Oikotietä maisteriksi?

Makke Maisteri

Moi! Eli kirjotan tähän ensin suunnitelmani, ja sitten muutamia pointteja. Olen kiinnostunut opiskelemaan aina KTM:ksi asti, mutta täyspäiväisen opiskelun haluaisin jättää mahdollisimman lyhyeksi; koska palkkatöissä jo jokusen vuoden ja raha-asioista tulee ongelmia pelkällä opinto-tuella(vai mitälie saisinkaan).

Eli olen koulutukseltani merkonomi, ja tarkoituksena olisi hakea AMKiin aikuispuolelle opiskelemaan liiketaloutta, suorittaa työn ohella(meni siihen sitten se 3,5 tai 4 vuotta).

Tradenomiksi valmistumisen jälkeen voi hakea esimerkiksi Aaltoon opiskelemaan maisteriksi englanniksi(n. 2 vuotta täyspäivästä opiskelua(?)).

Tällä tavoin mahdollisuus valmistau siis ~6 vuodessa Kauppatieteiden maisteriksi,(Yliopistossa ~5vuotta(?)) josta ~4 vuotta voi käydä palkkatöissä samaan aikaan. Helppoa ei varmaan tule olemaan, mutta luulen että lopussa kaikki oli sen arvoista.

Toinen vaihtoehto olisi Tradenomiksi valmistumisen jälkeen työskennellä 3 vuotta, ja hakea opiskelemaan YAMK(Tradenomi) jonka voi siis suorittaa työn ohessa 2,5vuodessa, (Master of Business Administration) antaa siis valmiudet hakea samoja virkoja KTM kanssa. En tietenkään väitä että olisi samalla viivalla näiden ylijumalien kanssa, joten se väittely voidaan jättää sikseen.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia immeisiltä, jotka ovat kyseistä reittiä maisteriksi menneet, tai YAMK kokemuksista.

Pikkulisäys, Metropolia järjestää näemmä aikuispuolella liiketalouden Tradenomikoulutusta( http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-aikuiset-yhteiskuntatieteiden-liiketalouden-ja-hallinnon-ala/liiketalous-120op/ ), jonka kestoksi luvataan 2 vuotta iltaopiskeluna. Voidaanko siis olettaa että tätä reittiä olisi mahdollista valmistua KTM:ksi jopa nopeammin kun suoraan yliopiston kautta? En tosin tiedä että millä %lla maisteriohjelmiin valitaan, millaiset pääsykokeet niissä on jos on.

4

754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaa8

Miksi menisit AMK:n kautta jos kuitenkin aiot maisteriksi lukea? Pääset huomattavasti vähemmällä työllä kun menet suoraan yliopistoon, ja yliopiston kursseja on huomattavasti helpompi käydä työn ohella, koska pakollisia läsnäoloja on vähemmän.

• Jasperina

Hei,

valitettavasti "oikotietä" onneen ei ole, ainakaan sellaista joka mahdollistaisi sekä nopean valmistumisen KTM:ksi ja samalla täysipäiväisen työnteon.

Tradenomiksi pystyt kyllä opiskelemaan iltaopintoina ja se on todellakin mahdollista tehdä alle kolmessa vuodessa jos on ahkera. Sen jälkeen tuleekin haasteita, sillä nuo kaksivuotiset maisteriohjelmat ovat kysyttyjä - mitään takeita siitä, että pääset sisälle ei ole. Hyviä hakijoita on paljon, voit käydä katsomassa hakijatilastoista esim. Aaltoon pyrkineet ja sisään päässeet.

Vaikka pääsisit maisteriohjelmaan, ei tradenomilla käytännössä ole mahdollisuutta suorittaa opintoja kahdessa vuodessa. Luentoja on 08.00 - 20.00 välillä, osassa 100 % läsnäolopakko. Töistä on siis pakko olla pois, jos aiot kurssit suorittaa. Tradenomipohjalla joudut myös suorittamaan ylimääräisiä ja valitettavasti pakollisia ns. siltaopintoja, joita on yleensä n. 30-60 opintopistettä. Ne tulevat siis KTM-tutkinnon päälle, ja se tarkoittaa käytännössä opintojen venymistä 2,5 - 3 vuoteen (jos opiskelee täysipäiväisesti). Tätä ei paljon mainosteta maisteriohjelmien hakuoppaissa. Silti yksikään opiskelija ei ole meidän koulusta vielä valmistunut maisteriohjelmasta kahdessa vuodessa.

