Minulla on Nikon D3200
Voisiko joku ystävällinen selittää,miten sumennan esimerkiksi kuvatessani kaveria,niin että koko tausta sumenee täysin,vain tämä 'kaveri' tulee täysin terävänä kuvaan? minä en ymmärrä näistä 'aukoista' ja 'himmentimistä' hölkäsen pöläystä :D olen täysin aloittelija viellä, joten voisiko joku selittää tämän kohta kohdalta, että missä tilassa kamera pitää olla (M, A, S, P...) ja sitten että missä luvussa tämä " f/x " pitää olla ja täysin tarkasti kaiken :) KIITOS ! :)
Miten sumennan taustan täysin ?
18
276
Vastaukset
- sitten että missä
- jbhfhadhf
Joku parisataa millinen 2,8 valovoimainen tele täydellä aukolla ja taustalla olevat esineet nahdollisimman kaukana.
Helpompaa, kuin heinänteko (ei tule hiki), mutta sillä kittilinssillä saa vähän etsiä sopivaa paikkaa, ettei tausta jää terävyysalueelle. F= mahdollisimman pieni luku. Aseta asennoksi A. Paina laukaisin puoleen väliin ja irroita katsoen samalla tähtäimeen. Kierrä etummaista valintakiekkoa jompaan kumpaan suuntaan, jolloin f- lukemat alkavat vilistä silmässä ja jatka kiertämistä kohti mahdollisimman pinetä lukemaa. Mene mahdollisimman lähelle kuvattavaa kohdetta ja paina laukaisin puoleen väliin tarkentaen henkilön silmien väliin. Pidä laukaisin edelleen puolessa välissä ja siirrä kameraa niin että kohde on etsimen jommassa kummassa reunassa ja laukaise. Nyt kohde pitäisi näkyä terävänä ja tausta niin sumeana kuin tuolla kalustolla on mahdollista saavuttaa. Noin ikkään.
- J©B
Kun et vieläkään kerro millä objektiivilla kuvaat niin tämän täytyy olla trolli tai sinulla lienee ”suttukittizoomi” (arvaan 18–55mm, f/3.5 - 5.6).
Tuolla taustan max sumeus ”kaverin” taustaan saadaan esim.
– valitse polttoväliksi 55mm (85/35)
– käytä A-kuvaustilaa ja valitse aukkoarvoksi f/5,6
– kuvaa mahdollisimman läheltä (suurin taustan sumennus tulee kuvausetäisyydellä 0,28 m)
Kun lopputulos ei ilmeisestikää tyydytä niin haki valovoimainen lyhyt teleobjektiivi. Esim Samyang 85mm, f/1,4 -objektiivilla saat atustan sumennusta riittävästi, eikä maksa paljon.
Kannattaisiko aloittaa samasta aiheesta vielä yksi uusi keskustelu? - thanksss
kiitos kaikille ! varsinkin orvaskesille! juuri tuollaista selitystä kaipasin !
- helphelp!
orvaskesi, tein täysin ohjeesi mukaan, mutta laukaiseminen kesti jotain 10 sekuntia..... ja tämän jälkeen kuva oli lähes täysin j´valkoinen ja täysin heilahtanut... :D en havainnut yhtään taustan sumenemista :D,tiedän,olen tyhmä,mutta aloittelija.
helphelp! kirjoitti:
orvaskesi, tein täysin ohjeesi mukaan, mutta laukaiseminen kesti jotain 10 sekuntia..... ja tämän jälkeen kuva oli lähes täysin j´valkoinen ja täysin heilahtanut... :D en havainnut yhtään taustan sumenemista :D,tiedän,olen tyhmä,mutta aloittelija.
No mutta!!! Et taaskaan lukenut mitä kirjoitin. Seuraamalla hyviksi havattuja ohjeitani, pääset varmasti samaan erinomaiseen lopputulemaan kuin aloittajakin.
- sokea.com
et sä mun mielestä tommosesta oo kirjottanukkaa :ooo anteeks oon sokee :D
- helpp
ja se se mun ongelma oikeestaa onkin,kun aina kun kuvaan asennolla "A tai M" niin kuvan laukaisu kestää ainakin 10 sekuntia ja kuvatulos on lähes valkoinen :D älkää tuomitko mua,oon vasta alottelija...auttakaa !,niinku ootte tähänkii asti tehny ! :)
- ???
ja mitä tämä luku ja " tarkoittaa?:oo esim. 8" ? :)
Joo sitä olen itsekin ihmetellyt. Jos ne olisi jotain tuumakokoja ymmärtäisin mutta ilmeisesti kysymys on kuitenkin valotusaikojen pituudesta. Olenkin joskus yrittänyt määrätä valotusaikaa manuaalisesti mutta eihän tuollaisia tuumakokoja ymmärrä erkkikään. Asiat olisivat yksinkertaisia jos näytöllä lukisi esim: 250 tahi 1800 osasekunteina.
- agreee
orvaskesi kirjoitti:
Joo sitä olen itsekin ihmetellyt. Jos ne olisi jotain tuumakokoja ymmärtäisin mutta ilmeisesti kysymys on kuitenkin valotusaikojen pituudesta. Olenkin joskus yrittänyt määrätä valotusaikaa manuaalisesti mutta eihän tuollaisia tuumakokoja ymmärrä erkkikään. Asiat olisivat yksinkertaisia jos näytöllä lukisi esim: 250 tahi 1800 osasekunteina.
Juuri näin!;)
- sori häiriö!
agreee kirjoitti:
Juuri näin!;)
Anteeks kun kiusaan sua vielä,mutta mulle jäi epäselväks se,kun valkonen palaa puhki... ja laukaisu kestää n.10 sekunttii. Lopputulos on melkein valkoinen kuva.. :oo
- Dol Biong
Ajan mittaamisessa nuo ”pilkut” tarkoittaa käytettyä aikayksikköä.
8" tarkoittaa kahdeksan sekuntia (=valotusaika).
Tuo '' on sekunnin merkki ja ' on minuutin merkki aikaa tarkoittavissa mitoissa.
Pituusmitoissa ''' tarkoittaa linjaa, '' tarkoittaa tuumaa ja ' tarkoittaa jalkaa. - Dol Biong
sori häiriö! kirjoitti:
Anteeks kun kiusaan sua vielä,mutta mulle jäi epäselväks se,kun valkonen palaa puhki... ja laukaisu kestää n.10 sekunttii. Lopputulos on melkein valkoinen kuva.. :oo
tämä nyt menee arvailuksi kuvaa näkemättä, mutta yritänpä kerran vielä.
Mahdollisia syitä:
– kameran ISO on automatiikalla tai muuten liian suuri
– valotusaika on aivan liian pitkä esim. asteikko loppuu lyhyessä päässä kesken (liiaksi valoa)
ja ratkaisukeinoja:
– tarkista aluksi kuvaustila (aukon esivalinta A)
– säädä kennon herkkyys pienimmälle mahdolliselle (ISO 200?)
– käytä harmaasuodinta jos ISO:n pienentäminen ei auta/riitä
– kokeile manuaalisäätöjä, valitsin asentoon M
– tarkista, että ±EV-korjain on ”nollassa”
– kohde lähellä, tausta kaukana
1. Käytä pisintä mahdollista polttoväliä (55mm?)
2. Valitse kameran pienin mahdollinen ISO-arvo (200?)
3. Aseta aukko suurimmalle mahdolliselle (=älä himmennä)
4. Kierrä valotusajan säädintä kunnes kameran valotusmittari (Exposure Indicator) näyttää nollaa. Katso manuaalin sivu 4 kuvassa kohta 11.
Jos näillä ei ratkea ”puhkipalaminen” niin nostan kädet pystyyn.
Mene objektiivikauppiaan puheille (kamera mukana). - D Biong
Dol Biong kirjoitti:
tämä nyt menee arvailuksi kuvaa näkemättä, mutta yritänpä kerran vielä.
Mahdollisia syitä:
– kameran ISO on automatiikalla tai muuten liian suuri
– valotusaika on aivan liian pitkä esim. asteikko loppuu lyhyessä päässä kesken (liiaksi valoa)
ja ratkaisukeinoja:
– tarkista aluksi kuvaustila (aukon esivalinta A)
– säädä kennon herkkyys pienimmälle mahdolliselle (ISO 200?)
– käytä harmaasuodinta jos ISO:n pienentäminen ei auta/riitä
– kokeile manuaalisäätöjä, valitsin asentoon M
– tarkista, että ±EV-korjain on ”nollassa”
– kohde lähellä, tausta kaukana
1. Käytä pisintä mahdollista polttoväliä (55mm?)
2. Valitse kameran pienin mahdollinen ISO-arvo (200?)
3. Aseta aukko suurimmalle mahdolliselle (=älä himmennä)
4. Kierrä valotusajan säädintä kunnes kameran valotusmittari (Exposure Indicator) näyttää nollaa. Katso manuaalin sivu 4 kuvassa kohta 11.
Jos näillä ei ratkea ”puhkipalaminen” niin nostan kädet pystyyn.
Mene objektiivikauppiaan puheille (kamera mukana).oops
tuo unohtui
”laukaisu kestää n.10 sekunttii”
– arvaan pitkän valotusajan johtuvan siitä, että luulet pienintä aukkoa suurimmaksi, eli uskot tuon orvaskesin selityksiin aukkoarvoista.
HUOM! siis esim. f/5,6 on suurempi aukko kuin f/16
- hannA_!
http://sulanto.blogspot.fi/p/syvateravyys.html ois kiva onnistua saamaan juuri tällainen otos ! mitenkähän onnistuis ? :)
- hannA_!
Kiitokset teille! oli paljon apua :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211861
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1421712Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561562Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671372Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1751367- 1511326
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761173- 591168
- 1191055