kaupan alan työntekijät , joudutteko usein jäämään yli työajan?

12oi9

Joudutteko jäämään useasti töihin työajan jo loputtua? Joko siivoamaan tai laskemaan kassaa tms.. ? 10 minuuttia omalla ajalla tehtyä työtä saattaa tuntua ihan yhdentekevältä, mutta laskeskelin tuossa, että jos teet joka työpäivä esim. tuon 10 min. työtä omalla ajalla on se vuodessa keskipalkalla (ilman lisiä) yli 2000€:n ansionmenetys.. yllätyin.

Tiedän työpaikkoja, joissa kaupan sulkemisen jälkeen on 15 min. aikaa laskea kassat, siivota myymälä yms. eikä siitä kukaan oikeasti selviä tuossa ajassa. Ainahan oviakaan ei saa kiinni silloin kun myymälä suljetaan, eikä asiakkaita voi oikeen hoputtaakaan.. Eihän niitä kassoja voi jättää laskematta ja paskoja lakaisematta..eli pakko jäädä omalla ajalla. Palkkaa ei makseta siltä ajalta, vaikka pyytäisit. Onkohan yleistäkin?

100

7217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfhgsdfhg

      ite monesti menee ylitöiks. työaika loppuu klo 22.30 mutta parhaillaan olen oikeesti päässyt lähteen vasta klo 23-23.30. harvinaisia tosin noi noin myöhään menot mutta jos ei hommat täsmää mitä teet niiin siinä voi kestää ku selvittää missä vika. useimmiten pääsee suht ajallaan lähteen onneks.

      varsinkin jo joku järjenjättiläinen tulee klo 21.58 kunnon ruokaostoksille eikä pidä kiirettä niin pääsen aloittamaan kassanlaskut yms vastaavat vasta vikan asiakkaan lähdettyä. ja kyllä, minä hoputan näitä järjenjättiläisiä mainitsemalla että kauppa alkais meneen NYT kiinni.

      • vaihda alaa

        Tunnut olevan "niitä" asiakaspalvelun irvikuvia.


      • Ota avustaja
        vaihda alaa kirjoitti:

        Tunnut olevan "niitä" asiakaspalvelun irvikuvia.

        Älä viitti jauhaa paskaa asiakaspalvelusta. Jos olet noin saatanan kusipää ääliö, luuletko että kauppaa pidettäisi sun ja sun saamattomuutesi takia auki aukioloaikojen ulkopuolella. Jos olet noin kykenemätön ääliö pyydä jotakuta käymään itsellesi kaupassa puolestasi. Niinhän vanhuksille ja sairaillekin tehdään. Kuulut selvästi samaan kykenemättömien joukkoon jotka eivät itsenäisesti suoriudu enää asioistaan.


    • Sikkeri77

      Muista että se on sama kustannus työnantajalle jos vietät aikaa röökillä tai pari kahvitaukoa venyy 5 minuuttia tms. Työnantajalle se kulu tyhjästä on 1,5 kertainen. Eli jos laskee niin pitää laskea molemminpuolinen hyöty. Yhdelläkään työntekijällä ei mene 100 % työajasta tuottavaan työhön.

      • hö-

        Niin no joo, en toki tällaisia kyselisi jos vetelisin työaikana röökiä tai jämittäisin kahvilla. Tiedän, että sellaisiakin tekijöitä on olemassa. Ennemmin kyllä ainakin meillä jää kahvit juomatta, kuin että ehtisi oikeen alas istumaan kupposelle..


      • asentaja3

        Sikkeri77 on varmaan jonkun firman toimitusjohtaja. Monessako työpaikassa tehdään jokapäivä tasan 8 h työtä,? Epäilen, että ei kovinkaan monessa. Jos on joku tärkeä/ kiirrellinen työ niin silloin teen työn mahdollisemman nopeasti ilman isompia taukoja ja silloin kun ei ole kiirusta niin otan vähän rennommin. useasti menee kyllä 5-10 min yli työajan raporttien kirjoitusten takia, josta en kyllä merkkaa mitään ylityötä. Eli minusta joustan hieman työnantajan suuntaan.


      • Tosi on

        Oletpa sinä todella tyhmä.


    • Ihan tavallista tuo

      Kyllä tuota vaan tuppaa tapahtumaan monessa paikassa, enemmän sääntö kuin poikkeus. Mullakin oli yhdessä paikassa sellanen "sääntö", että pitää tulla töihin 20 minsaa ennen vuoron alkua! Tulin suunnilleen 5 vaille ja sain siitä hyvästä kuunnella jaktuvaa valitusta....

      • perkelenmarkka

        Meillä sama. Kuulemma vaatteet piti vaihtaa ajoissa. Kuka vaihtaa vaatteita 20min?
        Itse olin aina tasalta (jos työt alkoi esim. klo: 16.00) vaatteet päällä, mutta n. 5min ennen vuoron alkua työpaikalla. Saman teen nykyään. Ei minua kiinnosta olla omalla ajalla töissä ilmaiseksi. Voin tulla sitten sen 20min etukäteen kun saan siitä korvaukset. On se sitten rahaa tai vapaata, miten vaan.


    • llede

      Juuri luin kuinka Virossa ihmiset tekevät duunia eivätkä laske joka minuuttia. Siitä syystä he ovat halutumpaa työvoimaakin. On tavallaan väärin että ei makseta ylimääräisestä työstä. Toisaalta yhtä väärin on laskea ja rutista joka asiasta. Ihan oikeasti, monet ovat kokonaan ilman työtä ja ne joilla töitä riittää valittavat kun joka risauksesta ei kilahda lisää rahaa tilille. En ihmettele miksi suomalainen työvoima ei ole kovin haluttua. Joskus kannattaa tehdä enemmänkin kuin tarkkaan se mistä maksetaan. Sellaiset tyypit on vahvoilla ja heidän on helppo saada palkankorotus ilman tappelua liiton kans

      • Jeesus Perkele

        No ei ihme että monet ovat ilman työtä jos työlliset suostuvat tekemään ilmaiseksi lisää hommia. Jos kukaan ei tekisi ilmaiseksi ylimääräistä, työvoimaa pitäisi palkata enemmän.


      • Idiootin
        Jeesus Perkele kirjoitti:

        No ei ihme että monet ovat ilman työtä jos työlliset suostuvat tekemään ilmaiseksi lisää hommia. Jos kukaan ei tekisi ilmaiseksi ylimääräistä, työvoimaa pitäisi palkata enemmän.

        logiikka menee just näin. Eipä ole ihme jos ei työtä löydy kun kermaperseet ovat koko ajan valittamassa tyhjästä.


      • cssii
        Jeesus Perkele kirjoitti:

        No ei ihme että monet ovat ilman työtä jos työlliset suostuvat tekemään ilmaiseksi lisää hommia. Jos kukaan ei tekisi ilmaiseksi ylimääräistä, työvoimaa pitäisi palkata enemmän.

        Tuossa on taas ajatus, että työn määrä on vakio. Ei se ole. Yritykselle on vaan niin iso riski palkata uusi työntekijä, että mieluummin tehdään entisellä porukalla vähän ylimääräistä. Valittamisen sijaan pitäisi miettiä, miten suhde saataisiin sellaiseksi, että kannattaisi ennemmin palkata se uusi työntekijä kuin kuormittaa vanhoja.


      • ....................

        Itsekin nuorena keskityin enemmän siihen tekemiseen kuin narisemiseen, minkä takia kauppias suostui kouluttamaan minua usemman pisteen työntekijäksi. Lisäksi sain myös tehdä opintoihini liittyvän harjoittelun kaupassa. En silloin aikoinaan tajunnut asiaa, mutta jälkikäteen asiaa on monet ystäväni ihmetelleet eli toisin sanoen se tunnollisuus kannatti.

        Näin niin kuin yleisesti, että kannattaa joustaa, mutta toisaalta pitää puolia. Itse olen oppinut pitämään puoliani jatkuvan joustoni lisäksi.

        Ihmetyttää, kun kuuntelee nykynuorison puhetta siitä, että kaikki pitäisi saada nyt ja heti. Tiedän, että jokainen omasta kokemuksesta vertaa omaan kokemukseen sitä, mitä pitää tehdä ja mitä pitää saada. Itse en lapsuuden kodissa saanut mitään ilmaiseksi, joten opin myös työelämässäkin olemaan sillä asenteella, että palkka on ansaittava työnteolla.

        Mitä tulee noihin virolaisiin, niin osa on todella hyviä työntekijöitä. Lähikaupassani on eräs virolainen nainen töissä ja minusta hän hoitaa kassansa oivallisesti.


      • 16+17

        niiiimpä niiin ja on työantajia jotka maksavat minimipalkan kaikille työtekijöille,työvuosista riipummatta ja työvuorot silputaan siten että ei tule täysiä päiviä,puhumattakaan viikkotunteja.Lisäksi,jos sattuu tapauksia missä joku kipeenä ja saakin edes 6h päivän niin kahvitaukoja ei saa pitää tai ruokataukoa.Kyseessä vielä asiakaspalvelutyö joten pisteessä on oltava sitten vaikka koko 6h jos ketään muuta ei satu olemaan töissä.Työväki on siis vedetty niin tiukalle että kaveria ei ehditä auttamaan.Lisäksi,jälkikäteen päivitellään työsopimuksia,mitä ihmeellisimillä pykäleillä ja "uhkauksilla".

        Joten,tähänkö sinä haluat että Suomessa mennään;Työnantaja vie ja työtekijä vikisee?!?!?!


      • asdassadaddadasd
        cssii kirjoitti:

        Tuossa on taas ajatus, että työn määrä on vakio. Ei se ole. Yritykselle on vaan niin iso riski palkata uusi työntekijä, että mieluummin tehdään entisellä porukalla vähän ylimääräistä. Valittamisen sijaan pitäisi miettiä, miten suhde saataisiin sellaiseksi, että kannattaisi ennemmin palkata se uusi työntekijä kuin kuormittaa vanhoja.

        No, jos ne aikaisemmat tekee sen duunin ilmaisena ylityönä, niin eihän uuden palkkaaminen voi mitenkään olla yrittäjälle kannattavampaa. Jossain on vedettävä joustavuudelle raja, muuten saa tehdä töitä yötä päivää.

        Ja en siis tarkoita, ettei missään saisi tai kannattaisi joustaa, mutta raja sillä on oltava. On niiden virolaistenkin joustolla joku raja.


      • Tosi on

        Annappa karhulle karkkia kun se käy päällesi, idiootti.


      • cssii
        asdassadaddadasd kirjoitti:

        No, jos ne aikaisemmat tekee sen duunin ilmaisena ylityönä, niin eihän uuden palkkaaminen voi mitenkään olla yrittäjälle kannattavampaa. Jossain on vedettävä joustavuudelle raja, muuten saa tehdä töitä yötä päivää.

        Ja en siis tarkoita, ettei missään saisi tai kannattaisi joustaa, mutta raja sillä on oltava. On niiden virolaistenkin joustolla joku raja.

        Ei ylityö ole koskaan ilmaista, sillä se kuormittaa tekijöitään ja sitä kautta yritystä.


    • Ei ilmaistyölle

      "Joudutteko jäämään useasti töihin työajan jo loputtua? Joko siivoamaan tai laskemaan kassaa tms."

      Kenenkään ei tarvitse tehdä kaupassa töitä palkatta. Ei tarvitse tulla töihin 20 minuuttia ennen työajan alkua tai laskea rahoja omalla ajalla. Jos näin tapahtuu, ota hyvä ihminen yhteyttä 1)Työpaikkasi luottamusmieheen ja 2)Ammattiliittoon.

      Pelleily jatkuu niin kauan, kun jostakin löytyy näitä typeryksiä, jotka tekevät TYÖTÄ PALKATTA! Kaupan alan palkat ovat jo muutenkin huonot ja palkalla ei tule toimeen. Vuorolisät eivät korvaa epämukavia työaikoja. Ja että pitäisi tehdä ILMAISTA TYÖTÄ!

      Opiskelkaa hyvät ihmiset kunnon ammattiin, niin ei tarvitse kaupassa kituuttaa eläkkeelle asti! Kauppa sopii väliaikaiseksi työpaikaksi, mutta harva haluaa kauppaan jäädä pitemmäksi aikaa. Työ on yksitoikkoista, haasteetonta ja huonosti palkattua. Siksi työntekijöiden vaihtuvuus on suurta.

    • Entinen K-kauppias

      Olen olut kauppa-alalla töissä 28 vuotta ja toiminut myös K-kauppiaana 3 vuotta.
      Kyllä täytyy sanoa, että paljon helpommalla pääsen nyt, kun olen vieraan töissä, kuin silloin kuin olin kaiuppiaana. Teen mielelläni joskus muutaman tunnin palkatonta, jos tarve vaatii. Otan sen sitten joskus takaisin, kun on siihen mahdollisuus.
      Turha alkaan muutamasta minuutista rähiseen. Kyllä olen nähnyt paljon työpaikalla hoideltavan omia asioita työnantajan laskuun. Soitellaan omia puheluita työajalla ja ompa kerätty ostoksiakin jo valmiiksi työajalla. Kahvitauot venyy reippaasti ja ruokapaussit ylittyy.... Kyllä kauppias nämä huomaa, mutta antaa fiksuna sen tapahtua, jos hommat tulee hoidettua. Näin minä kauppiaana tein ja ainakin nyt mun työnantajakin tekee. Tosin kyllä sitten vähän ihmetyttää ne valittaja, jotka valittavat muutamasta minuutista, kuin meni nyt taas ylitöiksi.....oliskohan ajattelemisen paikka.
      voisihan tietenkin kauppias myös vähentää työajalla tehdyt omat jutut palkasta....

      Hyvässä työpaikassa hommat joustaa puoleen jos toiseenkin.

      • Jeesus Perkele

        Jos et ole ilman liikaa työntekoa saanut kunnon toimeentuloa. Kannattaa vaihtaa hommia. No niinhän olet tehnytkin. Mutta näköjään henkisesti haluat olla joku työn marttyyri.


      • rotta,konttorirotta

        Niiin,siis kyllähän juttu on niin että eletään vielä Suomessa,eikä Kiinassa missä pitää tehdä oikeasti lähelle 100% tuottavuutta.Ja eikös tosiasia ole myös se että tyytyväinen,oikein kohdeltu työtekijä on paljon tehokkaampi kuin aliarvostettu.
        Toisekseen,kyllä,itsekkin hoidan omia asioita työaikana MUTTA omat työni eivät ole KOSKAAN rästissä omien juttujen takia! Ja eiköhän näin toimi suurinosa työtekijöistä,töistä pidetään huolta mutta niiden lomassa hoidetaan omiakin juttuja.

        Ja joo,kyllä joskus satunnaisesti voin tarkistaa työmeilin lomalla ja käyttää 5 min sen lukemiseen,kunhan siitä ei tule tapa.Samajuttu kaupan ihmisillä;Jos,menee satunnaisesti,harvoin ylitöiksi niin ok,voi tehdä.Mutta,jos homma on toistuvaa ja säännöllistä,on työantaja mielestäni velvollinen korvaamaan sen koska se on käytännöllisesti katsoen säännöllistä työaikaa.


    • not agree.

      Näissä pitäisi olla siivoojat hoitelemassa "roskat" pois. Tottakai teidän tulee saada palkka jos jäätte ylitöihin vuoronne jälkeen 10-60min ajaksi. Ei töitä tehdä ilmaiseksi. Tupakka ja kahvitauot ovat sallittuja, itseasiassa joka tunnissa tulisi olla 10 miinutin verran kahvi/tupakka/hengähdys taukoja lain mukaan. Ei muuta kuin vaan työnantajalle soittoa että ei tämä ole teitä kohtaan oikein että joudutte tekemään yrityksellenne töitä työajan päätyttyä PALKATTA. Kyllä heidän pitää maksaa tästä teille.

      Hoitakaa tekemänne työnne rahat itsellenne, ei kukaan töitä ilmaiseksi ala tekemään, kun muutenkaan palkat eivät ole mitään huikeita varsinkaan kassatyöläisillä, ainaskaan mielestäni? Korjatakaa toki jos olen väärässä.
      Töihin mennään 8.00, eli silloin ollaan paikalla oikeaan aikaan, töistä päästään 16.00, jollion teidän työvuoro on tehty, ei teitä kukaan saa velvoittaa tekemään ylimääräistä 10minuutia ellette itse siihen myöntäydy, pyytäkää palkkanne tai pyytäkää klo 22 jälkeen isot herrat itse laskemaan kassat jos eivät teile suostu palkkaa maksamaan siitä ajasta mitä joudutte ylitöihin jäämään. Jos kaupat menee kiinni niin teillä pitäisi loppua työaika sitten 23.00 ja siihen mennessä varmaan ehditte tekemään tarpeelliseks loppu siivoukset ja kassan laskemiset.

      • k-kauppias2

        "Tupakka ja kahvitauot ovat sallittuja, itseasiassa joka tunnissa tulisi olla 10 miinutin verran kahvi/tupakka/hengähdys taukoja lain mukaan"

        Tuo on sinun mielipide eikä perustu mihinkään työehtosopimukseen - ei varsinkaan lakiin. Lain mukaanhan työnantaja voi jopa kieltää tupakoinnin työpaikan alueella.

        Sinun haavemaailmasi on eri kuin laki. Älä viitsi levittää väärää tietoa kommaritekstissäsi. Jokainen voi vaatia mitä haluaa mutta työnantaja onneksi voi valita työntekijänsä. Jos olen väärässä noissa kerran tunnissa -tauoissa niin laita ihmeessä Finlexistä linkki siihen lakiin tai linkkaa siihen edes siihen TES:iin jossa tuo on määritelty. Muuten tuo on pelkkää kaiken valmiiksi saaneen kitisijän purnausta.


      • selvitystä

        Tupakkatauot eivät ole sallittuja. Urakkatyössä on noin 7 min. tunissa virkistäytymisaikaa, jolloin pitää hoita vessa-asiat ja muut. Tupakkataukoja ei laki tunne. Osa-aikaisessa työssä ei ole kuin yksi tauko.


    • Belch

      Olin ennen huoltoaseman kahvilassa, jossa ylitöitä kertyi oikeastaan joka ilta sellaiset 10-15min. Pahimmillaan saattoi olla puolituntiakin, jos ilta oli ollut poikkeuksellisen kiireinen. Tauot olivat olemassa vain tekstinä työpaikan säännöissä ja aloittaessani pomokin sanoi, että syöminen ja vessassa käynti hoidetaan ennen työvuoron alkua, koska täällä ei ole aikaa (yleisimmät vuoroni 7-8h).

      Onneksi nykyään mukavammassa työpaikassa, jossa palkkakin parempi :)

    • työtön työhaluinen

      Aloittaja voi ottaa myös huomioon työnantajan näkökulmasta pari asiaa jotka saattavat toimia vastapainona tuolle sinun 15 minuutillesi.

      Tupakanpoltto.

      Työpäivän aikana moni työntekijä vetää norttia keuhkot täyteen useasti, eikä tämä tapahdu kahvitauoilla vaan työajalla.viitisen tupakkaa menee vähintään ja 5 min per rööki.Siitä voi laskea jo 25 minuuttia tupakkia työajalla josta työnantaja maksaa rahaa.

      Myöhästelemiset.

      Viitisen minuuttia silloin tällöin, voi tuntua pieneltä mutta paljonko tekee vuodessa ja tästäkin ajasta työantaja maksaa kokoajan.

      Näkisin kohtuullisena että jäät työaikasi jälkeen vartiksi siivoamaan ja hipsit sitten kotiisi.Olisit kiitollinen että sinulla tänä päivänä on edes töitä, meillä monella niitä ei ole vaikka työhalut löytyy eikä itkettäisi vartista.

      • silläl tavalla

        Kun muuten ei vedä minkään merkkistä. Lisätyönä on vakiona välinehaut/huollot, kohteissakin menee ajastuksen yli jos mitä ylimäär.sotkuja on. Että näin... Ruokkiksesta, siirtymistä ei makseta. Joten ne piru vie ei kuulu ta:lle...
        Kun on kohteessa ja tekee.
        Sairastuessa ei o sijaista, eli sairaana töissä- pahimmat virustaudit on poikkeus, ettei asiakkaat sairastu ja.
        Että tehään sitä. Mutta... ei ain on kiva, kun muis ammateis ihmiset saa palkalliset ruokkikset/siirtymät...


      • Perusta yritys

        Tupankanpoltto: ei kiinnosta kun en polta työajalla. Työnantaja voi siis mun puolesta velvottaa tupakoitsijat olemaan ylitöissä, ei minua.

        Myöhästelemiset. En myöhästy. "Silloin tällöin" miten niin, töihin mennään ajoissa ja piste.

        En nää pätkääkään kohtuullisena, enkä jää sekunniksikaan palkatta tekemään yhtään mitään.
        Epätoivoisiin ne päättäjät luottaakin, teistä tulee uusi supermatalapalkka ja orjatyövoimalinja.

        Ja mun puolesta ne työantajat jotka teettää ilmasta työtä, voivat palkatakin sut vaikka, mä jään kotiin, ja kuten sanottu, velvottakoot ne myöhästelijät ja röökaajat olemaan ylitöissä: mäkin teen ylimääräiset vapaani aina sisään. Myöhästymiset tekisin suoraan samana päivänä. Se siitä.


    • REdmeatt

      3 vuotta töissä tässä firmassa ja ilman korvausta en tee mitään yliaikaa.
      Koska jos myöhästyn minuutin niin siitä tulee poikkeuksetta minuutti miinuksia kellokorttiin. Jos olen yliaikaa 10min niin en saa siitä plussaa koska pomoni sanoin "ylitöistä pitää sopia ajoissa".

      Eli imekööt jormaa. Ei minuuttiakaan enää yliaikaa ilman asianmukaista korvausta. Ei näillä minimipalkoilla ainakaan.

    • tekijäinen

      Tiedän työpaikkoja, jossa työntekijät ovat ison oja najastaan facebookissa, tupalla, kahvilla turisemassa, omilla asioillaan, jopa pukuhuoneessa tirsoilla ja nämä työaikavarkaat ovat niitä suurimpia rähisijöitä.

      Itse olen aina tehnyt työni niin ettei se muutama ylimääräinen tekemäni työ ole niin kauheaa. Tämä on huomattu työpaikoilla ja olen saanut hyvin joustoja ja vapaata helpompana aikana. Oikein hyvin on toiminut. eikä kukaan ole herneitä nenäänsä vetänyt. Suomessa on työntekijät liian vaativaisia ja agressiivisia, siksi työpaikat menevät muualle. Järkeä ei käytetä, vaan kvuitellaan olevan oikeuksia sielläkin missä ei oikeasti ola. Työntekijällä on myös velvollisuuksia.

      • aggressiivinen

        Meillä pitää osata myös kirjoittaa.


      • Pikkukultarinta
        aggressiivinen kirjoitti:

        Meillä pitää osata myös kirjoittaa.

        Pari kirjoitusvirhettä ja mielipide on muka sillä kuitattu?
        Ettei vaan omatunto ovellasi kolkuttelisi.


      • tekijäinen taas
        aggressiivinen kirjoitti:

        Meillä pitää osata myös kirjoittaa.

        Kirjoitusvirheet korjattuna. Oli edellisessä vähän kiire...
        Tiedän työpaikkoja, jossa työntekijät ovat ison ojan ajastaan facebookissa, tupakalla, kahvilla turisemassa, omilla asioillaan, jopa pukuhuoneessa tirsoilla ja nämä työaikavarkaat ovat niitä suurimpia rähisijöitä.

        Itse olen aina tehnyt työni niin ettei se muutama ylimääräinen tekemäni työ ole niin kauheaa. Tämä on huomattu työpaikoilla ja olen saanut hyvin joustoja ja vapaata helpompana aikana. Oikein hyvin on toiminut, eikä kukaan ole herneitä nenäänsä vetänyt. Suomessa on työntekijät liian vaativaisia ja agressiivisia, siksi työpaikat menevät muualle. Järkeä ei käytetä, vaan kuvitellaan olevan oikeuksia sielläkin missä ei oikeasti olla. Työntekijällä on myös velvollisuuksia.

        Hyvä muistutus minulle, että meillä pitää osata myös kirjoittaa, kun itse kirjoitan työkseni:) Joskus ei ehdi tarkistaa, vaika pitäsi. Mutta eihän nämä Suomi24 kirjoitukset niin tarkalle ole, vaikka joku kirjoitusvirhe onkin. Mitä sitä pulttia pikkuasioista ottamaan. Tehdään töitä ja nautitaan siitä.


      • tekijäinen taas taas
        tekijäinen taas kirjoitti:

        Kirjoitusvirheet korjattuna. Oli edellisessä vähän kiire...
        Tiedän työpaikkoja, jossa työntekijät ovat ison ojan ajastaan facebookissa, tupakalla, kahvilla turisemassa, omilla asioillaan, jopa pukuhuoneessa tirsoilla ja nämä työaikavarkaat ovat niitä suurimpia rähisijöitä.

        Itse olen aina tehnyt työni niin ettei se muutama ylimääräinen tekemäni työ ole niin kauheaa. Tämä on huomattu työpaikoilla ja olen saanut hyvin joustoja ja vapaata helpompana aikana. Oikein hyvin on toiminut, eikä kukaan ole herneitä nenäänsä vetänyt. Suomessa on työntekijät liian vaativaisia ja agressiivisia, siksi työpaikat menevät muualle. Järkeä ei käytetä, vaan kuvitellaan olevan oikeuksia sielläkin missä ei oikeasti olla. Työntekijällä on myös velvollisuuksia.

        Hyvä muistutus minulle, että meillä pitää osata myös kirjoittaa, kun itse kirjoitan työkseni:) Joskus ei ehdi tarkistaa, vaika pitäsi. Mutta eihän nämä Suomi24 kirjoitukset niin tarkalle ole, vaikka joku kirjoitusvirhe onkin. Mitä sitä pulttia pikkuasioista ottamaan. Tehdään töitä ja nautitaan siitä.

        Jätin ainakin yhden kirjoitusvirheen, että tarkka saa kommentoida....


    • paapoopaapoo

      Maa-ilmalla on täysin normaalia, että ylityötä ei lasketa sellaiseksi työksi, josta maksettaisiin lisäkorvausta. Vaan se on osa työtä, josta saat jo palkkaa. Suomessa onkin vielä taivaallisesti asiat, jos ylityöstäkin saa palkkaa.

      • enteeilmaiseksiylit.

        maailmallapa palkat ovatkin parempia jo muutenkin kuin suomessa jossa on euroopan heikoimmat palkat ostovoimaltaan, euroopan kireimpiin kuuluva verotus ja euroopan kalleimmat hinnat. Se on semmoinen kuolemanyhtälö ettei tätä maata voi verrata muihin maihin.


      • maailmalla ja joopa

        Maailmalla on täysin normaalia myös ympärileikkaukset ja sota jossain. Kidutukset tai raiskaukset. Thaimaassa suhtaudutaan aika normaalisti prostituutioon ja pohjaois-koreassa on normaalia että hallitsija on jumala. USA:ssa on normaalia ettei köyhät paljon kouluttaudu ja luokkajakoja tehdään ympäri maailmaa ihan normaalisti, koska rikkaat on parempia ihmisiä. Maailmalla on normaalia 5 sentin tuntipalkka.
        Maailmalla on normaalia 12 tunnin vuorot ilman korvauksia noin 300 euron kuukausipalkalla, ja se että tullessa töistä kotiin saattaa joutua raiskatuksi hyvin suurella todennäköisyydellä. Maailmassa on normaalia jossain se, että koti pitää tarkistaa aina kun tulee kotiin ja että tyttölapset tapetaan.

        Mitä muuta sä haluat tuoda maailmalta, kun se on niin normaalia. Suomessa ei ole taivaallisesti asiat. Saksassa ruoka on paljon halvempaa, palkat samat. Australiassa on töitä yllinkyllin joss tekee mitä vaan ja palkat suhteessa parempia kun täällä. Ilmasto on parempi monessakin muussa maassa.
        Taivaallista olisi hyvä työtilanne, halpa ruoka ja kohtuullinen vuokra, se on jossainpäin maailmaa totta, mutta sen maan nimi ei ole Suomi.

        Että lässyn lässyn lää ja tekopyhyyttääää. Mene maailmalle katsomaan ja huomaa, ettet asu taivaassa ollenkaan. Jos luulit että helvetti pitää hankkia aina omaankin maahan ennenkun aivojaan saa käyttää tai asioita parantaa, tai puoliaan pitää, niin ei tarvi. Maailmalla voi olla mitä vaan ja silti meillä asiat hyvin.


    • yksi tekijä

      No muotoillaan näin, että ei paljon löydy varmaan asiakaspalvelualaa jossa ns. yksin avataan ja suljetaan (mistä ikinä kyse onkin), jossa ei sitä paria minuuttia - akateemista varttia tule hyvin helposti. Omassa hommassa "sitä vikaa kymmentä minuuttia" ei tule oikein ees noteeranneeksi, koska muotoillaan näin että sekä ykkös että kakkoshommassa tietyt jutut löytää omana mieliharmina edestään jos ei ole hoitanut tavan mukaan. Ei jaksa tehdä numeroa, pari minsaa sinne tänne.

      • Hyvin usein

        Jossain erikoisliikkeessä usein voidaan sopia etukäteen asiakkaan kanssa, että asiakas voi tulla myymälään aukiolon jälkeen, jos asiakas tulee kauempaa tms. Tai jos asiakas tulee vaikka minuuttia vaille, ei asiakasta häädetä pois. Ja kauppoja voidaan vääntää pitkään sulkemisajan jälkeen. Ei niistä ylitöistä makseta. Tai saada vapaana. Tosin voi olla, että työaikakin on joustava, voit lähteä joku päivä aiemmin (jos vaan ei satu olemaan asiakkaita), ilman, että sitä pitää tehdä takaisin. Ja myyjillä usein provisio palkka, joten sillä tavalla se korvataan, että jos satut kaupan saamaan omalla ajallasi. Pohjapalkka on aina sama, teki kuinka pitkää päivää tahansa. Myös asiakkaiden puheluihin vastataan työajan jälkeen ja lomilla.


    • fdsfdsfs

      Minulla ainakin tippuu kesätöissä hanskat heti kun työaika loppuu ja kaikki jää siihen mihin sattuu jäämään. Toki valmistelen lopetusta hyvissä ajoin, jotta ei ihan mihin sattuun jää tavarat. Jos ylitöihin jää niin se tietenkin merkitään ylityöksi oli se sitten viisi minuuttia tai kaksi tuntia.

    • Näillä mennään

      Minuuttiakaan en tee ylitöitä, nytkin työaikana netissä. Pari tonnia saan kuukaudessa käteen vaikka tässä on kouluja käyty, siksi en tee yhtään palkattomia ylitöitä. En kyllä tee palkallisiakaan ylitöitä, ei kiinnosta. Onneksi virassa, ei pelko potkuista.

      • Vai virassa.

        Odotas vaan. Sinä ja kaltaisesi ovat juuri niitä joilla alkaa pikkuhiljaa prsettä polttelemaan kun julkista sektoria tehostetaan. Teistä rationalisointi aina aloitetaan sillä olet tyhmä jos luulet ettei esimiehesi tiedä tarkalleen työmoraaliasi. Se paistaa läpi monesta pienestä asiasta joita et itse huomaakaan. Ja yksityinen sektori hylkii teitä pilalle menneitä virkamiehiä jotka eivät ymmärrä mitään tehokkaan työnteon päälle.


      • mek

        Virjkahan voidaan aina lopettaa ja silloin loppuu tötkin aika nopeasti tai muutetaan toimeksi se homma että silleen.


    • b-luokka

      Postissa joskus sanottiin että, ei makseta työ ajan ylityksiä. Tuli varmaan halvaks kun jakajat jätti kärryt tien poskeen heti kun tuli päivä täyteen, esimiehet sitten kävi jatkaa homman loppuun. Hah aika nopeesti sit rupes maksaa ylitykset, välillä käytiin kaljalla päivän aikana ,että tulis tarpeeks tunteja..

      • b-luokka

        ..ja hyvinä aikoina raksalla , lätettiin puolilta päivin, mutta tunti lappuun kirjotettiin klo 16..kärkimies allekirjotti ne ja soitti vielä pomolle jotain mukamas asiaa , niin tiedettiin ettei ole tulossa kyttäämään urakka paikalle ..jurrissa oltiin harvasen päivä..


      • Työnantajan laskuun?

        Onneksi on olemassa määräaikaiset työsuhteet. Täällä kun lukee näitä kirjoituksia, ei tee meilläkään mieli vakinaistaa ketään - vaikka voisikin. Töitä pitäisi olla kaikille, mutta käytännössä ei taida työt kiinnostaa.


    • mek

      Jos palkaa eimakseta tuolta ajalta niin laasekppa paljonko tekee vuodessa tunteja ja se on hyvä peruste palkankorotukselle ja jos ei nouse niin jättää tekemättä ja iisrtää seuraavalle päivälle.

    • mr teevm80

      En joka minuuttia laske ja toisaalta työnantajakin on täyspäinen ihminen, tajuaa ettei kyttää ihmisiä, koska vetää ilmapiirin piloille samantien, ja joustoa löytyy jos tarve on. Mutta on tehnyt selväksi että työnteko velvoite kanssa sitten on;läsnäolosta ei makseta! Ja suoraan sanottuna, teen siksi palkatonta ylimääräistä koska on pakko, muuten saattaisi olla duuni uhattuna ja siihen ei isommalti ole varaa.

      • mek

        Silloin kannattaa tehdä jos jousto on melmmin puolista eli kun tekijä tarvitsee ylimääräistä vapaata niin se vapaa on palkallista niin hyvä tulee.


    • orjatyöpois

      Hölmö kysymys niin kauan kuin sallimme maatamme hoitaa hallituksen, joka on tehnyt kymmenille tuhansille kansalaisille pakolliseksi tehdä orjatyötä, siis työtä ilman palkkaa. Muutaman minuutin lisätyö hyvän palkan päälle ei todellakaan sen rinnalla aiheuta aihetta valitteluun!

    • Perceenpeikä

      Tulen yleensä 10-15 min aikaisemmin ja lähden saman verran aikaisemmin. Hyöty minun puolella. Tosin lupaa en ole kysynyt, teen näin koska se on mahdollista.

    • raksamies37

      Tein joskus mut tajusin et pomo anto aina jotain ylimääräistä hommaa et työaika ylittyi mut ei kuitenkaan maksanut ylitöistä. Aloin kirjaamaan kaikki hommat ylös mitä se antoi ja laskin tarkkaan ylityö ajan. Puoltoist vuotta keräsin tietoja ja sit latkäisin pomolle laput kouraan ja vaadin ylityö palkat. Pomo ei suostunut ja sanoin et mennäänkö oikeuteen. No mentiin oikeuteen ja sain oikeudessa 6000 euron ylityöpalkat. Oikeesti kannattaa vaatia ne ylityöpalkatkin. Jos tekee tunninkin ylitöitä päiväs, kuten itse tein ja vaikka 4 tuntia viikos niin se on 600 tuntia vuoden aikana ylitöitä eli rahassakin aika paljon.
      Mä tein raksahommia silloin jossa tulee yleensä paljon ylöitöitä.

    • K k

      Jos peruspalkka on tarpeeksi suuri.

    • Kilauta liittoon

      Otapa yhteyttä ammattiliittoosi ja kysy sieltä neuvoja.

    • Tämmöistä

      Yksi kaveri teki montakin tuntia päivässä ylitöitä ilman palkkaa. Osin siksi, että viihtyi töissä, ei ollut muutakaan tekemistä ja oli perheetön. Osin siksi, että pelkäsi saavansa potkut jos kieltäytyisi. Ei ikinä uskaltanut sanoa pomolle, että ei käy. Oli osa-aikainen virallisesti, jotkut myöhemmin tulleet sai kyllä kokoaikaisen työn.

    • ex-sosionomi

      Kirjoittaja "Ei ilmaistyölle", olen sosionomi ja sain huonompaa palkkaa ollessani päiväkodissa töissä, eli 1700 e/kk. Nyt olen kaupan kassalla ja saan enemmän j a lisäksi tulee ilta viikonloppulisät. Joten ei se kaupan kassan palkka huonoimpia ole. Ainakaan jos on kokoaikatyössä.

      Ei siis kannata opiskella sosionomiksi, koska palkka on siinä todella huono.

    • Kun olin työ elämässä niin lopetin just silloi kun työaika loppui enkä tehnyt mitään ylimäärästä työtä firmalle jossa olin työssä.

      • Eikä ne siinä

        firmassa sinua kauaa katselleetkaan, luuseri.


    • Maalaisjärkeä peliin

      Maalaisjärkeä ihmiset! Joskus menee vähän yli töissä ja joskus joku henkilökohtainen soitto työaikana.

    • Luokkajako-Eliitti

      Se on ammatinvalintakysymys, plveluala etenki kaupankassa on työnarvostuksessa aivan häntäpäästä, siihen myös kykenee urpompikin,ainakin jotenkin.
      Teollisuus ja rakennustöissä ei palkatta työtä tehdä, siihen on vakuutena vahvat ammattiliitot.

      Palvelualalla PAM-liitto on täysin turha ja hampaaton, se on seurausta jäsenkunnan saamattomuudesta.
      Kaupan kassalle mennään töihin monesti 'valiaikaiseen' työhön, siksiaikaa kunnes löytyy parempia hommia. Sitten kuitenkin siihen jämähdetään ikäänkuin huomaamatta..
      Toisaata jos alat peräämään oikeuksiasi työpaikallasi, sinut luokitellaan 'hankalaksi' työntekijäksi ja saat kenkää ennenpitkää..

      Työntekijöiden asema suomalaisessa työelämässä on heikentynyt ramaattisesti viimeisen 20vuoden aikana, se on seurausta Kokoomuksen valta-asemasta nykysuomen politiikassa.

      Padadoksaalista mutta moni kaupan työntekijäkin äänestää Kokoomusta, kun se on niin 'seksikästä''

      Suomi on siirtynyt takaisin raakaan luokkajakoyhteiskuntaa Kokoomuksen johdolla..

    • totuuden kertoja666

      http://www.youtube.com/watch?v=fzr7kur5M2o&feature=related

      Työvoimapulaa ei ole.

      Halpatyövoimapula on.

      Töitä piisaa mutta niiden tekemisestä ei haluta maksaa, tämä on ainoa ongelma suomalaisella työmiehellä.

      Samaan aikaan elämisen kustannukset nostetaan pilviin ja köyhyys lisääntyy.Ulkomailta roudataan ammattitaidotonta väkeä jotta heistä voitaisiin kouluttaa nopeasti halpatyöläisiä samalla kun suomalaiset potkitaan pois.

      Vika tässä kaikessa paskassa löytyy loppujen lopuksi teistä, munapäistä jotka äänestätte kokoomusta, demareita, vihreitä ja punikeita.He ovat tämän paskan luoneet suomeen.
      Vika löytyy peilistä.

      • Hönöjäriittääsuomes

        No kerros hönö ketä sä äänestit ja yleensä äänestät?

        Keskustaa? Äärivasemmistoa?

        Vai kuulutko niihin älykääpiöihin jotka ei koskaan äänestä ketään missään vaaleissa ja sitten narisee joka asiasta vaikka siihen ei pitäs olla mitään syytä kun ei kerta ole ollut valittemassa niitä asioista päättäviä?


    • jepulisjee1

      On yleistä. Omassa työpaikassani ovet aukeavat 6 asiakkaille(ja niitä tuleekin heti ihan reippasti). Palkkaus meillä alkaa klo 5.45. Eli pomo on laskenut,että siinä ajassa pitäisi sitten ehtiä laittaamaan kassat paikoilleen,paistaa pullat,wienerit,sämpylät ja pasteijat ,käynnistää ja tarkistaa autopesut,aukaista vesi-ilmakaappi ja tupakkikalterit,keittää puuro,laittaa iltapäivälehdet paikoilleen,purkaa mahdollinen saapauva kuorma ja tietty keittää kahvit yms....Ei tule millään onistumaan tossa ajassa. Ja jos ihana kollega on vielä jättänyt sinulle illan tiskit,vitriinin tyhjilleen eikä ole ehtinyt vessojakaan tsekata niin...
      Kyllä ainakin puoli tuntia tulee päivässä tehtyä töitä ilmaiseksi. meillä kun ei joka päivä ole edes taukoa kiireen vuoksi,niin kyllä siinä työnanantaja jää kivastiplussalle. Olemme vieläpä savuton työpaikka lukuunottamatta pomoa.

      Enkä ole meidän firmassa ainoa,joka tulee aamulla aikaisemmin kuin pitäisi.

      • noway at all

        jepulisjee 1 kirjoituksesi on pitkä, mutta siitä ei käy ilmi, miksi tulette töihin ennen työajan alkamista. Kyllä nuo kaikki kertomasi tehtävät voi tehdä virallisella työajalla eli klo 5,45 alkaen. Mikäli työnantaja ei näe tarpeelliseksi maksaa palkkaa varhaisemmasta alkamisesta, niin se tarkoittaa, että hänelle sopii mainiosti tuo klo 5.45. Omaa tyhmyyttänne on, jos aiemmin palkatta aloitatte työpäivänne.


    • albatrombi

      Haloo! Kannattaisi varmaan sun ja muidenkin tietämättömien jo herätä tähän tuottavuusyhteiskuntaan :=)

      Siis kaikkien työtätekevien ja sorrettujen työttömien opiskelijoiden ja eläkeläistenkin on oltava mah-dol-li-sim-man t u o t t a v i a joka tarkoittaa sitä että selkänahasta revitään viimeisetkin nahanriekaleet ja veripisarat :=)

      Nykyisin ei ole enää mitään ns suojatyöpaikkoja, ei ainakaan uusia sellasia.

      Ek:n verenimijät Jyri Häkämiehen johdolla saivat vielä yli 4 prosentin veroalen, Ek tulee kyykyttämään tavallisia suomalaisia työtätekeviä vielä enemmän jatkossa.

      Esimerkiksi kesälomathan voitaisiin pitää talvella? ;=)

      Talvella on lyhyemmät päivät valoisuuden kannalta, jää vähemmän aika työläisille lorvia lomalla, kesällä taas aurinko paista ja linnut laulaa, varsinkin ulkotöissä olevat voivat ai-van hy-vin tehdä pitempää työpäivää kun kerta on valoisaa ja lämmintä...

      MItä mieltä olette? ;=)

      • PALKKAtyö

        Älkää nyt hyvät ihmiset tehkö töitä palkatta, kyllähän nämä orjapiiskurit vaikka tappaa teidät töillä jos vaan suostutte tekemään.


      • santra p

        Idiootti. Miten veroale yrityksille on työntekijöiltä pois. Tai tavallisilta kansalaisilta.

        Sosiaalturvaan ei kajottu eikä alv:tä nostettu. Se että yritykset saivat helpotusta ei vaikuta mitenkään huonosti duunarin asemaan. Työpaikat säilyy varmemmin niissä firmoissa joissa ollaan voiton kanssa kiikun kaakun.


      • iteoottyhmä
        santra p kirjoitti:

        Idiootti. Miten veroale yrityksille on työntekijöiltä pois. Tai tavallisilta kansalaisilta.

        Sosiaalturvaan ei kajottu eikä alv:tä nostettu. Se että yritykset saivat helpotusta ei vaikuta mitenkään huonosti duunarin asemaan. Työpaikat säilyy varmemmin niissä firmoissa joissa ollaan voiton kanssa kiikun kaakun.

        eiköhän sitä sähköveroa nosteta taas niinkin paljon jotta tuntuu sunkin kukkarossa ja se on suoraan yrittäjän taskuun.Tosin kiertotietä.


    • Fewjkmfweefjkweffew

      Minulla on ollut onni ja autuus olla töissä yrityksessä jossa valistunut toimitusjohtaja varasi aikatauluihin aikaa välttämättömille toimille, kaikki palkallisena.

      Kyseinen yritys muuten nautti 98% asiakastyytyväisyyttä, sai vuoden yrityksen arvonimen pirkanmaalla ja tietääkseni jokainen työntekijä joka kyseisessä firmassa on ollut töissä on ollut tyytyväinen työpaikkaansa ja sairaspoissaolot 5 työvuoden aikana olivat erittäin vähäiset kaikilla työntekijöillä VAIKKA palkka työstä ei ole sen kummempi kuin muissa alan yrityksissä. Johtuisikohan siitä että työpaikalla selvästi arvostettiin työntekijöitä ja työnjohto oli realistinen ja piti kiinni automaattisesti liiton säännöistä etc.

      Mun mielestä noi paskat työnantajat saisi jättää kokonaan vaille työvoimaa ja pistää pystyyn vaikka työ-osakuntia varsinaisen työn tekijöiden kesken - ja sitten palkata "pomot" organisoimaan työtä eikä toisinpäin. Sääli että kaupan alalla tämä on mahdotonta koska uusia kauppaketjuja ei noin vain pistetäkään pystyyn.

    • 159///

      en tee mitään ylitöitä muulloin kuin la-su, silloin 8t molempina, siitä saa 44t palkan, muut ylityöt ei yksinkertaisesti ole kannattavia suhteessa menetettyyn vapaa-aikaan. la-su kun tekee ja pitää seuraavana perjantaina pekkaspäivän tai saldoja niin sitten on vapaatakin.

      • 159///

        sori, huomasin nyt jälkeenpäin jotta kyse oli kaupanalasta... itse olen teollisuudessa... kaupassahan ei oo mahd. vkl. ylkkään


      • mek

        Nuo siikonloppututä ovat parhaita ja itsekkin pääseäiseksi töihin niin saa 4 päivältä kolmenviikon palkaan ja vielä 12h päiviä ja ei se ole kivaa kun vapaapäivät menee mutta tilipäivänä on kivaa.


    • talkootyöt

      Se ei ole joskus jos se on säännöllistä eli ns Talon tapa.
      Talkootöitä löytyy aina mutta ansiotyöstä pitää saada palkka tehdyltä työajalta.
      Tottakai ei kannata pienestä nipottaa mutta jos säännöllisesti joutuu
      palkatta tekeen niin hyvin aiheellista otta asia esille

    • parenpi ihminen

      Mä en tee ikinä töitä. Sain jo teininä niin suuren perinnön, ettei mun tarvitse tehdä töitä ikinä :). Vaikka tuhlaisin 5000e-7500-e kuukaudessa, niin silti tienaan tekemättä mitään!!!!! :D

      • huonompi ihminen

        Tuo on jokaisen työssäkäyvän unelma, saadapa vaikka lottovoitto jolla eläisi loppuelämänsä tarvitsematta raataa töissä.


    • itellä meni useinkin ylitöiksi edellisessä työpaikassa, mut sitten jäätiin aina vähintään puoleksitunniksi tai tunniksi, jotta palkkaa saatiin.

    • näinmeillä

      Oikeastaan meillä on niin päin, että tuo 40h/viikko ei kyllä ikinä täyty. Perjantaisin päästään aina vähintään 45 minuuttia aikaisemmin. Muina päivinä lähdetään siinä 10-15 minuuttia aikaisemmin (meillä siis pomo sanoo, että nyt lähdetään kotiin).

      Pyhiä (joulut, juhannukset yms..) edeltävänä päivänä joskus lopetetaan hommat kahtakin tuntia aikaisemmin. Yliaikaa ei olla koskaan.

    • jhfhh77878

      Itse olen myös ollut kaupassa töissä. Oli todellakin yleistä että esim. 30 minuutin ruokataukoa ei saanut pitää loppuun jos oli syönyt jo 20 minuutissa. Sitten hoputettiin takaisin töihin mutta palkka jätettiin maksamatta kuitenkin täydestä 30 minuutin ruokatauosta. Pari kertaa kävi myös niin että vuorovastaava sanoi että on niin kiire ettei ehdi ruokikselle, älkää pitäkö. Päivän palkassa oli silti 30 minuutin aukko mitä ei korvattu vaikka kuinka nosti haloota esimiehen toimistossa.
      Monesti myös iltavuorossa piti jäädä yliaikaa mistä ei maksettu. Juurikin kassojen laskemisen ja siivoamisen takia. Kerrankin työvuoro oli laskettu loppuvaksi kello 22 mutta lattian lakaisujen ja hyllyjen järjestämisien takia kotiin päästiin vasta 23.30. No enhän minä siellä ollut muutamaa kuukautta pidempään, oli minun mielestä aika epäoikeudenmukaista touhua siellä monellakin saralla. Työilmapiiri oli kaikenkaikkiaan huono ja välinpitämätön.

    • Matteus.25

      En suostuisi työmies on palkkansa ansainnut ja määräosa leipää kuuluu kaikille on työssä tai ei.. kertoo Raamattu! mal.3:5, neh.5, hes.34, miik.3:11, jes.58, psl.82
      mat.25, joh.3:16-21, ja jne....

      JA TE ISÄNNÄT JÄTTÄKÄÄÄ POIS UHKAILUT SILLÄ JUMALA EI KATSO HENKILÖÖN (ef.6:9).

      Vanhurskaus kansakunn nostaa, rakkaudettomuuden synti ja kok kesk sdp ps rkp vihr... yrittäjien ek-järjestö rapparit loosit ja lahkot palkkapaimenet kirkkoruhtinaat valtion tuhoaa!!!
      Kokoomus ja sdp on tehnyt kabinetti vallankaappauksen ja luovuttanut maan itsenäisyyden pois EU:n hyväveli mafialle.

      ps.kokoomus on järjestäytynyt rikollisjärjestö! Pahempi sdp !!!

    • Minä vaan...

      En ole tehnyt palkatonta ylityötä enää vuosiin, sain tarpeekseni siitä edellisessä duunipaikassani. Nykyään asennoidun siihen niin, et jos firma menee konkkaan sen takia etten tee ilmaista työtä siellä, niin se joutaa mennäkin. Työni kyllä teen hyvin ja tehokkaasti, mutta vaadin palkan joka hetkestä mitä olen töissä.
      Kyllähän sitä nykyään pitäisi tehdä niin helvetisti töissä, mut siitä ei kyllä maksettaisi mitään. sinänsä en ihmettele, et jotkut sit mieluummin lorvaavat ilmaiseksi kotona kuin työmaalla. Vaikka töitä pitääkin tehdä, silloin kun niitä on tarjolla.

      • why?

        Just niin! Ylempänä mainittiin,että jos teet jatkuvasti ilmaista työtä,viet joltain toiselta työt. Tarkoitan tällä nyt näitä " tulin kaksi tuntia aikaisemmin ilmaiseksi töihin, jotta saadaan kaikki tehdyksi " joka on yhtäkuin : Liian vähän työvoimaa työmäärään nähden. Mutta eihän sitä lisäkäsiä tarvitse palkata niinkauan kun on näitä... Sekin on sitten taas asia erikseen jos henkilöllä on omat henkilökohtaiset työtehtävät,joita muut eivät voi tehdä..sittek tehköön omalla ajalla jos haluaa. Se ei kai ole toisilta pois.. Mutta kuvitellaan, että työaika alkaa klo 8 yksi tulee töihin kumminkin klo. 6. Muut kun sitten saapuvat paikalla kahdeksaksi,onkin jo iso osa aamupäivän työstä tehty. Ja tämä klo 6 saapuva ,normaali palkansaaja, tekee töitä 2h -ilmaiseksi-. Tällaista todella tapahtuu, miksi?


    • Joustoa puolin ja

      Useissa työpaikoissa on nykyisin "kellokortti" joka kerää jokaisen ylimääräisen hetken jonka olet töissä ja laskee ne sitten yhteen ja näitä voi sitten mahdollisuuksien ja tarpeen mukaan pitää vapaina.

      Jos ei ole "kellokorttia" ja jos sitten säännöllisesti tekee jonkin verran ylityötä tai kerralla enemmän, voihan siitä keskustella työnantajan kanssa. Reilu peli on, että työnantaja ainakin noteeraa ne, eikä vähättele, jonka jälkeen sitten onkin helpompi niitä kuittailla vaikka vapaina jos palkkaa niistä ei haluta maksaa.

    • hyvä tuntipalkka

      Mut onhan tuolla aloittajalla ihan hyvä tuntipalkkakin.. Laskin et 46€/tunti, jos vuodessa menettää 2000€ 10 minuutin ylityksellä päivittäin (21,5 työpäivää/kk). En ehkä rupeis inisemään. Ehkä ne pienet ylitykset sisältyvät palkkaan, niin ei tarvitse ruveta minuuttien kanssa räpläämään?
      Meillä saa ylitöistä aina palkan, tosin tuntipalkka monta kertaa pienempi kuin aloittajan.

    • näin ajattelen

      Tuossa joku sanoi, ettei tee minuuttiakaan ylityötä ilman korvausta. Minä en tuollaista ymmärrä, joku minuutti sinne tänne ei nyt kenenkään maailmaa kaada.

      Toisaalta, pitäisi työnantajan sitten minuutilleen seurata, että tuollainen työntekijä kaiken työaikansa käyttää nimenomaan työn tekemiseen. Ei tupakkataukoja, ei ylipitkiä kahvi- ruoka tunteja. Ei missään nimessä mitään omia töitä työajalla.
      Ei facebookkeja tai muita ylimääräisiä netissä käyntejä. Jos tuollaiseksi menee
      työntekijän puolella.

      Ja jos työnantaja noin tarkaksi alkaa, niin sitten ties miksi kyyläksi häntä haukuttaisiin.

      Joustavuutta puolin jos toisin, niin minusta on hyvä

    • Laxorden

      Tietääkseni lähes kaikki yrittäjät tekevät palkatonta ylityötä:
      Muuten ei pysyisi hengissä, eikä pystyisi maksaa kohtuuttomia vorotuksia.

      Ja vaikka tekisikin töitä vuorokaudet ympäriinsä, ei sittenkään aina pärjää aggressiiviselle; sosialistisen Suomen raatelevalle verokarhulle.

      Tämä kun velkainen valtio on pulassa...

    • DI vuonna 2000

      Nykypäivänä meillä IT-alalla on trendikästä tehdä "etätöitä" "kotitoimistossa" tai "läsnätyötä" asiakkaan tiloissa. En tunne yhtään IT-taloa, joka ei käyttäisi tätä 2000-luvun trendiä työntekijöidensä kaitsemiseen. Talon pakolla antamalla "ilmaisella" kännykällä pidetään työntekijä talutusnuorassa 24h vuorokaudessa ja etätöitä paiskitaan pitkin päivää niin että ensimmäiset puhelut tulevat aamukahdeksalta ja viimeiset sähköpostit luetaan yöllä myöskin pakolliselta "ilmaiselta" kannettavalta, jonka nettiyhteyden työnantaja maksaa "työntekijän puolesta". Avainhenkilöstölle annetaan käyttöön työsuhdeauto, jolla he sukkuloivat ympäri Suomea asiakkaiden pillin mukaan. Jotta yritys pysyy dynaamisena ja asiakkaat tyytyväisenä, projektiryhmille keksitään mukavia yhteisiä pakkoharrastuksia työpäivän jälkeen, kuten risteilyjä ja lapin hiihtoreissuja.

      Palkka maksetaan normaalina kuukausipalkkana, työtunteja ei mitata kellokortilla. Käsittämättömintä on että työtä mainostetaan sillä valtilla, että työpaikalla ei ole kellokorttia!!! Jouluna on tietysti kiva katsella palkkakuitin joulubonusta. Onhan se kiva saada jopa tuhansia euroja joulurahaa, kun on koko vuoden paiskinut töitä kellon ympäri.

      IT-alalla ei tunneta sanaa ylityö, koska täällä ollaan töissä koko ajan.

      Huh. Kyllä helpotti!

    • 45577998642324356789

      Eipä tarvii tehdä, kun jokaisen ylimenevän minuutin voi kirjauttaa työaikapankkiin.

    • MAINIOTA VIRETTÄ

      TEEN JATKUVASTI,EN SAA SIITÄ MUUTA KORVAUSTA KUIN HAUKUT ESIMIEHELTÄ MITEN EN EHDI NORMAALIAJASSA TEHDÄ HOMMIANI. KUUDEN VIIKON JAKSOSSA PITÄISI OTTA YLITUNNIT POIS ETTEI TYÖNANTAJA VAAN MISSÄÄN TAPAUKSESSA JOUDU MAKSAMAAN MITÄÄN


      MAINIOTA PÄIVÄÄ

      • niin_nähty

        Mitäs olet niin hidas työntekijä. Äläkä huuda.


      • nyt huudetaan
        niin_nähty kirjoitti:

        Mitäs olet niin hidas työntekijä. Äläkä huuda.

        miten huudetaan ei noista kirjaimista kuulu minkäälaista ääntä


      • --------------------
        nyt huudetaan kirjoitti:

        miten huudetaan ei noista kirjaimista kuulu minkäälaista ääntä

        No googletapas mitä nettikeskusteluissa tarkoittaa huutaminen. Vieläkö teitä tosiaan on, jotka ette tiedä =D


      • Apua-nörtti
        -------------------- kirjoitti:

        No googletapas mitä nettikeskusteluissa tarkoittaa huutaminen. Vieläkö teitä tosiaan on, jotka ette tiedä =D

        No, juu... Mitä sitten???


    • uutisANKKAlampi

      "Joudutteko jäämään useasti töihin työajan jo loputtua? Joko siivoamaan tai laskemaan kassaa tms.. ? 10 minuuttia omalla ajalla tehtyä työtä saattaa tuntua ihan yhdentekevältä, mutta laskeskelin tuossa, että jos teet joka työpäivä esim. tuon 10 min. työtä omalla ajalla on se vuodessa keskipalkalla (ilman lisiä) yli 2000€:n ansionmenetys.. yllätyin."

      oletan että sulla on vuodessa noin 200 työpäivää.
      Tällöin "ylityötä" syntyy noin 2000minuuttia vuodessa.
      Tällöin menetät euron minuutissa, eli tuntipalkka on 60€/h.

      aika kova palkka siivoamisesta tai kassan laskemisesta :-)

      • näin meillä

        otitko huomioon että työpäiviä on noin 300 ottaen huomioon kesälomat ja talvilomat, pekkaset sekä juhlapyhät. 3000 min on 50 tuntia, ja työnantajalle tulee muutakin maksettavaa kuin tuntipalkka, sosiaalikulut yms.

        Karkeasti laskien työnantajan kulut työntekijästä on tuntipalkka * 2.


    • On hölmöjä

      Kyllä näitä hierojia ja kaikenmaailman ns. korvaamattomia henkilöitä löytyy työmaailmasta.

      Lomillakin pitää olla puhelimet mukana ja vastataan puhelimeen aina. Mitä se kertoo työntekijästä tai pomosta. Minusta se kertoo epävarmuudesta ja siitä, että ei luota itseensä saati toisiin.

      On myös niitä, jotka keräävät lisäpalkkioita, lisätunteja ja ovat työssä kun eivät ehdi tehdä omia töitään kunnolla normaalin työpäivän aikana. Tällaiset saisi laittaa työstä pois.

      Sitten on erikseen nämä ihmiset, jotka istuvat joka hallituksessa, on jo korkea palkka ja ahnehtivat muidenkin työt itselleen. Antaisi nuorille osan näistäkin paikoista, mutta ei kun oma nenä ja perse ensin.

      Kaikki ylityö tulee merkitä työvuorolistaan. Jos sinulle tapahtuu työmatkalla jotain niin jos et ole merkinnyt sitä maksat itse tapaturmasi jne.

      Joten tunnit ja minuutit ylös eikä mitään ilmaista lahjusta työnantajille. Kyllä ne repii työntekijästä vaikka viimeisetkin omaksi edukseen.

    • Ammattiliitto apuun

      "Olin ennen huoltoaseman kahvilassa, jossa ylitöitä kertyi oikeastaan joka ilta sellaiset 10-15min. Pahimmillaan saattoi olla puolituntiakin, jos ilta oli ollut poikkeuksellisen kiireinen. Tauot olivat olemassa vain tekstinä työpaikan säännöissä ja aloittaessani pomokin sanoi, että syöminen ja vessassa käynti hoidetaan ennen työvuoron alkua, koska täällä ei ole aikaa (yleisimmät vuoroni 7-8h)."

      Työantajasi on toiminut selkeästi laittomasti. Oletkos ikinä kuullut, etttä Suomessa on työaikalaki??? Entä oletko tietoinen työehtosopimuksesta? Oman alasi tuntipalkka ja vuorolisät näkyvät palkkataulukossa. Työehtosopimus määrää myös alan lakisääteiset tauot, ruokatunnit ja ylityökorvaukset.

      Miksi suostuitte palkattomaan työhön ilman taukoja? Kuulutko ammattiliittoon ja onko työpaikallasi luottamusmiestä tai työsuojeluvaltuutettua? Olisitte voineet vaatia työsuojelupiiristä työpaikallenne tarkastajan. Ja todennäköisesti työnantajanne olisi joutunut maksamaan teille saamatta jääneitä palkkoja ja palkanlisiä jälkikäteen.

      • Kokemusta on

        No kuule, oletkos kuullut ikinä koeajasta 4kk? Toisin sanottuna koeajalla työsoppari voidaan purkaa minä hetkenä tahansa ilman sen kummempaa syytä, yleensä "ei sovellu tehtävään" kattaa melkein mitä tahansa, vaikkapa sen, ettei noudata paikan käytäntöjä....

        Tulijoita on jonoksi asti, jos yksi ei tee kuten kuuluu, niin koeaikana pihalle ja seuraava on jo hollilla odottamassa.

        Olisko tuossa tarpeeksi syytä tehdä kuten sanotaan?


    • reilupeli kunniaan

      Eihän tämä ole oikein.

    • Anonyymi

      Voiko kaupan alalla teettää niin, että aamusta töissä vaikka 3 tuntia ja illasta esim 4 tuntia?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe