Hei! Uusien silmälasien hankkiminen tullut ajankohtaiseksi, edellisiä käytetty jo kolmisen vuotta ja viime aikoina olen huomannut näön heikentyneen. Nissenillä hyvä tarjous: kahdet lasit 75€, mutta minulla on likinäköisyyttä sen verran (melkein -9 molemmissa hajataiton kanssa) niin linssien ohentaminen on välttämätöntä - ja kallista.
Nykyisten lasien reseptistä lukee, että 1.67 ohennus, mutta Nissenin verkkokaupassa on tarjolla vain 30% ja 45% ohennuksia linsseihin. Miten tämä nyt menee? Kuinka paljon tuo vanhempi 1.67 ohennus on prosenteissa? Varmaan parempi kuin tuo 45%?
Kiitos vastauksista.
Uudet silmälasit
11
3660
Vastaukset
- Spect
Peruslinssin (ohentamaton) taitekerroin on 1.50. Tuo nykyisten lasiesi taitekeroin 1.67 tarkoittaa kaksi kertaa ohennettua linssiä (käytännössä siis noin 50% ohennetut). Taitekerroin 1.60 tarkoittaa kerran ohennettua linssiä eli noin 30-40% ohennettua.
Nykyisin muovilinsseihin on saatavana myös taitekerrointa 1.74 ts. kolme kertaa ohennetut linssit (prosenteissa 50-60% ohuemmat kuin peruslinssit). Nissenin valikoimissa ei kuitenkaan ole saatavissa tätä ohuinta linssityyppiä. Mutta joistakin muista ketjuista ja yksityisiltä optikoilta löytyy (ja lasilinssejä saa vieläkin korkeammalla taitekertoimella eli vieläkin ohuempana.)
Nissen kilpailee nykyisin Specsaversin kanssa - kilpailee siis hinnoilla, eikä valikoiman monipuolisuudella tai laadulla. Nissenin emoyhtiö, Instrumentarium, keskittyy sitten enemmän laatuun ja monipuolisuuteen (sen valikoimista mm. löytyy myös ohuinta 50-60% ohennettua linssiä). Mutta Instrulla taitaa olla toimitusongelmia tällä hetkellä, laseja kun joutuu odottamaan 4 viikkoa! Muissa liikkeissä samat lasit saa muutaman päivän odotusajalla.
Tietäääköhän muuten kukaan, miksi Instrun toimitusajat ovat niin pitkät? Ja mikä on Instrun linsssivalmistaja? Sitä kun ei mainita missään. Muut ketjut kertovat avoimesti onko linssivalmistaja Hoya, Rodenstock, Essilor tms.- rode2
Instrun linssit pääasiassa Rodenstockia, myös esim. Essiloria tai BBGR valikoimissa
- joku raja on
Sen verran tiedän, että noilla vahvuuksilla ja hajataiton korjauksella ei ole ikinä mistään saanut laseja alennuksella.
- APfgds
Miten niin ei saa? Jos tarjouksessa selkeästi sanotaan, että kaksi paria 75€ niin tottahan toki minun on saatava silmälasit kyseiseen hintaan riippumatta vahvuuksista. Pikaisesti tarkastellen en ainakaan löytänyt heidän nettisivuiltaan mitään vahvuusrajoituksista.
- ei onnistu
APfgds kirjoitti:
Miten niin ei saa? Jos tarjouksessa selkeästi sanotaan, että kaksi paria 75€ niin tottahan toki minun on saatava silmälasit kyseiseen hintaan riippumatta vahvuuksista. Pikaisesti tarkastellen en ainakaan löytänyt heidän nettisivuiltaan mitään vahvuusrajoituksista.
"Molemmissa laseissa yksitehoperuslinssit vakiovoimakkuuksin."
Lainattu suoraan Nissenin sivulta.
- jii6
Instrun linssit tehdään Virossa.
- opti1
Nissenin 30 % ohennettu tarkoittaa 1.6 taitekerrointa (1x ohennus)ja 45 % 1.67 (2x ohennus). Prosentit kuvaavat sitä, kuinka paljon linssi on ohuempi ja kevyempi kuin peruslinssi, jota ei ole ohennettu. Vakiovoimakkuusraja on noin - -6.
Instrun linssit tehdään Saksassa tai Ranskassa, hionta muotoon tapahtuu kyllä Virossa.- linssit huurussa
Jotensakin mie olen työlääntynyt näiden tunnetuimpien liikkeiden tarjontaan.
Paras juttu oli, että aurinkolasit tulivat kaksi kertaa, eivätkä toimineet. Lopuksi vaihdoin ne lukulaseihin, ja kuinka ollakkaan näen nillä tosi hyvin juuri sen matkaa, kuin näöntutkimuksessa olevaien vermeiden mukaan. Ei ajatustakaan, että voisin luke kirjaa niillä.
En viitsinyt enää valittaa. Kolmas kerta toden sanoi ja maksoi reilut 100 euroa. Antaa olla...
Halvalla ei tietty saa mitään hyvää, mutta hyvää voi saada kohtuuhintaan.
Viimeinen naula suomalaisten optikkoketjujen kirsuun oli se, että kohtuullisesti toimivat lasit menivät rikki kahden vuoden käytön jälkeen.Olivat tällaiset Be Brightin titaniumit. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että olivat ainoat toimivat lasit viimeisen kolmen vuoden aikaan. (mitä nyt horisontti vääristyi pään asennon mukaan).
Ny olen ihmetellyt, että mistä löytyy enää luotettavaa optikkoa? Miun mielestä optikkolikkeet (ketju sellaiset) ovat ihan persiistä.
Jos joku tietää, että missä on ammattitaitoinen optikko ja alan toimija, niin kertokaa ihmeessä. - azafff
linssit huurussa kirjoitti:
Jotensakin mie olen työlääntynyt näiden tunnetuimpien liikkeiden tarjontaan.
Paras juttu oli, että aurinkolasit tulivat kaksi kertaa, eivätkä toimineet. Lopuksi vaihdoin ne lukulaseihin, ja kuinka ollakkaan näen nillä tosi hyvin juuri sen matkaa, kuin näöntutkimuksessa olevaien vermeiden mukaan. Ei ajatustakaan, että voisin luke kirjaa niillä.
En viitsinyt enää valittaa. Kolmas kerta toden sanoi ja maksoi reilut 100 euroa. Antaa olla...
Halvalla ei tietty saa mitään hyvää, mutta hyvää voi saada kohtuuhintaan.
Viimeinen naula suomalaisten optikkoketjujen kirsuun oli se, että kohtuullisesti toimivat lasit menivät rikki kahden vuoden käytön jälkeen.Olivat tällaiset Be Brightin titaniumit. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että olivat ainoat toimivat lasit viimeisen kolmen vuoden aikaan. (mitä nyt horisontti vääristyi pään asennon mukaan).
Ny olen ihmetellyt, että mistä löytyy enää luotettavaa optikkoa? Miun mielestä optikkolikkeet (ketju sellaiset) ovat ihan persiistä.
Jos joku tietää, että missä on ammattitaitoinen optikko ja alan toimija, niin kertokaa ihmeessä.Kokeile pieniä liikkeitä, jotka eivät kuulu mihinkään ketjuihin.
- blob12345
Ostin Itiksen Nisseniltä kahdet lasit peruslinsseillä. Kotona sitten huomasin, että toisien silmälasien oikeanpuolimmaisessa linssissä oli kaksi isoa naarmua. Ihmettelin tätä suuresti, miten UUSISSA laseissa voi olla naarmuinen linssi? Seuraavana päivänä vein lasit takaisin kys. liikkeeseen ja oikeanpuolimmainen linssi luvattiin vaihtaa ja saisin lasit n. 2 viikon kuluttua. Asiaa ei pahoiteltu mitenkään ja koin asiakaspalvelun minua kohtaan tympeäksi.
Kävin hakemassa lasit uudestaan, kun minulle ilmoitettiin niiden olevan valmiit. Kotona huomasin vaihdetun linssin olevan huonosti paikallaan, se ei pysynyt ollenkaan urallaan, vaan naksahteli koko ajan pois paikoiltaan. Menin taas seuraavana päivänä käymään liikkeessä ihmetellen tilannetta. Liikkeestä minulle ilmoitettiin, ettei linssissä ole mitään vikaa! Mitä ihmettä!? Kerroin, että en ole asiasta ollenkaan samaa mieltä, kyllähän linssin pitää pysyä sille tarkoitetulla uralla. Minulle vastattiin, että olen väärässä, kolme optikkoa oli tutkinut lasit ja minun piti kuulema luottaa heidän ammattitaitoonsa. Koin, että minua vastaan hyökättiin, minua väheksyttiin eikä kohdeltu asiallisesti. Ilmoitin selvästi, etten ole tyytyväinen laseihin, mutta optikko vain ilmoitti, ettei laseissa ole vikaa. Tässä vaiheessa ei enää sanallakaan mainostettu 100% tyytyväisyystakuuta, jota oli aikaisemmin niin kovasti minulle hehkutettu. Poistuin liikkeestä hetkeksi miettimään tilannetta, ja muistin, että minulle on tosiaan luvattu 100% tyytyväisyystakuu. Menin takaisin liikkeeseen ja ilmoitin, että vetoan tyytyväisyystakuuseen, haluan uudet linssit kehyksiin, koska en ole tyytyväinen laatuun. Tämä toimi ja linssit lähtivät uusittaviksi. Optikko tosin käyttäytyi minua kohtaan vähättelevästi ja ilmoitti minulle, että "tämä on sitten VIIMEINEN kerta kun linssejä uusitaan, ei meillä TURHAN takia näitä jatkuvasti uusita". Olin saamastani kohtelusta tuohtunut ja hyvin pettynyt.
No, sitten minulle ilmoitettiin taas, että lasit ovat noudettavissa ja kävin hakemassa ne samana päivänä. Sain muuten asiallista kohtelua, mutta tapahtumia ei vieläkään pahoiteltu mitenkään. Seuraavana päivänä huomasin kuitenkin, että oikeanpuolimmaisessa linssissä oli TAAS naarmu. Tällä kertaa pienempi kuin ensimmäisellä kerralla, mutta silti ihan selvä paljaalla silmällä nähtävä naarmu. Lähdin samantien käymään liikkeessä avomieheni kanssa. Optikko tutki laseja ja sanoi ettei hän nää mitään naarmua. Tämä voi olla totta, koska liikkeessä oleva valaistus heijastui voimakkaasti linssien pintaan. Hän vei lasit takahuoneeseen ja palattuaan ilmoitti, että kolme optikkoa oli tutkinut linssin eikä naarmua ole. Minun ja mieheni sanoilla ei ollut minkäänlaista painoarvoa asiassa, vaikka eihän linssissä olevan naarmun näkemiseen tarvita optikon tutkintoa (ainakaan minun tietääkseni..?). Meitä vähäteltiin ja koin, että minut leimattiin suorastaan HULLUKSI ja itketettiin ja nolattiin täysin. Optikko nauroi minulle ja sanoi, että "olet liian pikkutarkka, kyllähän näissä aina on naarmuja.." ja "jos kerran olet noin pikkutarkka, olisit ottanut naarmuuntumattomat linssit" ja "olisit ottanut heijastamattomat linssit niin naarmu näkyisi paremmin" ja "tämä tilanne on aivan naurettava". Minulle myös sanottiin, että olen itse naarmuttanut linssin, vaikka en ollut laseja vielä käyttänyt, kerran vaan puhdistanut annettujen ohjeiden mukaan (huuhdellut haalealla vedellä, pessyt varovasti laimealla saippualla ja kuivannut silmälasien puhdistukseen tarkoitetulla mikrokuituliinalla).
En ollut uskoa korviani. Mitä tällainen asiakaspalvelu on olevinaan? Lopulta kuitenkin tarjottiin, että linssi voidaan uusia. Sanoin, että mielestäni tämä ei tässä tilanteessa enää riitä, vikoja on ollut jo liian paljon ja asiasta on aiheutunut minulle niin paljon harmia. Minkäänlaista hyvitystä en kuitenkaan saisi, koska heidän mielestään laseissa ei ole ollut mitään vikaa ja niitä on korjattu koko ajan turhaan ilman syytä. No, ei auttanut muu, kuin antaa lasit TAAS korjattaviksi ja alkaa odottamaan TAAS seuraavat 2 viikkoa niiden valmistumista..
Ei kukaan vie laseja korjattaviksi ihan vaan "huvin vuoksi" ilman syytä, kuka nyt haluaa luopua maksamistaan laseista turhaan noin pitkäksi aikaa? Olen hyvin loukkaantunut saamastani kohtelusta ja erittäin pettynyt lasien laatuun. Kokemus on ollut stressaava ja suorastaan traumaattinen. Toivon ettei kukaan joutuisi kokemaan samaa, joten välttäkää hyvät ihmiset Nisseniä jos suinkin vaan voitte! - tyhmää on kusetettu
Ei koskaan enää instruun.. seuraavaksi silmäasemalle tai pieneen yksityisliikkeeseen..
aikaisemmat lasit kaikki ollaat kiitettäviä instrussa mutta viimeisimmät ihan pepusta.. tänään kävin valittamassa aiheesta, samalla kun palautin jo helmikuussa vanhaksi meennen piilarinesteen.. vaadin tietää mikä on nimeltään linssini firma..ja yllätys aluksi väitettiin olevanRodenstoc tai Hoya mutta, kun otin nimet ylös ja kerroin ystävästäni joka asiaa tutkii (oli jo katsonut, että laseissa on numerosarja josta ei saa selville linssin valmistajaa ja jos laatua tarjotaan niin sitä ei tarvitse salata vaan siinä yleensä lukee laadukkaan firman nimi) niin johan alettiin tutkimaan asiaa tarkemmin ja yllätys yllätys linssi oli jokin ihan muu.. googlasin firnan ja näyttääs olevan ranskalainen ja netistä tilattava.. pinnoite on ihan alkeellinen, valitin myös siitä ja täällähän siihen jo vastaus tulikin=virolaista tuotantoa... pohdin tässä ihan kuluttajasuojavalituksen tekemistä koska eihän minulle myydä sitä laatua mitä instru lupaa vaan ulkolaista paskaa kotimaisen hinnalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2127460- 572912
- 1902327
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101733Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1591694Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke201386- 741240
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381173Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä271155Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501029