Kysely lasten harrastuksista

Team Icicles

Hei,

Tarvitsisimme koulutehtavana suoritettavaa kuluttajatutkimusta varten tietoa lapsiperheiden mielipiteista ja kokemuksista lasten harrastusmahdollisuuksiin liittyen. Ohessa muutama kysymys, joiden pohjalta mahdollisesti syntyvaa keskustelua arvostaisimme suuresti, ja siita olisi tutkimuksemme teossa paljon hyotya.

1. Mika on mielestanne sopiva ika saannollisen harrastuksen aloittamiselle?
2. Milla perusteella lasten harrastukset valikoituvat? Kuka tekee paatokset harrastuksiin liittyen?
3. Mista etsitte tietoa erilaisista harrastusmahdollisuuksista?
4. Vaikuttavatko harrastusten mahdolliset kustannukset valintojen tekemisessa? Milla tavoin?
5. Millaisia asioita arvostatte, kun valitsette lapselle harrastusta?
6. Missa maarin olette sitoutuneita osallistumaan lapsen harrastustoimintaan(kuljetukset, vapaaehtoistoiminta...)?

2

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastava lapsi

1. Riippuu paljon lapsen kehitystasosta. Muskari tms. kerhotoiminta voidaan aloittaa jo ihan vauvaikäisen (alle 1v) kanssa. Toiminnallisempi harrastus taas lajin mukaan. Meidän lapsemme aloitti nassikkapainissa 4v iässä sekä muksujudossa 5,5v iässä. Paini aloitettiin leikin varjolla, nykyään painivat jo ihan "oikein". Muksujudossa lähinnä vielä leikkivät (hippaa, seuraa johtajaa, motoriikkaa = kuperkeikkoja, kärrynpyöriä, jne.)
      2. Tieto harrastuksista on tullut minulle ja olen kysynyt lapselta haluaako lähteä kokeilemaan. Eli LAPSI ON PÄÄTTÄNYT haluaako lähteä harrastamaan :)
      3. Varsinaisesti en etsi tietoa. Kuulopuheella ovat tulleet tietooni ja netistä olen etsinyt seurojen sivuilta tietoa miten ilmoittaa lasi mukaan, jne.
      4. Näin pienen lapsen kanssa vaikuttaa. Voi olla, että kiinnostus loppuu (tai sitten ei), joten en satsaisi esim. välineistöön enempäänsä. Tällä hetkellä lapsen harrastuksiin (seuramaksut yms.) on mennyt 2v aikana yhteensä 300€.
      5. Lapsilähtöisyys. Harrastustoiminnan tulee olla lapselle mieluista ja lapsen kehitystasoon sopivaa. Ei pakottamista ja lapsen tulee olla innoissaan ko harrastuksesta.
      6. Lapsen treeneihin kuljettaminen (ei yhteiskyytimahdollisuutta, kun ei muita täältä päin ole harrastuksissa) ja seuran toimintaan osallistuminen (pikkujoulut, leikkimieliset kisat, jne.). Seurat eivät vaadi liikaa osallistumista (myyjäisten tms. järjestämisiä.) johon olen tyytyväinen. Se veisi jo liikaa vanhemman aikaa :)

- Asumme maalla, joten kuljetusmatkat ovat aika pitkät
      - Töiden jälkeen kuljettaminen tuntuu joskus raskaalta, joten tämän takia olen iloinen että seuratoiminta ei vaadi enempää osallistumista vanhemmilta
      -

• kokemus-k

"1. Mika on mielestanne sopiva ika saannollisen harrastuksen aloittamiselle?"

Kouluikäinen lapsi alkaa olla valmis myös säännölliseen harrastukseen. Toki yksilölliset erot ovat suuria.

"2. Milla perusteella lasten harrastukset valikoituvat? Kuka tekee paatokset harrastuksiin liittyen?"

Lapsen tapumusten ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Aikuiset kuitenkin tekevät aina lopullisen päätöksen koska he pystyvät arvioimaan kaikki harrastukseen liittyvät asiat joita lapsi ei ehkä vielä hahmota (taloudellinen puoli, kuljetukset, jaksaminen jne.)

"3. Mista etsitte tietoa erilaisista harrastusmahdollisuuksista?"

Netistä.

"4. Vaikuttavatko harrastusten mahdolliset kustannukset valintojen tekemisessa? Milla tavoin?"

Tiettyn rajan jälkeen vaikuttavat. Harrastus ei saa aiheuttaa kohtuutonta rasitusta perheen taloudelle. Tavalliselle elämälle pitää jäädä aina rahaa.

"5. Millaisia asioita arvostatte, kun valitsette lapselle harrastusta?"

Valmentajien ja seuran oikeaa asennetta lajiin. Eli ei liian tiukkapipoista treenaamista liian varhain. Toisaalta myös kuri pitää pitää olla.
      Siis kokonaisuutena lapsen iän ja kehitystason sekä myös kasvatustehtävien huomioon ottamista harrastuksessa.

"Missa maarin olette sitoutuneita osallistumaan lapsen harrastustoimintaan(kuljetukset, vapaaehtoistoiminta...)?"

Olen itse mukana lapseni toisen harrastuksen seurassa valmentajana ja vapaaehtoistoiminnassa. Toiseen lajiin osallistun huoltajana ja kuljettajana useita kertoja viikossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      89
      4600
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3133
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2202
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      231
      1348
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      67
      1097
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      112
      999
    Aihe