Ruotsissa vietetään ruosujen päivää!

Miksi?

68

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jep.

      Perusteluna on, että ruosut ovat suurin vähemmistö. Suomessa surut ovat samalla tavoin vähemmistö, MUTTA heitä pidetään toisena pääväestönä?

      • taivaasta tupsahtanu

        Suomalaiset ovat alkuperäisväestöä Ruotsissakin jota ruotsalaiet eivät ole edes Ruotsissa.

        Mikael Reuter
        Söndra och härska

        Finska språkets särställning

        Finnar är ingen minoritet i riket (i Sverige) utan landets ursprungsbefolkning, som bebott landet inte i 500 år utan från första början efter isens senaste retirering, och före indoeuropéernas inträngande långt ifrån öster. Det finns en kontinuitet av flyttningar i detta område, redan före några statsbildningar.

        Finska språkets historia i landet är lika långt som befolkningens, men präglad av språkbytet. Detta språkgränsens glidande norrut är en process som började ca 5500 fvt, och som fortgår än idag. Språkbytet från uralsk/finsk-ugriskan U/SU till ett indoeuropeiskt språk IE har medfört assimileringen av dessa tidiga folk i den germanska folkmassan. Detta innebar också att SU språken medverkade i syntesen av germanska språk (IE su), dvs deras urskiljande från andra indoeuropeiska språk. De som talade ett IE språk, ändrade ursprungsbefolkningens språk, men förändrades även själva.

        Bronstidens finska i Mellansverige försvann efter år 700 fvt. Svedjefinnarna, som bosatte sig i 150 kommuner i 10 län på 1500- och 1600-talen, kom i språkbytets sista skede på 1960-talet; dvs deras modersmål försvann för gott. I vilket skede av språkbytet tror Du befinna dig i? Du kan kanske både tänka, tala och skriva på finska. Dina barn? Deras barn?

        Kronan importerade know-how i riket i form av några tusen (högst tiotusen, troligen inte ens hälften) valloner, främst på 1600-talet. Deras ättlingar menar idag att kanske uppemot en miljon svenskar är av vallonsk härkomst, vilket är en ganska optimistisk kalkyl. Hur många svenskar kan man beräkna vara av finskt blod när man vet att antal inflyttade finnar är betydlig högre än valloner någonsin? Om vi skulle räkna med Sveriges ursprungsbefolkning av finsk-ugrer som är en beståndsdel i den germanska och svenska folkhopen? Uppdraget är ogenomförbart - svenskar och finnar är så pass sammanflätade.


        Officiella språk och minoritetsspråk

        Republikens president sänder sina bästa hälsningar till minoritetsveckan i Umeå våren 2000, och uttalar sig om finska språkets flera sekler långa rötter i Sverige, och att Sverige "förlorat" Finland. Presidenten är en feminist, och känd för sitt engagemang för olika etniska och sexuella minoriteternas rättigheter i Finland. Hon även vill behålla Finland officiellt tvåspråkigt, och Sverige officiellt enspråkigt. Varför denna inställning i språkfrågan, fast de finlandssvenska och sverigefinska minoriteterna i resp land är ungefär lika stora, och finska språkets rötter i Sverige är betydligt längre än svenska språkets i Finland.

        Många sverigefinländare ser presidenten som sin högsta beskyddare. Men hon verkar vara totalt okunnig om att finskans rötter i Sverige är betydligt längre än hennes nämnda femhundra år. Finskan i Sverige är ett ursprungsspråk, som enligt den eniga politiska klassen i både Sverige och Finland, får nöja sig med ett minoritetsstatus i Sverige, medan svenskan som tvingades på Finland först efter den svenska erövringen från 1200-talet, är ett officiellt nationellt språk.


        http://finnpro2000.tripod.com/spraket.htm


    • Siinä se ero

      Suomessa surut ovat samalla tavoin vähemmistö, MUTTA suhteessa paljon pienempi.

      Ruotsissa on kolme (3) kertaa enemmän suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä.

      • Nyt sopii siis kyllä laskea kaikki suomenruotsalaiset maastamuuttajat mukaan...


      • Ruotsissa on arviolta n. 750 000 suomenSUKUISTA, ei suinkaan suomenkielisiä! Suuri määrä johtuu siitä että 60-70-luvulla Ruotsiin muuttaneilla on jo lapsenlapsia, eli kolmannen polven suomenSUKUISIA. Ne kolmannen polven suomenSUKUISET harvemmin osaa suomea itse asiassa eivät osaa kaikki toisenkaan polven suomenSUKUISET.

        Kannattaa myös pitää mielessä että n. 30% Ruotsiin muuttaneista oli suomenruotsalaisia jotka eivät koskaan ole suomea ädinkielenään puhuneetkaan.


      • makvel94jsutl
        Ankdam kirjoitti:

        Ruotsissa on arviolta n. 750 000 suomenSUKUISTA, ei suinkaan suomenkielisiä! Suuri määrä johtuu siitä että 60-70-luvulla Ruotsiin muuttaneilla on jo lapsenlapsia, eli kolmannen polven suomenSUKUISIA. Ne kolmannen polven suomenSUKUISET harvemmin osaa suomea itse asiassa eivät osaa kaikki toisenkaan polven suomenSUKUISET.

        Kannattaa myös pitää mielessä että n. 30% Ruotsiin muuttaneista oli suomenruotsalaisia jotka eivät koskaan ole suomea ädinkielenään puhuneetkaan.

        Äidienkieli ei minnekään muutamassa sukupolvessa katoa, vaikka SINÄ näytät niin toivovankin.


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        Ruotsissa on arviolta n. 750 000 suomenSUKUISTA, ei suinkaan suomenkielisiä! Suuri määrä johtuu siitä että 60-70-luvulla Ruotsiin muuttaneilla on jo lapsenlapsia, eli kolmannen polven suomenSUKUISIA. Ne kolmannen polven suomenSUKUISET harvemmin osaa suomea itse asiassa eivät osaa kaikki toisenkaan polven suomenSUKUISET.

        Kannattaa myös pitää mielessä että n. 30% Ruotsiin muuttaneista oli suomenruotsalaisia jotka eivät koskaan ole suomea ädinkielenään puhuneetkaan.

        Sinäkin ankka olet vain suomalainen, jonka suku on vaihtanut kielensä ruotsiin. Kaikki sinussa oleva ruotsalaisuus viittaa vain hylättyyn suomalaisuuteen.

        Eihän ihminen syntyessään äidinkieltään itse valitse, mutta aikuisena voi aivan itse päättää onko pakkoruotsittaja vai ei.


      • 8520
        Ankdam kirjoitti:

        Ruotsissa on arviolta n. 750 000 suomenSUKUISTA, ei suinkaan suomenkielisiä! Suuri määrä johtuu siitä että 60-70-luvulla Ruotsiin muuttaneilla on jo lapsenlapsia, eli kolmannen polven suomenSUKUISIA. Ne kolmannen polven suomenSUKUISET harvemmin osaa suomea itse asiassa eivät osaa kaikki toisenkaan polven suomenSUKUISET.

        Kannattaa myös pitää mielessä että n. 30% Ruotsiin muuttaneista oli suomenruotsalaisia jotka eivät koskaan ole suomea ädinkielenään puhuneetkaan.

        Ankdaamin kannattaisi mennä Värmlantiin Ruotsin ja Norjan rajalle ja haastatella paikallista vanhempaa väestöä. Minä olen sen reissun tehnyt ja saanut vastauksen eräältä silloin 80-vuotiaalta mummolta, "että kaikkihan me olemme suomalaisten jälkeläisiä täällä". Kaikki ovat tietenkin kielensä menettäneitä mutta suomalaisuus tuntuu heissä olevan vieläkin syvällä. He ovat siis aidosti suomalaisperuisia, toisin kuin vaihdokit suomenruotsalaiset jotka kuvittelevat olevansa ruotsalaisia.


      • he ovat
        8520 kirjoitti:

        Ankdaamin kannattaisi mennä Värmlantiin Ruotsin ja Norjan rajalle ja haastatella paikallista vanhempaa väestöä. Minä olen sen reissun tehnyt ja saanut vastauksen eräältä silloin 80-vuotiaalta mummolta, "että kaikkihan me olemme suomalaisten jälkeläisiä täällä". Kaikki ovat tietenkin kielensä menettäneitä mutta suomalaisuus tuntuu heissä olevan vieläkin syvällä. He ovat siis aidosti suomalaisperuisia, toisin kuin vaihdokit suomenruotsalaiset jotka kuvittelevat olevansa ruotsalaisia.

        Etnisen puhdistuksen uhreja. Heillä ei ole omaa puoluetta, miljardi säätiöitä, radiokanavia, televisio-ohjelmia ja sanomalehtiä. He eivät silti inise joka päivä niin että vinku käy.


      • p.ersu
        Ankdam kirjoitti:

        Ruotsissa on arviolta n. 750 000 suomenSUKUISTA, ei suinkaan suomenkielisiä! Suuri määrä johtuu siitä että 60-70-luvulla Ruotsiin muuttaneilla on jo lapsenlapsia, eli kolmannen polven suomenSUKUISIA. Ne kolmannen polven suomenSUKUISET harvemmin osaa suomea itse asiassa eivät osaa kaikki toisenkaan polven suomenSUKUISET.

        Kannattaa myös pitää mielessä että n. 30% Ruotsiin muuttaneista oli suomenruotsalaisia jotka eivät koskaan ole suomea ädinkielenään puhuneetkaan.

        ANKDAM !Ensimmäisissä sodan jälkeisessä muutossa aina 1965 asti näin
        oli. Myöhemmin 1970 ja 1980 suomenkielisiä oli 90% ja muuttajat
        olivat lähinnä itä-suomesta.
        Suomenkielisiä on keski-ajalta lähtien muuttanut ruotsiin,
        esim. 1580 luvulla olivat tukholman tuomittujen rikollisten kärjessä,
        Ruotsin politiikkana oli sulauttaa tulijat.
        Suomenkieliset suomalaiset ei siis ole ruotsissa uusi maahanmuttajaryhmä, vaan olennainen osa ruotsin historiaa.
        tämä pitäisi virallisen ruotsin tunnustaa.


      • Sanningen
        galsten kirjoitti:

        Sinäkin ankka olet vain suomalainen, jonka suku on vaihtanut kielensä ruotsiin. Kaikki sinussa oleva ruotsalaisuus viittaa vain hylättyyn suomalaisuuteen.

        Eihän ihminen syntyessään äidinkieltään itse valitse, mutta aikuisena voi aivan itse päättää onko pakkoruotsittaja vai ei.

        Ankdamista en tiedä. Omalta kohdalta tiedän että juureni on tullut Ruotsista monta sataa vuotta sitten, enkä ymmärrä miten kieleni olisi ”vaihtunut” ruotsiksi.
        Toinen totuus on, että sinä, tai oikeastaan esi-isäsi, tavallaan on ”hylätty” entinen ruotsalainen, vaikka voihan niin minustakin sanoa.

        Eihän ihminen todellakaan syntyessään äidinkieltään itse valitse.
        Toinenkin asia mistä minä en ole päättänyt on pakkoruotsista. Siitä taas huolehtivat suomenkieliset poliitikot.


      • galsten
        Sanningen kirjoitti:

        Ankdamista en tiedä. Omalta kohdalta tiedän että juureni on tullut Ruotsista monta sataa vuotta sitten, enkä ymmärrä miten kieleni olisi ”vaihtunut” ruotsiksi.
        Toinen totuus on, että sinä, tai oikeastaan esi-isäsi, tavallaan on ”hylätty” entinen ruotsalainen, vaikka voihan niin minustakin sanoa.

        Eihän ihminen todellakaan syntyessään äidinkieltään itse valitse.
        Toinenkin asia mistä minä en ole päättänyt on pakkoruotsista. Siitä taas huolehtivat suomenkieliset poliitikot.

        "Ankdamista en tiedä. Omalta kohdalta tiedän että juureni on tullut Ruotsista monta sataa vuotta sitten, enkä ymmärrä miten kieleni olisi ”vaihtunut” ruotsiksi."

        Minä tiedän, sillä hän on itse kertonut. Sinusta en maininnut mitään ja kuulut sukujuuriesi vuoksi vähemmistöön Suomen ruotsinkielisten joukossa.

        "Toinen totuus on, että sinä, tai oikeastaan esi-isäsi, tavallaan on ”hylätty” entinen ruotsalainen, vaikka voihan niin minustakin sanoa."

        Ihmiset muuttavat paikasta toiseen, mutta olisi syytä kunnioittaa uutta kotimaataan ja sen tapoja, ei se tarkoita omien juuriensa kieltämistä.

        "Toinenkin asia mistä minä en ole päättänyt on pakkoruotsista. Siitä taas huolehtivat suomenkieliset poliitikot."

        Ja Pontius Pilatus pesi kätensä... Pontius Pilatus tvättade sina händer...


      • Sanningen
        galsten kirjoitti:

        "Ankdamista en tiedä. Omalta kohdalta tiedän että juureni on tullut Ruotsista monta sataa vuotta sitten, enkä ymmärrä miten kieleni olisi ”vaihtunut” ruotsiksi."

        Minä tiedän, sillä hän on itse kertonut. Sinusta en maininnut mitään ja kuulut sukujuuriesi vuoksi vähemmistöön Suomen ruotsinkielisten joukossa.

        "Toinen totuus on, että sinä, tai oikeastaan esi-isäsi, tavallaan on ”hylätty” entinen ruotsalainen, vaikka voihan niin minustakin sanoa."

        Ihmiset muuttavat paikasta toiseen, mutta olisi syytä kunnioittaa uutta kotimaataan ja sen tapoja, ei se tarkoita omien juuriensa kieltämistä.

        "Toinenkin asia mistä minä en ole päättänyt on pakkoruotsista. Siitä taas huolehtivat suomenkieliset poliitikot."

        Ja Pontius Pilatus pesi kätensä... Pontius Pilatus tvättade sina händer...

        ”Ihmiset muuttavat paikasta toiseen, mutta olisi syytä kunnioittaa uutta kotimaataan ja sen tapoja, ei se tarkoita omien juuriensa kieltämistä”

        No olipas ”uusi kotimaa” haettu kaukaa menneisyydestä, jos minua tarkoitat. En luonnollisestikaan katso asuvani ”uudessa kotimaassa” näin monen sadan vuoden ja kymmenien sukupolvien jälkeen.
        Minulle kotimaani on se ainoa oikea ja muutan tuskin koskaan täältä pois.

        ”Ja Pontius Pilatus pesi kätensä... Pontius Pilatus tvättade sina händer...”

        Niin minäkin teen, en ota vastuuta muiden tekemisistä.


      • Järki hoi...
        he ovat kirjoitti:

        Etnisen puhdistuksen uhreja. Heillä ei ole omaa puoluetta, miljardi säätiöitä, radiokanavia, televisio-ohjelmia ja sanomalehtiä. He eivät silti inise joka päivä niin että vinku käy.

        Eivät vingu. Vastustajat siitä vinkuvat.


      • Järki hoi...
        p.ersu kirjoitti:

        ANKDAM !Ensimmäisissä sodan jälkeisessä muutossa aina 1965 asti näin
        oli. Myöhemmin 1970 ja 1980 suomenkielisiä oli 90% ja muuttajat
        olivat lähinnä itä-suomesta.
        Suomenkielisiä on keski-ajalta lähtien muuttanut ruotsiin,
        esim. 1580 luvulla olivat tukholman tuomittujen rikollisten kärjessä,
        Ruotsin politiikkana oli sulauttaa tulijat.
        Suomenkieliset suomalaiset ei siis ole ruotsissa uusi maahanmuttajaryhmä, vaan olennainen osa ruotsin historiaa.
        tämä pitäisi virallisen ruotsin tunnustaa.

        "Suomenkieliset suomalaiset ei siis ole ruotsissa uusi maahanmuttajaryhmä, vaan olennainen osa ruotsin historiaa. tämä pitäisi virallisen ruotsin tunnustaa"

        Onko Ankdam vastuussa siitä?


      • galsten
        Sanningen kirjoitti:

        ”Ihmiset muuttavat paikasta toiseen, mutta olisi syytä kunnioittaa uutta kotimaataan ja sen tapoja, ei se tarkoita omien juuriensa kieltämistä”

        No olipas ”uusi kotimaa” haettu kaukaa menneisyydestä, jos minua tarkoitat. En luonnollisestikaan katso asuvani ”uudessa kotimaassa” näin monen sadan vuoden ja kymmenien sukupolvien jälkeen.
        Minulle kotimaani on se ainoa oikea ja muutan tuskin koskaan täältä pois.

        ”Ja Pontius Pilatus pesi kätensä... Pontius Pilatus tvättade sina händer...”

        Niin minäkin teen, en ota vastuuta muiden tekemisistä.

        Tarkoitin yleisesti, kun mainitsin ihmisten muuttamisesta paikasta toiseen. Toki esi-isäsi olivatkin miehitysvallan edustajia ja sellaiset tuovat usein omat tapansa mukanaan, eivätkä perusta alkuperäisväestön kulttuurista. Tunnut jatkavan uskollisesti perinnettä.

        Pontius Pilatus pesi kätensä antamastaan tuomiosta ja sinä peset kätesi vetoamalla poliitikoihin, joiden toimia kuitenkin tuet.


      • galsten
        Järki hoi... kirjoitti:

        "Suomenkieliset suomalaiset ei siis ole ruotsissa uusi maahanmuttajaryhmä, vaan olennainen osa ruotsin historiaa. tämä pitäisi virallisen ruotsin tunnustaa"

        Onko Ankdam vastuussa siitä?

        Osaltaan kyllä.


      • Sanningen
        galsten kirjoitti:

        Tarkoitin yleisesti, kun mainitsin ihmisten muuttamisesta paikasta toiseen. Toki esi-isäsi olivatkin miehitysvallan edustajia ja sellaiset tuovat usein omat tapansa mukanaan, eivätkä perusta alkuperäisväestön kulttuurista. Tunnut jatkavan uskollisesti perinnettä.

        Pontius Pilatus pesi kätensä antamastaan tuomiosta ja sinä peset kätesi vetoamalla poliitikoihin, joiden toimia kuitenkin tuet.

        ”Toki esi-isäsi olivatkin miehitysvallan edustajia ja sellaiset tuovat usein omat tapansa mukanaan, eivätkä perusta alkuperäisväestön kulttuurista. Tunnut jatkavan uskollisesti perinnettä”

        Voitko selittää miten olen uskollisesti jatkanut tätä perinnettä?
        Olemassaoloni ruotsinkielisenäkö?

        ”Pontius Pilatus pesi kätensä antamastaan tuomiosta ja sinä peset kätesi vetoamalla poliitikoihin, joiden toimia kuitenkin tuet”

        Kouluarvosanasi siitä tiedosta mitä poliittisia toimia minä tuen on = nolla (0)


      • Järki hoi...
        galsten kirjoitti:

        Osaltaan kyllä.

        Millä tavalla?


      • galsten
        Järki hoi... kirjoitti:

        Millä tavalla?

        ""Suomenkieliset suomalaiset ei siis ole ruotsissa uusi maahanmuttajaryhmä, vaan olennainen osa ruotsin historiaa. tämä pitäisi virallisen ruotsin tunnustaa"

        Ankka on monet kerrat selittänyt, miten suomenkieliset Ruotsissa ovat vain maahanmuuttajia, eivätkä ansaitse vastaavia etuoikeuksia kuin surut Suomessa.


      • galsten
        Sanningen kirjoitti:

        ”Toki esi-isäsi olivatkin miehitysvallan edustajia ja sellaiset tuovat usein omat tapansa mukanaan, eivätkä perusta alkuperäisväestön kulttuurista. Tunnut jatkavan uskollisesti perinnettä”

        Voitko selittää miten olen uskollisesti jatkanut tätä perinnettä?
        Olemassaoloni ruotsinkielisenäkö?

        ”Pontius Pilatus pesi kätensä antamastaan tuomiosta ja sinä peset kätesi vetoamalla poliitikoihin, joiden toimia kuitenkin tuet”

        Kouluarvosanasi siitä tiedosta mitä poliittisia toimia minä tuen on = nolla (0)

        "Voitko selittää miten olen uskollisesti jatkanut tätä perinnettä?
        Olemassaoloni ruotsinkielisenäkö?"

        Suosit suomalaisten pakkoruotsitusta.

        "Kouluarvosanasi siitä tiedosta mitä poliittisia toimia minä tuen on = nolla (0)"

        Olen siis erehtynyt, sinä siis vastustat pakkoruotsituspolitiikkaa?

        Kerropa omin sanoin, miten koet vääryydeksi esim. minun kaksikielisen lapseni pakkoruotsittamisen?


      • Sanningen
        galsten kirjoitti:

        "Voitko selittää miten olen uskollisesti jatkanut tätä perinnettä?
        Olemassaoloni ruotsinkielisenäkö?"

        Suosit suomalaisten pakkoruotsitusta.

        "Kouluarvosanasi siitä tiedosta mitä poliittisia toimia minä tuen on = nolla (0)"

        Olen siis erehtynyt, sinä siis vastustat pakkoruotsituspolitiikkaa?

        Kerropa omin sanoin, miten koet vääryydeksi esim. minun kaksikielisen lapseni pakkoruotsittamisen?

        Jotkut ovat sitä mieltä, että ruotsinkielentaidosta on hyöty Suomessa. Toiset taas pitää sitä täysin hyödyttämänä. Minä luulen että totuus on jossakin siinä välissä.
        Suomen määrätyillä alueilla siitä voi olla hyöty, mutta suurimmalla osalla Suomea, hyötyä siitä ei ole juuri lainkaan.

        Tämä ”hyöty tai ei” ei pitäisi ollenkaan vaikuttaa pakkoruotsin perusteluissa. Jos joku katsoo että hänellä on siitä hyöty hän voi sitä opiskella ja se joka ei usko siihen hyötyyn jättää opiskelematta. Se pitäisi olla jokaisen oma valinta.
        Tietysti tulevaisuudessa joku mahdollisuus voi "väärästä valinnasta" mennä ”sivu suun”, mutta sekin on jokaisen oma asia ja valinta.

        Toinen varteenotettava seikka on motivaatio. Jonkun aineen opiskelu ilman motivaatio menee kyllä helposti harakoille.

        Minä en ruotsinkielisenä ole tällä mielipiteelläni millään tavalla poikkeus. Ainakin minun tuttavapiirissäni ollaan juuri tätä mieltä.


      • Järki hoi...
        galsten kirjoitti:

        ""Suomenkieliset suomalaiset ei siis ole ruotsissa uusi maahanmuttajaryhmä, vaan olennainen osa ruotsin historiaa. tämä pitäisi virallisen ruotsin tunnustaa"

        Ankka on monet kerrat selittänyt, miten suomenkieliset Ruotsissa ovat vain maahanmuuttajia, eivätkä ansaitse vastaavia etuoikeuksia kuin surut Suomessa.

        Miten Ankdam on osaltaan vastuussa ruotsinsuomalaisten oikeuksista?


      • galsten
        Sanningen kirjoitti:

        Jotkut ovat sitä mieltä, että ruotsinkielentaidosta on hyöty Suomessa. Toiset taas pitää sitä täysin hyödyttämänä. Minä luulen että totuus on jossakin siinä välissä.
        Suomen määrätyillä alueilla siitä voi olla hyöty, mutta suurimmalla osalla Suomea, hyötyä siitä ei ole juuri lainkaan.

        Tämä ”hyöty tai ei” ei pitäisi ollenkaan vaikuttaa pakkoruotsin perusteluissa. Jos joku katsoo että hänellä on siitä hyöty hän voi sitä opiskella ja se joka ei usko siihen hyötyyn jättää opiskelematta. Se pitäisi olla jokaisen oma valinta.
        Tietysti tulevaisuudessa joku mahdollisuus voi "väärästä valinnasta" mennä ”sivu suun”, mutta sekin on jokaisen oma asia ja valinta.

        Toinen varteenotettava seikka on motivaatio. Jonkun aineen opiskelu ilman motivaatio menee kyllä helposti harakoille.

        Minä en ruotsinkielisenä ole tällä mielipiteelläni millään tavalla poikkeus. Ainakin minun tuttavapiirissäni ollaan juuri tätä mieltä.

        "Suomen määrätyillä alueilla siitä voi olla hyöty, mutta suurimmalla osalla Suomea, hyötyä siitä ei ole juuri lainkaan."

        "Tämä ”hyöty tai ei” ei pitäisi ollenkaan vaikuttaa pakkoruotsin perusteluissa. Jos joku katsoo että hänellä on siitä hyöty hän voi sitä opiskella ja se joka ei usko siihen hyötyyn jättää opiskelematta. Se pitäisi olla jokaisen oma valinta."

        "Tietysti tulevaisuudessa joku mahdollisuus voi "väärästä valinnasta" mennä ”sivu suun”, mutta sekin on jokaisen oma asia ja valinta."

        "Toinen varteenotettava seikka on motivaatio. Jonkun aineen opiskelu ilman motivaatio menee kyllä helposti harakoille."

        Mehän olemme tähän asti suunnilleen samaa mieltä! Tack så mycket!

        "Minä en ruotsinkielisenä ole tällä mielipiteelläni millään tavalla poikkeus. Ainakin minun tuttavapiirissäni ollaan juuri tätä mieltä."

        Valitettavasti Ankdam ja RKP:n johto ovat eri mieltä.


      • galsten
        Järki hoi... kirjoitti:

        Miten Ankdam on osaltaan vastuussa ruotsinsuomalaisten oikeuksista?

        Ankdam on ilmaissut käsityksensä asiasta ja myöskin pyrkinyt edistämään näkemystään tälläkin palstalla. Varmasti hän tilaisuuden tullen levittää propagandaansa missä vain. Mikäli juttujaan on uskominen, niin useammalla kielellä.


      • Järki hoi...
        galsten kirjoitti:

        Ankdam on ilmaissut käsityksensä asiasta ja myöskin pyrkinyt edistämään näkemystään tälläkin palstalla. Varmasti hän tilaisuuden tullen levittää propagandaansa missä vain. Mikäli juttujaan on uskominen, niin useammalla kielellä.

        Tällä palstalla Ankdam voi edistää näkemystään (mitä se nyt tarkoittaa). Se tuskin pahemmin vaikuttaa Ruotsin politiikkaan.

        Ehkä hän tilaisuuden tullen levittää propagandaansa jossakin muuallakin (ehkä kuningaskunnan parlamentissa).

        Oletko "galsten" koskaan ollut väärässä? (tuskin)
        Ankdam on osaltaan vastuussa ruotsinsuomalaisten oikeuksista!


      • makvel94jsutl kirjoitti:

        Äidienkieli ei minnekään muutamassa sukupolvessa katoa, vaikka SINÄ näytät niin toivovankin.

        makvel94jsutl: "Äidienkieli ei minnekään muutamassa sukupolvessa katoa, vaikka SINÄ näytät niin toivovankin"

        Äidinkieli katoaa yhdessä sukupolvessa jos äiti ei opeta kieltään lapselleen!

        Enkä minä suinkaan toivo sitä vaan kannustaisin niin äitejä kuin isiäkin opettamaan oman kielensä lapsilleen.

        Tulen aina surulliseksi kun kuulen ulkomaalaistaustaisen isän tai äidin juttelevan "suomalaisille" lapsilleen murteellista suomeaan. Viimeksi törmäsin sellaiseen isään ja hänen kahteen lapseensa raitiovaunupysäkillä pari pvää sitten.
        Kieli on enemmän kuin pelkkä taito se on myös vahva kulttuurinkantaja!

        Minulla on myös tuttuja ruotsinsuomalaisia joiden toisen polven (!) mamulapset eivät juurikaan osaa vanhempiensa äidinkieltä. Molemmat vanhemmat ovat siis suomenkielisiä mutta ovat antaneet lapsensa täysin ruotsittua. Köyhää ja oman kulttuurinsa väheksymistä sanon minä!


      • 8520 kirjoitti:

        Ankdaamin kannattaisi mennä Värmlantiin Ruotsin ja Norjan rajalle ja haastatella paikallista vanhempaa väestöä. Minä olen sen reissun tehnyt ja saanut vastauksen eräältä silloin 80-vuotiaalta mummolta, "että kaikkihan me olemme suomalaisten jälkeläisiä täällä". Kaikki ovat tietenkin kielensä menettäneitä mutta suomalaisuus tuntuu heissä olevan vieläkin syvällä. He ovat siis aidosti suomalaisperuisia, toisin kuin vaihdokit suomenruotsalaiset jotka kuvittelevat olevansa ruotsalaisia.

        Ei kukaan ole kieltänyt etteikö Ruotsissa olisi aikojen saatossa asunut paljonkin suomalaisia, suurin yhtenäinen ryhmä lienee ollut Värmlannin "metsäsuomalaiset" eli savolaiset kaskenpolttajat jotka kotikonnuiltaan Savosta muuttivat maan länsiosaan 1500-luvun lopulla.

        He ovat kuitenkin sulautuneet valtaväestöön, suomen puhujia vanhoissa suomalaismetsissä ei enää ole.

        Wiki: "Nykyään Värmlannin savolaismurre on kuollut. Viimeiset suomea hyvin taitaneet metsäsuomalaiset olivat Johannes Johansson-Oinoinen eli Niittahon Jussi sekä Karl Persson. He kuolivat 1965 ja 1969. Nykyisin metsäsuomalaisista on muistona enää suomalaisperäistä paikannimistöä."

        Nykyiset suomenpuhujat, jotka mahdollisia suomenkielisiä palveluja tarvitsisivat ovat kaikki tuoreita maahanmuuttajia 60-70-luvulta!
        Ruotsissa ei meänkielisiä lukuunottamatta ole olemassa vanhaa meihin suomenruotsalaisiin verrattavissa olevaa suomenkielistä, kielensä ja kulttuurinsa säilyttänyttä vähemmistöä.

        Oma veikkaukseni on ettei nykyisetkään suomitaustaiset kovin pitkään enää siellä suomea puhu, Ruotsin kolmas suomensukuinen mamu-sukupolvi harvemmin enää osaa suomea. Toivon tietysti olevani väärässä.

        Ruotsin valtio on jo muuttanut suuntaa ja tullut kieliassa vähemmistöjään vastaan mutta ensi sijainen vastuu isiensä kielen siirtämisestä jälkipolville on kyllä vanhemmilla eli suomalaisilla itsellään!


      • galsten kirjoitti:

        Sinäkin ankka olet vain suomalainen, jonka suku on vaihtanut kielensä ruotsiin. Kaikki sinussa oleva ruotsalaisuus viittaa vain hylättyyn suomalaisuuteen.

        Eihän ihminen syntyessään äidinkieltään itse valitse, mutta aikuisena voi aivan itse päättää onko pakkoruotsittaja vai ei.

        "Sinäkin ankka olet vain suomalainen, jonka suku on vaihtanut kielensä ruotsiin.#"

        Miten niin VAIN SUOMALAINEN??

        Minä olen suomalainen, en yhtään enempää enkä vähempää, ja ylpeä siitä!

        Ole sinä galsten "vain suomalainen" minä ainakin olen "suomalainen!"

        Nuo puheet kielen "vaihtamisesta" ovat niin typeriä, Suomessa on kaksi virallista kieltä ja se on edeleen tänäkin päiävnä enemmän sattumaa kuin mitään suunnitelmallista tomintaa mikä niistä muodostuu kotikieleksi. Kielen vaihtoon ei tänä päivänäkään tarvita kuin yksi Amorin nuoli.

        Omat esi-isäni ovat olleet virkamiehiä ja akateemisia ja sen yhteiskuntaluokan kieli oli itsenäisyyteen asti ja vielä sen jälkeenkin ruotsi. Ainakin kaikki tapaamani aiempien sukupolvien edustajat ja heitäkin vanhemmat ovat kaikki osanneet myös suomea ja pääosin asuneet jopa ihan Finskfinlandissa eivätkä missään rannikolla tai edes sen läheisyydessä!


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        "Sinäkin ankka olet vain suomalainen, jonka suku on vaihtanut kielensä ruotsiin.#"

        Miten niin VAIN SUOMALAINEN??

        Minä olen suomalainen, en yhtään enempää enkä vähempää, ja ylpeä siitä!

        Ole sinä galsten "vain suomalainen" minä ainakin olen "suomalainen!"

        Nuo puheet kielen "vaihtamisesta" ovat niin typeriä, Suomessa on kaksi virallista kieltä ja se on edeleen tänäkin päiävnä enemmän sattumaa kuin mitään suunnitelmallista tomintaa mikä niistä muodostuu kotikieleksi. Kielen vaihtoon ei tänä päivänäkään tarvita kuin yksi Amorin nuoli.

        Omat esi-isäni ovat olleet virkamiehiä ja akateemisia ja sen yhteiskuntaluokan kieli oli itsenäisyyteen asti ja vielä sen jälkeenkin ruotsi. Ainakin kaikki tapaamani aiempien sukupolvien edustajat ja heitäkin vanhemmat ovat kaikki osanneet myös suomea ja pääosin asuneet jopa ihan Finskfinlandissa eivätkä missään rannikolla tai edes sen läheisyydessä!

        "Miten niin VAIN SUOMALAINEN??"

        Vain suomalainen, et mitään "bättre folk:ia".

        "Nuo puheet kielen "vaihtamisesta" ovat niin typeriä, Suomessa on kaksi virallista kieltä ja se on edeleen tänäkin päiävnä enemmän sattumaa kuin mitään suunnitelmallista tomintaa mikä niistä muodostuu kotikieleksi. Kielen vaihtoon ei tänä päivänäkään tarvita kuin yksi Amorin nuoli."

        Silloin kun se kieli suvussasi vaihtui, niin se ei aivan sattumaa ollut, toki tietyllä tavalla ymmärrettävää. Suomen kieli oli syrjityssä asemassa ja pahimmat opportunistit siitä luopuivat ikiajoikisi. Se että tänä päivänä pakottaa suomalaisen identiteetin ja kielen pitäneen suvun jäsentä opettelemaan entisen miehitysvallan kieltä, on todellista maanpetturuutta. Kieltä voi vaihtaa muuhunkin kuin ruotsiin jos haluaa, mutta niille jotka eivät vaihda, se ei kuulu pätkääkään.

        "Omat esi-isäni ovat olleet virkamiehiä ja akateemisia ja sen yhteiskuntaluokan kieli oli itsenäisyyteen asti ja vielä sen jälkeenkin ruotsi. Ainakin kaikki tapaamani aiempien sukupolvien edustajat ja heitäkin vanhemmat ovat kaikki osanneet myös suomea ja pääosin asuneet jopa ihan Finskfinlandissa eivätkä missään rannikolla tai edes sen läheisyydessä!"

        Toiset vastaavassa tilanteessa olevat silti säilyttivät suomalaisen identiteettinsä, eivätkä jälkeläiset välttämättä myöhemminkään ryhtyneet pakkoruotsittajiksi.


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        makvel94jsutl: "Äidienkieli ei minnekään muutamassa sukupolvessa katoa, vaikka SINÄ näytät niin toivovankin"

        Äidinkieli katoaa yhdessä sukupolvessa jos äiti ei opeta kieltään lapselleen!

        Enkä minä suinkaan toivo sitä vaan kannustaisin niin äitejä kuin isiäkin opettamaan oman kielensä lapsilleen.

        Tulen aina surulliseksi kun kuulen ulkomaalaistaustaisen isän tai äidin juttelevan "suomalaisille" lapsilleen murteellista suomeaan. Viimeksi törmäsin sellaiseen isään ja hänen kahteen lapseensa raitiovaunupysäkillä pari pvää sitten.
        Kieli on enemmän kuin pelkkä taito se on myös vahva kulttuurinkantaja!

        Minulla on myös tuttuja ruotsinsuomalaisia joiden toisen polven (!) mamulapset eivät juurikaan osaa vanhempiensa äidinkieltä. Molemmat vanhemmat ovat siis suomenkielisiä mutta ovat antaneet lapsensa täysin ruotsittua. Köyhää ja oman kulttuurinsa väheksymistä sanon minä!

        "Minulla on myös tuttuja ruotsinsuomalaisia joiden toisen polven (!) mamulapset eivät juurikaan osaa vanhempiensa äidinkieltä. Molemmat vanhemmat ovat siis suomenkielisiä mutta ovat antaneet lapsensa täysin ruotsittua. Köyhää ja oman kulttuurinsa väheksymistä sanon minä!"

        Pahempaa olisi, jos olisvat antaneet ruotsittua Suomessa, niin kuin on käynyt kokonaisille suvuille täällä. Taitavat olla tuttavasi pakkoruotsittajia jo Suomessa olonsa ajoilta, sellaiset sopivat kavereiksesi oikein hyvin, vähän saseja.

        Ruotsissa kun ei niin vain voi vaatia suomenkielistä päivähoitopaikkaa, eikä suomenkielistä koulua, missä ei ruotsia käytettäisi ollenkaan.


      • galsten kirjoitti:

        "Miten niin VAIN SUOMALAINEN??"

        Vain suomalainen, et mitään "bättre folk:ia".

        "Nuo puheet kielen "vaihtamisesta" ovat niin typeriä, Suomessa on kaksi virallista kieltä ja se on edeleen tänäkin päiävnä enemmän sattumaa kuin mitään suunnitelmallista tomintaa mikä niistä muodostuu kotikieleksi. Kielen vaihtoon ei tänä päivänäkään tarvita kuin yksi Amorin nuoli."

        Silloin kun se kieli suvussasi vaihtui, niin se ei aivan sattumaa ollut, toki tietyllä tavalla ymmärrettävää. Suomen kieli oli syrjityssä asemassa ja pahimmat opportunistit siitä luopuivat ikiajoikisi. Se että tänä päivänä pakottaa suomalaisen identiteetin ja kielen pitäneen suvun jäsentä opettelemaan entisen miehitysvallan kieltä, on todellista maanpetturuutta. Kieltä voi vaihtaa muuhunkin kuin ruotsiin jos haluaa, mutta niille jotka eivät vaihda, se ei kuulu pätkääkään.

        "Omat esi-isäni ovat olleet virkamiehiä ja akateemisia ja sen yhteiskuntaluokan kieli oli itsenäisyyteen asti ja vielä sen jälkeenkin ruotsi. Ainakin kaikki tapaamani aiempien sukupolvien edustajat ja heitäkin vanhemmat ovat kaikki osanneet myös suomea ja pääosin asuneet jopa ihan Finskfinlandissa eivätkä missään rannikolla tai edes sen läheisyydessä!"

        Toiset vastaavassa tilanteessa olevat silti säilyttivät suomalaisen identiteettinsä, eivätkä jälkeläiset välttämättä myöhemminkään ryhtyneet pakkoruotsittajiksi.

        "Toiset vastaavassa tilanteessa olevat silti säilyttivät suomalaisen identiteettinsä, eivätkä jälkeläiset välttämättä myöhemminkään ryhtyneet pakkoruotsittajiksi."

        Mitä ihmettä minun suomalaisessa identiteetissäni muka on vikaa???? Jo nyt on PRKL!!!

        Mitä taas tuohon kielen vaihtamiseen tulee niin sen ensimmäisen sukuni nimeä kantaneen äidinkieltä en tiedä mutta hän oli sotilas ja eiköhän hän Ruotsin armeijassa, kuningastaan palvellessaan viimeistään oppinut ruotsia. Naimisiin hän meni rantaruotsalaisen naisen kanssa ja sai maatilan kaupan päälle ja kasvatti liudan todennäköisesti ruotsinkielisiä lapsia. Niin se menee...

        En nyt mitenkään keksi mikä siinä mahdollisessa "kielen vaihtamisessa" on ollut netti fennon mielestä niin tuomittavaa. Vastaavalla tavalla sitä "kielen vaihtoa " tapahtuu kaksikielisessä maassamme tänäkin päivänä.


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        Ei kukaan ole kieltänyt etteikö Ruotsissa olisi aikojen saatossa asunut paljonkin suomalaisia, suurin yhtenäinen ryhmä lienee ollut Värmlannin "metsäsuomalaiset" eli savolaiset kaskenpolttajat jotka kotikonnuiltaan Savosta muuttivat maan länsiosaan 1500-luvun lopulla.

        He ovat kuitenkin sulautuneet valtaväestöön, suomen puhujia vanhoissa suomalaismetsissä ei enää ole.

        Wiki: "Nykyään Värmlannin savolaismurre on kuollut. Viimeiset suomea hyvin taitaneet metsäsuomalaiset olivat Johannes Johansson-Oinoinen eli Niittahon Jussi sekä Karl Persson. He kuolivat 1965 ja 1969. Nykyisin metsäsuomalaisista on muistona enää suomalaisperäistä paikannimistöä."

        Nykyiset suomenpuhujat, jotka mahdollisia suomenkielisiä palveluja tarvitsisivat ovat kaikki tuoreita maahanmuuttajia 60-70-luvulta!
        Ruotsissa ei meänkielisiä lukuunottamatta ole olemassa vanhaa meihin suomenruotsalaisiin verrattavissa olevaa suomenkielistä, kielensä ja kulttuurinsa säilyttänyttä vähemmistöä.

        Oma veikkaukseni on ettei nykyisetkään suomitaustaiset kovin pitkään enää siellä suomea puhu, Ruotsin kolmas suomensukuinen mamu-sukupolvi harvemmin enää osaa suomea. Toivon tietysti olevani väärässä.

        Ruotsin valtio on jo muuttanut suuntaa ja tullut kieliassa vähemmistöjään vastaan mutta ensi sijainen vastuu isiensä kielen siirtämisestä jälkipolville on kyllä vanhemmilla eli suomalaisilla itsellään!

        "Ruotsissa ei meänkielisiä lukuunottamatta ole olemassa vanhaa meihin suomenruotsalaisiin verrattavissa olevaa suomenkielistä, kielensä ja kulttuurinsa säilyttänyttä vähemmistöä."

        Siis on olemassa kielensä ja kulttuurinsa säilyttänyt suomenkielinen vähemmistö.

        "Oma veikkaukseni on ettei nykyisetkään suomitaustaiset kovin pitkään enää siellä suomea puhu, Ruotsin kolmas suomensukuinen mamu-sukupolvi harvemmin enää osaa suomea. Toivon tietysti olevani väärässä."

        Niin, ruotsissa ei pakoteta suomea edes juuriltaan suomalaisille, kuten meillä pakotetaan ruotsia koko kansalle. Etkä sinä toivo olevasi väärässä, vaan olet helpottunut.

        "Ruotsin valtio on jo muuttanut suuntaa ja tullut kieliassa vähemmistöjään vastaan mutta ensi sijainen vastuu isiensä kielen siirtämisestä jälkipolville on kyllä vanhemmilla eli suomalaisilla itsellään!"

        EU:n lainsäädäntö on Ruotsin siihen pakottanut. Vanhempien olisi vain pitänyt sanoa aikoinaan lapsilleen, "älä välitä vaikka saatkin selkääsi, puhu vain suomea välitunnilla".


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        "Toiset vastaavassa tilanteessa olevat silti säilyttivät suomalaisen identiteettinsä, eivätkä jälkeläiset välttämättä myöhemminkään ryhtyneet pakkoruotsittajiksi."

        Mitä ihmettä minun suomalaisessa identiteetissäni muka on vikaa???? Jo nyt on PRKL!!!

        Mitä taas tuohon kielen vaihtamiseen tulee niin sen ensimmäisen sukuni nimeä kantaneen äidinkieltä en tiedä mutta hän oli sotilas ja eiköhän hän Ruotsin armeijassa, kuningastaan palvellessaan viimeistään oppinut ruotsia. Naimisiin hän meni rantaruotsalaisen naisen kanssa ja sai maatilan kaupan päälle ja kasvatti liudan todennäköisesti ruotsinkielisiä lapsia. Niin se menee...

        En nyt mitenkään keksi mikä siinä mahdollisessa "kielen vaihtamisessa" on ollut netti fennon mielestä niin tuomittavaa. Vastaavalla tavalla sitä "kielen vaihtoa " tapahtuu kaksikielisessä maassamme tänäkin päivänä.

        "Mitä ihmettä minun suomalaisessa identiteetissäni muka on vikaa???? Jo nyt on PRKL!!!"

        Aivan ensimmäiseksi, olet PAKKORUOTSITTAJA!

        "Mitä taas tuohon kielen vaihtamiseen tulee niin sen ensimmäisen sukuni nimeä kantaneen äidinkieltä en tiedä mutta hän oli sotilas ja eiköhän hän Ruotsin armeijassa, kuningastaan palvellessaan viimeistään oppinut ruotsia. Naimisiin hän meni rantaruotsalaisen naisen kanssa ja sai maatilan kaupan päälle ja kasvatti liudan todennäköisesti ruotsinkielisiä lapsia. Niin se menee..."

        Vähän kuin Venäjän vallan ajalla täällä asuvan venäjänkielisen kanssa naimisiin mennyt ja lapsistaan äidinkieleltään venäläisiä kasvattanut. Jälkeläiset sitten sinun tavoin olisivat vaatimassa pakkovenäjää kaikille, että palveluvelvoite voitaisiin täyttää.

        "En nyt mitenkään keksi mikä siinä mahdollisessa "kielen vaihtamisessa" on ollut netti fennon mielestä niin tuomittavaa. Vastaavalla tavalla sitä "kielen vaihtoa " tapahtuu kaksikielisessä maassamme tänäkin päivänä."

        Kyllä tämä on monikielinen maa. Minäkin kuulen vierasta kieltä ympärilläni joka päivä ja ruotsiakin vahingossa televisiosta silloin tällöin.


      • 2eriasiaa
        Ankdam kirjoitti:

        Ruotsissa on arviolta n. 750 000 suomenSUKUISTA, ei suinkaan suomenkielisiä! Suuri määrä johtuu siitä että 60-70-luvulla Ruotsiin muuttaneilla on jo lapsenlapsia, eli kolmannen polven suomenSUKUISIA. Ne kolmannen polven suomenSUKUISET harvemmin osaa suomea itse asiassa eivät osaa kaikki toisenkaan polven suomenSUKUISET.

        Kannattaa myös pitää mielessä että n. 30% Ruotsiin muuttaneista oli suomenruotsalaisia jotka eivät koskaan ole suomea ädinkielenään puhuneetkaan.

        Niin, mutta äidinkielestä ei alunperin IL:n jutussa ollutkaan kyse, vaan kansalaisuudesta.


      • galsten kirjoitti:

        "Minulla on myös tuttuja ruotsinsuomalaisia joiden toisen polven (!) mamulapset eivät juurikaan osaa vanhempiensa äidinkieltä. Molemmat vanhemmat ovat siis suomenkielisiä mutta ovat antaneet lapsensa täysin ruotsittua. Köyhää ja oman kulttuurinsa väheksymistä sanon minä!"

        Pahempaa olisi, jos olisvat antaneet ruotsittua Suomessa, niin kuin on käynyt kokonaisille suvuille täällä. Taitavat olla tuttavasi pakkoruotsittajia jo Suomessa olonsa ajoilta, sellaiset sopivat kavereiksesi oikein hyvin, vähän saseja.

        Ruotsissa kun ei niin vain voi vaatia suomenkielistä päivähoitopaikkaa, eikä suomenkielistä koulua, missä ei ruotsia käytettäisi ollenkaan.

        "Taitavat olla tuttavasi pakkoruotsittajia jo Suomessa olonsa ajoilta, sellaiset sopivat kavereiksesi oikein hyvin, vähän saseja."

        Väärin! Tuttavani ovat pohjois Pohjanmaalta Oulun korkeudelta. Molemmat vanhemmat ovat muuttaneet Ruotsiin varhaisteini-ikäisinä.

        Ruotsissa asuvien ruotsinkielisten ystävieni lapset eivät tietenkään osaa suomea. Missä he olisivat voineet suomea oppia kun Suomessa asuvat sukulaisetkin ovat ruotsinkielisiä? Sen sijaan tyypilliseen surutapaan heillä on tiivis kontakti suomalaisiin serkkuihinsa, toisin kun silllä ensin mainitsemallani perheellä. Itse asiassa sen perheen vanhemmatkin puhuvat keskenään ruotsia.


      • galsten kirjoitti:

        "Miten niin VAIN SUOMALAINEN??"

        Vain suomalainen, et mitään "bättre folk:ia".

        "Nuo puheet kielen "vaihtamisesta" ovat niin typeriä, Suomessa on kaksi virallista kieltä ja se on edeleen tänäkin päiävnä enemmän sattumaa kuin mitään suunnitelmallista tomintaa mikä niistä muodostuu kotikieleksi. Kielen vaihtoon ei tänä päivänäkään tarvita kuin yksi Amorin nuoli."

        Silloin kun se kieli suvussasi vaihtui, niin se ei aivan sattumaa ollut, toki tietyllä tavalla ymmärrettävää. Suomen kieli oli syrjityssä asemassa ja pahimmat opportunistit siitä luopuivat ikiajoikisi. Se että tänä päivänä pakottaa suomalaisen identiteetin ja kielen pitäneen suvun jäsentä opettelemaan entisen miehitysvallan kieltä, on todellista maanpetturuutta. Kieltä voi vaihtaa muuhunkin kuin ruotsiin jos haluaa, mutta niille jotka eivät vaihda, se ei kuulu pätkääkään.

        "Omat esi-isäni ovat olleet virkamiehiä ja akateemisia ja sen yhteiskuntaluokan kieli oli itsenäisyyteen asti ja vielä sen jälkeenkin ruotsi. Ainakin kaikki tapaamani aiempien sukupolvien edustajat ja heitäkin vanhemmat ovat kaikki osanneet myös suomea ja pääosin asuneet jopa ihan Finskfinlandissa eivätkä missään rannikolla tai edes sen läheisyydessä!"

        Toiset vastaavassa tilanteessa olevat silti säilyttivät suomalaisen identiteettinsä, eivätkä jälkeläiset välttämättä myöhemminkään ryhtyneet pakkoruotsittajiksi.

        "Vain suomalainen, et mitään "bättre folk:ia"."

        Ketkä galsten sinun mielestäsi ovat sitä "bättre folki'ia" ?

        Minusta tuntuu että meillä on taas käsillä jonkinlainen käsitesekaannus. Kaikki tuntemani henkilöt jotka oman käsitteistöni perusteellla kuuluvat siihen bättre folkiin ovat ihan suomalaisia.


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        "Taitavat olla tuttavasi pakkoruotsittajia jo Suomessa olonsa ajoilta, sellaiset sopivat kavereiksesi oikein hyvin, vähän saseja."

        Väärin! Tuttavani ovat pohjois Pohjanmaalta Oulun korkeudelta. Molemmat vanhemmat ovat muuttaneet Ruotsiin varhaisteini-ikäisinä.

        Ruotsissa asuvien ruotsinkielisten ystävieni lapset eivät tietenkään osaa suomea. Missä he olisivat voineet suomea oppia kun Suomessa asuvat sukulaisetkin ovat ruotsinkielisiä? Sen sijaan tyypilliseen surutapaan heillä on tiivis kontakti suomalaisiin serkkuihinsa, toisin kun silllä ensin mainitsemallani perheellä. Itse asiassa sen perheen vanhemmatkin puhuvat keskenään ruotsia.

        "Väärin! Tuttavani ovat pohjois Pohjanmaalta Oulun korkeudelta. Molemmat vanhemmat ovat muuttaneet Ruotsiin varhaisteini-ikäisinä."

        Pakkoruotsittaja voi olla mistä vain kuten Lipponen, Sasi ja monet muut.

        "Ruotsissa asuvien ruotsinkielisten ystävieni lapset eivät tietenkään osaa suomea. Missä he olisivat voineet suomea oppia kun Suomessa asuvat sukulaisetkin ovat ruotsinkielisiä?2

        Vähän sama kuin Suomessa, että missäs sitä ruotsia täällä oppisi, niin mutta meillähän on se pakkoruotsi...

        "Sen sijaan tyypilliseen surutapaan heillä on tiivis kontakti suomalaisiin serkkuihinsa, toisin kun silllä ensin mainitsemallani perheellä. Itse asiassa sen perheen vanhemmatkin puhuvat keskenään ruotsia."

        Minulle sama mitä keskenään Ruotsissa puhuvat, hyvä että ymmärsivät muuttaa Suomesta pois. Tervemenoa muutkin pakkoruotsittajat.


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        "Vain suomalainen, et mitään "bättre folk:ia"."

        Ketkä galsten sinun mielestäsi ovat sitä "bättre folki'ia" ?

        Minusta tuntuu että meillä on taas käsillä jonkinlainen käsitesekaannus. Kaikki tuntemani henkilöt jotka oman käsitteistöni perusteellla kuuluvat siihen bättre folkiin ovat ihan suomalaisia.

        Bättre folkia ovat ne vähemmistön edustajat, jotka luulevat olevansa niin paljon tavallisen suomalaisen yläpuolella, että luulevat suorastaan olevan Herran tahdon sen, että palveluvelvoitteen vuoksi erämaiden pölkkypää on pakkoruotsitettava.


      • Sanningen
        galsten kirjoitti:

        Bättre folkia ovat ne vähemmistön edustajat, jotka luulevat olevansa niin paljon tavallisen suomalaisen yläpuolella, että luulevat suorastaan olevan Herran tahdon sen, että palveluvelvoitteen vuoksi erämaiden pölkkypää on pakkoruotsitettava.

        Sinulla on ”galsten” todella ikävä, törkeä ja tuomittava tapa keskustella.

        Jos keskustelukumppani on ruotsinkielinen, et kykene minkälaiseen järkevään keskusteluun. Pakkoruotsittaja sinne ja tänne, oletat sitä ja oletat tätä ja kirjoitat siitä kun olisi faktaa, vaikka se on faktaa vain ja ainoastaan omassa päässäsi, eikä edes siinä.

        Erimielisyyksien selvittämisen A ja O on keskustelu, mutta se edellyttää molemmilta osapuolilta keskustelukykyä.


      • galsten
        Sanningen kirjoitti:

        Sinulla on ”galsten” todella ikävä, törkeä ja tuomittava tapa keskustella.

        Jos keskustelukumppani on ruotsinkielinen, et kykene minkälaiseen järkevään keskusteluun. Pakkoruotsittaja sinne ja tänne, oletat sitä ja oletat tätä ja kirjoitat siitä kun olisi faktaa, vaikka se on faktaa vain ja ainoastaan omassa päässäsi, eikä edes siinä.

        Erimielisyyksien selvittämisen A ja O on keskustelu, mutta se edellyttää molemmilta osapuolilta keskustelukykyä.

        Ei nyt aivan niinkään, tässä ketjussakin esim. sinua jo kiittelinkin järkevistä kommenteista.

        Ankan keskustelukyky on siinä, että hän pakkoruotsista kysyttäessä vain tuhahtaa, "ei voisi vähempää kiinnostaa". Silti matami hyökkää juuri heidän kimppuunsa, jotka ovat pakkoruotsin poistoa vaatimassa. On svekoankka hiiltyessään kuitenkin karvansa paljastanut ja esittänyt näkemyksensä, eli perusteita koko kansan pakkoruotsille.

        Sinullakin on ongelma, vaikka suomen kielesi on melko hyvää, niin ilmeisesti joskus käsität väärin.

        "Bättre folkia ovat ne vähemmistön edustajat, jotka luulevat olevansa niin paljon tavallisen suomalaisen yläpuolella, että luulevat suorastaan olevan Herran tahdon sen, että palveluvelvoitteen vuoksi erämaiden pölkkypää on pakkoruotsitettava."

        Edellä olevaa kommenttia tulkitsit niin, että en kykene minkäänlaiseen järkevään keskusteluun ruotsinkielisen kanssa. Mainitsinhan vain kielivähemmistössä olevan jonkin verran ankkamatamin kaltaisia ylimielisiä svekoja, joiden mielestä esim. minun kakskielinen lapseni on pakkoruotsitettava. En minä yleistänyt kaikkien ruotsinkielisten kuuluvan siihen yltiösvekomaanien ryhmään.


      • Sanningen
        galsten kirjoitti:

        Ei nyt aivan niinkään, tässä ketjussakin esim. sinua jo kiittelinkin järkevistä kommenteista.

        Ankan keskustelukyky on siinä, että hän pakkoruotsista kysyttäessä vain tuhahtaa, "ei voisi vähempää kiinnostaa". Silti matami hyökkää juuri heidän kimppuunsa, jotka ovat pakkoruotsin poistoa vaatimassa. On svekoankka hiiltyessään kuitenkin karvansa paljastanut ja esittänyt näkemyksensä, eli perusteita koko kansan pakkoruotsille.

        Sinullakin on ongelma, vaikka suomen kielesi on melko hyvää, niin ilmeisesti joskus käsität väärin.

        "Bättre folkia ovat ne vähemmistön edustajat, jotka luulevat olevansa niin paljon tavallisen suomalaisen yläpuolella, että luulevat suorastaan olevan Herran tahdon sen, että palveluvelvoitteen vuoksi erämaiden pölkkypää on pakkoruotsitettava."

        Edellä olevaa kommenttia tulkitsit niin, että en kykene minkäänlaiseen järkevään keskusteluun ruotsinkielisen kanssa. Mainitsinhan vain kielivähemmistössä olevan jonkin verran ankkamatamin kaltaisia ylimielisiä svekoja, joiden mielestä esim. minun kakskielinen lapseni on pakkoruotsitettava. En minä yleistänyt kaikkien ruotsinkielisten kuuluvan siihen yltiösvekomaanien ryhmään.

        ”Ei nyt aivan niinkään, tässä ketjussakin esim. sinua jo kiittelinkin järkevistä kommenteista”

        Niin silloin kyllä teitkin, kiitos siitä.

        Mutta… entä kaikki kirjoittamasi perättömät väitteet ja olettamukset sitä ennen?
        Minun mielestäni, vasta kun perättömät väitteet oli kumottu, sinulla ei ollut ennä muita vaihtoehtoja kuin myöntää.


      • pakkositäjatätä
        galsten kirjoitti:

        "Väärin! Tuttavani ovat pohjois Pohjanmaalta Oulun korkeudelta. Molemmat vanhemmat ovat muuttaneet Ruotsiin varhaisteini-ikäisinä."

        Pakkoruotsittaja voi olla mistä vain kuten Lipponen, Sasi ja monet muut.

        "Ruotsissa asuvien ruotsinkielisten ystävieni lapset eivät tietenkään osaa suomea. Missä he olisivat voineet suomea oppia kun Suomessa asuvat sukulaisetkin ovat ruotsinkielisiä?2

        Vähän sama kuin Suomessa, että missäs sitä ruotsia täällä oppisi, niin mutta meillähän on se pakkoruotsi...

        "Sen sijaan tyypilliseen surutapaan heillä on tiivis kontakti suomalaisiin serkkuihinsa, toisin kun silllä ensin mainitsemallani perheellä. Itse asiassa sen perheen vanhemmatkin puhuvat keskenään ruotsia."

        Minulle sama mitä keskenään Ruotsissa puhuvat, hyvä että ymmärsivät muuttaa Suomesta pois. Tervemenoa muutkin pakkoruotsittajat.

        ...joo ja sitten meillä on pakkomatematiikka, pakkobiologia, pakkoverot, ja pakkopuupäisyys ja pakko ahdasmielisyys näköjään myös...


    • skitsojako?

      Surut hermostuvat, jos heitä sanoo ruotsalaisiksi, mutta silti he haluvat juhlia itseään nimenomaan ruotsalaisuuden päivänä.

      • miksi emme saisi juhlia omaa kieltämme? Snehn me teemme eikä mitään muuta.


      • saa toki idiootti
        twervig kirjoitti:

        miksi emme saisi juhlia omaa kieltämme? Snehn me teemme eikä mitään muuta.

        Tyrkyttää sitä muille TE ette kuitenkaan saa.


      • suomenruotsalainen,,
        saa toki idiootti kirjoitti:

        Tyrkyttää sitä muille TE ette kuitenkaan saa.

        Kuten monesti niin aloittajalla meni vellit ja puurot sekaisin taas kerran. Fiksaatiossaan riittää kun sanan etu- tai takaliitteenä on "ruotsi" niin alkaa sekoilu.

        Ruotsinsuomalaisuuden päivällä ei ole mitään tekemistä suomessa asuvien suomenruotsalaisten kanssa. Ruotsinsuomalaisia ovat Suomesta Ruotsiin muuttaneet suomalaiset, joista suurin ja ylivoimaisin enemmistö on ihan suomea äidinkielenään puhuvia savolaisia ja ties mitä pohjanmaalaisia.

        Edelleen ruotsinsuomalaisten päivä ei ole rkp:n tai minkään muunkaan suomenruotsalaisen mafian salajuoni. Lähes kaikissa ruotsinsuomalaisissa järjestöissä, julkaisuissa, yhdistyksissä yms on ihan perussuomalaisia heikkisiä ja määttöjä puuhahenkilöinä.

        Ruotsinsuomalainen siis tarkoittaa Ruotsissa asuvaa suomesta muuttanutta suomalaista siirtolaista, tai toisenpolven siirtolaista. Ruotsin suomenruotsalainen on taas suomenruotsalainen, joka asuu Ruotsissa.


      • Järki hoi...
        saa toki idiootti kirjoitti:

        Tyrkyttää sitä muille TE ette kuitenkaan saa.

        "saa toki idiootti"

        Se on itse tymä joka muita nimittelee!


      • warornotblaze
        suomenruotsalainen,, kirjoitti:

        Kuten monesti niin aloittajalla meni vellit ja puurot sekaisin taas kerran. Fiksaatiossaan riittää kun sanan etu- tai takaliitteenä on "ruotsi" niin alkaa sekoilu.

        Ruotsinsuomalaisuuden päivällä ei ole mitään tekemistä suomessa asuvien suomenruotsalaisten kanssa. Ruotsinsuomalaisia ovat Suomesta Ruotsiin muuttaneet suomalaiset, joista suurin ja ylivoimaisin enemmistö on ihan suomea äidinkielenään puhuvia savolaisia ja ties mitä pohjanmaalaisia.

        Edelleen ruotsinsuomalaisten päivä ei ole rkp:n tai minkään muunkaan suomenruotsalaisen mafian salajuoni. Lähes kaikissa ruotsinsuomalaisissa järjestöissä, julkaisuissa, yhdistyksissä yms on ihan perussuomalaisia heikkisiä ja määttöjä puuhahenkilöinä.

        Ruotsinsuomalainen siis tarkoittaa Ruotsissa asuvaa suomesta muuttanutta suomalaista siirtolaista, tai toisenpolven siirtolaista. Ruotsin suomenruotsalainen on taas suomenruotsalainen, joka asuu Ruotsissa.

        Kysyit, että saatko juhlia omaa "erikoisuuttasi". Vastasin, että saat. Mikä siis on ongelma kun alat skitsoilemaan. Aspergerko se siellä ilmenee.


      • puurotjavellitsekais
        suomenruotsalainen,, kirjoitti:

        Kuten monesti niin aloittajalla meni vellit ja puurot sekaisin taas kerran. Fiksaatiossaan riittää kun sanan etu- tai takaliitteenä on "ruotsi" niin alkaa sekoilu.

        Ruotsinsuomalaisuuden päivällä ei ole mitään tekemistä suomessa asuvien suomenruotsalaisten kanssa. Ruotsinsuomalaisia ovat Suomesta Ruotsiin muuttaneet suomalaiset, joista suurin ja ylivoimaisin enemmistö on ihan suomea äidinkielenään puhuvia savolaisia ja ties mitä pohjanmaalaisia.

        Edelleen ruotsinsuomalaisten päivä ei ole rkp:n tai minkään muunkaan suomenruotsalaisen mafian salajuoni. Lähes kaikissa ruotsinsuomalaisissa järjestöissä, julkaisuissa, yhdistyksissä yms on ihan perussuomalaisia heikkisiä ja määttöjä puuhahenkilöinä.

        Ruotsinsuomalainen siis tarkoittaa Ruotsissa asuvaa suomesta muuttanutta suomalaista siirtolaista, tai toisenpolven siirtolaista. Ruotsin suomenruotsalainen on taas suomenruotsalainen, joka asuu Ruotsissa.

        Niin sinun mielestä, mutta ruotsalaisen silmissä olet silti suomalainen ruotsissa ja sekös ottaa pannuun! Ei valtiota nimeltä suomenruotsi ainakaan vielä ole!


      • puurotjavellitsekais kirjoitti:

        Niin sinun mielestä, mutta ruotsalaisen silmissä olet silti suomalainen ruotsissa ja sekös ottaa pannuun! Ei valtiota nimeltä suomenruotsi ainakaan vielä ole!

        Mikä siinä muka ottaisi pannuun? Minähän olen suomalainen! Mikä muukaan?


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        Mikä siinä muka ottaisi pannuun? Minähän olen suomalainen! Mikä muukaan?

        Suomenruotsalainen.


    • Yhdenvertaisuuteen

      Kaipa nyt ruotsalaisetkin ymmärtävät , että kaksikielisyys on myös heille rikkaus, kuten suomenkielisille Suomessa .

      Säätävät myös koko Ruotsiin pakkosuomen kaikkiin ruotsalaisiin oppilaitoksiin, säätävät
      virkamiespakkosuomen koskemaan koko Ruotsia, niin ettei suomenkieltä hallitsematon pääse mihinkään virkoihin Ruotsissa.

      Säätävät myös ohituskaistat kaikkin oppilaitoksiin suomenkielisille opiskelijoille, joilla ohitetaan ruotsinkieliset opiskelijat.

      Näillä toimenpiteillä päästään jo lähelle yhdenvertaisuutta Suomen ja Ruotsin kesken.

      Hetkinen , mutta eihän tätä yhdenvertaisuutta ollut vielä Ahvenanmaallakaan...

      • ruotsinsuomalainen,,

        Taidat nyt fiksaatiossasi taas sekoitella asioita pahasti. Jos suomessa on "pakkoruotsi" ja jos palveluja tarjotaan ruotsin kielellä esim Närpiössä niin asialla ei ole mitään tekemistä Ruotsin kuningaskunnan asioiden kanssa. Mikähän sullakin on ongelma vai ootko puhtaasti vaan niin saakelin tyhmä, ettet näe mitään eroa näissä.


      • asdfgdfsgdf
        ruotsinsuomalainen,, kirjoitti:

        Taidat nyt fiksaatiossasi taas sekoitella asioita pahasti. Jos suomessa on "pakkoruotsi" ja jos palveluja tarjotaan ruotsin kielellä esim Närpiössä niin asialla ei ole mitään tekemistä Ruotsin kuningaskunnan asioiden kanssa. Mikähän sullakin on ongelma vai ootko puhtaasti vaan niin saakelin tyhmä, ettet näe mitään eroa näissä.

        En minäkään näe, miksi pakkoruotsi täällä Suomessa olisi jotenkin ymmärrettävämpi kuin pakkosuomi siellä Ruotsissa. Kyse on satoja vuosia sitten samaa valtakuntaa olleista alueista, joilla on suunnilleen samankokoiset kielivähemmistöt toistensa kielten puhujissa. Pakkosuomi Ruotsissa olisi tietysti yhtä turha ja turhauttava kuin pakkoruotsi Suomessa, mutta silti ihan sama asia.


      • sinä se idiootti ole
        ruotsinsuomalainen,, kirjoitti:

        Taidat nyt fiksaatiossasi taas sekoitella asioita pahasti. Jos suomessa on "pakkoruotsi" ja jos palveluja tarjotaan ruotsin kielellä esim Närpiössä niin asialla ei ole mitään tekemistä Ruotsin kuningaskunnan asioiden kanssa. Mikähän sullakin on ongelma vai ootko puhtaasti vaan niin saakelin tyhmä, ettet näe mitään eroa näissä.

        Asialla on juuri tekemistä Ruotsin kanssa. Jatkuvat avustukset Ruotsin valtiolta ja muut suojatyöpaikat loisille joiden avulla "ylläpidetään jaloa ruotsalaisuutta itämaassa".


      • Järki hoi...
        sinä se idiootti ole kirjoitti:

        Asialla on juuri tekemistä Ruotsin kanssa. Jatkuvat avustukset Ruotsin valtiolta ja muut suojatyöpaikat loisille joiden avulla "ylläpidetään jaloa ruotsalaisuutta itämaassa".

        Se on itse tymä joka muita nimittelee!


    • Yhdenvertaisuuteen

      Juuri tuota tarkoitin. Ja saakelin tyhmä on pakkoruotsin , Närpiön ja "Ruotsin kuningaskunnan" ihannoija, jos ei tajua näiden asioiden yhteyttä. Eli jos on toinen, pitää olla toinenkin , tai sitten ei kumpaakaan.

      Ja koska Ruotsi on jo toteuttanut sen , että he ovat yksikielisesti ruotsinkielisiä eikä heillä ole pakkosuomea, pitää myös Suomen julistautua yksikielisesti suomenkieliseksi, eikä täällä pidä olla pakkoruotsia.

      Ymmärsitkö, siellä Närpiössä ?

      • Kom igen

        Minä vastaan, vaikka olen käynyt Närpiössä vain kerran, vuosia sitten.

        ”Ja saakelin tyhmä on pakkoruotsin , Närpiön ja "Ruotsin kuningaskunnan" ihannoija, jos ei tajua näiden asioiden yhteyttä. Eli jos on toinen, pitää olla toinenkin , tai sitten ei kumpaakaan”

        Olet ilmeisesti poliitikko. Sanomaasi pitää ensin tarkasti analysoida. Vasta sen jälkeen selviää mitä olet sanonut. Ei yhtään mitään.


    • Tomaattipää

      Taisi olla käsityskyvyn ulkopuolella....

    • bästä tittare

      Talan SuoLi liputtaa Suomessa näinä päivinä

      Liputuspäivät vuonna 2013


      Viralliset ja vakiintuneet liputuspäivät Suomessa:
      (viralliset liputuspäivät tummenettuna)

      5.2. J.L. Runebergin päivä

      28.2. Kalevalan päivä, suomalaisen kulttuurin päivä

      19.3. Minna Canthin päivä, tasa-arvon päivä

      9.4. Mikael Agricolan päivä, suomen kielen päivä

      27.4. Kansallinen veteraanipäivä

      1.5. Vappu, suomalaisen työn päivä

      9.5. Eurooppa-päivä

      12.5. Äitienpäivä, J.V. Snellmanin päivä, suomalaisuuden päivä

      19.5. Kaatuneitten muistopäivä

      4.6. Puolustusvoimain lippujuhlan päivä

      22.6. Juhannus, Suomen lipun päivä. Liputus alkaa juhannusaattona klo 18.

      6.7. Eino Leinon päivä, runon ja suven päivä

      10.10. Aleksis Kiven päivä, suomalaisen kirjallisuuden päivä

      24.10. YK:n päivä

      6.11. Ruotsalaisuuden päivä, svenska dagen

      10.11. Isänpäivä

      6.12. Itsenäisyyspäivä

      8.12. Jean Sibeliuksen päivä, suomalaisen musiikin päivä

    • galsten

      "älä puhu ******. Ruotsissa saa opiskella suomea siinä kuin mitä muuta kieltä tahansa eikä suomen kieli ei ole missään kiellettyjen kielten listalla."

      Kirjoittaja kysyi, "Ankdam kärning jävel,, kuinka kauan ruotsissa oli että ei saannu suomenkieltä opiskella". Tarkoitti ehkä suomen kielellä opiskelua ja esitti asian menneessä aikamuodossa. Toki mahdollisuudet suomen kielellä opiskeluun tai suomen kielen opiskeluun ovat edelleen mitättömät jos vertaa ruotsin asemaan Suomessa.

      "Edelleen eu:lla ei ole mitään tekemistä ruotsinsuomalaisten päivällä, vaan sitä on ajanut eteenpäin ihan suomalaiset ihmiset."

      Taisi EU:n painostus kieliasioissa raivata tietä sen asian ajamiseksi.

      "On kumma juttu, että olipa aihe mikä tahansa kunhan lauseen jossain kohtaa on "ruotsi" niin valehtelu ja omasta päästä mukafaktojen keksiminen kukoistaa."

      Kuten missä?

      • mistä aloitan

        Jokseenkin kaikissa asioissa. Lista on suorastaan rasittavan pitkä. Suomesta ei löydy yhtään ihmisryhmää, joka valehtelisi niin paljon ja niin kroonisesti kuin SuoLi:n kielisoturit eli "suolinkaiset". =)


      • galsten
        mistä aloitan kirjoitti:

        Jokseenkin kaikissa asioissa. Lista on suorastaan rasittavan pitkä. Suomesta ei löydy yhtään ihmisryhmää, joka valehtelisi niin paljon ja niin kroonisesti kuin SuoLi:n kielisoturit eli "suolinkaiset". =)

        Sinähän olet kuin Jussi Jalonen, joka paukautti kannet kiinni "Itämaasta itsenäisyyteen" -kirjasta, kun ei kestänyt totuutta. Tosin Jalonen ei epäillyt kirjassa esitettyjen historiallisten tapahtumien paikkansa pitävyyttä.


    • suo siellä

      galsten--- vaikuttaa siltä että hän asuis Ruotsissa, puhu sinä paskaa kun et ole edes ruotsissa selvin päin käynnykkään, täällä soittelee kun ajokoira suutaan. galsten sano jos satut tietään monessako ruotsin korkiakouluissa opetettaan suomekieltä?

      Helveetin sairas kun luulee olevansa ruotsissa vaikka asuu suomessa hullulla hullun kujeet.

      EU on niin monta kertaa painostannu ruotsin alkuperäiskansojen kielen opiskelun lisäämisetä.

      Kuusta hurreilla päässä

      • ruotsinsuomalainen,,

        Mutta siltikin ruotsinsuomalaisuuden juhlapäivän takana ei ole mikään eu, vaan ihan puhtaasti suomalaiset puuhamiehet erilaisissa suomalaisissa järjestöissä, mm monet ruotsin suomalaiset seurat ovat aktiivisesti ajaneet asiaa eteenpäin.

        Joillakin menee tuo ruotsiviha niin naurettavaksi, että alkavat haukkumaan jo omia maanmiehiään. Siis ihan kuin me ruotsissa asuvat suomalaiset emme osaisi ajaa asioitamme ilman järjetöntä vouhkaa.


      • Haloo?
        ruotsinsuomalainen,, kirjoitti:

        Mutta siltikin ruotsinsuomalaisuuden juhlapäivän takana ei ole mikään eu, vaan ihan puhtaasti suomalaiset puuhamiehet erilaisissa suomalaisissa järjestöissä, mm monet ruotsin suomalaiset seurat ovat aktiivisesti ajaneet asiaa eteenpäin.

        Joillakin menee tuo ruotsiviha niin naurettavaksi, että alkavat haukkumaan jo omia maanmiehiään. Siis ihan kuin me ruotsissa asuvat suomalaiset emme osaisi ajaa asioitamme ilman järjetöntä vouhkaa.

        No ette te(jos olet?) ruosut kovin hyvin ole asiaanne ajaneet!

        Omakielistä opetusta aloitte saamaan vasta nyt kolmannelle(!) sukupolvelle, kun se on jo käytännössä ruotsinkielistynyt.

        Tiedoksi. Ei pakkoruotsituksen vihaaminen ole naurettavaa, vaan vakava asia.

        Monien ruosujen komenteissa heijastuu huono omatunto, kun ovat lammasmaisesti alistuneet täydelliseen kyykytykseen. Sitä puretaan sitten suomalaisiin pakkoruotsituksen kannattajiin.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      391
      4916
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2721
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      155
      1955
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1648
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1513
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1367
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      61
      1361
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      51
      1360
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      64
      1314
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1111
    Aihe