Kysymys ko veneen hyvin tunteville, eli onko mahdollista poistaa varttitonnarista baby stay? Pystyykö esim viuluilla tukemaan mastoa tarpeeksi/ alkaako masto pumppaamaan baby stayn poiston jälkeen paljon?
Voiko varttitonnarista poistaa baby stayn?
23
565
Vastaukset
- sdfs sdf sdf
No varttitonnareitahan on nyt monenlaisia ja monenlaisilla rikeillä. Että tuskimpa kukaan "ko venettä" niin hyvin tuntee. Jos rikissä on baby stay niin se on sillä tavalla suunniteltu ja mitoitettu. En lähtisi poistamaan. Jonkun rikipajan kanssa voi toki aina käydä juttelemassa, tämän palstan neuvoilla rikin modaaminen olis sulaa hulluutta.
- 8+20
Joku sen on poistanutkin, ja laittoi myrskyfokan myyntiin ja siirsi veneen sisävesille.
- -Mika-
Kerro nyt ensin, että mistä veneestä on kyse. Mun varttitonnarissa ei ole babystaagia ollenkaan, ei ole koskaan ollutkaan.
Mullekki tulee joskus vartiotorni postilaatikkoon
- seppomartti
Voi poistaa jos korvaat kahdella alavantilla eteenpäin. Viuluvanttiajatusta on vaikea ymmärtää tässä yhteydessä vaikka katamaraneissa on tämäntapaisia virityksiä.
- Bossu
Naapuri poisti, kuulemma ei tullut ongelmia. Monista veneistä noita on poistettu, mutta se on venekohtaista, tuleeko haittaa Suomen oloissa. Voisihan siitä ehkä tehdä irroitettavan, jolloin sen voi laittaa takaisin, jos on kovassa tuulessa isossa aallokossa. Toisaalta, jos on tarkoitus laittaa tseskuuttaava fokka, voi tehdä, kuten jo ehdotettiin, eli laittaa kaksi vinoon menevää staagia.
- irrotettava babystag
Tokassa veneessäni oli babystaagi. Tietysti se oli tiellä varsinkin kiihkeissä kisamanöövereissä. Muutin babystaagin irrotettavaksi: iso pikasakkeli ratilla varustettu vanttiruuvi. Se oli helppo panna paikalleen ennen kryssilegiä. Jos takila on suunniteltu babystaagia käytettäväksi, sitä ei kannata poistaa. Kyllä masto pumppaa ja on vaarassa ilman sitä.
Babystaagin korvaaminen kahdella etu-alavantilla uusine rusteineen on paljon isompi muutostyö kuin babystaagin muuttaminen irrotettavaksi.- kiihkeä manöveeraaja
Jos jossakin pohjoismaisessa varttitonnarissa on niin ohut mastoprofiili että se Itämeren aallokossa todella pumppaa, niin täytyy olla ihmeellinen laite. Koska kyseessä on mastonhuipputkila niin järkevällä esitaivutuksella ja tiukoilla vanteilla sekä haruksilla (teille typerämmille staagit) saadaan sama vaikutus. Liian usein näkee kannella seisovien mastojen jalan ympäristön murtuneen kun mennään suojanpuolen vantit löysällä ja keulaharus notkolla. Ei vain pumppaa vaan heiluu. Ne hassut vaijerit sinne mastoon eivät ole tarkoitettu luomaan katu-uskottavuutta, niillä on ihan tehtäväkin. Nykyisillä purjemateriaaleilla on myöskin jäykistävä vaikutus verrattuna varttitonnarien syntyajan purjeisiin. Ongelmia voi syntyä kovalla mainigilla myötätuuleen, mutta silloinhan jo nopeudenkin takia leikataan. Ihan vihjeenä, jos haluaa käyttää ulkomaiden kieltä, niin yleisesti käytetty ilmaus on babystay jolloin kumpikin sana olisi samaa kieltä eikä siansaksaa.
- vauvaharus?
kiihkeä manöveeraaja kirjoitti:
Jos jossakin pohjoismaisessa varttitonnarissa on niin ohut mastoprofiili että se Itämeren aallokossa todella pumppaa, niin täytyy olla ihmeellinen laite. Koska kyseessä on mastonhuipputkila niin järkevällä esitaivutuksella ja tiukoilla vanteilla sekä haruksilla (teille typerämmille staagit) saadaan sama vaikutus. Liian usein näkee kannella seisovien mastojen jalan ympäristön murtuneen kun mennään suojanpuolen vantit löysällä ja keulaharus notkolla. Ei vain pumppaa vaan heiluu. Ne hassut vaijerit sinne mastoon eivät ole tarkoitettu luomaan katu-uskottavuutta, niillä on ihan tehtäväkin. Nykyisillä purjemateriaaleilla on myöskin jäykistävä vaikutus verrattuna varttitonnarien syntyajan purjeisiin. Ongelmia voi syntyä kovalla mainigilla myötätuuleen, mutta silloinhan jo nopeudenkin takia leikataan. Ihan vihjeenä, jos haluaa käyttää ulkomaiden kieltä, niin yleisesti käytetty ilmaus on babystay jolloin kumpikin sana olisi samaa kieltä eikä siansaksaa.
Nimimerkki "kiihkeä manöveeraaja" taitaa olla kiihkeä muutenkin. Nimittelee typeriksi niitä, jotka eivät käytä hänen mielestään oikeita termejä. Staagi on sen verran vakiintunut termi, ettei sen luulisi olevan epäselvä ilmaus kuten ei babystaagikaan. Mitä ulkomaankielinen "baby stay" on suomeksi, vauvaharus??
"Vauvaharuksen" tarkoitus on esitaivutuksen (prebendin) mahdollistaminen ja maston tukeminen nimenomaan pumppaamisen estämiseksi veneissä, joissa ei ole etualavantteja. "Kiihkeä manööveeraaja" (kummaa siansaksaa muuten!) voi lukea mastonvalmistaja Seldenin trimmiohjeita, jos hänellä on epäselvyyksiä babystaagista.
Baybystaagin olemassaolo ei tee kaikkia veneitä varttitonnareiksi, vaikka aloittaja kysyi varttitonnarinsa babystaagista - tiedoksi "kiihkeälle".
http://www.riggingandsails.com/pdf/selden-tuning.pdf - Puolitonnari
vauvaharus? kirjoitti:
Nimimerkki "kiihkeä manöveeraaja" taitaa olla kiihkeä muutenkin. Nimittelee typeriksi niitä, jotka eivät käytä hänen mielestään oikeita termejä. Staagi on sen verran vakiintunut termi, ettei sen luulisi olevan epäselvä ilmaus kuten ei babystaagikaan. Mitä ulkomaankielinen "baby stay" on suomeksi, vauvaharus??
"Vauvaharuksen" tarkoitus on esitaivutuksen (prebendin) mahdollistaminen ja maston tukeminen nimenomaan pumppaamisen estämiseksi veneissä, joissa ei ole etualavantteja. "Kiihkeä manööveeraaja" (kummaa siansaksaa muuten!) voi lukea mastonvalmistaja Seldenin trimmiohjeita, jos hänellä on epäselvyyksiä babystaagista.
Baybystaagin olemassaolo ei tee kaikkia veneitä varttitonnareiksi, vaikka aloittaja kysyi varttitonnarinsa babystaagista - tiedoksi "kiihkeälle".
http://www.riggingandsails.com/pdf/selden-tuning.pdfMikähän mahtaa olla tajunnanvirtasi lisäarvo ensimmäiselle kysyjälle? Tuhat Seldeniä ei voi olla väärässä, syökää pojat p...aa. Onhan ihmisiä jotka käyttävät sekä vyötä että henkseleitä ja sitovat vielä lahkeetkin nilkan ympärille. Typeryys tarkoittaa sitä, että neuvoja annetaan innokkaasti ilman omia kokemuksia ymmärtämättä välttämättä edes kontekstia. Varttitonnari on varttitonnari, Peter Fazerin Quartettia lukuunottamatta oikeita kilpavarttareita ei enää ole olemassa ohuella mastoprofiililla, siinäkään ei ollut babystaytä. Varttari ei tarkoita mitä tahansa 24-26 jalkaista venettä. Jos halutaan puhua pidgin-ruotsia voit kutsua pikku heppiäsi millä nimellä vain.
- eiku vartteri
Puolitonnari kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla tajunnanvirtasi lisäarvo ensimmäiselle kysyjälle? Tuhat Seldeniä ei voi olla väärässä, syökää pojat p...aa. Onhan ihmisiä jotka käyttävät sekä vyötä että henkseleitä ja sitovat vielä lahkeetkin nilkan ympärille. Typeryys tarkoittaa sitä, että neuvoja annetaan innokkaasti ilman omia kokemuksia ymmärtämättä välttämättä edes kontekstia. Varttitonnari on varttitonnari, Peter Fazerin Quartettia lukuunottamatta oikeita kilpavarttareita ei enää ole olemassa ohuella mastoprofiililla, siinäkään ei ollut babystaytä. Varttari ei tarkoita mitä tahansa 24-26 jalkaista venettä. Jos halutaan puhua pidgin-ruotsia voit kutsua pikku heppiäsi millä nimellä vain.
Mistä kummasta sait päähäsi muiden typeryyksien laukomisen ohella, että vartterit olisivat toppirikisiä? Aikansa vartterit olivat, mutta eipä tainnut olla enää kahta useampaa -76 Helsingin varttitonnicupissa.
- vyö ja henkselit
eiku vartteri kirjoitti:
Mistä kummasta sait päähäsi muiden typeryyksien laukomisen ohella, että vartterit olisivat toppirikisiä? Aikansa vartterit olivat, mutta eipä tainnut olla enää kahta useampaa -76 Helsingin varttitonnicupissa.
Sinullahan on tietysti varttari jossa on osatakila ja babystay...Hohhoijaa. Vuonna -76 pureskelit staagisi sijasta ilmeisesti äitisi nisää...
- Boring...
vyö ja henkselit kirjoitti:
Sinullahan on tietysti varttari jossa on osatakila ja babystay...Hohhoijaa. Vuonna -76 pureskelit staagisi sijasta ilmeisesti äitisi nisää...
http://www.quartertonclass.org/index.php?option=com_peoplebook&func=trombi
Kuva-arvoitus: montako babystaytä tarvitsevaa varttaria (ei siis vartteria, värttinää, vibraattoria tms.) löydät kuvista. - -Mika-
vyö ja henkselit kirjoitti:
Sinullahan on tietysti varttari jossa on osatakila ja babystay...Hohhoijaa. Vuonna -76 pureskelit staagisi sijasta ilmeisesti äitisi nisää...
Milläs sen järkevän esitaivutuksen tekee ilman babystaagia, jos veneessä on osatakila ja spiidarit suoraan sivulle ja alaharukset samassa pisteessä kuin yläharukset?
Mulla on varttitonnari, suunniteltu vuonna 1994 ja valmistettu samana vuonna, yllämainitulla setupilla. Siinä on jopa tuplabarskat, alemmat just siinä kohtaa, johon olisi loogista laitta babystay. Mutta sitä ei ole, ei ole koskaan ollutkaan eikä sille ole paikkaa. Mutta se tarvitsisi sen ehdottomasti. Ja ihan vaan siksi, että siihen takilaan saisi jonkinlaisen prebendin aikaiseksi. No mä oon ottanut albarskat pois turhina...
Babystay on toppirikisessä maston pumppaamisen estämiseksi. Osatakilaisessa barskaveneessä (spiidarit suoraan sivulle) se on prebendin aikaansaamiseksi. Jos aloittaja kertoisi, mikä vene hänellä on ja mihin hän sitä käyttää (kisa/hupi) niin vastauksien antaminen olisi paljon helpompaa. - epäuskoinen
-Mika- kirjoitti:
Milläs sen järkevän esitaivutuksen tekee ilman babystaagia, jos veneessä on osatakila ja spiidarit suoraan sivulle ja alaharukset samassa pisteessä kuin yläharukset?
Mulla on varttitonnari, suunniteltu vuonna 1994 ja valmistettu samana vuonna, yllämainitulla setupilla. Siinä on jopa tuplabarskat, alemmat just siinä kohtaa, johon olisi loogista laitta babystay. Mutta sitä ei ole, ei ole koskaan ollutkaan eikä sille ole paikkaa. Mutta se tarvitsisi sen ehdottomasti. Ja ihan vaan siksi, että siihen takilaan saisi jonkinlaisen prebendin aikaiseksi. No mä oon ottanut albarskat pois turhina...
Babystay on toppirikisessä maston pumppaamisen estämiseksi. Osatakilaisessa barskaveneessä (spiidarit suoraan sivulle) se on prebendin aikaansaamiseksi. Jos aloittaja kertoisi, mikä vene hänellä on ja mihin hän sitä käyttää (kisa/hupi) niin vastauksien antaminen olisi paljon helpompaa.No voi herran tähden, nyt ymmärrän miksi kaupoissa on alettu myydä valmiiksi paistettua jauhelihaa. Nyt ihan ystävällisesti: kun rikaat veneesi niin seuraavat temput tehdään
Jos masto kannen läpi kiilaa se aivan etureunaan kauluksen kohdalla. Jos ei niin tyvihelassa mahd. eteen.
Rake niin että ison nostin puomilla 30-45cm mastosta. Jos keulastaagin säätövara ei riitä niin lisää toggleja staagin alapäähän.
Kiristä masto vantit löysinä takastaagilla niin kaarelle kuin uskallat (ja se on paljon).
Jos tuplasaalingit kuten tuplabarskoista oletan niin aseta välivantit alasaalingeissa etummaisiksi. Jos vain yhdet niin ylävantit rustiraudoissa taaimmaisiksi kuten myös tuplaversiossa. Huomaat että mastosi prebend on säädettävissä.
Hyvällä prebendillä ja kunnollisella isollapurjeella et käytännössä tarvitse takastaagia lainkaan, barduunat ja ison skuutti hoitavat oikean trimmin. Staagi on tarpeen varoiksi mötätuulella jos barduunat unohtuvat. Ei myöskään pumppaa.
Kunnon rake on avainsana, liian usein näkee veneitä joissa masto on jopa eteenpäin kallellaan. Sola on kiinni ja luovikulma onneton mutta veneen vikahan se aina on jos ei kulje...
Tämä ei ole Suoli 24 kommentti vaikka omasi kuulosti trollilta. Olen tehnyt nämä temput kolmenkymmenen vuoden ajan ja ne toimivat. Luovikulma pienentyy kymmenkunta astetta, viimeisimmässä 38 jalkaisessani se on n.32-36 astetta ja nopeusero trimmaamattomiin saman kokoisiin 0,5-1s luokkaa.
Jos et näillä pärjää ja laitat kyseiseen takilaan babystayn niin saanhan tulla ottamaan valokuvan ja viedä sen sirkukseen freak show'iin. Taatusti ainutlaatuista. - Pelleilyä
-Mika- kirjoitti:
Milläs sen järkevän esitaivutuksen tekee ilman babystaagia, jos veneessä on osatakila ja spiidarit suoraan sivulle ja alaharukset samassa pisteessä kuin yläharukset?
Mulla on varttitonnari, suunniteltu vuonna 1994 ja valmistettu samana vuonna, yllämainitulla setupilla. Siinä on jopa tuplabarskat, alemmat just siinä kohtaa, johon olisi loogista laitta babystay. Mutta sitä ei ole, ei ole koskaan ollutkaan eikä sille ole paikkaa. Mutta se tarvitsisi sen ehdottomasti. Ja ihan vaan siksi, että siihen takilaan saisi jonkinlaisen prebendin aikaiseksi. No mä oon ottanut albarskat pois turhina...
Babystay on toppirikisessä maston pumppaamisen estämiseksi. Osatakilaisessa barskaveneessä (spiidarit suoraan sivulle) se on prebendin aikaansaamiseksi. Jos aloittaja kertoisi, mikä vene hänellä on ja mihin hän sitä käyttää (kisa/hupi) niin vastauksien antaminen olisi paljon helpompaa.Jos olet tarjoamassa babystayta osatakilaan niin pysy pois tältä palstalta, kirjoita vaikka seksinovelli. Olet keksinyt näköjään aikakoneenkin koska 1994 ei ensimmäistäkään venettä enää suunniteltu IOR tonniluokkiin.
- -Mika-
Pelleilyä kirjoitti:
Jos olet tarjoamassa babystayta osatakilaan niin pysy pois tältä palstalta, kirjoita vaikka seksinovelli. Olet keksinyt näköjään aikakoneenkin koska 1994 ei ensimmäistäkään venettä enää suunniteltu IOR tonniluokkiin.
No mulla on kuitenkin osatakilainen varttitonari vuosimallia 1994. Vene on Polaris 785. On mulla muitakin veneitä, mutta on myös tämä yksi varttitonnari.
Ja veneessä on vain yksi piste, mihin sivuvantit kiinnitetään. Alavanttien kiinnityspiste ei ole edempänä, ei taaempana, vaan sisempänä kuin päävanttien. En siis saa alavantteja edemmäksi kuin päävantit.
Masto on kyllä kannen läpi, mutta ei se eteen kiilaaminen paljoa auta: Ilman babystaagia kun koitti käyttää alabarskoja, niin lieväkin kiristys veti sen räkäalumiinimaston heti S-kirjaimen muotoiseksi. Siksi poistin alabarskat.
Tällä veneellä on vaan kisattu, ei tehty muuta. Rikauksen oon kyllä tehnyt ihan niin kuin pitääkin. Silti se kaipaisi babystaagia, jotta rikin saisi säädettyä paremmin. - elä hauku mastoasi
-Mika- kirjoitti:
No mulla on kuitenkin osatakilainen varttitonari vuosimallia 1994. Vene on Polaris 785. On mulla muitakin veneitä, mutta on myös tämä yksi varttitonnari.
Ja veneessä on vain yksi piste, mihin sivuvantit kiinnitetään. Alavanttien kiinnityspiste ei ole edempänä, ei taaempana, vaan sisempänä kuin päävanttien. En siis saa alavantteja edemmäksi kuin päävantit.
Masto on kyllä kannen läpi, mutta ei se eteen kiilaaminen paljoa auta: Ilman babystaagia kun koitti käyttää alabarskoja, niin lieväkin kiristys veti sen räkäalumiinimaston heti S-kirjaimen muotoiseksi. Siksi poistin alabarskat.
Tällä veneellä on vaan kisattu, ei tehty muuta. Rikauksen oon kyllä tehnyt ihan niin kuin pitääkin. Silti se kaipaisi babystaagia, jotta rikin saisi säädettyä paremmin.Ootko oikein itse kisannut? Ootko oikein pärjännytkin ihan kohtuullisesti? Jos olet, ovat kilpakumppanisi surkeita tai tasoituksesi liian pieni.
Elä elä ala suunnittelijan hienoa mastoa haukkumaan räkäalumiinimastoksi. Sehän on huippuun viritetty instrumentti. Mullakin on vastaava masto ja se se vasta hieno onkin.
Miksi se masto siinä on? Siksi, että saadaan purjetta taivaalle levitettyä. Miksi se on hoikka putki? No siksi, että se taipuu. Miksi sen pitää taipua? No siksi, että saadaan purjeet juuri sellaiseen muotoon kuin halutaan. Jos purjeiden muoto vaatii olkoon se masto semmosella mutkalla kuin haluaa. Sojottakoon takaviistoon, etuviistoon tai olkoon sivusuunnassa millaisella mutkalla hyvänsä. Mitä väliä sillä on, kunhan vaan saadaan purjeet haluttuun muotoon.
- aloitteleva vartti t
Mitä etuja siitä on kun poistaa baby stayn jos niitä on poistettu, onko se jotenkin tiellä?
- alkupe
Vene on IW 26
- älynväläys
Ei taida sinulla olla keulapurjetta luoville, koneella ajettaessa sehän lepattaa ikävästi. Pinaakkelijiippikin on näköjään jäänyt näkemättä. Pysy Busterissasi.
- Bossu
Luoviessa siihen nappaa isompi purje kiinni ja spinaakkerin kanssa jiipatessa on se myös spinnupuomin tiellä. Itseskuuttaavaa fokkaakaan ei voi käyttää sen kanssa.
- aloitteleva vartti t
Bossu kirjoitti:
Luoviessa siihen nappaa isompi purje kiinni ja spinaakkerin kanssa jiipatessa on se myös spinnupuomin tiellä. Itseskuuttaavaa fokkaakaan ei voi käyttää sen kanssa.
Kiitos. kysyin siksi kun ostin varttitonnarin ja siinä ei ole baby staya. kävin eilen veneellä katsomassa ja aika edessähän tuo lenkki on johon tuo täkkiin kiinni kiinnitetään. En tiennyt että, veneessäni kuului koko baby staya edes olla, ennen tätä keskustelua. No aina oppii jotakin. Kyllä masto kerran pumppasi kovassa tuulessa hieman. Mietein tässä että, pitäisiköhän minun ostaa ja asentaa vaikka edellä mainitusti, asenna tarpeen vaatiessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619354Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492910Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja382695- 572571
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971975- 981882
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241836Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501371Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101234- 281221