• mrtr1

Maisteriopintoja (tradenomi-pohjalta) Aallossa opiskelevana pari pientä kommenttia:
        - Tradenomi-opinnot voi suorittaa varsin helposti töiden ohessa. Iltakurssit ovat yleensä työmäärältääMaisn kevyempiä ja jos asiat ovat esim. oman työn kautta tuttuja, ei hyvien arvosanojen saaminen ole erityisen vaikeaa. Pitää kuitenkin muistaa, että jos Aallon kauppikseen haluaa päästä, pitää keskiarvon olla yli 4,5.
        - Ensi vuodesta lähtien kaikkien Aallon maisteriohjelmaan pyrkivien on suoritettava GMAT-testi. Koe ei ole mitenkään vaikea, mutta jos siitä haluaa yli 600 pistettä, pitää englanti olla hyvin hallussa.
        - Maisteri-kurssit Aallon kauppkisessa on yllättävän helpot. Käytännössä kursseista pääsee lävitse ilman, että avaa tenttikirjoja ja 3-4 arvosanat irtoaa aika vähällä.
        - Silta-opintojen määrät varmasti vaihtelevat, mutta uskallan väittää, etteä niitä ei edellytetä "yleensä 30-60 opintopistettä". Itselläni ainoat siltaopinnot oli muutama opintopiste kieliä.
        - Maisteriopinnot on mahdollista suorittaa 2 vuodessa töiden ohessa, jos tämän asettaa tavoitteeksi. Hommia pitää tehdä ja töistä on hyvä saada vähän joustoa joidenkin läsnäoloa (lähinnä kielet) vaativien päiväkurssien takia. Itse olen laskenut, että töiden ohessa mulla menee n. 2,5 vuotta valmistumiseen.

Mutta op:lle voin suositella ensin opiskella tradenomiksi ja sen jälkeen jatkaa Aallon maisteriohjelmassa. Kaikki tämä onnistuu vaikka tekisi töitä samalla, pääasia on, että motivaatioa riittää opiskella iltaisin ja viikonloppuisin.

• Makke M123
        mrtr1 kirjoitti:

Maisteriopintoja (tradenomi-pohjalta) Aallossa opiskelevana pari pientä kommenttia:
        - Tradenomi-opinnot voi suorittaa varsin helposti töiden ohessa. Iltakurssit ovat yleensä työmäärältääMaisn kevyempiä ja jos asiat ovat esim. oman työn kautta tuttuja, ei hyvien arvosanojen saaminen ole erityisen vaikeaa. Pitää kuitenkin muistaa, että jos Aallon kauppikseen haluaa päästä, pitää keskiarvon olla yli 4,5.
        - Ensi vuodesta lähtien kaikkien Aallon maisteriohjelmaan pyrkivien on suoritettava GMAT-testi. Koe ei ole mitenkään vaikea, mutta jos siitä haluaa yli 600 pistettä, pitää englanti olla hyvin hallussa.
        - Maisteri-kurssit Aallon kauppkisessa on yllättävän helpot. Käytännössä kursseista pääsee lävitse ilman, että avaa tenttikirjoja ja 3-4 arvosanat irtoaa aika vähällä.
        - Silta-opintojen määrät varmasti vaihtelevat, mutta uskallan väittää, etteä niitä ei edellytetä "yleensä 30-60 opintopistettä". Itselläni ainoat siltaopinnot oli muutama opintopiste kieliä.
        - Maisteriopinnot on mahdollista suorittaa 2 vuodessa töiden ohessa, jos tämän asettaa tavoitteeksi. Hommia pitää tehdä ja töistä on hyvä saada vähän joustoa joidenkin läsnäoloa (lähinnä kielet) vaativien päiväkurssien takia. Itse olen laskenut, että töiden ohessa mulla menee n. 2,5 vuotta valmistumiseen.

Mutta op:lle voin suositella ensin opiskella tradenomiksi ja sen jälkeen jatkaa Aallon maisteriohjelmassa. Kaikki tämä onnistuu vaikka tekisi töitä samalla, pääasia on, että motivaatioa riittää opiskella iltaisin ja viikonloppuisin.

Moi, ja kiitti vastauksesta! Elikkä AMKin kaikkien aineiden ka yli 4,5 että aaltoon, no onpahan ainakin tavote asettaa.

Luin tosiaan tuosta GMAT testistä jo, mitä kaikkea siinä mitataan? Käsittääkseni matematiikka sekä englanti ainakin? Englanti mulla pitäisi olla vallan hyvin hallussa.

Tosiaan syy tuohon AMKiin hakemiseen kauppakorkean sijaan on se, että en tiedä miten yliopisto-opinnot luonnistuu töiden ohella, mutta uskaltaisin väittää että selviydyn AMK opinnoista iltaisin, ja päivätöitä en pysty tällä hetkellä jättämään.

Eli tosiaan jos kaikki menee putkeen ja pääsisin(hypoteettisesti) Aaltoon opiskelemaan, niin tietysti sillon olen valmis jättämään työt sikseen jos niin vaatii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3502
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3011
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2376
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1464
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe