Mikä aspoja vaivaa?

ex-aspa

Olen ihmetellyt aasiakas.netin ja nyt iltalehdessä asiakaspalvelijoiden rutinoita. Eli sitä, miten vähäisiä heidän kauheimmat ongelmansa näyttäisivät olevan.

Yleensä mennään siihen työhön, mistä pidetään. Tuntuu että asiakaspalvelualalle mennän siksi, kun ei muuta saa, ei siksi, että se olisi se lähin kutsumus.

Minä en kouluttautunut asiakaspalvelutehtäviin enkä sinne halunnut, mutta edellisen työpaikan kanssa siihen ajauduin, IT-ala on omintani. Siinä työpaikassa minulla kaikki asiakkaat olivat lähtökohtaisesti vihaisia ja osa suorastaan raivohulluja. Ihan tasan varmasti yökerhojen tarjoilijoiden umpihumalaiset asiakkaatkin ovat mukavampia, plus että he voivat poistaa liian metelöivät asiakkaat. Minun asiakkaani sen sijaan olivat isoja ja pienempiä johtajia, jotka olivat ihan selvästä päästä stressaantuneita kuula punaisena karjuvia paviaaneja, jotka nimittelivät minua ja muistivat kyllä kertoa, miten surkeaa palvelua olivat helpdeskissä saaneet puhelimitse ja kuinka kauan tuloni kesti. Minä en silti näyttänyt edes vääriä ilmeitä asiakkaalle, ja minut ja työtoverini oli ohjeistettu olemaan ystävällisiä asiakkaalle, vaikka löisivät vasaralla varpaaseen tai heittelisivät esineillä. Minulle ei muistaakseni koskaan sanottu kiitos, sen sijaan käytettiin termiä "Jo oli aikakin!". Minä en siitä pahastunut, minä sain säännöllistä kuukausipalkkaa.

Ei se työ silti ollut minulle kovin stressaavaa. Olinhan minä armeijassa tarpeetonta huutoa tottunut kuuntelemaan. Ja minä en ole asiakaspalvelutyyppiä edes. Olin vain jo lapsena oppinut lauseen, että asiakas on aina oikeassa. Silti yritän olla aina kohtelias asiakas muualla asioidessani.

Iltalehden artikkelissa tämä kohta pisti silmään: "Mikäli aiot heittää jotain yleishauskaa, kuten "en tarvitse kuittia, ei mene verotukseen", mieti kuinka monta kertaa kassa on senkin vitsin kyseisen päivän aikana kuullut".

Tuoko nyt sitten on kamalaa? Tulee mieleen se, kun sketsissä bussikuski sanoo, että "Yleisin häirikkö on sellainen lipun hinnan kyselijä". Minä sanon tuon joka kerta. Se ei ole vitsi. Kertoisiko joku, että mitä helvettiä minä tai kukaan muukaan tekee kuitilla, kun on ostanut askin tupakkia tai pullon limsaa? Jos ostan firmalle jotain toimistotarvikkeita, ne pitää tietysti laittaa kirjanpitoon ja tiliöidä asianmukaisesti tai jos ostan laitteita, joista haluan takuun, mutta siitä jäätelötötteröstä totean, että "Ei kiitos, valitettavasti pehmistä verottaja ei hyväksy poistoihin". Jos se tokaisuni on stressannut asparessukat burnoutin partaalle, niin jotakin tunneloukkuja varmasti on, välittömästi tarvitsee saada skeematerapiaa ja naurujoogaa, mielellään työnantajan kustantamana. Vika ei ole asiakkaassa kuitenkaan.

En näe erityistä syytä turvottaa lompakkoani paperiroskalla. Miksei voi olla laitetta, jota jokainen voi halutessaan painaa ja kuitti tulostuu? Ei se laitonta voi olla, kun se bensa-asemillakin toimii niin.

36

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aspa5

      Samaa ihmetellyt.

    • Voi kassoja voi voi

      Sama täällä!
      Lähinnä ärsyttää kassojen vinkaama aasikas, johon sitten tyrkytetään, mielellä että itsepä tuolta löydät.
      Tuleepa mieleeni jospa asiakkaat perustaisivat myös palstan jonka nimi voisi olla
      Kassa-Apinat.fi, tai jotain sinne päin.

    • asiakasx

      Jotkut asiakkaat haluavat sen kuitin esim. seuraavaa kauppaa varten - kaikilla ei ole autoa, jonne voisi heivata edellisen kaupan ostokset ennen seuraavaa - syitä voi toki olla monia.
      Sen lisäksi myyjällä on velvollisuus antaa kuitti, juuri oli jossain että puuhattaisiin sakkoa sille, että jos ei anna kuittia asiakkaalle...

      • hmmmph

        Tuo kuittihomma on kyllä hankala. Että siitä sitten jaksetaan puolin ja toisin nillittää.

        Ja jotenkin tuntuu tyhmältä tuo, että siitä tulee sakko, jos ei tarjoa kuittia asiakkaalle. Huhhei. No, minä kyllä sitä tarjoan, jos ei jo ehditä sanoa, että haluan/en halua. Että siitä sitten vain keräilemään rahaa säästöön, jotta pääsee tarvittaessa maksamaan sakkoja tarjoamattomasta kuitista, meilläkin kun tulee pienessä kaupassa päivittäin se kukkurainen jätesäkki pelkästään niistä kuiteista, joita ei ole asiakas halunnut.


    • 13+6

      "Iltalehden artikkelissa tämä kohta pisti silmään: "Mikäli aiot heittää jotain yleishauskaa, kuten "en tarvitse kuittia, ei mene verotukseen", mieti kuinka monta kertaa kassa on senkin vitsin kyseisen päivän aikana kuullut"."

      Ota huomioon, että iltalehden jutun kirjoittajana on yksi asiakaspalvelija. Näin ollen se ei todellakaan kuvasta kaikkien asiakaspalvelijoiden mielipiteitä.

      On kyllä totta, että varsinkin kaupan kassalla saa aika reilusti lokaa päällensä. Osa asiakkaista on erittäin mukavia, osa neutraaleja. Erikseen on vielä se joukko ihmisiä, jotka kokevan ilmeisesti jonkin näköistä ylemmyyden tunnetta kassatyöntekijöihin verrattuna.

      Suuri osa nuorista kassatyöntekijöistä opiskelee työn ohella ja ainakin itse täytyy myöntää, että toisinaan ei jaksa koko aikaa olla hymy naamalla arvostelua kuunnellessa. Usein perjantaisin 6 - 8 h viettää opiskellessa ja siihen päälle 4-6 h töitä. Takaisin en kuitenkaan ikinä raivoa asiakkaalle, vaan annan asian mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja asiakaspalvelualalla työskentelen siksi, että muualta en saa niin helposti töitä ilman ammattia, varsinkaan ilta/viikonlopputöitä.

      Jos et kuittia halua, eikö olisi helponta vaan sanoa "En tarvitse kuittia, kiitos." Muutoin kuitti annetaan automaattisesti asiakkaalle ostosten määrästä huolimatta.

    • ööhh

      Taas änkytystä mikesi jaksa / viitsi hymyillä!

      • 13+6

        Voisitko yrittää lukea tekstin hieman tarkemmin ennen kuin kommentoit jotain hassua?

        " ----toisinaan ei jaksa koko aikaa olla hymy naamalla arvostelua kuunnellessa."

        Kyse ei ollut yleisesti kaikille asiakkaille hymyilemisestä vaan siitä, että en aina hymyile/jaksa olla äärimmäisen ymmärtäväinen asiakkaalle hänen haukkuessa kauppaa/ sen työntekijöitä.


    • hoijaaaaaa

      Nuo tietyt sivustot pitäisi kertakaikkiaan kieltää ainakin asiaan vihkiytymättömiltä sekä mahdollisesti huumorintajuttomilta, mutta viimeinen on hieman vaikeammin mitattavissa. Sen verran tuntuvat aiheuttavan mielipahaa vaikka on varsin viihteellisiksi kuitenkin tarkoitettu. Tuskinpa se nyt sitä tarkoittaa että jos vähän jotain nurisee tai naureskelee niin on oikeasti virittelemässä hirttoköyttä kylppärissä. Älkää siis lukeko asioita mitä ette siedä, katsoko ohjelmia joista ette pidä jne. jne. Aika hemmetin helppoa. Kun on muiden ihmisten tarinoissa noin paljon moitittavaa niin toivoisin mahdollisimman monen raivohullun paviaanin eli isomman ja pienemmän johtajan eksyvän tänne katsomaan olisiko mitään vastaansanomista noissa luonnehdinnoissasi vai kovinko olisivat iloisia ja otettuja. Puhumattakaan siitä että mitä helkkaria hekään sitten alunperin sinulle narisivat, työperäinen stressi kun on ilmeisesti sula mahdottomuus ja kiellettyä.

      Mitä kuittiin tulee niin ei minua ainakaan kiinnosta mitä sillä teet taikka olet tekemättä. Senkin keskustelun ja pohdinnan voi siinä muuten sitten jättää väliin. Luulisi että "asiakas on aina oikeassa"-tyyppiset asiakkaat olisivat tyytyväisiä kun alempi olio tiskin toisella puolella ei ala sen suuremmin sekaantumaan ja kyseenalaistamaan asiakkaiden tarpeita kuitille vaan tekee niinkuin käsketään. Jos oltaisiin vielä ajatustenlukijoita niin ei tarvitsisi edes kysyä kun tiedettäisiin jo valmiiksi haluaako asiakas kuitin vai ei.

      Jos ihmiset kuitenkin haluatte näitä asiakastarinoita lueskella niin löytyy niitä tarinoita rapakon toiseltakin puolelta: www.notalwaysright.com Nimikin sen jo kertoo että siellä ei todellakaan asiakas ole aina oikeassa vaan monessa tarinoissa urpo saa omistajalta lentävät lähdöt ja porttikiellon, toisin kuin Suomessa. En tiedä miksi Suomessa käsitetään ko. sanonta niin että muita ihmisiä kohtaan saa olla täydellinen kusipää ja on vielä muka oikeassa, lisäksi mitä suurempi huuto niin sitä lipevämmin esimiestasollakin pöljää hyvitellään ja työntekijän puolta ei pidä kukaan. Jos tuon sanonnan täysin harhainen tulkinta poistuisi niin varmasti työ olisi vähemmän stressaavaa ja hymykin herkemmässä.

      • ex-aspa

        "... kun alempi olio tiskin toisella puolella..."

        Siivoojien ja bussikuskien alemmuskompleksit jo tiesinkin, näköjään se ulottuu myös kassamyyjiin. Olen usein ihmetellyt, että tuleeko se alemmuuskompleksi työkokemusvuosien myötä vai hakeutuuko alemmuskompleksiset ihmiset tietyille aloille?

        On muistettava, että alemmuuskompleksi on paljon paljon pahempi kuin ylimielisyys. Alemmuuskompleksinen ihminen säteilee kurjuutta ja lietso tyytymättömyyttä kaikkialle ympäristöön, vaaraksi itselleen ja muille. Heikentää työyhteisön työtehoa ja aiheuttaa vakavaa vahinkoa bruttokansantuotteelle. Alemmuuskompleksi lisäksi tarttuu. Ylimieliset ihmiset taas on koomisia ja huvittavia, paitsi alemmuuskompleksisten ihmisten mielestä. Pitäisi ehkä määrätä jokin alemmuuskompleksivero kompensoimaan vahinkoja muiden haittaverojen tapaan. Mittaustapa pitäisi vain kehittää.


    • nousuun asiakkaat

      "alempi olio..." miten miten!! tuntuu että kassat kohtelee asiakkaita jotta he olisivat alempia.

    • Love 4 life

      Sanottakoon tähän se, että on oltu siivojana, kassana ja myyjänä palkkana 800 markkaa/kk - 4900 euroa/kk. Työelämää on katseltu n. 30 vuoden ajan. Se 800 markan työ oli minulle mukavinta aikaa. Ja vaikka jotkut katsoivatkin ylen, ei se haitannut. Mietä mahtuu niin moneen junaan ja maailmassa ei todellakaan lopulta ole niitä "parempia ihmisiä", kuten joidenkin olen kuullut mainitsevan =)

      Elämä on hyvä ja olen onnellinen. Saan minkä haluan. En siksi, että olisin hyväpalkkaisessa työssä edelleen, vaan koska osaan hoitaa asiani.

      Ne hienot ravintolat, matkat ym. etuudet on koluttu eikä niistä mitään pitempiaikaista nautintoa saanut. Elämässä on niin paljon tärkeämpiäkin asioita kuin blingbling ja biletys firman piikkiin....

    • 4+14

      Huomaat kotona, että tuotteessa oli jotain vialla. Koetat valittaa kaupassa asiasta ilman kuittia. Hajoappa siihen arvon aloittaja.
      Ja myyjillä on ihan ohje antaa kuitti asiakkaalle aina. Eivät sinun kiusaksesi sitä anna, tai siksi että saisivat valita.
      Ja kauppakeskuksessa kun ramppaat useassa liikkeessä sen limpparisi kanssa, niin tulet tarvitsemaan tositetta.

      Omassa tekstissäsi kehut kuinka aina haukuista huolimatta palvelit asiakkaan kunnialla loppuun kylmän viileästi. Arvaappa mitä. Niin tekevät lähes kaikki aspat, vaikkakin kertovat tyhmistä asiakkaista muille työnsä ulkopuolella. Se mitä esimerkiksi minä teen työni ulkopuolella, ei ole millään tapaa sidonnaista työsuorituksiini. Oletat automaattisesti, että kassatädit ovat naama norsun vitulla, mikäli suutaan avaavat yhtään missään.

      Tekstissäsi on lähinnä sellainen maku, että otat itseesi, kun sinun työssäsi ei ollut sopivaa edes kavereiden kesken arvostella asiakasta.

      • ex-aspa

        "Huomaat kotona, että tuotteessa oli jotain vialla. Koetat valittaa kaupassa asiasta ilman kuittia. Hajoappa siihen arvon aloittaja."

        Putsaapa rillisi arvon soppasilmä ja lue uudestaan. Puhuin askista tupakkaa tai limupullosta tai pehmiksestä. En plasmatelkkarista.


        "Ja kauppakeskuksessa kun ramppaat useassa liikkeessä sen limpparisi kanssa, niin tulet tarvitsemaan tositetta."

        No enpä ole limunaatipullon takia moista tarvinnut. Minulla on myös aina pastilliaski takin taskussa, sama aski voi olla siellä viikon, ei ole kuittia. Ei minua ole koskaan tultu myymälävarkaaksi syyttämään. Ehkä sinun nuhjuinen ja epähuoliteltu ulkoasusi ja neuroottinen käyttäytymisesi herättää enemmän epäilyksiä vai oletko ehkä mustalainen?

        Sitä paitsi mitä se kuitti todistaisi? Voisinhan minä kaupan kuittiroskiksesta ottaa kasan kuitteja, sitten etsiä sellaisen, jossa on limunaatipullo, mennä toiseen kauppaan, ottaa sieltä hyllytä limupullon ja näyttää sitä löytämääni kuittia, että katsokaas, minä olen ostanut tämän toisesta kaupasta, tässä kuitti.

        "Tekstissäsi on lähinnä sellainen maku, että otat itseesi, kun sinun työssäsi ei ollut sopivaa edes kavereiden kesken arvostella asiakasta."

        Kyllä minä sen olisin voinut tehdä, mutta ei meillä ollut tarpeen purkaa tuntoja työtovereiden kesken missään ryhmäterapian muodossa, kutakuinkin kaikki asiakkaat samanlaisia räyhääjiä, eihän meillä olisi ollut muusta puhettakaan. Jos tekstini lukee ihan selkeästi ilman mitään makustelua ja syvempää analysointia sellaisena kuin se on, niin siitä käy ihan selvästi ilmi, että minua hämmästyttää se, miten pienistä sitä valitetaan anonyymisti iltiksestä. Jos kerran kauhea litania pitää kertoa, niin saisi olla jotain vähän sydäntäsärkevämpi tarina kuin se, että asiakas on todennut, ettei sitä kuittia saa verotukseen.

        Sinun tekstistäsi jää sellainen maku, että otat itseesi jos joku arvostelee tai edes kyseenalaistaa etäisesti asiakaspalvelijoita, jotka ilmeisesti on mielessäsi jonkinlaisia arjen sankareita ja maan tukipilareita. Pidä mielessä, että monta tällaista pilaria on jo korvattu koneilla ja esimerkiksi kaupan kassat voitaisiin aivan hyvin korvata vielä muun muassa. Myyjät vain tulevat halvemmaksi kuin kalliit laitteet. Vähän sama kuin monessa pienemmässä metallifirmassa on paljon hitsareita, hitsausrobotti tekisi nopeammin ja paremmin, ilman susikappaleita, mutta yhden hitsausrobotin hinnalla palkkaa levysepän 50 vuodeksi, joten pienen tuotannon firmoihin sellaisia ei hankita.


    • 4+14

      "Putsaapa rillisi arvon soppasilmä ja lue uudestaan"

      "Ehkä sinun nuhjuinen ja epähuoliteltu ulkoasusi ja neuroottinen käyttäytymisesi herättää enemmän epäilyksiä vai oletko ehkä mustalainen?"

      Nyt huomaan miksi olet ex-aspa. Mutta itse aiheeseen:

      Muistathan toki, että tupakka-askissakin tai limupullossa voi olla valmistusvirheitä. Näin olen omassa työssäni todistanut. Pehmiksessä harvemmin, siitä olen samaa mieltä.

      Ja olen minä ainakin kysynyt kaupassamme kuittia ohikulkijalta, jolla on ollut kourassa limpparipullo, teen vain työtäni.
      Ihan hauska idea, että ottaisit vanhan kuitin, mutta kyllä on myyjät aina katsonut kuitilta myös, että mikä päiväys siinä on, tai montako tuntia sitten kuitti on tulostunut, ja onko se kuluneen näköinen, juuri sinun kaltaisiesi varalta.

      Se kuitin mukaan ottaminen on todella pieni vaiva ottaen huomioon, miten tärkeä se voi hyvitystä vaatiessa olla. Pieni vitsin vääntö asiakkaalta ei ole pahasta, kun kieltäydytään ottamasta kuitti, mutta ehdotukset kuitin työntämisestä esim. p*rseeseen, ei kuulu kenenkään aikuisen ihmisen käytökseen.

      "ei meillä ollut tarpeen purkaa tuntoja työtovereiden kesken missään ryhmäterapian muodossa"

      Lähinnä yhdessä nauramisesta siinä on ainakin meillä kyse, ei suinkaan terapiasta.

      "asiakaspalvelijoita, jotka ilmeisesti on mielessäsi jonkinlaisia arjen sankareita ja maan tukipilareita"

      Asiakkaiden käyttäytymisen perusteella uskaltaisin väittää kyllä, että iso osa aspoista on fiksumpia kuin tavan matti/maija meikäläiset.
      Kiitän huolestasi työpaikkani suhteen, mutta turhaan huolehdit.

      • ex-aspa

        "Ja olen minä ainakin kysynyt kaupassamme kuittia ohikulkijalta, jolla on ollut kourassa limpparipullo, teen vain työtäni."

        Jösses, luoja paratkoon! Minä tekisin valituksen ja nostaisin ehkä syytteen kunnianloukkauksesta, jos olisi ihmisiä läsnä. Tuohan on sama asia kuin sanoisit, että "Minulla on syytä epäillä, että sinä olet varastanut tuon limunaatipullon meiltä, olet likainen pikku varas, lisäksi huono sellainen, kun pidät varastamiasi tavaroita esillä ja koska sinun ylläsi olevat vaatteet maksavat selkeästi enemmän kuin mitä allekirjoittanut myyjä tienaa kuukaudessa, niin väitän myös että olet mielenvikainen kleptomaani, joka suorastaan haluaa jäädä kiinni. Vaadin saada nähdä kuitin, siitä huolimatta en usko, vaan tarkastelen päiväyksiä ja limunaadin lämpötilaa ja olosuhteita jossa olet sen tänne kuljettanut, että pitääkö tämä paikkaansa. Poliisiammattikorkeakouluun en päässyt, mutta tykkään tästä rikospaikkatutkinnasta niin paljon enemmän kuin oikeasta asiakkaiden palvelemisesta, että kun saan syynätä ja syytellä asiakkaita, niin saan sitä vallan säväreitä, irstaat nännipihani kukkivat intohimon krookuksia kun ajattelen saavani taklata ja suorittaa siviilipidätyksen drastisin keinoin limpparia juovalle janoiselle ihmisparalle. Vielä parempi jos joku vanhus alkaisi kaivaa nitroja käsilaukustaan, kun remuan kokkelipäissäni, ja voisin syynätä hänen veskansa, että löytyykös muorilta lisää meiltä vohkittuja pastilleja, laukku nurin tai tumppaan tekarit sisään. Etköhän senkin pitkäkyntinen vanha koipussi ala laulamaan, kun saat vähän pamppua piippalakkiin..."

        Tuon minä kuulisin korvissani, jos joku pyytäisi saada nähdä kuitin minun rehellisellä työllä ansaituillani rahoilla ostetusta tuotteesta. En nyt tiedä minkälainen kaveripiiri sinulla on, mutta arvatenkin tutkit heidänkin taskunsa poistuessaan ja vaadit selitystä, että onko nämä pikkurahat kähvelletty ehkä sinulta kun kävin keittämässä kahvia...

        Onneksi täällä meilläpäin sekä myymälävartijat että myyjät ovat vähäisestä koulutuksestaan huolimatta ainakin sen verran maalaisjärkeä omaavia ihmisiä, että erottavat kunnon kansalaiset rikollisista.


      • 12+9
        ex-aspa kirjoitti:

        "Ja olen minä ainakin kysynyt kaupassamme kuittia ohikulkijalta, jolla on ollut kourassa limpparipullo, teen vain työtäni."

        Jösses, luoja paratkoon! Minä tekisin valituksen ja nostaisin ehkä syytteen kunnianloukkauksesta, jos olisi ihmisiä läsnä. Tuohan on sama asia kuin sanoisit, että "Minulla on syytä epäillä, että sinä olet varastanut tuon limunaatipullon meiltä, olet likainen pikku varas, lisäksi huono sellainen, kun pidät varastamiasi tavaroita esillä ja koska sinun ylläsi olevat vaatteet maksavat selkeästi enemmän kuin mitä allekirjoittanut myyjä tienaa kuukaudessa, niin väitän myös että olet mielenvikainen kleptomaani, joka suorastaan haluaa jäädä kiinni. Vaadin saada nähdä kuitin, siitä huolimatta en usko, vaan tarkastelen päiväyksiä ja limunaadin lämpötilaa ja olosuhteita jossa olet sen tänne kuljettanut, että pitääkö tämä paikkaansa. Poliisiammattikorkeakouluun en päässyt, mutta tykkään tästä rikospaikkatutkinnasta niin paljon enemmän kuin oikeasta asiakkaiden palvelemisesta, että kun saan syynätä ja syytellä asiakkaita, niin saan sitä vallan säväreitä, irstaat nännipihani kukkivat intohimon krookuksia kun ajattelen saavani taklata ja suorittaa siviilipidätyksen drastisin keinoin limpparia juovalle janoiselle ihmisparalle. Vielä parempi jos joku vanhus alkaisi kaivaa nitroja käsilaukustaan, kun remuan kokkelipäissäni, ja voisin syynätä hänen veskansa, että löytyykös muorilta lisää meiltä vohkittuja pastilleja, laukku nurin tai tumppaan tekarit sisään. Etköhän senkin pitkäkyntinen vanha koipussi ala laulamaan, kun saat vähän pamppua piippalakkiin..."

        Tuon minä kuulisin korvissani, jos joku pyytäisi saada nähdä kuitin minun rehellisellä työllä ansaituillani rahoilla ostetusta tuotteesta. En nyt tiedä minkälainen kaveripiiri sinulla on, mutta arvatenkin tutkit heidänkin taskunsa poistuessaan ja vaadit selitystä, että onko nämä pikkurahat kähvelletty ehkä sinulta kun kävin keittämässä kahvia...

        Onneksi täällä meilläpäin sekä myymälävartijat että myyjät ovat vähäisestä koulutuksestaan huolimatta ainakin sen verran maalaisjärkeä omaavia ihmisiä, että erottavat kunnon kansalaiset rikollisista.

        "Onneksi täällä meilläpäin sekä myymälävartijat että myyjät ovat vähäisestä koulutuksestaan huolimatta ainakin sen verran maalaisjärkeä omaavia ihmisiä, että erottavat kunnon kansalaiset rikollisista."

        Ahaa, maalaisjärjellä kaikki rikolliset tunnistaa. Ammatitaidottomia on nuo myyjät kun sinulta kuittia kyselee kantaessasi kaljasalkkua jonon ohi.


      • 4+14
        ex-aspa kirjoitti:

        "Ja olen minä ainakin kysynyt kaupassamme kuittia ohikulkijalta, jolla on ollut kourassa limpparipullo, teen vain työtäni."

        Jösses, luoja paratkoon! Minä tekisin valituksen ja nostaisin ehkä syytteen kunnianloukkauksesta, jos olisi ihmisiä läsnä. Tuohan on sama asia kuin sanoisit, että "Minulla on syytä epäillä, että sinä olet varastanut tuon limunaatipullon meiltä, olet likainen pikku varas, lisäksi huono sellainen, kun pidät varastamiasi tavaroita esillä ja koska sinun ylläsi olevat vaatteet maksavat selkeästi enemmän kuin mitä allekirjoittanut myyjä tienaa kuukaudessa, niin väitän myös että olet mielenvikainen kleptomaani, joka suorastaan haluaa jäädä kiinni. Vaadin saada nähdä kuitin, siitä huolimatta en usko, vaan tarkastelen päiväyksiä ja limunaadin lämpötilaa ja olosuhteita jossa olet sen tänne kuljettanut, että pitääkö tämä paikkaansa. Poliisiammattikorkeakouluun en päässyt, mutta tykkään tästä rikospaikkatutkinnasta niin paljon enemmän kuin oikeasta asiakkaiden palvelemisesta, että kun saan syynätä ja syytellä asiakkaita, niin saan sitä vallan säväreitä, irstaat nännipihani kukkivat intohimon krookuksia kun ajattelen saavani taklata ja suorittaa siviilipidätyksen drastisin keinoin limpparia juovalle janoiselle ihmisparalle. Vielä parempi jos joku vanhus alkaisi kaivaa nitroja käsilaukustaan, kun remuan kokkelipäissäni, ja voisin syynätä hänen veskansa, että löytyykös muorilta lisää meiltä vohkittuja pastilleja, laukku nurin tai tumppaan tekarit sisään. Etköhän senkin pitkäkyntinen vanha koipussi ala laulamaan, kun saat vähän pamppua piippalakkiin..."

        Tuon minä kuulisin korvissani, jos joku pyytäisi saada nähdä kuitin minun rehellisellä työllä ansaituillani rahoilla ostetusta tuotteesta. En nyt tiedä minkälainen kaveripiiri sinulla on, mutta arvatenkin tutkit heidänkin taskunsa poistuessaan ja vaadit selitystä, että onko nämä pikkurahat kähvelletty ehkä sinulta kun kävin keittämässä kahvia...

        Onneksi täällä meilläpäin sekä myymälävartijat että myyjät ovat vähäisestä koulutuksestaan huolimatta ainakin sen verran maalaisjärkeä omaavia ihmisiä, että erottavat kunnon kansalaiset rikollisista.

        Tasan yksi vanhus on tuohon tapaan reagoinut kysymykseeni urani aikana. Kyllä kaikki muut ovat ymmärtäväisiä olleet, eivätkä ole lakanneet käymästä kaupassa.

        Ja usko pois, kun olet myyjän työssä pidemmän aikaa ja oikeasti todistat myymälävarkauksia, niin näet, että se kunnon kansalainen voi olla rikollinen, tai hämärä englantia puhuva musta mies onkin kunnollinen työtä tekevä vakioasiakas.

        Ja yhdyn 12 9 kommenttiin myös.

        Huomaathan kumminkin myös, että useat nuoret kaupassa työskentelevät ovat yliopistotasoisia opiskelijoita, ja niitä sinun tulevia esimiehiäsi. Tai no oikeastaan en tuostakaan ole varma tämän päivän suomessa, kun ei tänäpäivänä juuri mikään tutkinto takaa töitä, että koulutuksella kerskailu kyllä menettää merkityksensä.


      • ex-aspa
        4+14 kirjoitti:

        Tasan yksi vanhus on tuohon tapaan reagoinut kysymykseeni urani aikana. Kyllä kaikki muut ovat ymmärtäväisiä olleet, eivätkä ole lakanneet käymästä kaupassa.

        Ja usko pois, kun olet myyjän työssä pidemmän aikaa ja oikeasti todistat myymälävarkauksia, niin näet, että se kunnon kansalainen voi olla rikollinen, tai hämärä englantia puhuva musta mies onkin kunnollinen työtä tekevä vakioasiakas.

        Ja yhdyn 12 9 kommenttiin myös.

        Huomaathan kumminkin myös, että useat nuoret kaupassa työskentelevät ovat yliopistotasoisia opiskelijoita, ja niitä sinun tulevia esimiehiäsi. Tai no oikeastaan en tuostakaan ole varma tämän päivän suomessa, kun ei tänäpäivänä juuri mikään tutkinto takaa töitä, että koulutuksella kerskailu kyllä menettää merkityksensä.

        Uskomatonta röyhkeyttä osoittaa moinen kysymys. "Haluan todisteet siitä, että et ole varastanut tuota meiltä".

        Yhdyt tuohon kaljasalkkukommenttiin? Pitäisi varmaan kokeilla tuossa lähikaupassani tuota kaljakeissijuttua. Yksikään siellä tällä hetkellä työskentelevä myyjä ei epäilisi hetkeäkään, että minä olisin varastanut heiltä olutta. He näkisivät minun tulevan salkun kanssa sisään, koska eivät juorua takahuoneessa luurissa ja lakkaile kynsiään ja valita asiakkaista vaan suorittavat asiakaspalvelua ja tervehtivät minua nimeltä iloisesti sisään tullessani. Jos jotain minusta juoruaisivat, niin varmaan keskenään ihmettelisivät, että miksi minulla oli tuollainen kaljasalkku, kun ovat olleet siinä ymmärryksessä, että minä en moisia halpoja marketin massatuotantolitkuja juo.

        Yhtä kaikki, se että kävelen kaupasta tuotteen kanssa ilman kuittia, ei tee siitä tuotteesta kaupan omaisuutta. Kaupan pitää todistaa, että olen varmasti anastanut sen sieltä. Minun ei tarvitse todistaa omaisuuttani omakseni tai syyttömyyttäni. Perustuslain mukaan rikosasioissa todistustaakka on syyttäjällä. Heidän tulee osoittaa kiistatta minun varastaneen jotain.

        En nyt mitenkään koe tarvetta koulutuskortilla pelata, mutta mainittakoon että itsellänikin on korkeakoulututkinto. Kävin jo kouluaikoina töissä. En kassalla vaan alan töissä niissä ex-aspan hommissa ja en myöskään tulojeni vuoksi nostanut senttiäkään opintotukea. Työelämässä se koulutus ei takaa yhtikäs mitään, se on ihan vain itseä varten, verkostoitumista yms. Yhden asian voin sen sijaan kuitenkin taata; minun esimiehenäni ei tule koskaan olemaan mikään rimaa hipoen, valtion tuella ja minun verorahoillani jostain naurettavasta yliopiston henkilöstöhallinnon höpöhöpölinjalta valmistunut itseäni nuorempi pikku suttura, joka on opiskeluaikana tehnyt pätkätöitä kaupan kassalla kuitteja kyselemällä ja kaikenlaisissa muissa, mitä on sallinut itselleen henkensä pitimiksi.

        Minä olen nykyisin lähempänä yksityistä elinkeinonharjoittajaa kuin palkollista, lähinnä konsultoinnissa. Ei ole työnjohtoa eikä työaikoja, työtehtäväni valitsen. "Itse päätän huvini, ja itse päätän työni ja kenen kanssa milloinkin mä vietän yöni". Ennemmin ryhtyisin vaikka kasvattamaan ja myymään huumeita kuin alentuisin jonkun vastavalmistuneen nuoren Neiti Näpsän johdettavaksi, jolla on kokemusta lähinnä kuittien kyselystä marketin kassalla. Silloinkin tienaisin enemmän kuin hän edes opiskelunaikaisissa märissä unissaan. Puhelintyttökin tienaa enemmän kuin ne henkilöstöhallinnon, kielen ja viestinnän ammattilaiset, jotka on melkein ainoita naisten yliopistotutkintoja ja joita mahtuu kolmetoista tusinaan.


      • 4+14
        ex-aspa kirjoitti:

        Uskomatonta röyhkeyttä osoittaa moinen kysymys. "Haluan todisteet siitä, että et ole varastanut tuota meiltä".

        Yhdyt tuohon kaljasalkkukommenttiin? Pitäisi varmaan kokeilla tuossa lähikaupassani tuota kaljakeissijuttua. Yksikään siellä tällä hetkellä työskentelevä myyjä ei epäilisi hetkeäkään, että minä olisin varastanut heiltä olutta. He näkisivät minun tulevan salkun kanssa sisään, koska eivät juorua takahuoneessa luurissa ja lakkaile kynsiään ja valita asiakkaista vaan suorittavat asiakaspalvelua ja tervehtivät minua nimeltä iloisesti sisään tullessani. Jos jotain minusta juoruaisivat, niin varmaan keskenään ihmettelisivät, että miksi minulla oli tuollainen kaljasalkku, kun ovat olleet siinä ymmärryksessä, että minä en moisia halpoja marketin massatuotantolitkuja juo.

        Yhtä kaikki, se että kävelen kaupasta tuotteen kanssa ilman kuittia, ei tee siitä tuotteesta kaupan omaisuutta. Kaupan pitää todistaa, että olen varmasti anastanut sen sieltä. Minun ei tarvitse todistaa omaisuuttani omakseni tai syyttömyyttäni. Perustuslain mukaan rikosasioissa todistustaakka on syyttäjällä. Heidän tulee osoittaa kiistatta minun varastaneen jotain.

        En nyt mitenkään koe tarvetta koulutuskortilla pelata, mutta mainittakoon että itsellänikin on korkeakoulututkinto. Kävin jo kouluaikoina töissä. En kassalla vaan alan töissä niissä ex-aspan hommissa ja en myöskään tulojeni vuoksi nostanut senttiäkään opintotukea. Työelämässä se koulutus ei takaa yhtikäs mitään, se on ihan vain itseä varten, verkostoitumista yms. Yhden asian voin sen sijaan kuitenkin taata; minun esimiehenäni ei tule koskaan olemaan mikään rimaa hipoen, valtion tuella ja minun verorahoillani jostain naurettavasta yliopiston henkilöstöhallinnon höpöhöpölinjalta valmistunut itseäni nuorempi pikku suttura, joka on opiskeluaikana tehnyt pätkätöitä kaupan kassalla kuitteja kyselemällä ja kaikenlaisissa muissa, mitä on sallinut itselleen henkensä pitimiksi.

        Minä olen nykyisin lähempänä yksityistä elinkeinonharjoittajaa kuin palkollista, lähinnä konsultoinnissa. Ei ole työnjohtoa eikä työaikoja, työtehtäväni valitsen. "Itse päätän huvini, ja itse päätän työni ja kenen kanssa milloinkin mä vietän yöni". Ennemmin ryhtyisin vaikka kasvattamaan ja myymään huumeita kuin alentuisin jonkun vastavalmistuneen nuoren Neiti Näpsän johdettavaksi, jolla on kokemusta lähinnä kuittien kyselystä marketin kassalla. Silloinkin tienaisin enemmän kuin hän edes opiskelunaikaisissa märissä unissaan. Puhelintyttökin tienaa enemmän kuin ne henkilöstöhallinnon, kielen ja viestinnän ammattilaiset, jotka on melkein ainoita naisten yliopistotutkintoja ja joita mahtuu kolmetoista tusinaan.

        Taidat nyt elää jossain menneisyyden suomessa? Ei kukaan asiakkaista ole kokenut tuota kysymystä röyhkeänä, niin en oikein tahdo uskoa, että siinä olisi mitään väärää. Oma-aloitteisesti kysyvät haluanko nähdä kuittia, tai jopa näyttävät laukkunsa sisällön ihan kysymättä, ettei sielläkään ole mitään.

        Ja sepä hienoa, että sinä saat varastaa sieltä kaupastasi mitä vain, mutta tervetuloa meille kokeilemaan.

        Otit nyt tuon koulutus asian turhan henkilökohtaisesti. En nyt suinkaan tarkoittanut, että yliopistosta kukaan suoraan johtajan paikalle pääsee, mutta voi tapahtua joskus tulevaisuudessa uran aikana.
        Kyllä meilläkin on myymälän päällikkönä henkilö, joka on nuorempi, kuin puolet myymälän työntekijöistä. Kovasti kehuit keskustelun alussa, että turhaan huutoon olet tottunut armeijassa. Luulisi että siellä olet tottunut nuorempien komentelevana olemiseen.

        En koeta edes puuttua kummemmin tuohon viestisi loppuosaan, jossa henkilökohtaisuuksistasi vuodatat. Itselläni ei ole niin huono itsetunto.


      • ex-aspa
        4+14 kirjoitti:

        Taidat nyt elää jossain menneisyyden suomessa? Ei kukaan asiakkaista ole kokenut tuota kysymystä röyhkeänä, niin en oikein tahdo uskoa, että siinä olisi mitään väärää. Oma-aloitteisesti kysyvät haluanko nähdä kuittia, tai jopa näyttävät laukkunsa sisällön ihan kysymättä, ettei sielläkään ole mitään.

        Ja sepä hienoa, että sinä saat varastaa sieltä kaupastasi mitä vain, mutta tervetuloa meille kokeilemaan.

        Otit nyt tuon koulutus asian turhan henkilökohtaisesti. En nyt suinkaan tarkoittanut, että yliopistosta kukaan suoraan johtajan paikalle pääsee, mutta voi tapahtua joskus tulevaisuudessa uran aikana.
        Kyllä meilläkin on myymälän päällikkönä henkilö, joka on nuorempi, kuin puolet myymälän työntekijöistä. Kovasti kehuit keskustelun alussa, että turhaan huutoon olet tottunut armeijassa. Luulisi että siellä olet tottunut nuorempien komentelevana olemiseen.

        En koeta edes puuttua kummemmin tuohon viestisi loppuosaan, jossa henkilökohtaisuuksistasi vuodatat. Itselläni ei ole niin huono itsetunto.

        "Ja sepä hienoa, että sinä saat varastaa sieltä kaupastasi mitä vain, mutta tervetuloa meille kokeilemaan."

        No kuule joo, olisi kieltämättä kiva kokeilla, minullahan on aina pastilliaski takintaskussa, toisinaan viikkotolkulla sama aski ja ei varmasti ole kuittia.

        Että mitäköhän sinä tekisit, kun ottaisin sen pastilliaskin taskustani ja heittäisin siitä leppoisasti sisupastillin huuleen ja kysyessäsi kuittia minä sanoisin että "Ei, minulla ei todellakaan ole kuittia. Enkä huoli näistäkään ostoksista, joten turha tyrkyttää niitä paperiroskia minulle."

        Alkaisitko ehkä riehua ja yrittäisit ottaa pastilliasin minulta väkisin tai estää minua poistumasta kaupasta? Siitä muuten ottaisin käräjillä tulonmenetyksien muodossa TODELLA lihavat vahingonkorvaukset, lisäksi saisit saatanalliset sanktiot vapaudenriistostaittäisin kyllä väittää sieppaukseksi) ja välittömästi päällekarkauksen jälkeen vaatisin päästä lääkäriin ja näyttäisin kaikki mahdolliset ruhjeet ja vanhat urheiluvammat iskiaksesta lähtien että varmaan tästä johtui ja pyytäisin kriisiapua traumaperäiseen stressihäiriöön. Poliisikaan ei kyseenalaistaisi sitä, kun heidän saapuessaan kirkuisin paniikissa, etä "Apua! Perverssi! Käpälöi ja yritti raiskata hän, mielipuoli, repii silmät päästä! Sormeili itseään kuunnellessaan tuskanhuutojani! Hullu akka, suonikohjuinen kalkkuna! Ilolintu, yön saastainen harakka..." ja alkaisin teatraalisesti hyperventiloimaan yms.

        Vai soittaisitko ehkä poliisille että "Apua, poliisi! Täällä ihminen söi kaupassa pastilleja ja hänellä ei ollut kuittia, eli toisin sanoen meitä ryöstetään!". Luulen, että hätäkeskus sanoisi että pilapuhelujen soittaminen sinne on rikos.


    • 4+14

      No mikäli oikeasti on syytä epäillä varkautta, kutsutaan ensimmäisenä vartija paikalle. Poliisille ei erikseen soitella. Sinun menettelytapasi ovat kuin jostakin pienestä kyläkaupasta, mutta elä kaupungissa hetken aikaa, niin huomaat menettelytapojen erot.

      Mitä seuraavaksi tapahtuu, riippuu täysin siitä sitten, että oletko sen oikeasti varastanut vai et. Kuittia tarjoan sinulle ostosten jälkeen jokatapauksessa, koska niin on ohjeistettu myyjiä aina tekemään.

      Kyllähän kerran eräs asiakas nappasi poskeensa muutaman irtokarkin karkkihyllyllä. Sakothan siitä hänelle tuli loppujen lopuksi, ja tuli karkit kalliiksi.

      Ja jos tuollaisen sinun esimerkkiesityksen joku asiakas pistäisi pystyyn kassalla, kun vain kuittia häneltä kysyn ystävällisesti, niin repeäisin kyllä totaalisesti, ja pääsisi varmaan varas karkuunkin, mutta olisi ehken sen naurun arvoista :D

      • ex-aspa

        No tottakai kyse on pienestä kaupasta, kun mainitsin sen olevan lähikauppani, jossa olen 15 vuotta asioinut tässä lähiössä, siitä asti kun tähän muutin. Ihan keskikokoisessa kaupungissa elän, viisinumeroinen asukasluku, olen täällä syntynyt ja aina asunut. Vaikka kaikki kaupungithan on pieniä tässä maassa, Helsinkikin on maaseutua pelkästään jo Tukholman rinnalla.

        En itse napsi irtokarkkeja enkä viinirypäleitä kaupassa, tiedän että siitähän tulee poliisioperaatio jossain citymarketissa, vaikka asiakkaalla olisi kärry täynnä tavaraa ja 63-tuumainen plasmatelkkari ostosten seassa. Se onkin noiden pienten kauppojen viehätys, toisinaan kauppias antaa minulle vielä jotain ilmaiseksikin, olen hyvä asiakas. Eikä varmasti varkaaksi syyteltäisi saati poliisia vaivattaisi kahden irtokarkin takia, joiden hinta punnittaessa pyöristyisi nollaan euroon.

        Eikö ole suhteetonta, että minä periaatteessa voisin sylkäistä sinua kadulla vastaantullessa päin näköä ja sanoa vosuksi, enkä saisi siitä mitään tuomiota, syyttäjä ei niin vähästä edes suostuisi nostamaan syytettä eikä ainakaan rangaistaisi. Mutta jos syön yhden suklaarusinan kaupasta ne plasmatelkkarit kärryssä, saan sakot.

        Kun myyjä antaa rahasta pari euroa väärin takaisin, pitäisi siitäkin sitten voida antaa sakot, tai pikemminkin isompi rangaistus talousrikoksena.


      • 4+14
        ex-aspa kirjoitti:

        No tottakai kyse on pienestä kaupasta, kun mainitsin sen olevan lähikauppani, jossa olen 15 vuotta asioinut tässä lähiössä, siitä asti kun tähän muutin. Ihan keskikokoisessa kaupungissa elän, viisinumeroinen asukasluku, olen täällä syntynyt ja aina asunut. Vaikka kaikki kaupungithan on pieniä tässä maassa, Helsinkikin on maaseutua pelkästään jo Tukholman rinnalla.

        En itse napsi irtokarkkeja enkä viinirypäleitä kaupassa, tiedän että siitähän tulee poliisioperaatio jossain citymarketissa, vaikka asiakkaalla olisi kärry täynnä tavaraa ja 63-tuumainen plasmatelkkari ostosten seassa. Se onkin noiden pienten kauppojen viehätys, toisinaan kauppias antaa minulle vielä jotain ilmaiseksikin, olen hyvä asiakas. Eikä varmasti varkaaksi syyteltäisi saati poliisia vaivattaisi kahden irtokarkin takia, joiden hinta punnittaessa pyöristyisi nollaan euroon.

        Eikö ole suhteetonta, että minä periaatteessa voisin sylkäistä sinua kadulla vastaantullessa päin näköä ja sanoa vosuksi, enkä saisi siitä mitään tuomiota, syyttäjä ei niin vähästä edes suostuisi nostamaan syytettä eikä ainakaan rangaistaisi. Mutta jos syön yhden suklaarusinan kaupasta ne plasmatelkkarit kärryssä, saan sakot.

        Kun myyjä antaa rahasta pari euroa väärin takaisin, pitäisi siitäkin sitten voida antaa sakot, tai pikemminkin isompi rangaistus talousrikoksena.

        Periaatteessa ymmärrän kantasi, että suuren ostoksen tekevä asiakas ei aiheuta niin paljoa haittaa/hävikkiä pienellä napostelulla, suhteessa siihen kuinka paljon voittoa kauppa saa jostain plasma-televisiosta yms.
        Mutta käytännössä mikään ei oikeuta varastamaan, ja tähän on ihan nolla toleranssi ainakin omalla kohdalla.

        Tuo viimeinen esimerkki väärästä vaihtorahasta on ihan osuva tavallaan, mutta homma toimii myös toisin päin.
        Asiakas saa ilman seuraamuksia koettaa alaikäisenä ostaa päihteitä, vaikka jäisikin kiinni yrittämisestä. Sen sijaan myyjä voi menettää pahimmillaan työpaikkansa ,mikäli sitä alkoholia vahingossakaan menee alaikäiselle.


      • ex-aspa
        4+14 kirjoitti:

        Periaatteessa ymmärrän kantasi, että suuren ostoksen tekevä asiakas ei aiheuta niin paljoa haittaa/hävikkiä pienellä napostelulla, suhteessa siihen kuinka paljon voittoa kauppa saa jostain plasma-televisiosta yms.
        Mutta käytännössä mikään ei oikeuta varastamaan, ja tähän on ihan nolla toleranssi ainakin omalla kohdalla.

        Tuo viimeinen esimerkki väärästä vaihtorahasta on ihan osuva tavallaan, mutta homma toimii myös toisin päin.
        Asiakas saa ilman seuraamuksia koettaa alaikäisenä ostaa päihteitä, vaikka jäisikin kiinni yrittämisestä. Sen sijaan myyjä voi menettää pahimmillaan työpaikkansa ,mikäli sitä alkoholia vahingossakaan menee alaikäiselle.

        Maistaminen varastamista, johon vedetään nollatoleranssi?

        Niin se kai on, kun menee johonkin isoimpaan citymarkettiin, minimaniin tai muuhun ostoshelvettiin, jonne kaikki turvonneet tuulipukuiset landet tulee sankoin joukoin ryysimään neliveto-turporiisseli-volovolla kiljuvien huonotapaisten pellossa vapaasti kasvaneiden kakaroidensa kanssa tuulipuvut kahisten, pienimmätkin lapset on itkuisia ja pahantuulisia, kun aamuviideltä niitä raahataan väsyneinä ja flunssaisina päiväkotiin ennen stressaavaan työhön menoa. Varmaan sama monella asiakaspalvelijalla nykyisin, "hyvinvointivaltiossa" aletaan voimaan huonosti aika pienistä asioista, kaikilla on kiire ja viinirypäleen tuoreutta maistaessa ihminen on rikollinen ja sitten on täydet nollatoleranssit ja protokollat, miten menetellään, asiakkaathan ovat kuin valvottavia vankeja, joiden pitää kulkea hälyttimien läpi, kanniskella kuitteja mukanaan ja jotka voivat olla varmoja, että heidän jokaista liikettään tarkkaillaan valvontakameroilla joka suunnasta, joka sekunti.

        Mutta menepä joskus ostamaan ihan laadukasta ruokaa päivällistarpeiksi esimerkiksi torilta tai kauppahallista. Jos torikojulla ostaessasi juureksia pyydät saada maistiaisen tai kauppahallissa haluat maistaa graavilohta tai savustettua fasaania ennen kuin päätät ostaa, niin ainakin täälläpäin sinua palvelee kohtelias ja iloinen vanhempi rouva tai herra, joka on iloinen, suostuu pyyntöösi mukisematta ja kertoo mistä se on pyydetty ja tietää jo sanomattakin, että varmasti on hyvää, eikä mitään citarin pestyä ja eilispäiväiseen moskaan sekoitettua sontaa.

        Siellä ei ole mitään lävistysnaamaista teinityttöä nuorisoslangilla tiuskimassa sinulle, ylimielistä pilallehemmoteltua osa-aikaisopiskelijaa ja epäpätevää vadevö-sussua, jota ei voisi vähempää kiinnostaa, ja kauppahallin ja torin myyjät eivät juoruile sinusta ikäviä selän takana. Eikä sinua kohdella varkaana valvontakameroiden alla, ruoassasi ei ole hälyttimiä mausteena, vaan sinä olet siellä asiakas, jolle ollaan mukavia, sillä ilman asiakkaita ei ole bisnestä. Jos asiakas haluaa maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä, niin tokihan se sopii, sillä asiakas on aina oikeassa.


      • 4+14
        ex-aspa kirjoitti:

        Maistaminen varastamista, johon vedetään nollatoleranssi?

        Niin se kai on, kun menee johonkin isoimpaan citymarkettiin, minimaniin tai muuhun ostoshelvettiin, jonne kaikki turvonneet tuulipukuiset landet tulee sankoin joukoin ryysimään neliveto-turporiisseli-volovolla kiljuvien huonotapaisten pellossa vapaasti kasvaneiden kakaroidensa kanssa tuulipuvut kahisten, pienimmätkin lapset on itkuisia ja pahantuulisia, kun aamuviideltä niitä raahataan väsyneinä ja flunssaisina päiväkotiin ennen stressaavaan työhön menoa. Varmaan sama monella asiakaspalvelijalla nykyisin, "hyvinvointivaltiossa" aletaan voimaan huonosti aika pienistä asioista, kaikilla on kiire ja viinirypäleen tuoreutta maistaessa ihminen on rikollinen ja sitten on täydet nollatoleranssit ja protokollat, miten menetellään, asiakkaathan ovat kuin valvottavia vankeja, joiden pitää kulkea hälyttimien läpi, kanniskella kuitteja mukanaan ja jotka voivat olla varmoja, että heidän jokaista liikettään tarkkaillaan valvontakameroilla joka suunnasta, joka sekunti.

        Mutta menepä joskus ostamaan ihan laadukasta ruokaa päivällistarpeiksi esimerkiksi torilta tai kauppahallista. Jos torikojulla ostaessasi juureksia pyydät saada maistiaisen tai kauppahallissa haluat maistaa graavilohta tai savustettua fasaania ennen kuin päätät ostaa, niin ainakin täälläpäin sinua palvelee kohtelias ja iloinen vanhempi rouva tai herra, joka on iloinen, suostuu pyyntöösi mukisematta ja kertoo mistä se on pyydetty ja tietää jo sanomattakin, että varmasti on hyvää, eikä mitään citarin pestyä ja eilispäiväiseen moskaan sekoitettua sontaa.

        Siellä ei ole mitään lävistysnaamaista teinityttöä nuorisoslangilla tiuskimassa sinulle, ylimielistä pilallehemmoteltua osa-aikaisopiskelijaa ja epäpätevää vadevö-sussua, jota ei voisi vähempää kiinnostaa, ja kauppahallin ja torin myyjät eivät juoruile sinusta ikäviä selän takana. Eikä sinua kohdella varkaana valvontakameroiden alla, ruoassasi ei ole hälyttimiä mausteena, vaan sinä olet siellä asiakas, jolle ollaan mukavia, sillä ilman asiakkaita ei ole bisnestä. Jos asiakas haluaa maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä, niin tokihan se sopii, sillä asiakas on aina oikeassa.

        On suuri ero, että pyydätkö maistiasita, vai menetkö omin päin napostelemaan. Kyllä meilläkin palvelutiskillä maistiaisia annetaan, mutta sitten on näitäkin asiakkaita, jotka ilman ostoaikomusta haluavat maistaa vähän kaikkea.
        Eli ajatuksesi kohteliaasta, rehdistä ja aina oikeassa olevista asiakkaista on kaunis, mutta täyttä utopiaa.

        Tai no riippuu mitä tarkoitat aina oikeassa olevalla asiakkaalla. Ehken etäisesti lauseen voisi muotoilla niin, että asiakkaan tulisi aina kokea tulevansa palvelluksi, ja että hänen ongelmansa tuli tavlla tai toisella ratkaistua.
        Mutta valtaosan ajasta asiakas on väärässä. Milloin muka ei ollut lappua näkyvillä tarjouksesta, tai että ei muka lukenut talouskohtaisista rajoitteista yms.

        Ja käytännössä olet oikeassa, että asiakkaat ovat tärkeitä, mutta mitään parempiarvoisia/jumalia eivät ole. Bisnes on ehken olemassa asiakkaiden vuoksi, mutta asiakkaat ovat olemassa ilman bisnestä jo valmiiksi, koska ihmisillä on ikuisesti ruuan tarve.
        Oikeastaan jokaisen työ on riippuvainen jonkun toisen ihmisen tarpeista, ja jokaisen palkan maksaa käytännössä toinen ihminen. Bussikuskeillakaan ei olisi töitä ilman minua, mutta en vaadi heitä takapuoltani nuolemaan.

        Jokainen viestisi on täynnä suuria ennakkoluuloja ja liki lapsellisia väittämiä siitä, miten kaikissa muissa kaupoissa asiat tehdään päin mäntyä, paitsi siellä sinun lähikaupassasi, jossa asiakkaita kohdellaan epätasa-arvoisesti.
        Huomaa, ettet kaupan alalla ole ollenkaan ollut, tai ainakaan 2000-luvun puolella.


      • ex-aspa
        4+14 kirjoitti:

        On suuri ero, että pyydätkö maistiasita, vai menetkö omin päin napostelemaan. Kyllä meilläkin palvelutiskillä maistiaisia annetaan, mutta sitten on näitäkin asiakkaita, jotka ilman ostoaikomusta haluavat maistaa vähän kaikkea.
        Eli ajatuksesi kohteliaasta, rehdistä ja aina oikeassa olevista asiakkaista on kaunis, mutta täyttä utopiaa.

        Tai no riippuu mitä tarkoitat aina oikeassa olevalla asiakkaalla. Ehken etäisesti lauseen voisi muotoilla niin, että asiakkaan tulisi aina kokea tulevansa palvelluksi, ja että hänen ongelmansa tuli tavlla tai toisella ratkaistua.
        Mutta valtaosan ajasta asiakas on väärässä. Milloin muka ei ollut lappua näkyvillä tarjouksesta, tai että ei muka lukenut talouskohtaisista rajoitteista yms.

        Ja käytännössä olet oikeassa, että asiakkaat ovat tärkeitä, mutta mitään parempiarvoisia/jumalia eivät ole. Bisnes on ehken olemassa asiakkaiden vuoksi, mutta asiakkaat ovat olemassa ilman bisnestä jo valmiiksi, koska ihmisillä on ikuisesti ruuan tarve.
        Oikeastaan jokaisen työ on riippuvainen jonkun toisen ihmisen tarpeista, ja jokaisen palkan maksaa käytännössä toinen ihminen. Bussikuskeillakaan ei olisi töitä ilman minua, mutta en vaadi heitä takapuoltani nuolemaan.

        Jokainen viestisi on täynnä suuria ennakkoluuloja ja liki lapsellisia väittämiä siitä, miten kaikissa muissa kaupoissa asiat tehdään päin mäntyä, paitsi siellä sinun lähikaupassasi, jossa asiakkaita kohdellaan epätasa-arvoisesti.
        Huomaa, ettet kaupan alalla ole ollenkaan ollut, tai ainakaan 2000-luvun puolella.

        "Ja käytännössä olet oikeassa, että asiakkaat ovat tärkeitä, mutta mitään parempiarvoisia/jumalia eivät ole. Bisnes on ehken olemassa asiakkaiden vuoksi, mutta asiakkaat ovat olemassa ilman bisnestä jo valmiiksi, koska ihmisillä on ikuisesti ruuan tarve."

        Tätä minä juuri tarkoitan. Oksettava ajattelutapa ja kaukana siitä mitä mainoksissa valehdellaan, että "Meille asiakas on tärkein" jne. Eli että on suuren marketin hintojen ruoan tarve eli niin kova kysyntä, että asiakasta voi kohdella miten vain, vetoamalla vaikka 2000-lukuun, tämä 13 vuotta, joka nyt olennaisesti jotenkin eroaa viimeisistä vuosikymmenistä ja jopa kymmenistä tuhansista vuosista.

