Korvassa/päässä humisee

Humisee

Minulla on ollut pieni sirisevä tinnitus vasemmassa korvassani reilut kaksi vuotta. Alunperin se tuli meluvauriosta, eikä sille voi mitään. Tuolla samalla kertaa minulle tuli myös ääniyliherkkyys. Olenkin oppinut suojaamaan kuuloani hyvin (ehkä jopa silloin kun siihen ei välttämättä olisi tarvetta?). Sirinä on ollut koko ajan pientä ja olen oppinut sen kanssa olemaan, koska en sitä kunnolla enää edes tiedosta.

Pari viikkoa sitten sairastuin flunssaan. Oli kuumetta, kurkku kipeänä ja limaa tuntui olevan nenä ja pää täynnä. Niihin aikoihin alkoi päässä kuulua matalaa huminaa. Uskoin sen liittyvän tuohon tautiin. Nyt olen kuitenkin ollut jo lähes viikon terveenä, mutta humina ei ole kadonnut minnekään. Syitä tähän olen miettinyt ja niitähän löytyy.

Saattaa olla, että kylmä talvituuli on vihmonut korviani ollessani pihalla (sieltä uskon sen flunssankin saaneeni), mutta korvat eivät muuten ole tunnu kipeältä, eli en usko, että se olisi korvatulehdus.
Voihan kuitenkin olla, että tuon flunssan jälkimainingeissa vielä mentäisiin. Vaikka limaa ei enää vuoda nenän kautta eikä nenä ole tukossa eikä yskitäkään, niin tuntuisi, kun tuolla kurkun ja nenän välissä on jonkinlainen "limapallo" jota saa koko ajan olla nieleskelemässä.
Niskoista ja hartioista en osaa oikein mennä sanomaan, ovatko ne jumissa vai eivät. Arkipäiväisessä elämässä selkä tai hartiat eivät tunnu jäykiltä eikä mihinkään satu, mutta hierottaessa siellä on joitakin kipeitä kohtia. Olen hierottavana ollut, mutta huminaan se ei tunnu vaikuttavan mitenkään.
Sitten on vielä tämä ikävin vaihtoehto, eli meluhaitta. Kuten kerroin, olen oppinut suojaamaan kuuloani ja ääniyliherkkyyden takia välttelen kovempia ääniä. Olen kuitenkin musiikkia kuunnellut, sekä autossa että ihan vaan stereoilta tämän parin viikon aikana. Mielestäni volyymit olen pitänyt ihan järkevissä mitoissa, mutta ehkä silloin flunssaiset korvani ovat ääntä pitäneet kuitenkin liian kovana ja ottaneet sieltä tämän huminan? Tuntuu todella epäreilulta, jos näin on tapahtunut, koska äänitaso on oikeasti ollut kaikkea muuta kuin "vaarallinen melu", että siitä nyt tällainen riesa tuli vielä lisäksi.

Humina on tosiaan matalaa ja tuntuu kuuluvan koko päässä, enemmän kuitenkin juuri tuolla vasemmalla, valmiiksi tinnittävällä puolella. Välillä taas tuntuu, että tämä mmmmmmmmmmmmmmm-ääni kiertäisi takaraivoa pitkin koko päähän. Ja nimenomaan tuntuu, ei kuulu. Hiljaisissa tiloissa tämän kuulee tietysti parhaiten, mutta tuon huminan tavallaan tuntee myös esimerkiksi televisiota katsellessa. Mitään kipuja tai huimausta tähän ei ole liittynyt. Jos peitän korvani, humina lähtee hetkeksi pois kokonaan, mutta alkaa pian taas uudestaan pikkuhiljaa. Välillä tulee myös parin minuutin hetkiä, jolloin huminaa ei mielestäni ole.

Tämä tuntuu todella inhottavalta, mutta jos tämä tosiaan on meluhaitta niin eihän tälle mitään voi. Humina kuuluu välillä niin voimakkaana, että se peittää "alkuperäisen" sirityksen kokonaan. Siritys oli paljon helpompi sulkea pois, kun se oli tavallaan niin pieni ääni, mutta nyt koko päässä humisee kuin baari-illan jälkeen tai jos olisi seisonut pitkään päällään. Toivoisin vain, että tämä lähtisi vielä pois.

2

3078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samma här

Saman kaltainen juttu minullakin...ilman tuota tinnitusoiretta. Pari viikkoa sitten sairastin flunssan. Nuha ei ollut edes kovin kova, mutta vasen korva oli tukossa pari päivää. Sen jälkeen alkoi tämä inhottava humina. Välillä hetkiä pois, mutta sitte palaa entistä voimakkaampana takaisin. Lisäksi "kuulen" sydämen lyönnit. Tosi inhottavaa. Jotenkin vedän kuitenkin flunssan jälkimaininkeihin, vaikka välillä kyllä pelottaa, et mitä tää on... Täytynee katella tai siis kuulostella:) vielä jonkin aikaa, jospa menoa itteekseen ohi.

• Aloitushumisija

Ilmeisesti (onneksi!) oli flunssan syytä tuo humina. Nyt ollut jo pari päivää poissa kokonaan. Ihan yhtäkkiä ja itsekseen hävisi. Eräänä aamuna herätessä sitä ei kuulunukaan niin voimakkaasti. Päivän aikaan se vähän koveni, muttei "entiselle" tasolleen missään vaiheessa, ja nuo hetkelliset kovemmat äänetkin kestivät vain muutamia minuutteja. Seuraavana aamuna sitä ei sitten kuulunut ollenkaan.

Huolestuin silloin siitä huminasta, kun flunssasta oli kulunut jo jonkin aikaa ja olo oli täysin terve, mutta silti päässä vain humisi, ei tuntunut normaalilta. Ilmeisesti nuo flunssaoireiset huminat sitten jatkuvat flunssaa pitempään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe