Aasiaan lennettäessä. Karttapallosta katselin että jostain Eurooppalaisesta kohteesta johonkin Aasiaan toki lennettään suoraan Hki yli, mutta ei kaikista kaikkiin. Yhtä hyvä kenttiä lentää on monta muutakin, Oslo, Tukholma, Saksassa, Ranskassa
Selittäkääs vielä miksi HKi kentän sijainti on hyvä
9
317
Vastaukset
- DiibaDaabaDoo
Suomesta Aasiaan operoiva yhtiö tarvitsee päivittäiseen meno-paluu lentoon yhden koneen, kun Ruotsalainen tai muu Eurooppalainen tarvitsee samaan kaksi konetta. Isoympyräreitti Helsingistä esim Kiinaan on juuri sopivan mittainen että 8-9 tuntisen lennon pystyy purkamaan ja lastaamaan määränpäässä 1-2 tunnissa ja rotaation pystyy tekemään yhdellä koneella 24 tunnissa.
Kun kone maksaa kymmeniä miljoonia kappale ja ne ostetaan pääsääntöisesti velkarahalla tai leasingilla pääomakustannus päivittäisestä lennosta on 50% halvempi kilpailijoihin verrattuna. Tämä tietysti tarkoittaa parempaa katetta päivittäiselle lennolle.
Tällä kaavalla esim Finnair pystyy pyörittämään päivittäisten lentojen sarjaa lähes joka kohteeseen Aasiassa. Konevalinta tehdään optimoimaan rahti/matkustaja määrä, tuottojen suhteesta en tiedä, olettaisin rahdin olevan jopa kannattavampaa kuin matkustajaliikenteen. Esimerkkinä taannoinen kabiiniväen lakko, koneet kyllä lensi, mutta ilman matkustajia, jolloin rahti piti koneet ilmassa. Hong Kong on myös hyvä esimerkki, A333 lentää kyllä täydellä pokalla perille ja takas, mutta rajoitetulla rahtimäärällä, joten reitillä on A340 joka jaksaa koko matkan täydellä rahdilla ja pokalla. A333 tuskin olisi kannattava ko. reitillä.- Onko etua?
Lontoosta lyhin reitti Tokioon menee Osolon kautta.
Lontoosta Shanghaihin lyhin reitti menee Hesan kautta
Lontoosta Mumbaihin lyhin reitti Keski-Euroopan kautta
http://aijaa.com/KqlZp4 - from SIN to HEL
Juurikin näin. Se, että osutaan lähelle lyhyintä isoympyräreittiä on bonus, mutta mahdollisuus päivittäiseen rotaatioon samalla koneella on isompi asia. Lähi-idän lentoyhtiötkin saavat paljon Eurooppa-Aasia bisnestä, vaikka sitä kautta koukaten matka on usein useammankin tuhatta kilometriä pidempi. Pahin uhka Helsingille on jos venääiset pistävät lentokenttänsä ja byrokratiansa kuntoon ja hankkiutuvat samoille apajille. Lännemmässä ei juuri uhkaa ole, koska Helsinki on tuon suhteen niin rajoilla jopa Tukholma on jo sen verran kauempana, että päivittäinen kierto menee vaikeammaksi.
- sekin vaikuttaa
Hki on Finskin hubi, josta on lentoja moniin isoihinkin Euroopan kaupunkeihin, joista ei ole non-stop lentoa Aasiaan. Vaikka em. Saksa, siellä jos lähtee Berliinistä tai Hampurista, on jo melkein samassa ajassa Hesassa kuin olisi Frankissa, ja maantieteellisesti oikeaan suuntaan edennyt matka. Toisena tekijänä on Finskin hinnoittelu, kun se lento vaikka Japaniin voi (ja usein on) olla selvästi halvempi Saksasta kuin Hesasta. Samaa voi tietenkin vaikka LH yrittää Suomesta, mutta se ei niin helpolla onnistu Aasian suuntaan(joku Afrikka, etelä-Amerikka jne taas onkin ihan eri asia, kun suunta on oikea eikä ole suoraa lentoa kuitenkaan tarjolla), kun ensin pitäisi mennä 2,5-3 h väärään suuntaan ja sitten ylitellä 7-10h myöhemmin etelä-Suomea oikeaan suuntaan. Tuota ei moni tee parin sadan €rkin takia.
- ikä on oppia
lentoreitit suunnitellaan niin että se kulkee aina lenttokenttien yli...jos jotain sattuu niin varakenttä on lähellä.....meren ylitys on toinen juttu...koneet ei lennä kohteeseen viivasuoraan vaan monesti tekevät montakin mutkaa...reittejä voi seurata netissä....
http://www.flightradar24.com/ - AitoRealisti
No ei todellakaan mene aina lentokenttien yli. Sitäkin toki on koska kentillä on yleensä VOR majakoita ja väylät johtavat kentille (koska sinne niitä koneita on menossa).
Suurin osa Suomen ylilennoista (Eurooppa-Aasia) menevät kuitenkin keski-Suomen ja Savon korpien yli.
Jos koneelle tulee ongelma, niin poikkeama sopivalle kentälle on kuitenkin suht lyhyt 800 km/h tuntinopeudella.
Mannertenväliset lennot pyritään aina optimoimaan tuulien mukaisesti. Perättäisinä päivinä saattaa mm. BA:n Tokio-Lontoo lento mennä Tallinnan yli tai Oulun yli.- puhu mitä puhut
näin ei todellakaan ole ja helppo on tarkistaa se flightradar.com sivuilla mistä esim. Tokion jne koneet lentää kun tulevat sieltä esim. eurooppaan...90% menevät Joensuun yli....lahti....Tampere,...Turku.....jne.....800 km vauhdista kone voi operoida n. 100 km jos moottorit sammuu...tuulien kanssa ei ole tällä mitään tekemistä ja välillä on vasta jne....sen mukaan ei lentoreittejä valita. Lentoreitit on sovittuja ja niitä käyttää lähes kaikki koneet... myös maiden ylitykset maksaa ja se voi vaikuttaa minkä yli lennetään....Tokioon ei mikään yhtiö lennä Oulun kautta ja tuon voi myös tarkistaa FR sivuilta kun seuraa lentojen reittejä.....
- Silver Plus
"Suomesta Aasiaan operoiva yhtiö tarvitsee päivittäiseen meno-paluu lentoon yhden koneen, kun Ruotsalainen tai muu Eurooppalainen tarvitsee samaan kaksi konetta. Isoympyräreitti Helsingistä esim Kiinaan on juuri sopivan mittainen että 8-9 tuntisen lennon pystyy purkamaan ja lastaamaan määränpäässä 1-2 tunnissa ja rotaation pystyy tekemään yhdellä koneella 24 tunnissa."
Ainakaan Hong Kongiin ei tuo päde ja tuskin Bangkokiin Singaporesta puhumattakaan. Finnairin Lento Suomesta 23.40 saapuu H-K paikallista aikaa 15:30,.ja lähtee takaisin Suomeen 01:20,.lentosykli on noin 30 tuntia.
Sikäli ihmettelen,.monasti Hong Kongiin lentäneenä matka sinnepäin taittuu noin 9.5 tunnissa ja takasintuloon menee vastatuulesta johtuen tunti enemmän joten 4 tuntia jäisi vielä rahdille ja matkustajille,.2 tuntia per kenttä.- DiibaDaabaDoo
Bangkokiin se onnistuu, ja tehdäänkin kahdesti päivässä sesonkiaikaan:
AY089 16:40 07:25 AY090 09:10 15:15
AY095 18:25 09:10 AY096 10:50 17:00
Hong Kongiin onnistuisi myös, mutta jatkoyhteyksien kannalta ei kannata tehdä, Australia aalto saapuu Hong Kongiin vasta illalla:
AY069 23:40 15:30 AY070 01:20 06:20
Singapore rotaatio on ainoa joka ei onnistu yhdellä koneella päivittäisenä, mutta sekin on aika jatkomatkustaja painotteinen, joten tuskin sitä kannattaisi iltapäivällä takaisin lentääkkään:
AY081 23:50 17:25 AY082 23:50 06:20
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911555
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk1721243En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1041080Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."
Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll15987- 86910
- 67829
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?44815Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K60754Vedalainen metafysiikka
Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli289743Ai jaa sinä oletkin ahnas
Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.107738