Selittäkääs vielä miksi HKi kentän sijainti on hyvä

fgthsfgh

Aasiaan lennettäessä. Karttapallosta katselin että jostain Eurooppalaisesta kohteesta johonkin Aasiaan toki lennettään suoraan Hki yli, mutta ei kaikista kaikkiin. Yhtä hyvä kenttiä lentää on monta muutakin, Oslo, Tukholma, Saksassa, Ranskassa

9

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DiibaDaabaDoo

      Suomesta Aasiaan operoiva yhtiö tarvitsee päivittäiseen meno-paluu lentoon yhden koneen, kun Ruotsalainen tai muu Eurooppalainen tarvitsee samaan kaksi konetta. Isoympyräreitti Helsingistä esim Kiinaan on juuri sopivan mittainen että 8-9 tuntisen lennon pystyy purkamaan ja lastaamaan määränpäässä 1-2 tunnissa ja rotaation pystyy tekemään yhdellä koneella 24 tunnissa.

      Kun kone maksaa kymmeniä miljoonia kappale ja ne ostetaan pääsääntöisesti velkarahalla tai leasingilla pääomakustannus päivittäisestä lennosta on 50% halvempi kilpailijoihin verrattuna. Tämä tietysti tarkoittaa parempaa katetta päivittäiselle lennolle.

      Tällä kaavalla esim Finnair pystyy pyörittämään päivittäisten lentojen sarjaa lähes joka kohteeseen Aasiassa. Konevalinta tehdään optimoimaan rahti/matkustaja määrä, tuottojen suhteesta en tiedä, olettaisin rahdin olevan jopa kannattavampaa kuin matkustajaliikenteen. Esimerkkinä taannoinen kabiiniväen lakko, koneet kyllä lensi, mutta ilman matkustajia, jolloin rahti piti koneet ilmassa. Hong Kong on myös hyvä esimerkki, A333 lentää kyllä täydellä pokalla perille ja takas, mutta rajoitetulla rahtimäärällä, joten reitillä on A340 joka jaksaa koko matkan täydellä rahdilla ja pokalla. A333 tuskin olisi kannattava ko. reitillä.

      • Onko etua?

        Lontoosta lyhin reitti Tokioon menee Osolon kautta.
        Lontoosta Shanghaihin lyhin reitti menee Hesan kautta
        Lontoosta Mumbaihin lyhin reitti Keski-Euroopan kautta

        http://aijaa.com/KqlZp4


      • from SIN to HEL

        Juurikin näin. Se, että osutaan lähelle lyhyintä isoympyräreittiä on bonus, mutta mahdollisuus päivittäiseen rotaatioon samalla koneella on isompi asia. Lähi-idän lentoyhtiötkin saavat paljon Eurooppa-Aasia bisnestä, vaikka sitä kautta koukaten matka on usein useammankin tuhatta kilometriä pidempi. Pahin uhka Helsingille on jos venääiset pistävät lentokenttänsä ja byrokratiansa kuntoon ja hankkiutuvat samoille apajille. Lännemmässä ei juuri uhkaa ole, koska Helsinki on tuon suhteen niin rajoilla jopa Tukholma on jo sen verran kauempana, että päivittäinen kierto menee vaikeammaksi.


    • sekin vaikuttaa

      Hki on Finskin hubi, josta on lentoja moniin isoihinkin Euroopan kaupunkeihin, joista ei ole non-stop lentoa Aasiaan. Vaikka em. Saksa, siellä jos lähtee Berliinistä tai Hampurista, on jo melkein samassa ajassa Hesassa kuin olisi Frankissa, ja maantieteellisesti oikeaan suuntaan edennyt matka. Toisena tekijänä on Finskin hinnoittelu, kun se lento vaikka Japaniin voi (ja usein on) olla selvästi halvempi Saksasta kuin Hesasta. Samaa voi tietenkin vaikka LH yrittää Suomesta, mutta se ei niin helpolla onnistu Aasian suuntaan(joku Afrikka, etelä-Amerikka jne taas onkin ihan eri asia, kun suunta on oikea eikä ole suoraa lentoa kuitenkaan tarjolla), kun ensin pitäisi mennä 2,5-3 h väärään suuntaan ja sitten ylitellä 7-10h myöhemmin etelä-Suomea oikeaan suuntaan. Tuota ei moni tee parin sadan €rkin takia.

    • ikä on oppia

      lentoreitit suunnitellaan niin että se kulkee aina lenttokenttien yli...jos jotain sattuu niin varakenttä on lähellä.....meren ylitys on toinen juttu...koneet ei lennä kohteeseen viivasuoraan vaan monesti tekevät montakin mutkaa...reittejä voi seurata netissä....



      http://www.flightradar24.com/

    • AitoRealisti

      No ei todellakaan mene aina lentokenttien yli. Sitäkin toki on koska kentillä on yleensä VOR majakoita ja väylät johtavat kentille (koska sinne niitä koneita on menossa).

      Suurin osa Suomen ylilennoista (Eurooppa-Aasia) menevät kuitenkin keski-Suomen ja Savon korpien yli.

      Jos koneelle tulee ongelma, niin poikkeama sopivalle kentälle on kuitenkin suht lyhyt 800 km/h tuntinopeudella.

      Mannertenväliset lennot pyritään aina optimoimaan tuulien mukaisesti. Perättäisinä päivinä saattaa mm. BA:n Tokio-Lontoo lento mennä Tallinnan yli tai Oulun yli.

      • puhu mitä puhut

        näin ei todellakaan ole ja helppo on tarkistaa se flightradar.com sivuilla mistä esim. Tokion jne koneet lentää kun tulevat sieltä esim. eurooppaan...90% menevät Joensuun yli....lahti....Tampere,...Turku.....jne.....800 km vauhdista kone voi operoida n. 100 km jos moottorit sammuu...tuulien kanssa ei ole tällä mitään tekemistä ja välillä on vasta jne....sen mukaan ei lentoreittejä valita. Lentoreitit on sovittuja ja niitä käyttää lähes kaikki koneet... myös maiden ylitykset maksaa ja se voi vaikuttaa minkä yli lennetään....Tokioon ei mikään yhtiö lennä Oulun kautta ja tuon voi myös tarkistaa FR sivuilta kun seuraa lentojen reittejä.....


    • Silver Plus

      "Suomesta Aasiaan operoiva yhtiö tarvitsee päivittäiseen meno-paluu lentoon yhden koneen, kun Ruotsalainen tai muu Eurooppalainen tarvitsee samaan kaksi konetta. Isoympyräreitti Helsingistä esim Kiinaan on juuri sopivan mittainen että 8-9 tuntisen lennon pystyy purkamaan ja lastaamaan määränpäässä 1-2 tunnissa ja rotaation pystyy tekemään yhdellä koneella 24 tunnissa."

      Ainakaan Hong Kongiin ei tuo päde ja tuskin Bangkokiin Singaporesta puhumattakaan. Finnairin Lento Suomesta 23.40 saapuu H-K paikallista aikaa 15:30,.ja lähtee takaisin Suomeen 01:20,.lentosykli on noin 30 tuntia.

      Sikäli ihmettelen,.monasti Hong Kongiin lentäneenä matka sinnepäin taittuu noin 9.5 tunnissa ja takasintuloon menee vastatuulesta johtuen tunti enemmän joten 4 tuntia jäisi vielä rahdille ja matkustajille,.2 tuntia per kenttä.

      • DiibaDaabaDoo

        Bangkokiin se onnistuu, ja tehdäänkin kahdesti päivässä sesonkiaikaan:
        AY089 16:40 07:25 AY090 09:10 15:15
        AY095 18:25 09:10 AY096 10:50 17:00

        Hong Kongiin onnistuisi myös, mutta jatkoyhteyksien kannalta ei kannata tehdä, Australia aalto saapuu Hong Kongiin vasta illalla:
        AY069 23:40 15:30 AY070 01:20 06:20

        Singapore rotaatio on ainoa joka ei onnistu yhdellä koneella päivittäisenä, mutta sekin on aika jatkomatkustaja painotteinen, joten tuskin sitä kannattaisi iltapäivällä takaisin lentääkkään:
        AY081 23:50 17:25 AY082 23:50 06:20


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      91
      7191
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      27
      7119
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      119
      6448
    4. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      97
      5558
    5. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5434
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      65
      5265
    7. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      55
      5240
    8. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      3
      5194
    9. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      43
      5148
    10. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4646
    Aihe