Olen juuri 19 vuotta täyttänyt tyttö, jolla 16-vuotiaana diagnosoitiin keskivakava masennus.
Pienestä vauvasta lähtien (äidin mukaan) mulla on ollut vaikeuksia nukahtaa, usein on mennyt muutamia tunteja ja olen pyörinyt paljon. 16-vuotiaana sain masennukseen ja unettomuuteen Mirtazapiinia 30mg mutta kuukauden kuluttua jouduin vaihtamaan Cipralexiin ja mirta jäi 7,5mg nukahtamislääkkeeksi ja se toimikin tosi hyvin, olin aina niin väsynyt, etten jaksanu välittää pimeänpelosta ja osasin jo nukkua ilman valoja.
Mirta kuitenkin lihotti vuodessa 22 kiloa, ja viime viikolla lääkäri määräsi mulle muita nukuttavia. Melatoniinin ja Ataraxin.
Kuitenkin viimeviikolla ennenkuin sain apteekista nuo toiset nukuttavat, maanantaina jotenkin ei uni tullut edes mirtalla. Tiistaina mulle hankittiin melatoniini, eikä se auttanut unensaantiin ollenkaan, sain unta vasta viiden aikoihin aamulla.
Keskiviikkona äiti hankki mulle Ataraxin ja sillon mä nukuin ihan hyvin, kun otin 6mg melatoniinia ja 25mg ataraxia. Seuraavana päivänä se ei kuitenkaan toiminut enää, enkä ole nukkunut sen jälkeen kuin yhteensä ehkä 7 tuntia.
Eilen illalla nukahdin 11 aikoihin puoleksi tunniksi ja heräsin täysin pirteänä. Lopulta nukahdin uudestaan puoli neljän aikoihin ja heräsin kuudelta.
En pysty edes päiväunia nukkumaan, vaikka väsyttää koko ajan aivan vietävästi.
Tietääkö joku jotain tästä? Kofeiinia en juo muuten kuin aamulla yhden kupin kahvia, enkä tupakoi.
Unettomuus
8
306
Vastaukset
- Väsyttää palion
Ei, anteeksi, 17-vuotiaana todettiin masennus, univaje tekee tepposensa.
- Vaikea neuvoa,
mutta tässä yksi vaihtoehto, kirja;
Susan Pihl, Anna-Mari Aronen
UNENTAIDOT - VOITA UNETTOMUUS JA UNIONGELMAT ILMAN LÄÄKKEITÄ
Valitettavasti minun on todettava että noin pitkä aika, noin kovia bentsoja tarkoittaa sitä että käytät koko elämäsi niitä tai vierattaudut niistä. Eikä vierottautuminen ole helppoa. Siitä on yksi kirja;
Stefan Borg; "Irti unilääkkeistä". Kirja on vähän vanhempi mutta hyvin käyttökelpoinen vielä.
Luontaistuotteista seuraavat auttavat uneen;
- melatoniini, 1-5mg (jotkut käyttävät jopa 10-15mg annoksia)
- tryptofaani 500mg (jotkut käyttävät jopa 1500mg annoksia)
- L-teaniini, 150-300mg
tai kaikki noi yhdessä. Jos meinaat käyttää kaikkia noita yhdessä, keskustele jonkun luontaistuoteasiantuntijan kanssa asiasta. Asiantuntijoita on harvassa, Hkissä lienee muutama.
Seuraavilla sivuilla on asiaa luontaistuotteista;
http://www.tritolonen.fi/
Itse olen vierottautunut noilla aineilla irti synteettisistä unilääkemyrkyistä. Helppoa se ei ole, mutta tuo terveyden takaisin. - trefemme
Kenelläkään tietoa homepotaattisista lääkkeistä unettomuuden hoitamisessa?
Trefemme? (tai joku tuollainen)- Kokemus1;
ei toiminut ei.
- JKOP
VAI IIIN
- halu auttaa
Kokeilkaa ravitsemusta.
Auttaa ihan oikeasti.
Eli
Kunnon ruokaa
C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.
C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
D-vitamiinia 50-125µg / vrk
Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
Omega-3 rasvahappojen tarve on vähintään 1 gramma päivässä eli esim. villiä lohta 150-200 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista.
Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.
Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.
Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm - uni hukassa
Huh! Unettomuus on todella hirveää, vuosikymmeniä siitä kärsin ja nukuin yöt viiden minuutin pätkissä. Heräsin yhden yön aikana noin 20 kertaa. Kerran kun olin valvonut useita vuorokausia yhteenmenoon, rupesi tulemaan hallusinaatioita, aivan kuin olisi radion ääni kuulunut pään sisältä. Säikähdin, koska luulin, että olen tulossa hulluksi ( kuulema normaali tapahtuma pitkään valvomisessa). Pakko oli keksiä jotain ja äkkiä. Niinpä päätin kokeilla ulkona nukkumista. Villasukkia, villapaitoja, pipo ja kaikkea muutakin lämmintä päälle ja hyvät petivaatteet ullakolla olevassa sängyssä. Pakkasta oli kovimmillaan -23 astatta, mutta unikin tuli. Muutamia öitä nukuin näin ja pääsin takaisin unirytmiin.
- unettomuus2013a
Hyvä uneton,
teen tutkimusta suomalaisesta unettomuudesta unettoman ja apteekin näkökulmasta. Tätä tutkimusta varten kerään unettomien apteekkikokemuksia. Siis millaista apua ja kohtelua Sinä uneton sait apteekista? Kerro oma, unettomuuteen liittyvä kohtaamisesi apteekin henkilökunnan kanssa - esim. kun hait apteekista lääkemääräyksellä unilääkettä tai hait apteekin itsehoitopuolelta apua unettomuuteen. Kaikenlaiset unettomuuteen ja unilääkkeiden käyttämiseen liittyvät apteekkikokemukset ovat tämän tutkimuksen mielenkiinnon kohteena.
Kyselyyn vastataan alla olevan linkin välityksellä. Linkin kautta pääset Helsingin yliopiston sähköiselle lomakkeelle. Tällä tavoin säilytät nimettömyytesi ja voit vapaasti kertoa kokemuksesi muiden kuin minun näkemättä tekstiäsi.
Tässä linkki, jonka kautta pääset kyselyyn:
https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/41966/lomake.html
Ystävällisin terveisin
Sirpa Regina
sosiaalifarmasian jatko-opiskelija
Helsingin yliopisto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078