        Jos kerran olet omasta mielestäsi oikeassa ja että käytännössä kaikki ihmiset ovat kanssasi samaa mieltä, eivätkä vain alistujia, niin mitä luulet, rohkenisitko työpaikan sähköpostilla vastata minulle omalla allekirjoituksellasi tuolla tavalla tiedusteluun, juurikin noin, että asiakkaat eivät ole mitenkään parempiarvoisia, valtaosan ajasta asiakas on väärässä ja sitä paitsi asiakkaat ovat valmiiksi olemassa ilman bisnestäkin, että ei niitä tässä nuoleskelemaan tarvitse ruveta.

        Ja mitä luulet, kun minä pistäisin siitä sähköpostista kopion iltalehteen ja esimiehellesi, että tämä on sen Marketin X käsitys asiakkaista, niin olisiko iltalehden toimittajat ja esimiehesi ketjun johtoportaassa toimettomina, ihmetellen toimituksesta että mitä tuo nyt mussuttaa, ihan oikeinhan hänelle vastattiin. Tai jos iltalehti tiedustelisi aiheesta, niin vastaisiko esimiehesi iltalehdelle, että "Joo, näin se meidän näkemys asiasta pääpiirteittäin on. Kyllähän meidän kokoisella puljulla asiakkaita piisaa sen verran, ettei siinä kummoisempaa palvelua tuollaisille vanhanajan hienohelmoille tarvitse antaa."

        Jos sinun väittämäsi pitäisi paikkaansa, että minä olen yksin näiden typerien mielipiteideni kanssa, niin näin kävisi. Tosiasiassa Iltalehti repisi siitä isot lööpit, että "Uskomattoman röyhkeä kaupan kassa Marketissa X" ja esimiehesi/ketjun ylempi johto tiedotus sanoisi heti iltalehdelle, että "Tämä myyjä ei ole meillä enää töissä, irtisanottiin välittömästi, eikä hänen mielipiteensä MISSÄÄN NIMESSÄ edusta yrityksen linjaa. Olemme sopineet tämän asiakkaan kanssa järjestelyistä, millä voisimme hyvittää hänen kokemansa mielipahan ja lähettäneet myös kirjallisen anteeksipyynnön." Kauppaketjusi kärsisi silti pahasti. Nettikeskustelussa kaikki kassamyyjät haukuttaisiin alimpaan viemäriin ja sinä et työskentelisi enää missään 2000-luvun kaupassa, et edes lappalaisessa peräkylän siwassa.

        Mutta tämmöistä tämä 2000-luku on. Ei räksyttävä myyjä ennen olisi saanut valtakunnallista huomiota. Ei kannata haukkua niitä vanhoja hyviä aikoja, ne olivat pullantuoksuisia ja onnellisia verrattuna nykyaikaan, 70-luvulle asti. Palvelu oli palvelua ja laatu oli laatua, televisiot kestivät yli 30 vuotta, autot samaten. Asiakkaat haluttiin pitää, tavarat tehtiin kestämään, isosta perheestä ainoastaan yksi, yleensä aviomies kävi töissä ja ihmisillä oli talot ja autot eikä lainkaan velkaa, oli säästössa rahaa ja lomamökit. Nykyisin vanhemmat on käynyt parikin koulututkintoa ja molemmat repivät itsensä loppuun töissä ja joskus lapsetkin ramppaavat töissä ja silti perheillä on vaikeuksia maksaa laskuja, saarimökkejä ei ole, säästöjä ei ole, velkaa on älyttömät määrät.

        En ole koskaan ollut kaupan alalla, vaan asiakaspalvelussa, asiantuntijatehtävissä.


      • 4+14
        ex-aspa kirjoitti:

        "Ja käytännössä olet oikeassa, että asiakkaat ovat tärkeitä, mutta mitään parempiarvoisia/jumalia eivät ole. Bisnes on ehken olemassa asiakkaiden vuoksi, mutta asiakkaat ovat olemassa ilman bisnestä jo valmiiksi, koska ihmisillä on ikuisesti ruuan tarve."

        Tätä minä juuri tarkoitan. Oksettava ajattelutapa ja kaukana siitä mitä mainoksissa valehdellaan, että "Meille asiakas on tärkein" jne. Eli että on suuren marketin hintojen ruoan tarve eli niin kova kysyntä, että asiakasta voi kohdella miten vain, vetoamalla vaikka 2000-lukuun, tämä 13 vuotta, joka nyt olennaisesti jotenkin eroaa viimeisistä vuosikymmenistä ja jopa kymmenistä tuhansista vuosista.

        Jos kerran olet omasta mielestäsi oikeassa ja että käytännössä kaikki ihmiset ovat kanssasi samaa mieltä, eivätkä vain alistujia, niin mitä luulet, rohkenisitko työpaikan sähköpostilla vastata minulle omalla allekirjoituksellasi tuolla tavalla tiedusteluun, juurikin noin, että asiakkaat eivät ole mitenkään parempiarvoisia, valtaosan ajasta asiakas on väärässä ja sitä paitsi asiakkaat ovat valmiiksi olemassa ilman bisnestäkin, että ei niitä tässä nuoleskelemaan tarvitse ruveta.

        Ja mitä luulet, kun minä pistäisin siitä sähköpostista kopion iltalehteen ja esimiehellesi, että tämä on sen Marketin X käsitys asiakkaista, niin olisiko iltalehden toimittajat ja esimiehesi ketjun johtoportaassa toimettomina, ihmetellen toimituksesta että mitä tuo nyt mussuttaa, ihan oikeinhan hänelle vastattiin. Tai jos iltalehti tiedustelisi aiheesta, niin vastaisiko esimiehesi iltalehdelle, että "Joo, näin se meidän näkemys asiasta pääpiirteittäin on. Kyllähän meidän kokoisella puljulla asiakkaita piisaa sen verran, ettei siinä kummoisempaa palvelua tuollaisille vanhanajan hienohelmoille tarvitse antaa."

        Jos sinun väittämäsi pitäisi paikkaansa, että minä olen yksin näiden typerien mielipiteideni kanssa, niin näin kävisi. Tosiasiassa Iltalehti repisi siitä isot lööpit, että "Uskomattoman röyhkeä kaupan kassa Marketissa X" ja esimiehesi/ketjun ylempi johto tiedotus sanoisi heti iltalehdelle, että "Tämä myyjä ei ole meillä enää töissä, irtisanottiin välittömästi, eikä hänen mielipiteensä MISSÄÄN NIMESSÄ edusta yrityksen linjaa. Olemme sopineet tämän asiakkaan kanssa järjestelyistä, millä voisimme hyvittää hänen kokemansa mielipahan ja lähettäneet myös kirjallisen anteeksipyynnön." Kauppaketjusi kärsisi silti pahasti. Nettikeskustelussa kaikki kassamyyjät haukuttaisiin alimpaan viemäriin ja sinä et työskentelisi enää missään 2000-luvun kaupassa, et edes lappalaisessa peräkylän siwassa.

        Mutta tämmöistä tämä 2000-luku on. Ei räksyttävä myyjä ennen olisi saanut valtakunnallista huomiota. Ei kannata haukkua niitä vanhoja hyviä aikoja, ne olivat pullantuoksuisia ja onnellisia verrattuna nykyaikaan, 70-luvulle asti. Palvelu oli palvelua ja laatu oli laatua, televisiot kestivät yli 30 vuotta, autot samaten. Asiakkaat haluttiin pitää, tavarat tehtiin kestämään, isosta perheestä ainoastaan yksi, yleensä aviomies kävi töissä ja ihmisillä oli talot ja autot eikä lainkaan velkaa, oli säästössa rahaa ja lomamökit. Nykyisin vanhemmat on käynyt parikin koulututkintoa ja molemmat repivät itsensä loppuun töissä ja joskus lapsetkin ramppaavat töissä ja silti perheillä on vaikeuksia maksaa laskuja, saarimökkejä ei ole, säästöjä ei ole, velkaa on älyttömät määrät.

        En ole koskaan ollut kaupan alalla, vaan asiakaspalvelussa, asiantuntijatehtävissä.

        Uskaltaisinkohan itse tehdä saman, koskien sitä mitä sanoit asiakkaista ensimmäisessä viestissäsi?
        Itse jätän väliin, koska iltapäivälehtien onkin juuri tarkoitus tehdä vain myyviä otsikoita täysin riippumatta siitä, millä kannalla lehtijutun kirjoittaja oikeasti on.

        Totta kai esimies julkisuudessa ollessaan kertoisi, että asiakas on tärkein. Kahden kesken kun häntä jututtaa töissä, niin kyllä hänkin myöntää, että jotkut asiakkaat ovat tyhmiä kaikessa yksinkertaisuudessaan.

        Se on vain tänäpäivänä tabu olla rehellinen, ja ei saisi edes kummaksuen katsoa asiakasta, joka tulee vaikka alasti kauppaan.


      • ex-aspa
        4+14 kirjoitti:

        Uskaltaisinkohan itse tehdä saman, koskien sitä mitä sanoit asiakkaista ensimmäisessä viestissäsi?
        Itse jätän väliin, koska iltapäivälehtien onkin juuri tarkoitus tehdä vain myyviä otsikoita täysin riippumatta siitä, millä kannalla lehtijutun kirjoittaja oikeasti on.

        Totta kai esimies julkisuudessa ollessaan kertoisi, että asiakas on tärkein. Kahden kesken kun häntä jututtaa töissä, niin kyllä hänkin myöntää, että jotkut asiakkaat ovat tyhmiä kaikessa yksinkertaisuudessaan.

        Se on vain tänäpäivänä tabu olla rehellinen, ja ei saisi edes kummaksuen katsoa asiakasta, joka tulee vaikka alasti kauppaan.

        Myönnät siis koko kaupan alan henkilöstön puolesta puhuen, että olette likaisia valehtelijoita ja vääristelijöitä, sanotte yhtä ja tarkoitatte toista, asiakas on teille vain hiekkaa käytäville tuova rahastettava höynä, jolle voi olla miten töykeä tahansa ja kohdella kuin rikollista, koska heitä kumminkin riittää?

        ... No minä en nyt olisi ihan näin alas kassoja halveksunut, mutta itse tunnustit että olette noin härskiä sakkia.

        Joo, kyllä uskaltaisin sanoa entisille asiakkailleni ihan mitä tahansa, minulla kun ei enää ole asiakkaita ollut aikoihin eikä liioin esimiehiä, minulta tullaan pyytämään palveluksiani ja yleensä niihin pitkin hampain suostun kaiken kiireen keskellä, kun tarpeeksi tarjotaan riihikuivaa ja syötetään ja juotetaan ravintelissa.

        Voin sanoa kenelle tahansa mitä tahansa. En ole enää asiakaspalvelija enkä näin ollen kenenkään lakeija, maan matonen enkä palkollinen. Teen konsultointityötä, silloin sattuu huvittamaan ja teen työni hyvin. "En ole köyhä enkä kipeä, en talonpoika enkä kuppari. En ole laiska enkä ripeä, en renki enkä toisten tsuppari".


      • 4+14
        ex-aspa kirjoitti:

        Myönnät siis koko kaupan alan henkilöstön puolesta puhuen, että olette likaisia valehtelijoita ja vääristelijöitä, sanotte yhtä ja tarkoitatte toista, asiakas on teille vain hiekkaa käytäville tuova rahastettava höynä, jolle voi olla miten töykeä tahansa ja kohdella kuin rikollista, koska heitä kumminkin riittää?

        ... No minä en nyt olisi ihan näin alas kassoja halveksunut, mutta itse tunnustit että olette noin härskiä sakkia.

        Joo, kyllä uskaltaisin sanoa entisille asiakkailleni ihan mitä tahansa, minulla kun ei enää ole asiakkaita ollut aikoihin eikä liioin esimiehiä, minulta tullaan pyytämään palveluksiani ja yleensä niihin pitkin hampain suostun kaiken kiireen keskellä, kun tarpeeksi tarjotaan riihikuivaa ja syötetään ja juotetaan ravintelissa.

        Voin sanoa kenelle tahansa mitä tahansa. En ole enää asiakaspalvelija enkä näin ollen kenenkään lakeija, maan matonen enkä palkollinen. Teen konsultointityötä, silloin sattuu huvittamaan ja teen työni hyvin. "En ole köyhä enkä kipeä, en talonpoika enkä kuppari. En ole laiska enkä ripeä, en renki enkä toisten tsuppari".

        Osaat aina yllättää sillä, kuinka vedät liioitellut johtopäätökset ja vääristelet jokaista sanomaani.

        Rivien välistä luettuna et siis kumminkaan itse rohkenisi sitä sähköpostia lähettää, mikäli olisit vielä alalla töissä, joten turha sitä on sinun minultakaan vaatia. Kysy sitten uudestaan kun olen eläkkeellä.

        Totta kai asiakas on tärkeä ja häntä palvellaan asian mukaisesti, mutta kukaan ei saa erityiskohtelua tai tahtoaan joka asiassa läpi, vaan kaikki ovat samanarvoisia. Mutta mikään kultainen asiakaspalvelun sääntö ei nosta tyhmän asiakkaan älykkyysosamäärää. Se mitä työntekijä vapaa-aikanaan ajattelee muista ihmisistä, ei ole sidonnaista hänen asiakaspalvelusuorituksiin.
        Asiakas ei voi kyykyttää kauppaa mielensä mukaan, jos sattuu nälkä olemaan, mutta ei viitsitä maksaa ruuasta.

        Tässä nyt lyhyt tiiviste asioista, joita on ollut tarkoitus oikaista sinulle:

        Asiakas on aina oikeassa -- Ei ole
        Asiakkaita ei saa ikinä kyseenalaistaa - Kyllä saa
        Kuittia ei tarvitse ikinä -- Kyllä tarvitsee
        Ei ole varastamista ottaa ilman lupaa poskeensa ruokaa -- Kyllä on
        Kukaan asiakas ei varasta -- Kyllä varastaa
        Siisti ja rehti olemus takaa sen, ettei henkilö varasta -- Ei takaa
        Isot ostokset antavat varastamisen anteeksi -- Ei anna
        Työstä avautuminen on merkki, että päässä on vikaa -- Ei ole
        Irwinin laulun sanat tekevät viestistä pätevämmän -- Ei tee
        Henkilökohtaisuuksista avautuminen tekee viestistä pätevämmän -- Ei tee
        Johtopäätösten liioittelu tekee viestistä pätevämmän -- Ei tee, huvittavan korkeintaan


      • ex-aspa
        4+14 kirjoitti:

        Osaat aina yllättää sillä, kuinka vedät liioitellut johtopäätökset ja vääristelet jokaista sanomaani.

        Rivien välistä luettuna et siis kumminkaan itse rohkenisi sitä sähköpostia lähettää, mikäli olisit vielä alalla töissä, joten turha sitä on sinun minultakaan vaatia. Kysy sitten uudestaan kun olen eläkkeellä.

        Totta kai asiakas on tärkeä ja häntä palvellaan asian mukaisesti, mutta kukaan ei saa erityiskohtelua tai tahtoaan joka asiassa läpi, vaan kaikki ovat samanarvoisia. Mutta mikään kultainen asiakaspalvelun sääntö ei nosta tyhmän asiakkaan älykkyysosamäärää. Se mitä työntekijä vapaa-aikanaan ajattelee muista ihmisistä, ei ole sidonnaista hänen asiakaspalvelusuorituksiin.
        Asiakas ei voi kyykyttää kauppaa mielensä mukaan, jos sattuu nälkä olemaan, mutta ei viitsitä maksaa ruuasta.

        Tässä nyt lyhyt tiiviste asioista, joita on ollut tarkoitus oikaista sinulle:

        Asiakas on aina oikeassa -- Ei ole
        Asiakkaita ei saa ikinä kyseenalaistaa - Kyllä saa
        Kuittia ei tarvitse ikinä -- Kyllä tarvitsee
        Ei ole varastamista ottaa ilman lupaa poskeensa ruokaa -- Kyllä on
        Kukaan asiakas ei varasta -- Kyllä varastaa
        Siisti ja rehti olemus takaa sen, ettei henkilö varasta -- Ei takaa
        Isot ostokset antavat varastamisen anteeksi -- Ei anna
        Työstä avautuminen on merkki, että päässä on vikaa -- Ei ole
        Irwinin laulun sanat tekevät viestistä pätevämmän -- Ei tee
        Henkilökohtaisuuksista avautuminen tekee viestistä pätevämmän -- Ei tee
        Johtopäätösten liioittelu tekee viestistä pätevämmän -- Ei tee, huvittavan korkeintaan

        "Rivien välistä luettuna et siis kumminkaan itse rohkenisi sitä sähköpostia lähettää..."

        En minäkään olettanut sinun sanovan henkilökohtaista mielipidettäsi yksittäisistä asiakkaista. Vaan juuri se linjaus, että miten asiakkaisiin ylipäätään suhtaudutaan. Minulle se ei ollut aspana ollessa epäselvää, että asiakas on aina oikeassa.

        Minun mielestäni monet kassalla olevat asiakaspalvelijatkin ovat täysiä vatipäitä ja mämmikouria, ummehtuneen postikustimaisen mielentilan omaavia tylsämielisiä pökkelöitä, jotka eivät osaa edes päivää sanoa. En minä siitä valita iltikseen, enkä edes juorua kavereilleni, että olipas siinä taas kassa. Moista säälittävää touhua harjoittavat ihan muut ihmiset.

        "Asiakas on aina oikeassa" tarkoittaa että jos hinnasta sovitaan, asiakkaalla on oikeus saada mitä haluaa ja juuri sillä tavalla kuin haluaa ja että vaikka asiakas olisi väärässä, sitä ei hänelle sanota. Sinä et selvästikään ole ymmärtänyt tätä lausetta vieläkään, kun luulet sen tarkoittavan, että asiakkaalla olisi jokin Taivaan Isän erehtymättömyys ja muisti vain sen vuoksi että hän on asiakas. Koska et ole sisältänyt tuon lauseen sanomaa, et sovellu asiakaspalvelijaksi. Et ole myöskään asiakaspalveluhenkinen ja tunnut suorastaan vihaavan asiakkaitasi. Asiakaspalvelu on kutsumusammatti, jossa saadaan iloa asiakkaiden palvelusta, vähän kuin peruskoulunopettajan kuuluu saada iloa siitä, että saa lapset oppimaan, sivistymään, innostumaan ja muokkaa heistä kelvollisia yhteiskunnan jäseniä. Hänen ei ole tarkoitus vihata oppilaitaan ja opettajanhuoneessa juoruta, että "Jumaliste, ette muuten usko miten idiootteja nämä kersat on!" ja naureskella väärille koevastauksille yhdessä. Opettajan kuuluisi tuntea pisto sydämessään, mikäli oppilaat eivät opi ja voivat pahoin ja kokea itsensä epäpäteväksi. Sama asiakaspalvelijalla, jos asiakkaat eivät ole tyytyväisiä.

        Ja voithan sinä tuosta varastamisesta puhua vaikka kuinka paljon, mutta se on eri asia kuin maistaminen edelleen. Aivan samoin kuin se, että antaa rahasta vahingossa väärin takaisin. Ja siihen alaikäisten tupakanostamiseen on turha vedota, koska alaikäisen tupakan tai alkoholin ostoyritys ei ole rikos, vaan myynti alaikäiselle.

        Kuitteja ei tarvitse kukaan ikinä, ellei ne mene verotukseen, kirjanpitoon tai toimi takuutodistuksena. Sen sanominen ei pitäisi stressata asiakaspalvelijaa siihen pisteeseen, että pitää valittaa iltalehteen.

        Kyllä se mitättömyyksistä työstään avautuminen ja jatkuva työstressi vähän kyllä siihen suuntaan viittaa, että päässä on vikaa tai vaihtoehtoisesti on aivan väärässä paikassa töissä. Sopii katsoa peiliin. Pitää mennä joko psykologille tai ammatinvalintapsykologille.

        Kuka hyvänsä vastaantulija ulkonäöstä riippumatta tai oma sukulaisesi voi olla varas, murhaaja, seksuaalirikollinen, huumeidenkäyttäjä, mielisairas, psykopaatti, talousrikollinen ja valehtelija. Kokeillaan nyt Irwinin laulunsanojen sijasta siteerausta Kuningatar Kristiinalta... "Jokaisessa meissä on yksi huone, johon vain meillä itsellämme on avain".

        Ihmisiä ei kuitenkaan kohdella kuin rikollisia ilman hemmetin hyvää syytä ja epäilty on syytön siihen asti, että tuomioistuimen tuomio saa lainvoiman ja syyttömänä häntä on kohdeltava. Ja kyllä minä erotan ne kunnialliset ihmiset rikollisista melko hyvin. Virhemarginaali silmässäni on niin pieni, että sillä ei olisi taloudellista merkitystä hävikin kannalta, jos olisin kaupan omistaja.


      • 4+14
        ex-aspa kirjoitti:

        "Rivien välistä luettuna et siis kumminkaan itse rohkenisi sitä sähköpostia lähettää..."

        En minäkään olettanut sinun sanovan henkilökohtaista mielipidettäsi yksittäisistä asiakkaista. Vaan juuri se linjaus, että miten asiakkaisiin ylipäätään suhtaudutaan. Minulle se ei ollut aspana ollessa epäselvää, että asiakas on aina oikeassa.

        Minun mielestäni monet kassalla olevat asiakaspalvelijatkin ovat täysiä vatipäitä ja mämmikouria, ummehtuneen postikustimaisen mielentilan omaavia tylsämielisiä pökkelöitä, jotka eivät osaa edes päivää sanoa. En minä siitä valita iltikseen, enkä edes juorua kavereilleni, että olipas siinä taas kassa. Moista säälittävää touhua harjoittavat ihan muut ihmiset.

        "Asiakas on aina oikeassa" tarkoittaa että jos hinnasta sovitaan, asiakkaalla on oikeus saada mitä haluaa ja juuri sillä tavalla kuin haluaa ja että vaikka asiakas olisi väärässä, sitä ei hänelle sanota. Sinä et selvästikään ole ymmärtänyt tätä lausetta vieläkään, kun luulet sen tarkoittavan, että asiakkaalla olisi jokin Taivaan Isän erehtymättömyys ja muisti vain sen vuoksi että hän on asiakas. Koska et ole sisältänyt tuon lauseen sanomaa, et sovellu asiakaspalvelijaksi. Et ole myöskään asiakaspalveluhenkinen ja tunnut suorastaan vihaavan asiakkaitasi. Asiakaspalvelu on kutsumusammatti, jossa saadaan iloa asiakkaiden palvelusta, vähän kuin peruskoulunopettajan kuuluu saada iloa siitä, että saa lapset oppimaan, sivistymään, innostumaan ja muokkaa heistä kelvollisia yhteiskunnan jäseniä. Hänen ei ole tarkoitus vihata oppilaitaan ja opettajanhuoneessa juoruta, että "Jumaliste, ette muuten usko miten idiootteja nämä kersat on!" ja naureskella väärille koevastauksille yhdessä. Opettajan kuuluisi tuntea pisto sydämessään, mikäli oppilaat eivät opi ja voivat pahoin ja kokea itsensä epäpäteväksi. Sama asiakaspalvelijalla, jos asiakkaat eivät ole tyytyväisiä.

        Ja voithan sinä tuosta varastamisesta puhua vaikka kuinka paljon, mutta se on eri asia kuin maistaminen edelleen. Aivan samoin kuin se, että antaa rahasta vahingossa väärin takaisin. Ja siihen alaikäisten tupakanostamiseen on turha vedota, koska alaikäisen tupakan tai alkoholin ostoyritys ei ole rikos, vaan myynti alaikäiselle.

        Kuitteja ei tarvitse kukaan ikinä, ellei ne mene verotukseen, kirjanpitoon tai toimi takuutodistuksena. Sen sanominen ei pitäisi stressata asiakaspalvelijaa siihen pisteeseen, että pitää valittaa iltalehteen.

        Kyllä se mitättömyyksistä työstään avautuminen ja jatkuva työstressi vähän kyllä siihen suuntaan viittaa, että päässä on vikaa tai vaihtoehtoisesti on aivan väärässä paikassa töissä. Sopii katsoa peiliin. Pitää mennä joko psykologille tai ammatinvalintapsykologille.

        Kuka hyvänsä vastaantulija ulkonäöstä riippumatta tai oma sukulaisesi voi olla varas, murhaaja, seksuaalirikollinen, huumeidenkäyttäjä, mielisairas, psykopaatti, talousrikollinen ja valehtelija. Kokeillaan nyt Irwinin laulunsanojen sijasta siteerausta Kuningatar Kristiinalta... "Jokaisessa meissä on yksi huone, johon vain meillä itsellämme on avain".

        Ihmisiä ei kuitenkaan kohdella kuin rikollisia ilman hemmetin hyvää syytä ja epäilty on syytön siihen asti, että tuomioistuimen tuomio saa lainvoiman ja syyttömänä häntä on kohdeltava. Ja kyllä minä erotan ne kunnialliset ihmiset rikollisista melko hyvin. Virhemarginaali silmässäni on niin pieni, että sillä ei olisi taloudellista merkitystä hävikin kannalta, jos olisin kaupan omistaja.

        "Minulle se ei ollut aspana ollessa epäselvää, että asiakas on aina oikeassa."

        Ja silti katkerana haukut aloitusviestissä, että kuinka raivohulluja asiakkaasi olivat. Taisit tehdä jotain väärin.

        " jos hinnasta sovitaan, asiakkaalla on oikeus saada mitä haluaa ja juuri sillä tavalla kuin haluaa ja että vaikka asiakas olisi väärässä, sitä ei hänelle sanota. "

        Jos asiakas inttää vastaan, että pin-koodin ohituksessa ei hänen henkkaria kuulu minun katsoa, oikaisen hänelle, että kyllä kuuluu ja miksi.
        Ja oli hinta mikä tahansa, ei kaikkia asiakkaan toiveita voi toteuttaa, kauppa ei ole lain yläpuolella.
        Asiakas on aina oikeassa:"Asiakas kokee tulleensa palvelluksi ja mikäli hänellä on ongelma, tulee se ratkaistua" -- Uskon paljon enemmän tähän väittämään.

        "et sovellu asiakaspalvelijaksi. Et ole myöskään asiakaspalveluhenkinen ja tunnut suorastaan vihaavan asiakkaitasi."

        Hassua, asiakkaat ovat sanoneet juuri päinvastoin. Taidan nyt tässä tapauksessa kumminkin uskoa heitä, tuntemattoman ihmisen sijaan.

        "Ja siihen alaikäisten tupakanostamiseen on turha vedota, koska alaikäisen tupakan tai alkoholin ostoyritys ei ole rikos, vaan myynti alaikäiselle."

        Ei ole myöskään rikos vahingossa antaa vaihtorahaa takaisin väärin. Etenkään kun korjaa tilanteen välittömästi. Ja osoitinpa vain yhden epäkohdan, jossa asiakkaalla on epäreilut oikeudet myyjää kohtaan.

        "Kuitteja ei tarvitse kukaan ikinä"

        Kyllä ainakin eilen asiakas sitä tarvitsi, kun vaihtoi lahjaksi ostamansa dvd:n toiseen, koska lahjan saajalla olikin jo ennestään tämä leffa. Noh, sinä kun tunnut tietävän nämä asiat paremmin, niin otanpa päällikölle puheeksi ,että annetaan asiakkaiden tuoda meille mitä tahansa ilman tositteita takaisin.


        "Pitää mennä joko psykologille tai ammatinvalintapsykologille"

        Ottaen huomioon, miten henkilökohtaisesti otat pienetkin yksityiskohdat, niin tällä kertaa ehkä kallistuu ehdotus sinun suuntaasi.

        " kyllä minä erotan ne kunnialliset ihmiset rikollisista melko hyvin. Virhemarginaali silmässäni on niin pieni, että sillä ei olisi taloudellista merkitystä hävikin kannalta, jos olisin kaupan omistaja."

        Tämä on ehkä koko ketjun paras väittämä. Ei voi muuta sanoa kuin, että tervetuloa kaupan alalle töihin edes viikoksi, niin uskoisit sinäkin lopulta, että mitkä asiat väittämissäsi ovat pielessä.


    • Talousrikollinen

      Voi sinua ex-aspa. Kassan inhimillisestä erehdyksestä vedät aasinsillan talousrikoksiin, syyttäjiin ja sakkoihin. Eikö olisi helpompi huomauttaa myyjälle virheestä. Saisit todennäköisemmin oikean kolikon heti takaisin sekä anteeksipyynnön. Mutta mielummin vaadit suu vaahdossa suojeluskunnan ja verottajan tutkimaan kaupan toimintaa. Mitähän vilunkia näiden kolikkokikkojen takaa löytyy? Varmaan harmaan talouden miljoonapisnes!!!

      • ex-aspa

        Ei tulisi mieleenkään. Halusin vain vähän suhteuttaa asioita, kannattaa lukea kunnolla, vaikka lyhytjännitteisyys kuinka vaivaisi, jos aikoo kommentoida.

        Jos kassa antaa minulle rahasta takaisin väärin useita euroja tai jopa kympin, niin ei se ei ole mitään, mutta jos ihminen maistaa yhden viinirypäleen kaupassa, että onko ne kelvollisia tai yhden suklaarusinan, ennen ostopäätöstä, niin se on varastamista, josta saa poliisit paikalle ja päiväsakot tulojen mukaan, joka voi olla tuhansia euroja parhaillaan? Ei ihme, että poliisilla on resurssipulaa, hourulat täyttyy ja ihmisiä lakoaa kuin heinää kaikissa kouluammuskeluissa. Minun aikanani jos löi toista oppilasta, sai tarkkisopettajalta tai muulta miesopettajalta läpsyn korville tai tunnin jälki-istuntoa ja piti pyytää anteeksi. Sama juttu jos jäi kiinni sauhuttelusta. Nyt niistä tehdään poliisi- ja sosiaaliviranomaisasia. Minun aikanani ei ollut kouluammuskeluja eikä lapset vetäneet huumeita.

        Tämä on taas vähän samaa perseilyä mikä Suomessa muutenkin on yleistä. 15-vuotias voi saada aseluvan haulikkoon ja tehdä abortin sanomatta vanhemmilleen mitään, mutta 17-vuotias ei saa ostaa tähtisadetikkuja eikä tulitikkuja. 30-vuotiailta raavailta miehiltä kysytään henkilöllisyystodistusta, kun ostavat piilossa olevaa tupakkaa. Minun nuoruudessani tupakkaa sai 16-vuotiaana, eikä papereita kysytty keneltäkään, vähän myöhemmin 10-vuotiaan piti tuoda lappu kipsan tädille äitiltä, että myypä kipsantäti pojalle tupakkaa, ne tulevat hänelle. Videopelien ja elokuvien ikärajat oli pelkkiä suosituksia, ei todellakaan kaupan kassat pyytäneet henkkareita kauhuelokuvaa ostaessa.

        Sen olen sanonut, että kun tässä talouskriisit leviää ja velkataakat paukkuu ja tulee varmaan se kolmas maailmansotakin, niin on siinä maailmansodassa ainakin se hyvä puoli, että siinä samalla tällainen kaikenlainen pelleily loppuu.


    • hoijaaaaaa

      Ei jumalauta. En jaksa lukea pöljän vuodatuksia loppuun mutta alkaa vaikuttaa siltä että tässä nyt taitaa olla ihka oikea vapaan kasvatuksen hedelmä jolla ei ihan rahkeet riittäneet ko. kasvatuksen oikeaan omaksumiseen. Tämän takia ihmisparat tarvitsevat sääntöjä ja tiukkaa kuria, ihmiskunnan äly kun ei vielä tunnu riittävän vapauksiin. Kaikilla meistä ainakaan.

    • fmewi

      "Yleensä mennään siihen työhön, mistä pidetään."

      Ei ole lapsellimpaa väitettä kuultu aikoihin. 'Terve tulin tänne töihin, mistä voin aloittaa!' Maailma olisi pikkiriikkisen erilainen paikka, jos kaikki pystyisivät elantonsa eteen tehdä juuri sitä mistä oikeasti pitävät.

      Voit nyt jatkaa yksinpuheluasi ex-aspa. Näyttämö on teidän, Sir.

    • ähäkutti

      Ex-aspa taitaa olla potkut saanut aspa.

      Pahimpia näpistelijöitä on ne tutut vuosia samassa kaupassa asioineet asiakkaat joita henkilökunta ei edes osaa epäillä. Heitä on muutama tullut napattua kiinni vuosien aikana ja vain siksi on onnistuttu että on vahingossa sattunut katsomaan oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.

      On tullut myös kieltäydyttyä hyvittämästä pilaantunutta limua koska ei ollut kuittia mukana. Asiakkaan kertoma ostoaikakaan ei täsmännyt valvontakameroiden kuvaan. Elikä asiakas ei ollut ostanut limuaan siihen aikaan kuin väitti. Syy, miksi asiakas halusi hyvityksen...limu oli väljähtynyt.

      On tullut myös kysyttyä kuittia kun asiakas on tullut kassalle aiemmin ostamansa tuotteen kanssa. Se ei silti tarkoita sitä että epäiltäisiin varkaaksi vaan myös vihje muillekin asiakkaille siitä että kassan ohi ei voi kävellä tuosta vaan kassi täynnä tavaraa ilman selvitysvelvoitetta.
      Kuvitteleppa järjelläsi (kun kerran olet niin fiksu) miten kävisi jos näin saisi tehdä.

      Sama juttu on se että ne kassissa olevat 20 kaljatölkkiä lasketaan vaikka olisit kuinka tuttu asiakas. Ne lasketaan koska:
      1. en kuitenkaan TUNNE sinua
      2. olet voinut laskea vahingossa väärin ja kassissa onkin enemmän
      3. olet voinut laskea vahingossa väärin ja kassissa onkin vähemmän
      4. olet voinut tarkoituksella lisätä muutaman tölkin lisää luottaen siihen että kassa uskoo koska olet vakituinen asiakas.

      IT-alaa ei voi mitenkään verrata kaupan työntekijöiden työhön. Teikäläiset käyvät vaan meillä korjaamassa tai selvittämässä vikoja meidän järjestelmissämme jotta me voimme palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin ja jos te ette omassa työssänne onnistu niin satikutia tulee kovaa ja korkealta koska teidän ammattitaitonne vaikuttaa siihen miten hyvin me voimme tehdä työmme ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      431
      1943
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      202
      1642
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1452
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1451
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1086
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1080
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      124
      998
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      986
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      958
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      916
    Aihe