Vistan vaihto linuxsiin?

Kun tuo Vista tökkii ja häiriköi niin aattelin vaihtaa sen Linuxsiin. Mikä olis hyvä Linux kun käytän tuota läppäriä oikeestaan vaan nettikoneena?
Toinen juttu sitten on kuinka tuo vaihto tehdään , että saan vistan juurineen pois ja Linuksin tilalle?

15

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xcxcxcxc

      Koneesta olisi hyvä tietää prosessori, muistin määrä ja näytönohjain. Jos Vista tökkii, niin jokin kevyt Linux-jakelu voisi olla mukavaa vaihtelua. Vaikkapa Linux Mint Xfce-työpöydällä.

      http://www.linuxmint.com/download.php

      http://xfce.org/

      Windowsista siirtyvälle helposti omaksuttavia työpöytiä on Mate, Cinnamon ja KDE, mutta vaativat koneelta hieman enemmän.

      http://mate-desktop.org/

      http://cinnamon.linuxmint.com/

      http://kde.org/workspaces/plasmanetbook/

      Tietysti Ubuntu on suosittu, mutta työpöytä ei miellytä kaikkia. Live-cd:llä on helppo kokeilla kaikkien toimivuutta ennen asennusta.

      Asennuksessa valitaan vaihtoehto: käytä koko levyä, jos haluaa Vistan kokonaan pois.

    • -34-

      Mikä kone.Tarkka malli olis hyvä. Katso pohjasta.

    • Aloittaj

      Kone on Fujitsu Siemens Amilo Amd Sempron pros. 3600 ja muistia 1,87 GT. Näytönohjain Via Crome 9 HC 16P family VDDM

      • =====

        Saat varmistuksen soveltuvuudesta kun asennus-CD pyörähtää asemassa livenä käyntiin kokeilua varten ennen asennusta. Fujitsu Siemensillä ja Ubuntu 12.04 LTS:llä kirjoitan tämänkin.
        Speksien pitäisi riittää kirkkaasti.


      • M+Kar
        ===== kirjoitti:

        Saat varmistuksen soveltuvuudesta kun asennus-CD pyörähtää asemassa livenä käyntiin kokeilua varten ennen asennusta. Fujitsu Siemensillä ja Ubuntu 12.04 LTS:llä kirjoitan tämänkin.
        Speksien pitäisi riittää kirkkaasti.

        Live-cd:llä ei voi varmistaa mitään toimivuutta.


    • =====

      "Toinen juttu sitten on kuinka tuo vaihto tehdään , että saan vistan juurineen pois ja Linuksin tilalle?"

      Vista lähtee juurinen, kun Linuxin jakelu asennetaan koko levyyn, jolloin asennus ensin alustaa sen kokonaan.
      Kaksi aina pysyvää perusasiaa Linuxin jakeluiden asennukseen:
      1. Koneen BIOS:issa on käynnistysjärjestyksessä CD/DVD-asema asetettava ensimmäiseksi. Muutoin live-kokeilu ja asennus eivät käynnisty ollenkaan.
      2. Asennustiedoston latauksen jälkeen se poltetaan CD:lle tai DVD:lle vain ja ainoastaan ISO-levykuvaksi. Muutoin asennusmedia on käyttökelvoton.
      Jos asennus-CD/DVD poltetaan Windowsissa, tarvitaan ISO-standardin mukainen poltto-ohjelma. Itse olen Windowsissa käyttänyt tuota:
      http://alexfeinman.com/isorecorder.htm
      Linuxin jakeluissa on ISO-poltto-ohjelmat valmiina.

    • Vielä yksi kymysys! onko noita linuxeja suomenkielisinä.
      Vaikka ajoin vistan palautuslevykkeillä se jökkii yhä, paska juttu.

      • ------>>

        Minkä kielisiksi niitä luulit?
        Kaikki yleisimmät Ubuntusta ja Mintistä alkaen ovat suomenkielisiä.
        Kieli valitaan aina asennuksen alussa. Live-kokeilussa kielipaketit eivät ole vielä täydellisiä.
        Mintinkin englanninkielinen lataussivusto erehdyttää luulemaan sitä vain englanninkieliseksi.


      • 1+5
        ------>> kirjoitti:

        Minkä kielisiksi niitä luulit?
        Kaikki yleisimmät Ubuntusta ja Mintistä alkaen ovat suomenkielisiä.
        Kieli valitaan aina asennuksen alussa. Live-kokeilussa kielipaketit eivät ole vielä täydellisiä.
        Mintinkin englanninkielinen lataussivusto erehdyttää luulemaan sitä vain englanninkieliseksi.

        Ubuntun saa vaikka swahiliksi!!!!!!!!!!!!


      • Juuret.
        1+5 kirjoitti:

        Ubuntun saa vaikka swahiliksi!!!!!!!!!!!!

        Miksei saisi, sieltähän suunnalta ubuntu on kotoisinkin.


      • =====

    • Matti-.

      Sitten lisäksi kannattaa aina kokeilla valitsemaasi Linux jakelua ensin live levyllä, toimiiko se edes. :)

      Ubuntukaan ei kyllä enää ole mikään erityisen kevyt. Puppy linuxin itse olen todennut hyvinkin kevyeksi. Mutta eipä oma vanha koneeni jaksanut edes youtube videota silläkään pyörittää, vaikka XP:ssä pyöri muinoin erinomaisesti tavalliset videot.

      Luulen tosin, että johtuu tuo youtube ongelma enempi siitä, ettei Linux puolella ole kunnon ajureita läheskään kaikille näytönohjaimille, eli linux on aavistuksen nirso raudan suhteen. Kyllä se toimii melkein kaiken kanssa hyvin helposti, mutta jotta toimisi hyvin, kannattaa valita hyvät palikat.

      • joku päivitetty 10.

        youtuben flashplayer vaatii näytönohjaimelta muistia jonkinkin verran, on kaikki kehitetty vaativammaksi, vanhoihin koneisiin vanhempi flashplayer versio, jos muuten ei pyöri.


      • joku p.
        joku päivitetty 10. kirjoitti:

        youtuben flashplayer vaatii näytönohjaimelta muistia jonkinkin verran, on kaikki kehitetty vaativammaksi, vanhoihin koneisiin vanhempi flashplayer versio, jos muuten ei pyöri.

        Miten lie kannattaa ehkä kokeilla Chromium selainta myös.


      • =====
        joku päivitetty 10. kirjoitti:

        youtuben flashplayer vaatii näytönohjaimelta muistia jonkinkin verran, on kaikki kehitetty vaativammaksi, vanhoihin koneisiin vanhempi flashplayer versio, jos muuten ei pyöri.

        Luulet vaan.
        Itsellä on kaksi konetta, vm. 2004 molemmat, toisessa Mint 13 ja toisessa Ubuntu 12.04.
        Molemmissa vain 64 Mb:n integroitu näytönohjain.
        Flashit pyörivät YouTubessa ja kaikilla videoilla täysin moitteetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1359
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      292
      977
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      865
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      633
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      498
    Aihe