galleriassa myyty taulu

Minkä suuruinen on galleriasta myydystä taulusta maksettava vero? Tai minkä niminen vero on? Onko se arvonlisäveroa?

13

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lajslkdfj

      Riippunee sopimuksesta. Maksaako tekijä omat verot ja galleristi.

    • Hei haloo!!!

      Taiteilija on yksityisyrittäjä! Veroitus menee niillä periaatteilla....ainakin minulla, eikä ole neljääntoista vuoteen ollut mitään ongelmia verottajan kanssa..

    • Taiteilija..

      Galleristi maksaa myynnistä arvonlisäveron joka on vuonna 2013 24 %.

      Taiteilija voi halutessaan aina ilmoittautua arvonlisäverovelvolliseksi, mutta hänen täytyy ilmoittautua jos myynti on yli 8500 euroa vuodessa. Taiteilijan vero on 2013 10 %.Tällöin hän voi tällöin vähentää kaikki hankinnoissa maksettu arvonlisävero. Gallerian vuokrissa ja provisioissa olevan arvonlisäveronkin voi siis vähentää.

      Suomen taideihmiset/poliitikot munasivat vuosikymmen sitten. EU olisi hyväksynyt gallerioillekin tuon alemman veroprosentin, mutta joku kuulema mokasi pahasti. Silloin tuo alempi vero oli 8 %. Nyt ei kuulema voi enää hakea muutosta tähän taide-elämää näivettävään epäkohtaan.

      • Karua kieltä!

        "Suomen taideihmiset/poliitikot munasivat vuosikymmen sitten. EU olisi hyväksynyt gallerioillekin tuon alemman veroprosentin, mutta joku kuulema mokasi pahasti. Silloin tuo alempi vero oli 8 %. Nyt ei kuulema voi enää hakea muutosta tähän taide-elämää näivettävään epäkohtaan."

        Varsinkin taidemaalareiden edunvalvonta on aivan retuperällä, kuten mainitsemasi esimerkkikin osoittaa! Käsittämätöntä vaikka alalla on järjestöjä, liittoja, keskusjärjestöjä, keskustoimikuntia ja vaikka mitä instansseja, mutta kukaan ei näköjään tee työtään kunnolla ja asianmukaisesti!

        Ilmeisesti systeemin mädännäisyys estää asioiden oikean ajamisen, koska hiekkalaatikolla pärjää parhaiten kepulikonsteilla kuin lahjakkuudella tai työnsä osaamisella. Tätä se nepotismi ja hyvävelijärjestelmä teettää!


      • Taiteilija on...

        ...- tai ainakin minä olen ammatinharjoittaja. Itse maksan verot ammatinharjoittajana pääomatuloista 32%. Lopullisessa verotuskessa saan vähentää esimerkiksi Galleriavuokrat- sekä muista ammatissani tarvittavista tarpeista ja tulonhankinnassa aiheutuvista kuluista.
        Olen ollut ihan tyytyväinen tuohon systeemiin. Alkuaikoina tein jopa ammatinharjoittajan tilinpäätökset ja veroilmoitukset itse mutta se on aikamoisen monimutkainen ja kovatöinen prosessi, joten nykyisin nekin tekee kirjanpitäjä joka on vihkiytynyt noihin asioihin.
        Omista ansiotuloistani maksankin sitten 41% prosenttia veroa tuon toiminimen sisällä. Siitä teen taas erikseen veroilmoituksen- ja sehän nykypäivänä tiettävästi on helpottunut paljon.
        En kuitenkaan maksa itselleni ylityökorvauksia vaikka työpäiväni tahtovat aina venähtää noin 12- tuntiseksi. :) Yleensä työpäivät venähtävät ihan pikkutunneille asti.

        Taidemaalari on itse oma edunvalvojansa ja vastaa itse omista tekemisistään joten tuollaiset höpöpuheet kannattaa jättää omaan arvoonsa niinkuin tuossa alhaalla. Mielestäni turhaa riidan haastamista!


      • Vaikka...
        Taiteilija on... kirjoitti:

        ...- tai ainakin minä olen ammatinharjoittaja. Itse maksan verot ammatinharjoittajana pääomatuloista 32%. Lopullisessa verotuskessa saan vähentää esimerkiksi Galleriavuokrat- sekä muista ammatissani tarvittavista tarpeista ja tulonhankinnassa aiheutuvista kuluista.
        Olen ollut ihan tyytyväinen tuohon systeemiin. Alkuaikoina tein jopa ammatinharjoittajan tilinpäätökset ja veroilmoitukset itse mutta se on aikamoisen monimutkainen ja kovatöinen prosessi, joten nykyisin nekin tekee kirjanpitäjä joka on vihkiytynyt noihin asioihin.
        Omista ansiotuloistani maksankin sitten 41% prosenttia veroa tuon toiminimen sisällä. Siitä teen taas erikseen veroilmoituksen- ja sehän nykypäivänä tiettävästi on helpottunut paljon.
        En kuitenkaan maksa itselleni ylityökorvauksia vaikka työpäiväni tahtovat aina venähtää noin 12- tuntiseksi. :) Yleensä työpäivät venähtävät ihan pikkutunneille asti.

        Taidemaalari on itse oma edunvalvojansa ja vastaa itse omista tekemisistään joten tuollaiset höpöpuheet kannattaa jättää omaan arvoonsa niinkuin tuossa alhaalla. Mielestäni turhaa riidan haastamista!

        ...sinä olet taiteilijana yrittäjä ja teet työtäsi ilmeisesti ilman järjestötoimintaa, niin siitä huolimatta taidemaalareiden edunvalvonta kuuluu taidemaalariliitolle ja muille taiteilijajärjestöille, sitä varten se porukka on siellä töissä!


      • Edellinen
        Vaikka... kirjoitti:

        ...sinä olet taiteilijana yrittäjä ja teet työtäsi ilmeisesti ilman järjestötoimintaa, niin siitä huolimatta taidemaalareiden edunvalvonta kuuluu taidemaalariliitolle ja muille taiteilijajärjestöille, sitä varten se porukka on siellä töissä!

        Taidemaalariliitto ei ole mikään ammattijärjestö! Olen itsekin taidemaalariliiton jäsen ja tiedän että sen "koneisto" ei edes riitä ammattijärjestön pyörittämiseen. Eihän sinne makseta edes jäsenmaksuja jäsenien taholta kuukausittain!
        Taidemaalariliitto- vastoin väitettäsi todellakin valvoo jäsentensä etuja kaikin tavoin.....ihan niinkuin Kuvastokin.
        Taidemaalariliiton jäsenistön avustuksella- ja kautta olen saanut parhaimmat mahdolliset näyttelypaikat taiteilija-elämäni alkuaikoina. Taidemaalariliiton kautta olen saanut valtavasti apuja apurahojen haussa silloin kun olen vielä tarvinnut apurahoja. Taidemaalariliiton kautta olen saanut vihjeitä osallistua joihinkin yksittäisiin tapahtumiin mistä yleensä saa mm. taloudellista tunnustusta erilaisten palkitsemistilaisuuksien kautta. Juuri noiden tilaisuuksien ansiosta olen saanut nimeä niin paljon että olen uskaltanut heittäytyä itsenäiseksi taiteilijaksi- ja yrittäjäksi.
        Eli taidemaalariliitto todellakin ajaa hyvin vahvasti meidän ammattitaiteilijoiden- ja liitossa olevien harrastajien etuja!
        Eri asia sitten on kuka siihen pääsee ja se on ihan erillinen tarina. ;)


      • Taiteilija on... kirjoitti:

        ...- tai ainakin minä olen ammatinharjoittaja. Itse maksan verot ammatinharjoittajana pääomatuloista 32%. Lopullisessa verotuskessa saan vähentää esimerkiksi Galleriavuokrat- sekä muista ammatissani tarvittavista tarpeista ja tulonhankinnassa aiheutuvista kuluista.
        Olen ollut ihan tyytyväinen tuohon systeemiin. Alkuaikoina tein jopa ammatinharjoittajan tilinpäätökset ja veroilmoitukset itse mutta se on aikamoisen monimutkainen ja kovatöinen prosessi, joten nykyisin nekin tekee kirjanpitäjä joka on vihkiytynyt noihin asioihin.
        Omista ansiotuloistani maksankin sitten 41% prosenttia veroa tuon toiminimen sisällä. Siitä teen taas erikseen veroilmoituksen- ja sehän nykypäivänä tiettävästi on helpottunut paljon.
        En kuitenkaan maksa itselleni ylityökorvauksia vaikka työpäiväni tahtovat aina venähtää noin 12- tuntiseksi. :) Yleensä työpäivät venähtävät ihan pikkutunneille asti.

        Taidemaalari on itse oma edunvalvojansa ja vastaa itse omista tekemisistään joten tuollaiset höpöpuheet kannattaa jättää omaan arvoonsa niinkuin tuossa alhaalla. Mielestäni turhaa riidan haastamista!

        Siis ymmärsinkö oikein: olet muissa töissä maalauksen ohessa ja maksat 41 % veroa. Luetaanko taideteosten myynti tässä tapauksessa pääomatuloihin? Miten voi olla noin? Eikö niiden taulumyyntitulojen pitäisi olla sivutuloa, päätulon rinnalla?


      • Kiitos kysymästä!
        muddy.brush kirjoitti:

        Siis ymmärsinkö oikein: olet muissa töissä maalauksen ohessa ja maksat 41 % veroa. Luetaanko taideteosten myynti tässä tapauksessa pääomatuloihin? Miten voi olla noin? Eikö niiden taulumyyntitulojen pitäisi olla sivutuloa, päätulon rinnalla?

        Aikanaan sain vihjeen että alkaisin toiminimiyrittäjäksi- eli minulla on eräänlainen yhtymä.
        Asia juontaa juurensa niihin aikoihin jolloin vielä tein taideteosten entisöintitöitä- ja muun muassa kehystin tauluja muille taiteilijoille. Silloin mm. hankin siihen tarvittavaa kalustoakin- eli jalalla painettavan hydraulisen giljotiinin yms. Koko ajan silloinkin siinä sivussa tein taidetta myös itse.
        Useamman vuoden olen jo tehnyt pelkästään taidetta- etupäässä kuvataidetta ja tuon toiminimeni sisällä, koska olen sen hyväksi havainnut. Kartutan itselleni "taiteilijaeläkettä" yrittäjäeläkkeen nimikkeellä, sillä minulle on suloisen yhdentekevää miltä "momentilta" aikanaan saan eläkkeeni.
        Tässä muodossa taiteilijayrittäjyydelläni on paljon enemmän etuja verrattuna tavallisen ammattitaiteilijan tavallisesti käyttämiin konsepteihin. Tässä pystyy käyttämään "harkintaa" ;) muun muassa sen myyntitapahtuman yhteydessä yksityisten henkilöiden kanssa, jota minä pidän melkeinpä parhaimpana niistä. Varmaan ymmärrät mitä tarkoitan?
        Minulla oli jo olemassa hyvin toimiva- ja vakiintunut toimiala/nimi niin ajattelin että miksi tahallaan kääntää fokusta tuntemattomaan systeemiin mistä ei tiedä niin paljon.
        Parasta tässä on että enää ei tarvitse edes miettiä minkäänlaisten apurahojen anomisia.
        Myöskin "opinto/työreissut" ulkomaille kuuluu automaattisesti luontaisetuihini jotka voin puhtain omantunnoin vähentää lopullisessa veroituksessa. Ainakin kerran vuodessa pyrin tuollaisen tekemään.

        Olen siis työntekijänä omassa yrityksessäni. Firmani maksaa "yksityiselle minulle" palkan josta maksan tällä hetkellä 41%- ja joka nousee progressiivisesti sitä mukaa kun tuloni kasvaa.
        Teosmyyntini laitetaan automaattisesti firmani pääomatuloihin- kuten myös laskuttamani taulujen entisöintitöistä tulevat suoritukset- jota hommaa suostun enää tekemään aniharvoin.

        Kaiken lisäksi minulla on nykyisin ammattinsa osaava kirjanpitäjä joka todellakin pitää huolta minun henkilökohtaisista eduista- ja joka myös tietää milloin kannattaa käyttää kommunikoinnissa verottajan kanssa hieman "valikoivaa totuutta"- eli tavallisen tallaajan on vaikeaa löytää niitä porsaanreikiä mitä siellä on paljon.


      • No veroprosentistasi
        Kiitos kysymästä! kirjoitti:

        Aikanaan sain vihjeen että alkaisin toiminimiyrittäjäksi- eli minulla on eräänlainen yhtymä.
        Asia juontaa juurensa niihin aikoihin jolloin vielä tein taideteosten entisöintitöitä- ja muun muassa kehystin tauluja muille taiteilijoille. Silloin mm. hankin siihen tarvittavaa kalustoakin- eli jalalla painettavan hydraulisen giljotiinin yms. Koko ajan silloinkin siinä sivussa tein taidetta myös itse.
        Useamman vuoden olen jo tehnyt pelkästään taidetta- etupäässä kuvataidetta ja tuon toiminimeni sisällä, koska olen sen hyväksi havainnut. Kartutan itselleni "taiteilijaeläkettä" yrittäjäeläkkeen nimikkeellä, sillä minulle on suloisen yhdentekevää miltä "momentilta" aikanaan saan eläkkeeni.
        Tässä muodossa taiteilijayrittäjyydelläni on paljon enemmän etuja verrattuna tavallisen ammattitaiteilijan tavallisesti käyttämiin konsepteihin. Tässä pystyy käyttämään "harkintaa" ;) muun muassa sen myyntitapahtuman yhteydessä yksityisten henkilöiden kanssa, jota minä pidän melkeinpä parhaimpana niistä. Varmaan ymmärrät mitä tarkoitan?
        Minulla oli jo olemassa hyvin toimiva- ja vakiintunut toimiala/nimi niin ajattelin että miksi tahallaan kääntää fokusta tuntemattomaan systeemiin mistä ei tiedä niin paljon.
        Parasta tässä on että enää ei tarvitse edes miettiä minkäänlaisten apurahojen anomisia.
        Myöskin "opinto/työreissut" ulkomaille kuuluu automaattisesti luontaisetuihini jotka voin puhtain omantunnoin vähentää lopullisessa veroituksessa. Ainakin kerran vuodessa pyrin tuollaisen tekemään.

        Olen siis työntekijänä omassa yrityksessäni. Firmani maksaa "yksityiselle minulle" palkan josta maksan tällä hetkellä 41%- ja joka nousee progressiivisesti sitä mukaa kun tuloni kasvaa.
        Teosmyyntini laitetaan automaattisesti firmani pääomatuloihin- kuten myös laskuttamani taulujen entisöintitöistä tulevat suoritukset- jota hommaa suostun enää tekemään aniharvoin.

        Kaiken lisäksi minulla on nykyisin ammattinsa osaava kirjanpitäjä joka todellakin pitää huolta minun henkilökohtaisista eduista- ja joka myös tietää milloin kannattaa käyttää kommunikoinnissa verottajan kanssa hieman "valikoivaa totuutta"- eli tavallisen tallaajan on vaikeaa löytää niitä porsaanreikiä mitä siellä on paljon.

        ...päätellen taidat ansaitakin aikas hyvin! Nuo luontaisedutkin ovat aika hyvät. :D Kai virmallasi on lesing- autokin?


      • Jos...
        Edellinen kirjoitti:

        Taidemaalariliitto ei ole mikään ammattijärjestö! Olen itsekin taidemaalariliiton jäsen ja tiedän että sen "koneisto" ei edes riitä ammattijärjestön pyörittämiseen. Eihän sinne makseta edes jäsenmaksuja jäsenien taholta kuukausittain!
        Taidemaalariliitto- vastoin väitettäsi todellakin valvoo jäsentensä etuja kaikin tavoin.....ihan niinkuin Kuvastokin.
        Taidemaalariliiton jäsenistön avustuksella- ja kautta olen saanut parhaimmat mahdolliset näyttelypaikat taiteilija-elämäni alkuaikoina. Taidemaalariliiton kautta olen saanut valtavasti apuja apurahojen haussa silloin kun olen vielä tarvinnut apurahoja. Taidemaalariliiton kautta olen saanut vihjeitä osallistua joihinkin yksittäisiin tapahtumiin mistä yleensä saa mm. taloudellista tunnustusta erilaisten palkitsemistilaisuuksien kautta. Juuri noiden tilaisuuksien ansiosta olen saanut nimeä niin paljon että olen uskaltanut heittäytyä itsenäiseksi taiteilijaksi- ja yrittäjäksi.
        Eli taidemaalariliitto todellakin ajaa hyvin vahvasti meidän ammattitaiteilijoiden- ja liitossa olevien harrastajien etuja!
        Eri asia sitten on kuka siihen pääsee ja se on ihan erillinen tarina. ;)

        ...taidemaalariliitto ajaa vahvasti meidän taiteilijoiden etuja, niin miksi alv juttu jäi hoitamatta? Onhan toi nyt iso asia onko alv 8% vai 24%.


    • qjgfghj

      Eikö noi taiteilijajärjestöt todellakaan tajunneet tota alvin merkitystä, vai miksi asia jäi hoitamatta?

    • FVRGTPMU8IÖP.-ä

      Kokeilkaa

      Kiinalainen juttu: Tämä on aika merkillistä, mutta
      kannattaa kokeilla, jos on uhrata 3 minuuttia aikaa.

      Lohikäärmeen vuosi, joka toivottaa sinulle menestystä
      ja onnea!

      NOUDATA TARKASTI SÄÄNTÖJA - JOS FUSKAAT, TÄMÄ EI TOIMI
      JA TOIVOT ETTÄ ET OLISI KOSKAAN TEHNYT SITÄ!!!
      Vain 3 minuuttia ja tulet
      hämmästymään! Henkilö, joka lähetti minulle tämän
      kertoi,että hänen
      toiveensa toteutui jo 10 minuutin kuluttua. MUTTA ÄLÄ
      FUSKAA!!!
      Älä lue etukäteen, noudata vain sääntöjä järjestyksessä.
      Ota esille kynä ja paperia:
      Kun sinua pyydetään valitsemaan nimi,
      valitse sellaisten henkilöiden nimiä, jota oikeasti tunnet
      ja laita mitä tulee ensimmäisenä mieleen!

      1. Kirjoita ensin numerot 1-11 allekkain.

      2. Kirjoita numeroiden 1 ja 2 viereen ihan mitkä
      tahansa luvut mitä päähän pälkähtää.

      3. Kirjoita numeroiden 3 ja 7 viereen kahden
      vastakkaisen sukupuolen henkilön nimeä.

      4. Kirjoita numeroiden 4, 5 ja 6 viereen kenen tahansa
      nimet(esim.ystävät, perhe jne.).

      5. Kirjoita neljän musiikkikappaleen nimet numeroiden
      8, 9,10 ja 11viereen.

      6. Ja nyt, toivo jotain.

      Tulokset tulossa!

      Tässä avain tähän kaikkeen:

      1. Sinun pitää kertoa tästä viestistä niin monelle
      henkilölle kuin kohdassa 2 lukee.

      2. Henkilö, jonka nimi on kohdassa 3, on se jota
      rakastat.

      3. Henkilö, jonka nimi on kohdassa 7 on joku josta
      pidät kovasti mutta et
      oikein ota hänestä selvää

      4. Se kenestä välität eniten on kohdassa 4.

      5. Henkilö, jonka nimi on kohdassa 5 tuntee sinut
      erittäin hyvin.

      6. Henkilö, jonka nimi on kohdassa! 6 tuo sinulle
      onnea.

      7. Kohdan 8 melodia kuuluu yhteen kohdan 3 henkilön
      kanssa.

      8. Kohdan 9 melodia taas on henkilölle kohdassa 7.

      9. Melodia kohdassa 10 kertoo luonteestasi ja
      ajatuksistasi.

      10. Ja kohdan 11 melodia on se joka kertoo asenteestasi
      elämään.

      Lähetä tämä viesti eteenpäin 10 henkilölle tunnin
      kuluessa siitä, kun
      olet sen itse lukenut. Silloin toiveesi toteutuu. Ellet
      lähetä käy päinvastoin kuin mitä toivoit.
      Erittäin merkillistä,
      mutta se tuntuu
      toimivan!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      137
      7823
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      65
      7006
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3502
    4. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1282
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1253
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      14
      1133
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      226
      1094
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      953
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      901
    10. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      64
      895
    Aihe