inssiksi

tjp

Kertokaapa mielipiteenne, kannattaako opiskella tietotekniikan inssiksi työn ohella? Onko töitä tämmöiselle joka on mahd. valmistuessaan yli kolmikymppinen enkä ole harrastanut tietokoneita kovin hirveästi, eli tieto pitäisi yrittää nyt sitten hankkia koulun penkiltä.

10

1817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

Pelkät inssipaperit eivät nykyään riitä mihinkään. Jos haluat saada nykyisin kunnon töitä tietotekniikan parista, pitää sinun oikeasti olla kiinnostunut ja myös HYVÄ jollakin tietotekniikan sektorilla. Yleismies Jantuset, jotka osaavat vähän kaikkea, eivät ole kovin kysyttyjä työmarkkinoilla.

Jos sinulla ei ole luontaista kiinnostusta ja omaa harrastuneisuutta tietotekniikkaan, niin en suosittele alan opiskelua. Pelkät koulusta saatavat eväät ovat loppujen lopuksi aika kevyet työelämässä. Todellisen ammattitaidon hankit vain oman harrastuneisuuden ja vankan työkokemuksen kautta.

• Pete

Pelkät inssipaperit eivät nykyään riitä mihinkään. Jos haluat saada nykyisin kunnon töitä tietotekniikan parista, pitää sinun oikeasti olla kiinnostunut ja myös HYVÄ jollakin tietotekniikan sektorilla. Yleismies Jantuset, jotka osaavat vähän kaikkea, eivät ole kovin kysyttyjä työmarkkinoilla.

Jos sinulla ei ole luontaista kiinnostusta ja omaa harrastuneisuutta tietotekniikkaan, niin en suosittele alan opiskelua. Pelkät koulusta saatavat eväät ovat loppujen lopuksi aika kevyet työelämässä. Todellisen ammattitaidon hankit vain oman harrastuneisuuden ja vankan työkokemuksen kautta.

• ohjelmointitaitoa

Tulee olemaan aikalailla takkuinen tie inssiksi mikäli et ole aiemmin käpistellyt tietokoneita yms. saatikka opiskellut vapaaehtoisesti ohjelmointikieliä(ASM,C,C ,Java...).Tunnen erään kaverin, joka oli merkonomi Raahen tekuun tullessaan ja pelkäsi, että miten hänen käy ku ei oo mitään sähköpuolen koulutusta takana. Kaveri valmistui huippuarvosanoin, mutta kovan työn johdosta ja jo pennusta asti opetellut ohjelmoimaan, niin nou hätä.
      Eli lyhyt kaava, jolla vertailet mahiksiasi:
      1) hyvä matematiikan ja fysiikan osaaminen
      2) vielä parempi ohjelmointiosaaminen(koulussa et sitä opi!!
      3) hyvä asia jos elektroniikka-sanan kuuleminen aiheuttaa aivokäyrässä selvän värähtelymuutoksen positiiviseen suuntaan

• Dippa

Mikä on ASM? Olen ollut it-alan töissä 7 vuotta, mutta en ole ikänä törmännyt moiseen.

t: IT-DI

• DI03
        Dippa kirjoitti:

Mikä on ASM? Olen ollut it-alan töissä 7 vuotta, mutta en ole ikänä törmännyt moiseen.

t: IT-DI

ASM eli assebler on laitteistoläheinen ohjelmointikieli eli symbolinen konekieli. Lähinnä sulautettujen ja DSP ohjelmoijien käytössä, C:n lisäksi.

• Dippa
        DI03 kirjoitti:

ASM eli assebler on laitteistoläheinen ohjelmointikieli eli symbolinen konekieli. Lähinnä sulautettujen ja DSP ohjelmoijien käytössä, C:n lisäksi.

Assembler onkin tutumpi termi. Itse kielestä en kyllä tiedä mitään, enkä ole kenenkään opiskelukaverinikaan ikinä työskennelleen sen parissa.

Aika outoa, että tuota sitten pitäisi osata, jos aikoo inssiksi...

• dimle
        Dippa kirjoitti:

Assembler onkin tutumpi termi. Itse kielestä en kyllä tiedä mitään, enkä ole kenenkään opiskelukaverinikaan ikinä työskennelleen sen parissa.

Aika outoa, että tuota sitten pitäisi osata, jos aikoo inssiksi...

ööö... tiedätkö miten tietokone toimii ?

• Dippa
        dimle kirjoitti:

ööö... tiedätkö miten tietokone toimii ?

Riippuu vähän siitä mitä tarkoitat. Tietojärjestelmistä ja olio-ohjelmoinnista tiedän paljonkin, mutta itse koneen toiminta ei hirveästi kiinnosta. Se on jonkun muun erikoisalaa, tiedän siitä vain sen verran mitä omassa käytössäni on tarpeen.

Mikä mahtoi olla kysymyksesi pointti? En minä ole mikään elektroniikkainsinööri.

• tjp
        Dippa kirjoitti:

Riippuu vähän siitä mitä tarkoitat. Tietojärjestelmistä ja olio-ohjelmoinnista tiedän paljonkin, mutta itse koneen toiminta ei hirveästi kiinnosta. Se on jonkun muun erikoisalaa, tiedän siitä vain sen verran mitä omassa käytössäni on tarpeen.

Mikä mahtoi olla kysymyksesi pointti? En minä ole mikään elektroniikkainsinööri.

Niin mistä tämä keskustelu lähtikään liikkeelle:)

• Dippa
        tjp kirjoitti:

Niin mistä tämä keskustelu lähtikään liikkeelle:)

Inssin hommia on niin monenlaisia. Ei sovellusten suunnittelulla ja laitteiden kanssa puuhailulla ole kovinkaan paljon tekemistä toistensa kanssa. Eikä Assemblerilla koodata sovellusohjelmistoja tai web-järjestelmiä. Eikä C:llä selvitetä käyttäjien tarpeita. Insinöörit (ja muutkin) tekevät kaikkia näitä töitä, joten insinöörejäkin varmaan tarvitaan monenlaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      330
      6263
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3726
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      151
      2908
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      227
      2200
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      107
      1773
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      73
      1316
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      83
      1122
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      145
      993
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      10
      968
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      924
    Aihe