Kysely lasten harrastuksista

Team Icicles

Hei,

Tarvitsisimme koulutehtavana suoritettavaa kuluttajatutkimusta varten tietoa lapsiperheiden mielipiteista ja kokemuksista lasten harrastusmahdollisuuksiin liittyen. Ohessa muutama kysymys, joiden pohjalta mahdollisesti syntyvaa keskustelua arvostaisimme suuresti, ja siita olisi tutkimuksemme teossa paljon hyotya.

1. Mika on mielestanne sopiva ika saannollisen harrastuksen aloittamiselle?
2. Milla perusteella lasten harrastukset valikoituvat? Kuka tekee paatokset harrastuksiin liittyen?
3. Mista etsitte tietoa erilaisista harrastusmahdollisuuksista?
4. Vaikuttavatko harrastusten mahdolliset kustannukset valintojen tekemisessa? Milla tavoin?
5. Millaisia asioita arvostatte, kun valitsette lapselle harrastusta?
6. Missa maarin olette sitoutuneita osallistumaan lapsen harrastustoimintaan(kuljetukset, vapaaehtoistoiminta...)?

2

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastava lapsi

      1. Riippuu paljon lapsen kehitystasosta. Muskari tms. kerhotoiminta voidaan aloittaa jo ihan vauvaikäisen (alle 1v) kanssa. Toiminnallisempi harrastus taas lajin mukaan. Meidän lapsemme aloitti nassikkapainissa 4v iässä sekä muksujudossa 5,5v iässä. Paini aloitettiin leikin varjolla, nykyään painivat jo ihan "oikein". Muksujudossa lähinnä vielä leikkivät (hippaa, seuraa johtajaa, motoriikkaa = kuperkeikkoja, kärrynpyöriä, jne.)
      2. Tieto harrastuksista on tullut minulle ja olen kysynyt lapselta haluaako lähteä kokeilemaan. Eli LAPSI ON PÄÄTTÄNYT haluaako lähteä harrastamaan :)
      3. Varsinaisesti en etsi tietoa. Kuulopuheella ovat tulleet tietooni ja netistä olen etsinyt seurojen sivuilta tietoa miten ilmoittaa lasi mukaan, jne.
      4. Näin pienen lapsen kanssa vaikuttaa. Voi olla, että kiinnostus loppuu (tai sitten ei), joten en satsaisi esim. välineistöön enempäänsä. Tällä hetkellä lapsen harrastuksiin (seuramaksut yms.) on mennyt 2v aikana yhteensä 300€.
      5. Lapsilähtöisyys. Harrastustoiminnan tulee olla lapselle mieluista ja lapsen kehitystasoon sopivaa. Ei pakottamista ja lapsen tulee olla innoissaan ko harrastuksesta.
      6. Lapsen treeneihin kuljettaminen (ei yhteiskyytimahdollisuutta, kun ei muita täältä päin ole harrastuksissa) ja seuran toimintaan osallistuminen (pikkujoulut, leikkimieliset kisat, jne.). Seurat eivät vaadi liikaa osallistumista (myyjäisten tms. järjestämisiä.) johon olen tyytyväinen. Se veisi jo liikaa vanhemman aikaa :)

      - Asumme maalla, joten kuljetusmatkat ovat aika pitkät
      - Töiden jälkeen kuljettaminen tuntuu joskus raskaalta, joten tämän takia olen iloinen että seuratoiminta ei vaadi enempää osallistumista vanhemmilta
      -

    • kokemus-k

      "1. Mika on mielestanne sopiva ika saannollisen harrastuksen aloittamiselle?"

      Kouluikäinen lapsi alkaa olla valmis myös säännölliseen harrastukseen. Toki yksilölliset erot ovat suuria.

      "2. Milla perusteella lasten harrastukset valikoituvat? Kuka tekee paatokset harrastuksiin liittyen?"

      Lapsen tapumusten ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Aikuiset kuitenkin tekevät aina lopullisen päätöksen koska he pystyvät arvioimaan kaikki harrastukseen liittyvät asiat joita lapsi ei ehkä vielä hahmota (taloudellinen puoli, kuljetukset, jaksaminen jne.)

      "3. Mista etsitte tietoa erilaisista harrastusmahdollisuuksista?"

      Netistä.

      "4. Vaikuttavatko harrastusten mahdolliset kustannukset valintojen tekemisessa? Milla tavoin?"

      Tiettyn rajan jälkeen vaikuttavat. Harrastus ei saa aiheuttaa kohtuutonta rasitusta perheen taloudelle. Tavalliselle elämälle pitää jäädä aina rahaa.

      "5. Millaisia asioita arvostatte, kun valitsette lapselle harrastusta?"

      Valmentajien ja seuran oikeaa asennetta lajiin. Eli ei liian tiukkapipoista treenaamista liian varhain. Toisaalta myös kuri pitää pitää olla.
      Siis kokonaisuutena lapsen iän ja kehitystason sekä myös kasvatustehtävien huomioon ottamista harrastuksessa.

      "Missa maarin olette sitoutuneita osallistumaan lapsen harrastustoimintaan(kuljetukset, vapaaehtoistoiminta...)?"

      Olen itse mukana lapseni toisen harrastuksen seurassa valmentajana ja vapaaehtoistoiminnassa. Toiseen lajiin osallistun huoltajana ja kuljettajana useita kertoja viikossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe