Väsynyt 5-vuotiaan yökasteluun

Hermot kireellä!

Viisi vuotta juuri täyttänyt tyttöni oppi myöhään päiväkuivaksi ja vieläkin sattuu päivisin vahinkoja. Eniten rasittaa yökastelu, joka tässä kyllä jo helpotti hetkellisesti, mutta on taas tullut taantumista. Pahimmillaan kastelee sänkynsä pari kertaa yössä. Patja on vuorattu muovilla, alla on muovitetut froteet ja pyyhkeet parissa kerroksessa. Samalla kastuu peittokin.

Tänä aamuna suutuin kyllä kunnolla, kun taas oli märkä sänky. On kai tietysti väärin suuttua asiasta, mutta olen aika väsynyt tilanteeseen. Eilen juuri pyöritin vuodevaatteet koneessa.

Asiaan on auttanut, että herätämme tyttöä yöllä vessaan. Monesti kastelu tapahtuukin aamuyöstä.

Uusi vauva syntyy kohta ja tilanne alkaa olla uuvuttava. Olemme palkinneet tytön suklaapalalla kuivasta yöstä. Sekään ei enää tunnu motivoivan. Hän suhtautuu välinpitämättömästi päiväkasteluunkin, aina saa olla patistamassa pissalle.

Ei auta hyvällä eikä pahalla. Mitä teen?

34

3487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisi taas

      että aikuisen järki riittää mutta ei vaan riitä..Ensinnäkin yökuivuuteen vaikuttaa kypsyys ja hormonin taso,siinä ei auta uhkailut tai lahjonnat.Ei tyttösi tahallaan pissaa öisin sänkyyn.Ja toiseksi laita VAIPPA niin ei tarvitse pyykkiä jatkuvasti pestä.Ja kolmanneksi ota selvää yökuivuudesta.

    • hakjlöafdh

      Edellinen kirjoittaja sen totesikin, että yökuivuus ei onistu ennen kuin hormonitoiminta sen mahdollistaa. Eli osta vaippoja tai lakkaa hermoamasta märästä sängystä.

    • Lunkisti&loogisesti

      Mitä teet, kun aamuyöstä huomaat sängyn kastuneen?
      Annatko lapsen maata märässä sängyssa aamuun asti?
      Teet sen virheen tässä:
      "Tänä aamuna suutuin kyllä kunnolla, kun taas oli märkä sänky."

      Käy katsomassa lasta esim. klo 2:00 - 3:00 aikaan yöllä ja jos sänky on märkä, vie lapsi HETI pesulle, vaihda puhdas yökkäri, vaihda puhtaat petivaatteet ja usko pois: tätä ei tarvitse kovin kauan tehdä, kun lapsen aivot oppii ymmärtämään sen informaation, mitä täysi rakko hänen aivoihinsa lähettää: KÄY POTALLA, SE ON HELPOMPAA, KUIN KÄYDÄ YÖLLÄ PESULLA JA ODOTTAA, ETTÄ JOKU SIIVOAA SÄNKYSI TAKASIN NUKKUMISKUNTOON.

      Ja missään nimessä lapselle ei saa suuttua. Pitää pysyä rauhallisena ja neuvoa, että kusisessa sängyssä ei voi nukkua. Älkää missään nimessä pitäkö yli 2,5 vuotiaalla muuten normaalisti kehittyneellä lapsella vaippoja.

      • Lunkisti&loogisesti

        Tässä on se villakoiran ydin:

        "Yökastelun syynä voi joskus myös olla se, että lapsi nukkuu sikeästi eikä herää virtsarakosta tuleviin signaaleihin."

        Lapsen siisteyskasvatukseen kuuluu, että hänet opetetaan vähitellen tunnistamaan tuo signaali. Tässä opettelussa on kaikki muut keinot sallittuja paitsi lapselle suuttuminen. Tämä vaatii vanhemmilta kärsivällisyyttä, mutta muutoinhan ei puhuttaisikaan siisteysKASVATUKSESTA.

        Todennäköisesti yöllä vessassa käyvästä lapsesta tulee yöllä vessassa käyvä aikuinen eli virtsaa erittyy yöllä enemmän kuin tarvitsisi, mutta mitä sitten? Monelle ihmiselle yöllinen vessakäynti on rutiinia, jonka tekee lähes "Unissaan". :)


      • aikuistenlapsienmama
        Lunkisti&loogisesti kirjoitti:

        Tässä on se villakoiran ydin:

        "Yökastelun syynä voi joskus myös olla se, että lapsi nukkuu sikeästi eikä herää virtsarakosta tuleviin signaaleihin."

        Lapsen siisteyskasvatukseen kuuluu, että hänet opetetaan vähitellen tunnistamaan tuo signaali. Tässä opettelussa on kaikki muut keinot sallittuja paitsi lapselle suuttuminen. Tämä vaatii vanhemmilta kärsivällisyyttä, mutta muutoinhan ei puhuttaisikaan siisteysKASVATUKSESTA.

        Todennäköisesti yöllä vessassa käyvästä lapsesta tulee yöllä vessassa käyvä aikuinen eli virtsaa erittyy yöllä enemmän kuin tarvitsisi, mutta mitä sitten? Monelle ihmiselle yöllinen vessakäynti on rutiinia, jonka tekee lähes "Unissaan". :)

        ymmärrän kyllä aloittajaa jos meneekin hermot ja suuttuu. Tiedän tapauksia jossa kokeiltu kaikki mitä mahdollista, mutta ongelma häipyy vasta ajan myötä. Tsempoiä ja toivotaan että pienellä jää tuo vaiva :)


    • Hermot kireellä!

      Helppo ratkaisu olisi laittaa lapselle vaippa, mutta sitä en halua enää tehdä. Ainoastaan yökyläilyreissuille olen laittanut vaipan mukaan, ettei mummolan sängyt kastu. Tiedän, ettei lapseni kastele sänkyään tahallaan. Tosin päivällä häntä saa myös patistaa pissalle ettei pissa lirahtele housuun, joten en tiedä onko tässä taustalla joku hormonaalinen vai psykologinen tekijä.

      Eräälle vastaajalle tiedoksi: Jos lapsi on kastellut yöllä sänkynsä, tottakai menemme heti pesulle ja vaihdamme kuivat vaatteet sekä vuodevaatteet. Yleensä pissatan tytön noin puolenyön aikaan ja lähes poikkeuksetta sänky on kuiva myös aamulla. Joskus tosin pissa on tullut aamuyöstä sänkyyn eikä lapsi ole siihen itsekään herännyt, joten olen huomannut asian vasta aamulla.

      Yleensä pysyn rauhallisena ja sanon, etteivät vahingot haittaa. Kuivista öistä kehumme lasta ja olemme myös palkinneet. Olen ajatellut luopua palkitsemisesta ja jatkaa vain kehumisella. Tällä kertaa hermostuin ja tiedän, ettei se asiaa ainakaan helpota. Mutta olen kuitenkin vain ihminen, joka on viimeisillään raskaana ja muutenkin väsynyt.

      Olen ottanut asiasta paljon selvää ja yöllä pissalla käyttäminen on vienyt asiaa hurjasti eteenpäin. Tänäkin aamuna oli kuiva sänky, kun kävin kerran yöllä pissattamassa. En tiedä tuleeko lapsestani tällainen yöllä vessassa käyvä aikuinen, mutta olen katsonut pienemmäksi vaivaksi pissattaa tytön yöllä kuin laittaa vaipan tai pyörittää lakanapyykkiä joka ikinen päivä.

      Uskon, että asia helpottuu. Joskus vain tilanne väsyttää ja omaa harmitustaan haluaa purkaa. Se on tietysti aina riski tällaisella palstalla, onneksi nyt sain pääasiassa asiallisia vastauksia. Kiitos niistä!

    • ihan kuin

      helppo ratkaisu olisi pahasta..Mutta hyvä homma että herättelyllä pissalle asia hoituu.Ehkäpä alan itsekkin herättelyhommaan:)

      • Lunkisti&loogisesti

        Helppo ratkaisu = vaippa on siitä syystä pahasta, että se ei vie lapsen kuivaksiopettelua yhtään eteenpäin.
        Mietippä millaista on olla 5 - 12 vuotias lapsi, joka ei pääse koskaan kaverille yökylään tai kelle ei koskaan tule kavereita yökylään tai joka ei koskaan pääse leireille.


      • et taida
        Lunkisti&loogisesti kirjoitti:

        Helppo ratkaisu = vaippa on siitä syystä pahasta, että se ei vie lapsen kuivaksiopettelua yhtään eteenpäin.
        Mietippä millaista on olla 5 - 12 vuotias lapsi, joka ei pääse koskaan kaverille yökylään tai kelle ei koskaan tule kavereita yökylään tai joka ei koskaan pääse leireille.

        tietää mitään pitkästä yökastelusta vaan vastustat vaippoja..Itsellä on kokemusta ja vaipasta huolimatta oppi kun oli siihen kypsä.


      • Lunkisti&loogisesti
        et taida kirjoitti:

        tietää mitään pitkästä yökastelusta vaan vastustat vaippoja..Itsellä on kokemusta ja vaipasta huolimatta oppi kun oli siihen kypsä.

        Jännä juttu, että kun argumentit loppuu, vedetään aina tuo kortti esiin. ;D

        Olen kyllä oman yökastelijani saanut täysin kuivaksi jo 4:n vuoden iässä ja siinä sivussa "koulutin" pari pidempään eli yli 10 vuotiaiksi kastellutta persoonaakin. Harmi vain, että en viitsi sinulle tarkemmin alkaa perustelemaan, eikä ole tarveskaan.

        Sinunkin "vaipastahuolimatta" lapsesi olisi "kypsynyt" aiemmin tällä minun metodillani. Se vain vaatii vanhemmilta enemmän viitseliäisyyttä kuin mihin nyky-helppo-vaippoihin-tottuneet-vanhemmat ovat valmiita sitoutumaan. Harmi vain, että se on sitten se lapsi, joka tästä joutuu kärsimään. :(

        Pitäisi varmaan perustaa klinikka niille lapsille, joiden vanhemmat eivät ymmärrä tämän metodin ideaa. :)


      • lapseni ei
        Lunkisti&loogisesti kirjoitti:

        Jännä juttu, että kun argumentit loppuu, vedetään aina tuo kortti esiin. ;D

        Olen kyllä oman yökastelijani saanut täysin kuivaksi jo 4:n vuoden iässä ja siinä sivussa "koulutin" pari pidempään eli yli 10 vuotiaiksi kastellutta persoonaakin. Harmi vain, että en viitsi sinulle tarkemmin alkaa perustelemaan, eikä ole tarveskaan.

        Sinunkin "vaipastahuolimatta" lapsesi olisi "kypsynyt" aiemmin tällä minun metodillani. Se vain vaatii vanhemmilta enemmän viitseliäisyyttä kuin mihin nyky-helppo-vaippoihin-tottuneet-vanhemmat ovat valmiita sitoutumaan. Harmi vain, että se on sitten se lapsi, joka tästä joutuu kärsimään. :(

        Pitäisi varmaan perustaa klinikka niille lapsille, joiden vanhemmat eivät ymmärrä tämän metodin ideaa. :)

        kyllä kärsinyt mitenkään.Oletko itse koskaan kuullut että myös lapset ovat erilaisia,mikä sopii yhdelle niin ei sovi toiselle.Kas kun et herätellyt jo vuoden ikäisenä omaasi ja "tehnyt" jo silloin hänestä yökuivaa..


      • 2 aikuista lasta jo
        lapseni ei kirjoitti:

        kyllä kärsinyt mitenkään.Oletko itse koskaan kuullut että myös lapset ovat erilaisia,mikä sopii yhdelle niin ei sovi toiselle.Kas kun et herätellyt jo vuoden ikäisenä omaasi ja "tehnyt" jo silloin hänestä yökuivaa..

        Kylläpäs jotkut kuulostaa olevan niin helkutin superäitejä.. Juuri niinkuin edellä oleva kirjoitti; lapset kaikki erinlaisia, joillekkin toimii toinen juttu ja toisille toinen. Ärsyttää oikein pätevät mammat..


      • Ei-pätevä mamma
        2 aikuista lasta jo kirjoitti:

        Kylläpäs jotkut kuulostaa olevan niin helkutin superäitejä.. Juuri niinkuin edellä oleva kirjoitti; lapset kaikki erinlaisia, joillekkin toimii toinen juttu ja toisille toinen. Ärsyttää oikein pätevät mammat..

        Yökastelevia lapsia on aina, mutta ongelmaksi asia muodostuu vasta, kun lapsella, jolla on taipumusta yökasteluun, on sikeäuniset vanhemmat. Vanhemmat, jotka ihan mielellään antavat lastensa maata pissaisessa sängyssään aamuun asti tai jotka jättävät asian hoitamisen "huomiseen" pitämällä lapsella vaippoja 10-12 vuiotiaaksi asti.

        Itse en lasta herättisi myöskään yöllä pissalle, syystä, että lapsi voisi alkaa luottaa siihen, että hänet herätetään käymään vessassa. Tosin tämäkin pisalle herättely voi kyllä toimia joidenkin lasten kohdalla.

        MUTTA etenkin kastelevaa lasta pitää tosiaan käydä katsomassa joka yö! Useimmat vanhemmat tekevät tämän ihan rutiinilla, vaikka lapsi ei edes kastelisi. Ainakin joitakin vanhempia kiinnostaa, onko lapsen huoneen lämpötila sopiva yöllä, onko peite päällä vai pudonnut lattialle tai muuten vaan käydään tsekkaamassa, että kaikki on hyvin.

        Kun lasen sänky on kastunut, lapsi lempeästi herätetään ja viedään suihkuun ja sänkyvaatteet vaihdetaan. Tämä keino toimiin 100%:sti. Lapsi huomaa että hänestä välitetään ja siitä välitetään, että millaisessa sängyssä hän yönsä nukkuu: märissä, haisevissa lakanoissa vaiko puhtaissa, raikkaissa ja kuivissa.


      • siis luuliko
        Ei-pätevä mamma kirjoitti:

        Yökastelevia lapsia on aina, mutta ongelmaksi asia muodostuu vasta, kun lapsella, jolla on taipumusta yökasteluun, on sikeäuniset vanhemmat. Vanhemmat, jotka ihan mielellään antavat lastensa maata pissaisessa sängyssään aamuun asti tai jotka jättävät asian hoitamisen "huomiseen" pitämällä lapsella vaippoja 10-12 vuiotiaaksi asti.

        Itse en lasta herättisi myöskään yöllä pissalle, syystä, että lapsi voisi alkaa luottaa siihen, että hänet herätetään käymään vessassa. Tosin tämäkin pisalle herättely voi kyllä toimia joidenkin lasten kohdalla.

        MUTTA etenkin kastelevaa lasta pitää tosiaan käydä katsomassa joka yö! Useimmat vanhemmat tekevät tämän ihan rutiinilla, vaikka lapsi ei edes kastelisi. Ainakin joitakin vanhempia kiinnostaa, onko lapsen huoneen lämpötila sopiva yöllä, onko peite päällä vai pudonnut lattialle tai muuten vaan käydään tsekkaamassa, että kaikki on hyvin.

        Kun lasen sänky on kastunut, lapsi lempeästi herätetään ja viedään suihkuun ja sänkyvaatteet vaihdetaan. Tämä keino toimiin 100%:sti. Lapsi huomaa että hänestä välitetään ja siitä välitetään, että millaisessa sängyssä hän yönsä nukkuu: märissä, haisevissa lakanoissa vaiko puhtaissa, raikkaissa ja kuivissa.

        joku tässä että lapsen annetaan nukkua pissaisessa sängyssä märissä vaatteisssa? Itse laitan vaipan lapselleni ja joka yö käyn kaikkia lapsiani katsomassa.Lapsellani monesti vaippa valskaa joten herää kun vaihdan kuiviin ja pyyhin kostealla(en kyllä suihkuun yöllä raahaa) mutta ei kyllä tästä huolimatta ole oppinut kuivaksi niin kuin joku täällä sanoo..


      • Ei-pätevä mamma
        siis luuliko kirjoitti:

        joku tässä että lapsen annetaan nukkua pissaisessa sängyssä märissä vaatteisssa? Itse laitan vaipan lapselleni ja joka yö käyn kaikkia lapsiani katsomassa.Lapsellani monesti vaippa valskaa joten herää kun vaihdan kuiviin ja pyyhin kostealla(en kyllä suihkuun yöllä raahaa) mutta ei kyllä tästä huolimatta ole oppinut kuivaksi niin kuin joku täällä sanoo..

        Vaippa ei vie lapsen kuivaksioppimista eteenpäin, joten ei ihme, ettei hän opi kuivaksi.


      • ja kun
        Ei-pätevä mamma kirjoitti:

        Vaippa ei vie lapsen kuivaksioppimista eteenpäin, joten ei ihme, ettei hän opi kuivaksi.

        lapsia on monta niin tiedän tasan tarkkaan että kyllä oppivat kun ovat siihen kypsiä.


      • Ei-pätevä mamma
        ja kun kirjoitti:

        lapsia on monta niin tiedän tasan tarkkaan että kyllä oppivat kun ovat siihen kypsiä.

        Minulla on monta lasta ja tiedän tasan tarkkaan kuinka lapsi opetetaan kuivaksi. Se ei todellakaan tapahdu käyttämällä vaippoja niin kauan kun lapsi on "kypsä". :D


      • nimimerkkisi
        Ei-pätevä mamma kirjoitti:

        Minulla on monta lasta ja tiedän tasan tarkkaan kuinka lapsi opetetaan kuivaksi. Se ei todellakaan tapahdu käyttämällä vaippoja niin kauan kun lapsi on "kypsä". :D

        kyllä jo kertoo kaiken..


      • Ei-pätevä mamma
        nimimerkkisi kirjoitti:

        kyllä jo kertoo kaiken..

        Minä olenkin äidiksi "sopiva", en pätevä. Annan muiden päteä. :D
        Sinä mielikuvitukseton reppana, et osaa edes itsellesi nimimerkkiä keksiä. :P


    • Voisiko olla

      Tuota, oletteko miettineet diabeetteksen mahdollisuutta?

    • Joko lääkäriin?

      Mitä ovat olleet neuvolassa/lääkärissä mieltä.
      Saisiko terveyskeskuksesta lainaan laitetta, joka alkaa huutamaan kovaan ääneen kun kostuu (ja ääni on tosiaan kova, veljellä oli aikoinaan tämä käytössä). Tällöin lapsella on mahdollisuus itse herätä ja pysäyttää virtsan tuleminen. Oletteko kysyneet myös lääkitysmahdollisuutta (en tiedä miten "vanha" pitää olla, että antavat), eli lääke, jolla vähennetään virtsanmäärää yön ajaksi.

    • Hermot kireellä!

      En ole koskaan ajatellut, että yökastelulla ja diabeteksella olisi jokin yhteys. Onhan yökastelu hormonaalista ja periytyvää, mutta miten se liittyy diabetekseen?

      Vielä ei ole asiaan neuvolassa puututtu, kun yökastelu on selvästi vähentynyt viime kuukausina. Vasta 5-vuotiaasta ylöspäin asiaa aletaan hoitaa varsinaisena yökasteluna. Varmasti jossain vaiheessa voisi ottaa käyttöön tuon pissahälyyttimen, mutta nyt viime päivinä on taas ollut helpompaa kastelun suhteen. Vahinkoja sattuu enää harvakseltaan, onneksi!

    • ,.,.,.,.,.

      En osaa neuvoa sinua juuri tuossa ongelmassa, olet saanut jo hyviäkin vastauksia. Sen verran täytyy sorkkia, että olen seurannut samanlaista haastetta läheltä. Palkitseminen kuivan yön jälkeen on mun mielestäni aika epäreilua, koska lapsi ei tosiaan tahallaan kastele vuodettaan. Ehkä ajattelitkin sillä kehumisella, että lapselle voi esim. sanoa siitä, että hän on varmaan itsekin iloinen, kun sänky ei kastunut. Tosin kovin suurta asiaa kastelusta tai kuivasta yöstä ei kannata tehdä - nukkumaan meno voi ruveta pelottamaan lasta.

    • Äiti 87

      Täällähän on kärttyisiä mammoja ollut liikkeellä :D Kerron silti omasta pojastani tähän jonon jatkoksi. Hän täyttää 7 vuotta syksyllä. Poika oppi yökuivaksi muistaakseni kolme vuotiaana, oli puoli vuotta yökuivana ja sitten jatkui. Me ollaan käyty lääkärillä (diabetes ja hormonihommat tarkistamassa) ja siellä ei ollut mitään häikkää. Kokeiltiin niitä älyttömän hintaisia lääkkeitä tuossa pari vuotta sitten ilman mitään tuloksia. Nyt meillä on ollut pissahälytin käytössä kohta kolme kuukautta, ei mitään tuloksia. Pojalla oli aiemmin pitkään vaipat, puolustelen tätä sillä, että pojalla ei pissa pysynyt edes sen vaipan sisällä. Joka yön jäljiltä silti kaikki petivaatteet pyykkiin. Tänään kävin hakemaan pissahälyttimen kaveriksi taas nuo lääkkeet. Nyt ollaan siis menty puolisen vuotta ilman vaippaa. Meillä poika ei herää yöllä pissalle, ei siis edes tuohon hälyttimeen. Kiskaisee vaan johdon irti että hiljenee ja jatkaa unia. Itse en ole öisin herätellyt, koska näin minua on ohjeistettu lääkärin toimesta. Muutaman kerran hälytyksen jälkeen kävin herättelemässä (poika hyvinkin pitkin kynsin ja hampain sängystä edes nousi) ja silti myöhemmin yöllä tuli pissa sänkyyn.

      Pointti tässä on se, että hommaan kyllä väsyy niin aikuinen kuin lapsikin. Poikaa ihan silminnähden harmittaa öiset vahingot, vaikka asiasta ei meillä ole mitään numeroa tehtykään. En tiedä onko vaipat oikein vai väärin, tai herättelyt tms. Mutta minusta parasta mitä vanhempi voi tässä tilanteessa lapselleen tehdä, on olla kannustava, mutta pitää pientä ääntä yökastelusta. Meillä pojalla tosin muutakin tässä taustalla, niin en tiedä kuinka paljon sillä vaikutusta.

      Aloittajalle, koita tsempata! Itsekin viimeisellä kolmanneksella raskaana olen, mutta pidetään huoli näistä isommistakin :) Muistaakseni yli viisi vuotiaalle on mahdollista saada lääkitys ja pissahälytintä yms. käyttöönsä. Ja Kelasta voi säännöllisiin yökasteluihin hakea myös taloudellista tukea, määrä ei ole mikään kovin iso, mutta jotain kuitenkin :) Ota ihmeessä nyt neuvolaan siis yhteyttä!

      • .......

        Pojallasi ei ole edes yritystä oppia kuivaksi, jos kiskoo hälyttimen päältä, vaikka tietää varmasti varsin hyvin, miksi se hälytys soi. Eli turhaan uskottelet itsellesi, että poikaa harmittaa öiset vahingot. :(

        Laita itsellesi kello soimaan siihen aikaan, kun uskot viimeistään pojan sängyn kastuneen ja tarkista pojan tilanne. Jos sänky on märkä, nosta poika ylös sängystä, vie pesulle ja vaihda lakanat pojan vieressä odotellessa. Takuulla hän oppii tällä tavoin kuivaksi noin kahdessa viikossa.


      • Äiti 87
        ....... kirjoitti:

        Pojallasi ei ole edes yritystä oppia kuivaksi, jos kiskoo hälyttimen päältä, vaikka tietää varmasti varsin hyvin, miksi se hälytys soi. Eli turhaan uskottelet itsellesi, että poikaa harmittaa öiset vahingot. :(

        Laita itsellesi kello soimaan siihen aikaan, kun uskot viimeistään pojan sängyn kastuneen ja tarkista pojan tilanne. Jos sänky on märkä, nosta poika ylös sängystä, vie pesulle ja vaihda lakanat pojan vieressä odotellessa. Takuulla hän oppii tällä tavoin kuivaksi noin kahdessa viikossa.

        Kuten sanoin, poika pissaa useaan otteeseen yössä. Ehkä laiskuuttani, mutta minulla ei ole energiaa koko yötä kytätä pojan sängyn vieressä millon se pissa tulee. Itse olin yökastelija vielä ala-asteellakin, ja kyllä, se harmitti.
        Luulen että poika vielä unissaan repii hälyyttimen irti. Aluksi se huusi useita minuutteja ilman että poika reagoi mitenkään, jatkoi vain unia. Luulisin nyt että on sitten ihan vaistonomaisesti oppinut sen hiljentämään, kuitenkaan juurikaan heräämättä.
        Meitä on opastettu usealta eri terveydenhuollon taholta, ettei saisi lasta herättää. Uskoni on sinne suuntaan ehkä hitusen parempi kuin keskustelupalstojen neuvojiin ;) Mutta kuten sanoin, pojallani on muutakin taustalla. Herättely voi jollekin muulle olla toimiva tapa :)


      • ei tää
        Äiti 87 kirjoitti:

        Kuten sanoin, poika pissaa useaan otteeseen yössä. Ehkä laiskuuttani, mutta minulla ei ole energiaa koko yötä kytätä pojan sängyn vieressä millon se pissa tulee. Itse olin yökastelija vielä ala-asteellakin, ja kyllä, se harmitti.
        Luulen että poika vielä unissaan repii hälyyttimen irti. Aluksi se huusi useita minuutteja ilman että poika reagoi mitenkään, jatkoi vain unia. Luulisin nyt että on sitten ihan vaistonomaisesti oppinut sen hiljentämään, kuitenkaan juurikaan heräämättä.
        Meitä on opastettu usealta eri terveydenhuollon taholta, ettei saisi lasta herättää. Uskoni on sinne suuntaan ehkä hitusen parempi kuin keskustelupalstojen neuvojiin ;) Mutta kuten sanoin, pojallani on muutakin taustalla. Herättely voi jollekin muulle olla toimiva tapa :)

        yksi keskustelija vaan tajua,luulee ihan oikeasti että joku asia kun toimii hänen perheessä niin se toimii kaikilla.Totahan voisi soveltaa asiaan kuin asiaan ja kaikki lapset toimisivat samalla tavalla tietenkin minuuttiaikataululla..


      • Yksi keskustelija
        ei tää kirjoitti:

        yksi keskustelija vaan tajua,luulee ihan oikeasti että joku asia kun toimii hänen perheessä niin se toimii kaikilla.Totahan voisi soveltaa asiaan kuin asiaan ja kaikki lapset toimisivat samalla tavalla tietenkin minuuttiaikataululla..

        Useinhan tuo lapsen yökastelu johtuukin vanhempien väsymyksestä ja "sikeäunisuudesta". Tällöin lapsen siisteyskasvatusta ei jakseta oikea-aikaisesti tehdä. Vanhempien on vaikea myöntää, että vika ei ole yksin lapsessa, vaan myös heissä itsessään.


      • ehkä usein
        Yksi keskustelija kirjoitti:

        Useinhan tuo lapsen yökastelu johtuukin vanhempien väsymyksestä ja "sikeäunisuudesta". Tällöin lapsen siisteyskasvatusta ei jakseta oikea-aikaisesti tehdä. Vanhempien on vaikea myöntää, että vika ei ole yksin lapsessa, vaan myös heissä itsessään.

        mutta ei varmasti aina.Itse en ainakaan ole väsynyt enkä sikeäuninen.Toki tätä väittelyä voisi jatkaa loputtomiin mutta näkemyksemme eivät koskaan kohtaa..


    • Äiti 87

      Minusta on jännä että asia jota on tutkittu, ja todettu ettei siihen voi aina vaikuttaa, saa täällä jotkut ihan huoletta syyttävällä sormella osoittamaan vanhempia. Minulla on kaksi muutakin lasta, yksi vanhempi ja yksi nuorempi. Kumpikin on yökuivaksi oppinut ihan "ajallaan". Miten siis on mahdollista, että juuri tämä keskimmäinen lapsi olisi sitten minun väsymykseni ja huonon siisteyskasvatuksen ansiosta yhä yökastelija?
      En näkisi kyllä niinkään, että lapsikaan tässä olisi mitenkään "viallinen". Itsehän en tosin täällä edes mitään neuvoja kysynyt, kerroin vain oman kantani. Joten jos joku ajattelee, että tuntee minun poikani paremmin, niin teretulemast vaan kokeilemaan ;)

    • Kai L.

      Juomisen rajoittaminen, yöllä WC:hen herättäminen tai kuivien öiden palkitseminen eivät ole yökastelun hoitokeinoja (!!) eivätkä auta kuivaksi oppimisessa. Aina on myös syytä korostaa, että lapsi ei kastele tahallaan, eikä rankaisu opeta lasta kuivaksi.

      Vaipan käyttöä ei ole syytä pelätä. Se helpottaa perheen työtä, eikä hidasta kuivaksi oppimista. Kaikkien kastelijalasten perheiden tulisi saada tämä informaatio 4-vuotisneuvolasta.

      Yökastelu johtuu hormonaalisista syistä, ei vanhempien tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Piste.

      • Tämä auttaa

        Ikävä kylllä olet väärässä. Tarve käydä vessassa yöllä johtuu kyllä hormonalisista syistä. Rakko siis täyttyy yöllä, vaikka ei pitäsi.

        Lapsen VOI opettaa käymään yöllä pissalla. Tämä lienee sinulle ihan uutta? Voi laittaa potan sängyn viereen ja lapsi huomaa että on helpompi käydä pissalla, kuin odottaa, että sänkyvaatteet yöllä vaihdetaan puhtaisiin.

        Yövaippaa käyttävät lapset pissaavat usein vaippaan vielä 10-12 vuotiaina. Näinä vuosina he ovat menettäneet monta kivaa juttua, kuten koululaisten kesäleirit ja yökyläilyt koulukavereiden luona.


    • hölmöläiset

      Joo sun oma elämäsi heijastuu
      siinä lapsena.
      Lopeta itse lapsen vihaaminen
      ja vähättely ja kunnioita
      lapsen totuuksia.
      Aina menee kaikki ihan
      virtsalle, vaikka mitä yrittää kanssasi.
      Aina muuttuu totuudet
      housuissasi ihan vääryydeksi.
      Voihan helevetti.
      Sinä itse olet housujenkastelija.

      Kokeileppa yrittää kunnioittaa
      sitä lasta edes viikon,
      takaan että kastelu loppuu siihen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      410
      4208
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2841
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1968
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1302
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1268
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1262
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1031
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe