Maalia laminaatille - puhdistus tärpätillä?

cuautli

Maalasin parvekkeella ruiskulla, oven raosta kuitenki suojaamattomalla laminaatilleni maalisumu pääsi laskeutumaan. Ei ollut vesiliukoista maali, mitä tuo tärpätti tekisi laminaatille jos sillä ja pyyhkeellä puhdistaisin varovasti? Neuvoja kaivataan kipeästi, olisin erittäin kiitollinen jos jollakulla parempaa tietoa...

7

7371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap1234a

Kokeilisin ensimmäisenä ihan mekaanista poistoa. Esim teräslasta mistä on terävin kantti pyyhkästy pois hiomapaperilla. Noi laminaatit on yleensä pinnasta aika kovia joten kestää vähän raapimistakin naarmuttumatta.

• sottaajatar

Oletko yrittänyt ihan vaan jollain karkealla, veteen kostutetulla rievulla? Laminaatti on sen verran kiiltävää, että saattaa silti irrota vaikka ei vesiliukoista olekaan.

• LaminaattoriOriginal

Ei millään hankaavalla. Laminaatit kestävät asetonin ja toki tärpätinkin. Kokeile ensin tärpätillä ja sitten vielä asetonilla, niin saat sen öljyisyydenkin pois. Kunnolliset liuottimia kestävät kumihanskat käteen ja hyvä ilmanvaihto, kun pyyhit asetonilla. Sitä ei saa päästä iholle ja sitäkautta verenkiertoon, eikä myöskään kaasuja hengitettynä. Riippuu maalin liuottimesta, voi vaatia ksyleeniä. Samat ohjeet kuin asetonin kanssa.

• hoi_sie
        LaminaattoriOriginal kirjoitti:

Ei millään hankaavalla. Laminaatit kestävät asetonin ja toki tärpätinkin. Kokeile ensin tärpätillä ja sitten vielä asetonilla, niin saat sen öljyisyydenkin pois. Kunnolliset liuottimia kestävät kumihanskat käteen ja hyvä ilmanvaihto, kun pyyhit asetonilla. Sitä ei saa päästä iholle ja sitäkautta verenkiertoon, eikä myöskään kaasuja hengitettynä. Riippuu maalin liuottimesta, voi vaatia ksyleeniä. Samat ohjeet kuin asetonin kanssa.

Osaat varmaan kertoa mitä muovia laminaatin pinta on kun kerran tiedät sen olevan kemiallisestikin kovin kestävää?

• LaminaattoriOriginal
        hoi_sie kirjoitti:

Osaat varmaan kertoa mitä muovia laminaatin pinta on kun kerran tiedät sen olevan kemiallisestikin kovin kestävää?

No, hoi sie. Laminaattilattioiden pinta on melamiinihartsia, aivan sama materiaali, kuín esim. työtasojen pinta. Ei se muovia ole eikä ole ollut.

• hojo hojo
        LaminaattoriOriginal kirjoitti:

No, hoi sie. Laminaattilattioiden pinta on melamiinihartsia, aivan sama materiaali, kuín esim. työtasojen pinta. Ei se muovia ole eikä ole ollut.

Melamiinihartsi aka melamiiniformaldehydi on (amino)muovi

• aloittaja3

Itseasiassa lähti ihan vaa talouspaperilla kovaa hangaten, nii liukas toi laminaatin pinta ettei maali kai kovin helposti tartu siihen. Ja tärpättikin toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      20
      2988
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2577
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1443
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1340
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1231
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      979
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      124
      883
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      32
      806
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      27
      645
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      59
      611
    Aihe