Tutkailin finlexistä vanhoja adoptiolakeja, enkä oikein saanut selvyyttä, minkälainen laki oli voimassa 1969-70 välisenä aikana? Minut adoptoitiin silloin (voimaan 1970) ja juuri sain tietää, että biologinen äitini on kuollut 1976. Ihmettelen nyt, miksi minulle ei tullut siitä silloin 1976 tietoa? En nyt ole perinnön perässä,lähinnä "oikeuksieni", vai onko niitäkään ollut? Olen kuullut, että joskus 60-luvulla olisi ollut laki voimassa, että perii myös biologiset vanhemmat. Asia kiinnostaa nyt aikuisiällä, selvitellä menneisyyttään.
adoptiolapsi-biologiset vanhemmat
3
614
Vastaukset
- oka
On aikaa kulunut liian kauan, joten älä vaivaa päätäsi tuolaisilla asioilla.
- Jaska
laki ottolapsista 5.6.1925/208.
Ei löydy Finlexistä, mutta ainakin 60-luvun lakikirjoista löytyy. Yritä löytää kirjastosta.
(Mulla on kopio mutta vain sellaisesta sivusta, jossa tästä asiasta ei puhuta.) - sianajaja
Vanhan ottolapsilain mukaan ottolapsi perii myös biologiset vanhempansa. Sinulle (tai ottovanhemmallesi) olisi tullut antaa tieto äitisi kuolemasta sekä hänen jälkeensä toimitettavasta perunkirjoituksesta.
Kun äitisi on kuollut 1976, perintöoikeutesi äidin jälkeen on vanhentunut. Perintöä on nimittäin vaadittava viimeistään 10 vuoden kuluessa perittävän kuolemasta. (PK 16:1)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."502202Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1972029- 1161382
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96982
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki47868Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933845- 61746