liikaa ole.

        Ei tässä itsellä ole ongelmia susien kanssa, mutta ymmärrystä riittää niille, joilla on. Kehäkolmosen sisäpuolelta on helppo susia suojella.

        Ihan saman tekevää, mistä pedosta koira on jalostettu. Se ei ole samantekevää, millaisten ihmisten haltuun (peto)koiria uskotaan.


      • mies-vm56 kirjoitti:

        No joo, mahdammeko me suomalaiset niin pahoja pupujusseja olla. Sitäpaitsi pääkaupunkiseudullehan meitä yritetään tunkea enemmän kuin sinne mahtuisi. Eiköhän niille susille riittäisi vielä reviiriä ilman, että täytyy ihmisten pihoihin tunkea, jos ei niitä liikaa ole.

        Ei tässä itsellä ole ongelmia susien kanssa, mutta ymmärrystä riittää niille, joilla on. Kehäkolmosen sisäpuolelta on helppo susia suojella.

        Ihan saman tekevää, mistä pedosta koira on jalostettu. Se ei ole samantekevää, millaisten ihmisten haltuun (peto)koiria uskotaan.

        Mikä ihmeen myyttinen "kehäkolmonen"???

        Itse en onneksi asu siinä rajatussa tilassa ja matkaillut olen itärajalla ja rajan tuntumassa pohjoisessa - yhtäkään sutta en valitettavasti ole nähnyt. Leipäporoja senkin edestä.


      • ...
        Minea44 kirjoitti:

        Mikä ihmeen myyttinen "kehäkolmonen"???

        Itse en onneksi asu siinä rajatussa tilassa ja matkaillut olen itärajalla ja rajan tuntumassa pohjoisessa - yhtäkään sutta en valitettavasti ole nähnyt. Leipäporoja senkin edestä.

        Mökillä ollut sudenjälkiä. Ja hirvimiehet narisee, kun ne syö hirvet pois padoista. Karhu levittäytynyt lähemmäs, kun metsiä hakattu jne.

        Vaan on kehäkolmosen sisäpuolellakin petonsa. Cityketut valtaavat alaa. Ainoa kettu, minkä olen livenä nähnyt oli Kontulan ostarilla. Niistä alkaa olemaan riesaa täälläkin. Briteissä ne on jo maanvaiva. Ei kettu aikuiselle ihmiselle ole vaarallinen, vaan, onhan niitä kakaroitakin. Itänaapurissa sudet heiluu kaupunkien laitamilla, heiluneet jo vuosikymmenet. Kun ei luontoa, dyykkaavat ihmisten jämiä. Samaten villikoirat riesa monissakin paikoissa. Vähän kuin koirasusia, kesyn oloisia, mutta villejä. Susi edes ole kesyn oloinen, se on aito villieläin.

        Ihminen ei ole enää mukana luonnon kiertokulussa, hyvää syöntilihaa kuopataan maahan, Elukoilla nälkä ja ihmisellä pian nälkähätä.

        =DW=


      • Minea44 kirjoitti:

        Mikä ihmeen myyttinen "kehäkolmonen"???

        Itse en onneksi asu siinä rajatussa tilassa ja matkaillut olen itärajalla ja rajan tuntumassa pohjoisessa - yhtäkään sutta en valitettavasti ole nähnyt. Leipäporoja senkin edestä.

        Minuakaan sinne "rajattuun tilaan", tai tilattomuuteen ei enää saisi asumaan;)

        Taitaa ihminen aika usein olla semmoinen otus, joka ei ymmärrä toisten kokemia ongelmia, joista itsellä ei ole tietoakaan. Tuskin sudet kovin suuri riesa on sen myyttisen rajan sisäpuolella, siellä on helppo olla ymmärtämättä niitä, joille riesa voi olla jopa arkea. Ja tuskin sudet hirveästi muuallakaan matkailijoita säikyttelee. Mutta joillain alueilla saattaa maaseudun asukkaille olla jopa ongelmaksi asti.

        Ja mitä aloitukseesi tulee. Tunnen suurta kiukkua aina vastaavia uutisia lukiessani.
        Jokaiselle, varsinkin tietyn rotuisen koiran hankkijalle pitäisi antaa pakollinen koulutus ja asennetesti. Ei nuo tapaukset ole koiran vika, vaan ihmisen.


    • Canis lupus

      Kyllä meille kaikille pitäis tilaa löytyä. Mikä oikeuttaa ihmisen määräämään?

      • itellalla

        Laitappa osoite niin lähetän seuraavan nurkissamme hiiviskelevän suden iltojesi iloksi.


      • itellalla kirjoitti:

        Laitappa osoite niin lähetän seuraavan nurkissamme hiiviskelevän suden iltojesi iloksi.

        Maksa matkakuluni, niin tulen ilomielin tepastelemaan kotikonnuillesi!


      • itellalla
        Minea44 kirjoitti:

        Maksa matkakuluni, niin tulen ilomielin tepastelemaan kotikonnuillesi!

        Aika vaikea ymmärtää miksi maksaisin, miten täällä tepastelusi helpottaisi tilannettamme?


      • liioiteltu pelko
        itellalla kirjoitti:

        Aika vaikea ymmärtää miksi maksaisin, miten täällä tepastelusi helpottaisi tilannettamme?

        Varmaan osoittaakseen, ettei susi häntä syö?


    • taas näitä

      irrallaan olevaa isoa koiraa kannaattaa jokaisen urpon alkaa ottaa kiinni. tottakai se puree kun pelkää ja puolustaa itseensä

      • illueetu

        Ei siis tosiaankaan kannata. Koira toimii niinkuin kissa tai ihminen jos kokee itsensä uhatuksi. Raapii silmät päästä, nappaa vekin otsaan, tai sitten puree.
        Jos kiinniottaja ei pysty saamaan luottamusta koiraan, niin parasta olla sitten hommaan sopivat varusteet puremisen varalta.
        Veikkaan että toi artikkelin koira ei ole hyökännyt vaan puolustanut. Koirat kun ei normaalisti hyökkää ihmisen kimppuun paitsi jos ne on opetettu ja käskytetty se tekemään. Siis mikäli niitä ei uhata jotenkin.


    • kalliit 3 päivää

      Viime vuonna päättyi tyttäremme perheen hiihtoloma vuokramökillä lyhyeen kun jo ensimmäisenä aamuna oli pihalla monet suden jäljet. Lasten eivät uskaltaneet antaa olla laisinkaan yksin pihalla. Tulivat takaisin kaupunkiin jo kolmen päivän jälkeen.

      • Montako sutta näkivät?

        Ikävä toki, että loma meni pilalle, mutta ...olivatko edes suden jälkiä - oletko asiantuntija?


      • 1882
        Minea44 kirjoitti:

        Montako sutta näkivät?

        Ikävä toki, että loma meni pilalle, mutta ...olivatko edes suden jälkiä - oletko asiantuntija?

        Viimeksi käynyt ihmisen kimppuun. http://www.salakaadotseis.fi/ihminen.html


      • EI citysusille
        1882 kirjoitti:

        Viimeksi käynyt ihmisen kimppuun. http://www.salakaadotseis.fi/ihminen.html

        siis silloin viimeksi tappanut suomalaisen. Ajan kulussa on ihmiset ryhtynet aitaamaan pihapiirejään ja lapsia kuljetetaan koulukyydeillä, muutenkin pienten lasten perään katsotaan enemmän.


      • Ryynäsen Topi
        EI citysusille kirjoitti:

        siis silloin viimeksi tappanut suomalaisen. Ajan kulussa on ihmiset ryhtynet aitaamaan pihapiirejään ja lapsia kuljetetaan koulukyydeillä, muutenkin pienten lasten perään katsotaan enemmän.

        Tälläkin hetkellä on monta suomalaista hukassa.


      • kalliit 3 päivää
        Minea44 kirjoitti:

        Montako sutta näkivät?

        Ikävä toki, että loma meni pilalle, mutta ...olivatko edes suden jälkiä - oletko asiantuntija?

        Vain yhden olivat nähneet, paikallisen metsästysseuran hepun mukaan varmaankin laumasta häädetty, varoittivat jättämästä lapsia ja koiraa pihalle ilman aikuista.

        En ole asiantuntija, enkä niin ole mielestäni edes yrittänyt antaa ymmärtää.


      • zz-zz

    • eläintenystävä

      Susi on paras turkkina ja hevonen parasta leivän päällä.

      • Entäpä emokarhu???


      • ...
        Minea44 kirjoitti:

        Entäpä emokarhu???

        Karhu muuten maukasta lautasella.

        =DW=


      • EI citykarhuille
        Minea44 kirjoitti:

        Entäpä emokarhu???

        Herrojen herkkua, vain kerran olen maistanut ja hyvää oli, tosin en tiedä oliko emo vai mikä. Myös karhut kuuluvat asumattomille seuduille eikä ihmisten pihapiireihin.


      • illueetu
        EI citykarhuille kirjoitti:

        Herrojen herkkua, vain kerran olen maistanut ja hyvää oli, tosin en tiedä oliko emo vai mikä. Myös karhut kuuluvat asumattomille seuduille eikä ihmisten pihapiireihin.

        Kannattaa pitää huoli siitä että sudet ja karhut pysyvät villieläiminä jotka elää metsissä ja saalistaa tai hankkii siellä eväänsä, molempien arvostus pysyy siten korkealla. Ainakin itse arvostan niitä nyt, mutta jos niistä tulee roskiksia dyykkaavia ja kotieläimiä tappavia luusereita niin kyllä karismat katoaa.


    • Mitäpä ei suomessa jahdattaisi, jos se erehtyy syömään samaa ruokaa kuin itse kruununvartia. Itse olen nähnyt luonnossa Susia kuin Karhuja ja Ilveksiä, sekä pari Ahmaakin. Olen ollut jahdissakin pyytämässä noita kolmea ensimmäistä ja ihan luvallisessa pyynnissä. Kaikki kuitenkin olivat loukkaantuineita yksilöitä ja ne pyydettiin ns. poliisiluvilla pois kuleksimasta.

      Enenpi mullekin on ollut vaaraa irti olevista koirista kuin noista luonnon pedoista. Jo 15 vuotta on tullut petoja aktiivisesti seurattua ja suden pesällä käynti on yks elämän suuria muistiin jääviä asioita, joita ei vaihtais pois. Oli se sykähdyttävää, kun pystykorvan kokoinen sudenpentu kävi haistelemassa kumisaappaita. Ei tullut mieleenkään pelätä aikuisten susien hyökkäystä ja koko asia tuli mieleen vasta paljon tapahtuman jälkeen, että mitä olis tehnyt, jos näin olis käynyt.....

      • illueetu

        Orivedellä on pari kaveria syytteessä karhun pesärauhan rikkomisesta. Päteekö suden pesään toiset säännöt?


      • illueetu kirjoitti:

        Orivedellä on pari kaveria syytteessä karhun pesärauhan rikkomisesta. Päteekö suden pesään toiset säännöt?

        Varmaan pätee, jos sinne mennään ampumaan pesän asukkaita tai aivan tietoisesti häiritään niiden pesärauhaa. Mie törmäsin sinne pesälle hillassa ollessani, joten se oli vahinko ja uskonpa siellä lähistöllä käyneen muitakin, kun toi naaras sattui olemaan pantasusi Milla.
        Susi vaihtaa pesäpaikkaa hyvin helposti, mutta tuon kokoiset poikaset ovat valmiita jo jättämään pesänsä ja niitä nähtiinkin suht monesti siinä lähistöllä. Pentuja oli kaikkiaan seitsemän ja sain seuraavana talvena kuunnella kuinka ne laumana saalistivat Hirveä. Oli sekin eräs mieleenpainuva elämys, vaikka se ei olekaan lasten katsottavaa touhua.


    • illueetu

      Vahingoille ei tietysti mitään voi, mutta näin maallikon ajatuksella tulee mieleen että tuskin sekään saappaita nuoleskellut pentu osaa ihmistä myöhemminkään kovin suurena uhkana pitää mikäli hajumuisti samaan tapaan pelaa kuin koiralla.

      Ja tosiaan, ihminen virittelee niiden susien kauloihin geepeeässiä ynnä muita härpäkkeitä, ja tottuu ne ihmisen hajuun sitä sen enempää pelkäämättä, vai onko näin? Tarkoitus varmaan hyvä mutta toki se toinenkin puoli, eli kotieläimiltä alkavat vaikuttaa pannat kauloissaan.

      • Ei toi lauma (parh. 13kpl) täällä ollut kovinkaan ihmisarka, melko paljon kuului kohtaamisia ihmisten kanssa. Myös pihoilla käyntejä ym. ongelmia (koirien ja lampaiden tappoja) alkoi ilmetä. Naurettiinkin sitä reittiä, jonka RKTL oli Metsästäjä lehteen laittanut Milla suden kulkeneen, oli kuin se olis ihan selvästi poikennut eräällä huoltoasemalla kahvilla tänne Kainuusta suunnistaessaan :)

        Mie olen hiukan samoilla linjoilla toin pannoituksien ja haaskakuvauksien/-,ruokinnan kanssa, että tottuvat pedot ihmishajuun. Tuohon ongelmaan vois tehota kumiluodit, niin kuin ison veden takana tekevät. Oppisivat jälleen pelkäämään ihmistä, eivätkä alkaisi kovin tuttavuutta tekemään, koska se ei ole pelkääville ihmiselle, eikä myöskään itse sudelle hyvä asia.


      • illueetu
        kerbiili62 kirjoitti:

        Ei toi lauma (parh. 13kpl) täällä ollut kovinkaan ihmisarka, melko paljon kuului kohtaamisia ihmisten kanssa. Myös pihoilla käyntejä ym. ongelmia (koirien ja lampaiden tappoja) alkoi ilmetä. Naurettiinkin sitä reittiä, jonka RKTL oli Metsästäjä lehteen laittanut Milla suden kulkeneen, oli kuin se olis ihan selvästi poikennut eräällä huoltoasemalla kahvilla tänne Kainuusta suunnistaessaan :)

        Mie olen hiukan samoilla linjoilla toin pannoituksien ja haaskakuvauksien/-,ruokinnan kanssa, että tottuvat pedot ihmishajuun. Tuohon ongelmaan vois tehota kumiluodit, niin kuin ison veden takana tekevät. Oppisivat jälleen pelkäämään ihmistä, eivätkä alkaisi kovin tuttavuutta tekemään, koska se ei ole pelkääville ihmiselle, eikä myöskään itse sudelle hyvä asia.

        Semmoinen pelottelutaktiikka olisi varmaan hyvä keino. Kannatan sitä ehottomasti ammattitaidolla tehtynä, suden suojelun nimissä.


      • K.Hattunen
        kerbiili62 kirjoitti:

        Ei toi lauma (parh. 13kpl) täällä ollut kovinkaan ihmisarka, melko paljon kuului kohtaamisia ihmisten kanssa. Myös pihoilla käyntejä ym. ongelmia (koirien ja lampaiden tappoja) alkoi ilmetä. Naurettiinkin sitä reittiä, jonka RKTL oli Metsästäjä lehteen laittanut Milla suden kulkeneen, oli kuin se olis ihan selvästi poikennut eräällä huoltoasemalla kahvilla tänne Kainuusta suunnistaessaan :)

        Mie olen hiukan samoilla linjoilla toin pannoituksien ja haaskakuvauksien/-,ruokinnan kanssa, että tottuvat pedot ihmishajuun. Tuohon ongelmaan vois tehota kumiluodit, niin kuin ison veden takana tekevät. Oppisivat jälleen pelkäämään ihmistä, eivätkä alkaisi kovin tuttavuutta tekemään, koska se ei ole pelkääville ihmiselle, eikä myöskään itse sudelle hyvä asia.

        Onkohan haja-asutusalueilla eli maaseudulla nykyään liian vähän ihmisiä ja ihmisten aiheuttamaa melua ja hajua, kun villieläimet uskaltavat liikkua kylänraiteilla ja pihoilla? Ajattelin että josko tässä oisi osasyy petojen reviirien laajenemiseen.


    • Pyhä jysäys

      Miten ihminen onkaan vieraantunut luonnosta, toisessa keskustelussa pelätään jo kärpäsiäkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe