Minulla on Nikon D3200
Voisiko joku ystävällinen selittää,miten sumennan esimerkiksi kuvatessani kaveria,niin että koko tausta sumenee täysin,vain tämä 'kaveri' tulee täysin terävänä kuvaan? minä en ymmärrä näistä 'aukoista' ja 'himmentimistä' hölkäsen pöläystä :D olen täysin aloittelija viellä, joten voisiko joku selittää tämän kohta kohdalta, että missä tilassa kamera pitää olla (M, A, S, P...) ja sitten että missä luvussa tämä " f/x " pitää olla ja täysin tarkasti kaiken :) KIITOS ! :)
Miten sumennan taustan täysin ?
18
276
Vastaukset
- sitten että missä
- jbhfhadhf
Joku parisataa millinen 2,8 valovoimainen tele täydellä aukolla ja taustalla olevat esineet nahdollisimman kaukana.
Helpompaa, kuin heinänteko (ei tule hiki), mutta sillä kittilinssillä saa vähän etsiä sopivaa paikkaa, ettei tausta jää terävyysalueelle. F= mahdollisimman pieni luku. Aseta asennoksi A. Paina laukaisin puoleen väliin ja irroita katsoen samalla tähtäimeen. Kierrä etummaista valintakiekkoa jompaan kumpaan suuntaan, jolloin f- lukemat alkavat vilistä silmässä ja jatka kiertämistä kohti mahdollisimman pinetä lukemaa. Mene mahdollisimman lähelle kuvattavaa kohdetta ja paina laukaisin puoleen väliin tarkentaen henkilön silmien väliin. Pidä laukaisin edelleen puolessa välissä ja siirrä kameraa niin että kohde on etsimen jommassa kummassa reunassa ja laukaise. Nyt kohde pitäisi näkyä terävänä ja tausta niin sumeana kuin tuolla kalustolla on mahdollista saavuttaa. Noin ikkään.
- J©B
Kun et vieläkään kerro millä objektiivilla kuvaat niin tämän täytyy olla trolli tai sinulla lienee ”suttukittizoomi” (arvaan 18–55mm, f/3.5 - 5.6).
Tuolla taustan max sumeus ”kaverin” taustaan saadaan esim.
– valitse polttoväliksi 55mm (85/35)
– käytä A-kuvaustilaa ja valitse aukkoarvoksi f/5,6
– kuvaa mahdollisimman läheltä (suurin taustan sumennus tulee kuvausetäisyydellä 0,28 m)