Eli onko ketään joka olisi suorittanut merkonomin tutkinnon näyttötutkintona?
Kuulisin niin mielelläni kokemuksista jne.
Ketään joka olisi suorittanut merkonomi tutkinnon näyttötutukint
9
1016
Vastaukset
- teresa4
Haku parhaillaan käynnissä syksllä alkavaan koulutukseen kokkolassa. Ketään täällä hakemassa koulutukseen?
- Minä olen
suorittanut sen ja voin sanoa, että aika leikiten meni jos verrataan siihen kauppaopistoon mikä on 3 vuotinen. Kirjanpitokin oli sellaista, että opeteltiin vain perusteet, siitä oli sitten jokin helppo koe ja se oli siinä. Ko. tutkinto aikuspuolella painottuukin työharjoitteluihin joissa sinut pistetään tekemään kaikki aivovammaiset työt esim. arkistossa järjestelemään papereita joita kukaan ei ole jaksanut laittaa mappeihin 15 vuoteen. Riippuen tietenkin mihin haet harjoitteluun. Olet harjoitteluissa joita on neljä (toimistopalvelut, talous,myynti ja asiakaspalvelu) jokaista kohden yleensä 1-2 kk. Näin ainakain itselläni ja valmistuin alkuvuodesta 2010. Joten aika tuoretta tietoa on. Näytöt, eli työharjoittelut menivät ainakin itselläni niin, että tein ihan normaalia työtä (yleensä niitä töitä jotka olivat kasaantuneet) ilman palkkaa, täyttä päivää. Täytin sellaista paperia joka päivä ja kerroin siinä mitä olin tehnyt. Sitten tuli koululta sellainen täti joka arvosteli minut työnantajan ja työntekijän edustajan kanssa. Vaikka hoitaisin työsi hyvin niin todennäköistä on, että saat silti huonon arvosanan koska sinut on pistettu tekemään kaikki orjatyöt ja sitten asia käännetää niin päin että olet halunnut vain mennä siitä mistä aita on matalin, näin ainakin minulla kävi. Opettaja oli kaikkea muuta kuin kannustava, vaikka ei tiennyt tuon taivaallista miten harjoittelu oli mennyt koska ei ollut kertaakaan ennen näyttötilaisuutta käynnyt paikalla. Eli pähkinänkuoressa: Jos haluat oppia oikeasti liiketaloudesta jotain niin älä mene mihinkään näyttötutkintomerkonomi aikuiskoulutukseen., vaan ihan normaali kauppikseen... Näissä aikuis merkonomikoulutukissa kun on vain tarkoitus saada sinusta ilmaista työvoimaa yrityksille muka opiskelun varjolla. Mutta jos et usko niin mene vain ja totea asia itse. Riippu tietenkin vähän kouluttajastakin, mutta tämä missä minä olin oli ihan tunnetusti surkeat motivoitumattomat opettajat jne.
- tevd
En nyt tiedä onko oikea paikka, mutta itse valmistuin oppisopimuksella merkonomiksi alle vuodessa, kun suoritin vain ne vaadittavat 4 näyttöä.
Ei mitenkään ylitsepääsemätöntä jos osaa yhtään mitään alkuunsa. - teresa4
Kiitos tuhannesti vastauksista! Minulla on siis jo vakituinen työpaikka, missä voisin myös tutkinnon suorittaa. Työkokemustakin on kertynyt jo kahdeksan vuotta, mutta ammatti minulta puuttuu edelleen kokonaan. Onkohan tämä oppisopimus kohdallani paras vaihtoehto, vai onkohan olemassa muitakin tapoja saada ammatti työn ohessa? Miten usein teillä on ollut varsinaisia koulupäiviä? oliko nämä koulupäivät vaan ns luentoja, vai pitikö esim pitää luokalle jotain "esitelmiä"? tuliko koulusta usein tehtäviä/kokeita ja minkälaisia ne oli? Entäs näytöt? Miten ne käytännössä tapahtuu? Tuleeko opettaja esim katsomaan kaupan kassalle miten asiakkaita palvelet ja kommentoi tarvittaessa? Entä muut näytöt? Montako näyttöä tulee kaiken kaikkiaan antaa ja mitä ne tulee käsittää?
Olen erittäin kiitollinen jos jaksatte vastata!- erään amm. suor.
Jos omaat vakituisen työpaikan, voit ihan hyvin ajatella oppisopimusta - kysele asiasta lisää paikkakuntasi oppilaitoksesta (oppisopimussihteeriltä tms.) sekä työkkäristä. Itse olen suorittanut merkonomin tutkinnon ihan koulun penkillä käkkien, mutta myöhemmin jotain muita tutkintoja ns. monimuotoisesti / aikuisopiskeluna. Jos olet töissä kaupassa - kuten päättelin eräästä kysymyksestäsi - voisit miettiä myyjän ammattitutkinnon suorittamista merkonomin tutkinnon sijaan.
Koulussa pitää käydä ns. yleisiä aineita (esim. kieliä ja matikkaa), mutta monet ns. ammattiaineet voi opiskella töissä - siis hommia paiskien, tosin osa on että pitää käkkiä koulussa. Ainakin itsellä koulupäivät oli ns. normikoulupäiviä, eli vaihteli aineesta ja opesta riippuen mitä tunnilla tehtiin - mitään ns. yliopistoluentotyyppistä opiskelua ei juurikaan ollut... Tehtäviä / kokeita oli, eivät kuitenkaan yleensä mitenkään ylivoimaisen vaikeita.
Näytöt oli ns. normia työtehtäviä mitä muutoinkin kyseisessä työssä vastaan tuli / piti tehdä kaikki asiat mitä kyseinen amm.tutkinto (!!!) vaateet oli - ja ne arvosteltiin osaa / ei osaa / kehitettävää -periaatteella (amm.tutkinnoissa ei anneta arvosanaa, ns. perustutkinnoissa voidaan antaa arvosana). Työarvostelut / arvioinnit tekee ne ihmiset, ketkä muutoinkin ovat siellä työpaikassa neuvomassa / arvioimassa, ei se ope tule arvostelemaan sinne kauppaan sitä, miten käyttelet sitä kassakonetta...; saattaa se tosin käydä ihan tavallisena asiakkaana - ainakin itselläni kävi joskus sillai, mutta ei haitannut ;) Loppukeskustelu, missä on siis työnantajan edustaja(t) opiskelija ope, on tärkeä juttu! Jos osaat hyvin selittää asioita, voit siinä paikata jotain ns. aiempia möhläyksiäsi!
Näyttöjen anto on siis töiden / työpäivän teko, ei välttämättä eroa juurikaan ns. normityöpäivästä riippuen suoritettavasta asiasta - ja ne asiat voi esim. lomittua toisiinsa (kuten töissä yleensä on, tosin hieman alasta riippuen). Näyttövaateet on valtakunnalliset ja hieman alasta / asiasta riippuvat (onko esim. merkonomi-tutkinto vai esim. myyjän amm.tutkinto) - saat lisätietoa sekä paikkakuntasi koulusta että netistä.
Toivottavasti oli jotain apua ;)
- tere4
Ehdottomasti oli apua, kiitos vaan kovasti!:)
Kuinkahan tämä myynnin ammattitutkinto sitten eroaa merkonomi tutkinnosta? Ymmärtääkseni lyhytkestoisempi? Laitoin oppisopimustoimistoonkin sähköpostia asiasta, mutta ainakaan vielä ei ole mitään kuulunut. Taitaa olla lomalla tämän viikon.- erään amm. suor.
Ensinnäkin merkonomi on nykyään perustutkinto (= PT), myyjän ammattitutkinto - nimensä mukaisesti amm.tutkinto (= AT). Itselläni on merkonomin tutkinnon suorittamisesta aikaa - ja se oli silloin muuta kuin nykyään... Silloin piti olla merkantti (2 v koulua) että pääsi merkonomiksi ( 1 v koulua). Se oli sitä jotain muutaman vuoden välikokeilua tms, nykyäänhän ei enää voi opiskella merkantin tutkintoa lainkaan...; ja joskus aikoinaan opiskeltiin joko merkantiksi tai merkonomiksi...
Myyjän amm.tutkinnon suorittamisesta on useampi vuosi, on muuttunut vaateet sen jälkeen - mutta silloin se kesti puolisen vuotta - nykyään otetaan enempi esim. entisiä opiskeluja huomioon; pätee kaikkii amm.tutkintosuorituksiin aikuispuolella nykyään. Itse suoritin muutama vuosi sitten toisen amm.tutkinnon (innostuin alan vaihtoon / lisäopintoihin vielä vähän vanhemmalla iällä, mutta oli opiskelijoissa myös itseäni vanhempia ihmisiä...) - ja siinä tehtiin ensin aikamoinen kartoitus entisistä asioista (tosin oli tietyt opisk.vaateet - piti olla merkonomi - että edes pääsi hakemaan kys.koulutukseen) ja sitten oli ns. oma lukkari, jota noudatettiin. Itselläni opiskelu kesti about vuoden, oli aika keskimääräinen aika kyseiseen tutkintoon - mutta se saattoi kestää puolesta vuodesta pariin vuoteen... Koulutukseen tosiaan kuului sekä koulussa käkkimistä että työpäiviä & näyttöpäiviä.
Mutta lisätietoja / tarkempia tietoja tosiaan saa koulusta ja työkkäristä ;)
- Aikuiskouluttautuja
OPH:n sivuilla näyttötutkinnoiden perusteista. Kannattaa tutustua.
- merkonomi 90
Ei ollut mitään näyttöjä 90 luvulla. Aineet vain luettiin ja pieni esitelmä. Siinä kaikki aika helppoa näin jälkikäteen ajateltuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273673- 412509
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372382Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72117- 381599
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 151522
- 1311365
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2831351Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451305