Stereotypiat Suomen eri alueiden ihmisistä

Desperadaaa

Olen ulkomailla opiskelemassa, ja sain tehtäväkseni esitellä eripuolilta Suomea olevien ihmisten luonteenpiirteitä, persoonallisuutta, ajatusmaailmaa, ym., esim. hämäläiset hitaita.. Itse olen sitä mieltä että ketään ei voi luokitella sen perusteella mistä päin on kotoisin, eikä kukaan voi sanoa että tietyltä alueelta olevat ovat vaikka sisäänpäinsuuntautuneita tms., mutta opettajani vaatii suht karkeita ja selviä "stereotypioita", joten joudun niitä nyt pähkäilemään.

Osaisiko joku auttaa, itselläni tiedossa vain ns. tunnetut asiat; savolaiset ovat kovia puhumaan, ja tuo hämäläisten hitaus? Olisiko jollakin muualta päin Suomea joitakin pikku vinkkejä? Paljon pitäisi saada puhuttavaa, joten jos edes suuntaa-antavia adjektiiveja joku heittäisi, olisi aivan mahtavaa! Kiitos kaikille ihanille jotka jaksavat jotain raapustaa!! :)

2

4511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KKK

Jaa... Ainakin tuohon ns. hämäläiseen hitauteen voin sanoa, että se on levinnyt laajasti, eripuolille Suomea. Muun muassa Imatralla ollaan yksinkertaisia jauhopäitä - sen voin sanoa 10 vuoden kokemuksen pohjalta. Kiitos siitä ex-vaimon suvun.
      Savolainen kierous, kateus ym. niin muuttoliike on tehnyt sen että Suomi = Savo.
      Turkulaiselta kysyttiin: "Anteeksi, mutta paljonko kello on?" No turkkulainen siihen: "Ai ny vai?"
      Voisimmeko puhua yhtä hyvin turkulaisesta hitaudesta?
      Olen asunut puoli vuotta Tampereella ja olen liikkunut todella paljon ulkona, ihmisten seassa. Enkä mä ole täällä törmännyt mihinkään Tampereen "nääs-murteeseen." Onko se kenties myytti, vai onko täällä vain niin paljon Tampereelle muuttaneita, ettei sitä murretta vain kuule?

• jaiku2

- Savolaiset ovat viekkaita ja (tarpeen tullen) kieroja kuin korkkiruuvi. Kun savolainen puhuu, vastuu on kuulijalla. Savolaiset ovat karjalaisten tapaan iloisia ja sosiaalisia. Savolaisille tyypillistä on vääntää asiasta kuin asiasta vitsiä.

- Karjalaiset ovat ovelia ja puheliaita, usein myös elämänasenteeltaan iloisia ja positiivisesti ajattelevia. Hyvän tilannetajun omaavat karjalaiset tulevat yleensä helposti toimeen kaikentyyppisten ihmisten kanssa. Monet nokkelat sanonnat tulevat karjalaisilta. Karjalaiset suhtautuvat venäläisiin varauksella, tämä koskee varsinkin vanhempia sukupolvia.

- Pohjalaiset ovat kovia uhoamaan ja kiivastuvat helposti. Uhoilun edetessä pohjalaiset myös ottavat fyysistä kontaktia esimerkiksi painimatsin muodossa. Välillä liiankin suorapuheisina pohjalaiset eivät tule kaikkien kanssa toimeen, mutta hyville ystävilleen ja perheelleen pohjalainen pysyy lojaalina. Pohjalaiset ovat rehellisiä, yritteliäitä (sisu) ja sinisilmäisiä.

Haluan korostaa näiden olevan stereotypioita, joissa kuitenkin piilee totuuden siemen. Kuvaukset perustuvat omiin kokemuksiini itsestäni, sukulaisistani, ystävistäni sekä entisestä ja nykyisestä miesystävästäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      81
      3908
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3287
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      117
      2574
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      168
      1764
    5. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1754
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      76
      1580
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      90
      1553
    8. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      107
      1474
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1281
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1123
    Aihe