Stereotypiat Suomen eri alueiden ihmisistä

Desperadaaa

Olen ulkomailla opiskelemassa, ja sain tehtäväkseni esitellä eripuolilta Suomea olevien ihmisten luonteenpiirteitä, persoonallisuutta, ajatusmaailmaa, ym., esim. hämäläiset hitaita.. Itse olen sitä mieltä että ketään ei voi luokitella sen perusteella mistä päin on kotoisin, eikä kukaan voi sanoa että tietyltä alueelta olevat ovat vaikka sisäänpäinsuuntautuneita tms., mutta opettajani vaatii suht karkeita ja selviä "stereotypioita", joten joudun niitä nyt pähkäilemään.

Osaisiko joku auttaa, itselläni tiedossa vain ns. tunnetut asiat; savolaiset ovat kovia puhumaan, ja tuo hämäläisten hitaus? Olisiko jollakin muualta päin Suomea joitakin pikku vinkkejä? Paljon pitäisi saada puhuttavaa, joten jos edes suuntaa-antavia adjektiiveja joku heittäisi, olisi aivan mahtavaa! Kiitos kaikille ihanille jotka jaksavat jotain raapustaa!! :)

2

3273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KKK

      Jaa... Ainakin tuohon ns. hämäläiseen hitauteen voin sanoa, että se on levinnyt laajasti, eripuolille Suomea. Muun muassa Imatralla ollaan yksinkertaisia jauhopäitä - sen voin sanoa 10 vuoden kokemuksen pohjalta. Kiitos siitä ex-vaimon suvun.
      Savolainen kierous, kateus ym. niin muuttoliike on tehnyt sen että Suomi = Savo.
      Turkulaiselta kysyttiin: "Anteeksi, mutta paljonko kello on?" No turkkulainen siihen: "Ai ny vai?"
      Voisimmeko puhua yhtä hyvin turkulaisesta hitaudesta?
      Olen asunut puoli vuotta Tampereella ja olen liikkunut todella paljon ulkona, ihmisten seassa. Enkä mä ole täällä törmännyt mihinkään Tampereen "nääs-murteeseen." Onko se kenties myytti, vai onko täällä vain niin paljon Tampereelle muuttaneita, ettei sitä murretta vain kuule?

    • jaiku2

      - Savolaiset ovat viekkaita ja (tarpeen tullen) kieroja kuin korkkiruuvi. Kun savolainen puhuu, vastuu on kuulijalla. Savolaiset ovat karjalaisten tapaan iloisia ja sosiaalisia. Savolaisille tyypillistä on vääntää asiasta kuin asiasta vitsiä.

      - Karjalaiset ovat ovelia ja puheliaita, usein myös elämänasenteeltaan iloisia ja positiivisesti ajattelevia. Hyvän tilannetajun omaavat karjalaiset tulevat yleensä helposti toimeen kaikentyyppisten ihmisten kanssa. Monet nokkelat sanonnat tulevat karjalaisilta. Karjalaiset suhtautuvat venäläisiin varauksella, tämä koskee varsinkin vanhempia sukupolvia.

      - Pohjalaiset ovat kovia uhoamaan ja kiivastuvat helposti. Uhoilun edetessä pohjalaiset myös ottavat fyysistä kontaktia esimerkiksi painimatsin muodossa. Välillä liiankin suorapuheisina pohjalaiset eivät tule kaikkien kanssa toimeen, mutta hyville ystävilleen ja perheelleen pohjalainen pysyy lojaalina. Pohjalaiset ovat rehellisiä, yritteliäitä (sisu) ja sinisilmäisiä.

      Haluan korostaa näiden olevan stereotypioita, joissa kuitenkin piilee totuuden siemen. Kuvaukset perustuvat omiin kokemuksiini itsestäni, sukulaisistani, ystävistäni sekä entisestä ja nykyisestä miesystävästäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe