Mitäs vanhukset?

Aina silloin tällöin törmännyt esim. iltapäivälehtien nettisivuilla juttuihin, joissa jotain kuusikymppisiä ihmisiä kutsutaan vanhuksiksi. Itse en ainakaan alta seisemänkymppisiä vielä vanhuksina pidä.
Tänään jo vähän sieppas. Kuvatekstissä uutisen aiheena olevaa miestä sanotaan vanhukseksi, tekstissä kuitenkin sanotaan miehen olevan viisissäkymmenissä.
Että silleen.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022016698350_uu.shtml

41

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhus-.,.

Ehkä katsotaan siihen milloin jäädään eläkkeelle.

• ...

Kansaneläke.

Elinikä suomessa kai kaksinkertaistunut siitä, kun keksivät sanan "eläke". Viiskymppinen oli elämänsä ehtoopuolella, toki silloinkin jotkut eli vanhoiksi. Nykyiset loispummieläkeläiset priimassa työkunnossa, mutta laiskuuttaan jäävät eläkkeelle. Ja eläkeläisiä totuttu kutsumaan vanhuksiksi.

Samantyyppinen asia nuoremmillakin. Kaks metrinen aikuinen, työhön pystyvä mies potkii mummon ostarilla. Lehdessä kutsutaan "teiniksi" tai "nuoreksi henkilöksi". Ja lapsi on lapsi, kunnen joku ikävuosimäärä tulisi täyteen. Se ja sama jos ois myynyt percettä Amsterdamissa, narkkari ja kolmen aviottoman lapsen äiti.

=DW=

• avtttt

100% totuus ja kaikessa mitä kirjoitat.

Ei kuitenkaan suomalaista nuolemista matkassa.

• Häh. Mitä me sitten ollaan? Mitä vikaa vanhuudessa on? Mistä lähtien siitä on tullut ikään kuin haukkumasana?

Tahdon vanhuuden takaisin omalle paikalleen, missä se tarkoittaa ansaittua kunnioitusta ja viisautta.

• Ei, älä käsitä väärin. Ei vanhus mikään haukkumasana ole. Mutta eihän mitään muitakaan arvonimiä ilman riittäviä ansioita käytetä.

• mies-vm56 kirjoitti:

Ei, älä käsitä väärin. Ei vanhus mikään haukkumasana ole. Mutta eihän mitään muitakaan arvonimiä ilman riittäviä ansioita käytetä.

Heh :) Pitääkö mun ansaita vanhuutta vielä muutaman vuoden?

Oikeastaan mun vastauksen takana oli muutakin kuin vain vastaus sun aloitukseen, siihen sisältyi vuosien patoutumat tästä vanhuus-vastaisuuteen mihin nykyisin törmätään joka saakelin mutkassa. Ihannoidaan nuorekkuutta, sekä ulkoista että sisäistä, vanhuus ei oikein ole arvossa enää. Siitä on tullut pelkkä taakka yhteiskunnalle. Esim. kirjoitin äidin lääkärille kirjeen missä vetosin häneen, että vanhuuden kuuluisi olla laadukas. Näytin sen siskolle, ja hän huomautti siitä heti ;D vaihtoi vanhuuden iäkkääksi, vai kuis se nyt menikään...

Mietin joskus (joojoo, mä mietin ihan liikaa kaikkea :)) että johtuisko se siitä että ihminen on vieraantunut uskosta eikä enää osta sitä että on jotain jatkumoa elämän jälkeen? Kaikki se sielun kauneus ja mielen syvyys on hävinnyt, sitä ei osata arvostaa. Voiko olla niin, että vanhuutta pelätään, koska monelle se on pelkkää elämästä luopumista.

• lukulasit tarpeen

eläkeläinen ja vanhus eivät ole synonyymejä keskenään

• Lasit on kunnossa ja synonyymit hallussa, mutta jumankekka nyt minua kiusataan. Jutun kuvatekstiä on muutettu. Eilen siinä luki vanhus. Kävin sen vielä lukemassa uudelleen, kun tämän aloituksen teko tuli mieleen. En niin vanhuudenhöperö kuitenkaan vielä ole, etten tiedä, mitä luen. Mutta kuka sitä uskoo, joka ei alkuperäistä tekstiä ole nähnyt.

• mies-vm56 kirjoitti:

Lasit on kunnossa ja synonyymit hallussa, mutta jumankekka nyt minua kiusataan. Jutun kuvatekstiä on muutettu. Eilen siinä luki vanhus. Kävin sen vielä lukemassa uudelleen, kun tämän aloituksen teko tuli mieleen. En niin vanhuudenhöperö kuitenkaan vielä ole, etten tiedä, mitä luen. Mutta kuka sitä uskoo, joka ei alkuperäistä tekstiä ole nähnyt.

Kävin vasta äsken lukemassa ja nyt tajuan mitä oli tapahtunut.
        Se on paha kun ne pääsee myöhemmin korjaamaan noita kirjoituksiaan.

Vanhus on mielentila. Joskus tuntuu että vastaan tulee hyvinkin nuoria vanhuksia.
        Mutta myös sitten sellaisia teini-ikäisiä kahdeksankymppisiä olen tavannut.
        Mulla on tuttu nainen joka on leski ja paljon päälle seitsemänkymmenen etsii poikaystävää itselleen. Soisin myös löytävänkin.
        Ja joskus muinoin oli hauskaa kun likkakaveri puhui aina vaarin tyttöystävästä, silloin oltiin ite jotain 12 vuotiaita.

Mutta tuonne lehteen siinä oli ilmeisesti sana eläkeläinen se joka oli tämän miehen vanhukseksi tehnyt.

Ei välitetä noista, nehän on vain sanoja joilla ei ole useinkaan pohjaa.

• tulisilla kirjoitti:

Kävin vasta äsken lukemassa ja nyt tajuan mitä oli tapahtunut.
        Se on paha kun ne pääsee myöhemmin korjaamaan noita kirjoituksiaan.

Vanhus on mielentila. Joskus tuntuu että vastaan tulee hyvinkin nuoria vanhuksia.
        Mutta myös sitten sellaisia teini-ikäisiä kahdeksankymppisiä olen tavannut.
        Mulla on tuttu nainen joka on leski ja paljon päälle seitsemänkymmenen etsii poikaystävää itselleen. Soisin myös löytävänkin.
        Ja joskus muinoin oli hauskaa kun likkakaveri puhui aina vaarin tyttöystävästä, silloin oltiin ite jotain 12 vuotiaita.

Mutta tuonne lehteen siinä oli ilmeisesti sana eläkeläinen se joka oli tämän miehen vanhukseksi tehnyt.

Ei välitetä noista, nehän on vain sanoja joilla ei ole useinkaan pohjaa.

Sanojahan ne vain ovat, oli pohjaa tai ei. Tässä tapauksessa kuitenkin hieman kiusallista, kun sitä kyseistä sanaa ei löydy koko jutusta.

Voihan sen niinkin ajatella, että ikä on mielentila. Itse en kyllä osaa niin ajatella.
        Nuori on nuori, vaikka olisi missä kunnossa. "Teini-ikäistä" kahdeksankymppistä pitäisin virkeänä iäkkäänä;)

• hevat

Eläkeikä on elämän loppupäässä vasine alkupään lapsuudelle. Eletään siis samoin kuin silloin,varustettuna elämänopeilla ja taidolla.
      Onnellinen seniotar.
      Niin kuin minkä ikäinen tahansa..tee sitä mistä nautit ja saat sen pienen lapsen siellä sielun
      syövereissä riemuitsemaan

• mies-vm56

Paitsi että kyse oli viisissäkymmenissä olevasta ihmisestä, joka nyt sattui olemaan jo eläkeläinen. Useimmilla meistä on vielä pitkä matka eläkkeelle. Sitä odotellessa voi vaikka pikku hiljaa alkaa totuttelemaan vanhus-sanaan. Mutta ei kai nimi miestä pahenna, samoja ikuisia lapsia sisimmässämme.

• Ei kait vanhus "-tittelissä" mitään pahaa.
      Ihmisestä itsestä kiinni; tiedän yhden muutama vuosi yli 70 ikäisen naisen. On yritystoiminnassa mukana, ja todennäköisesti saisi kuulla kunniansa, jos häntä sanoisi vanhukseksi :)
      Tuon avauksen luin eilen joskus vähä ennen puolta yötä, ja kyllä siinä olin myös sanan vanhus huomaavinaan.. ei mene väsyn piikkiin.

• Ei mitään pahaa, kunhan sitä käytetään niille, joille se kuuluu. Äitini täytti juuri 86 ja hän sen tittelin jo ansaitsee. Omillaan kyllä hyvin vielä pärjäilee, kauppareissutkin tekee omalla autolla.

Kiitos. Tokihan se sana siellä oli. Jutun lopussahan oli maininta, että "korjattu aiheutettujen vahinkojen euromäärä". Samalla toimittaja vaihtanut vanhus-sanan eläkeläiseen. Ehkä joku minuakin "herkkänahkaisempi" soittanut ja valittanut sopimattomasta kielenkäytöstä. Tai sitten vaan itse huomannut kömmähdyksensä.

• pojan koltiainen

mitä ne vanhukset täällä taas höpisee aivan omiaan. osalla on jo paha dementiakin iskenyt, joten suosittelen koko porukalle ristikon ja sudokun täyttämistä :-DDD

• Sinäkin Brutukseni;) Olisit nyt edes eilen lukenut sen jutun ja todistaisit puolestani.

Vähintäin kaksi sudokua (schwer) päivässä, mutta ei tunnu näemmä riittävän.

• Tsau

;)))aivan liian vaikeaa ainakin meikäläiselle...1- 3 4= ei hitsi...sitten vaikka sana a p i n a vaakasuoraan tuleekoo siihen k a p i n a pystysuoraan vai pinna?

Tsau:Friidu

• ??????????????

Keksikääpäs sitten nimitys meille. Ei kait haluta olla keski-ikäisiäkään.

• Mikäs vika keski-ikäisessä on? Olisko parempi vireä viiskymppinen?

• Rimmir tänään
        mies-vm56 kirjoitti:

Mikäs vika keski-ikäisessä on? Olisko parempi vireä viiskymppinen?

No se vika kun kuopustani, puhumattakaan esikoistani on jo alettu kutsumaan keski-ikäiseksi! Pitäisiköhän ikäisiämme alkaa kutsumaan alemmalla vanhusviivalla kulkijoiksi.
        Jotenkin nämä mediassa olevat ikäjakautumat ovat kummallisia.

• Rimmir tänään kirjoitti:

No se vika kun kuopustani, puhumattakaan esikoistani on jo alettu kutsumaan keski-ikäiseksi! Pitäisiköhän ikäisiämme alkaa kutsumaan alemmalla vanhusviivalla kulkijoiksi.
        Jotenkin nämä mediassa olevat ikäjakautumat ovat kummallisia.

Media on suuri vaikuttaja, hyvässä ja pahassa. Taas eräästä tämän päivän jutusta tuli mieleen, miten paljon mediasta saadut mallit aiheuttavat tarpeettomia paineita ja tyytymättömyyttä omaan itseensä, vaikka mitään todellista syytä ei olisi.

• fakta peli

Kun ihminen on 60 on se vanhus. Tietysti olisi mukavaa vanhan mielestä ettei olisi, aikaa vastaan ei voi taistella. Vanhuksilla alkaa aivotoiminta taantua kuten muutkin fysiologiset ominaisuudet.

• Tsau

;)))No ilmankos...

• minähän sanoin

fakta peli*

mikä tarve sulla oli mennä elvistelemään kivalle naiselle. Jokainen saa tuntea itsensä minkä ikäiseksi tahansa.
        Tämän palstan suositeltu ala ikäraja on 50 se ei suinkaan ole yläraja...

• minun aikajanalla

0-1v vauva
      1-12 v lapsi
      12-18 v nuori
      18-25 v nuori aikuinen
      25-40 v aikuinen
      40-60 v keski-ikäinen
      60-70 v seniori
      70-80 v iäkäs
      80-130 vanhus

• Tsau

hieman toisenlainen käyrä tulis itseltäni..;))
        0-1v pieni selviintyjä joka taisteli hengestään.
        2-10v sisukas tyttö joka ei antanut muiden auttaa myöskin ujo.
        11v varsin ujo ja arka varhaisteini.
        12v -15v minusta avautui kuoruitui tuossa iässä yhteiskuntatietoinen ja osallistuva nuori nainen;))
        17v. Olin jo valmis aikuisuuteen ja itsenäisiin päätöksiin omassa elämässäni.
        18-25v Olin pettynyt. Huomasin tosiasian ihmiset eivät olekaan tasa-arvoisia keskenään, vaikka vanhempani olivat niin minulle vakuuttaneet..
        25-30v Mietin olisiko minusta vanhemmaksi.
        30-55v...mietin edelleen samoja kysymyksiä kuin ollessani 12 v;))
        56v.-.. mut, mieltäni nuorta en milloinkaan....se myrskyssä tulta iskevi vaan...;)))
        57v-...sen kanssani hautaani kannan.

• Aikalailla sama mittari. Tuon 12-18 v voisin vielä jakaa: 12-15 v murrosikäinen ja 15-18 v teini. Ja entäs >130 v? Lääketieteellinen ihme, vai peräti mahdottomuus?

• Kiitos kysymästä, mitäs tässä...

Sen verran vanhaksi olen tullut etten vanhus-sanaa tuosta löytänyt, eläkeläisen vain, ja niistä ehtivimpien ura urkenee jo parikymppisenä...

Vanhus-nimitys viittaa mielestäni paitsi ikään, myös yleiskuntoon niin että vanhus ei enää selviä ikänsä puolesta siinä missä normaalikuntoinen. Nimitys 'virkeä vanhus' tuntuukin viittaavan sellaisiin yli-ikääntyneisiin jotka osoittavat selviä elonmerkkejä yrittämällä liikkua säännöllisesti vaikka kaupassa tai ulkosalla tai jossakin järjestetyssä toiminnassa.

Itse taidan kuulua siihen ikäluokkaan jonka joku puhelias viisivuotias paukautti kaverilleni kun äitinsä kanssa vastaan tuli ja jäi juttelemaan: Mitäs papparainen?

• Joo minunkin mittarini siirtyy kauemmas sitä mukaa kuin vuosia tulee :)

• yli kuuskymppinen

tuota minä ihmettelen kun omalla autolla vielä ajelee lähellä yhdeksää kymppiä, kun en nytkään itse ajele enää

• 6+20

Kuusikymppiset ovat liikenteessä jo aivan zombeja. Seuratkaa ja varokaa!

• Se nyt on niin tapauskohtaista. Monen ei pitäisi ajaa parikymppisenäkään.

• 6+20 kirjoitti:

Kuusikymppiset ovat liikenteessä jo aivan zombeja. Seuratkaa ja varokaa!

Eipä yleistetä. Lääkäri poistaa ne zombit liikenteestä, mutta kuka poistaisi kaikki ne muut muiden tienkäyttäjien turvallisuuden vaarantavat kusipäät, aina 18-vuotiaasta lähtien.

• Jos teen vanhustyötä, vanhuksiksi luetaan noin 75 ikäiset. Tässähän pitäis olla vielä parikymmentä vuotta edessä "välimaastossa", jos hyvin käy... Meidät luetaan siltä näkökulmalta myöhäiskeski-ikäisiksi. Ns. keski-ikä on aika laaja. Harvempi viiskymppinen enää keinutuolia ja kävelykeppiä saa synttärilahjakseen. Suurelta osin olemme tässä iässä liian "hyvässä iskussa" ollaksemme vanhuksia...

Lehtiartikkelin mies ei varmaan ollut kovin hyvässä hapessa ja sana vanhus luo eittämättä hänestä melko raihnaisen mielikuvan.

• Sininen22

Kyllä työelämässä 65 vuotta on sellainen raja, ettei sen vanhemmista ole kuin asiantuntijatehtäviin, jos vielä pää on iskussaan.
        Itekin vajaa 60-vuotiaana alan olla jo väsynyt siihen, kun toisinaan hommat eivät etene millään. Onneksi on nuoria, joilla riittää virtaa laittaa asiat kuntoon, kun sanon mikä on ongelma.
        Kyllä 40 vuotta työelämässä riittää.

• Sininen22 kirjoitti:

Kyllä työelämässä 65 vuotta on sellainen raja, ettei sen vanhemmista ole kuin asiantuntijatehtäviin, jos vielä pää on iskussaan.
        Itekin vajaa 60-vuotiaana alan olla jo väsynyt siihen, kun toisinaan hommat eivät etene millään. Onneksi on nuoria, joilla riittää virtaa laittaa asiat kuntoon, kun sanon mikä on ongelma.
        Kyllä 40 vuotta työelämässä riittää.

Itse en uskalla edes ajatella eläkeikää vielä, kun olen vielä työssäni tarpeellinen. Toivottavasti niistä eläkepäivistä pääsee nauttimaan mahdollisimman toimintakykyisenä paitsi etten kyllä taida haluta eläkkeelle ollenkaan. Mitäs minä sitten tekisin? Olisiko se kuin yksinäinen viikonloppu, joka ei loppuisi koskaan? Hui...

• Sininen22
        PupuPuskasta kirjoitti:

Itse en uskalla edes ajatella eläkeikää vielä, kun olen vielä työssäni tarpeellinen. Toivottavasti niistä eläkepäivistä pääsee nauttimaan mahdollisimman toimintakykyisenä paitsi etten kyllä taida haluta eläkkeelle ollenkaan. Mitäs minä sitten tekisin? Olisiko se kuin yksinäinen viikonloppu, joka ei loppuisi koskaan? Hui...

Kyllähän minäkin olen työelämässä vähän liiankin tarpeellinen. Siksi on vähän hankala tilanne tuo eläkejuttuni. Uutta osaajaa ei ehdi tilalleni tulla, mutta elämä jatkuu työpaikallanikin. Eläkeikääni on tosin vielä monta vuotta, mutta sen ajan fiilistä olen minäkin miettinyt. Tällaisia päiviä kuin tämä sunnuntai..

• Sininen22 kirjoitti:

Kyllähän minäkin olen työelämässä vähän liiankin tarpeellinen. Siksi on vähän hankala tilanne tuo eläkejuttuni. Uutta osaajaa ei ehdi tilalleni tulla, mutta elämä jatkuu työpaikallanikin. Eläkeikääni on tosin vielä monta vuotta, mutta sen ajan fiilistä olen minäkin miettinyt. Tällaisia päiviä kuin tämä sunnuntai..

Aika näyttää, millaiset ne eläkepäivät sitten oikeasti ovat. Tällä välin ehtii varmasti sattua ja tapahtua, mutta jos nyt yks kaks joutuisi eläkkeelle niin kyllä olisi sopeutumista...

• Sininen22
        PupuPuskasta kirjoitti:

Aika näyttää, millaiset ne eläkepäivät sitten oikeasti ovat. Tällä välin ehtii varmasti sattua ja tapahtua, mutta jos nyt yks kaks joutuisi eläkkeelle niin kyllä olisi sopeutumista...

Vielä paljon tehtävää kesken on, kuten laulussa sanotaan. Niin työmaalla kuin omassa elämässänikin. Onneksi yllättäen ensi viikko on lomaa, kun on luvassa keväistä säätä. Voin miettiä, miltä tuntuisi, jos tällaista olisi aina.

• tuet riittää....
        Sininen22 kirjoitti:

Vielä paljon tehtävää kesken on, kuten laulussa sanotaan. Niin työmaalla kuin omassa elämässänikin. Onneksi yllättäen ensi viikko on lomaa, kun on luvassa keväistä säätä. Voin miettiä, miltä tuntuisi, jos tällaista olisi aina.

Työtähän tässä tarvittaisiin muijalle, musta ei oo niin väliä.

• ikinuori? ;)

Mielestäni vanheneminen on yksilöllistä. Nykyään näkee tosi pirteitä yli 80 vuotiaita ja ennenaikojaan vanhettuneita nuorempia. Ja tais niitä ikinuoria ennenkin olla. Itse toivon totisesti, että olisin perinyt oman vaarini geenit...ja siltä ainakin vielä tuntuukin ;).

Olin usein 60-luvulla alle kouluikäisenä vaarini luona yökylässä. Vaari jopa vei minua toiselle paikkakunnalle kyläilemään. Vasta nyt kun teemme sukuselvitystä, tajusin että vaari oli tuolloin jo lähes 80 vuotias ja hänellä oli tuolloin n. 60 vuotias naisystävä. Muutenkin vaarilla tais olla melko "normit elämäntavat" eli poltti jotain Saimaata tai jotain ja joi viinaa ;)

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      32
      4640
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      30
      2267
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      1770
    4. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1698
    5. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      82
      1482
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      140
      1382
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1116
    8. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1045
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1014
    10. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      981
    Aihe