Ensikertalainen kaipaa apua

tarviinapuaa

Täällä tuleva koiran omistaja (kesällä vasta) huolehtii etukäteen. Kaikki apu, rohkaisut ja neuvot ovat tarpeen. Lähtöasetelma on se, että jännittää ihan sikana, mutta koiran takia olen valmis ottamaan harppauksen ja kokeilemaan puistoilua, kun sen aika koittaa.

1. Mitä minun pitää tietää puistosta tai siellä olevista etukäteen? Miten käytännössä toimitaan siitä lähtien kun puistoon menee ja sieltä lähtee pois?
2. Minkä ikäisen koiran voi viedä puistoon?
3. Pitääkö koiran osata jo joitain peruskäskyjä?
4. Pitäisikö minun "tuntea koirani" siinä vaiheessa, kun menen? Eli pitääkö olla sosiaalisia kontakteja jo takana, että tiedän, miten käyttäytyy?
5. Voiko puistoon tulla ensin katselemaan hihnan päässä vai pitääkö koiran olla vapaana?
6. Mitä, jos koirani ei tottele mitään käskyjä? Mitä muut siitä ajattelevat? Olettaen, että olen ekaa kertaa käymässä.

Kiitos, jos jaksatte vastata, haluaisin todella päästä peloistani. :( Kertokaa myös muut vinkit ja säännöt ym!

6

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salamanteri123

      1.menemällä puistoon ihan vaan yksinkertaisuudessaan näet millaisia koiria/ihmisiä paikalla. aina pääset pois lähtee jos ei miellytä :) ja joka puistossa on omat sääntönsä, ne olisi hyvä lukea läpi! itse olen kierrellyt koirineni pitkin suomen koirapuistot, pääpiirteiltään samat säännöt, mutta joitakin poikkeamia on..

      2. vie koira heti kun rokotukset kunnossa, kun mahdollisimman aikaisin aloitat pennun totuttaa muihin koiriin ,kasvaa siitä sosiaalinen ja koira joka tulee toimeen toisien koirien kanssa

      3.peruskäskyt olisi hyvä koiran osata (tosin puistoissa koirilta häviää useimmilta korvat,koska siellä on niin mukavaa :) ) helpottaa sinua itseäsikin kun koira tulee luo huudettaessa jos esim puistossa tappelu tai osaa istua rauhallisesti ennenku puiston ovi aukeaa...yms

      3. koiraan tutustuminen kestää koko iän, aina oppii lisää . koira on aina koira , joten usein toimii vaiston varassa. jos sulla on esim lähipiirissä toisia sosiaalisia koiria, voithan opettaa koirasi niihin tutustumaan, mutta koira ku koira oppii olemaan puistossa, toinen koirani on entinen ongelmakoira joka ei pystynyt aiemmin puistoilemaan. nykyään puistoillaan joka pv ilman mitään ongelmia :)

      5.pusitoissa koirat pidetään vapaana, ei hihnassa! koirasta tulee hihnassa epävarmempi, joten vapaaksi vain!

      6. eipä nuo minunkaan koirani minua aina tottele, niiku ylempänä sanoin ,koirilla katoaa korvat puistossa. ja olen huomannut todella monista muistakin koirista että ei ne omistajiaan puistossa tottele, vaikka kotona tottelisi kuin hienosti. varsinkaan moni koira ei tottele ku omistaja huutaa että nyt lähetää pois :) ja mitä se muille ihmisille kuuluu jos koirasi ei tottele. tervemenoa puistoilemaan. mun mielestä säännöistä tärkein on se että koirasi on sosiaalinen eli tulee toimeen kaikkien kanssa eikä aiheuta tappeluita.

      ymmärrän että eka kerta puistossa jännittää, niin se mullakin oli ja mulla oli silloin vielä 3 koiraa :P ja puisto oli tupaten täynnä, mutta selvittiin siitä ja pojat ku meillä oli hauskaa. koirani sai monia ystäviä. toivotan mukavia puistohetkiä koirasi kanssa. ja muista, kun sä nautit, nauttii koirasi :)

      • :)kiits

        Kiitti, tuli heti paljon rennompi fiilis! :)

        Vaikka yhä samat asiat vähän jännittää.. Katsotaan sitten, kun se oma pentu joskus tulee..


    • 4+2

      Mielestäni jos koiralta katoaa korvat puistossa se ei ole hallinassa ja ei näinollen kuulu puistoon .

      Monelta ikävältä olisi vältytty jos ihmiset saisivat tarvittaessa koiransa hallintaan mutta ilmeisesti nykyään harva osaa enää kouluttaa koiran .

      • salamanteri123

        no eihän siellä puistossa silloin olis ketään, hei haloo!!!! onko sulla korvia silloin ku olit lapsena linnanmäellä, ja sulla oli kivaa ja äiti huusi että nyt ei enää mennä sinne laitteeseen. silloin ku eläimellä on hauskaa ja se nauttii niin se silloin myös nauttii! kyllä mä ainaki annan sen anteeksi koirilleni, koska ymmärrän antaa niille sen hetken päivästä ku saa olla vapaana ja riekkua niin paljon ku haluaa, ja jos mun koirat olisi aggresiiivissia en veisi niitä edes puistoon!


    • 19+12

      Eipä hirveästi vaatisi sinultakaan opettaa se luoksetulo koiralle . En itse vertaa koiria ja ihmisiä keskenään mutta minun koirani tottelevat kun niille sanoo . Vaikka koira olisi kilti ei se anna kenellekkään vapautta olla kouluttamatta koiraansa . Se että sinun koiriltasi katoaa korvat puistossa ei tarkoita että kaikkien koirille niin kävisi , Koulutuskysymys .

      Mietippä tuota pientä pentua ... isommat ja villimmät koirat haluavat vain leikkiä ja pentua pelottaa ja se jää jalkoihin ,ihmiset eivät saa kutsumalla koiriaan pois ...hieno ensikokemus puistosta pennulla .

      Meidän lähipuistossa on porukkaa riittänyt vaikka lähes kaikilla koira onki hallinassa . Leikitäänja riehutaan ja tarvittaessa koira huudetaan omistajan luokse .

    • zembra

      Koiralta eivät mene korvat koirapuistossa, vaan omistajalta menee usko omaan itseen ja koiran tottelemiseen.

      Ei tarvi kuin kuunnella kuinka omistajat, etenkin naiset, parkuvat kun he kutsuvat koiriaan. Ulkopuolinenkin kuulee, ettei omistaja uskokaan koiransa tottelevan, mutta parhaiten tämän kuulee koira itse; ja jättää kutsun/käskyn noudattamatta. Joten älkää parkuko kun kutsutte koiraa luoksenne!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe